رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم الاء الرحمن
52
ادهم بص لداني قدام جده واتكلم بجدية : جدي نور نازلة بتصاميم الصيف مع شركة الرفاعي
سامي بغضب :انت بتقول ايه ازاي تعمل حاجة زي دي وهي عارفة انه الشركة دي بالذات من اكتر الشركات الي بتنافس عيلتنا
ادهم : انا فاهم ليها هي عايزة تأذيني انا فراحت لجات لاكتر حد وسخ بالعالم
داني بسخرية حط رجل على رجل :نور تفهمك ليه هي ولا شايفاك اصلا
مروى بغضب مكتوم :داني
مالك زقه من خصره :ما تخرس يله انت هتفضل تستفزه كده لامتى
ادهم بصله ببرود وشبك ايديه : طيب ما تفهمني انت بما انك بتشتغل معاها في نفس الشركة
داني :شركة الرفاعي عرضت عرض حلو اوي وارباحه كويسة جدا للشركة وهي وافقت بس كده وكل واحد الايام دي بيركض ورى مصلحته
سامي بغضب :تركض ورى مصلحتها مع شركة الرفاعي ده الي ماسكها دلوقت مش رائد الي ماسكها ابنه ريحان اكتر واحد بتاع مصلحته بالعالم وبيعرف يستغل الي قدامه كويس قوي
ad
ادهم :انا حبيت احطك في الصورة لانه بكرة اجتماع الشركات وتوقيع العقود
سامي زقه بغضب :دي مراتك يا غبي انت واقف تتفرج كده ليه
داني : مش مراته دلوقت وهي هتتطلق دلوقت او بعدين
مالك بهمس :ما قولنا اخرس
داني رفع حاجبه :خرسني لو تقدر
هنا نزلت الممرضة بتجري بسرعة
الحقوا فريدة هانم قاطعة النفس
ادهم خلال ثواني كان فوق عندها
قرب عليها بلهفة :امي امي انتي كويسة امي
ادهم بصراخ :مالك اطلب الاسعاف بسرررعة
مالك طلب الاسعاف وجم ونقلوها المشفى
ادم جه بسرعة مع ندى
ادم بلهفة :ماما كويسة ايه الي حصل
ادهم بقلق ظاهر :قول يا رب تقوم منها
هنا خرج الدكتور وادهم مصنم مش عارف يعمل ايه وكأنه عارف انه والدته خلاص فارقت الحياة
ادم بقلق :طمنا يا دكتور
الدكتور بأسف :البقاء لله
ad
ادهم سند على الحيطة ودمعته نزلت
وادم مش مصدق
ندى دموعها نزلت عليه وقربت منه : ادم اهدا يا حبيبي
ادم بعدها عنه وهو بيبص لادهم بدموع
ماما ماتت وهي زعلانة مننا يا ادهم ماما ماتت واحنا بعيدين عنها ماما ماتت من زعلها وهي لوحدها
وزقه بغضب قولتلك من يومين لسه من يومين قولتلك خلاص كفاية بعد عنها هتتعب قولتلي لازم تعرف انها غلطت معانا وخربت بيوتنا
وبدموع مش عايز ندى مش عايز حد عايز امي ترجع بس
كامل قرب منه بصلابة لاول مرة :ما تمسك نفسك شوية واوقف على حيلك
ادم بصله بكره :انت السبب انت الي عملت فينا كلنا كده
ادهم كان مصدوم جدا معقول خلاص والدته ماتت ماتت وهي غضبانه عليه ماتت وهي بتترجاه يسامحها ويقرب منها من تاني
عدا يومين ادفنت فيهم فريدة والقصر كئيب جدا
كلهم بيحاولوا يخرجوا ادم وادهم من حالة الصدمة الي هما فيها ويفهموهم انه ده اجلها وخلص عمرها لحد كده
..............................................
