رواية بكاء القمر الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار محسن


 رواية بكاء القمر الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار محسن


 #بكاء_القمر

#البارت_الثالث_عشر

طلع حازم من الحمام بعد ماظبط المسك وقعد على المكتب بتاعه

السكرتيرة خبطت على باب المكتب وأذن لها حازم بالدخول

السكرتيرة:مستر فتحي الاستاذ ممدوح رنيت عليه وبيقول لحضرتك أنه على وصول

فتحي:تمام اتفضلي انتي ولما يجي قوليلي قبل ما يدخل فاهمه

السكرتيرة:تمام يا فندم عن اذن حضرتك

بعد مرور الوقت تدخل السكرتيرة لتقول لفتحي أن ممدوح بره 

فتحي بعمليه: خليه يدخل بس كمان خمس دقايق 

اومأت له السكرتيرة ورحلت وبعد شويه طرق الباب ودخل ممدوح بعد ما أذن له فتحي 

فتحي بترحاب:اهلا وسهلا يا ممدوح باشا نورت اتفضل أقعد

ممدوح بأحترام: شكرا جدا ليك يا فتحي بيه المكان منور بأصحابه

فتحي بجديه:نخش فالموضوع على طول بس الاول تشرب ايه ورن على السكرتيرة لتدخل له وفعلا جائت له على الفور ايوه يا فندم تؤمر بحاجة

فتحي:تشرب ايه يا استاذ ممدوح

ممدوح:قهوه 

فتحي:اتنين قهوه يا تهاني لو سمحتي

 اومأت له ورحلت تهاني من أمامهم

ممدوح:ايه اخبار البضاعه يا باشا كلها تمام

فتحي بجديه:ممدوح قولتلك مية مره الشغل شغل وانت مش اول مره يعني تتعامل معايا وهي لسه فاضل عليها 4شهور علي ماتوصل

ممدوح:فاهم بس دي اكبر عمليه هتبقا معاك وحقيقي الباشا الكبير قلقان عليها

فتحي بستغراب:امال انت تبقي ايه

ممدوح بتوتر:أنا ابقا الدراع اليمين ليه مش ده المهم المهم انك تخلي بالك اوي يا فتحي بيه الزعيم مش بيهزر ده دافع شقا عمره كله في البضاعه دي

فتحي بترقب:بقولك ايه أنا بدأت اقلق منك ومن الباشا الكبير بتاعك ده انا لحد دلوقتي معرفش اسمه ايه ولا شكله وحتي معرفش البضاعه خايفين عليها اوي كده ليه






ممدوح وهو يقوم:مش مهم تعرف هو مين أنت ليك فلوسك وخلاص ولو عايز نسبه قول يا فتحي بيه

فتحي بعصبيه:ده مش أسلوب تعامل يا ممدوح وانا مش صغير في المجال انا ليا سمعتي وشهرتي ولو اضريت أنتم اول ناس هتتجاب مش انا يا ممدوح بيه اللي أجري ورا الفلوس فاهمني كويس

ممدوح احس بقلق من نبرة فتحي وأكمل بثقه:مش هيحصل حاجه ولما يحصلك حاجه اتكلم يا فتحي بيه ورحل وتركه 

حازم في نفسه:بني ادم خبيث وأكمل بتفكير الموضوع  طلع اكبر من مجرد بضاعه ممنوعات لاء اكيد وراها حاجه طلامه دافع كل الفلوس دي هنعرف كل حاجه وهتتجابه كلكم

عند قمر وبدر خرجه من الدرس وهما ماشيين وقف أمامهم ثلاث شباب

الشاب1:ايه يا مزه رايحه فين تحبي اوصلك

قمر ببرود:شكرا لما اتش.ل تبقا توصلني 

الشاب:بعد الشر عليكي يا حلوه وبص لبدر اومال العسل تبقي صحبتك

قمر بعصبية:جرا ايه ياض انت عبيط ولا شكلك كده ابعد عن وشي لاسو.يك بالاسفلت 

بدر بهدوء وبرود:بس يا حبيبتي متعصبيش نفسك عشان بواقي الرجاله اللي واقف قدامنا ده

الشاب وهو يمسك دراع بدر بعصبية وغضب:تحبي تشوفي بواقي الرجاله يا بت انتي بيعمل ايه

