رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل السابع والاربعون 47 بقلم الاء الرحمن
47
نور ببرود :بص يا ادهم من الاخر كده تنازل مش هتنازل لو كل العالم وقفت في وشي غير لما تطلقني طلاق رسمي والكرة في ملعبك
ادهم وقف وبصلها بغصب مكتوم : يبقى خليني في السجن ومش هطلقك ايه هتسجن شهر شهرين سنة مصيري هخرج وبصلها بنضرة خوفتها نوعا ما لكن لما اخرج يا نور هه هتشوفي دنيا غير الدنيا دي خالص وسابها ودخل تاني للزنزانة
نور وقفت يبقى مفيش قدامي حل تاني يا ادهم انت الي اخترت
ومشيت وراحت للمحامي
اسد :اهلا مدام نور اتفضلي
نور قعدت :بص يا اسد انا اخترتك من بين كل محاميين مصر لاني سمعت انك شاطر قوي
انا من شوية كنت عند ادهم وساومته اني هطلعه من السجن بشرط واحد انه يطلقني
اسد بجدية :واكيد رفض
نور :بالزبط ومش بس كده شفت بعنيه نضرة عمري ما هنساها نضرة بتقولي انه مش فارق معاه السجن
وبصت لاسد عايزة اخلص من حكاية الطلاق قبل ما يحاول يخرج من السجن
ad
اسد :طيب بس لازم تعرفي حاجة الاول انا قدمة قضية الخلع النهاردة للضرر طبعا الي وقع عليكي من ادهم لكن عرفت حاجة من زميل قلقتني شوية
نور :في ايه
اسد :جدك سامي العمري وادم اخوه ومازن كانوا عند القاضي الي ماسك قضيتكم في بيته
نور بسخرية :تقصد تقول انهم اكيد رشوه وفي الحالة دي حقي هيروح
اسد هز دماغه بلأ :سجن ادهم مفروغ منه بسبب الي عمله فيكي لانه لا يمكن يطلع لو متنازلتيش لكن هيخففوله الحكم من سنة لسة شهور
لكن الي خايف منه يرفض قضية الخلع
نور :اعمل الي عليك وسيب الباقي على ربنا حضرتك وسابته ومشيت
............................................
عند ادم
فاق ولسه هيخرج
ندى بنفاذ صبر :بتعاملني كده ليه يا ادم
ادم قرب منها :انا اسف يا ندى اعذريني اليومين دول على ما اشوف هعمل ايه بقضية ادهم
ندى:حاضر حاضر يا ادم
ادم باس دماغها :ارجوكي حاولي تتكلمي مع نور تتنازل عن القضية يا ندى
ندى بغيظ :ده ضربها وهي حامل ما يستهلهاش ولا يستاهل تفضل معاه ثانية حتى وحده بتقوله مش عايزاك ما يسيبها في حالها يا ادم خليه يطلقها ويرتاحوا الاتنين ده الحل الوحيد
ادم زفر بغضب :ده الي المفروض يحصل لكن يعمل ايه لقلبه الجزمة الي مش قابل يخرجها منه
ادهم بيحبها لا من يوم ولا اتنين دي حب سنين يا ندى عاش حياته كلها على انه لما يشوف نور هتكون حبيبته وملكه شاف وحده قوتها فايصة شايفة الناس وراها ومش سايفة حد بالصدارة غيرها وبس
ad
عجبها حب ادهم ليها قالت تجرب الحب الي الناس كلها بتقولها عليه جربته وادت لادهم فرصة لكن ادهم استغل الفرصة دي وفرض سيطرته جامد ونور طبعا ما تستحملش ده وابتدت المشاكل بينهم وكلمتين في البيت الواحد ما يصحش هي مكبره دماغها وهو برضه وده الي وصلهم لحيطة سد
ندى بدفاع :نور حاولت تنقذ علاقتهم بكل الطرق لكن هو همجي ومتملك
ادم رفع حاجبه :مش ده الي كتتي عايزاني اعاملك زيه
ندى هربت من عينيه :انا انا كنت اقصد فصله حياته الخاصة عن والدته
ادم قرب منها وقرصها على خدها :اهدي اهدي بهزر
ندى 😏
ادم :اشوفك المساء ان شاء الله وارجوكي ارجوكي حاولي تتكلمي مع نور
ندى :حاضر والله هحاول وهلبس دلوقت واروحلهم
ادم :تعالي اوصلك قبل ما اروح الشركة
ندى :قشطة
...................................................
