رواية حكايات سنفورة الفصل السادس 6 بقلم روان الحاكم

رواية حكايات سنفورة الفصل السادس 6 بقلم روان الحاكم

 رواية حكايات سنفورة الفصل السادس 6 بقلم روان الحاكم


انت! 

_انتِ تاني انا مش قولت مش عايز اشوف وشك هنا تاني؟ 

_ليييث صوتك ميعلاش وانا موجوده وبعدين تعرفها منين وبتكلمها بالشكل دا ليه

_هو حضرتك ياحاج تعرفه

_دا ليث ابني

_ايييه دا ابنك انت

_ايوه

_حقيقي مش عارفه اقولك اى يبقى حد زي حضرتك كدا ودا ابنك 

_متتكملي عدل يابت انتي متخلنيش اتصعب عليكي

_كلمه كمان ياليث وهنسى انك ابني 

وعايز افهم حالا تعرفها منين وبتتكلم معاها كدا ليه

_مفيش ياوالدي كانت واحده مقدمه على وظيفه واترفضت

_ورفضتها ليه





سكت هو ومردش وقبل ما يتكلم اتكملت انا 

_مكنتش مناسبه للشغلانه وعن اذنكم بقى عشان همشي 

لقيت ليث بصلي ب استغراب وهو مصدوم اني مستغلتش الموقف وحكيت اللي حصل

اتكلم والده

_استني مش هتمشي تعالي معايا الشركه يلا وانا هحكم اذا كنتِ مناسبه او لا

_بس حضرتك.. 

_انا مبحبش اعيد كلامي قدامي يلا

لقيت ليث بيبصلي بغضب ونظراته كأنه بيتوعدلي لو وافقت 

عديت من قدامه بكل هدوء ودخلت الشركه

لو النظرات كانت بتحرق كنت اتحرقت 


_كليتك اى؟ 

_حاسبات ومعلومات

_وريني ال CF بتاعك 

_اتفضل 

مسكه مني وقراه فضل شويه وبعدين اتكلم

_ماشاء الله ممتازه وباين عليكي شاطره كمان

واسمك حور كمان اسمى على مسمى فعلا

_شكرا جزاك الله خيرا 

_من النهارده انتِ اتقبلتي 

بصتله بدموع وانا مش مصدقه 

_انا كنت واثقه اني ربنا مش هيضيعني 

وحتى لو مكنتش قبلت كنت واثقه انه هيعوضني غيره

شكرا جدا لحضرتك

_ربنا يبارك فيكي يبنتي 

_شكرا كدا انا هكون تبع قسم الاستقبال ولا الحسابات

_لا دا ولا دا هتكوني السكرتيره الشخصيه ليا

وبما اني مش باجي كتير وليث هو اللي ماسك الشركه ف هتكوني انتي مساعده ليه

_انا اسفه لحضرتك بس مش موافقه

اتكلم ليث بهدوء بعد ما كان واقف ساكت

_انا اسف ليك يابابا بس المفروض السكرتريه بتاعتي انا اللي اختارها وتكون مناسبه ليا ودي متنفعش خالص 

_دي اكتر واحده تنفع انت ناسي طردت اللي قبلها ليه؟ 

عشان مكنتش امينه ومش هتلاقي واحده امينه اكتر من حور

_وحضرتك تعرفها عشان تثق فيها ولا هي عشان لابسه البتاع اللي على وشها دا تبقى امينه

_انا نظرتي متخبيش فى حد ابدا وانت عارف كدا

_اعمل اللي حضرتك تشوفه مناسب 

عن اذنك هروح اكمل شغلي 





_حقك عليا يابنتي متزعليش 

_لا طبعا حضرتك ملكش ذنب بس انا فعلا مش عايزه الشغلانه دي مش هينفع ودي هتخليني اختلط بالرجال كتير وانا مش حابه

_اى شغل يبنتي هتخطلتي فيه برجاله 

بس دا بقى هيرجع لتعاملك انتي لازم تخلي فيه حدود والكلام بالصرورى فقط

_منا عارفه دا بس احنا كلنا بشر وبنغلط وانا عايزه ابعد نفسي عن اى فتن

_يبقى متشتغليش خالص واقعدي فى البيت

_غصب عني محتاجه الشغل جداا ياريت كان ينفع

_بصي ياحور انتي زي بنتي 

لو الشغل دا وحش ليكي مكنتش هخليكي تقدمي فيه وبخصوص التعامل ف انتي اى شغل هتلاقي فيه تعامل احفظي انتي نفسك واتعاملي بحدود واللي يذود معاكي اديله على دماغه حتى لو ليث ابني 

