رواية احببت نادلة الفصل السادس عشر 16 والاخير بقلم اميرة مراد
البارت ١٦والاخير
رواية أحببت نادلة
امتلقت القاعة بالمعازيم والاقارب
زينة بقلق :ليلي انا خايفة اوي
ليلي بتوتر:متخفيش يا بنتي
زينة بقلق :زياد اتاخر اوي
ليلي بتوتر :اصبري بس
ومر مروان من امامهم
زينة بخوف:مروان هو زياد فين
مروان:سيبي ايدي متمسكنيش كده البدلة غالية، اما بالنسبة لزياد انا رايح اناديه
زينة بخوف:م....ماشي
وذهب مروان الي غرفة زياد ليناديه
مروان:زياد......زياد
مروان باستغراب:ازاي زياد مش في الغرفة بتاعته
واخذ مروان يرن علي هاتف زياد ولكنه لم يجد نتيجه
الخادمة:مروان بيه جد هضرتك بيناديك
مروان بقلق:تمام انا نازل اهو
ونزل مروان ليكلم جده
مروان:هو حد شاف زياد؟!
محمد:ازاي يعني هو مش في الغرفة بتاعته وانت مش كنت معاه
مروان:انا مشيت بعد فتره عشان اتاكد من كل حاجه
زينة بقلق وهي تحاول منع دموعها من النزول :هو....هو زياد فين
الجد:الوقت اتاخر والناس بدات تتكلم هات يا مروان البطاقة بتاعتك
مروان بصدمة وبغضب :نعم يعني ايه الكلام ده، انا مش جايب بطاقتي انا مليش دعوة
الجد ببرود:حافظ علي سمعة العيلة
مروان بزعيق:انت ال صممت علي الجوازه دي، انا مليش دعوه
محمد بتوتر:استني بس زياد ممكن ييجي في اي لحظة
الجد:الوقت اتاخر واحنا استنينا كتير والناس بدات تتكلم
مروان حافظ على سمعة العيلة وسمعة البنت
نظر مروان الي زينة وهي منهارة من البكاء
مروان بتردد:بس زياد.....
...
الجد ببرود:زياد مشي خلاص مش واخد بالك ولا ايه
زينة بغضب:يعني ايه مشي مش فاهمة
حامد بغضب: هو يعني ايه زياد يمشي كده، هي بنات الناس لعبة ولا ايه
نادية:استهدو بالله يجماعة، اكيد في حاجه، زياد عمرو ميعمل كده
حامد بغضب:وعمل هنعمل ايه دلوقتي
الجد ببرود:مفيش حل غير ان احنا يا نجوزها ليك او لمروان
وبما أن زياد حفيد العيلة ديه احنا هنتحمل المسؤلية ونجوزها لمروان
زينة ببكاء:حامد روحني حالا زياد هيجيلي ويعتذر انا متأكده
حامد:بس سمعتك، الناس هتقول ايه عليكي، عرسها سبها يوم فرحها ليه
زينة ببكاء:انا مش عاوزه حاجه انا عاوزة اروح
ليلي بحزن:معلش يا مروان يا ابني البت يتيمة ومش هتتحمل، اتجوزها كام شهر وبعدين طلقها، عشان محدش يقدر يقول حاجه.
مروان بغضب:يعني زياد يهرب والبس انا ،انا مالي، انا مش موافق وقولت راي من الاول انا مش هتجوز خدامة
محمد بزعيق:مروان انت اتجننت ازاي تقول كده، مينفعش نسبها، اتجوزها كام شهر وبس.
ووصلت رسالة الي مروان غيرت رايه
مروان بغضب:خد البطاقة اهي هما كام شهر لا غير
المؤزون:بارك الله لكما وبارك عليكماوجمع بينكم في خير.
مروان بغضب:انا ماشي
الجد:ومراتك؟!
مروان:تقعد هنا، اعملها ايه يعني
الجد:تخدها معاك
مروان بصدمة:نعمممممم
محمد:معلش كلها كام شهر، او حتي لغاية ميبان زياد
مروان بغضب:اوف بقا قدامي
زينة بانهيار:لا انا عايزة اروح
ليلي:معلش يا بنتي لغاية بس لما زياد يبان
زينة:لا انا عايزة اروح معاكي
مروان بنفاذ صبر:انا مش هتحايل علي حد
وقام بحملها
زينة:سبني، سبني بقولك، انت شيلني كده ليه، انا مش شوال بطاطس
مروان:اسكتي بقا مش بييجي وراكي غير المصايب
حامد:ليلي انت هتسبيه يمشي كده
ليلي بقلة حيلة:وهعمل ايه يعني بقا جوزها
حامد:مينفعش اسبها
ليلي: هتعمل ايه يعني خلينا نستني زياد ونشوف عمل كده ليه
يلا عشان نروح
نادية: امشي انت يا حامد وانا هتابع الاحداث وهقولك
وتنظر نادية بغيرة الي دينا الممسكة بذراع حامد بقوة وهي تبكي
حامد: يلا يا ليلي، يلا يا دينا
............ ..........
