رواية فيروزة وعز الفصل الثالث 3 بقلم شهد احمد
3
ورد. انت لازم تطلقها ي عز مينفعش تتجوز اختك !!
عز. بصدمه 😳 هو وفيروزه طلاق ؟!🙄
فيروزه. بصدمه لا لا مستحيل انا بحبك ي عز مش هقدر اعيش من غيرك انا معرفش اي حاجه عن الكلام ده ولا اعرف اذا كان صح ولا لا 🥺
عز. بحزن وانا كمان ي فيروزه بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك وفجاه حصل أنه فيروزه أغمي عليها
عز. بصوت عالي فيروزه قومي بالله عليكي انا مش هقدر اشوفك في الحاله دي قومي بقا وراح جاب لها مايه بس برضوا مش بتفوق
عز. بعصبية اعمل ايه فيروزه قومي بقا وقال اتصلي على الدكتور ي امي بسرعه
ورد. حاضر ي ابني واتصلت على دكتور فارس وبعد شويه كان وصل
عز. بلهفه شوفها ي دكتور مالها ولي أغمي عليها ومش بتفوق
فارس. حاضر
وبدء أنه يفحص فيروزه وبعد ما كشف عليها
قال مبروك ي جماعه هيبقا عندكم حفيد عن قريب المدام حامل
عز. بفرحه بجد ي دكتور مراتي حامل
فارس. بجد انا عطتها حقنه وشويه وهتفوق وانا كتبت علي شويه ادويه مقويات ولازم تاخدها ب انتظام علشان البيبي
عز. شكرا ليك ي دكتور ،،،، الدكتور مشي.
وبعد ما الدكتور مشي ورد قالت البيبي ده لازم ينزل انت فاهم مينفعش الاخ يتجوز أخته وكمان يخلف منها
عز. مشي بعصبيه من قدام أمه وراح يشوف فيروزه وقعد جانبها لحد ما تفوق وفضل ماسك اديها وكان بيفكر في كلام أمه ومعقول كلامها يكون صح وتكون فيروزه فعلا تكون أخته !؟ لا لا مستحيل اكيد في حاجه غلط وانا لازم اتاكد بنفسي من الموضوع ده وعقبال ما اتأكد فيروزه وابني هيفضلوا هنا معايا
وفجاه قطع تفكيره فيروزه وهيا بتفوق واول ما شافها بتفوق قال بلهفه فيروزتي عامله ايه دلوقت بقيتي كويسه ولا اتصل ب الدكتور
فيروزه. بدموع 🥺 لا ي عز انا مش كويسه ي ريت لو مش نزلنا من السفر وفضلنا هناك علي الاقل مكناش عرفنا الكلام ده كله انا مش هقدر اعيش من غيرك انا مليش حد غيرك انا اهلي متوفيي،ن انت عارف اني معرفش حاجه عن ابويا وامي مجبتش لي سيره عن ابويا قبل ما تموو،،ت انت جوزي و حبيبي وكل اهلي ي عز متسبنيش وفضلت تعيط 🥺
عز. قام واخدها في حض،،نه وقال اهدي ي حبيبتي كل حاجه هتتحل متقلقيش انا معاكي وهفضل معاكي ومش هسيبك أبدا ي روحي
ورد. دخلت وقطعتهم وقالت انتوا بتعملوا اي انتوا اتجننتوا ابعد عنها ي عز انت لازم تطلقها وكمان البيبي ينزل
فيروزه. بصدمه 😳 هو انا حامل
عز. اه ي فيروزتي حامل
فيروزه. بفرحه بجد انت متعرفش انا مستنيه اليوم ده قد اي واخيرا هيكون عندي عز صغير شبهك كده انا مبسوطه اووي ي عز ونسيت كل الكلام اللي قالته ورد
ورد. انتوا اكيد اتجننتوا انا بقول اي وانتوا بتقولوا اي
اسمع ي عز انت لازم تطلقها وكمان البيبي ينزل مينفعش الاخ يتجوز أخته وكمان يخلف منها ولو مش مصدقني روح اسال شيخ عن الكلام ده وانت تعرف ....
