رواية خادمة قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زهرة عصام

 

خادمة قلبي ٢٦❤‍🔥

بقلم زهرة عصام🦦


ريا قاعدة تغسل في السجاجيد و وليد بيبصبها بخبث و دخل المطبخ جاب كل الأطباق في الحوض و قال: الله يرحم أيامك يا جميلة كانت جميلة والله خرج لقي ريا بنستريح شخط و قال: حازم 

حازم كان جايب جرد ماية دلقة على ريا و هو بيقول: في اية يا وليد أنت بتنادي على حد في بلد تانية طب مش عامل حاجة و أدي قاعدة و سابهم و قعد على الكنبة

ريا خافت منهم و بقت تغسل بسرعة و تقوم تجيب ماية و تغسل وليد قعد جمب حازم و مد ايدة لية بطبق اللييب و هو بيقول: أحلي مسا عليك يا صاحبي






حازم أخد منه الطبق و قال: تسلم يا أبو الصحاب يا كنافة بالمنجة على رأي جميلة

بقوا يزقزقوا اللييب و يرموا القشر على الأرض

ريا خلصت السجاجيد و دخلت المطبخ لقت أطباق كتير في الحوض بصت عليهم بغيظ و هي بتقول بعياط: منكم لله على المرمطة دي خلصت الأطباق و خرجت داخلة اوضيتها

وليد: على فين مش في تنضيف هنا وإلا اية 

ريا بصت على المكان اللي بيشاور علية و كانت هتعيط و هي بتقول: بس انتوا اللي موسخين المكان يعني انتوا اللي تنضفوا أنا تعبت من كتر الشغل

وليد : صح معاكي حق ريا انبسطت أوي و ابتسمت لكن انصدمت لما سمعت وليد بيقول: ها يا حازم جهاز الكهربا اللي كنت قايلك علية فين

حازم تف قشرة اللييب و قال: أيوة جبته هتلاقية في الرف التاني في دولابك أنا أخاف احط الحاجات دي عندي

وليد مثل اللي هو بيقوم و ريا جريت جابت المكنسة و بقت تنضف و هي بتقول: والله العظيم لوريكم هشردكم هخليكم تناموا في الشوارع الصبر حلو 

------- اذكروا الله

ملك مقعدة أمها و أختها على الكنبة و قاعدة قصادهم على الكرسي و هي يتقول بتوتر: أصل انا كنت بشتغل

منال بتبريقة: نعم بتـ اية بتشتغلي و بتشغلي اية و فين بقي يختي 

ملك بلعت ريقها و قالت: كنت بشتغل خدامة

منه : ومالة يا بنتي الشغل لا عيب ولا حرام ها بتشتغلي فين بقي 

منال مركزة معاها أوي و ملك قالت بتهته: كنت بشتغل عند شباب

منال: اه و الحاج و الحاجة كانوا معاهم صح 

ملك هزت رأسها بالنفي و قالت: شباب عذابي بس والله يا ماما أنا كنت محافظة على نفسي أوي حتي شوفي كنت بظهر قدامهم إزاي

منال خطفت منها التليفون و قبل حتى ما تبص فيه كانت رايحة ناحيتهم و منه وقفت في النص تفصل بينهم و حايشة أمها عن ملك 

منال : في بيت في شاب يا ملك دي اخرت تربيتي فيكي

ملك : و الله يا ماما دول طيبين جدا ولا حد فيهم فكر يقرب مني دا حتي كانوا بيعاملوني زي اختهم

منال : أنا مليش دعوة بدا كله منه واقفة في النص بتقول: ما تهدي بقي يا منال ما البت قدامك صاغ سليم اهي 

منال: اشتغلتي رقاصة يا سعدية وإلا لسة

ملك بتسرع: أبدا والله دا انا كنت بشرف عليهم بس خليتهم هما اللي يرقصوا لكن أنا أبدا

منال برقت ليها و بصت لـ منه اللي بلعت ريقها و زقتها على جنب و منه حاضنة منال و مش راضيه تسيبها و هي يتقول: طلاق تلاتة ما انتي متحركة من مكانك يا منال و بصت لـ ملك و هي بتقول اهربي يا زفتة هتمسكك

ملك بصت ليهم و جريت على الباب قبل ما أمها تمسكها






منال : اشتغلت خدامة في بيت عُذاب كانت بتمسكلهم الصاجات شربتي بانحوا وإلا لسة يا بنت منال 