في سيارة مروان~
مروان: اوف بقا علي المصايب دي الواحد مش هيرتاح منها ولا ايه
زينة ببكاء: انا عايزة منديل
مروان بغضب: خدي
زينة: شكرا
مروان: مش هعرف اخلص منك ولا في شركه ولا البيت ما شاءلله على حظي
........ ...............
في منزل خالد~
خالد: خير حصل ايه مال وشك مقلوب
وبدات ليلي تحكي له ما حدث
خالد: مده ال متوقع
ليلي بشك: تقصد ايه
خالد: اكيد عرفو ماضي امها
ليلي: مش فاهمه
خالد: ولا عمرك هتفهمي
ليلي:.ف.....
خالد: انا ماشي مش ناقص وجع دماخ
وانتسم ابتسامة نصر قبل ان يغادر
ليلي:انا حسة انك ورا المصيبة دي
........... ......
في منزل مروان~
مروان بنفاذ صبر: بصي بقا عشان انا روحي في مناخيري انتي هتروحي الغرفة دي واياكي سامعة اياكي تقربي ناحية الغرفة ال هناك فهمة
زينة ببكاء:فاهمة
مروان:انا هجبلك بجامة تلبسيها لغاية لما تجيبي هدومك
وبعد عدة دقائق~
مروان:خدي دي
زينة:شكرا
وبعد عدة دقائق اخري خرجت زينة الي مروان:مفيس حاجه اصغر شوية
مروان وهو يلعب بهاتفه:لا مفيش
ونظر اليها ثم ضحك علي مظهرها
زينة بغضب:متضحكش عليا
مروان:نفسي اعرف كل الاكل ال بتكليه بيروح فين، ولا بيتمر فيكي
كانت البجامة بالنسبة لها كأنها غارقة في المحيط
واخذ مروان يلتقط لها الصور
حيث كانت البجامة واسعة علي زينة وكانت تشبه الدببة بها
زينة ببكاء:انت ليه بتضحك علي احزاني، انت معندكش دم
مروان:اه معنديش، واقفلي الجعورة دي عايز انام.
....... ...........
في صباح اليوم التالي~
مروان:آااااه، انتي غبية
زينة:ليه بس
مروان بصدمة:ليه بس؟!
تعالي هقولك وامسك بها، مش انا قلت متعتبيش الغرقة دي قولت ولا لا
وقال اخر جمله له بزعيق
زينة بخوف:حصل
مروان:وانتي عملتي ايه، جيتي نطيتي عليا وانا نايم
زينة:اصل انا جعانة و...
مروان بغضب:وانا مالي، هل ده المطبخ
زينة:اصل انا مبعرفش اطبخ
مروان بصدمة:نعممممممممم،امال مين ال هيطبخ ها انا مش خدام حضرتك هنا
زينةببكاء:انا مالي مليش حد يعلمني انا ماما ماتت وانا صغير ومحدش كان بيحبني، كانو بيتجهلوني كأني مش موجودة
مروان بحزن:خلاص ايه فلم البؤساء ده
انا قايم اطبخ اصبري
زينة بفرحة:هتعلمني
مروان:انا مقولتش كده
زينة بحزن:خلاص اسفة
بعد مرور دقائق~
ارتدي مروان مريلة المطبخ:انتي يا مصيبة
زينة وهي تمسح عيناها بكم البجامة:نعم
مروان:مش كنتي عايزة تتعلمي، اتفرجي وانتي ساكتة يقمي بقا السكينة في بطنك علي طول
زينة بفرحة:مش هتكلم اوعدك
واخذت تشاهد مروان وهو يطبخ
زينة:امم الاكل شكله حلو اوي
مروان:وطعمه احلي، خدي دوقيه
زينة: فعلا طعمه حلو اوي
....... ............
بعد 20يوم~
في المطعم~
حامد:ايه الاخبار
نادية:مفيش حاجه جديده لسة زياد مختفي مش عارفين هو فين
حامد:سبحان الله نصبها مروان هنعمل ايه
نادية:فكك من الموضوع ده دلوقتى، متيجي نروح الملاهي
حامد:ملاهي؟!
نادية:ايوة متزعلنيش بقا، انت وعدتني
...... .........
