رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل التاسع عشر 19 بقلم الاء الرحمن


 رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل التاسع عشر 19 بقلم الاء الرحمن


19


ادهم قرب من منال :طنط نور فين 


منال :مش عارف الزفتة كانت هنا وضربتلها صاحبتها وقالتلي هطلع اكلمها ومش باينة


ادهم اتجنن من تصرفاتها و لسه هيلف ظهره طلع صوتها 


نور بابتسامها كانت بآخر السلم وبصوت عالي :ادههم


الكل بص ناحية الصوت وفتحوا عينيهم من الصدمة 


ادهم عينيه اتعلقت فيها كانت لابسة بدلة فرح بيضاء تجنن بأكمام شفافة واسعة ضيقة من الخصر وواسعة من تحت وفاردة شعرها ومكتفية بتاج وطرحة كانت اقل ما يقال عنها كتلة جمال حورية ونازلة من السماء 


ادهم اتصدم جدا زي كل الموجودين ومش مصدق الي قدامه ده حقيقة ولا خيال


ادهم كان بيقرب منها وبيحاول يستوعب الي شايفة حقيقي ولا لا 


ad

نور ضحكت جامد على صدمته 


ادهم بص حواليه بصدمة  :انتي بتضحكي ليا انا 


نور :هههه في ايه يا حبيبي 


ادهم بغضب مصطنع :انا اتأكدت دلوقت انك مش نور جيبولي نور يا جماعة 


مالك :ههههههه اجري يله يلعن ابو شكلك 


سامي :هههههه روح لعروستك


فريدة اتجننت 


سلمى بغضب لخالتها :ايه ده يا خالتوا الي شايفه ده حقيقي ادهم بقى لغيري 


فريدة بغضب :اخرسي انا مش فاهمة حاجة ازاي ده 


نادر زق ادهم :روح لاختي يله انت لسه هتتصدم


ادهم قرب منها بابتسامة وفرحة حقيقية : سامعة دقات قلبي ولا لسه 


نور بابتسامة :سامعاهم 


ادهم مسك ايدها وباسها :بعشقك يا نور تعرفي حاجة لو قالولي تملك العالم ولا  اللحظة دي هختار  اللحظة دي واني املكك انتي 


نور بابتسامة :بجد للدرجادي 


ادهم باس دماغها :انتي حلم بعيد وربنا حققه 


ad

ادم بتصفير :يسهله يا عم 


مازن :يا ابن المحضوضة جتله كل حاجة على الجاهز 


ادهم مسك ايد نور وشبكها بدراعه :سيبك منهم دول كلاب ولا يسوو لكن ايه طالعة قمر 


نور :ههه وانت كمان جنتل قوي 


ادهم :يا دين النبي يا جدعان انتي متأكدة انك نور خطيبتي 


نور بغيظ :في ايه يا ادهم 


ادهم قرب على ودانها :اصل في وحده قالتلي قبل شهر تقريبا لو انت اخر راجل مش هبصلك يا ادهم 


نور بغيظ :تخرس ولا اطلع اقلع البدلة الي مش طايقاها دي واهي جت منك ما جتش مني 


ادهم غمزها :سيبيلي انا الطلعة دي انا هقلعك والبسك واشخلعك بس نخلص من ام الفرح ده 


نور فتحت عينيها ولسه هتتكلم 


منال قربت منها بدموع :يا حبيبتي هتسبيني لوحدي 


نور بغيظ :مهو جوزك معاكي وابنك ببطنك عايزاني تعملي فيا ايه على اساس مش عايزينه يجي شبهي