عند مازن
جاله مكالمة وخرج من البيت بسرعة من غير ما يصحي سيرين حتى وراح للشقة الي عازل فيها نادر
خبط بسرعة ودخل
مازن بخوف :في ايه نادر فيه حاجة ماله
الدكتور :منهار وبيصرخ ومش قابل ياخد الادوية
مازن زفر بارتياح :فكرت حصله حاجة ربنا يسامحك مش تقول انها بسيطة انا هدخله
ad
الدكتور :ما تدخلش لمدمن بالحالة دي ده ممكن يعملك حاجة ويأذيك
مازن :ما تخافش انا هعرف اتصرف معاه وبص للرجالة خليكوا هنا لو احتجتلكم
احمد :تمام يا مازن بيه ولا يهمك انا هنا
مازن ربت على ظهره ودخل على نادر الي اول ما شافه هجم عليه وكأنه وحش
مازن مسكه جامد واتصدم من شكله عامل ازاي وشه شاحب وهزلان قووي وتحت عينيه اسود
مازن بغضب :اهدى هاه اهدى لا هديك العلقة التمام يا نادر واعرفك يعني ايه علاج فاهم انا لسه لحد دلوقت بعاملك بما يرضي الله وعلى شان اختك لكن اقسم بالله لو ما عقلت كده واهديت واتعالجت بالحسنى لارميك بأي مشفى بيعالج وشوف بقى صدمات الكهرباء الي هتاخدها وتجننك
نادر وهو بينهج جامد وكأنه بيجري :انا مش عايز اتعالج انا مش عايز اتعالج سيبني يا اخي سبني انت من بقيت عيلتي هااه وبصراخ اذا كان عيلتي نفسها مش سائلة عني مين انت حتى تجي تاخد بالك مني وبصراخ سبني سبني في حالي انا مش عايز حد سبني امشي
مازن ضربه بالألم بغضب :بص يله هتتعالج بكيفك بقى غصب عنك هتتعالج وخروج من هنا مفيش غير لما تخف وعيلتك انا مفهمهم اني مسفرك بره يعني محدش هيدور عليك هنا خالص فاهم فاهدى وكده وساعد نفسك على شان تتعالج وتخف بسرعة
وسابه ومشي وقفل الباب وراه ونادر بيصرخ جاامد
......................................................
عند نور
عدت على خالتها كان سامي ومالك في نفس الاوضة الي فيها داني وخالتها
سامي بصلها بغضب
مالك مسك ايده :اهدى يا والدي اهدى انا هتكلم معاها النهاردة
ad
نور قربت من خالتها :ازيك يا حبيبتي
مروى اومأتلها بدماغها
نور باستها على دماغها وقربت من داني عامل ايه يا وحش
داني ابتسم بتعب :وحش مين قولي ارنب اه ياني يما بقيت بكلية وحدة يا بت
نور :ههههه انت قدها يا عمي اهو تتهد شوية
سامي مقدرش يستحمل برودها : انتي بتهزري لا انتي بتغيضيني بقى
نور لفتله ببرود :عايز ايه في ايه
سامي بغضب :انتي هتروحي تتنازلي عن ادهم ورجلك فوق رقبتك فاهمة
نور وقفت قدامه :وريني ده هيحصل ازاي بقى
مالك بغضب :نور احترمي نفسك واعرفي انتي بتتكلمي مع مين فاهمة
نور بصت لخالتها :انا هحترم مرض خالتي ومش هرد عليكم خالص وبصت لسامي انا شرطي سهل خالص خلي حفيدك يطلقني وانا هتنازل على طول
مالك مسك دراعها :خافي من ادهم يا نور ادهم مش فارق معاه السجن خالص الي فارق معاه انك تبقي على ذمته فاهمه يعني لو هيتسجن سنة هيخرج وهتفضلي مراته برضه وساعتها ربنا وحدة يعلم هيعمل ايه وتفكيره هيبقى فين
نور ما تنكرش انها حاسة برهبة من كلام مالك وده الي بتفكر فيه لكن هي مش عايزاه ومش عارفة تخلص منه ازاي
نور سابتهم ومشيت ودمعة نزلت مش عارفة تعمل ايه
ad
داني حس فيها وحس هيا بتفكر ازاي
داني :ما تخليه يطلقها ويسيبها في حالها
مالك ضحك بسخرية:لو تعرف ادهم العمري استنى نور العمري تبقى على ذمته ومراته وحبيبته مش هتقول كده ادهم بيعشقها بيموت على التراب الي بتمشي عليه لكن مع الي حصل واصراره على عدم الطلاق انا نفسي مش عارف هو بيفكر بأيه
داني اتصدم وشرد في حب ادهم ليها
.........................................................