اما بقى بخصوص ليث ف هو مش وحش زي ما انتي شايفاه وع فكره انا عارف انه مقبلكيش عشان النقاب

بس هو فيه سبب خلاه يعمل كدا هتعرفيه بعدين 

كل اللي اقدر اقوهولك حافظي على نفسك وخليكي طول عمرك عفيفه كدا 

ومن النهارده هتبدأي شغل

_____

_اى القر'ف اللي انتِ لابساه دا؟ 

_ماله لبسي؟ 

_من امتى وانتِ بتلبسي لبس الفلاحين دا 

طول عمرك لبسك شيك وجميل ومن اشيك بنات الجامعه

اتكلمت سهير صاحبتنا

_فعلا ياروان اى عبايه ستك اللي لبساها دي 

شكلك وحش اوي ولبسك الاول كان جميل

_ايوه بس لبسي كان ضيق وانا حابه ابدا التزم 

_يبنتي فين لبسك اللي ضيق دا 

روحي شوفي باقى البنات بتلبس اى دلوقتي احنا احسن من غيرهم كتير وكمان لابسين حجاب

احنا ماشيين وسط لا لبسنا وحش اوي ولا حلو اوي

عايزه تلبسي جلاليب زي بتاعه ستي وستك؟ 

وتسيبي لبسك كله عادي

_حسيتها معاها حق فى كلامها بس مش هضعف بسهوله 

رديت عليها وانا بحاول اتناقش براحه

_علياء انا بحاول احسن من لبسي عارفه اني مش شيخه 

بس لبسي دا بيجبلي ذنوب كتير

_لا بقى دا باين كدا ابن عمك دا طفح عليكي 

ولا يكونش بتعملي كدا عشان تعجبيه ويبصلك

مهو اكيد مش هيبصلك بلبس القديم

_عليياااااء احترمي نفسك وانا غلطانه اني جيت اتكلمت معاكم اساسا





مشيت وسبتهم بعد ما سهير فضلت تنادي عليا كتير 

ودخلت المحاضره قعدت على جنب لوحدي وكنت حزينه 

كنت منتظره منهم يقولولي إن شكلي حلو 

اتقفلت من اللبس اللي انا لابساه وهاين عليا اروح اغير دلوقتي 

بس انا صح مش هسمح لحد يحبطني من الاول كدا 

_اى دا روان؟ 

_عمرو؟ خير فيه حاجه

_لا انا بس استغربت اللبس اللي انتي لابساه

_وماله لبسي هو كمان؟ 

_يعني مش شايفه ماله انا كنت معجب بشياكتك جدا

_وانت ما

كنت لسه هكمل كلامي واخانق فيه لقيت زين دخل 

سكت

كان داخل باصص فى الارض اول ما رفع عيونه جات علينا

بص لعمرو جامد 

قومت انا من مكاني ورحت قعدت بعيد قبل ما يعمل مشاكل 

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

هنكمل ان شاء الله المحاضره النهارده 

كان بيتكلم وكل شويه يبصلي 

كنت مستغربه لان زين بطبعه غاضض بصره 

حتى فى الشرح مخلي الولاد قدامه عشان عيونه متترفعش على بنت بالغلط

كان كل ما عيونه تقع عليا يتوتر وهو بيشرح 

لحد ما الضهر اذن 

اتنفس براحه وقال هنصلي الضهر ونرجع نكمل 

خرج وهو متعصب وبيضغط على ايده 

دخل المسجد واتوضى وصلي ركعتين تحيه المسجد 

فضل قاعد لحد الاقامه وهو بيستغفر 

غلط

وغلط غلطه كبيره كمان 

زين اللي طول عمره غاضض بصره ومش بيرفع عيونه على بنت 

اتكلم وهو بيحاول يتحكم فى دموعه

_انت اسف يارب انا عارف اني غلطان انا ضعفت 

يارب اغفرلي ذنوبي يارب يارب توب عليا وارحمني 

يارب ريح قلبي واعصمني من الفتن 

اللهم باعد بيني وبين خطايا كما باعدت بين المشرق والمغرب ونقني من خطايا كما ينقى الثوب الابيض مم الدنس واغسل خطايا بالماء والثلج والبرد 

