رواية احببني بعد الطلاق الفصل الرابع والاخير بقلم ايمان شلبي

 






احببني بعد الطلاق الفصل الرابع والأخير بقلم ايمان شلبي

الفصل الرابع والاخير

هزيت راسي بنفي :

-لا يا عز المُحلل ده في حاله لو طلقتني مره ورديتني ولو طلقتني تاني ورديتني ولو طلقتني تالت وحبيت تردني 


-اومال ايه المشكله دلوقتي!

حطيت وشي في الأرض وانا بفرك ايدي بتوتر :

-المشكله اني ا احم ا انا ا انا لسه بنت ياعز متنساش


بصلي بتوهان وإحراج في نفس الوقت :

-يعني ايه الحل عشان نرجع؟!

-انك تكتب عليا من جديد 


هز رأسه بلهفه :

-موافق 

-متأكد؟

-ايوه طبعاً 

-وياتري هتقول لأهلك ايه 

-الحقيقه 

ضحكت بذهول :

-عز حقيقه ايه اللي عايز تقولها الحقيقه دي هتبقي فضيحه ليا وليك!


شد شعره بغيظ وهو بيجز علي أسنانه :

-طب انا اعمل ايه دلوقتي اعمل ايه 







بعدت خطوه لورا وانا ببصله بتحدي وبمسح دموعي :

-تمشي 


رد باستغراب وصدمه :

-امشي؟

-ايوه تمشي لاني مهما حصل مش هرجعلك 


قرب خطوه وهو بيبصلي وبيحاول يستعطفني :

-إيمان ا....


قاطعته وانا بشاور بأيدي بحزم :

-مش هقدر اسامحك 

-حتي بعد كل اللي قولتهولك؟؟


-مفيش اي حاجه من اللي قولتها تخليني اسامحك وارجعلك ،انت كنت بتحكيلي عن مشاعرك المكنونه لواحده تانيه ،بتحكيلي بعيون بتلمع بكل الحب اللي في العالم ،انا انا بقالي حوالي خمس شهور اعرفك عمري ما شوفت لمعه عينك دي إلا النهارده وانت بتتكلم عنها!


ليه عايزني اسامحك وارجعلك وانت معندكش اي مشاعر نحيتي ولا هتقدر تقدملي اي شعور طول ما قلبك لسه بيجري وراها ،ليه عايز تعيش دور الضحيه ياعز ،ليه عايزني اجي علي نفسي عشانك بالرغم انك مقدمتليش اي تنازلات ،طول الوقت كنت بتحاول تكرهني فيك بتصرفاتك البشعه ،طول الوقت كنت بتحاول تقلل مني قدام اهلك ،وكأنك ب*تنتقم منها فيا انا 


ليه اتنازل عن كرامتي وقلبي عشانك 

ليه احاول اتجمل،واقدم احسن ما عندي عشان اخليك تحبني 


ليه اعيش حياتي مُهدده في أي وقت انك تطردني من قلبك من مجرد فعل خاطئ مني 


احاول ليه لوحدي اني احافظ علي علاقتنا وأنت عمرك ما حاولت تحافظ عليها 


امشي ياعز امشي كفايه اوي لحد كده 

سيبني انساك 

سيبني اعيش حياتي واداوي الجرح العميق اللي سببتهولي بالانانيه بتاعتك 


بصلي بحزن وهو بيترجاني:

-فرصه أخيره يا إيمان صدقيني هتغير بعدها 


هزيت راسي بنفي وجمود:

-قلبك عمره ما هتتغير مشاعره ..امشي ياعز امشي لو سمحت 


اتنهد تنهيده طويله كلها حزن وقرب مني خطوه وباس راسي وهو بيهمس بنبره كلها حزن وندم


-خلي بالك من نفسك 


وفي الخلفيه 


عايزني يا حبيبى أخلي بالي من مين 

أخلي بالي مِن نفسي وليه يعني ؟

وبِتقولهالي وأنت خلاص مودعني

طب إقنعني !!!


