رواية مجنونة اليزن الفصل الرابع 4 بقلم ميرو محمد

رواية مجنونة اليزن الفصل الرابع 4 بقلم ميرو محمد

رواية مجنونة اليزن الفصل الرابع 4 بقلم ميرو محمد


4


فرح بصدمه قامت وقفت وجريت علي غرفتها بدموع .

رقيه بغضب: احم لمؤاخذه دقيقه وجايه .

دخلت رقيه غرفة فرح وقالت : في ايه يافرح .

فرح بعصبيه: اناااا مش هجوزو فاهمه مشششش هجوزو

رقيه بعصبيه : اخرسي يابت ماله محمود اهو هيشيل عنك القر.ف الانتي فيه .

فرح بدموع: ياماما انا حبه كده انتي ايه المزعلك .

رقيه بحزن : يابنتي انا مش هعيشلك كتير .وافقي يافرح عشان خاطري خليني اطمن عليكي يابنتي .

فرح بصت في الارض بحزن وقالت : حاضر ياماما .

رقيه بفرحه : ياقلب ماما تعالي بقا عيب نسيب الناس كده .

خرجت فرح بحزن مع رقيه الي الخارج ..

رقيه : احنا اسفين ياجماعه .

محمود : لاء لاء ياطنط المهم ان ميكونش في مشكله .

رقيه : لاء يابني بس فرح كانت قلقانه انك تخليها تسيب الشغل.

محمود نظر الي فرح وقال : لاء طبعا ال هي عاوزا .

فرح نظرت اليه والدموع في عينها ولاكن دون كلام .

رقيه : خلاص يابني احنا موافقين وان شاء الله الشبكه امتي .

ابو محمود : اخر الاسبوع ان شاء الله .





رقيه : علي خيرت الله .

عدا اليوم وذهب عائلة ام محمود ودخلت فرح غرفتها دون كلام ونامت علي سريرها والدموع تنهمر علي خدها حتي راحت في النوم .

جاء صباح اليوم الجديد ويحمل الكثير والكثير …….

قامت فرح من النوم ودخلت الحمام وخرجت لبست تشرت اسود وبنطلون اسود وكوتشي ابيض وفردت شعرها وكان باين عليها الحزن والارهاق جدا . خرجت فرح من غرفتها كانت رقيه تجهز الفطار دخلت فرح المطبخ عندها .

فرح : صباح الخير ياماما .

رقيه : صباح الخير ياحبيبتي .مالك .

فرح بحزن : مفيش حاجه انا ماشيه .

رقيه : بت انا مش متعوده علي وشك دا اتعدلي ماله محمود ولو علي انه دكتور مسالك بوليه ياستي ابقي خلي يغسل ايدو اول ميدخل البيت .

فرح بعصبيه : هوووووف انا ماشيه . وذهبت فرح مسرعه خارج المنزل .

رقيه : مالها دي ……..

في قصر عائلة الفيشاوي….

تقوم ندي علي تلفونها وهو بيرن .

ندي : الو صباح الخير ياحبيبي .

فهد : صباح العسل ياقلب حبيبك . عامله ايه .

ندي بحب : الحمد الله انت ايه اخبارك واخبارك مع يزن .

فهد : اخوكي دا صعب اوي . واه صح انتي هتيجي الحفله ولا لاء .

ندي : هقول ليزن واشوف هيوافق ولا لاء .

فهد : تمام طب قومي الحقي قبل ميمشي .

ندي : ايوه صح طب باي انت دلوقتي .

قفلت التلفون وطلعت تجري الي الخارج . دخلت غرفة يزن مكنش موجود فيها طلعت تجري ونزلت الي اسفل . كان يزن يشرب القهوه بتاعتو .

ندي : ابيه صباح الخير .

يزن بابتسامه : صباح الخير ياحبيبتي .

ندي : احم هو انت رايح الشركه .

يزن : ايوه محتاجه حاجه .

ندي : احم لاء بس اصل انا شوفت اعلان لحفله انت عاملها .





يزن : ايوه صح دي هتكون بليل .

ندي : هو ممكن اروح معاك بدل الزهق دا .

يزن بتفكير : بس انا خايف عليكي هيكون في صحافه كتير ورجال اعمال ودوشه .

ندي بزعل : خلاص ياابيه الانت شايفو .

يزن : خلاص ياحبيبتي هاخدك معايا اساعه خمسه تكوني جاهزا علي مرجع من الشركه .

ندي بفرحه : اكيد طبعا تسلملي وطبعت بوسه علي خد يزن وصعدت الي اعلي .

ابتسم يزن علي اخته وقام خرج برا القصر وركب عربيته وطبعا الحرس بتوعو وعربيات كتير واتجه الي الشركه …..

وصلت فرح الي الشركه وهي حزينه . دخلت الشركه وصعدت الي اعلي وجلست علي المكتب وهي سرحانه.

جاءت اليها هبه وقالت : فرح فرح .

