رواية الم البداية الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فريدة احمد


 رواية الم البداية الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فريدة احمد


الم البداية 

الفصل الثاني والعشرون

ريم باستغراب .. انتي مين

كاميليا بتناكه .. مش دي شقه حازم بردو ولا انا بيتهيألي

ريم  بنفس تناكتها .. لأ مش بيتهألك هي

كاميليا راحت تدخل 

ريم وقفتها لما قالت .. اقفي مكانك انا مسمحتلكيش تدخلي

كاميليا بصت ليها من فوق لتحت وقالت .. وانتي مين بقا وبتعملي ايه هنا  .اه ثواني انتي اكيد وحده من اللي حازم بيعرفهم مش كده





ريم .. قصدك ايه

كاميليا .. قصدي إن حازم اكيد جايبك يومين عشان مزاجو اصل هو كده طول عمره بيحب يغير كل يومين وحده 

ريم مكانتش متفاجأه ولا مستغربة من كلام كاميليا لأن هي عارفه أن حازم فعلا كده خصوصا إنو فعلا كان طالب منها كده في الاول من يوم ماشافها وهو كان عايزها عشان يقضي معاها يومين 

بس فاجأت كاميليا لما ردت عليها ببرود وقالتلها .. وانتي بقا مين وتعرفيه منين . وتبقيلو ايه اصلا عشان تيجي لحد هنا وتقوليلي الكلام ده 

كاميليا .. انا بنت خالو وبعدين قالت . وحبيبته

ريم بسخرية  .. حبيبته وبعدين قالت بتهكم .. ولما انتي حبيبته بيعرف عليكي بنات ليه 

كاميليا بضيق  .. ممكن تقوليلي انتي مين بالظبط 

ريم .. انا مراتو 

كاميليا بصدمة .. مرات مين 

ريم .. حازم

كاميليا بعصبية .. مراتو الزاي يعني انتي اكيد بتكدبي انتي وحده من اللي يعرفهم وكتيرك معاه يومين وهيزهق منك ويرميكي مكان ماجابك

ريم اتضايقت من كلامها بس مبينتش وقالتها بجمود .. انا مراتو بجد 

كاميليا .. مراتو الزاي ومفيش حد في العيله يعرف .ايه متجوزين في السر . وليه مش متجوزك قدام الناس . اه يبقي اكيد مش معرف حد لأنك بالنسبالو نزوه وهيرميكي بعد ما يزهق منك 


في الوقت ده كان حازم بيركن في عربيته تحت وطالع


ريم مكانتش قادره تستحمل كلامها بس اتمالكت نفسها وقالت .. ولما انتي عارفه عنو كل ده ليه قابله علي نفسك كدة وموافقة تحبي واحد حياتو كلها بالقذ..اره دي

كاميليا .. زيك كده بالظبط لما وفقتي تتجوزيه في السر من ورا اهله مع اني مش داخل عليا حوار انك مراتو ده بس ماعلينا افرضي ياستي ان انتي مراتو بجد موافقة ليه تتجوزيه في السر

ريم غصب عنها عينيها دمعت

حازم طلع واول ماشاف كاميليا قال بستغراب .. كاميليا انتي بتعملي ايه هنا 

كاميليا .. مفيش بتعرف علي مراتك

حازم بص لريم لاقها بتبصله بقهر والدموع في عينيها

حازم بغضب سحب كاميليا من ايديها وقالها ... تعاالي معايا

ونزل بيها على تحت 

تحت 

حازم بغضب .. انتي ايه اللي جابك هنا وجايه تعملي ايه  

كاميليا .. اللي فوق دي مراتك بجد 

حازم .. انتي قولتيها ايه 

كاميليا .. حازم رد عليا اللي فوق دي مراتك

حازم ببرود .. ايوا

كاميليا .. وليه مخبي جوازك ومش معرف حد

حازم .. ميخصكيش وكمل بتحزير ..  انا مش عايز حد يعرف بالموضوع ده فاهمه اقسم بالله لو عرفت انك قولتي لحد مش هرحمك .  ويلا امشي من هنا