عايزنى ياحبيبى أخلى بالى من مين 

أخلى بالى من نفسي ومن روحى

وأنا بيتهد حِلم حياتي وطموحى

وب أسيبك روحي ؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد مرور شهر 


كنت قاعده في كافيه علي البحر 

قدامي اوريو مشروبي المفضل 

وماسكه روايه في أيدي بقرأها ومندمجه 


كنت بحاول اخرج نفسي من حاله الانطفاء 

كنت بحاول ارجع لنفسي القديمه اللي مجربتش الحب وعذابه!


"اتأخرت عليكي " 


رفعت وشي من علي الروايه وانا ببص في الساعه اللي في ايدي 


-امممم عشر دقائق وخمس ثواني 


ابتسم وهو بيسحب كرسي وبيقعد عليه:

-عموماً انا اسف 


حطيت الكتاب علي التربيزه وانا ببتسم بهدوء :

-ولا يهمك 

-ها بقي ياستي كنتي بتقرأي ايه ؟

-احببتُ وغداً 


رد باشمئزاز مصطنع :

-ياساتر يارب حد يحب وغد يابنتي ليه تعملي في نفسك كده 


رفعت اكتافي وانا بمط شفايفي لقدام زي الاطفال :

-غلطه عمري 

-وكسة عمرك وانتي الصادقه 

-الاه!

-ايه مالك 

-انت مش ملاحظ انك بقيت تهزقني كتير 


سند ظهره علي الكرسي اللي وراه وهو بيرد بغرور مصطنع 


-ايه الجديد انا طول عمري مهزقك حتي اسألي خالتي!


رديت بغيظ :

-اهل مين وحبايب مين هما فين دول مش باينين


طبل علي التربيزه وهو بيغني بمرح :

-وناس مني ومن دمي محدش فيهم شال همي 


ضحكت جامد لدرجه كل اللي كان في الكافيه اخد باله وبصلي 


برقلي بعيونه بغيظ وهو بيقولي بحده :

-كام مره قولتلك بلاش الضحكه العاليه دي يا إيمان 


حطيت ايدي علي بوقي بأحراج وتوتر :

-ا احم اسفه والله مكانش قصدي 


بصلي بضيق وسكت وهو بيلف وشه النحيه التانيه ...


كشرت وانا بمط شفايفي بحزن:

-خلاص يا يوسف انا اسفه مش قصدي

رد بجمود:

-ماشي خلاص 

-متبقاش رخم بقي وفك ده ايه الحزن اللي احنا فيه ديييه؟!


ضحك علي تصرفاته وهو بيهز رأسه بيأس 

-طفله طول عمرك 


بصيت قدامي بحزن وشرود :

-ياريتني كنت فضلت طفله ومكبرتش أبداً 


بصلي وهو بيمسك ايدي وبيبتسم ابتسامه لطيفه :

-متزعليش كُلنا بنمر بتجارب رغم أنها بتكون قاسيه وبتستنزف روحنا ومشاعرنا وقلوبنا وبتفضل معلمه جوانا لكن بتعلمنا ،بتعلمنا اننا نعرف قيمه نفسنا ،بتعلمنا اننا منتنازلش عن كرامتنا عشان الحب ،بتعلمنا أننا منحاولش نتجمل ونظهر احسن ما عندنا عشان نعجب حد ،عشان اللي بيحبنا بجد مش محتاج مننا اننا نبذل مجهود عشان نعجبه لانه في كل الحالات بيحبنا وهيفضل متمسك بينا مهما حصل 


عز كان شخص اناني ،حاول ينسي واحده بواحده تانيه 

تمسكه بيكي مكانش بدافع الحُب كان بدافع الانانيه 


او حب الامتلاك ،هو مش بيحبك بس بيحب اهتمامك بيه ،بيحب انك بتحسسيه بقيمه وجوده اللي ملهوش اي تلاتين لازمه في الحقيقه ،انما قلبه عمره ما كان ليكي وعمره ما حبك ولا عمره كان هيحبك ،قرارك كان انسب قرار للحفاظ علي الباقي من مشاعرك يا إيمان 


اخدت نفس عميق وانا بضغط علي أيده وبمسح دموعي وببتسم 


-عندك حق 


بص في عيوني وهو بيبتسم من غير ما ينطق حرف زياده 


سحبت ايدي بتوتر ووشي كله احمر زي الفراوله!

