رواية مغامرات طفلة مع الجينرال الفصل العاشر 10 بقلم ميرو محمد
#البارت_العاشر
امجد : في ايه يابني
هيثم : في ايه يااحمد كنت بتزعق ليه كده .
احمد : رقيه هتقدم استقالتها ومحدش يسالني في ايه .
امجد بزهول : لاء رقيه بنتي يااحمد وانا مش هسمح ليك تزعلها او تمشيها من هنا .
احمد بزعيق : مش عاوز اسمع اي حاجههههههههه سبونيييييي دلووووقتي لوحدييييييي.
خرج امجد وهو بيقولو ياخساره بجد ياخساره .
هيثم : هتندم ياصاحبي علي القرار دا الحق نفسك .
جلس احمد وهو يفكر في كل حاجه .
جلست رقيه تبكي ودموعها تنزل بحرقه وزعل علي هذا الكلام هي مخترتش حياتها .
جلست تكتب استقالتها بحزن وهي مش عارفه هتعمل ايه هتبداء ازاي .
خلصت ورنت علي ولدتها وقالتلها تجهز شنطهم عشان هيسيبو الشقه ماهي في الاخر احمد الكان جايبها . وهي قرارت هتبداء من جديد .
اخذت استقالتها ووصلت الي مكتب احمد ودخلت نظر اليها احمد .
رقيه اتفضل استقالتي .
احمد : تمام تقدري تتفضلي .
نظرت اليها رقيه بدموع وقالت : بكرا هتندم علي الانت عملتو دا ودا وعد .
خرجت رقيه بحزن علي حالتها وقبلها امجد وهيثم في الخارج .
امجد : رقيه يابنتي متمشيش .
رقيه : لاء يابابا انا لازم اثبت نفسي الاستاذ فاكر ان هو العاملني .
هيثم : تقدري تثبتي نفسك هنا متمشيش يارقيه .
رقيه بابتسامه وتوعد : اوعدكم هرجع بس بعد مكسر كبرياء المغرور الجوا دا .
يلا انا لازم اخرج ماما مستنيني .
امجد بستغراب : مستنياكي فين .
رقيه : بصراحه انا قولتلها تلم هدومنا عشان هنسيب الشقه .
هيثم بصدمه: ازاي دا ليه .
امجد : لاء يارقيه الشقه دي بتاعتك . ميرو محمد
رقيه : سبني علي راحتي يابابا .
امجد بعد وقت من المناهده قالها ماشي بس تبقي تعرفيني العنوان .
رقيه بابتسامه: حاضر عن ازنكم .
وذهبت رقيه خارج الشركه كلها وذهبت الي ولدتها لااخذها السكن الجديد
امجد لهيثم : ابني بكرا هيندم اوي عليها .
هيثم : وانا واثق من كده هو بيكابر بس هي الهتغيرو من الستات الحوالي دول وهيحبها .
امجد : ربنا يهدي يارب .
ذهب كل واحد الي عمله ....
في مكتب احمد جالس وهو مش قادر يخرج رقيه من تفكيرو ولا عقله حتي رن الهاتف بتاعو وكانت زينه .
احمد : ايوه يازينه .
زينه : بأكد عليك معاد العشا انا حجزت في المطعم .
احمد : لاء اكيد هنتعشا سوا .
زينه بحب : دا هيكون احلي عشا عشان الجينرال هيكون معايا .
احمد بضحكه : وانا هكون مع احلي بنت بردو اشوفك بليل .
وقفل الهاتف
وشرع في الشغل .
بقلمي ميرو محمد....
وصلت رقيه عند ولدتها
ام رقيه: في ايه يابنتي حصل ايه .
رقيه : ونبي ياماما بلاش اسألها دلوقتي ويلا انا معايا تاكسي تحت عشات ياخدنا .
ام رقيه: طب هنروح فين يابنتي .
رقيه : ارض الله واسعه يلا ياماما يلا .
نزلت رقيه وولدتها وركبو التاكسي ومشيو وهما مش عارفين هما فين .
الراجل صاحب التاكسي : هتروحو فين يابنتي .
رقيه : والله ياعمو مااحنا عارفين .
ام رقيه بدموع : ليه بس يابنتي تبهدلي نفسك وتبهدليني معاكي في الشوارع .
رقيه : حقق عليا ياماما .
صاحب التاكسي راجل كبير : معلش يابنتي بصي انا ساكن في بيت وفي شقه في دور بتاعي تعالو شوفوها لو عجبتكم خدوها .
ام رقيه: انشله يخليك ياحج ودينا ليها .
رقيه : ماشي ياعمو اهو احسن من مفيش .
وذهبو الي بيت صاحب التاكسي .
بعد وقت قصير دخلو في حي شعبي ووقفو امام بيت مكون من اربع ادوار بيت بسيط .
الراجل : انزلو يابنتي وصلنا .
نزلت رقيه وولدتها وصعدو مع الراجل وطلب من صاحبت البيت المفتاح وطلعو يتفرجو عليها وعجبتهم .
رقيه : خلاص ياعمو هناخدها .
الراجل : علي البركه يابنتي وانا والحجه ام حسين في الشقه القصدكم .
ام رقيه : تشكر ياحج ..
الراجل : صالح ياحجه اسمي صالح .
رقيه : شكرا جدا ياعمو صالح .
الحج صالح : يابنتي لو احتاجتو حاجه خالتك ام حسين وبنتي هدي في الشقه لو احتاجتو حاجه انهدو عليهم .
رقيه : شكرا جدا .
ذهب الحج صالح الي شقته ميرو محمد
بداءت رقيه وام رقيه في تنضيف الشقه حتي وجدو البيخبط علي الباب .
كانت ست كبيره في السن وبنت في العشرينات بس قمر ورقيقه .
رقيه : نعم .
هدي : احم انا بنت الحج صالح ودي ماما وجينا نساعدكم .
رقيه بابتسامه: ياخبر اتفضلو اتفضلو . دخلت هدي وولداها وسلمو علي ام رقيه .
وبداءت رقيه وهدي في تنظيف الشقه وام هدي وام رقيه جلسو يتحدثون .
هدي : بقولك ايه انتي مش جعانه .
رقيه بابتسامه: هموت من الجوع .
هدي : خلاص كملي انتي فرش الشقه اكون عملت السندويشات.
ابتسمت رقيه وخرجت الي شقتهم .
بعد وقت قصير الباب خبط رقيه وهي بتفتح الباب : ايه يابنتي لحقتي . ولاكن كانت الصددددمه .......
#مغامرات_طفله_مع_الجينرال
#بقلمي_ميرو_محمد