رواية سجينة الحازم الفصل الحادي عشر 11 بقلم ديدا الشهاوي


 رواية سجينة الحازم الفصل الحادي عشر 11 بقلم ديدا الشهاوي


11

#سجينة_الحازم 

#ديدا_الشهاوي


علا كانت نفسها تبعد عن أي مكان يكون فيه  حازم علا كانت عاوزه تتحرر من ظلمه وجحوده 

علا خلاص ركبت الطياره وهنا ارتاحت بعد ماالطياره اتحركت وبدات في ربط حازم الأمان  فجاءه وبصدمه لاقيت 

اكمل جه ركب جنبها  وهي بصلته بمشاعر متداخله مبسوطه وقلقانه  مش قادره تميز المفاجاه  دي خير ولا شر  اكمل بصلها وعشان يهدي من صدمتها وحيرتها 

_مقدرتش اسيبك تسافري لوحدك 

_بس ياكمل ماينفعش ...

_انا مش طالب منك حاجه غير اني اكون جنبك عاوزه افهم في اي يااعلا هنا علا بصلته  اقصد مدام علا  فهميني 

علا هزت وشها وبدات تحكي حياتها وكل اللي حصل معها لغايه ماشفها  ليله امبارح بالمنظر دا 

اكمل كان بيسمع وكان باين عليه الانفعال وهو بيسمع من حركات ايده ومن شده اعصابه كان متعاطف مع علا 

_ازي كنتي قابله بدا  ليه تستحملي كده انتي اتنازلتي عن حاجات كتيره عشانه واللي مستغربه انك بنت عمه 

_هو اتجوزني  عشان الورث عشان يضمن حقه وانا متأكده  عمر مابابا  خد حق حد ولا حتي اخوه  بابا عنده القريه السياحيه دي اللي شغالين فيها عملها بعرقه وشغله 

_انتي بنت صاحب القريه

_علا بخجل ايوه ..اكمل انا خايفه من اللي جاي معرفش رد حازم معايا شكله اي ومع بابا ازي وخايفه ...

_فاهم ياعلا.. انا مش هظهر في الصوره متقلقيش بس مقدرش اكون جنبك اول ماتنزلي القاهره هوصلك وهطمن عليكي من بعيد 

_طب سبت شغلك وأهلك والدتك واختك 

_انا بعمل اللي بحسه وبرتحله وامي واختكي وكويسين  وخدت اجازه من الشغل لغايه ماطمن عليكي وهرجع


_راحت بس فين عاوزه افهم انا هتجنن 

_مالك ياحازم من ساعه موضوع البت دي وانت مش علي بعضك  

_عشان مراتي وملزومه مني ادام ابوها  .وكده كل اللي كنت بخططله راح  احنا لازم ننزل القاهره حضري نفسك هننزل في اول طياره





جاكي كانت قلقانه  علي صاحبتها وخايفه يكون حازم عاملها حاجه وبيعمل كده عشان يداري علي عمله  بدأت تسأل جاكي عمال الريسبشن بالاوتيل 

_..محسن انت اللي كنت في اللي استقبال امبارح 

_ايوه جاكي الشفت بتاعي وكنت موجود 

_انت تعرف مدام علا العروسه الجديده بنت صاحب القريه 

_اه طبعا الكل عرفها حتي امبارح شوفتها نازله لوحدها من غير جوزها وحاولت اندهه عليها تكون محتاجه حاجه  بس كانت شكلها صعب 

_صعب ازي يامحسن 

_كانت شكلها معيطه او بتعيط ومبهدله مش زي عادتها وماشيه مش سامعه حد وحتي بالإمارة خبطت في الحرس اللي بره  ثواني اندهولك

_عم مصطفي شوفت مدام علا بنت صاحب القريه  كان شكلها عامل ازي 

_ كانت تعبانه يابنتي ماشيه تتسند  حتي خوفت عليها ولسه هكلمها  خبطتني ومشت من الناحيه دي 


_خير جاكي طلبتيني  في جديد عشان انا هنزل القاهره اول طياره بعد اربع ساعات عاوزه اجهز 

_حازم علا  عملت فيها اي خلها تمشي وتسيبك وهي تعبانه وسايبه كل حاجه 

_انتي اتجننتي هعمل فيها اي انتي نسيتي انها مراتي ولا اي 

_حازم عملت فيها اي ياحازم والا مش هسكت 

_لا انتي واحده فاضيه  عن اذنك 


_ عمي انا جاكي 

_اهلا حببتي اخبارك اي قابلتي علا عندك اوعي تكون مش مبسوطه .انا مظبط ليها كل حاجه هناك 