مكنتش قادره افهم سبب احراجي من يوسف

بالرغم انها مش المره الأولي اللي اقعد معاه واتكلم معاه


انا طول عمري مليش صديق واخ إلا يوسف "ابن خالتي " 

طول عمري انا وهو أسرارنا مع بعض 


طول عمري شعوري من نحيته اخ وبس 

لكن مؤخراً ومن بعد طلاقي من عز 

رجع علاقتنا زي زمان ويمكن اقوي 

كان اكتر حد واقف جنبي 

كان اكتر حد مستحملني 

كان اكتر شخص بيحاول بكل ما يملك يخرجني من اللي بمر بيه 


مؤخراً بدأت أحس أني لو مشوفتش يوسف في يوم بحس بشئ غريب 

يمكن الفقدان !

بحس اني مفتقده وجوده وبشده 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

-يابنتي يلا بقي يوسف بقاله ساعه مستني تحت 


نفخت بضيق وانا بحط برفيوم 

-حاضر خلصت اهووو 


قولت جملتي وخرجت وانا برفع طرف الفستان اللي كنت لبساه بمناسبه فرح بنت خالتي التانيه 


ماما اول ما شافتني فتحت بوقها وتنحت


-في ايه ياماما 


قربت مني وهي بتاخدني في حضنها :

-شكلك زي القمر يا ايمي ربنا يحفظك يابنتي ويعوضك خير يارب 


ابتسمت بحزن وانا بحضنها وببوسها من راسها:

-ربنا يخليكي ليا ياماما 


نزلت انا وماما وبابا ،كان يوسف واقف قدام البيت هو وخالتي بالعربيه بتاعته 


كان واقف ساند علي العربيه واول ما شافني اتعدل في وقفته وهو بيبصلي بنظرات غريبه اول مره يبصلي بيها 


مقدرش أنكر أن شكله هو كمان كان لطيف ووسيم ببدلته السودا اللي زادته جمال فوق جماله


قربت سلمت علي خالتي اللي اخدتني في حضنها وهي بتبوسني كتير 


-بسم الله ماشاء الله الله اكبر ربنا يحميكي يارب ويعوضك خير يارب ونشوفك احلي عروسه 

-حبيبتي ياخالتو عقبال يوسف 


"قريب أن شاء الله " 


قالها يوسف بابتسامه وهو بيعدل الجاكيت بتاع البدله وبيبصلي بصه مقدرتش افهم معناها 


معرفش ليه قلبي اتقبض اول ما قال كده لكن حاولت مبينش ده وابتسمت من غير ما اعلق علي كلامه 


وصلنا القاعه 

كان في ناس كتير جدا 

من ضمنهم عيلتنا الجميله اللي ما بيصدقوا يشمتوا فينا!


قلبي اتقبض اول ما شوفت نظراتهم ليا من علي باب القاعه 


كنت ماشيه جنب يوسف وتلقائياً لقيتني بمسك في دراعه وكأني بحمي نفسي من نظرات الشماته اللي في عيون الكل 


نزل عيونه وهو بيبصلي وبيطبطب علي أيدي وهو بيهمس برقه 


-متخافيش انا معاكي 


بلعت ريقي بصعوبه وانا بهز راسي بخوف 

ميل علي ودني بهمس وحده بسيطه:

-ارفعي راسك انتي مش مُذنبه !


