رواية زواج قاصر الفصل الثالث 3 بقلم اية عرفات
زواج قاصر البارت الثالث
ساره :هو انت
يوسف: هو انتي
ساره: مش معقول علي اخر الزمن اتجوز نسناس
يوسف: الجوازه دي لزم تنتهي ودلوقتي اهو انا هروح لجدي وهخليه يلغي كل حاجه
ساره: وانا كمان هروح لجدي وهقوله زي ما جوزني يطلقني منك
الاتنين: اتجهو الي باب الغرفه سمعو صوت جدهم بيكح خلف الباب اترعبو الاتنين ورجعو لوره
يوسف: انتي مش عاوزه تروحي لجدك يله روحي
ساره :أنا مقولتش هروح الي عاوز يروح يروح هو
وفجاه :باب الغرفه بيخبط
ساره فتحت الباب
ام ساره: اي يا عرايس انتم لسه واقفين
ساره: يا ماما انا مش عاوزه اتجوز خديني يا ماما معاكي
يوسف: هو انا ماسك فيكي مع السلامه
إم ساره: اهدا يبني اي عروسه بتخاف في يوم زي ده
يوسف :هي دي عروسه دي ده امبارح كانت قاعد بضفاير بتلعب في الأرض
ساره :يعني انت الي عريس وانت شبه العصيه كده
ام ساره: يله يا ولاد استهدوا بالله جدكم قاعد تحت مستني البشره الحلوه ومستني يطمن عليكي
يوسف: ما يطمن اتزفتنا اتجوزنا عايز اي تاني
ام ساره: كلك نظر يا عريس عايز يطمن علي أحفاده وبيقولك أول ما تخلص تجيب الملايه وتنزل تحت علشان يضربو نار
يوسف: ملاية اي انا مش فاهم حاجه
ام ساره: متكسفنيش بقا يا عريس يله اسيبكم انا تقلع لعروستك الفستان
ام ساره خرجت من الغرفه
يوسف: ملاية اي هما عايزين اي مني
ساره :معرفش انا يعني اتجوزت قبل كده
يوسف :يعني انا الي اتجوزت يا لميضه يا ام نص لسان
شويه وسمع حد بينادي من البلكونه طلع ولقي أبوه
احمد :اي يبني خلص كلهم قاعدين وانت لسه لبس متصغرنيش قدامهم
يوسف: انا مش عارف اعمل اي
احمد :هما تحت عاوزين الملايه أنجز واخلص
احمد مشي وسابو دخل من البلكونه لقي ساره بتحاول تفك سوستة الفستان مش عارفه احمد قرب منه وجه علشان يفك السوسته زقته وقع علي السرير
يوسف: تصدقي انا غلطان
ساره: ابعد عني يا واطي
يوسف :بطلي طولت لسان بقا وخليني اشوف اي حكايه الملايه دي
ساره: أنا بشوف في اي فرح عندنا بيجيبو ملايه عليه دم احمر ويلفو بيه البلد كله
يوسف: اه بس انا بفهمت قصدهم اي
ساره :قصدهم اي
يوسف :دي حاجه متتشرحش دي حاجه بتتنفذ علطول
ساره: مش فاهمه
يوسف :انا مستحيل اعمل الي في دماغهم ده
ساره :الي هو اي
شويه وسمع صوت جده بينده خلص يا ولدي الناس مستنيه
يوسف :انا لزم اشوف حل
يوسف سحب السكينه من طبق الفاكهه
ساره :هتعمل اي يا مجنون
يوسف فرد رجله ورفع الجلبيه الي كان لبسه وعور نفسه من رجله وشد الملايه من السرير وبله من الدم الي في رجله
ساره: انت الي اي الي انت عملته ده
يوسف: اسكتي انتي هتفضحيني
ساره: استني هكتملك الجرح
ساره جابت طرحه وربطته علي الجرح
يوسف: الي حصل دلوقتي أوعي تجيبي سيره لحد بيه ولو حد خبط أوعي تفتحي وانتي لبسه الفستان مفهوم
