رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم الاء الرحمن
55
هنا دخل ادهم ومعاه نور
ادهم بص لداني بمكر :مش يمكن عايز واحدة نقاة نور
داني بصلهم وبص لايديهم المتشابكة
نور جريت على خالتها وحضنتها وسلمت عالجميع
داني بعدم فهم :هو انتوا رجعتوا
ادهم غمزه :ايوه ايه رائيك مفاجاءة مش كده
داني بص لنور بغضب مكتوم :ازاي
هنا نزلت ندى وادم وراها بيحاول يكلمها
ووقفت قدام والدها
نبيل :فيكي ايه يا حبيبتي
ندى بصت لادهم :اددم بيشك انه في علاقة بيني وبين ادهم وده لا يمكن ارضاه على كرامتي انت طول عمرك بعيييد عننا عمرك ما وقفت مع وحده فينا المرة دي انت الي هتحل مشكلاي مع ادم انا تعبت منه تعبت اتنازل طول الوقت انا عايزة اطلق
ad
ووانا كمان يا بابا عايزة اطلق
سامي بص لسيرين بغضب :طلاق ايه انتي وهي مفيش طلاق في بيت العمري
ادهم قرب من ادم وحك دقنه : بتشك فيا انا
ادم اتنهد :مش كده يا ادهم هي فهمت غلط
ندى بدموع :غلط ايه هاه غلط ايه وبصت لادهم بقهر ده بيقولي ادهم ليه يجيبلك ايفون في ايه بينك وبينه
ادهم ضرب ادم بوكس : بتشك فيا انا يا كلب
ادم زقه بغضب :لو كنت مكاني كنت هتعمل اكتر من كده
مالك :ايييييه انت وهو سوء تفاهم وهينقضي لكن انتوا اخوان وبص لادم بغضب
ندى بصت لوالدها بدموع :ارجوك يا بابا طلقني منه
ادم بغضب :ما بطلقش يا ندى انا ما بطلقش مش حتة موقف تافه هيخلينا نسيب بعض
ندى بقهر :اهو الموقف ده خلاااااص يا ادم جاب اخري معاك يا ادم من زمااان قووي وانت ابن امك وانا مستحملة وصابرة وما بتكلمش ولا بقول لحد الي بيحصل بينا بتتغير فجاءة وبترجع
حملتني لوم موت والدتك وانا مليش دعوة ده قدرها وصبرت واستحملت وقلت دي محنة ولازم اوقف معاك فيها لكن توصل لانك تشك فيا لا كده كتيير وكتير قوي
سامي قرب منها : اهدي يا حبيبتي بيحصل كتير بين المتجوزين لكن مش لدرجة الطلاق لازم انتوا لاتنين تعدوا لبعض
ad
ندى بصراخ :انا الي بعدي لوحدي يا جدي مش حد تاني وبصت لنور
كان عندك حق يا نور لما قولتيلي ما تديش حد اكبر من حجمه لانه بالاخر هيفرقع بوشك وهو ده الي حصل معايا
وبصت لادم انت ولا حاجة يا ادم انت الكل بيمشيك على مزاجه
ادم اتعصب جامد منها وضربها بالألم :اخرسي
نور جريت عليها وحضنتها وبصت لادم بغضب : انت مش راجل يا ادم الي يمد ايده على وحده ست مش راجل انت عايز تثبتك رجولتك وذاتك فتيجي تثبتهم على ندى المسكينة لانك عارف انها الوحيدة الي هتقدر تستحملك
ادم اتنفس بغضب ادهم شده :اطلع دلوقت ما تفضلش هنا
ادم بص لنور : مين الراجل بنظر حضرتك ادهم الي ذل نفسه عشان حب اختارله الست الغلط داس على كرامته ونسي نفسه عشانك وانتي ما تستاهليش
اوعي تفتكري انك حاجة كبيرة يا نور انتي سبب المصايب الي حصلتلنا من زمان وانتي السبب بوفاة امي
ادهم بغضب :اخرس يا ادم واوعى اوعى تكلم مراتي بالطريقة دي مرة تانية اقسم بالله انسى انك اخويا انا هعمل خاطر لجدي الواقف بس وهو شايف احفاده بيتخانقوا على شان حاجة عبيطة
نور بعدت عن ندى وقربت منه بسخرية : ايوه يا ادم ادهم الراجل
ادهم الي عرف انه الست ضعيفة ومحتاجة للمسايسة ادهم الي عرف ان الست مهما اتكلمت هتفضل محتجاله