العودة ال الماضي
قبل شهر~
حامد:نادية؟!
نادية:عايز ايه؟
حامد:انتي قاعدة كده ليه
نادية:مفيش
حامد:انتي بتعيطي
نادية:لا
حامد:اومال مال عنيكي
نادية بغضب:قولت مفيش
حامد:انا غلطان، انا ماشي
نادية:حامد
حامد:نعم
نادية:هو انا وحشه
حامد:لا انتي بتقولي كده ليه
نادية:اصل صديق طفولتي رفض حبي وقرر بتجوز
حامد: اي حد بيتمناكي
نادية:انت كداب
حامد:لا يا نادية، الموضوع كله ان ده مش نصيبك، ونصيبك مع حد تاني
نادية:مين هيقبل بيا
حامد:ممكن يعني ال كنتي بتتنمري عليه ولا مينفعش
نادية:مينفعش
حامد بحزن:ليه
نادية:عشان معندوش شخصية
حامد بحزن:وصلت انا ماشي شكرا
نادية:حامد انت بتحبني بجد ولا شفقة
حامد:انا بحبك من اول يوم شوفتك فيه بس انتي عملتي ايه، اتنمرتي عليا
نادية:حامد هتوديني الملاهي
حامد:واجبلك ايس كريم كمان
..... ..............
العودة الي الحاضر~
نادية:افتكرت
حامد:حاضر
طب مناخد البت الغلبانة دي معانا
دينا:لا شكرا يا حامد انا ورايا مشوار مهم
حامد:انتي مخبية عليا حاجه
دينا بتوتر:لا واخبي ايه
حامد:مش ع..........
نادية بمقاطعة:خلاص يا حامد مش عايزة تيجي براحتها بقا
بعد انتهاء الدوام ~
رن رن رن
دينا:انا جيبي اكل وقلت ناكل مع بعض
زياد:شكرا ليكي يا دينا انك وقفتي جمبي
دينا:انت بتقول ايه بس دا انت اخو صديقة عمري
زياد:هتقبل اعتذاري
دينا: اكيد
العودةالي الذكرايات
دينا وهي متجه ناحية البحر:لحظة مش ده زياد
دينا بصدمة:زياد؟!
زياد بصدمة:دينا؟
دينا:انت بتعمل ايه هنا
زياد:بدفن احزاني
دينا: مالك
واخذ زياد يحكي لدينا مذا حدث له
دينا:كان لازم تقول لزينة
زياد:مقدرتش
دينا:انت ساكن فين دلوقتي عشان اجي اطمن عليك من حين لاخر
زياد:شكرا يا دينا انتي طيبة اوي
دينا بخجل:شكراليك انت عشان فتحتلي قلبك
العودةالي الحاضر ~
بعد مرور 5اشهر
تقرب مروان من زينة واصبح يحبها، تقدم حامد لخطبة نادية
ولازال زياد مختفي ولم يظهر حتي الان
مروان:زينة
زينة:ايوه يا ميرو
مروان بغضب:قولتلك الف مرة متقوليليش يا ميرو
زينة:انت قفوش كده ليه
مروان:اخرسي واسمعيني
زينة:اوك
مروان:انا بحب........
زينة .......
نظرت زينة الي مصدر الصوت
زينة بصدمة:زياد
وجرت زينة نحو زياد، وضمته وكان مروان يتابع الاحداث بغيرة
زينة:زياد اختفيت فين انا قلقت عليك
زياد:زينة انا اسف مكنتش......
زينة:هوس ولا كلمة
زياد:زينة انا.....
