رواية ملاك الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم داليا منصور


 رواية ملاك الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم داليا منصور


رواية ملاك الحياة 


ملاك كانت قاعده على السرير وزعلانه و وبتكلم نفسها وبتقول .

-انا عاوزه اروح الجامعه ، حاولت مع ادهم كتر وموفقش ،بس انا قررت هكلموا النهارده،  واقولوا اني هروح الجامعه ولازم  اشوف اهلي وهو ملهوش الحق يحبسني كده ،وهي بتتكلم شافت ادهم داخل  الاوضه  قامت بسرعه علشان تقولوا انها عاوزه ترح جامعتها .





ملاك :

-ادهم ممكن اطلب منك طلب ،وتوعدني هترضي. 

ادهم باستغراب :

-مش اشوف نوع الطلب الاول. 

ملاك بخوف :

-انا كلمتك فيه قبل كده ، امانه عليك عاوزه اروح كليتي انا في 3كليه ، مش هقدر اقعد كده مهما كان ،ده حلمي .

ادهم ببرود :

-وانا قلت مفيش كليه هتتعلمي لي كل حاجة محتاها هجبهالك لي تتعلمي. 

ملاك بعصبيه :

-انا مش عاوزه حاجة منك انا عاوزه اتعلم واشوف اهلي وبس ، إنت لي بتحبسني ،مكنش قلم يعني تبهدلني كل البهدله دي عليه ، عرفني انتقامك هيخلص امتا لاني تعبت ، وقرفت من العيشه دي .

ادهم ببرود :

-خلصتي ادخلي بقي نامي ، وكمان العيشه إلي بتقولي قرفتي منها مليون بنت تتمناه  .

ملاك :

-مش عوزاها خالي المليون ياخدوها ، انا عاوزه امشي من هنا ، وعاوزه اروح لاهلي وحشوني وماما تعبانه من غيري وحيات ابنك إلى فـ بطني توافق وعيطط ، انا تعبت حاسه نفسي محبوسه انا عملت زنب اي واحد هاني ،رد فعل مني مش هسكتلوا ، لي تحاسبني  علي حاجه ذي دي وعيطط جامد ، وكأنها بطلع  كل الي جواها من زعل وهم ومشاكل. وشوقها لـ اهلها نفسها فالحطه دي تصرخ وتقول انا مليش زنب وفعلا قالت. 

ادهم قلبوا وجعوا من المنظر وبالذات لم حلفتوا بأبنوا بيقول في نفسوا . 

-للدرجه دي مش طايقه تعيشي معايا ، للدرجة دي بتكرهيني ، بس مش هقدر اسيبك إنتي البنت الوحيده إلي خلتيني احس إني ليا قلب ومشاعر مش هسيبك تروحي مني وتاخدي إبني معاكي ، إنتي ليا انا وبس  وكمان مراتي ،حتى اهلك ملهُمش الحق ياخدوكي مني ،انا عملت كده مع ابوكي علشان مياخدكيش مني ،تيجي بالسهوله دي عاوزه تمشي ، لاء مستحيل،  فحس إن دي افضل فرصه إنها توافق تسافر معاه فقالها .

- مش إنتي عاوزه تخرجي من هنا. 

ملاك بفرح :

-ايوه انا عاوزه اخرج تعبت .

ادهم بغموض :

-تمام ماشي حضري هدومك هنسافر .

ملاك باستغراب :

-نسافر انا بقولك عاوزه اشوف اهلي من نسافر 

ادهم :

-وهو ده إلي عندي ، عاوزه تخرجي انا مسافر تعالي معايا مش عاوزه هتقعدي هنا من غير متتكلمي ومش هتخرجي خالص ،يعني اكتر من المحبوسه. 

ملاك بتفكير  يعني يا اسافر او اقد هنا اي الراجل ده ، اروح احسن اهوا فسحه ببلاش وكمان اقول لـ نورهان إني سافرت واغيظها 

( عزيزي القارء انا عارفة انك بتقولوا عليها مجنونه ، مانا كمان زيك  بقول كده  ...😂)

ملاك :

-تمام اشطا موافقه... 

ادهم باستغراب :

-اي الي مفرحك كده مش كنتي زعلانه ،وكمان اي اشطا دي ، دي الفاظ بنت تقولها وكمان وهي زعلانه ، عليه العوض والله. 

ملاك بملل :

-بقولك اي مش انا وافقت رايحه احضر الشنطه ، ومشت بسرعه وهي فرحانه ، اقسم ادهم انها مجنونه او فيها حاجه في دماغها فقالها وهو متفاجيء .






-استني مش هتحضريها دلوقتي  لسه قدامنا لبكره .

ملاك بفرح والا كأنها كانت بتعيط من شويه :

-ماشي هحضرها  الاول عادي ، وماشيه بتغني وتقول .

