رواية الساكن الجديد الفصل الثاني بقلم ياسمين الكيلاني

 







الساكن الجديد الفصل الثاني بقلم ياسمين الكيلاني

الفصل الثاني

" قفلت الباب وارتاحت شويه وافتكرت معاد الكلية 

: يالهوي الجامعه..... 


" خدت شنطتها وراحت الكلية لقت سارة ف وشها 


: اي يا بنتي قلقتيني معقول روح مش عارفه تطفش جرها الجديد...! 


" حدفت الشنطه ف وشها واتكلمت بغيظ


: نقطيني بسكاتك انا مش نقصه البيه عامل فيها ابن الزمالك كان حد قاله إن شارعنا ناقص مصايب...! 


_طب هتعملي اي يا فلحه...! 


" فكرت روح وابتسمت بذكاء 


: انا هقولك هعمل اي المهم جبتي المعلومات اللي طلبتها.....؟ 


_معايا كل حاجه جهزه....! 


" خلصت روح الجامعه ورجعت البيت من تاني وهي ناويه علي الشر... "


_الو انتوا فين دلوقتي...! 


_عشر دقايق وهندخل عندك انا مش عارفه اخرت اللي بتعمليه اي... 


" جت سارة ومريم صحاب روح وقعدت معاهم وشاورتلهم علي باب الساكن الجديد.. "


_خلاص ولا يهمك احنا هنغلب بينا علي خطة 19 جهزة يا مريم! 


_جهزه يسطا.... 


" خدت شنطه معاها وحطت فيها الحاجات اللي هتطفشه بيها ولبست طقم مندوبت مبيعات ورنت الجرس... 


" بصت يمين وشمال بعدين غمزت لصحابها من بعيد لحد ما اتكلم باندهاش 


: مين حضرتك! 


" بصت بقرف لحد ما شافته وقفت اتسمرت وتاهت ف حلاوته وشكله الهادي والوسيم ف سألها السؤال من تاني 


: يا انسه مين حضرتك! 


_الله علي حضرتي دي وهي طلعه منك انت.... 


_افندم!!! 


_ااا.. اقصد انا مندوبت مبيعات مش حضرتك برضو استاذ تميم...!


_ايوه بس انا مطلبتش حاجه و.... 


" اتكلمت بهيام


: أنت متطلبش أنت تُأمر.... 


_انا مش فاهم حاجه...! 


_هفهمك يا برنس وسع بس كده.... 


" دخلت مريم علي طول الشقه وهو واقف مستغرب طريقتها.. "


" قعدت نص ساعة ف اتكلمت روح بملل


: ما تشوفي البت دي ما.تت ولا اي حصلها ف ليلتها دي.... 


_حاضر متقلقيش مريم برضو قداها و..... 


" سمعوا صوت فتح الباب ف جريوا بسرعة يعرفوا الاخبار 


: هه حطيتي الحاجه ف شقته! 


" اتكلمت بهيام 


: شقت اي! 


_شقت الساكن يا مريم..! 


_ساكن اي!! 


" ضـ.ربتها روح بغيظ عشان تفوق من استعبطها 


: اااااه خلاص خلاص لا معرفتش بصراحه الجدع كريم أول ما دخلت عنده جبلي شاي وعصير بعدين حاجه سقعه يبقي اوديه ف داهيه ليه يعني! 


" بصت روح ل سارة ومسكوها عجنوها العافيه ف اتكلمت مريم بجديه


: خلاص خلاص هحكلكم اللي حصل.... 


فلااااش باااااك... 


_بُص بقا انا معايا حاجات حلوه كتير هفرجك عليهم.... 


_يا انسه انا..... 


_يا عم اصبر علي رزقك روح بس اعملنا كوبايتين شاي كده وهتشتري لوحدك.... 


" نفخ جامد ودخل عمل الشاي ف استغلت مريم الفرصة وحطتله الحاجه كلها ف الشقه لحد ما


_اقفي مكانك بتعملي اي....


" وقفت بخوف واتوترت جدا 


: انا... انا... انا كنت يعني ب.... 


_انتِ فكراني عبيط مفهمتش لعبتك من أول ما شوفتك...! 


" بص حوليه لقي كياس كتير غريبه ف اتكلم بجديه


: مين بعتك هنا واي الحاجات دي! 


_هقولك والله هقولك بس سيب السلاح احسن يطول.. 

" رفع السلاح واتكلم بشك


: هيطول لو متكلمتيش.... 


