رواية شمس الفصل الثالث 3 بقلم امل السيد

رواية شمس الفصل الثالث 3 بقلم امل السيد

 رواية شمس الفصل الثالث 3 بقلم امل السيد


الفصل الثالث

#شمس


عاصم: نعم هو إيه اللي مش عاوزاك تقربلي أو تلمسني أنا متجوزك ليه أتفرج عليك مثلاً

شمس: لغاية ما تعود عليك بس

عاصم بشك: أنتِ بتحبي حد غيري

شمس: لا والله مش بحب حد بس هو عندي ظروف

عاصم: حم طيب


في شقة عمرو وغزل


عمرو: اتفضلي العصير

غزل: ممكن تسيبني أغير هدومي براحتي

عمرو: لمَّا نشوف آخرتها


غزل أول ما خرج عمرو من الأوضة قفلت الباب وطلعت شريط حبوب حطت منه حباية في كوبايه العصير وغيرت فستانها ولبست قميص نوم طويل وبعدين ندهت على عمرو


عمرو: إيه القمر ده

غزل: حلوة

عمرو: أكيد حلوة مش اختياري 

غزل: أشرب العصير ده

عمرو: ده بتاعك أنتِ أشربي 

غزل: أنتَ عاوز تكسف أيدي 

عمرو: لاكسف لايدك ولا أيدي هاتي 





عمرو شرب الكوبايه دفعة واحدة حاسس إن دماغه بيلف غزل كانت بتقرب منه لغاية ما فقط الوعي خالص


غزل: بقي أنتَ عامل لي فيها أبو العريف وسبع الرجال شوف بقي غزل تعمل فيك إيه يا ابن عمي نام نوم الهنا لسه اللي جاي صعب قوي 


الصبح


شمس قامت خدت دش وبعدين بتفكر في غزل إيه اللي حصل معهم كانت مترددة تكلمها.....


شمس: غزل وحشتيني قوي عامله إيه يا بت مبروك صباحية مباركة يا عروستي

غزل: شمس اتلمِ على الصبح أنا مش ناقصاكِ

شمس: في إيه يا بنت مالك

غزل: مفيش أنتِ عامله إيه طمنيني عليكِ وعملتي إيه مع اللي اسمه عاصم ده

شمس: ما عملتش حاجة ضحكت عليه وقلت له إنانا عندي ظروف وهو صدق الأهبل 

غزل بتصفير: يا بنت اللعيبة ذكية

شمس: وأنتِ عملتي إيه 

غزل بتنهيد: البنت وعد جابتلي حبوب منوم حطيتها له في العصير ونام

شمس: وأفراد عرف يا ذكية منك ليها هيبقى يومك طين أوعى يسمعك

غزل: ما تخافيش يا أبو الصحاب لسه نايم أوعي الزفت عاصم ده يسمعك أنتِ 

شمس: بكلمك من الحمام مش هيسمع حاجة برده لسه نايم

غزل: بفكر أعمل حاجة كده

شمس: إيه هي

غزل: هقولك.........! 

شمس شهقت: يا نهارك أسود ومنيل لا متعمليش كده عمرو لو عرف ممكن يق...تلك فيها

غزل ببرود: هو اللي جابه لنفسه واتحداني

شمس: بلاش غزل

غزل: طيب

شمس: أنا عارفاكِ مش تقتنعي بالسهولة كده واللي في رأسك هتعمليه بس عايزة أقولك وانقلب عليكِ

غزل: قفلي دلوقتي شمس عمرو بدأ يصحى

شمس: طيب ماشي


عمرو صحة حاطط إيده على رأسه حاسس بصداع قام غسل وشه بيحاول يتذكر أي حاجة مش عارف مش فاكر غير غزل وهي تقرب منه.  