زينة: انا عرفت كل حاجه
زياد:ازاي
زينة:جدو حكالنا كل حاجه
العودة الي الذكريات~
مروان:الو ايوة يا جدو، حاضر جيين حالا
زينة:في ايه يا ميرو
مروان بغضب:اخرسي يا بنت انتي ميرو في عينك
جدو عايزنا
زينة:ليه
مروان:وانا اش عارفني، بقولك ايه مش عايز كلام كتير
زينة:حاضر
عند الجد~
الجد :انا جمعتكم هنا عشان اقولكم حاجه
زينة:اتفضل يا جدي
الجد:اسمعوني للاخر
انا ال بوظت جوازة زينة وخليت زياد يهرب من الفرح
محمد بغضب:ليه كدا حرام عليك تدمر ابني
الجد:عشان خطري يا محمد اسمعني للاخر وبلاش تظلمني
مبدئيا كده مكنش ينفع الاخت تتجوز اخوها
الكل بصدمة:نعممممممم
الجد:من غير مقاطعة لو سمحتم
تحب تحكي انت يا محمد
محمد بخجل:انا كنت بحب واحده اسمها ليلي كانت زملتي في الجامعة
بس هي مكنتش تعرف، كنت بحكي كل حاجه لصديق عمري خالد
خالد انجذب ليها من كلامي عليها حب يتعرف عليها وساعدته من غبائي
بعد شهرور اكتشفت ان خالد هيتجوز ليلي
روحت عشان اكلمه، قالي ان هي اختارته هو وهو كمان بيحبها، كرهت خالد جدا وحبيت انتقم منه واكتشفت بعدها بفتره ان مامته تعبانة ومحتاجة فلوس العملية عشان تعيش، وهم كانو من طبقة متوسطة
وكنت متاكد انو مش معاه فلوس العمليه حبيت اخد الفرصة دي ورحت لفيت علي اخته، وقلتلها لو اتجوزتيني انا هديكي فلوس العملية ولعبت بدمغها
لكن لما زينة (اخت خالد (الام)) قالت لاخوها اخوها رفض طبعا، فانا اصريت اكتر علي زينة، خلتها تهرب وتتجوزني مقابل فلوس العملية
المهم هي حملت في زياد فعشان ادمر العيلة اكتر طلقتها لما زياد كمل سنتين
وخدت منها كل حاجة عشان اقهر اخوها زي مقهرني علي حب حياتي
بس اقسملك يا زينة انا معرفش انها كانت حامل
الجد : اكمل انا بقا
زينة هربت بيكي عشان محدش يخدك منها، وده طبيعي عشان مكناش عارفين انها حامل
هي رجعت لاخوها وامها
وبعد فتره عرفنا ان مامتها ماتت، وانهم نقلو في بيت تاني
بس طبعا خالد مسكتش وكان عايز يجيب حقك وحق امك مننا
وانا بصراحة ضميري انبني ، لما زياد قال انو عايز يجوزك جبت تاريج حياتك كله
وعرفت انك بنت زينة آلله يرحمها بس متسجله باسم راجل تاني
ووفقت تتجوزيه عشان اكفر عن اخطائي واخطاء ابني
بس قبل الفرح بأيام جالي خالد وقالي انك بنت محمد بس عشان زينة تبعدك عننا اجوزت ابن عمها وسجلتك باسمو
فكان لازم اخلي زياد يسيب الفرح ومقلتلكمش من الاول عشان اتكد بنفسي
خليت خالد يبعت رسالة لزياد يقولو انك اختوا ومعاه الدليل
انا مقولتلكمش من الاول عشان اتاكد بنفسي وطلع الكلام ده صح
وحبيت تكوني جزء من العيلة انا اسف انا ربنا بيعقبني دلوقتي انا خلاص بموت انا مريض سلطان بتمني تسمحيني
زينة ببكاء:بس مروان يبقي بردوا اخويا
محمد:لا يا زينة انا جوز امه بس ،يعني مروان مش مني
انا اسف يا بنتي اتمني تسمحيني انا هعوضك عن كل حاجه انا اسف انا خجلان منك.
زينةببكاء:انتو عمركم ما تعرفو تعوضوني عن كل ال راح من حياتي
انا كنت منبوذة من عائلتي، وخسرت امي بسببكم انا عمري ما اسمحكم
محمد بحزن واسف :انا اسف يا بنتي نار الحقد والغيرة اتملكتني انا اسف ومستعد اعمل اي حاجه عشان تسمحيني انا اسف
زينة:روحو كلكم تعتذوا لماما وتتأسفو عن العملتوه
محمد:من عنيا يا بنتي
العودة الي الحاضر~
زياد:انا بحبك اوى يا زينة
زينة:انا اكتر يا زيزو
وفي النهاية تزوج حامد من نادية، وزياد من دينا
ومات الجد، وسافر محمد ليحج تكفيرا لاخطائه وليدعي لزينة وزوجها (ابن عمها)بان يرحم الله
وانجبت زينة توام
(سيف، داليا)
الساعة5:00فجرا
زينة بغضب:انت يا زفت يلي اسمك مروان
مروان بخضة:بسم الله الرحمن الرحيم في ايه
زينة:قوم يا زفت
مروان بتعجب:زفت؟؟!فين ميرو
زينة بغضب:كان في وخلص، قوم شوف العيال انا عايزة انام حرام عليكم
مروان: بقيتي مجنونة اكتر
زينة: حرااااااااام عايزة انام
مروان بخوف:انا رايح للعيال
(وبالنسبة لحلم زينة الشخص ال في الحلم كان محمد وهو بيناديها عشان متنتحرش عشان كده اتصدمت لما قلع النظارة افتكرت الحلم)
النهاية
بقلم:اميرة مراد
تمت الحمدالله