رواية ملاك الحياة الفصل السابع 7 بقلم داليا منصور
رواية -ملاك الحياة..
ملاك وهي بتصرخ ،حست بحاجة بتاكل في رجليها وحاجة ماشية على جسمها فضلت تسرخ. ،نبح صوتها من الصريخ والا حياة لمن تنادي حياة ،تعبت من الصريخ والعياط اغمي عليها ...
____________&&
عند ادهم.. تاني يوم الصبح ،لقي قلبوا بيوجعوا وافتكر انوا حبس ملاك لوحدها نزل جري يشوفها ،وفتح الباب لقي إلي صدموا ؟؟
كانت الفأران حوليها والصراصير، وهي مغمي عليها وجسمها بيجيب دم كلوا بسبب عض الحشرات طول اليل ،شالها ونزل بيها جري راح المستشفى .
وهو بيجري وشايل ملاك شافوا دكتور الدكتور لسة هياخدها منوا ادهم بصلوا بصة ،كانت كفيلة انها تحرقوا مكانوا.
ادهم بصوت عالي :
-ترولي حي*وان بسرعة.
الدكتور بعصبية:
- انا مش حيوان حضرتك انا دكتور ،وليا مركزي مينعش الي بتقولوا ده،حتي لو كنت مين.
ادهم بشر :
انا هعرفك انت دكتور اي بس لم اشوف مراتي، جابوا ترولي اخدوها المُمرضات، ودخلوا العناية وادهم قاعد ،بره وقلبوا وجعوا عليها بس بيقول اكيد ده احساس الشفقة ،وكمان علشان انا سبب انها تدخل العنايه ،بالشكل ده ، للاسف ده مش إحساس بشفقة ده حب بس بيكابر على نفسوا وعلي المسكينة الي في العناية بسببوا .
____________ &&
في بيت اهل ملاك....
ام ملاك مانت نايمه وبتحلم ببنتها وهي بتنادي وتقول:
- ماما متسبنيش انا بموت انقظيني،قامت مخضوضه وهي بتعيط وقلبها بيوجعها وبتعيط وبتقول .
-ملاك بنتي ياتري انتي فيكي اي يابنت قلبي ،ياتري عمل فيكي اي اه ياحرقت قلبي عليكي .
ابوا ملاك :
قام مخضوض من صوت مراتوا في اي يا ايمان مالك بتعيطي لي ..
ام ملاك بعياط :
-قلبي بيتقطع على بنتي يامدحت هموت ،عاوزة اشوفها هاتوهالي هموت من غيرها حلمت بيها،بتقولي انقظيني بموت ،انا حاسه ان فيها حاجة..
ابوا ملاك بزعل :
مش بأيدي حاجة ده جوزها وغصب ،عننا لازم نستحملوا يا اما هيعمل فيها حاجة .
ام ملاك بقهر :
-ابوس ايدك هاتهالي وهي بتعيط بقهر
ابوا ملاك :
-حاضر هجبهالك هروحلوا بكره، واحاول معاه يطلقها ويسيبها في حالها واطلب منوا اشوفها..
ام ملاك براحة شوية :
وهي بتمسح دموعها يعني هتجيبهالي مش كده .
ابوا ملاك:
- ادعي بس انتي وانا هجيبهالك .
ام ملاك بعياط :
يارب انا سيبالك بنتي احميها ورجعهالي يارب ،وعدي الوقت ورجعت نامت وابوا ملاك قاعد بيفكر يجيب بنتوا ازاي...
____________&&
عند احمد...
كان قاعد بيتفرج على صور نورهان هي واختوا ،وبيفكر فيها وبيفتكر ويقول .
-ياه ياملاك كان نفسي تكوني موجوده كنت جاي اقولك اني بحب صحبتك وانك تقوليلها ،وتاخدي رايها وهو بيتكلم سمع صوت صريخ اموا؟راح جري على الاوضتة ولسة بيفتح ،سمع كلامهاوعياطها قال في نفسوا مش هسيب اختي مع الح*يوان ده ومستحيل اخلي ابويا يعتزر من شخص زبا*لة زي ده ،وراح اوضتوا هو كمان بيفكر هيعمل اي؟.
______________
عند نورهان...
كانت قاعدة بتفكر في ملاك ،وبتوقول..
- ياتري ياملام عمل فيكي اي ،واحشتيني نفسي احضنك زي الاول ،يا اجمل اخت وهي بتتفرج على صورتها هي وملاك *(نعم عزيزي القارئ سعات حب الصحاب بيوصل لمرحلة الامان والثقة وبيكون اجمل حاجه بس مش للكل الي بيصون وبيكون اجمل صداقة هو ده ،الي انا بسميه وفاء) ...