ادهم الي عرف ازاي يحتويني وما مملش في يوم انه يراضيني هو ده الراجل الي عايزاه اي ست
ادهم بصلها وعينيه كلها عشق
داني : ما تخلصوا ام المسرحية دي
ad
ادهم بصله بغيظ :يا اخي حتى لو عمي هفضل اكرهك
داني 🤨
ندى بصت لادم بدموع :طلقني يا ادم
ادم شد على ايده بغضب وخرج ونور حضنت ندى
سيرين بغيظ :يا جمااعة والله انا طلبت الطلاق كمان محدش طبطب عليا ليه
كامل :وجعتوا دماغي اقسم بالله ما تتبطي انتي وهي قال طلاق قال طب دنا ولادي مفيش منهم دول بلسم مرهم يتحط على الجرح يطيب
نور بصت لادهم :ههههه عمي اخيرا نطق لكن لما نطق اخد دور طنط فريدة يا ريتك ما نطقت يا عمي
وبصت لرانيا وغمزتها ايه النظام
رانيا بصتله بابتسامه :هو انا سمعت عنك وكان نفسي اتعرف عليكي
نور بهزار :هههه هنتعرف استني بس اطبطب عالهبلة دي وبعدين هنقعد نتعرف للصبح
ادهم ضحك غصب عنه
مروى :من زمان وانتي بتدي المكان الي بتروحيه طاقة ايجابية
سامي بصلها بغيظ :زيك بالزبط اصلها واخدة منك
سيرين :نرجع لموضوعنا يا جماعة
نور قعدت وندى جنبها :موضوع ايه
ad
سيرين :داني معجب بمايا وعايز يتجوزها
داني 🙄:ما تخرسي بقى
ادهم :اه صح هو قالي كده قبل كده
نور :وانا والله حاسس بمشاعره من زمان
مروى قربت على سيرين بهمس :اطلبيلي حماتك بسرعة
مروى بتدبيس :ده يوم السعد يا حبيبي هو انا في اليوم الي اشوف فيه عيالك
سيرين اطلبيلي والدتها احدد معاها معاد
داني بغضب :اييييييه هو اي تدبيس وخلاص
سيرين حطت الموبايل على ودان مروى :ردت ردت
مروى :الووو ازيك يا ام مازن عامله ايه
والدته:اهلا سيرين
مروى :انا مروى
والدته باستغراب :اهلا يا حبيبتي عامله ايه هي سيري كويسة فيها حاجة
مروى :ما تقلقيش كله تمام لكن انا كنت حابة اجي اشرب عندك فنجان قهوة واطلب مايا لابني داني
والدتها بفرحه :اهلا تنوري يا حبيبتي
مروى ابتسمت وبصت لداني الي ايديه في جيبه وبيبصلها ببرود :طيب هجيلك بكره المساء ان شاء الله
ad
قفلت معاها وبصت لداني :الف مبروك يا حبيبي هي اتبسطت قوي باين انك عاجبهم
داني ببرود:خلصتوا المسرحية دي بصوا بقى جواز مش هتجوز وخصوصا مايا مش طايقها
نور بغيظ قربت منه :ليه ما البنت تجنن
داني 🤨:انتي معاهم بقى
نور زقته بغيظ من دماغه :هتفضل قفل لامتى كده
ادهم شد على ايده بغضب مكتوم وحاول يتكمالك اعصابه
داني بص لوالدته : ما تحرجيش نفسك يا ماما مش هتجوزها
مروى بغضب :هتتجوزها يا داني ولو ما اتجوزتهاش لا انا امك ولا اعرفك وهمشي ومحدش هيعرفلي طريق وسابتهم وطلعت
سامي بصله بغضب :امك تعبانة يا زفت انت ما تتجوز وتتستر
داني :ات ايه اتستر ليه شايفني بنت
سامي بغيظ :يا ريتكوا كنتوا بنات احنا الحال عندنا مقلوب في بيت العمري البنات مستورين والولاد مفضوحين قوي وسابهم وطلع
ادهم اتجنن من كلامه
ادهم بصوت عالي نسبيا:هنطلع لمين لجدنا اكييد
سامي بصله والتزم الصمت وكمل طريقه
داني خرج ومالك حصله
وسيرين خدت ندى وطلعتها فوق
ad
نور قربت من ادهم :مش هتروح الشركة
ادهم بص في عينيها :شركة مين بس احنا هنروح نتغدا بره وبعدين هنروح في اي حتة نتفسح وبعدين نروح المرسم نشوف التصاميم
وبعدين هاخدك في حضني وننام
نور بصت في عينيه : اتغيرت قوي يا ادهم
ادهم لعب بشعرها نعكشه :طول عمري كده لكن انتي مش مدياني فرصة اعرضلك خدماتي.
