حوريتي الفضل الاول بقلم إسراء درويش
الفصل الاول
آسر: اتفضلي ادخلي
بصيت حوليا وانا لسة مش مدركة انا ايه اللى حصلي ده وليه انا بالذات
قطع شرودي صوته مرة تانية
آسر: اتفضلي اتفرجي على البيت يا حور ده هيكون بيتك وانتي هنا صاحبته
بصي يا حور انا مقدر ان جوازنا جه بسرعة وانك مكنتيش مخططة لكل ده ومقدر اللى حصلك
وبوعدك انك هتكوني هنا مبسوطة دي غرفتك حطي فيها حجاتك وده مفتاحها لو حابة تقفلي على نفسك وده المطبخ واعتبري البيت بيتك واكني مش موجود
سابني ودخل غرفته
آسر شخص كويس اوي بس مش ليا
انا عمري ما حبيته ولا حتى فكرت فيه كا زوج آسر كان ابن العم اللطيف وصديق الطفولة بس الواقع هو اللي فرضه عليا بس على الاقل خاف عليا وعلى سمعتي وقبل يتجوزني وكان راجل معايا
دخلت غرفتي وغيرت الفستان وسط دموعي اللى مغرقة وشي
وخرجت من غرفتي عشان اتوضى
آسر: انتي هتصلي
حور: ايوة
آسر: وانا كمان
طيب ممكن نصلي سوا لو حابة
حور: لاء انا هصلي لوحدي
بحزن اللى تحبيه
اتوضيت ودخلت غرفتي أنا مقدرة ان آسر مالوش ذنب وانه عمل كل ده عشاني بس حقيقي مش قادرة اتقبله
ايوة هو مش ذنبه بس ماهو مش ذنبي انا كمان
صليت ودعيت ان ربنا يريح قلبي قطع دعائي ودموعي خبط على الباب
آسر: افتحي يا حور خدي الاكل
حور: انا مش جعانة
آسر: مينفعش تنامي من غير اكل
حور: مش عاوزه حاجه
آسر: طيب يا حور براحتك بس انا هسيبلك الأكل برة لما تجوعي خوديه
حور: انتهيت من صلاتي وفضلت ادعي وابكي لحد اما غلبني النوم ونمت
وصحيت على خبط الباب
آسر: حور اصحي بالله عليكي
حور: في ايه
آسر: اهلنا جم ومش عارف افتحلهم
حور: طيب ثواني هلبس اهو
آسر: اهلا وسهلا ازيكم
أم آسر: الحمد لله يا حبيبي اومال فين العروسة
بتلبس بس وجاية حالا
لبست عباية وطرحة وحطيت ميكب خفيف يداري اثر عيوني المورمة من البكا
حور: صباح الخير
ام آسر: صباح النور على العروسة القمر
قعدنا شوية ولاقيت آسر قام دخل المطبخ ونداني واداني صنية فيها جاتوه وقالي انا هخرج الاول بالعصير وبعدين انتي ورايا
خرج من المطبخ وانا وراه فضلنا قاعدين مش عارفة قد ايه وانا في ملكوت تاني وهو كان بيحاول يملى مكاني عشان محدش يضايقني
مشوا وانا دخلت غرفتي بإنهيار
فلاش باك____
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
حور: مبارك علينا يا أحمد
أحمد: انتي طالق يا حور
حور: ايه!!
أحمد: زي ما سمعتي كدا انتي طالق
رجعت من ذكرياتي القديمة على خبط آسر
آسر: حور تعالي كلي
حور: لاء مش عاوزة
آسر: بالله عليكي يا حور مينفعش كده لازم تاكلي عشان خاطر آسر ابن عمك وصديق طفولتك مش آسر زوجك حتى
حور: طيب يا آسر انا جاية
آسر كان ركني اللطيف ديماً وانا طفلة كان صاحبي واكتر حد بيدافع عني كنت بتحامى فيه
آسر: حور
حور: نعم
آسر: ممكن نرجع اصحاب؟!
حور: أصحاب؟!
آسر: اه اصحاب نرجع زي الاول تتحامي فيا ونتقاسم الذكريات والمشاكل
حور: تفتكر ينفع!!
آسر: وليه لاء!
حور: اسر انت اتجوزتني ليه؟!
اسر: احمم مش فاهم
حور: لاء انت فاهم كويس اوي
اسر: احم عشان انتي بنت عمي يا حور وعمري ما تحملت فكرة ان حد يأذيكي انا لما سمعته بيهينك كان نفسي أد. فنه بإيدي بس وقتها مكنش ينفع
بلع ريقه بصعوبة وكمل..