فرح بخضه : هبه ايه معلش كنت سرحانه شويه .

هبه : مالك يابنتي ومجتيش ليه زي متفقنا .

فرح بحزن : معلش ياهبه غصب عني .

هبه بستغراب: مالك يافرح فيكي ايه شكله في حاجه مزعلاكي .

بداءت الدموع تنزل من عين فرح . وقالت : هحكيلك .. وبداءت تحكي فرح لهبه الحصل كله .

فرح : بس ياستي .

هبه بزعل : مش عارفه اقولك ايه يافرح بس اكيد لو خير هيفضل وان شاء الله لو ش.ر يبعدو عنك ياحبيبتي .

فرح بدموع : يارب ياهبه .

هبه : خلاص بقا اهدي كده وخلينا نشوف المزه بتاعتنا هتلبس ايه في الحفله .

فرح : والله انا نسيتها .

هبه : لاء ياختي متنسيش وامسحي دموعك دي زمان استاذ يزن علي وصول .

وليسه فرح هتكلم كان يزن واقف امامهم .

يزن : صباح الخير .





قامت فرح وهبه وقفو وقالو : صباح الخير يافندم .

يزن بستغراب : مالك يافرح في حد مزعلك .

فرح : لاء يافندم مفيش حاجه .

يزن : ازاي مفيش وانتي وشك احمر من العياط . في ايه ياهبه .

هبه : احم مفيش يافندم شوية مشاكل في البيت .

يزن : تمام هدخل وابقي هاتي قهوتي وتعالي يافرح علي مكتبي .

فرح : حاضر يافندم .

ذهبت هبه مسرعه الي الشغل ويزن ذهب الي مكتبه وفرح ذهبت تعمل القهوه .

بعد وقت قصير دخلت فرح مكتب يزن وحطت القهوه علي المكتب وقالت : اي حاجه تاني يافندم .

نظر يزن اليه وقال : ايوه اضحكي انا مش متعود علي هدوءك دا يافرح .

فرح ابتسمت وقالت : حاضر يافندم .

يزن : ايوه كده يلا اتفضلي علي شغلك .

ليسه هتمشي فرح ودخلت هيام .

هيام : يزن وحشتيني . وذهبت اليه وطبعت بوسه في خدودو .

نظرت فرح اليهم . ثم نظرت الي يزن من فوق لتحت وخرجت وظل يزن ينظر اليها .

يزن : اتفضلي ياهيام هانم .

هيام : يوه يايزن مش قولنا بلاش هانم دي .

يزن : تمام تشربي ايه .

هيام : عصير ليمون.

يزن : داس علي زورو وقال : فرح هاتي عصير ليمون .

يزن : ها في حاجه ولا ايه عشان تيجي علي الشركه .

قامت هيام وجلست فوق المكتب امام يزن ومسكت القرفطه بتاعت البدله وقالت : انت مش عاوزني اجي ولا ايه يايزن .

واثناء هذا الكلام كانت دخلت فرح ومعاها كوب العصير . وكانت واقفه مصدومه . نظر اليه يزن وقال : احم اتفضلي العصير ياهيام هانم واقعدي علي الكرسي . قامت هيام واخذت كوب العصير من فرح .

فرح بحزن واستحقار : احم حضرتك محتاج حاجه تاني يافندم .





يزن : لاء شكرا يافرح اتفضلي . ذهبت فرح وراحت تفتح باب المكتب للخروج ولاكن وقفت تاني ورجعت ليزن . نظر يزن وقالها : في ايه يافرح عاوزا تقولي حاجه.

فرح : ايوه ممكن اخد هبه ساعه هنروح مشوار ونيجي .

يزن : تمام بس متتاخريش عن كده عشان الشغل وتجهزات الحفله .

فرح : تمام . وخرجت فرح الي الخارج وراحت مكتب هبه .

فرح : بخخخخخ .

هبه : يخربيتك خضتيني . جايه ليه .

فرح : قومي يلا عشان نروح نشتري الفستان .

هبه : واستاذ يزن .

فرح : قولتلو يلا بقا عشان منتاخرش .

هبه : يلا . وذهبت هبه وفرح الي المول مسرعين حتي لا يتاخرو علي معاد الحفله .

هبه : واو حلو اوي الفستان دا يافرح روحي جربي .

فرح : يالهوي دا غالي اوي .

هبه : جربي وملكيش دعوه يلا بقا .

ذهبت فرح ولبست الفستان . وخرجت لهبه .

فرح : ايه رائيك .

هبه بصدمه 😳😳😳: دا تحفه تحفه تحفه عليكي ينهار حلويات .


فرح : بجد حلو .

هبه : يابنتي انتي مش شايفه نفسك .

فرح : بس غالي اوي .

هبه : سبيها عليا بس اهم حاجه ناخد الفستان دا الهتلبسييييي………..

ياترا هيحصل ايه في الحفله هنعرف البارت الجاي. ……


يتبع …


         الفصل الخامس من هنا

 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×