عند نور
منال :انا هروح اعزي مش هتروحي بيت الاجر النهاردة اخر يوم ليه
نور بتردد :مش عارفة يا ماما انا ما كنتش بحبها أذتني جدا
ad
منال حطت ايدها على كتفها :الميت ما يجزلوش غير الرحمة
نور بسخرية :لا والله يا أمي لا
ده موروث عربي خاطئ يا ماما في ناس اوقات كتير لما بتموت بتبقى رحمة للبشرية وفريدة كده موتها رحمة للبشرية
منال اتنهدت :يا بنتي ربنا يهديكي ما تبقيش قاسية كده
هي دلوقت في دار الحق واحنا في دار الباطل قومي البسي وتعالي معايا ابوكي هيعدي ياخدنا دلوقت لو مش عشان جوزك على شان عمك اقل ما فيها عيب كده
نور رفعت حاجبها :انتوا اتصالحتوا
منال :لا لكن هو اصر اني اروح اعزي
نور :اهاااا قولي كده من الاول
منال بغيظ :ما تتهدي يا بت بقى انتي ايه جبلة ما بتحسيش
نور 😏:هحصلكم بعربيتي
وفعلا نور لبست فستان اسود طويل رامي على جسمها وفردت شعرها ولبست نظارتها وراحت القصر
كانت منال سبقتها
سلمت عالموجودين وعزت عمها وادم الي كان بيبصلها بكره
وقعدت لكن كانت بتدور في عينيها عليه
سامي :ازيك يا نور
ad
نور :بخير يا جدي البقاء لله
سامي :عايز اطلب منك حاجة يا نور
نور بانتباه :في ايه لو قدرت مش هتأخر يا جدي
مروى اتنهدت عارفه هيقول ايه
داني كان بيبصلهم بصمت لانه عارف الي عايزة والده وانه نور هترفض
سامي بألم :ادهم يا نور ادهم من يومين ما حطش لقمة في بوقه وحابس نفسه في اوضته ما بيخرجش خالص ومحدش قادر يقنعه يخرج او ياكل اطلعيله يا بنتي ارجوكي يمكن يلين معاكي شوية
نور بصت للجميع كانوا بيبصولها وكأنهم بيترجوها تتطلعله
كامل :ارجوكي يا حبيبتي اطلعيله
نور بتردد :مش هيرضى يا عمي انا عارفاه
ندى بغيظ :اطلعيله يا نور
نور بصت للسلم بتردد وطلبت من الشغالة تعمل الاكل
وقالت للشغال تحصلها بالصينية وطلعتله
اول ما وقفت قدام الاوضة وكأنه ميت ذكرة داهمة عقلها
اتنهدت وخبطت على الباب مفيش رد خبطت تاني مفيش رد
الشغالة :الباب مش مقفول يا نور هانم افتحيه وادخلي
نور بتردد فتحته ودخلت بصت حواليها ما كانش موجود
نور طلبت منها تحط الصينية وتخرج
ad
نور بصت للتراس كان واقف وظهره ليها
نور قلبها كان بيدق جامد وكأنه هيخرج من صدرها
قربت منه وحطت ايدها على كتفه
ادهم ما ابداش اي رد فعل
نور :ادهم
ادهم لفلها واتصدم انها موجودة
نور توترت من نظراته مدتله ايدها :البقاء لله
ادهم زق ايدها عنه بغضب : ايه الي جابك هنا جايه تشمتي فيا
نور جزت على سنانها وشدت على ايدها بغضب وتحاملت على نفسها وبررت ده لصدمته بوفاة امه
نور بعقلانية :انا مش جاي افتح بخلافات قديمة يا ادهم اعتبرني صديقة بنت عم وخايفة عليك
ادهم بسخرية ممزوجة بألم :ايه جايه تعطفي عليا وترميلي شوية حنية بوفاة امي
نور بنفسها :يا مصبر الوحش على الجحش
نور :لا يا ادهم وهعطف عليك ليه هو واجب ولازم اعمله
ادهم قرب منها ومسكها من دراعاتها الاتنين وهزها بغضب ودمعته نازلة :امي ماتت وهي غضبانة عليا امي الي عمري ما زعلتها
زعلتها بسببك امي ماتت من الوحدة والزعل ببعدنا عنها انتي السبب انتي السبب يا نور انتي من اليوم الي دخلتي فيه حياتي وانتي دمرتيها خليتيني انسان تاني انا ما اعرفوش حيوان وماشي مش عارف يتصرف ولا يعمل حاجة وكاني عيل تايه بيدور على امه