بدر:تؤتؤتؤ مش حلوه منك دي ومسكت دراعه وتحكمت فيه وضربته بين رجله ووقعته على الارض 

قمر:ياحرام لاء صعب عليا ليه كده يا اوختي بس وراح شاب علي قمر لكي يضربها مسكته قمر وضربته بالشنطه في رأسه وفي بطنه و وقعته على الأرض جنب صحبه

وجاء الآخر لكي يضربهم كان لمحهم علي من بعيد وجيه علي الواد الاخير وأنهال عليه بالضرب اتصل بالعسكري عشان يجي ويجيب معاه البوكس يلم الشباب دول

علي هو يطمن عليهم:انتو بخير اهم حاجه

قمر:احم شكرا جدا ليك يا استاذ علي 

علي بأبتسامه: على ايه يعني ده واجب عليا انتو اخوات صحبي واخويا كمان تبقه اخواتي 

بدر ببرود: على فكره احنا قادرين نعلمهم الادب يعني انت معملتش حاجه والله مكنتش تعبت نفسك يعني

قمر بحرج من رد بدر: معلش يا استاذ علي هي مش قصدها حاجه وشكرا جدا ليك 

علي وهو ينظر لبدر بغيظ:لا عادي ولا يهمك انا مش باخد على كلام العيال وده واجبي ك ظابط قبل اي حاجه

بدر بعصبية:هو يقصد مين علي العيال انت بتكلم مين كده انت انا ممكن اعمل ايه و امممممم اممم قمر وهي تكتم بقها وتخدها وترحل وتبتسم لي علي بحرج بعد ما بعده عن علي قمر شالت أيدها من علي بدر

بدر بعصبية:سبيني أعلمه الأدب عديم الادب والاحترام ده ازاي يقول عليا عيله هاه بني ادم بارد

قمر بهدوء: انتي غلطانه الراجل وقف معانا وسعدنا وخد العيال الصيعه دول علي القسم وانتي بتشتمي فيه عايزاه يقولك اووه كمان يا سنيوريتا ولا ايه

بدر بضيق:انتي كمان بتعصبيني اكتر انا مش غلطانه هو بارد ومش بيحس اصلا ومستفز اووي

قمر بخبث:بس قمور وحلو صح ولا لاء

بدر وتوهان:هاه اااه اوي وفاقت واكملت بكسوف وعصبيه بس اسكتي هي نقصاكي هي كمان 

قمر بضحك:باين انك متضايقه فعلا وطلعت تجري وجريت وراها بدر 






عند حازم بعد ما طلع من الشركه اتصل على علي

حازم:علي انت فين 

رد علي:طيب قول ازيك أو عامل ايه عمتاً أنا رايح على القسم

حازم بستغراب:ليه ايه اللي حصل

علي تردد أنه يقول له بس حسم أمره وقرر يقول له وفعلا قال له ما حدث

حازم بغضب وعصبيه:ولاد... سبهم وانا هاجي اربيهم بمعرفتي بس هروح البيت اطمن عليهم الاول

علي وهو يطمنه:هما بخير ومتقلقش بس تمام روح وانا مستنيك سلام يا صحبي

حازم قفل معاه وزود في سرعه العربيه وركن العربية ولقا قمر وبدر بيجره ورا بعض بس كأنه بعيد شويه عن البيت

ونزل من العربيه بعصبيه ووقف أمام البيت

قمر وهي بتجري وبصت لبدر وطلعت ليها لسنها ولكن خبطة في جسد صلب

قمر بصت لحازم برعب من نظرة عينه وشكل وشه

قمر بتوتر:أبيه أحنا كنا

حازم بهدوء قاتل: امشه قدامي انتي وهي حالاً 

بالفعل ذهبه من أمامه بخوف وتوتر وطلعه ركبه الاسانسير 

بدر وهي تهمس لقمر:انا مش متفائل

قمر بنفس الهمس:اخرسي شكلنا هنتعمل كفته يا ختي وهنا كانه وصله أمام الشقه وطرقه الباب وفتحت لهم سناء 