ساره :حاضر
يوسف نزل لجده اول ما شافوا نازل ومعه الملايه ابتدأت الزغريط وضرب النار
مختار :سبع زي جدك يا ولدي
احمد حضن ابنه
احمد :رفعت راسي ربنا يحميك
مختار: اطلع اتعشي مع عروستك يا ولدي
يوسف طلع الغرفه وخبط عليه
ساره: مين
يوسف: انا افتحي
ساره: فتحت الباب
يوسف: الحمد لله خلصنا انا جعان اوي
ساره: الاكل عندك اهو اطفح
يوسف :في واحده تقول لجوزها اطفح وانتي مش هتطفحي معايا
ساره: لا شكرا
يوسف بدأ ياكل وساره كانت بتحاول تفتح سوستة الفستان يوسف اول ما شافه قم من وره وقرب منه وحاول يفتحله السوسته ساره حاولت تبعد عنه وهو زقه بعنف ورجع شعره قدام وهمس في ودنه
يوسف: هووووووس
وبدأ يفتحله السوسته وهو بيفتحله كان بيمشي صبعه علي ضهره ساره زقتو وجريت علي الدولاب شدت حاجه من الدولاب تلبسه وجريت علي الحمام وقفلت الباب
خلصت الشوار بتاعه وجت علشان تلبس اتفاجت اني الي جبتو من الدولاب قميص نوم امه كانت حطهواله الاول اتكسفت مبقيتش عارفه تعمل اي
بعد شويه
يوسف: اي هتموتي في الحمام اطلعي عايز اخد دش
ساره: ممكن يا اسمك اي تنايلني عبايه من عندك
يوسف: لا انا مش ساعدتك من شويه وانتي زقتيني
ساره :امال انا هخرج كده
يوسف :الي ختيه من الدولاب اطلعي بيه
ساره :علشان خاطري
يوسف: خاطرك اي هو انا طيقاك
ساره لبست قميص النوم القصير وطلعت من الحمام وكانت مكسوفه اوي وطلعه تشد في القميص لمحه يوسف بشعره المبلل وجسمه المليان وأعضاء جسمه كله ظهره وهي كانت بصه للأرض
يوسف :اي ده
ساره جريت علي الدولاب وفتحته وخدت من ترنج لانه ملقتش عبايه وجريت علي الحمام مسكه يوسف وزقه لحضنه
يوسف: خليكي لبسه ده حلو عليكي اوي
ساره بدأت تترعش
يوسف: اهدي شال شعره من حاولين عينيه
ساره لو سمحت سبني
يوسف: انتي كأنتي امبارح طفله لكن بعد ما شوفت الحاجات دي في واحده عروسه زيك تلعب في التراب
ساره حاولت تفك نفسه منه
يوسف: لو انت عاوزاني ابعد عنك انا هبعد بس عاوزه اعرفك اني دي فرصه حلو اخد كل حقي منك الي انتي عملتيها فيه بس انا مش هعمل كده علشان دي مش أخلاقي وفكه من حضنه
يوسف: ادخلي غيري الي انت لبسه ده
ساره جريت علي الحمام
ساره: فضلت تبكي في الحمام
يوسف :انا اي الي كانت هعمله ده انا اول مره احس نفسي ضعيف كده انا خلاص كانت دقائق وهستسلم الحمد لله لاني دي عمره ما هتكون شريكة حياتي الي انا عاوزه
ساره خرجت من الحمام لبسه ترنج زيتي ولفه شعره بتوكه ورفعه لفوق
ساره :متفتكرش اني انا هسكتلك علي الي انت عملته ده انا بقا هوريك النجوم في عز الضهر
يوسف: هو انا لسه عملت حاجه هو انتي مش كانتي فرخه من شويه اي طلعلك ريش
ساره :تحب تشوف
يوسف :احب اوي وريني
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،