نور غمضت عينيها بتعب منه هو هو مش بيتغير
ad
نور بصت في عينيه ودموع بتلمع في عينيها جرحت قلب ادهم بزيادة :انا اسفة اني طلعتلك يا ادهم
وزقته ولسه هتخرج شدها من ايدها وحضنها وعيط بقهر
نور اتنهدت ومسحت دمعتها ومسحت على شعره وكانه فعلا طفلها مش جوزها
اهدا يا ادهم اهدا عمرها انتهى على كده ما تحطش اللوم عليك ده قضاء ربنا هيحصل غصب عننا كلنا
ادهم بألم :انا تعبان يا نور تعبان وعايزها عايز ابوس رجلها عايزها تسامحني مهما عملت دي امي مش لازم كنت ابعد عنها
نور :ادعيلها يا ادهم ادعيلها وتصدق عنها واعمللها حاجات عن روحها دي الحاجات الي بتفيدها دلوقت مش العياط والزعل هي هتفرح لما تلاقيك نجحت واسمك بيلمع
نور بعدته عنها :طيب على شان خاطر والدتك لازم تاكل جدي قلي انك ما كلتش حاجة من يومين
ادهم بتعب :مليش نفس
نور بهزار حطت ايدها على بطنها :بص بقى انا جعانة وابنك جعان ولو ما كلتش والله ما انا واكلة وهسيب ولي العهد بجوعة كده
ادهم بصلها بنظرات غامضة ومش مفهومة
نور بصتله بعدم فهم :بتبصلي كده ليه
ادهم فضل ساكت وشال عينيه عنها وعن طفولتها الي جننته واتنهد :تعالي ناكل
نور :قشششطة
ادهم كان بياكل لقيمات صغيرة جدا
ad
ونور بتاكل بنهم وادهم مصدوم من اكلها بعد مدة طويلة نور نسفت فيها الاكل كله وكانها طفلة بتاكل مش سيدة اعمال
نور بصت لادهم وهي بتمسح بوقها : انت ما اكلتش كويس
ادهم ابتسم ابتسامة حزينة :كنت مستني الي هيفيض منك على شان اكله لكن للاسف مفاضش حاجة
نور بغيظ :انت هتذلني ما كانوش لقمتين تلاته الي كلتهم بعدين انا باكل عن اتنين
ادهم بص في عينيها :شكرا يا نور
نور بابتسامة: اهم حاجة انت تبقى كويس نام دلوقت وارتاح وارجع شغلك وافضل ادعيلها وبس
نور وقفت هتمشي :لو احتجت حاجة افتكر اني موجودة دايما
ادهم بتردد:نوور
نور لفتله
ادهم بتردد قرب منها ومسك وشها بايديه لاتنين
نور جت تبعد قربها علبه من وسطها
نور بغضب :في ايه
ادهم برجاء :خليكي معايا يا نور انا محتاجك في حياتي قووي خلينا ننسى اي حاجة ونبتدي من جديد وبص في عينيها انا بحبك يا نور مهما قولت وعملت بحبك
كلمة وحرف وهمسة ونفس منك بيخلوني انسى نفسي وانسى اي حاجة مديقاني
ad
نور بعدت عنه واتنهدت : ادهم انسى اننا نرجع من تاني لو عايزني اتصرف معاك براحتي انسى انك في يوم كنت متجوزني
ادهم مسك دراعها بغضب :انسى ايه انتي اتجننتي هنسى ازاي وابني في بطنك انتي مراتي وعمرك ما هتبقي لغيري
نور بغيظ :يا اخي انا كل ما بعمل معاك حاجة كويسة بتخليني اندم والعن اليوم الي وقفت فيه معاك اووف بس اوووف
وسابته ومشيت
ادهم خبط المراية في ايدة بغضب نزلت دم
ادم كان ماشي من جنب اوضته واول ما شاف نور خارجة جري على اخوه وشاف الحالة الي هو فيها
ادم بكره لنور :هو انت كل ما تشوفها هتعمل بوحك كده يلعن ابو كده حب يا اخي دي امي ماتت بسببها
ادهم وهو بينهج بغضب :اخرج بره يا ادم مش عايز اتجنن عليك برره
ادم خرج وهو متجنن منه
ندى :في ايه يا ادم حصل ايه
ادم بصلها بصمت وخرج بره القصر
ندى اتنهدت :يا رب هستحمل لحد امتى يرمي اللوم في كل حاجة عليا كده
........................................................