-جينا جينا اه اه يامارينا اه اه جينا ج ...بس قاطعها ادهم وهو بيضحك وميت علي نفسوا من الضحك :

إنتي اقصي طموحاتك تروحي مرينا دي جوه مصر انا بقول هنسافر. 

ملاك باستغراب :

-يعني مش هنروح مرينا امال هنروح فين شرم الشيخ مثلا. 

ادهم بضحك :

-انا يأست منك خلاص وبيضحك جامد ،هقولك إحنا رايحين فين بس مش دلوقت علشان  دى هفجأه . 

ملاك :

-ياخوفي توديني اسكندريه فالاخر وضحكت .

ادهم بملل :

-طب امشي من هنا يلا ، عشان متغباش عليكي ،

ملاك بخوف جرت وهي بتقول :

-خلاص خلاص هامشي ، انت عاقل  هتعمل عقلك بعقل طفله زي ، وجرت علي اوضت الهدوم الي ادهم مخصصها لوحدها ، كانت اجمل الاوض وشكلها  تخلي اي حد ينبهر بشكلها وده كان رد فعل بطلتنا لم شافتها اول مره انبهرت ، دخلت ملاك الاوضه وهي بتقول. 

-انا كل مدخل الاوضه دي اتحسر على اوضتي الي كنت مفكراها فخمه ،اتاريها بالنسبه للاوضة دي او الهدوم بس متجيش حتي  رف  في دلابي ، مهو الخطف طلع حلو اهو،  بفكر اقبل بـ ادهم علشان القصر بس والسفر فالمكان إلي معرفش هو فين وضحكت ، وبدأت في تحضير الشنطه  

  

—————  داليا منصور &&


خلصت ملاك  تحضير الشنطه ،وخدت بجامه من الون البينك ولبستها وفردت شعرها الاسود الطويل ،كانت أيه من الجمال ودخل الاوضه لقت ادهم نايم فقالتلوا .

-هو مش انت المفروض تنام على الكنبه وتسيبلي السرير. 

ادهم ببرود :

-واسيبلك سريري لي ، وكمان السرير واسع تعالي نامي .

ملاك بخوف بس جالها فكره.. 

-بس انا خايفه انام جنبك تخبطني في بطني ، ويحصلي حاجه ومش هقدر انام على الكنبه لانك عارف هتتعبني .

ادهم فهمها بس حب يستهبلها :

-تمام ماشي أنا هقوم انا علي الكنبه ، بس إزاي هنام عليها إنتي عارفه إني طويل .

ملاك بتفكير :

-خلاص خليك على السرير وانا هنام على الكنبه ، ولسه رايحه اتجاه الكنبه لقت حد بيشد إيديها جامد ووقعت عليه. 

ادهم بمكر :

-نامي علشان مش فاضي لـ لعب الاطفال ده. 

ملاك بنرفزه :

-خالي فعلمك ده مش عدل ، وانت مستفز وعماله تشتم فيه وهو مش معاها ، بتبص لقتوا نايم فسرحت فيه شويه ، وبعد شويه كانت نامت في حضن ادهم ،وفتح عيونوا براحه لقاها نامت حضنها وكمل نوم... 


—————&&






تاني يوم... 

يأتي الصباح على الجميع في منهم الي زعلان ومنهم فرحان، في اوضت احمد بيقوم من علي السرير ويدخل الحمام ،وبعد فتره قصيره بيخرج وهو متوضي بيصلي الفرض بتاعه ، ويغير هدومه وبيخرج بره. 

احمد :

-صباح الخير يا بابا. 

الاب بحب :

-صباح الخير يابني ، قعد يفطر هو وابوه واموا ، احمد بيقول لابوه. 

-بابا انا كلمت المحامي هنعدي عليه وناخدوا ونروح القصر علشان قال لو ملاك قالت آنها مغصوبه على الجواز هيعرفوا يتصرفوا .

الاب :

-ماشي هنفطر وننزل .


———— داليا منصور && 

عند نورهان بعد مصحيت  وقامت ولبست وودعت مامتها خرجت من البيت ورلحت الكليه تحضر المحاضرات ، شافت دكتور اسد جاي عملت نفسها مش شايفاه. 

-استاذه نورهان هي ملاك مش هتحضر، اصل الاكتحانات قربت ومفيش اخبار. 

نورهان:

لاء مفيش والله اخبار عن إزنك عندي محاضره. 

اسد :

-تمام ماشي شكرا.. 

ودخلت محاضرتها.....

&&&&&&

عند ملاك كانت لسه صاحيه من النوم شافت المنظر اتخضت..... 


#رواية ملاك الحياة 

(بقلم داليا منصور 

الفصل الحادي عشر


        الفصل الثاني عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×