رواية الم البداية الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم فريدة احمد


 رواية الم البداية الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم فريدة احمد


الم البداية 

الفصل الرابع والثلاثون

تاني يوم في الفيلا

كانو كلهم متجمعين علي السفرة بيفطرو

يارا نزلت من فوق وهي مستعجله 

شهيره .. مش هتفطري الاول يا يارا

يارا وهي خارجة .. لأ ياماما هفطر في الجامعة

يارا خرجت بعدين شهيره بصت لحازم وقالت

 .. عرفنا انك اتصالحتو انت ومراتك ياحازم 

حازم .. اه . الحمدلله

شهيرة .. الحمدلله ياحبيبي . ربنا يسعدك

شهيرة .. بقولك ايه ماتجيبها تقضي معانا اليوم بكرة . يعني تتعرف علينا ونتعرف عليها 

حازم .. ان شاء الله ياماما

حازم وجه كلامه لوالده اللي قاعد يفطر بهدوء .. كنا عاوزين يابابا نروح نطلبها من مامتها

مراد .. طبعاً . دا لازم 

شهيره .. اه ونعملها فرح اسطوري كمان 

حازم بص لمامته لأنو افتكر انها بتتريق 

لكن مامته قالت .. 

ايه ياحازم انا بتكلم بجد علي فكرة .. انتو لازم يتعملكو فرح فعلا . وكمان علشان تعوضها عن اللي انت عملتو معاها 

حازم كان مستغرب تغير مامته من ناحيتها لانها مكانش دا رأيها في الاول كانت بتطلب منو انو يطلقها وانها شايفة انها بنت مش كويسه وطمعانه فيه .

بس معلقش ولا حتي سألها سبب التغيير اكتفي انو هز راسه بهدوء وقالها انا فعلا ظلمتها كتير 


برا

يارا فضلت تحاول تكلم يوسف بس تليفونه كان مقفول

........................................

عند شيرين كانت بتعيط في حضن ندي وهي بتقول .. طلقني .طلقني ياندي وسابلي البيت ومشي 

ندي بزعل عليها .. اهدي ياحبيبتي اكيد هيرجع امجد ميقدرش يستغني عنك صدقيني

شيرين بعياط .. مش هيرجع ياندي انا عارفه مش هيرجع 

ندي .. بس انتي بردو غلطانه ياشيرين في واحدة تعمل كده طيب اتأكدي الاول قبل ماتحكمي عليه

شيرين وهي بتمسح دموعها .. مفيش حد هيحس باللي انا حاسه بيه . انا اه مش متاكده انو لمس واحده غيري بس اللي متاكده منو انو بيعرف ستات ياندي وبيسهر معاهم 

ندي .. بس بيحبك وانتي متأكده من ده 

................................





عند يارا

راحت فيلا خالها

يارا وهي داخلة لقت كريم في وشها


كريم ببتسامة وغزل.. صباح الفل علي اجمل وردة في العيلة . أيوة هو دا الصباح اللي يفتح النفس 

يارا ببتسامة .. صباح النور يا كيكو

كريم برفع حاجب .. ايه كيكو دي يابت

يارا .. في ايه ياعم بدالعك 

يارا .. بقولك ايه هو يوسف فين بكلمه تلفونه مقفول هو نزل ولا لسه

كريم بخبث .. لأ لسه نايم . أصله كان سهران امبارح ورجع متأخر 

يارا بشك .. كان سهران مع مين ياكريم

كريم بمكر .. بصي انا هقولك بس كأني مقولتش حاجة تمام

يارا بعصبية .. قول يا كريم اخلص 

كريم شاورلها..  قربي بس

يارا قربت منو

كريم مال عليها وقالها .. يوسف كان سهران مع بنت امبارح بس ايه حاجة كدة من الاخر جامدة .. 