__________





طلعت عشان اصلى الضهر 

روحت المسجد هو دا المكان اللي هرتاح فيه 

لما دخلت دورت على حور ملقتهاش 

لقيت ياسمين دخلت بعد ما دخلت على طول

_روان كويس كنت لسه هرن عليكي 

_سبقتك يستي مشوفتش حور

_لا حور راحت تقدم فى شغل النهارده

_بجد ربنا يوفقها 

_هنبقى نروح نشوفها لما ترجع ونطمن عليها

_ياريت عشان وحشتني وعايزه اشوفها

_طب يلا نصلي عشان نلحق الدرس


خلصنا صلاه وقعدنا دايره حولين بعض 

وكان فيه بنوته هي اللي هتدينا 

بدأت تتكلم 

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

ازيكم ياحلوين انا اختكم فى الله خديجه وهديكم الدرس النهارده بدل حور عشان هي مش موجوده 

وهنبدا درس النهارده وهنتكلم عن حاجه مهمه جداا وكتير من البنات بيقع فيها وخصوصا الملتزمين

والموضوع عن متابعه الرجال على مواقع التواصل الاجتماعي

" مُتابعة الرجال تلزم الصمت، تلزم الأدب، تلزم التريُّث.


تابعي وكإنك لستِ موجودة، انتفعي دون فِتنة

وإن فُتنتي فالخير في تركِك للصفحة وحظرها. 


التعليق الذي ليس له داعي لا يُكتَب، كِتابة التعليق تكون للضرورة فقط كـ سُؤال، استفسار، وإن كان لكِ بديل كإسلام ويب او الإسلام سؤال وجواب أو النساء الصالحات فاسأليه والتزمي الصمت في صفحة الأخ أو الشيخ.


ضعي لايك أزرق في المنشور النّافِع فقط ونيّتك أن ترفعي المنشور لينتفع به غيرك ، إيّاكِ والتفاعُل بـ ريأكت اللاف

في صفحة أيّ صفحة رَجُل.


لا دخل لنا بمناسباتهم الشخصيّة،

لا دخل لنا بحياتهم وأولادهم وصورهم،

لا دخل لنا بمزاحهم مع أصدقائهم.


تأدبن واصمتن.





"الوُرود والقرود ونفع اللّٰهﷻ بك يا شيخ وبجانبها قلب" تُنقِص مِن قدرِك أنتِ، وتُنقِص مِن وقارِك وقبل ذلك لا تُرضي اللّٰهﷻ.


الصفحات مُختلطة والخضوع بالقول يشمل الواقِع المواقِع.

مَن صمت نجا. "

_

لو قولت الكلام دا فى مكان تاني هتلاقي الاغلب شايف كلامي اوفر جدا واني مكبره الموضوع

والحقيقع ان دا بيكون باب لمدخل الشيطان وبدايه فتنه ليكِ وخصوصا البنات الصالحات اللي بتدور على شاب ملتزم 

 واغلب اللي بينصحوا حاليا شباب 

ف انتي تشوفيه شاب كويس وعلى خلق وبينصح 

ف تبداي تشوفيه ان هو دا الشخص اللي انا عايزه زيه

ويبدا قلبك الرهيف يتعلق بيه وتبني احلام ورديه فى دماغك لشخص ميعرفش اصلا انك عايشه لحد ما هوب تلاقيه خطب

ف تحزني وتكتئبي وليه اتعلق بيه من الاول 

ارجوا من الله يابنات تحافظوا على قلوبكم من الفتنه

هننهي الحلقه ب إن هنختار المره الجايه بنت منكم تبدا تحكي اكتر قصه أثرت فيها او تحكي قصه لنبي من الانبياء عشان نفيد بعض 

اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم 


خلصنا وقومت عشان ارجع اكمل محاضراتي

كنت لسه هدخل المدرج ولقيت علياء بتوقفني

_روان استني

_عايزه اى يا علياء

_انا اسفه مكنتش اقصد اقول ليكي كدا

_مش قابله اعتذارك انتي هنتيني جامد وانا مسمحش لحد انه يهيني بكلامه 

_خلاص بقى ياروان متكبريش الموضوع 

انتي عارفه اني عملت كدا عشان بحبك ويهمني مصلحتك وبعدين لو هتفكري بعقلك انا هيفيدني اى لبسك غير اني عايزاكي تكوني حلوه دايما وشيك 