نور :ههههههه اما نشوف خدماتك يا بيه
نور قربت منه بدلع :بقولك ايه ريحة البيرفن وحشتني
ادهم بص حواليه :هههههههه نحن في الخدمة حضرتك
نغير النظام احنا نطلع الاوضة فوق وبعدين نشوف هنعمل ايه
نور :ههههههههههههههههههههههههه
.................................................................
عند مازن
كان في الشركة
كان بيضرب لادهم ما بيردش مع دخول ادم
مازن :اخوك الهزء فين ما بيردش ليه مش عارف انه ريحان الزفت ي لهنا
ادم :فكك منه النهاردة اتصالح هو وزفته وهيفضل يحب فيها وكأنها اخر انجازاته
مازن 😳: بجد اتصالح هو ونور ازاي
ad
ادم قص عليه الي حصل
مازن :اهااا قولتلي ومراتك يا غبي ذنبها ايه مش كنت تفهم الاول
ادم بغضب من نفسه :الغيرة دي حاجة تخنق والانسان ما بيتحكمش بنفسه لما بتصيبه انا مش عارف انا عملت كده ازاي
مازن 🤨 حك دقنه :قولتلي سيرين كمان طلبت انها تطلق قدام الجميع
ادم 😏:اه يا اخويا والاتنين مصرين على رائيهم
مازن بسخرية :اهااا اما نشوف لكن انت ما يتخافش عليك تعرف تراضي كويس
ادم بغيظ :اراضي مين ده انا نيلتها النهاردة وضربتها بالألم
مازن بسخرية :طيب وايه يعني الي تغلط لازم تتربى
ادم بصدمة من تفكيره :تتربى ايه يا مازن لو مش متربية كنت اتجوزتها ليه من الاول هي مشاكل عادية بتحصل بين اي اتنين وهتتحل
مازن : انتوا ما تعرفوش لدماغ الستات الست دي ما بتحبش الراجل الي بيجري وراها لا تحب الراجل الي يقفش عليها وما يعبرهاش تمشي وراه زي ال.....
اهو عندك ادهم مثلا عمل العمايل على شان نور ترجعله واهي بتطاول عليه وعامله فيه الي ما يتعمل ليه بقى لانه مبينلها حبه ليها
لكن لو طنشها وما عبرهاش شوف بقى هتعمل ايه هترجعله وهي الي هتتحايل عليه كمان
ادم بسخرية :لو كان كده يا فالح سيرين بعيدة عنك لحد دلوقت ليه
مازن :لانه انا مش عايزها لو عايزها هعرف اجيبها
ad
هنا ضربت والدته
مازن :اهلا يا امي عاملة ايه
والدته :عارف مين كلمني دلوقت
مازن :مين ماما انا مش فاضي
والدته :مروى حماتك
مازن باستغراب : ومروى عايزة ايه
والدته :عايزة تطلب مايا لداني ابنها
مازن بغضب :مين لمين استحالة ده ملزق ورزل وهتلاقيه دايما في صف البيض على طول انا ما بطيقهوش
والدته :الراجل مهندس ومحترم جدا
مازن بغضب :على نفسه محترم على نفسه مش لينا ده لا يمكن يكون جوز اختي
والدته :ابوك موافق ابقى اتكلم معاه بقى انا مليش دعوة سلام
مازن قفل وهو متعصب
ادم :هيجوزوهم الكل عايزهم لبعض وعلى فكرة داني مش موافق يعنني ما تتنترش اوي كده
مازن بغيظ :كماان هو يطول
ادم هز كتفه بلا مبالاة
.......................................................