عز. بقولك أي ي امي طلاق انا مش هطلق وابني مش هينزل وفيروزه مراتي وام ابني ولحد ما اتاكدت من كل الكلام اللي بتقوليه ده مراتي وابني هيفضلوا معايا وده اخر كلام عندي وعن اذنك بقا علشان مراتي تعبانه و جايين من سفر ولازم ترتاح ولحد ما اتاكد انا مش عايزك تفتحي الموضوع ده تاني تمام
ورد. اتعصبت وسابته وطلعت
فيروزه. بدموع 🥺 هنعمل ايه ي عز وهتتأكد ازاي
عز. بهدوء ي حبيبتي اهدي كل اللي انا عايزه منك انك تخلي بالك من نفسك ومن البيبي ومتفكريش كتير ويلا بقا ننام لانه انا وابني تعبانين يلا واخدها وناموا
وبعد ما اتأكد أن فيروزه نامت طلع عند أمه
عز. ماما
ورد. عايز اي ي عز ابعد عني بقا تكلم امك بالطريقة دي وقدام وحده غريبه ولا خلاص بقا مش ليه قيمه عندك
عز. حاول يتمالك أعصابه لانه اللي فيه مش سهل وقال حقك عليا ي امي انا اسف بس انتوا اللي خبيتوا عني أنا لو كنت اعرف انها اختي كان مستحيل ده يحصل ولا اتجوزها ولا احبها ولا كمان يكون ابني في بطن،،ها وقال ممكن ي امي تهدي وتقوليلي كل اللي ابويا قالك عليه قبل ما يموو،ت ممكن يمكن اقدر الاقي حل وتطلع مش اختي ممكن تساعديني انا بحبها اوي ي امي وممكن امو،وت من غيرها لو سبتني
ورد. ي ابني كل الحكايه أنه ابوك قبل ما يم،وت قالي أنه متجوز عليا وطلع صوره من جيبه وقالي دوري علي البنت دي وخليها تعيش معاكي وخلي بالك منها دي بنتي دي كل الحكايه انا معرفش حاجه تانيه
عز. طيب مش قال ليكي علي مراته دي هيا مين ساكنه فين كده اي معلومه الله يخليكي
ورد. صدقني ي ابني معرفش اي حاجه
عز. ماشي ي امي انا مصدقك ممكن تهدي وتنسي كل الكلام اللي قولتيه وتخلي بالك من فيروزه و ابني وتتعاملي معاهم حلو لحد ما أثبت أنها مش اختي وأنها مراتي وحببتي وام ابني اللي جاي ممكن لانه جايز يكون فيه حاجه غلط او تكون في حاجه ناقصه واحنا مش نعرفها
ورد. حاضر ي ابني بس لو طلعت اختك هطلقها وكمان البيبي هينزل وهتمشي من البيت كمان
عز. حاضر ي امي هعمل كل اللي انتي عايزاه
وسبها وفضل يدور علي حاجه تثبت أن فيروزه مش أخته يمكن يوصل ل حاجه و اخد قرار أنه يروح علي بيت فيروزه اللي كانت ساكنه فيه مع امها ويسأل الجيران عن ابو فيروزه واسمه واي وكان بيسأل كمان لو فيه وحده تكون قريبه من ام فيروزه وتكون بتحكي ليها علي كل حاجه بس برضوا مكنش بيوصل ل حاجه وخطر في دماغه كمان قسيمه الجواز وأنها متسجله ب اسم اب تاني غير اسم أبوه وفضل يدور علي الاسم ده واتصل علي واحد صاحبه يساعده في أنه يلاقي الشخص ده وبعد محاولات كتيره من عز وكمان صاحبه وكان كل واحد فيهم بيدور في طريق مختلف وفجاه رن صاحب عز وقاله أنه لاقي الشخص اللي بيدور عليه وانا معاه
عز. قاله تمام انا مسافه الطريق واكون عندك متخلهوش يمشي ي أمن
أمن. قاله تمام وقفل معاه وعز كان في طريقه ل أمن وكان بيدعي طول الطريق أنه فيروزه تطلع مش أخته 🥺
وبعد شويه كان وصل عز الي أمن ودخل عنده وهو بيقدم خطوه وبيرجع عده خطوات وكان علي لسانه ي رب انت عارف أنه انا وفيروزه بنحب بعض وكمان هيا حامل في ابني ي رب تطلع مش اختي ي رب 🥺 وفي الاخر دخل وقعد قدامه وفضل يستجوبه ويحقق معاه وفي الاخر حصل أنه ،،،،،،،،،،
يتبعععععععع.
#حكايه_فيروزه_وعز3
#بقلمي_شهد_احمد.