كريم بعد وقال .. دا مرجعش غير الفجر 

يارا وهي بتجز علي سنانها .. ماشي .ماشي يايوسف

وسابته ودخلت بسرعة علي جوة

وكريم ابتسم بخبث

يارا طلعت علي اوضة يوسف علي طول وفتحت الباب بغضب 

يوسف كان نايم 

يارا بصوت عالي .. يوسف .يوسف قووم

يوسف كان نايم على بطنه بتعب فتح عينه وقفلها تاني 

يارا بغيظ راحت ضربته بأديها الاتنين علي ظهره وقالتلو .. يوسف بقولك قوم يلاا

يوسف قام ومسح علي وشه بغضب .. في حد يصحي حد كدة . في ايه علي الصبح . 

يارا .. في أن نهارك اسود النهاردة .قوم بقا فوقلي كدة وقولي كنت سهران مع مين امبارح 

يوسف قام اتعدل بتعب .. كنت سهران فين . انتي شاربة حاجة علي الصبح 

يارا .. يوسف متحورش انا عرفت انك كنت سهران مع واحدة امبارح 

يارا .. انت بتخوني يايوسف

يوسف .. انتي جبتي الكلام ده منين

يارا . متحولش تكدب  كريم شافك و قالي

يوسف مسح علي وشه بغضب ... ماشي ياكريم الكلب

.......................................





عند ريم كانت في شغلها  

داليا دخلت عليها لاقتها سرحانه

داليا .. الجميل سرحان في ايه . ايه اللي واخد عقلك يامزة . داليا .. ريم .ريري

ريم انتبهت ليها .. ايه ياداليا 

داليا .. لأ انتي مش معايا خالص 

ريم .. مفيش سرحت شويه بس

داليا .. ايوا في ايه يعني 

ريم .. خدت نفس وقالت .. انا هرجع لحازم ياداليا 

داليا بفرحه .. بجد . اخيرا

ريم .. بس خايفة 

داليا .. خايفة من ايه 

ريم .. خايفه يرجع زي الاول .

داليا .. ريم سيبك من الافكار دي . هو شكلو بيحبك وشاريكي وواضح جدا انو ندم .. اتبسطي ياريم وسيبك من الاوهام دي

ريم جواها مكانتش قادره تطمن 

............................

عند تامر

قام قعد علي السرير وهو بياخد القميص بتاعو من علي الارض وبدأ يلبسو

قامت من جمبو علي السرير و قعدت علي ركبها وبدلع حاوطت رقبتو من الخلف

بوسي ... هتمشي

تامر .. ايوا

بوسي بدلع .. خليك معايا شويه

تامر قام .. انا معاكي من بدري اهو . اي مش بتشبعي

بوسي .. تؤ مش بشبع منك عايزه افضل معاك علطول 

وبعدين قالت بزعل .. برغم اني زعلانه منك 

تامر وهو بيكمل لبس .. وزعلانه ليه بقا 

بوسي .. يعني انتا مش عارف . انت طردتني من الشركة 

بسبب مراتك 

سكتت ثواني وبعدين قالت .. هو انت هترجعني الشركة امتا 

تامر .. لأ انتي مش هترجعي 

بوسي .. ليه بقا 

تامر .. كده احسن انا مش ناقص مشاكل ووجع دماغ

وبعدين انتي محتاجه الشغل في ايه ما انتي الفلوس اللي بتعوزيها بتاخديها هو انا بقصر  معاكي

بوسي .. بردو انا محتاجة اشتغل 

تامر .. روحي شركة تانية

بوسي وهي بتحضنه من ضهره .. واهون عليك ابعد عنك 

وانا اللي كنت فكراك مش بتستغني عني لحظة 

تامر كان بيلبس وهو مش مهتم لكلامها

بوسي .. تامر هو انتا بتحبني صح

تامر .. لأ مش صح

بوسي .. انا مش بهزر

تامر .. ولا انا 

بوسي بصدمة .. يعني ايه . يعني انت مبتحبنيش

تامر لف وبصلها .. انتي هتمثلي ما انتي عارفة اني مش باجي هنا غير علشان مزاجي . مزاجي وبس وعلشان اتبسط . 