ملك من على باب الشقة: لسة والله يا منال بس ممكن نجرب شيشة فواكه نفسي فيها أوي

منال بصت لـ منه اللي سابتها و هي يتقول: شوفي شغلك معاها عشان انا فرهدت و بنتك معندهاش دم يا منال

منال زقت منه على الكنبة و قامت جابت ملك من شعرها و منه جت تحوش منال مسكت شعرها هي كمان 

ملك : اهدي يا منال دي كانت بوسة بريئه مش بوسة اللي هتعمل فينا كدا 

منه : يا بنت الصر'مة انتي مصره أنها تمو'تك يعني و بصت لـ منال و قالت: طب هي اتباست انا زنب اهلي اتسحل معاها السحلة الوده دي لية  

منال بصت لـ منه و قالت: اخرصي انتي و اضر'بي و انتي ساكتة و بصت لـ ملك و قالت: اتباستي يا بنت الصر'مة اتباستي

ملك هزت رأسها بايجاب و قالت: كانت بيحطلي قطرة فباسني بوسة مشبك يا منال

منال شدتها جامد من شعرها و هي بتقول: انتي عاوزه تحبيلي القلب صح يا بنت الكـ'ـلب يا اللي مشوفتيش بريع جنية تربية

منه :- ااااه شعري يا منال في اية أنا عندي الحل هقولك نعمل اية 

منال زقتها على الأرض و مسكت ملك باديها الاتنين

ملك : اية يا منال هو اللي بنعمله في الناس هيطلع عليا وإلا اية و بصت لـ منه و قالت: الحقيها بالحل يا بنت الصر'مة هتاكلني

منه : بصي يا منال إحنا نجيب الواد و نخلية يكتب على البت و يا دار ما دخلك شر و هنجيب اسماعيل يقولة التار ولا العار ها اية رايك 

منال رمت ملك على الأرض و وقفت حطت ايد في وسطها و الايد التانية على دماغها و واقفة تفكر بصت ليهم و قالت: طلاق تلاتة ما يحصل اللي انتوا قلتوه دا و بصت لـ ملك و قالت: هايجي امتي يخطبك كلب البحر دا ؟ 

ملك لسة هتتكلم الباب خبطت 

منال: ولا حركة إن لقيت واحدة قامت من مكانها هفرج عليها الشارع و راحت فتحت الباب و قالت بخبث : يا مرحب يا مرحب ادخل تعال و شدته جوه و قفلت الباب و هي بتقول: استعنا على الشقا بالله

-------- اذكروا الله






مالك بعد ما عرف مين اللي مسلط ريا قام جاب ورد و راح لـبيت ملك و هو في نيتة أنه يخطبها كان مبتسم أوي لحد ما منال فتحتله الباب و ابتسامته اختفت لما لقاها بتشده لجوه 

منال بصت على مالك و عرفت إن هو من طريقة لبسة و شياكته و الورد اللي هو ماسكة و حلفت لـ تربية

أخدت منه الورد و رمته على الأرض و شمرت اديها و هي بتقول: تعالالي يا عم تامر حسني بتبوس البت بوسة مشبك اية شايفها رقاصة قدامك

ملك بصت لـ مالك و هي قاعدة على الأرض مربعة و يتقول: هاي ملوكي وحشتني أوي يا روحي يا رب يكون حسن الاستقبال عندنا عجبك

مالك : عجبني أوي يا روحي بتقولي لأمك إني بوستك با بنت الصر'مة

ملك : سوى يا بيبي انا مش بخبي عن مامي اي حاجه 

منال: هي مين دي اللي صر'مة يا ابن الكـ'ـلب و نزلت فوقة ضرب

مالك : أنا فعلاً ابن كـ'ـلب يا حاجة و بعدين انتي مكبرة الموضوع دا هما تلت أربع بوسات بس 

منه بهمس لملك: بقولك يا صاحبي هو مفيش من الحليوة نسخة تانية ليا دا أنا أختك برضوا

ملك : فية كريم شانتيه و كنافة بالمنجة و أنا أنصحك بالكنافة بالمانجة عشان الكريم شانتيه لسة صغير

منه سلمت على ملك و قالت: نقرأ الفاتحة يلا 

انتبهوا الاتنين على صوت مالك اللي عليّ بصوا عليهم و اتصدموا.....

 بقلم زهرة عصام


يتبع.....


        الفصل السابع والعشرون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×