_يسطا هتروح ف داهيه عشان بنت ذيي بص بصراحه كده فيه ناس وزتني عليك عشان تمشي من الشقه وكان لازم احطلك مصيبه ف البيت عشان يتقبض عليك وتمشي! 


_يعني دي مخـ.درات!!! 


_مخـ.درات اي يا برنس دا.. دا ملح عادي..... 


_اااااه وبعد ما يتقبض عليا وعقبال التحريات يعرفوا انه ملح اكون اتبهدلت واتفضحت ومحدش هيصدق وكل دا عشان امشي مش كده!


_والله مليش دعوه هما.... 






_لمي الحاجات دي واطلعي بره ولو شوفتك هنا تاني او لمحتك هبلغ عنك انتِ فاهمني طبعاً... 


_فاهمه فاهمه اوعدك مش هتشوف الخلقه دي تاني.... 


بااااااااك.... 


_بس يعني متحلموش اعمل حاجه تاني أو ادخل ف حوارتكم دي.... 


اتكلمت سارة بتفكير


: طب وبعدين هتعملي اي يا روح...! 


" فكرت روح واتكلمت بعناد


: طالما هو بدائها كده هيبقي بينا علي الخطه التانيه.... 


_انتِ اتجننتي انتِ عايزه..... 


_ايوه فيها اي يعني مش اول مره مش معاكي رقم التليفون...! 


اتكلمت سارة بخنقه


: معايا.... 


" بعد عشر دقايق كانت روح ومريم واقفين بيضحكوا علي منظر سارة وهي بتتكلم ف الفون وبتمثل دور الضحيه ... "


" اتكلمت مريم بضحك


: مش قادره دا انتِ لولا إنك صحبتي كُنت افتكرتك ضحيه من ضحايا المجتمع... 


" اتكلمت روح بجديه


: خلاص كفاية هزار فهمتي هتعملي اي! 


_حاضر هروح دلوقتي وربنا يستر..... 


" فتحت ساره الباب ونزلت بسرعة وخبطت فيه من غير قصد.. 


: انا اسفه مخدتش بالي... 


_مفيش مشكله اتفضلي.... 


_لا اتفضل حضرتك باين عليك مستعجل... 


" كان وشه باين عليه الضيق جدا من البلاغ اللي جاله "

" دخل المكتب وفهم إن فيه بنت مقدمه فيه بلاغ أنه سرق شنطتها... "


_يا فندم مفيش حاجه ذي كده حصلت و..... 


" دخل العسكري و اديٰ للظابط الشنطه اللي لقوها ف بيته... "


" اتكلم تميم بضيق


: طيب فين صحبت الشنطه انا عايز اشوفها.... 


" دخلت سارة بهدوء لحد ما شافته نفس الشاب اللي كلمته الصبح قبل ما تنزل... "


" فهم تميم اللعبه اللي اتعملت معاه ف اتكلم الظابط بستنكار


: انتِ متاكده إن دا الشخص اللي سرقك يا انسه...! 


" اتكلمت بتوتر وخوف


: اا.. ايوه.... 


" اتغاظ جدا تميم لكنه فكر ف حاجه واستأذن من الظابط يقعد وياها شويه..."


" بعد عشر دقايق كانت مريم وقفه مع روح بتضحك علي خطتها لحد ما جت سارة ف اتكلمت روح بانتصار


: عاش عشان بعد كده يفتكر أنه..... 


" اتصدمت روح لما شافته قدامها وبصلها ببتسامة استفزاتها ودخل الشقه من تاني... "


" اتكلمت مريم بجنون


: ازاي وهو المفروض....! 


" اتكلمت روح بحيره


: اي حصل!! 


" غمضت سارة عينيها بخوف لما افتكرت اللي حصل


فلاااااش بااااااااك 


" اتكلم تميم بمكر 


: انا معنديش مانع إني اطلع ف الاخر حرامي وسرقت شنطتك كمان! 


"بس اي رايك نغير الاقوال اللي اتقالت ف النيابه و اقول إنك كنت سهرانه عندي! 


" اتصدمت سارة من كلامه ف اتكلم بهدوء 


: يعني تخيلي بعد ما اقول كده سمعتك وشكلك هتبقي عامله ازاي!! اهلك وكليتك وصحابك حتي مش هينفعوكي بحاجه هه اي رأيك نفضها وتتنزلي من سُكات ولا نكمل المسرحيه بتاعتك! 


بااااااااك.... 


_غبيه غبيه..... 


_يعني كُنت عايزاني اعمل اي انا كنت هروح ف داهيه! 