عند ادهم
كان واخد نور في حضنه
ضرب فونها كان ريحان
ad
ادهم :مين
نور :ده ريحان
ادهم بغضب مكتوم :ما تردي
نور بصت في عينيه وعي بتلعب في دقنه : لما اروح الشركة هكلمه وافسخ عقدي معاه
ادهم قبلها بعشق مجنون وخدها لعالمه من تاني
...............................................................
في المساء
مازن ضرب على ادهم
ادهم :اهلا يله عايز ايه ليه الرن ده كله
مازن بغيظ :انت فين يا رزل سايب الشركة عليا ولا كمان ما بيردش
ادهم :كنت في القصر وبعدين رحنا المرسم ودلوقت في الڤيلا
مازن :طيب مبروك اولا لرجوعك انت ونور
ادهم :الله يبارك فيك
مازن :ثانيا انا عايزك توقع اوراق ضرورية لازم النهاردة ابعثها على الايميل
ادهم بص لنور كانت جايبة معاها سيرين وندى يقضوا اليوم عندها
ادهم بمكر :بقولك ايه انا هخدمك يله
مازن :في ايه
ad
ادهم :مراتك هنا وهتنام عندنا تعالا وحاول معاها يمكن تلين
مازن حك دقنه :بجد
ادهم :ايوه بجد وانا مش هقول لحد انك هتيجي
مازن :اهااا تمام مع اني مليش نفس اداري حد بس يالله اهو نشوفك
ادهم :لا يا راجل اجري يله من خلقتي عيل غتت
وقفل في وشه
ادهم راح ناحية البنات : هتتعشوا ايه عايز اطلب دلوقت
ندى بهزار :انا عايز اكل من ايد نور مش احنا ضيوفك يا نور
ادهم حضن نور من كتفها :نور حامل وتدلع زي ما هي عايزة دلوقت فكك منها وخليكي بنفسك
ندى شدت على ايديها بغيظ وبصت على سيرين :هيفرسووني ااااه ياني يا اما
نور :ههههههههه يا بنتي ده احنا من لما اتجوزنا وانتوا ما بتشوفوناش غير بناكل بعض شوفونا يومين بنحب في بعض
ادهم :ههههههه اول مرة تقولي حاجة صح
نور بغيظ قرصته من خسره :انا اضحك على نفسي اه انت تضحك لا
ادهم :ههههه اوامرك يا برنس بقولكم ايه انا هطلب سمك على شان نور ببتوحم عليه
سيرين بغيظ :تتطلب سمك ليه وانت عندها
ad
نور بغيظ 🤨:بقى كده طيب خدي وزقتها في البيسين
سيرين :ااه اه يا بنت المجنونة
ادهم خرج موبايله بسرعة وصورها :ههههههههه يا شماتة مازن فيكي
سيرين بغيظ :لا يا ادهم لا ارجوك
ادهم ضحك ومشي يطلب اكل وندى خرجت سيرين ولبست حاجة من عند نور
جهزوا السفرة بمرح ولسه هيبتدوا ياكلوا ضرب الجرس
دخل مازن
سيرين بصت للباب :كح كح
نور بغيظ ادتها المية :اشربي
مازن :مساء الخير
الكل رد عليه باستثناء سيرين
ادهم :ايه الي جابك يله مش في تلفون تضربلي
مازن رفع حاجبه بغيظ :اصل في ورق كان لازم تمضيه وحضرتك ما بتردش عالفون
سيرين كملت اكل ببرود
ادهم :طب اقعد كل معانا وبعدين نشوف الورق الي بتقول عليه
نور بصت لادهم بشك
وادهم طنش نظراتها
مازن قعد بالكرسي المقابل لسيرين
مازن ببرود :ازيك يا سيري
سيرين اتنهدت وبصت لنور : انا هعمل قهوة على نا تخلصوا
هنا ضرب الجرس ودخل ادم
نور بغضب مكتوم قربت من ادهم :ليه كده يا ادهم
ادهم طنشها :ادخل يا ادم
ادم كان جايب معاه بوكيه ورد كبير وعلبة شوكلاته كبيرة مكتوب عليها بحبك يا ندى
ادهم ابتسم
ومازن اتغاظ وبص لسيرين الي باصة لادم بحزن على حالها
مازن بغيظ وغضب :غبي يا ادم غبي جاتك القرف
ادم قعد قدام ندى :انا اسف يا ندى اسف واستاهل ضرب الجزم سامحيني
يتبع