كاميليا بعصبية .. انتا ليه بتعمل معاياا كده

حازم .. بعمل معاكي ايه مش فاهم 

كاميليا .. يعني انتا بردو سيبتني تاني واتجوزت

حازم .. انا مش فاهم هو انا عمري كنت معاكي عشان 

اسيبك انتي متخلفة  . ماتفووقي بقا 

حازم مسح علي وشه بضيق وقالها .. هوانا عمري وعدتك بحاجة قبل كدة




كاميليا .. انا عايشه علي امل انك تحس بيا انت ايه 

شايفني بتعذب كل يوم وبردو معندكش اي احساس

حازم بزعيق .. كاميلياا امشي من قدامي دلوقتي حالا. يلاا

كاميليا بصتله بدموع ومشيت 

وهو طلع يشوف ريم

حازم فتح الباب ودخل 

كانت ريم قاعده وباين عليها الغضب 

حازم قرب منها وقعد جمبها ولسه هيحط ايده عليها 

ريم بعدت ببعصبيه وقالتلو بغضب .. متلمسنيش

وكملت بقوة وقالت .. طلقني 

حازم نفخ بضيق وقالها بغضب .. هو انا مش قولت الكلمه دي متجيش على لسانك تاني .

ريم قامت بعصبية وقالتلو .. انا اقول اللي انا عايزاه وهطلقني لاني استحالة اعيش معاك تاني

حازم بصلها بهدوء وقالها طيب اهدي واقعدي انا مش عايز امد ايدي عليكي . يلا اقعدي

ريم واقفة

حازم بحدة .. اقعدي 

ريم قعدت بغضب

حازم بهدوء .. هيا كاميليا قالتلك ايه

ريم بسخرية .. قالتلي انك بتغير في الستات زي ما بتغير هدومك

ريم .. انتا الزاي كده 

حازم ببرود .. انتي ليه محسساني انك متفاجأه 

ريم بصتله بقرف وقالتلو ..  انتا بني آدم حقي.ر وزبا.لة

حازم مسح علي وشه بغضب وراح ضاربها بالقلم 

حازم بغضب .. انا لولا عارف انك تعبانه انا كنت دفنتك مكانك هنا . حظك انك لسه تعبانة هو دا السبب اللي رحمك من ايدي

...............................

عند كاميليا وقفت قدام بيتهم وهي بتعيط بقهر

كاميليا مسحت دموعها ودخلت وطلعت علي اوضتها من غير حتي ماترد علي مامتها بس قبل ما تفتح باب الاوضة 

قابلها اخوها الاصغر منها يوسف كان خارج من اوضته ولما شافها كدة سألها .. مالك في ايه

كاميليا .. مفيش يايوسف 

يوسف .. مفيش الزاي انتي بتعيطي

كاميليا بعصبية .. قولتلك مفيش

ودخلت وقفلت الباب عليها 

يوسف نزل وهو مستغرب ومش فاهم في ايه

يوسف قابل مامته تحت

يوسف .. هي كاميليا مالها ياماما 

مامته وفاء .. انا ناديت عليها مرديتش عليا مش عارفه مالها . بس اكيد الموضوع يخص حازم ما انتا عارف اختك

يوسف بضيق .. انا مش عارف هي هتفضل لحد امتا متعلقه بحازم ماتشوف حياتها بعيد عنو زي ما هو بيشوف حياتو ومش شايفها اساسا

وفاء .. انا غلبت معاها وكملت بحزن . ربنا قادر يشيل حبو من قلبها 

يوسف كان بيدور على حاجه

وفاء .. بتدور على ايه

يوسف  .. ماشفتيش تليفوني 

وفاء .. اه تليفونك علي الترابيزه هناك اهو انت نسيتو قبل ما تطلع تنام .يارا كلمتك كتير علي فكرة

يوسف .. رديتي عليها 





وفاء .. اه قولتلها انك نايم وقولتلها اصحيك قالتلي مش لازم

يوسف هز دماغه وخد الفون وقال لمامته .. طيب انا خارج عايزه حاجه

وباس راسها

وفاء .. هتقابل يارا 

يوسف .. لأ انا خارج  اسهر مع اصحابي

وفاء .. خارج مع صحابك يعني هترجع وش الفجر مش كدة . يوسف انا مش عايزة تأخير

يوسف .. طيب ماتقوليلي اخرك بره الساعه عشره

ولا مفيش خروج 

يوسف .. في ايه ياماما انتي شايفاني بنت

وفاء .. وعشان انتا ولد لازم ترجع كل يوم الصبح

دي مش عيشه دي يابني


......................