بصلها بسخرية وقال .. وانتي فاكرة اني ممكن احب واحده زيك 

بوسي بلعت ريقها بصعوبة وقالت.. يعني ايه واحده زيي

تامر  وهو بيلعب في خصلات شعرها .. واحدة زيك يعني رخيصة .

خد نفس وقال بحب ..  وبعدين انا ماحبيتش في حياتي غير واحدة بس . مراتي . هنا 

وبعدين خرج 

وهي فضلت واقفة مصدومه ومش مستوعبه 

بعدين اتنهدت وقالت بحقد .. وانا مش هخليكم تتهنو ببعض ياتامر بيه وهتشوف

....................................

مساء ا

عند ريم كان حازم كلمها وقالها انو هيعدي عليها بكرة علشان تتعرف على اهله

................................

تاني يوم 

ياسين راح الشركة عند عمه 

ياسين دخل ليه مكتبه

 اول ماشريف شافه قام بغضب 

لكن علطول ياسين قال بهدوء .. عمي انا جي علشان اعتزرلك علي اللي حصل . انا اسف . عارف اني غلطت 

ياريت متزعلش مني .

 ياسين .. عمي انا بحب انجي بجد . بس مدام حضرتك مش موافق خلاص اكيد انت شايف إن مصلحتها مش معايا  واوعدك اني مش هتعرض ليها تاني ومش هدايقها تاني صدقني . وبعدين هي خلاص اتخطبت وانا اتمنالها حياه سعيده . واسف مرة تانية . عن اذنك 

وخرج

.........................





عند ريم كانت بتلبس لحد ما حازم كلمها وقالها انو مستنيها تحت في العربية 

ريم قفلت معاه وخدت شنتطها ونزلت بسرعة

تحت

كان حازم واقف ساند علي العربية اول ماشافها

قال بأعجاب واضح .. اي الجمال ده 

ريم ابتسمت وقالت .. بتبالغ على فكرة 

حازم باس أيدها .. انا عمري ما شفت  في جمالك ياريم ومفيش واحدة عجبتني زيك

ريم ابتسمت بهدوء 

وحازم فتحلها العربية وركبو

ريم قبل ماحازم يطلع بالعربيه قالت ..  كنت عايزة اتفق معاك علي حاجة

حازم بصلها بتركيز .. قولي

ريم .. انا مش هسيب شغلي

حازم سكت ثواني وبعدين قال .. وانا موافق . لأني مش عايز ازعلك


بعد وقت كانو وصلو الفيلا

حازم وقف بالعربية قدام الفيلا ونزل وريم نزلت هي كمان 

وقبل ما يدخلو 

ريم قالت .. انا خايفة

حازم حاوط كتفها بحنان وقالها.. خايفه من ايه 

ريم .. من مامتك .يعني حاسه انها مش طايقاني

حازم .. مين قالك كده .دي هي اللي عازماكي

ريم .. بجد 

حازم .. ايوا 

ريم بصوت واطي .. ربنا يستر

ودخلوا 

كلهم طبعا كانو موجودين وسلمو علي ريم واستقبلوها  بحب عكس ماكانت متخيلة 

...................

عند عاصم كان نايم علي سرير  في المستشفى 

وابوه كان قاعد قدامه وهو بيقولو .. عجبك راقدتك دي 

قولتلك قبل كدة ماتتصرفش من دماغك ومتتهورش

عاصم .. كنت عايزني اعمل ايه . اسيب حق اختي

كمال بسخرية .. وانت دلوقتي جيبتو . اهو اتعلم عليك وماعرفتش تعمل حاجة

عاصم بحقد .. المرادي ماصابتش المره الجايه هتصيب وهاحزنه علي اقرب الناس ليه يابابا وهتشوف

.................................