ادهم بهزار :انا محتاجها اكتر منكم يا طنط 


نبيل :اخرس انت 


ادهم :ههه حاضر 


ad

كامل بضحك :الواد سلع يا نور عملتي ايه فيه 


نور هزت كتافها بطفولة :ولا حاجة 


ادهم بصلها وهو مش مصدق لسه انها خلاص النهاردة هتبقى في بيته وليه لوحده


ندى قربت منها بفرحة :هنبقى مع بعض يا نور هنفضل انا وانتي بنفس البيت 






نور :لكن انا مش هقعد في القصر يا ندى 


ادهم بحزم :مش وقته ده المعازيم بتنتظر يالله يا حبيبتي


نور شافت داني الي كان باصص ليها وشارد 


نور كانت هتروحله :شوية وهرجع يا ادهم


ادهم مسك ايدها :رايحة فين 


نور :هسلم على داني 


ادهم بغضب مكتوم :شايفة انه ده وقت مناسب للي هتعمليه 


نور رفعت حاجبها واختصرت المشاكل 


مالك قرب منهم بغضب :بابا بيندهلكم وانتوا بتتخانقوا الناس بتستنى ياالله 


ادهم خد نور 


وادم خد ندى 


ومازن خد سيرين 


وكل واحد قعد مع مراته وابتدت الحفلة بأحلى ما يكون 


ad


سيرين كانت بتبص لنور وندى الي مبسوطين ولهفة ادم وادهم عليهم 


ومازن ولا معبرها 


سناء قربت من بنتها :بتعيطي ليه يا حبيبتي 


مازن بصلها بغضب وقرب منها بود مصطنع :في ايه يا حبيبتي انتي كويسة 


سيرين مسحت دموعها:مفيش انا كويسة 


سناء :ما يصحش كده يا حبيبتي الناس بتتفرج 


سناء مشيت ومازن قرب منها بغضب مهموس :تخرسي وما تفضحيناش مش ناقصني قرف فاهمه لمي نفسك وما تعمليش فيها حساسه فاهمة


سيرين بصتله بغضب والتزمت الصمت 


جه والده :فيكوا حاجة العالم بتتفرج 


مازن زفر بغضب :مفيش يا والدي احنا كويسين 


..........................................


عند ادهم ونور 


نور :ادهم 


ادهم بهيام :عيون ادهم 


نور بكسوف :ما تبصش ليا كده 


ادهم :هههههه حاضر نطلع الاوضة بس ونشوف موضوع الكسوف ده 


نور بابتسامة :احنا مش هنرجع القصر النهاردة 


ادهم :نعم امال هنروح فين لااا بقولك ايه انا عايز 


ad

نور حطت ايدها على بوقه بغيظ :ايييه سبني اكمل


احنا هنروح شاليه حجزته من يومين ليا وليك 


ادهم غمزها :حلو بتعرفي تخططي يا بنت الايه اهو نهرب مع بعض من العالم دي كلها  وبعدها هنسافر اي بلد تختاريه انتي نقضي فيه يومين حلوين 


نور بابتسامة :قشطة 


ادهم بصلها بعشق والابتسامة مش بتفارقه :هو بجد الي بيحصل ده ولا انا بحلم ولا ايه 


نور قرصته من وسطه


ادهم :اااه في ايه يا بت 


نور :هههههه عايزك تصدق الي بيحصل يا ادهم وانك مش بتحلم 


ادهم لف وشه لجنب وابتدا يبرطم :عديمة الرومانسية 


نور بغيظ :بتبرطم بتقول ايه سمعاك على فكره 


ادهم :هههه حبيبة قلبي 


قرب داني منهم


نور بابتسامة :داني 


ادهم اتنهد وسكت 


داني ببرود :مبروك يا نور 


نور باستغراب :الله يبارك فيك داني انت كويس 


ad

داني :مفيش مصدوم شوية من الي بيحصل عمري ما توقعت توافقي تتجوزي 


ادهم بغضب :افهم ايه انا دلوقت 


نور مسكت ايد ادهم وبصت لداني :ده الي قلبي اختاره يا داني 


داني :مبروك 


وسابهم ومشي 


ادهم شرد بنظرات داني وعرف انه داني بيحب نور وهي مش بس اخت بالنسباله 


نور :ادهم انت كويس ما تزعلش منه هو مستغرب بس 


ادهم بصلها بابتسامة ومسك ايدها وباسها :مش هسمح لحد يضيع فرحتي فيكي النهاردة 


نور :بحبك 


ادهم :وانتي العشق والروح يا نور 


.....................................................