_____________&&
عند اسد
كان اسد قاعد في اوضتوا ومدايق جدا، علشان ملاك مش بتيجي خالص، وهو نفسوا يشوفها خايف ليكون في حاجة او اتجوزت خايف من كل حاجة ،هو عزم الصبح هياخد رقم والدها من نورهان ويروح ،يخطبها وكدة يشوفها براحتوا .
______________&&
عند ادهم...
قاعد مستني الدكتور يخرج بعد مقعد ساعتين وهو مستنية.
الدكتور خرج وهو ماشي واقفوا وهو بيقولوا بخوف.
-دكتور هي اخبارها اي وقالها بجمود عكس الي جواه من خوف على ملاك.
الدكتور :
- للاسف الفأران اذتها واحنا عبال مخيطنالها جروحها كانت نزفت كتير بس لقينا دم لفصيلتها الحمد لله وادنالها دم مستنينها تصحي وهتفوق خلال ساعات ،وكمان هتطر، تيجي كل يوم علشان حقن هتاخدها .
ادهم بجمود :
-تمام شكرا يادكتور ..
الدكتور :
دا واجبي سلام ومشي الدكتور، وادهم دخل عند ملاك وقعد ومسك ايديها، واتكلم معاها انتي ازاي اول حد اخاف علية كدة انتي مرض وخايف تأذيني ،واتعلق بيكي انا لازم ابعدك عني.
عدي الوقت وملاك فاقت ،وخدها ادهم وراح القصر بتاعوا وخد معاه ممرضة علشان تكون معاها ،وتديها حقن بتاعتها، علشان متروحش كل اشوية على المستشفة ...
_________&&
عند ملاك صحيت لاقيت فسها في مكان غريب عليها جدا ،
وهي ومتركبلها سلوك كتير، وجهاز جهاز تنفس وادهم قاعد
جنبها وماسك اديها ،هي شافتوا قدامها بخوف ،اتحركت من مكانها وسابت اديها بس الحركة المتها جدا.
ملاك ببكاء :
-اه وبتعيط وهي بتقول ابعد عني .
ادهم بهدواء:
ماشي هبعد عنك بس اهدي وخرج وبعتلها الممرضة، خلصت معاها وخرجت بيها وركبت عربيتوا ،هي والممرضة وادهم مشي وصل القصر.
ملاك:
-لاحظت حاجة دايقتها جدا بالرغم انها بتكرة ادهم بس حاسة بشعور نار جواها شافت الممرضة ماسكة ايد ادهم وبتتدلع علية
ملاك بكل غضب :هو انتي جاية تعالجيني والا تتدلعي على جوزي اي القرف ده ساعديني اطلع اوضتي
الممرضة بغل :
-حاضر وهي في نفسها بقي القمر ده متجوز دي دانا هموت علية اي الجمال ده وعمالة دمدح في ادهم وهي بصالة وغيرانا من ملاك علشان هي فعلا جميله.
ملاك بعصبية :
-مش قولت انزلي واسنديني ،اي مش سمعاني .
الممرضة بغيظ :
جاية اهوا وخدتها وطلع .
ادهم :
مجنونة والله هي تعبانة ومركزة في نفس الوقت
هههههه ،استاذ ادهم استاذ ادهم.. ده صوت الحارس وهو بنادي على ادهم
ادهم بعص*بيه :
نعم في اي ...
الحارس ابوا الست ملاك تحت وعاوز يشوفها، ادهم نزل بسرعة لقي ابوها قاعد
ابوا ملاك :
اول مشاف ادهم راح عندوا وبكل رجاء يابني امانة سيب بنتي انا مقدرش اعيش من غيرها وامها هتموت يابني سيبها حتي خليها تشوف امها مره حتي.
ادهم بغرور :
-مراتي مش بتخرج من بيتها والي تعملوا اعملوا .
ابوا ملاك :
-انا جاي اقولك سيبها حتي تشوف امها ، واي طلب اطلبوا
ادهم بشر :
-ماشي هخلي امها تشوفها بس بشرط ومد ايدوا ليه وبيقولوا .
-تبوس ايدي علشان اتجرأت ووقفت قدامي..
الاب بصدمة:
انت بتقول اي .
ادهم بتكبر :
-يلا ولسة مكملش كلامة لقي كف نازل على وشوا ؟؟؟
استووووووب....
#رواية ملاك الحياة
#الفصل السابع
#بقلم :داليا منصور