عمرو: غزل هو إيه اللي حصل إمبارح

غزل بتعمل نفسها خجلانة: خلاص عمرو بقي الله

عمرو: عملتِ فيا إيه غزل إمبارح

غزل باستعباط: أنا عملت حاجة معملتش حاجة مش فاكرة أساساً عمرو حس بدوخة وقاعد على السرير: محطتليش حاجة في العصير

غزل بتهرب: وحياتك معملت حاجة شوف أنتِ بتضرب إيه وبتحاول تخبى عني ده أنا هفت.....حك

عمرو بحركة سريعة وشدها ليه: مش قلت لك يا بنت عمي تلعبيش معايا وإيه اللي هتشوفي وش عمرك 

ما شفتيه أو شفتيه

غزل بارتباك: عملت إيه 

عمرو: حطيتي إيه في العصير

غزل: منوم






عمرو بهدوء: ليه عملت كده جبتيه منين

غزل تلعن نفسها أن هي بغبائها قالت له دون قصد: عشان مش عاوزاك تقربلي

عمرو بنفس هدوءه: ليه 

غزل: مش بحبك مش عاوزه أعيش معاك أنتَ ليه تعمل فيا كده وكل حاجة بتعملها غص.ب عني

عمرو: فاضل سؤال ما جاوبتنيش عليه جبة الحبوب دي منين

غزل بعدته عنها: مش هقول لك 

عمرو: كل اللي أنتِ مش عايزاه أنا هعمل عكس


عمرو لسه هيقربلها سمع صوت جرس الباب غزل حمدت ربها وجرت على الباب تفتحه


غزل: ماما حبيبتي وحشتني قوي

أم غزل: يا بكاشه سايباكِ إمبارح بس لحقت أوحشك

أم عمرو: وشك مخطوف كده ليه

غزل: ما فيش يا مرآت عمي أنا كويسه

أبو غزل: نفضل واقفين على الباب كده ولا إيه غزل

غزل: لا خالص اتفضلوا

أبو عمرو: أمال فين عمرو ولا هو نايم

غزل: أصلي يعني

أمل عمرو: في أية عمرو كويس

غزل بتمثيل: وانفجرت في العياط

أم عمرو بخضه: في إيه يا بنت ما تتكلمي 

غزل: عمرو بيقولي إن هو بس متجوزني علشان مكنتش عاوزه اتجوزه هو اتحداني واتجوزني وأنا وافقت علشان خاطرك يعمي ولما قلت له يا عمرو إحنا متجوزين خلاص قال لي لا أنا عاملك زي الخد....امين وطردني بره الأوضة ونمت هنا يعمي في الصالة خدوني معاكم أنا مش عاوزه أفضل مع هنا ممكن يعمل فيا حاجة خايفه قوي

أم عمرو: عمرو لا يمكن يعمل كده ابني وانا عارفاه هو عصبي آه لكن مستحيل يعمل اللي أنتِ بتقولي عليه ده يعني أنتِ وعمرو مش متجوزين دلوقتي

غزل عيطت: بعد اللي سمعتي بتساليني يا مرات عمي يعني أنا بكذب أنا محصلش بيني وبين ابنك حاجة خلية يط.....لقني

أبو عمرو بغضب: عععععععمرو


عاصم صحة شاف شمس قاعدة قدام التلفزيون قاعد جنبها وبتسملها


عاصم: أنا مش مصدق إن القمر ده بقي في بيتي خلاص

شمس بخجل: أجهز لك الفطار

عاصم: قرب منها جدا

شمس بخوف وبعدت عنه بسرعة:

قلت لك مش هينفع

عاصم: ليه كده يا شمس طب أمتي بس

شمس بارتباك: مش عارفة

عاصم بابتسامة: هو إيه اللي مش عارفة

شمس: أقصد لسه شوية

عاصم: أوعي تكوني بتضحكي عليا أو بتهربي مني صدقيني شمس مش هرحمك على الكذب ده

شمس جسمها بيرتعش: لا 

هكذب عليك ليه يعني

عاصم: ماشي شمس هسيبك كمان يومين بعد كده مش هقدر أنتِ فاهمة






شمس سابته وجرت على المطبخ تعمل له فطار خايفه منه أن هو يكشف كذبتها هي من غير حاجة بتخاف منه جهزه الفطار وقعدت تفطر معاه