عند ندى وادم


ادم بغيظ :ما تقعدي بتتنططي كده ليه 


ندى بغيظ :فرحي يا ادم الله 


ادم :بصي نور وسيرين قاعدين هاديين ازاي 


ندى :دول ما بيحسوش وانا مالي انا عايزة ارقص بليييز يا ادم قوم 


ad

هنا ابتدت رقصت العرسان وطلبوا منهم يتوجهوا لساحة الرقص 


ندى طلعتلوا لسانها :يالله بقى ما تبقاش رخم 


ادم بغيظ:يا بت اتهدي العالم ببتفرج


ندى :يالله يا دومي ده حتى العروسة الفرفوشة رزق 


ادم :هههه رزق قلتيلي لا ده انا باين ادبست يا اسطى قدامي يا اخرة صبري 


ادم خد عروسته ونزل وادهم كذلك 


ومازن طنش الموضوع جت والدته :ايه يا مازن العالم بتتفرج يالله يا بني 


مازن بغضب :ما برقصش انا 


سيرين الدموع اتحجرت في عينيها 


سناء :يا بني ما يصحش 


مازن خدها من ايدها بعصبية ظاهرة وراحوا لساحة الرقص وابتدوا يرقصوا على اغنية من اول دقيقة لسعد لمجرد واليسا 


ادهم بعشق :بعشقك 


نور بابتسامة جميلة :دي المرة المليوة 


ادهم :وهفضل اقولها عمري كله ومش هزهق خالص 


نور حضنته وكملوا رقص 


ندى قربت منهم هي وادم :يعيني على الجمال


ad


نور :اخرسي وبصت لادم ما تلمها يله


ادم بغيظ :انا باين اني ادبست يا جدعان 






نور :هههه دي مجنونة انت لسه شفت حاجة 


ندى :الله فرحي يا عالم عايزاني اعيط كل سوية زي الهبلة الي هناك دي 


نور كانت ناسية سيرين خالص بصتلها هي ومازن كان كل واحد فيهم في حتة تانية


نور همست لادهم :صاحبك ده جبلة ما بيحسش شوف بيرقص ما البنت ازاي 


ادهم :ما تقلقيش هو عصبي وحاسس انه الموضوع اتعمل غصب عنه لكن لما يراجع نفسه ويقعد معاها في بيت واحد هيتغير 


سيرين بصت لمازن :ليه بتعاملني كده انا عملتلك ايه غير اني وثقت فيك


مازن بصلها بقرف : جبرتيني على حاجة مش عايزها بس عايزة الجواز اديكي خدتيه وريني بقى هتعملي بيه ايه غير قلة القيمة


وسابها وطلع الكوشة 


خلصت الرقصة وكل واحد رجع مكانه 


هنا جت مروى واتجننت من الي شافته وازاي نور تستغفلها كده 


مروى قربت من نور ببرود :مبروك


نور بابتسامة :الله يبارك فيكي يا خالتوا 


ad

ادهم بص لمروى :صدقيني انا مش زي اي حد انا ادهم الي بيعشق نور وهيحافظ عليها 


هنا جه مالك :ادهم يالله بابا بيقول كل واحد ياخد عروسته ويمشي 


مروى بصتله ونور مسكت ايدها بسرعة على سان ما تتهورش 


مالك بص لمروى واحساس غريب انتابه 


نور :احم اعرفك يا عمي دي خالتي مروى 


مالك مدلها ايده :اهلا حضرتك ازيك عاملة ايه 


سامي كان متابع الموقف بشرود تام مقابلة خاف منها لسنين كايرة قوي واهي بتحصل قدامه دلوقت 


مروى بادلته السلام وقلبها بيدق بسرعة كبيرة 


مالك حس برعشتها :انتي كويسة حضرتك 


ادهم بأنقاذ للموقف:هي كويسة لكن زعلانة على نور انها هتسيبهم وتمشي مش كده


مروى استأءنت ومشيت ودموعها على خدها وسامي هييتجنن 


قربت من سامي 


سامي بصلها ببرود 


مروى بتحذير قدام فريدة وسناء :اقسم بالله يا سامي يومين ابني ما جاليش البيت وعرف اني امه مش هيحصل كويس وقد اعذر من انذر 


وسابته ومشيت 


............................................


