رواية ملاك الحب الفصل الثالث 3 بقلم روما رضا
3
-أنا مش جاية أشحت أنا جاية أعرفكم بنفسي ..............أنا ملاك ياسر محمد مدبولي
بنت ياسر محمد مدبولي
قالت الشئ الذي صُدم منه الجميع وأصيب الجميع بحالة ذهول ومنهم استنكار
-اي الهبل اللي انتي بتقوليه ده ،انت اتجوزت عليا يا ياسر
تحدثت هنادي بعصبية شديدة
تنهد ياسر بـغضب ثم نظر لـتلك الفتاة بتوعد شديد
-ومين اللي باعتك تعملي الشويتين دول علينا
نظرت ملاك لـذلك المدعُوْ بـأبيها
هل هذا أبيها حقًا أم خدعتها والدتها؟
تقدمت بـيأس من نظرات الجميع الحاقدة لها ،فـهي أصبحت وحيدة تائهه ،ينظر لها الجميع كـالأفعي التي سـتنقض علي فريستها.
تقدمت إلي أبيها مُتحدثة بـحزن
-انا بنت هبه سعد الدين طليقة حضرتك ،وهي سيبالك الظرف.
اتسعت عينا الجميع بـدهشة ومنهم غضب ومنهم حقد
نظر ياسر لـيد ابنته المُمتدده بـالظرف، هل هذا صحيح ؟
هل تلك ابنة معشوقته؟
انكسر قلبي بعد فراقك
ولم يري النور بعد رحيلك
،وبأيدي مُرتجفة أخذ الظرف وفتحه ،وقبل أن يقرأ نظر إلي فهد وحدثه
-مشي كل الناس اللي هنا
وافق فهد عمه وذهب الجميع ولم يتبقي غير العائلة
فكر فهد كيف لها بأن تهرب من المشفى مع وجود الكثير من الحرس ،فـنظر خلفها فـفهم ما حدث عند رؤيته أحمد صديقه وعند ملاحظة أحمد له نظر في كل ما كان ماعدا فهد فـابتسم فهد بسخرية ونظر له بتوعد.
-انت هتصدق يا ياسر ده واحده من الكذابين بتوع اليومين دول
حدثته هنادي بـنفاذ صبر
-أيوه وبعدين انت ناسي أن هبه كانت مش بتخلف.
حدثته الحرباء الأخري هناء فـيشاء القدر أن يخلق الحرباء كـأُختها حرباء
-اهدوا نفهم الموضوع....ها مكتوب اي فـالورقه يا ياسر.
حدث شريف أخيه.
فـكانت الدموع بعينيه تأبي النزول وهو يري كلام معشوقته ،ثم نظر إلي ابنته التي نسخة من معشوقته نفس التفاصيل، نفس الملامح ، تقدم نحوها مُتجاهل الجميع واحتضنها بـشدة مما استرعي حقد وانتباه الآخرين
-بنتي سامحيني يا بنتي
حدثها والدها بحنوْ وأخذت تبكي هي الأخرى
-اي اللي بنتك يا ياسر بت زي ده تضحك عليك حتي روح اعمل تحليل DNA علشان نعرف بنتك ولا لأ.
حدثته هنادي بـروح تحترق فـكيف بعد أن ظنت أنها تخلصت منها للأبد
-عندها حق وهتطلع كذابة وبتمثل شوتين علينا.
حدثته هناء الأخري بحقد
-عندهم حق يا عمي لازم نتأكد.
حدثه فهد هو الآخر
.................................
في المستشفى
ينتظر الجميع نتيجة تحاليل DNA لـتنكشف الحقيقة
-لو طلعت بنته بجد يبقي كل حاجه باظت.
حدثت هناء أختها
-انا مش فاهمه طلعت منين ده اقتلها علشان نرتاح.
حدثتها هنادي بحقد
-اهدي بس احنا لازم نشوف النتيجة قبل ما حد يشوفها. حدثتها هناء كـالأفعي تنشر سمها
-طب وهنعمل كدا ازاي ده الدكتور صاحب فهد ومعروف عندنا هيرضي يزور التحاليل.
ثم نظرت لها هنادي بتفكير مُردفة
-فهد ابنك وهيسمع كلامك والدكتور صاحبه مش هيرفضله طلب.
-وانا هخلي فهد يوافق ازاي بس انتي عارفه ده العميد فهد يعني اكتر واحد عادل ومش بيسمح بالظلم.
حدثتها هناء بتفكير وقلة حيلة
-يعني خلاص كل السحر والحاجات اللي عملناها هتروح علي الفاضي.
-حدثتها هنادي بـخيبة أمل وحقد
...............
-يعني انا هيكون عندي أخت يا فهد
حدث عمر فهد باستنكار
-اهدي يا عمر شكلها هتطلع أختك بالفعل ،كنت بقول شفتها فين قبل كدا أصلها شكل مامتها بالظبط.
حدثه فهد بـلا مبالاة
تحرك فهد من مكانه وذهب إلي احمد الذي يتجنبه
-اي يا سيادة الرائد قلبك رق ليها وسمعت كلمها
تنحنح احمد بـحرج مُردفًا
-انا غلطان يعني هيطلع عندك بنت عم
كان فهد سيرد عليه ولكن قاطعه دخول الطبيب الذي استرعي انتباه الجميع
-ها التحاليل ظهرت
حدثه شريف
-أيوه والتحاليل بتقول أن ملاك.......
..................
هل ستكون ملاك ابنة ياسر؟
ماذا ستفعل كل من الأفعي هناء وهنادي؟
ماذا ستكون رد فعلهم؟
..............
ملاك_الحب
Part 3
بقلم
Roma Reda