رواية ملاك الحياة الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور

رواية ملاك الحياة الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور

 
حاولت اطول البارت المره دي ياريت التفاعل بسرعه وهنزلوا.... 

ملاك بعص*بية :
-تعلم مين الادب يا خويا انت لو كنت راجل مكنتش خطفتني كدة 
ادهم وكل شياطين الدنيا قداموا:
-  انا مش راجل انا هعلمك الادب وخد ملاك ،وجرجرها من شعرها وملااااك بتسرخ وهو والا هنا مش شايف قداموا غير ،الكف وكلمة مش راجل ، رماها على السرير، وهي بتسرخ  وتترجاه يسيبها والا حياة لمن ،تنادي ومش شايف قداموا غير الانتقام منها  ...

_________________&&&

في بيت ملاك ..

ام ملام :
-بنتي يا مدحت راحت مني انا مش عارفة هتكون فين يارب، قلبي
بيتقطع عليها بنتي فيها حاجة صدقوني،انا جاسه إن  فيها حاجة اه يارب بنتي ترجع ،يارب احفطهالي وهي بتبكي جامد ،واترمت في حضن جوزها وبتبكي جامد.. 

احمد واموا صعبانه عليه :
-والله ياماما انا دورت في كل مكان المستشفيات وكل مكان حتي روحت القسم قدمت بلاغ ويارب نلاقيها  
ابوا ملام بحزن :
-يارب رجعلي بنتي يارب ياتري انتي فين ياملاك  

وعدي اليوم عليهم وهما في حزن.... 

_____________________&&

تاني يوم الصبح في بيت نورهان  .. 
ام نورهان :
-يابنتي كلي اي حاجة علشان تعرفي تقاومي مش هينفع كده ولازم تنزلي الجامعه بتاعتك ،مش هينفع كده. 
نورها : 
-مليش نفس ياماما وملاك غايبة عني، قلبي بيتقطع 
هتكون راحت فين يعني يماما  يارب ترجعي ياملاك ونلقيكي يارب احفظلي صحبتي من كل شر  ..

ام ملاك  :
-نجمة عندها 42سنة حنينة جداا وبتحب بنتها جداا وهي مريضة قلب  وبتحب ملاك زي بنتها نورهان بالظبط  ارملة جوزها متوفي وبنتها عندها 8 سنين 

_____________________&






فالفيلا عند ادهم.. 

ملاك: صحيت لقت ادهم نايم جنبها وهي هدومها متقطعة وجسمها ازرق كلوا فضلت تسرخ... 
ادهم :صحي على صوت ملاكوبيقول بعص*بيه:
- يووووه هو انا مش هخلص من صويتك دة قومي اخلصي من وشي دانتي غم بس الصراحة عجبتيني تستاهلي اني خطفتك وضحك ضحكة شماته. 

ملاك بقهر :
-انت حي*وان انا بكرهك بكرهك، وحيات امي لندمك على الي عملتوا فيا دة 

ادهم بكيد :
-اعملي الي تعملية المهم انتقمت منك من الكف ،ولسة هندمك كمان وكمان اخلصي غيري هدومك والقيكي فالمطبخ لاني طردت كل الخدامين والشغالين من هنا ورايح هتكوني خدامة ليا وضحك وقام دخل الحمام .عند ملاك فالاوضه.  
ملاك بقهر :
-مستحيل انا همشي من هنا وهتشوف ،وهي بتتكلم لقت الي واقف وراها وبيقول. 
ادهم  :
-اخرجي بس قبل متخرجي من هنا هكون قاتلك ابوكي الغالي واخوكي.

ملاك :
-انت عاوز مني اي مش انتقمت سيبني بقي. 
ادهم :
-هرميكي بس لم يجيلي مزاج لده وضحك. 
ملاك بقهر :
-انت انسان وس*ومستحيل اسيبك وهي بتسرخ وقامت  علية عاوزة تضربوا 
ادهم  مسكها من شعرها جامد لدجة كان هينخلع في ايدة
- هو مش انا قولتلك كلامي يتنفز ومسك الحزام ونزل فوقها ضرب وهي بتصرخ.
ادهم بشر  :
-خلص ضرب في ملاك وقالها قومي اخلصي خودي شور واشوفك قدامي  تحت علشان اخرك تخدميني وبس والقي عليها سهام من السم ومشي   .
ملاك بعياط:
- حسبي الله ونعم الوكيل فيك وقامت بصعوبه ،ومن كتر الضرب وهي بتشتموا بجمبع الشتايم،وبتبكي بحرقة على الي حصل ليها في يوم وليلة تتحول من مجنونة ، وبتضحك وبتحب الهزار ل واحدة مهزومة ومتجوزة حي*وان مش انسان طبيعي ، ملقتش هدوم تلبسها ،خدت هدوم من عند ادهم لانها معندهاش هدوم  خالص فالقصر ، ودخلت الحمام تلبس علشان ميجيش يكمل عليها... 

_____________________________&& 

فالجامعة  ..

نورهان :
-خارجة من المدرج بعد مخلص المحاضرات .

اسد :
-نورهان ممكن استاذنك في سؤال. 

نورهان :
-اتفضل يادكتور .

اسد بأرتباك  :
امال ملاك فين النهاردة  جيتي لوحدك لي من غيرها .
نورهان باستغراب :
ملاك تعبانة الفترة دي فعلشان كدة هتغيب 
اسد :
-تمام ماشي شكرا ومشي وهو نفسوا يشوفها 
نورهان :
-خرجت من الجامعة وركبت تاكسي وراحت علي بيت ملاك وهي واقفة قدام البيت وبترن الجرس الباب اتفتح.
 نورهان:- السلام عليكم.

