القدر الفصل الثالث بقلم فرح محمود
الفصل الثالث
رهف كانت ماشية رايحة علي البيت وفجاء لقت الي بيسحبها وبيكتم بوقها وبيقول
....مش قولتلك مش هسيبك
رهف بعياط لما عرفت انو دا صوت جوز امها=سيبني يحيوان
خدها سمير وهو كاتم بوقها با ايدو بس رهف لمحت شاب بعيد ماشي راحت عضت سمير وفضلت تجري عليه
رهف وهي بتاخد نفسها =ساعدني ارجوك
فقدة رهف الوعي
جه سمير يخدها مسكو الشاب الي اسمه خالد
خالد=سيب البنت
سمير =دي بنتي
خالد =لو بنتك يبقا يلا قدامي علي القسم نعرف الحقيقة
جري سمير وساب رهف مع خالد
خالد لنفسه =طب وبعدين بقا هعمل فيها اي دي
خلاص انا اخدها عند امي ونشوف هيحصل اي
شال خالد رهف وهو بيقول في سره يارب سمحني اني هشيلها وراح عند مامته
عند سمير رجع البيت ولقا مراته قاعدة
سارة=كنت فين يا سمير
سمير بخبث=شوفتي بنتك عملت اي لقيتها ماشية مع شب ولما قولتلها مين دا قلتلي انتا مالك وراحت سبتني ومشيت
سارة ببرود =تعمل الي تعملو انا اهم حاجه عندي الفلوس الي بتدهالي
سمير اتنرفز من برودها وقام سابها ونزل
عند خالد في البيت
خالد وهو شايل رهف =ماما انتي فين
كريمة =في اي يا خالد
اتخضة كريمة لما شافت رهف علي ايد خالد
...اي الي حصل يا خالد واي الي جاب رهف عندك
خالد با استغراب =انتي تعرفيها يا ماما
كريمة بحنية=ايوا تعالي حطها في اوضتي
حط خالد رهف في اوضة مامته
وجابو الدكتور
الدكتور =هي كانت خايفة ومخضوضة عشان كدا اغمي عليها انا اديتها حقنة وكمان ساعتين هتصحي
خالد =شكرآ يدكتور تعالي اوصلك
راح خالد يوصل الدكتور وكريمة قاعدة جمب رهف
كريمة =ياترا اي الي هيحصل ليكي تاني يرهف
جه خالد وقعد مع امه
خالد =فهميني بقا اي حكاية البنت دي
كريمة =شوف يابني رهف..........
وحكت لي كل حاجه عن رهف
خالد بشفقة=يا الله كل دا يحصل للبنت المسكينة دي
كريمة=محدش بيتولد بيختار اهله يا خالد
خالد بزعل = طب انا هقوم اصلي قيام الليل
كريمة =ادعيلها يابني
خالد=حاضر يا امي
راح يصلي وكريمة قامت تعمل سندوتش ل رهف
رهف وهي بتقوم من علي السرير =انا فين
كريمة=انا كريمة يابنتي متخفيش
رهف بعياط =انا خايفة من الدنيا كلها وتايهة ومليش حد يحبني
كريمة =انا معاكي يحبيبتي
رهف =ولحد امتا هتفضلي معايا انا لازم امشي
كريمة با اصرار=لا يا رهف انتي هتفضلي هنا انتي بنتي وهخلي خالد ابني يرفع عليهم قضية وتخدي حقك منهم
رهف وحضنة كريمة =شكرآ اوي
كريمة بحنية =انا معنديش بنات وربنا بعتلي انتي بنت ليا يلا قومي خدي شور وهطلعلك لبس من عندي و نقوم نصلي قيام الليل
رهف وبتمسح دموعها =يلا
صلو قيام الليل وكريمة خلت رهف تاكل سندوتش وتنام
تاني يوم
كريمة =خالد بما انك محامي و أمام مسجد ف عايزاك ترفع قضية لرهف ضد ابوها وامها
خالد بحماس=وانا هاخد حق الغلبانة الي جوا
صحيت رهف =صباح الخير
خالد وكريمة= صباح النور
كريمة=البسي يابنتي عشان تنزلي مع خالد تجيبو لبس
رهف بكسوف=ملهوش داعي يا ماما كريمة
كريمة =احنا قولنا اي زيك زي خالد وهو كمان هيجيب لي لبس
رهف حاضر
طول الطريق خالد كان غاضض بصره ومشغل قران في العربية
وصلو المول وجابت رهف لبس فضفاض
خلصو ومشيو
عدا شهرين وابتدات رهف تعمل شغل خاص بيها وخالد ابتدا يتعود علي وجودها ودايمآ يحفظها قران
رفع خالد القضية
ده اليوم الي تقف رهف في المحكمة
القاضي=قولي يابنتي اي الي حصلك
رهف وهي بتاخد نفس =انا رهف عندي 24 سنة عشت عمري كلو بينا خناقات أب وأم لحد ما انفصلو وكل واحد شاف حياتو وبقيت بقعد مع امي شوية وابوي شوية بس مرات بابا مسبتنيش في حالي زل واهانة وضرب وشتم وشتغلت خدامه وكان ابنها دايمآ يتعرضلي ويوم ما وقفته عند حده ابوي طردني من البيت رحت بيت ماما كذالك جوزها اتعرضلي لدرجة أن كان هيخطفني وانا راجعة من شغلي مكنتش اتمني اقف الوقفة دي بس لازم اخذ حقي ولو محصلتش علي حقي في محكمة الدنيا هحصل عليه في محكمة الاخرة امام الله
القاضي اتاثر من كلام رهف= حكمة المحكمة با السجن لسارة سيد و لؤي على با السجن لمدة 6 شهور رفعة الجلسة
كريمة بفرحة=حقك رجع يابنتي
رهف بدموع =شكرآ يا ماما
رهف لخالد =شكرآ يا خالد
خالد =العفو يرهف
عدا 3سنين ورهف بقا ليها شركة تصميم ديكور خاصة بيها وخالد اتقدم لرهف بعد سنة
خالد =مبارك عليكي الشركة يقدري
رهف=وعليك يحبيبي
انتهت احداث الروايه نتمني أن تكون قد نالت اعجابكم شكرا لزيارتكم عالم عشاق الروايات