_يسلام اومال انا كنت هروح السويس منا برضو كنت هروح ف مصيبه لولا ربنا ستر.... 


" زعقت روح فيهم هما الاتنين عشان يسكتوا وتعرف تفكر... "


" فكرت لحد ما لقت فكره واتكلمت بهدوء


: خلاص مبقاش في غير حل واحد.....! 


" ف نص الليل كانت روح والبنات بيتسحبوا لجوه الشقه بتاعته.. "


" دخلت روح من البلاكونه بهدوء وبعديها سارة ومريم بعد ما اتأكدوا إن كل حاجه ماشيه مظبوط..."


_خليكوا انتوا هنا لحد ما ادخل محدش فيكوا يتحرك..... 


" دخلت روح الاوضه ومعاها شنطه قربت منه بهدوء وسندت الشنطه علي جنب.. "


" كان باين عليها التوتر والخوف خصوصاً لما كانت قريبه منه لكنها فاقت بسرعة من شرودها علي صوت همسات مريم... "


" طلعت روح بهدوء واتكلمت باندهاش

: اومال سارة فين.... 


" دورت عليها روح ومريم لحد ما لقوها وقفه قدام صورة كبيره لي... "


" بصت روح ومريم بعلامات استفهام ووقفوا جنبها 

اتكلمت روح بغيظ


: وحياة امك!! يعني دا وقته دا! 


_اسكتي يا روح دا قمر أوي! 


" اتكلمت مريم بتأييد


: بصراحه الواد حلو ومش بس كده كاريزما وطول يعني حرام اللي بنعمله دا.... 


" نكزتها روح بغيظ واتكلمت بأمر


: يلا غوروا انتوا الاتنين عشان مخليش اللي معايا دا يقرص اللي باقي من دمكم.... 


" مشيت مريم وسارة وخلصت روح اللي بتعمله ووقفت تبص للصورة بشرود شويه... "


" اتنهدت بضيق من نفسها وجت تمشي لقته واقف قصادها وعيونه حمراء من الغيظ واتكلم بضيق


: اي عجبتك!! بس اي رايك لو نلعب بقا الي المكشوف..... 


" فتح الانوار كلها بصت روح لقت سارة ومريم متكلبشين ف بعض من الرعب اللي حواطهم بسبب العتابين والحاجات اللي حطوها ف الشقه... "


" بعد شويه كانوا كلهم قعدين قصاده وهو رايح جي بيفكر ف اتكلمت مريم بهيام


: لو السهره هتطول اعمل شاي وزود السكر يا سكر ولو ناوي علي عقاب ف أبدأ ب روح عشان هي سبب المصايب كلها.... 


" اتكلمت سارة بخوف


: انا والله مليش دعوه روح كانت بتخطط وانا بنفذ وحاولت انصحها بس هي مبتسمعش لحد.... 


" بصتلهم روح بغيظ وبرود... "


" اتكلم تميم بهدوء وتفكير


: يعني الصبح الاقي واحده بتخطب عليا وعامله فيها مندوبه ومعاها شنط مخدرات تدويها المشنقه...! 


_يسطا قولتلك ملح دا منظر واحده تشيل سجاره حتي! 


" كمل كلامه واتكلم بستنكار


: وبعديها ب ساعتين الاقي واحد بيخبط عليا ببلغ متأقدم إني سرقت شنطه! وكمان مش بس كده بكل بجاحه الاقيها نفس البنت اللي شوفتهت الصبح نزله من مدخل العمارة....! 


" والهانم زعيمه العصابة!! 


" قرب منها وبصلها بتحدي وهي بدلته النظرة ببرود


: يعني مش كفاية إني كنت لطيف معاكي واستحملت اللي عملتيه جايه دلوقتي ومعاكي دا!! 


" مسك تعبان ف ايده واتكلم ببرود


: متخيله إني هسيب الشقه مثلا عشانه!!! 

انا عايز افهم بتعملي كده ليه! 


" اتكلمت روح بستحقار


: عشان بكرهك وانا لما بكره حد بعمل اكتر من كده! 


" ابتسم واتكلم بعناد وهو بيبص ف عينيها بشرود


: تمام وانا قبلت التحدي يا روح... 


" بصتله بتركيز ومكنتش فاهمه قصده او اي اللي بيدور ف دماغه لكنه ابتسم بتسليه ف كانت متوقعه نتيجة الإبتسامة واي اللي ناوي عليه.... "


الفصل الثالث من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×