خلص الفرح وكل واحد خد عروسته ادم كان هيدخل مع ندى بص لادهم :رايح فين 


ad


ادهم :ملكيش دعوة 


نور طلعت لسانها لندى :هنروح في حتة محدش يعرفها بقولك يا ندى هو اول يوم ليكم هتقضوه هنا ده الحب الي بتقوليلي عنه 


ادهم :هههه بس اسكتي يخرب بيتك هتطلقيهم قبل ما يتجوزوا


نور بغيظ :هتخرب بيتي قبل ما يتفتح يا ادهم 


ادهم :هنعمره يا حبيبتي 


هنا جه مازن ومعاه سيرين :انا هروح البيت يا شباب 


ادهم قرب منه :دي امانة خد بالك منها 


مازن :دي كانت سبب اني اتخانق معاك لاول مرة دي كانت سبب اني اعمل حاجة غصب عني مش عايزها لاول مرة شوف بقى مازن يعمل حاجة غصب عنه 


عن اذنك يا يا صاحبي 


وشد سيرين معاه ومشي تحت نظرات نور الي اتجننت 


ندى بغيظ لادم :انا مش هنام هنا النهاردة اتصرف 


ادم بغيظ :منك لله يا نور 


ادهم :هههههه مع نفسك وحمل نور قدام الجميع


نشوفكم بخير يا جماعة سلام 


الكل كان مبسوط ليهم باستثناء فريدة واختها وبنتها 


ad

ادم بالعافية اقنع ندى يطلعوا الاوضة على امل يسافروا بكره


.............................................


عند مازن 






وصلوا البيت 


رامز بابتسامة :هتنوري بيتنا يا حبيبتي 


والدته :خد عروستك يا حبيبي واطلع اوضتك ربنا يهنيك ويباركلك 


مازن مدلها ايده ببرود 


سيرين بصتله بخوف ومسكت ايده 


طلعوا اوضتهم واول ما غاب عن عينين عيلته ساب ايدها ومشي لاوضته 


سيرين زفرت بغضب وحصلته 


مازن دخل اوضته وهي وراه قلع قميصه من غير ما يبصلها وخد بجامة ودخل الحمام 


سيرين اتجننت من بروده :هو عايز يوصل لايه بلي بيعمله ده 


خرج مازن بعد مده كانت سيرين لسه قاعدة 


مازن هو بينشف شعرها بصلها بنظرة خالية من المشاعر وباستهزاء :لااااا اوعي تكوني مكسوفة يا بت وبتمثلي لا اتصدم انا كده 


سيرين بصتله بدموع :انت ازاي كده 


مازن مسك دراعها بغضب :اوعي تعملي عليا الخضرة الشريفة وانتي كنتي مقضياها يا رخيصة


ad

سيرين نزعت ايدها منه بغضب وجنان :مقضياها مع مين معاك يبقى انت رخيص اكتر مني 


مازن ضربها بالألم :اخرسي 


سيرين اتصدمت ودموعها بتنزل :بتضربني انا يا مازن 


مازن بصلها بقرف :مش بس هضربك هكرهك باليوم الي اتولدتي فيه هخليكي تعرفي يعني ايه تحطيني تحت امر واقع وتجبريني على حاجة انا مش عايزها 


وبص للكنبة 


مكانك من هنا وجي على الكنبة الي هناك دي مش عايز اشوف وش امك جنبي 


سيرين فضلت مصدومة منه وهو نام ببرود من غير اكتراث بمشاعرها 


بعد مدة قامت خدت شاور وبدلت هدومها ونامت 


................................................


عند ندى 


كانت قاعدة متغاضة من ادم 


ادم باحتواء :انا اسف يا حبيبتي والله ما جت في بالي بعدين تعالي هنا مش ادهم اصلا الي خطط انه ياخد نور 


ده هي اليعملت كل حاجة في الوقت الي انا كنت بحضرلك الزينة دي كلها في الجناح


ندى بدموع :لا انت ما بتحبنيش 


ادم :والله بعشقك اقولك اختاري البلد الي عايزاه وانا هاخدك عليه بكره وعد 


ندى بفرحة :بجد 


ad

ادم :ههه ايوه بجد 


ندى قامت وبصت للسرير كان عليه ورد وشوكلاته 


ندى :الله شوكلاته وابتدت تفتح وتاكل 


ادم مصدوم 


ندى رمت الورق على الارض 


وقلعت جزمتها وتربعت 


ادم :ايه ده 


ندى بطفولة وكلها متلحوسة شوكلاته :جوعانه من الصبح ما كلتش ولا انتوا هنا ما بتأكلوش الضيف 


ادم قرب منها وبعنيه رغبه بأكل شفايفها الكرزية :لا احنا بناكل الضيف وبعدين بنأكله 


ندى خافت من نظراته :انت بتقرب كده ليه 


ادم شدها عليه 


وسكتت شهرزاد عن الكلام 


...............................................