كان خلاص بقا زوجك ولما طلقك متحملتش حد يتكلم عنك بسوء فربطت اسمك باسمي عشان محدش يقدر يضايقك
مسحت دمعة فرت من عيني وقومت على وشك المغادرة و قولت...
حور: شكراً يا آسر ليك بس انا مش محتاجة شفقة منك
مسك ايدي ووقفني وقال...
آسر: شفقة؟!
لاء يا حور ده واجب صديق تجاه صديقته المقربة لفني ليه وقالي..
انا فاهم يا حور اللى انتي بتمري بيه ومقدره جداً بس لازم تفهمي اني عملت كل ده عشان صداقتنا وانك من دمي صدقيني انا مضحيتش بأي حاجة بالعكس انا اخذت كل حاجة كنت بتمناها من ربنا
حور: وانت ذنبك ايه تتجوزني غصب وتتحمل غلط مش غلطك؟
آسر: ولا غلطك يا حور ده غلط انسان ندل مقدرش النعمة اللى في ايده
ومين قالك اني مغصوب؟!
حور: تقصد ايه؟!
آسر: انا مكنتش مغصوب عليكي وبكرة تفهمي والايام تثبت
احمم وبعدين انتي مردتيش على طلبي ها تقبلي نكون اصحاب؟!
مسحت دموعي وقولتله
حور: لو وافقت هتجبلي ايه؟!
آسر: كاندي ومصاصات وروايات وورد
حور: امم عرض مغري اكيد موافقة يا آسر
من اليوم ده وانا وآسر بقينا أصحاب ويمكن اكتر من الاول بقينا شركاء
حور: آسر
اسر: نعموز
حور: يلا يا لوز هات الرويات وانا هجيب القهوة ونقعد في البلكونة
آسر: مع بعض يا سُكر
حور:مع بعض يالوز
___________________
آسر: حور
حور:نعم
آسر:جبتلك رويات وقهوة وايس كريم وشوكليت ومصاصات وكاندي
حور:انت لسة فاكر الحاجات اللى بحبها
آسر:احمم اه عادي اصل انا كمان كنت بحبها زيك
سرحت منه في ذكرياتي كالعادة وقاطعني صوته
آسر:سرحانة في ايه
حور:بدون ما افكر قولتله بإندفاع "أحمد" آسر: اتفضلي ادخلي
بصيت حوليا وانا لسة مش مدركة انا ايه اللى حصلي ده وليه انا بالذات
قطع شرودي صوته مرة تانية
آسر: اتفضلي اتفرجي على البيت يا حور ده هيكون بيتك وانتي هنا صاحبته
بصي يا حور انا مقدر ان جوازنا جه بسرعة وانك مكنتيش مخططة لكل ده ومقدر اللى حصلك
وبوعدك انك هتكوني هنا مبسوطة دي غرفتك حطي فيها حجاتك وده مفتاحها لو حابة تقفلي على نفسك وده المطبخ واعتبري البيت بيتك واكني مش موجود
سابني ودخل غرفته
آسر شخص كويس اوي بس مش ليا
انا عمري ما حبيته ولا حتى فكرت فيه كا زوج آسر كان ابن العم اللطيف وصديق الطفولة بس الواقع هو اللي فرضه عليا بس على الاقل خاف عليا وعلى سمعتي وقبل يتجوزني وكان راجل معايا
دخلت غرفتي وغيرت الفستان وسط دموعي اللى مغرقة وشي
وخرجت من غرفتي عشان اتوضى
آسر: انتي هتصلي
حور: ايوة
آسر: وانا كمان
طيب ممكن نصلي سوا لو حابة
حور: لاء انا هصلي لوحدي
بحزن اللى تحبيه
اتوضيت ودخلت غرفتي أنا مقدرة ان آسر مالوش ذنب وانه عمل كل ده عشاني بس حقيقي مش قادرة اتقبله
ايوة هو مش ذنبه بس ماهو مش ذنبي انا كمان
صليت ودعيت ان ربنا يريح قلبي قطع دعائي ودموعي خبط على الباب
آسر: افتحي يا حور خدي الاكل
حور: انا مش جعانة
آسر: مينفعش تنامي من غير اكل
حور: مش عاوزه حاجه
آسر: طيب يا حور براحتك بس انا هسيبلك الأكل برة لما تجوعي خوديه
حور: انتهيت من صلاتي وفضلت ادعي وابكي لحد اما غلبني النوم ونمت
وصحيت على خبط الباب
آسر: حور اصحي بالله عليكي
حور: في ايه
آسر: اهلنا جم ومش عارف افتحلهم
حور: طيب ثواني هلبس اهو
آسر: اهلا وسهلا ازيكم
أم آسر: الحمد لله يا حبيبي اومال فين العروسة
بتلبس بس وجاية حالا
لبست عباية وطرحة وحطيت ميكب خفيف يداري اثر عيوني المورمة من البكا
حور: صباح الخير
ام آسر: صباح النور على العروسة القمر
قعدنا شوية ولاقيت آسر قام دخل المطبخ ونداني واداني صنية فيها جاتوه وقالي انا هخرج الاول بالعصير وبعدين انتي ورايا
خرج من المطبخ وانا وراه فضلنا قاعدين مش عارفة قد ايه وانا في ملكوت تاني وهو كان بيحاول يملى مكاني عشان محدش يضايقني
مشوا وانا دخلت غرفتي بإنهيار
فلاش باك____
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
حور: مبارك علينا يا أحمد
أحمد: انتي طالق يا حور
حور: ايه!!