احمد :
-عليكم السلا اتفضلي .
نورهان بحرج :
-انا جيت علشان اطمن علي  طنط ايمان واشوف وصلتوا فين هل لقيتوا ملاك والا لاء  

احمد بحزن :
-لسة مش لاقينها انا خابف عليها وكمان هي معندهاش اعداء دي كل الحارة بتحبها يارب بس اي الي هيكون حصلها.

نورهان :
-متقلقش هنلاقيها وهي طيبة اكيد مش هيحصلها حاجة .
احمد: ياااارب .
مامت ملاك :
-مين الي جية ياحمد .

نورهان :
-انا ياطنط نورهان .

مامت ملاك بحزن :
-اتفضلي يابنتي اقدي .

نورهان :
- انا اجيت اطمن على ملاك هل لقيتوها والا لاء  وجيت اطمن عليكي 






مامت ملاك :
-فيكي الخير يابنتي وباذن الله هنلاقيها.

نورهان :
-وهي بتقوم لازم امشي وهاجي تاني ليكي علشان اطمن على ملاك .

مامت ملاك :
-استني اشربي حاجة الاول .
نورهان  :
-معلش اتأخرت وزمان ماما قلقانة ،مشت نورها، ومامت احمد بتقول. 
- فيها الخير وقالت بحزن فينك يا ملوكة قلبي واجعني عليكي .

احمد :- هنلاقيها متقلقيش يماما 

________________________&&

عند ملاك

لبست هدوم ادهم بالزغم كانوا وسعين جداا عليها بس تعمل اي ، لبست القميص بس وكان واصل لفوق ركبتها بشويه ، لان مفيش غيروا   .

ادهم :اول منزلت وشافها ،بالمنظر دة قلبوا دق جامد بس صحي على نفسوا بسرعة  اي الي انتي لابساه ده. 

ملاك بخوف:وهي بتشد القميص لتحت من الاحراج وفنفس الوقت خوف منوا  ملقيتش غيروا معنديش هدوم .

ادهم :ماشي ادخلي المطبخ وحضري الفطار اخلصي .

ملاك بخوف :حاضر حاضر وجرت على المطبخ .

 ملاك وهي  واقفة  فالمطبخ 

ملاك بمزاح رغم حزنها :
-طب انا دلوقتي هعمل اي فينك ياست الكل دلوقتي وتشوفيني فالمطبخ كان زمانك شمتي فيا  يالله يارب يتسمم ويموووت ونخلص .

ملاك :فتحت التلاجة ولقت فيراخ ولقت مكرونة وخضار  وهي مش بتعرف 
تطبخ اصلا (يعيني يا ادهم جبت لنفيك مصيبة  😂)
راحت غسلت المكرونة وحطتها فالماية المغلية  وهي ماسكة الفرخة،
 اعملها ازاي دي مش كنت اتعلمت من ماما بدل السلطه الي كنت بعملها بس ،
  انا فاكره ماما كانت بتحطها فالحلة وتحط عليها صلصة وحجات كتير مش فاكره ،وتسيها وتحط ماية لغاية لم تطيب اشطا دانا الشيف الشربيني هيتقاعد بسببي وضحكت *(شيف الشربيني اي بس ادهم يستاهل البلوه دي 😂)







ملاك :طلعت ملاك ولكن بعد مخلت المطبخ مزبلة حرفيا حاطت الاكل علي السفرة وهي بتقول. 
- انديلوا ازاي ده. 
ادهم من وراها :
-انا هنا مش محتاج تناديني ،قعد على السفرة، وهي غرفتلوا اكل ولسة بيحط اول لقمة تفها وقال بعصبيه.  
ادهم بعصبية :
-اي الي انتي عملاه  انتي متخلفة  ،طلاما مبتعرفيش تنيلي تطبخي ،بتطبخي لي. 
ملاك بغرور :
 عاملة اي عملالك  اكل اطفح وانت ساكت ،لاني تعبت الصراحة ،اكيد اكل وبتقولها وهي واثقه في نفسها ان ده اكل  .
ادهم بغل :
-طب اقعدي كلي  
ملاك :
-هقعد مقعدش لي قعدت علي السفره ومسكن المعلقه وكلت الكعكرونه المعجنه حرفيا ،وكلت منها اول معلقه تفت الي في بقها وهي  بتقول. 

-يعع اي دة 

ادهم :
-ببرود الاكل دا كلوا يتاكل علشان تتعلمي تعملي الاكل كويس .
ملاك بقهر: مانا مش بعرف، اطبخ وحاولت. 

ادهم :اتعلمي امال هتخدميني ازاي وخلصي اكلك ولو اترمي انتي حره شوفي هعمل اي.  

ملاك بخوف :
- بقت تاكل بقهر وهي بتشتموا في سرها .

ادهم :
-بطلي شتيمة واخلصي .
ملاك بصدمة:
- هو إزاي عرف إني  بشتموا.

ادهم :
-لانك بتفكري بصوت  وقام  مشي راح الشركة .

ملاك :
-اي الغرور ده  وبتتريق عليه وبتقول  وهي بتقلدوا.. لانك بتفكري بصوت نننني  بارد وقامت فضلت تدور على مكان تهرب منوا. 

.... استوووب 

ياتري هيحصل اي وهل ملاك هتعرف تهرب واهل ملاك لم يعرفوا انها اتجوزت  اي الي هيحصل  

 
#روايه ملاك الحياة .
#بقلم داليا منصور.
#الفصل الخامس.


        الفصل السادس من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×