عند سيرين
كانت خارجة من بيتها هتروح الشركة
لكن فجاءة في ايد اتحطت على بوقها وحشرتها في المصعد
سيرين لسه هتتكلم فتحت عينيها بغضب
ad
مازن :اششششش هشيل ايدي من غير صراخ فاهمه ولا هعمل حاجة مش هتعجبك
سيرين هزت دماغها باااه
مازن سابها وايده لسه محاصرة وسطها
سيرين بغضب :عايز ايه تاني
مازن وهو بياكل شفايفها بعينيه :وحشتيني
سيرين زقته بغضب :وحشك قبر يلمك يا بعيد انت ايه جبله ما بتحسش بتخوني في بيتي وبتقولي وحشتيني
مازن : انا عمري ما اخونك يا سيري ده ادهم الواطي كلن عايز ينسى نور فجاب نسوان للبيت وانا ما قدرتش اقوله لا صدقيني وانتي شوفتي بعينك
هنا اتفتح المصعد وسيرين جريت منه بسرعة وهو حصلها ومسك دراعها وشد عليه
مازن بغضب :سبت فترة ترتاحي هاجي النهاردة اخدك من بيت اخوكي فاهمة واياكي يا سيري ترفضي
وسابها ومشي
سيرين بجنان ؛ايه المجنون ده اقسم بالله مجنون
سيرين ضربت على نور
نور اتنهد :الووو
سيرين :انتي فين
نور :على وصول قريبة قوي من الشركة
سيرين :طيب انا جاية حالا
ad
نور باستغراب :انتي كويسة
سيرين :لما اوصل هقولك
نور :اها طيب سلام
نور ركنت عربيتها وايدها على قلبها الي بيدق جامد
نور بنفسها :انتي بتحبيه ولا ما بتحبيهوش ولا ايه ايه حكايتك يا نور ليه قربه منك بيعمل فيكي كل ده ليه زعله بيقلقك
اتنهدت ونزلت وهي شاردة ومش حاسة بحاجة حواليها
اول ما وصلت خبرتها السكرتيرة انه ريحان الرفاعي مش هيقدر يأجل مؤتمر الصفقات اكتر من كده
نور بعثت ايميل بالقبول بعد اسبوع
واتبعث لمازن برضه وخبر ادهم
سيرين دخلت متعصبة
نور 😏:عمل ايه سي ما زن بتاعك
سيرين قصت عليها الي حصل
نور بغضب :وانتي خايفة كده ليه حتى لو جه بالليل قولي مش هرجع وعايزة الطلاق وخلاص ما تجمدي يا بت
سيرين : هو قلي انه ادهم الي جاب الستات
نور :😂😂😂😂😂😂
سيرين بغيظ :ما قولتش نكته على فكرة
ad
نور بصتلها : سيرين انتي بتبرريله ايه خيانته ولا ايه ومصدقة انه ادهم الي يجيب نسوان ده بيضحك عليكي
سيرين :وليه لا اهو انتي مش مصدقة عن ادهم
نور :ومين قالك اني مصدقة او لا لكن انا ما يهمنيش ادهم اصلا على شان اهتم خاني او لا
وكملت شغلها على اللاب
...................... . ...................... ...
بعد اسبوع
رجع فيه ادهم وادم لشركتهم
رفضت سيرين ترجع مع مازن
وادم بيطنش ندى ولا كانها موجودة وهي لسه بتبرر زعله على والدته
جه موعد المؤتمر بتاع الشركات
تواجد جميع مدراء الشركات مع تأخير نور المتعمد وادهم الي عامل لا مبالي عينه على الباب
دخلت نور ووراها داني
لابسة طقم اسود بنطلون وبليزر اسود وقميص ابيض وفاردة شعرها مع مكياج خفيف
ادم ضحك بسخرية
ادهم اتنهد وحاول ما يبصلهاش بعد ما القت السلام على الجميع
واتخذت مكانها الي كان بجانب ريحان الرفاعي
لكن قبل ما تقعد وقف ريحان
ريحان : اهلا وسهلا بالحضور الكرام النهاردة هيكون عندي احتفالين الاحتفال الاول بأنه الانسة نور العمري قبلت تشاركنا خبراتها في مجال التصميم وتبقى شركاتنا عبارة عن تصميم اشتغالناه بكل حب
وتشاركية والاحتفال التاني اننا هناخد الصفقة دي النهاردة وانا واثق من ده
مازن قرب من ادهم الي بيبصلهم وبيشد على ايده بغضب
مازن :اهدى يا ادهم هو بيغيضك
ادهم وقف بغضب ورمى في وشهم المغلف الي قدامه :ما تحتفلش يا روح امك
الصفقة الي فرحان فيها راحة لشركة العمري جروب
وقرب من نور بغضب
يتبع