أحمد: زي ما سمعتي كدا انتي طالق
رجعت من ذكرياتي القديمة على خبط آسر
آسر: حور تعالي كلي
حور: لاء مش عاوزة
آسر: بالله عليكي يا حور مينفعش كده لازم تاكلي عشان خاطر آسر ابن عمك وصديق طفولتك مش آسر زوجك حتى
حور: طيب يا آسر انا جاية
آسر كان ركني اللطيف ديماً وانا طفلة كان صاحبي واكتر حد بيدافع عني كنت بتحامى فيه
آسر: حور
حور: نعم
آسر: ممكن نرجع اصحاب؟!
حور: أصحاب؟!
آسر: اه اصحاب نرجع زي الاول تتحامي فيا ونتقاسم الذكريات والمشاكل
حور: تفتكر ينفع!!
آسر: وليه لاء!
حور: اسر انت اتجوزتني ليه؟!
اسر: احمم مش فاهم
حور: لاء انت فاهم كويس اوي
اسر: احم عشان انتي بنت عمي يا حور وعمري ما تحملت فكرة ان حد يأذيكي انا لما سمعته بيهينك كان نفسي أد. فنه بإيدي بس وقتها مكنش ينفع
بلع ريقه بصعوبة وكمل..
كان خلاص بقا زوجك ولما طلقك متحملتش حد يتكلم عنك بسوء فربطت اسمك باسمي عشان محدش يقدر يضايقك
مسحت دمعة فرت من عيني وقومت على وشك المغادرة و قولت...
حور: شكراً يا آسر ليك بس انا مش محتاجة شفقة منك
مسك ايدي ووقفني وقال...
آسر: شفقة؟!
لاء يا حور ده واجب صديق تجاه صديقته المقربة لفني ليه وقالي..
انا فاهم يا حور اللى انتي بتمري بيه ومقدره جداً بس لازم تفهمي اني عملت كل ده عشان صداقتنا وانك من دمي صدقيني انا مضحيتش بأي حاجة بالعكس انا اخذت كل حاجة كنت بتمناها من ربنا
حور: وانت ذنبك ايه تتجوزني غصب وتتحمل غلط مش غلطك؟
آسر: ولا غلطك يا حور ده غلط انسان ندل مقدرش النعمة اللى في ايده
ومين قالك اني مغصوب؟!
حور: تقصد ايه؟!
آسر: انا مكنتش مغصوب عليكي وبكرة تفهمي والايام تثبت
احمم وبعدين انتي مردتيش على طلبي ها تقبلي نكون اصحاب؟!
مسحت دموعي وقولتله
حور: لو وافقت هتجبلي ايه؟!
آسر: كاندي ومصاصات وروايات وورد
حور: امم عرض مغري اكيد موافقة يا آسر
من اليوم ده وانا وآسر بقينا أصحاب ويمكن اكتر من الاول بقينا شركاء
حور: آسر
اسر: نعموز
حور: يلا يا لوز هات الرويات وانا هجيب القهوة ونقعد في البلكونة
آسر: مع بعض يا سُكر
حور:مع بعض يالوز
___________________
آسر: حور
حور:نعم
آسر:جبتلك رويات وقهوة وايس كريم وشوكليت ومصاصات وكاندي
حور:انت لسة فاكر الحاجات اللى بحبها
آسر:احمم اه عادي اصل انا كمان كنت بحبها زيك
سرحت منه في ذكرياتي كالعادة وقاطعني صوته
آسر:سرحانة في ايه
حور:بدون ما افكر قولتله بإندفاع "أحمد"....
لكي يصلك البارت فور نزوله اكتب في بحث جوجل رواية حوريتي عشاق الرويات وستصلك الرواية كاملة
لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا
جاري كتابه الفصل الجديد للروايه حصريا لعالم عشاق الرويات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله