رواية ملاك الحياة (كاملة جميع الفصول) بقلم داليا منصور
الام :
-ملاااك اصحي بقي هتتأخري على الجامعة انتي ياجزمة
ملاك بنت عندها 20سنة،في كلية هندسة زي اخوها احمد طولها 160،عيونها لونهم زرق ،شعرها لون الفحم مش تخينة والا رفيعة ،متوسطة فالقوام بتحب مامتها واخوها وابوها جدا،وهما عندها خط احمر بس دة ميمنعش من شقوتها كل البيت مسمينها مصيبة 😂.
الام :
-ايمان عندها 45سنة وبتحب ولادها جداا جميلة جدا زي ملاك.
ملاك بغضب :
-يووه يماما كل يوم تصحيني كدة انا مش عاوزة اورح الجامعة قلتلكم جوزوني ياعااالم .
الام بتريقة :
-قومي يابنت الجزمة ،جواز هو انتي فالحة فالكلية علشان تتجوزي وتشيلي مسؤلية (والله الست دي جدعة 😂).
ملاك :
-خلاص ياست الكل قايمة ملاك قامت ولبست ميني درس اسود وفية ورود احمر وعلية طرحة حمرة لبست شوز اسود وشانطة سودة وطلعت .
احمد :
-اخوا ملاك عندوا 25سنة مهندس شغال في شركة.
كويسة وبيحب اختوا جداا ملاك عندوا الدنيا كلها.
احمد بحب :
-قلب اخوكي رايحة فين .
ملاك بحب :
- رايحة الجامعة ياقلبي .
احمد :
-استني هوصلك في طريقي اي خدمة بدل متعملي مشاكل مع الناس زي كل يوم.
ملاك :
-انا دانا كيوت هما الي بيتعاركوا معايا يستاهلوا بقي(بريئة قوي 😂).
ملاك :
-وصلت الكلية وهي داخلة من باب الجامعة اه مش تحاسب يامتخلف مش بتشوف .
اسد بغضب :
- انا متخلف انتي عارفة انا مين يامتخلفة انتي .
ملاك بتريقة :
-هتكون مين يعني الوزير مثلا امشي انا مش نقصة تخلف ملاك مشت وهي بتشتم .
اسد :
-الشر يتطاير من عيونوا وحيات امي مهسيبك .
اسد :
-دكتور فالجامعة بتاعة ملك عندوا 30سنة عيونوا بني شعروا اسود جسموا رياضي عصبي جدااا بس مع الي بيحبهم ليكون حنين رجل اعمال (خسارة فيها البت ملاك دي فقر اصلا 😂).
ملاك:
-دخلت وقعدت وهي مشغولة فالتليفون.
اسد :
-انا الدكتور الجديد مكان دكتور ادم بيبص لقاها قاهدة مش منتبهالوا الاستازة الي قاعدة مش واخدة بالها انتي مش في كافتريا هنا.
ملاك بخوف :
-يلهوي دة بيعمل اي هتنفخ هتنفخ شكل دعواتك يا سوسة يا ام برعي ولية نحس (تستاهلي 😂😂😂 ).
ملاك بصدمه :-انا
اسد :
-اه انتي بكلمك اطلعي برة .
ملاك :
-ياعني هتطلعني من الجنة ياخويا واحد خنيق طلعت
ملاك، وهي بتقول شيلت المادة لاء ومش مكفيكي بتقاوحي، الله يحرقني يالله اقوم اكل واروح اكمل نوووم اهوا يوم باين من اوله .
ملااك.. دي كانت نورهان صحبة ملاك
نورهان نفس عمر ملاك بتحبها جداا عيونها زيتوني ومحجبة
نورهان :
-استني يابت رايحة فين واي الي عملتية جوة دة .
ملاك بغضب :
-عملت اي هو الي مستفز ،وغبي ومش محترم ،طلعني من المحاضره على اساس اني واكلة نفسي على المحاضرات ،انا لولا ست الكل وسلاحها المشهور (اكيد الكل عارفوا)
كان هيسلم على وشي مكنتش جيت .
نورهان :
-هههههههه الله يحرقك ياملاك ،طب يلا ناكل ونمشي.
ملاك بفرح :
-اشطا ياصحبي يلا ،خلصت ملاك وروحت.
ملاك :
-ياااااعااالم يالي هنا انتوا فيييين .
مدحت :
-ابوا ملاك عندوا 50سنة طيب جداا بيحب ولادوا جداا وخصوصا ملاك.
ابوا ملاااك :
-بس بس اي دة مصورة واتفتحت حررام عليكي ياملاك الناس بقت تفكر عندنا مصيبة بسبب صوتك دة .
ملاك بمرح :
-ابا الحج الي واحشني مووووت .
مدحت بضحك : -يابكاشة.
ايماان بنرفزة :
-يااخر صبري صوتك عالي لي.
ملاك بهزار :
-ست الكل عاملة اكل اي .
مدحت بضحك :
-هههههه والله البت دي هتجنني .
ملاك بحب :
-بعد الشر عليك يابابا .
كلوا في جو اسري سعيد .
تانيي يوم الصبح
————
الام بغضب :
-ملاااااااااك يابنتي حرام كل يوم كدة هصحيكي اصحي بقي .
ملاة بنوم :
- سبيني هخطف الحلم على السريع وجاية.
الام بغضب :
-قومي يابت الجزمة لحسن هخلي ابوا وردة يعلم عليكي ، دانا لو خلفت جوز ارانب كانوا نفعوني قومي يااااااابت** (اه والله هينفعوا 😂).
ملاك قامت ولبست وهي طالعة صباح الجمال على اجمل بابا فالدنيا.
مدحت بحب :
-صباح الجمال ياعيون بابا .
الام بغيرة :
-انت بتدلعها ماشي ياحج وانتي يابت ابعدي عن جوزي .
ملاك بضحك :
-احنا بنغير ماشي يا ست الكل هسيبكم مع بعض بقي بااااي .
الام :-استي يابت افطري الاول .
ملاك باستعجال :
-اتاخرت على المحاضرة هفطر فالجامعة انا ونورهان باي ياحجوج .
مدحت بضحك :-هههههه باااااي ياقلبي ❤.
الام :-شوفت البت خاليك مدلعها كدة .
متحت بحب :
-خاليها تاخد راحتها يا ايمان طول مانا عايش .
ايمان بحب :ربنا يخليك لينا يارب .
كبسة انتوا بتعملوا اي جو العشق الممنوع هنا طب استنوا لم انزل ودة احمد** (مفرق الجماعات 😑 )
مدحت بغضب :
-اي يا اخر صبري متسيبنا انا وامك دايما كدة يانت يا القردة التانية .
احمد بتريقة :
-ملاك دي حاجة تانية المهم، ماما انا همووت من الجوع عاوز افطر قبل مروح الشغل .
ايمان بحب : حاضر ياقلب امك .
————
في الجامعة عند ملاك
ملاك :نورهااان .
نورهان بفزع : ملاك مش هتبطلي بقي شقاوتك دي هتموتيني مجلوطة الله يحرقك
ملاك بضحك :لاء مش هبطل يلا بقي نفطر علشان الحق المحاضرة .
نورهان: يلا يا اخر صبري .....
#روايه ملاك الحياة
#الفصل الاول
بقلم: داليا منصور