في الفيلا  

كانو قاعدين مع بعض يتكلمو لحد ماشهيره قالت 

..صحيح ياريم انتي وحازم اتعرفتو علي بعض الزاي

ريم بصت لحازم وماكنتش عارفه ترد

بس حازم بسرعة قال .. ريم صحبت شيرين مرات امجد ياماما

شهيره بتفهم .. اه علشان كده


ملحوظه .. شهيرة ابو حازم مقالش ليها إن ريم كانت متهمه وإن حازم عرفها في القسم 





في الوقت ده ياسين دخل ومعاه يحيي ابن حازم 

اللي لسه راجع من الحضانة 

يحيي اول ماشاف حازم جري عليه 

ياسين .. مساء الخير

شهيره قالت لريم .. دا بقا ياسين اخو حازم الصغير

ياسين مد ايده لريم وقالها .. اهلا انا الحيوان 

ريم بصت في الارض بإحراج 

وهما كلهم بصولهم و كانو مستغربين 

هنا .. انتو تعرفو بعض من قبل كده ولا ايه

ياسين .. دا كان سوء تفاهم بس خلاص

ياسين طلع علبه صغيره من جيبه وقال لريم .. ممكن تقبلي الهديه دي مني

ريم بصت لحازم اللي هز راسه بهدوء 

ريم خدتها منو وفتحتها كانت سلسله رقيقه جدا 

ريم ببتسامة قالت لياسين .. شكرا . حلوه اوي

يارا قالت .. وانا ياياسو ماجبتش ليا هديه 

ياسين حدفها بالمخده وقالها .. خدي دي

يحيى كان بيبص علي ريم باستغراب لأنه اول مره يشوفها يحيي ميل علي حازم وقاله بهمس .. بابا 

حازم .. اي ياحبيبي

يحيي .. طنط اللي قاعده هناك دي حلوة اوي 

وهو بيشاور علي ريم

حازم .. عجبتك

يحيي .. اوي يابابا

حازم ابتسم علي ابنه


شهيرة بصت ليحيي وقالت .. تعالي ياحبيبي سلم علي طنط  


ريم قامت وقربت منه و ببتسامة قالتلو .. اسمك ايه

يحيي .. اسمي يحيي .وانتي

ريم قالت .. وانا اسمي ريم 

يحيي .. اسمك حلو 

ريم باسته .. وانت كمان اسمك جميل اوي

يحيي .. انتي هتفضلي معانا هنا ولا هتمشي

ريم .. انتا عاورني امشي ولا اقعد

يحيي .. لأ عايزك تقعدي . علشان انتي حلوه 

ريم باسته .. وانت جمييل خالص

في الوقت ده الشغالة دخلت وقالت السفرة جاهزة 

قامو كلهم وقعدو يتغدو وبعدها حازم قام مشي لأنو جالو مكالمة شغل وريم فضلت معاهم 

.......................

في المساء حازم رجع الفيلا علشان ياخد ريم يوصلها شقتها

شهيره .. لأ انتو هتباتو معانا النهاردة

وبصت لريم وقالت .. ولا عندك مشكله ياريم 

ريم بإحراج مكانتش عارفه ترفض ولا تقول ايه 

لكن ردت وقالت بهدوء .. معنديش مشكلة





بعدين قامت وقالت هو انا هنام فين 

شهيره ..  خد مراتك ياحازم معاك اوضتك 

مراد .. لأ ريم هتنام مع يارا .او في اوضه هنا الفاضيه

شهيره باستغراب .. ليه ماتنام مع جوزها 

مراد .. مش لما يتجوزها زي الناس

حازم كان قاعد بهدوء ما نطقش 

وريم كانت محرجه جدا من الموقف

..........................