سناء:نورتي يا هانم انتي وهي  خشي يلا على جوه ولقت خلفهم حازم ووجه غاضب بشده

دخلت قمر وبدر الاوضه بسرعه 

حازم بصوت عالي:خالصه وتعاله بسرعه يلا

سناء بقلق:في ايه يا بني مالك صوتك عالي ليه

حازم يحاول أن يهدئ من غضبه: مافيش يا ماما بس لما يطلعه هتعرفي حصل ايه 

وبالفعل طلعه قمر وبدر ووقفه بجانب بعض والخوف يغزه قلبهم من حازم بس يحاولوا أن لا يظهروا هذا

حازم بهدوء:انا مش هتكلم على الخناقه بس اللي هتكلم فيه وأكمل بزعيق ازاي بنات في سنكم يجره فالشارع هاه لما تخبطكه عربيه ولا واحده تقع تتكسر رجليها ولا منظرك كبنت محترمه ومتربيه هاه افهم في العقل مش بتفكره خالص حياتكم استهتار وعدم مسؤولية خالص 

قمر بتوتر وبعض من القوة:اولا احنا مش صغيرين وعادي الناس بتجري فالشارع بس حضرتك مش بابا عشان تزعق وتشخط فينا

حازم كان ان يقوم وينهال عليها بالكلام الجارح بس قدرت أنها تسكته

أكملت قمر:ممكن اعرف حضرتك خايف علينا ليه على فكره ياما اتعرضنا لكل ده بس حضرتك كنت بعيد وغير مهتم فجأه كده بقيت تخاف علينا احنا كبار يا أبيه وعارفين الحدود بتاعتنا كويس ومتعلمين الدفاع عن النفس كويس يعني مش محتاجه أن انت تقلق علينا

وكانت أن ترحل ولكن أوقفها حازم وهو يمسك درعها ويهمس لها بنبره حاده:عايزك تفهمي اني هفوتها بمزاجي مش ضعف شخصية أو اني مش قادر ارد عليكي ولكن هعتبرك متكلمتيش بس وحيات امي يا قمر لو اتكررت تاني هتشوفي تصرف هتندمي عليه وخليكي حافظه كلامي كويس انا مش عيل من العيال الي ضربتيهم فاهمه يا قمر





قمر اهتز قلبها من قربه وخافت من نظرة عينه ونبرته الحاده وذهبت على الفور من أمامه 

وكانت بدر أن ترحل اوقفها هي الاخره 

حازم:وانتي يا بدر لو قررتي انتي وهي الحوار ده تاني هعمل تصرف مش هيعجبك

بدر ببرود:أبيه أنا اعمل اللي يعجبني طلامه مش غلط بس هحاول افكر في كلامك وذهبت وتركته 

حازم بعصبية:اااااه هتجنن على أيديهم حرام والله ماهسبكم في حالكم يا ولاد سناء 

سناء من خلفه:احترم نفسك يا بن سناء فاهم ورحلت وتركته 

عند الكبير 

ممدوح: متخفش يا كبير كله تمام ومتقلقش من حاجه 

الكبير:عفارم عليك يا ممدوح بس سمعت انك خاطف واحده 

ممدوح بغموض وخبث:دفاتر قديمه بعملها جرد يا كبير

الكبير بضحكه مستفزه:هاير تربيتي يا ممدوح

ممدوح:طبعا يا كبير وأكمل بقولك ايه يا كبير سامح نهايته شكلها قربت

كبير بخبث:سيبه يلعب شويه احنا ورانا حاجه وضحكم بصخت هم الاثنين ولكن كان من يسمعهم وذهب سريعاً لكي يخبر أحدهم بما يحدث

و....يتبع 

#بقلمي_منار_محسن


      الفصل الرابع عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×