عند ريم كانت لسه بتعيط لحد ما حازم دخل 

حازم .. انتي اللي بتجبيه لنفسك قولتلك مليون مره قبل كدة مطوليش لسانك 

ريم بعياط .. انتا عايز مني ايه متسيبني بقا 

 انا مش عايزاك ومش عايزه العيشة دي مش عايزه ابقي مجرد نزوه بالنسبالك وافضل قاعده مستنيه اليوم اللي هتزهق مني فيه عشان ترميني زي اللي قبلي 

حازم قعد جمبها وقالها.. انتي ليه بتقولي الكلام ده

ريم .. لأن دي الحقيقه . انا مش زي اللي انتا تعرفهم  ‏

حازم .. انا مش هسيبك ياريم انتي ملكي . فاهمه

انا مش مستعد اخسرك لاي سبب

ريم .. وانا من حقي اختار 

حازم .. تختاري ايه 

ريم .. اختار ان كنت عايزة اعيش معاك ولا لأ .دي اققل حقوقي اللي انتا حرمتني منها .انت سرقت حريتي 

اهم حاجة عندك انك تملكني بأي شكل وبأي طريقة ومفكرتش تسأل نفسك انا عايزه ايه 

حازم بهدوء .. انا بحبك ياريم

ريم بصدمة

 .......................................


عند اميرة كانت بتجهز شانتطها ومسافره دبي بعد ما خالها اتوسطلها في شغل في شركة تبع ناس معارفه عشان تشتغل فيها

‏مامتها دخلت عليها وقالتها .. بردو مصممه انك تسافري

اميرة .. ماقداميش حل تاني غير اني ابعد  

...................................

عند نرمين 

كانت قاعده في اوضتها وماسكه الفون وبتتفرج علي صور 

ابنها وهي بتعيط

صافي دخلت وهي بتقول نرمين انتي مش هترو..

صافي قربت عليها وهي بتقولها مالك يا نرمين و بصت علي الفون شافت صور يحيي

صافي بحزن .. انا عارفه أن صعب عليكي وابنك  عايش بعيد عنك 

صافي اتنهدت .. بس انا قولتلك ارفعي قضيه ضم حضانته ليكي .ليه مش عايزة تعملي كدة وسايبه نفسك تتعذبي في بعد ابنك عن حضنك





نرمين .. وتفتكري لو سمعت كلامك ورفعت القضية هكسبها . لأ ياماما عمري ماهعرف اكسبها قدام حازم 

بالعكس انا لو عملت كده مش بعيد يحرمني منو طول عمري وبدل ما بشوفه يوم في الشهر ممكن يخليني ماشوفوش باقيت عمري 

صافي .. بس انا مش مستحملة اشوفك وانتي حزينه وزعلانة كده مش كفايه اللي حصل لأختك 

نرمين .. انا كويسة ياماما

صافي .. كويسه الزاي بس انتي مش شايفه نفسك عامله الزاي

نرمين عينيها دمعت  

صافي قربت منها وحضنتها وقالتلها .. انا حاسه بيكي وحاسه بالحزن اللي جواكي 

نرمين بدموع .. انا تعبانه . تعبانه اوي ياماما

صافي فضلت تطبطب عليها بدموع 

نرمين مسحت دموعها وقالت انا مش عايزة اشيك همي كفاية عليكي مرام والحاله اللي هي فيها بس غصب عني

يحيى واحشني ولما شوفت الصور مقدرتش . بس انا كويسة متقلقيش

صافي .. ياحبيبتي انا امك لو مكنتش هشيل همك واحس بيكي مين هيعمل كده 

نرمين .. ربنا يخليكي ليا بس بجد مش عايزة ازعلك كفاية اللي انتي فيه

نرمين حاولت تغير الموضوع وقالت .. مش انا كلمت الدكتور وقالي في تحسن في حالت مرام

صافي .. بجد 

نرمين ..اه انا لسه كنت بكلمه دلوقتي هتبقي كويسة أن شاءالله

صافي .. يارب 

نرمين .. هو انتي كنتي لابسه كده ورايحه فين

صافي .. كنت رايحالها مش عايزة تروحي معايا

نرمين .. عندي شغل في الشركه ولازم اروح دلوقتي .لو خلصت بدري هعدي عليها

صافي .. ماشي يا حبيبتي

صافي خرجت ونرمين رجعت راسها علي السرير وبدأت تفتكر

فلاش باك  

من سنتين لما حازم كان رايح لصاحبه وائل بالصدفة وشافها مع معاه في شقته


يتبع.......


        الفصل الثالث والعشرون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×