عاصم: كولي شمس متكسفيش

شمس: مش مكسوفة ولا حاجة أنا بأكل أهو

عاصم: أنتِ تخافي مني

شمس: لا أيوه لا أيوه بقب أيوه

عاصم ضحك على لخبطتها: أوعي تخافي مني أنا قلت لك قبل كده بس لو عملت حاجة تضايقني ساعتها مش هرحمك تسمعي كلامي تبقي حبيبتي

شمس: مش هعمل حاجة تضايقك خالص ممكن أقولك حاجة

عاصم: قولي شمس

شمس: هو ممكن أروح المدرسة بتاعتي

عاصم: بعدين نتكلم في الموضوع ده

شمس: هو أنتِ هتروح شغلك

عاصم أيوه بتسالي ليه

شمس: وعد صاحبتي ممكن تيجي

عاصم: ماشي بس تنزليش من البيت إلا لما تعرفيني

شمس: حاضر


عاصم سابها ودخل يغير هدومه ونزل شغله وبعدين هيعدي على أهله


في بيت عيله عاصم


عمار: لازم تهتم بصحتك كويس يا حاج

الحاج مختار: بحاول على قد ما قدر

عمار: كلمت عاصم على نورا

الحاج مختار: أمك قالت هتكلمه يا رب بس يوافق بس مش عارف هو ليه مش عاوز يتجوز

عمار: نورا بنت حلوة وما ترفضش

الحاج مختار: طيب تاخدها أنتَ

عمار: ههههه يا ريت بس مش هينفع أنا بحب خطيبتي مستحيل أسيبها

الحاج مختار: عايزين نفرح بيك يا دكتور وولاء

عمار: ولاء بس تخلص دراستها وبعد كده نتجوز ونملة البيت ده عيال

الحاج مختار ضحك: أعملها أنتَ بس

عمار: أهو ابنك الكبير وصل

عاصم: إزيك يعمور حظي حلو إني شفتك

عمار: كنت همشي دلوقتي عندي حالة في المستشفى أشوفها بس كنت بدي الحاج العلاج بس





عاصم: أخبارك أنتَ ولاء مش ناويين تتجوزه بقي وتفرحونا

عمار: لا أعملها أنتَ الأول أنتَ الكبير وغمز له

عاصم: يبقى كده هتعنس يابني مش هعملها

عمار: أنتَ جاي منين كده

عاصم: كنت في المحكمة أجلت القضية وجيت هنا على طول 

عمار: طيب يا وحش استلم الحاج والحاجة عايزينك في موضوع 

عاصم: موضوع إيه ده

عمار: همشي بقي علشان متأخرا

الحاج مختار: أم عاصم تعالى عاصم هنا

أم عاصم: بقي كده يعاصم تغيب الغيبة دي كلها متجيش تشوفني


عاصم: معلش يا أمي مشاغل بقي ايه بقي الموضوع اللي أنتِ عاوزيني فيه

أم عاصم: بصي يعاصم عارف نورا بنت عمك جمال خلصت الكلية السنة دي

عاصم: أيوه وأنا هعملها إيه عاوزه تشتغل يعني

الحاج مختار: عاوزين جوزها لك 

أم عاصم: بنت حلوة قوي وأنا اخترتها لك إيه رأيك عاصم تشوفها

عاصم: بس أنا متج.........


أبو عمرو هيعمل إيه في عمرو؟ 

وعمرو يتصرف إزاي مع غزل بعد

محطيته في الموقف ده؟ 

وعاصم ممكن يقولهم أن هو متجوز؟

شمس هتفضل مستمرة في الكذب على عاصم كده؟


يتبع...........


#روايه_شمس

#بقلم_أمل_السيد


           الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×