رفعت راسي زي ما قالي وقربنا من خالتي وسلمنا عليها 


خالتي بخبث :

-عقبال عوضك ياحبيبتي 

-ا احم ش شكرا ياخالتو 


روحنا بعدما علي ترابيزه فاضيه وبعيده شويه عن الناس ونظراتهم اللي كلها اتهام وكأني عامله جريمه 


شويه وحسيت نفسي مخنوقه وبدأت عيوني تلمع بالدموع 


ميلت علي ودن ماما :

-انا عايزه امشي 

-ليه يابنتي حصل ايه 

-م مش قادره ياماما ارجوكي خليني امشي تعبت من نظراتهم حاسه اني هم*وت 


طبطت علي ايدي بشفقه:

-طب ياحبيبتي خلاص يلا بينا 


خالتي :

-مينفعش نمشي يا سعاد احنا اخوات ام العروسه الناس تقول علينا ايه دلوقتي ؟


ماما بتوتر وتوهان:

-طب اعمل ايه بس ياسعاد اديكي شايفه البنت منهاره ازاي حسبي الله ونعم الوكيل الناس كلها بتبصلها وكأنها عامله عمله تقوليش ق*تلت قت*يل ؟؟


يوسف أتدخل المره دي في الحوار :

-خلاص ياخالتو خليكي انتي وماما وانا هاخد ايمان ونمشي نروح نقعد في أي مكان لحد ما الفرح يخلص 


ماما بفرحه ولهفه :

-بجد يا يوسف كتر الف خيرك يابني ربنا يبارك فيك 


مدلي أيده وهو بيقوم يقف :

-يلا يا إيمي 


مسكت في أيده وانا باخد شنطتي بسرعه ولهفه :

-يلا 


وأخيراً خرجنا من القاعه بعد صعوبه وركبنا العربيه وبعدنا خالص عن المكان ...


اخدت نفس عميق وانا بفتح الشباك وببص علي الطريق من غير ما انطق حرف 


-مالك انتي كويسه 


قالها يوسف وهو بيلف رأسه وبيبصلي 


عيوني لمعت بالدموع وانا بهز راسي بنفي :

-مكنتش اعرف اني جبانه وضعيفه اوي كده 


ركن العربيه علي البحر وهو بيحط أيده علي ايدي :

-حقك عليا أنا 


عيطت جامد وانا بحط ايدي علي بوقي :

-ربنا ينتقم من كل شخص حسسني اني مُذنبه 


-إيمان عشان خاطري متعيطيش محدش يستاهل دمعه من عيونك لو سمحتي كفايه عياط تعبتي قلبي معاكي 


رفعت عيوني اللي كلها دموع وانا برد بلهفه وبراءه

-تعبت قلبك ليه انا عملت ايه طيب


اتنهد وهو بيبصلي بحزن :

-حُزنك ودموعك وحاله الضياع اللي انتي فيها تعبت قلبي يا إيمان كفايه بقي ياحبيبتي كفايه تبكي علي ناس متستاهلش ركزي مع الناس اللي بتحبك 


بصيت قدامي بشرود :

-الناس اللي بتحبني 

-ايوه يا إيمان ركزي دوري حواليكي في ناس تتمني ولو نظره من عيونك في ناس قلبها بيحبك تتمني لو تحسي بيهم من زمان


وفي الخلفيه صوت اصاله 


"دور من تاني اكيد هتلاقي في ناس حواليك 

في واحد منهم كان بيدور ياما عليك "  

 

-قصدك ايه يا يوسف

-قصدي انا بحبك يا إيمان بحبك وعايز اتجوزك 


رديت بذهول :

-بتحبني!!

-معقوله كل ده مش حاسه بقلبي 


-لا حاسه وبتمني من زمان لو تعترف بشعورك عشان أصدق انا كمان شعوري من نحيتك 


رد بلهفه :

-ايه هو شعورك من نحيتي ؟


مسكت أيده وانا بضغط عليها وببتسم بحب :

-اني بحبك يا يوسف ومش بتطمن إلا وانا وياك 


لما الإنسان بيلاقى اللي بجد أمانه 

يهتم بقلبه واحزانه ، ويشاركه حياته واحلامه 

بيرجع يضحك من قلبه بجد 

لما الإنسان بيلاقي الشخص اللي يصونه 

بترجع تلمع تاني عيونه 

ويفهم ايه الحب ومضمونه وروحه بتترد♥️

انتهت احداث الروايه نتمني أن تكون قد نالت اعجابكم شكرا لزيارتكم عالم عشاق الروايات

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×