عند ادهم
كان متجنن وبيتوعد لنور جته زيارة من مازن
ادهم دخل وقعد
مازن :عامل ايه يا صاحبي
ادهم رجع بضهره لورى. :زي الزفت هكون عامل ازاي
مازن :مش عارف اقولك ايه بس انا لو اتحطيت مكانك
ادهم كمل عنه :هتطلقها عارف
مازن بجنان :طيب ما تطلقها انت من امتى كده ادهم انا مش مصدق انك موافق تتحبس واهم حاجة ما تطلقهاش
ادهم وهو غضبان من روحه.:مش قادر يا مازن مش قادر اطلقها فكرة اني لو طلقتها ممكن تكون لغيري وابني يتربى مع غيري الفكرة دي هتموتني بتقتلني من جوى
مازن بصدمة :هي حامل
ad
ادهم اتنهد :ايوه حامل انا عارف نور يا نازن حافظها جدا لو طلقتها هتروح تنزل الولد على شان ما تربطش نفسها فيا وتتجوز غيري بسرعة على شان تضمن اننا ما نرجعش من تاني
مازن بغضب :يا راجل يلعن ابو ده حب يا راجل سيبها واجيبلك سيد سيدها تتجوزك وتتمنى اشارة من صباع رجلك ايه ده
ادهم بغضب :مازن انا مقدر انك خايف عليا لكن اهدى كده وما تشدس على روحك قوي كده
وبص هتعمل ايه
مازن :ايه
ادهم :هتروح للمشفى الي نور جابت منها التحاليل وتدي مبلغ للمرضة وتخليها تزور كل التقارير عن السستم والنظام بتاعهم والنهاردة تقدم طعن بالتقارير هيبعته ايميل لنفس المشفى مش هيلاقوا اي تقارير تديني لا بالعكس هتكون نور زورت بالاتفاق مع المشفى تقارير رسمية
مازن 😳: ايه الشيطان الي قدامي ده وبكده نور هتبقى مكانك وهي الي هتبقى بحاجتك مش كده وترجع معاك ساعتها وتبقى تحت طوعك
ادهم :مع اني ما اضنش نور تبقى في حياتها تحت طوعي بس اهو حاجة ممكن تزبط وممكن لأ
مازن : ده انت تخطيت ابعد من خيالي طب ليه ما عملتش كده من الاول وخرجت من زمان
ادهم :كنت عايزها تجيب اخرها يمكن تحن من تاني وتدي حبنا فرصة لما تلاقيني بفضل السجن على اني اسيبها واطلقها
مازن :دماغ يا ابن اللذينة
مازن خرج من عنده وعمل الي قاله عليه بالزبط
..........................................................
ad
عند نور
روحت البيت كانت تعبانة جدا كانت ندى عندهم
منال بلهفة
نور انتي كويسة اتاخرتي ليه
ندى سلمت عليها وحست انه فيها حاجة
نور :كويسة كويسة ما تقلقوش
ندى :نور شفتي ادهم النهاردة روحتيله
نور 🤨:انجزي يا ندى عايزه ايه
ندى :نور والله ادهم بيحبك اديه فرصة يصلح من نفسه يعني مين ممكن يستحمل قرف السجن لكن اهم حاجة مراته تبقى على ذمته
نور بغضب :اقفلي الحوار ده يا ندى انا مش ناقصة سيرة ادهم محدش يجيبهالي في البيت ده خالص
منال برقت لندى
منال :خلاص يا حبيبتي اطلعي ارتاحي انتي بس
نور :ماما انا عايزة سمك
منال وندى :نعععم
نور :ايه عايزة سمك نفسي ريحاله
منال 😂😂😂😂😂😂
نور :هعيط والله عايزة سمك انا شامة ريحته بأنفي دلوقت كدلو ما كلتش سمك هيحصلي حاجة
ندى :ههههه انا اعرف مطعم سمك تحفة هوصي منه دلوقت ونتغدى سوى ونشوف ابن ادهم باشا هيتوحم على ايه تاني
قعدوا كتير مع بعض وحاولوا يخرجوا نور من الجو الي هيا فيه
لكن فجاءة سمعوا خبط جامد على الباب
فتحت ندى كان البوليس
نور وقفت ومنال زيها
الشرطي :نور العمري هنا
ندى بخوف :لا ايوه هو في ايه
الشرطي :نور العمري متهمة بتزوير اوراق مقدمة للقضاة وحبس زوجها بغير وجه حق
نور بغضب :ومين الي قال كده
جه ادهم من وراهم :انا يا حبيبتي
نور بصتله بخوف خوف ضهر في عينيه واتمسكت بوالدتها جامد
يتبع