اما عند عشاق الموسم 


ادهم نزل من العربية وحمل نور







ادهم :انا مش مصدق الي بيحصل يا نور معقول انتي معايا دلوقت وبرضاكي 


نور اتعلقت برقبته وهي بتبصله وضحكت :لو هتفضل مصدوم كده هخاف عليك واغير رائيي 


ادهم فتح الشالية ودخلوا 


كانت نور مجهزة كل حاجة ورد على الارض وبلالين طايرة واسمائهم في كل حتة وموسيقى هادية 


ad


ادهم بصله بأمتنان :بعشقك 


نور قربت ليه ولفت ايديها على رقبته بدلع : انا من النهاردة ليك وبس وانت ليا وبس 


ادهم بعشق :وانا عمري ما كنت لغيرك ولا فكرت حتى 


ادهم حملها ودخل الاوضة 


ادهم نزلني بقى 


ادهم :هههههه خلاص دخلتي المصيدة برجليكي


نور رفعت حاجبها :بتخوفني ليه بس احنا لسه عالبر 


ادهم :انتي مش في البر انتي من زمان بقلبي ودلوقت قفلته عليكي 


نور اتكسفت جدا 


ادهم لفلها وابتدا يفتحلها السوستة وهو بيقبل رقبتها برقة 


نور بخجل :ادهم ارجوك 


ادهم لفلها وبص في عينيها :لوتعرفي مستني اللحظة دي من تمتى مش هتبعديني عنك 


نور بخجل :هاخد شاور ونصلي الاول 


ادهم اومألها بدماغه 


نور خدت شاور وخرجت لابسة طقم الصلاة 


ابتدوا حياتهم بالصلاة 


ad

ادهم قرب منها بهزار :عايزة تعملي حاجة تانية ولا ابتدي شغلي 


نور بغيظ :ادهم 


ادهم شدها تعالي هنا ادهم ايه دلوقت جننتيني 


وسكتوا عن الكلام المباح 


..........................................


في الصباح 


فاق ادهم وفضل متأمل نور مش مصدق انها بين ايديه دلوقت 


حاول يفوقها اكتر من مرة ما فاقتش  :نور قومي بقى 


ما ردتش 


ادهم قام خد شاور ولبس بجامة ونزل كلم مطعم يجبله فطار وجهز كل حاجة وطلعلها 


نوور قومي بقى


نور بنعس :سبني يا ادهم 


ادهم بغضب :قومي بقى انا ما ينفعش معايا الكلام ده 


نور قامت بغيظ :في ايه هاه في ايه بتصرخ ليه وايه الي ما ينفعش معاك 


ادهم بغضب مصطنع :عايزة تنكدي على نفسك من بدري انتي هاه طيب افهمي الكلمتين دول لاني ما بحبش اكرر كلامي كتير 


نور رفعت حاجبها بغيظ :ايوه عايزة انكد على نفسي اخلص عايز ايه


ادهم بصوت عالي :مبدئيا كده اصحى الاقي فطاري جاهز 


نور :هه اه 


ادهم :والبيت بيبرق عارفة يعني ايه بيبرق وهدومي مكوية وانتي واقفة قدامي اول ما افتح تضحكي في وشي فاهمة 


نور 🤨:ولو ده محصلش هتعمل ايه 


ادهم بسخرية :لا ما انصحكيش تعرفي لاني مش هسكت 


نور بصوت عالي نسبيا :ايوه هتعمل ايه يعني 


ادهم بابتسامة : مبدئيا كده هصحى اعمل انا الفطار واجي اصحيكي واقولك يا هانم فطارك جاهز 


اتفضلي يا هانم 


              الفصل العشرون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×