_عمي انا بكلمك عشان علا 

_مالها علا ياجاكي


_حمد الله علي سلامتك 

_وسلامتك يااكمل مش عارفه اقولك ايه علي وقوفك جنبي واللي عملته معايا 

_انا بزعل ياعلا من الكلام دا احنا أصدقاء ولازم نقف جنب بعض 

_علا بصت لاكمل وحست من عيونه انها بتقول كلام تاني وكانت بتتهرب من فهمها

_يلا نركب تاكسي عشان اوصلك للبيت 

_لا يااكمل انا هركب لوحدي عشان لو حد شافني 

_ياعلا..مش هينفع 

_عشان خطري لازم تسمع كلامي خليك بعيد 

اكمل وقف لعلا تاكسي ومشي التاكسي بعلا ومشي قلبه معها  وهنا قلبه أعلن عن حبه ليها 





_ايوه عمي براحه في اي اهدي عشان افهم 

_بنتي فين ياحازم عملت فيها اي انطق 

_بنتك طفشت ياعمي وهي في شهر عسلها  شوف انت بقي

_بنتي كانت بتحبك مش مغصوبه عليك 

_امال كانت مانعه نفسها عني ليه  اسأل بنت عن السبب وليه طفشت ومع مين 

_انت اتجننت  امال المنديل كان اي 

_اسأل بنتك جابته منين

_ لما ترجع ياحازم  ليا كلام تاني 


علا وصلت  الشارع بتاع بيت بابها وهي خايفه بتتلفت وفجاءه وهي دخله العماره  لاقيت واحد من وراها مسكها وشل حركتها   وشممها منديل وخدها في عربيه وطلع بسرعه


حازم وصل القاهره  هو ونهي ورجع وصل نهي بيتها وطلع علي بيته  ليشوف علا تكون راحت هناك بس ملقاش حد وطلع علي بيت عمه

ونهي كانت مبسوطه من اللي بيحصل وفرحانه في علا  وفجاءه موبيلها رن

_اه وصلت حالا وحازم راح لابوها يشوفها هناك 

_هههههه  مش هيلاقيها  عشان احنا سبقنا  الاول قبل ماتطلع بيتها وموجوده اهي متخدره  

_حلو اوي سبها لغايه مااعرف انزل وكل ماتفوق خدرها لغايه ما مانزل بكره

_حلو كده ياست علا اللعب احلو وهنلعب كتير يافلاحه 


_بنت من اول يوم وهي مانعه نفسها عني وانا ساكت ومستحمل عشانك وعشان هي بنت عمي  ومش راضي اتكلم  كنت بشوف مكالمات ووشوشه  طول الليل في المكالمات وبسكت عشانك  شوف ياعمي بنتك طفشت ليه ومع مين 

_ولو مرجعتش انا مش هسكت دا عار عليا ياعمي عن اذنك 

خرج حازم وهو مبسوط ومنتصر وشكك  عمه في بنته 


_بنتي متربيه كويس ياحج وابن اخوك شكله بيفتري عليها 

_جاكي قالت كلام عكس اللي بيقوله 

_بنتي كانت بتحب ابن عمها وجوزها كان حلم ليها ازي ابن اخوك يقول كلام دا  ومين الست دي اللي بتقول عليها جاكي وهو احنا لينا قرايب في شرم ولا لأمه قرايب هناك 

_مش عارف ياحجه انا خايف علي بنتي اوي 





_اهدي ياحبيبي بكره تلاقيها متقلقش ان شاءالله  تلاقيها 

_هتجنن يانهي راحت فين وسايبه كل حاجه  حتي الفيزا بتاعها وموبيلها  

_نهي بدلع يبقي يامعلم يبقي في حبيب في النص 

_انتي اتجننتي علا متعملش كده بنت عمي وعارفها  مش بتاعه الكلام دا

_نعم ياستاذ حازم مالك  اتعصبت اوي كده ياعني انا ليا فيه 

_مقصدتش حببتي 

_لا مخمصاك

_طب كده ...

_نهي ايوه بقي وقلع*ت نهي قميصها وغرقت في حض*ن حازم 

(اتهدوا بقي )البت مخطوفه ونهي شغاله مش بترحم


اكمل راح علي بيتهم اللي في القاهره وكان مستني من علا ترن عليه من اي موبيل عشان يطمن عليها  بس مافيش اي حاجه تطمنه ومش عارف يعمل اي  وافتكر 

_جاكي انا اكمل 

_ايوه  اذيك ياكمل عامل اي .كنت عاوزه أسألك عن علا لو شوفتها  وهنا قطع اكمل كلام جاكي 

_شوفتها وانا اللي سفرتها القاهره 

يتبع 


ديدا الشهاوي

#سجينة_الحازم 

#ديدا_الشهاوي


         الفصل الثاني عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا علي التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×