_خلاص ياعلياء حصل خير بس اتمني دا ميتكررش

_ايوه كدا وبالمناسبه بقى احنا عايزين نخرج

هنخرج نروح فين

بصيت بغموض وبإبتسامه شرت وحقد إترسمت على وشها وهي بتتكلم 

_هقولك بعد المحاضره هنروح فين 

_______





فهمت الشغل والمطلوب مني 

ومش فاضل غير اني ادخل اديله الملف 

اتنهدت بهدوء وانا بحاول اهدي من نفسي لاى كلام هقوله 

انا محتاجه للشغل ومش هلاقي زيه 

خبطت على الباب سمحلي بالدخول 

دخلت وسبت الباب مقفول 

_اقفلي الباب

_مش هينفع اقفله

_ودا ليه ان شاء الله

_عشان دي هتكون خلوه ومينفعش اكون انا وحضرتك فى مكان واحد والباب مقفول 

_ههههه والشيطان تالتنا والجو دا

متخافيش مستحيل ابص لوحده زيك

_اتفضل الملف

_اقفلي الباب الاول

_قولت لحضرتك مش هقفله 

_ماشي صبرك بقى على اللي هتشوفيه مني

ومتفتكريش عشان مقولتيش لبابا على سبب رفضي ليكي 

هتعامل معاكي عادي لا انا فاهم كويس اووي انك عملتي كدا عشان تظهري نفسك ملاك

_بعد اذن حضرتك مش عايزه اتكلم فى اى حاجه بره الشغل

اتنفس بغضب وهو بيحاول يتحكم فى اعصابه

مش مديه فرصه ليه انه يتكلم فى اى حاجه 

عايزها تتعصب عايزها تغضب وتزعق وتقوله انها مش كدا وعكس اللي قاله 

خد منها الملف كل حاجه مظبوطه كان بيدور على اى غلطه ليها

_تمام كدا 

بس خليكي عارفه إن الغلطه عندي بفوره والكل بيتحاسب 

_وانا عارفه شغلي عن اذنك بقى عشان هروح

_انا سمحت ليكي تروحي؟ 

_بس دا ميعاد مرواحي

_انتي هنا السكرتريه بتاعتي يعني متمشيش الا لما انا امشي 

_بس.. 

_مبحبش اعيد كلامي اتفضلي روحي كملي شغل لحد ما انا اسمحلك تروحي

_ماشي 

سكت رغم اني مش من طبعي اني اسكت لو معايا الحق

هو هيصمم على رايه 

وكلامنا هيكتر ودا مش هسمح بيه 

روحت كملت باقى الملفات وهو بحاول انجز عشان مأخرش على بابا ميعاد الدوا بتاعه قرب

بعد ساعه ونص خلصته 


خبطت على الباب ودخلت وسبته مفتوح

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة 

انا خلصت حضرتك 

_بالسرعه دي

_ليك ان الشغل يكون خلص 

_اما اشوف الاول




_اتفضل

_تمام كل حاجه مظبوطه

_اقدر امشي كدا

_هسيبك تمشي عشان بس تلحقي تروحي 

الوقت اخر وانتي ممعكيش عربيه وهتتبهدي فى المواصلات والشباب بقى وانتي عارفه 

بصلي وهو بيبتسم بخبث 

_ولا تحبي اوصلك بعربيتي

بيحاول يهيني بكلامه كل مره بلعن الظروف اللي حطتني فى الموقف دا

_انا محدش يتجرأ يلمسني ولا حد يقدر ييجي جنبي ومش معني اني منتقبه ابقى ضعيفه لا انا اعرف اخلي بالي من نفسي كويس شكرك لحضرتك


خرجت ومدتش ليه فرصه انه يرد 

مش عارفه افرح اني اخيرا لقيت شغل مناسب ولا ازعل بسبب الشغل اللي انا بقيت فيه 

هستحمل اى حاجه عشان بابا هو تعب عشاني كتير وجه الوقت اللي اردله فيه الجميل 

المغرب اذن عليا فى الطريق

حاولت ادور على اى مسجد اصلي فيه ملقتش 

كان المفروض استني فى الشركه لما المغرب ياذن واصلي الاول 

بعد ساعه كامله مواصلات روحت 

كان الجو بدا يضلم اخرت على بابا وزمانه قلق عليا

كنت ماشيه خايفه ومتوتره وحاسه ان فيه شيء مش كويس هيحصل 

حاولت اتستغفر واستعيذ بالله من الشيطان

تفائلوا بالخير تجدوه

واخيرا وصلت فتحت الباب وانا بتنهد براحه 

دخلت واول ما شوفت المنظر صرخت


#يتبع


#روان_الحاكم

#االبارت_االسادس


           الفصل السابع من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا علي التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×