تاني يوم كانت ريم رجعت شقتها واتفاجأت ان مامتها رجعت هي واختها

سحر .. كنتي فين ياريم 

ريم .. انتو جيتو امتا 

سحر .. لسه واصلين من شوية

ريم .. حمدالله على السلامه

سحر .. مقولتيش انتي جايه منين كده

ريم بهدوء .. كنت عند اهل حازم

 سحر باستغراب .. كنتي عندهم ليه

 ‏ريم .. كنا بنتعرف علي بعض

 ‏سحر .. بتتعرفو علي بعض قبل الطلاق 

 ‏ريم بتوتر قالت  .. لأ احنا مش هنتطلق خلاص

 ‏سحر .. يعني ايه هترجعيلو بعد كل اللي عملو فيكي . ليه يا حبيبتي

 ‏ريم .. ماما .هو اتغير 

 ‏سحر .. وانتي صدقتيه سكتت ثواني وبعدين قالت .. طيب سامحتيه علي اللي عملو فيكي

 ‏ريم سكتت

 ‏سحر .. ردي 

 ‏ريم .. مسامحتوش بس مصدقاه  وكملت بدموع متجمعه في عنيها وقالت .. لأني حبيتو 

 ‏سحر كانت لسه هتتكلم 

 ‏بس ريم مسحت دموعها و خدت نفس وقالت ..  ماما هما هيجو يطلبوني منك وهيعملولي فرح كبير . اظن مش هيعمل كده غير لو كان اتغير بجد

سحر .. طيب واهله نظامهم ايه

ريم .. اهله كويسين وكمان هما اللي مصصمين علي الفرح 

ريم ..  ‏حتي مامته اتفاجأت انها معاملتها اتغيرت معايا عن اول مره مش عارفه اي سبب التغيير بس عاملتني كويس جدا

.............................





في دبي عند اميرة

اميرة كانت قاعدة مع وائل اللي طول الفترة اللي فاتت كانو قربو من بعض ويعتبر بقو صحاب كانو قاعدين في مطعم بياكلو

اميرة ..  مقولتليش بقا . انت ليه سيبت مصر وجيت  اشتغلت وستقريت هنا 

اميرة .. انتا بقيلك قد ايه بتشتغل هنا اصلا.

وائل .. من سنتين

اميرة .. ومش بتفكر ترجع مصر 

وائل بهدوء .. مظنش لأني مرتاح هنا 

وائل ساب الاكل وسرح وهو بيفتكر اللي السبب اللي خلاه يسيب البلد ويسافر 

لما حازم صاحبه الوحيد شك فيه انو خانو مع مراتو وطلقها بسببو ومن ما غير ما يديلو فرصة حتي يسمعو 

وقتها وائل  مقدرش يتحمل نظرات حازم ليه وقرر وقتها انو يبعد

وائل فاق من تفكيره علي صوت اميره وهي بتشاور بأديها قدامو وبتقولو ايه . روحت فين 

وائل.. ابدا سرحت شويه بس

..........................

في المساء ريم خرجت من اوضتها وهي بتقول لمامتها

..ماما طنط مامت حازم عاوزة تقابلك

سحر .. تقابلني ليه

ريم .. مش عارفه هي كلمتني دلوقتي وقالتلي انها عاوزة تقابلك دي حتي كانت تفكرك لسه في شرم وكانت عاوزه تسافرلك . قولتلها انك نزلتي قالتلي خوديلي منها معاد

ريم .. اكيد هتكلمك في موضوعنا يعني . هكلمها واقولها تيجي

............................

تاني يوم  ريم ومامتها كانو قاعدين بيتكلمو قاطعهم

جرس الباب لما ضرب 

ريم .. اكيد دي طنط شهيرة

وقامت تفتحلها

ريم ببتسامة .. اتفضلي 

شهيرة دخلت وأول ماسحر شافتها 

قامت بصدمة وقالت .. شهيرة

شهيرة .. وحشتيني ياسحر

ريم باستغراب .. انتو تعرفو بعض

سحر كانت لسه واقفة مصدومه

ريم .. ماما ردي عليا .انتي تعرفي طنط شهيرة منين

سحر بدموع .. شهيرة اختي . وخدت نفس وقالت .. وخالتك ياريم

يتبع.................


        الفصل الخامس والثلاثون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×