إنتقام عاشق الفصل الثالث بقلم نور شريف
الفصل الثالث
بتجري روان بره القاعة بتوتر من انظار الناس و بتصرخ في وش ابراهيم بعصبية :_
سيبني يوم فرحنا وخارج بره عشان حببتك قصدي الي كانت حببتك.......
بتبصلها ريم بكسره و دموع و بتسقف بضحك :
لا برافو يا روان هايل صح، او صحيح ابراهيم لايق عليا ولا لا، اصل الي شايفه دلوقت انك رخيصة بتاخدي الحاجة بعد الاستعمال!!!!!
روان بعصبية:ريممممم الزمي حدودك معايا؟
بتقرب ريم و بتتضربها بي القلم و دموعها بتنزل و ايديها بترتعش بتبدأ الناس تتلم حوليهم :-
اي عايزه تعلمي اي تاني يا روان.. انا الزم حدودي طيب و نتي '
روان بغيره :دي بتتضربني يا ابراهيم؟؟
ابراهيم بي ابتسامة :حقها المفروض انك اقرب حد ليها و هتجري عليكي تحكيلك عملتي اي بقا انتي.......
بتخرج ريم بره القاعة و بتركب تاكسي و بترجع البيت بتروح المعازيم و ابراهيم زعلان علي ريم و روان قاعده في اوضة و قافله علي نفسها الباب و بتكسر في الاوضة!!
فجاة بيدخل امجد اخو ابراهيم بغضب و عصبية :_
ابراهيم يا مامااا انتو فين؟
بينزل ابراهيم بضيق هو و امه.. نعم يا امجد في مصيبة جديدة عايز نعملها..
امجد بعصبية:يعني اي الفرح متمش و ريم عرفت ازاي ان ابراهيم هيتجوز انت مش مقتنع يا ابراهيم انها هتبقي ليك روحت باعت ليها عشان تيجي تبوظ الفرح و اخسر العهد مع ابو روان.........
ابراهيم بتوتر :انت كل حاجة مصلحتك اكسر ريم مقابل شوية فلوس مع راجل ولا يستاهل انت ناسي عمل اي في ابوك ضيع فلوسه وفي الاخر ولع في الشركة و ابوك مات بحسرته عايز نتجوز بنته!!!!!
بتقف روان و بتسمع الكلام بستغراب :_
انا مش فاهمة حاجة ابو ريم الي عمل كدا ولا بابا.....
ابراهيم بغضب :روان يا روان انزلي؟
بتنزل روان بتمثيل الدموع :_
نعم!!!!
امجد بخبث.. انتي دلوقت مرات اخويا متزعليش نفسك ريم عملت كدا من زعلها علي ابراهيم لما تفوق هتسمحك؟
بتبتسم روان و بتتطلع اوضتهم هي و ابراهيم بتقف امه علي السلم بمكر :-
مهما يحصل يا امجد ريم مش هتتدخل بيتي، دي بت معقدة جابت لي الواد عقدة..
امجد بضيق :انا ماشي روحي خدي علاجك و نامي..
في بيت ريم :_
بتجري ريم بتحضن ابوها و بتعيط بنهيار.. طلع بيتجوز يا بابا اتجوزها خلاص ونا ريم الي حاول كتير نتكلم سبني بعد ما حبيته حتي عمو امجد قال ان هبقي ليه مش هيوافق علي اي واحده غيري.....
بياخد محمد تلفونه بحزن و بيرن علي امجد...
امجد بيشوفها بتوتر.. اقوله اي ده قفل تلفونه و سند دماغه علي المكتب بهدوء يا انا يا انت يا سعداني....
محمد بهدوء :قومي يا ريم صلي ربنا الي قادر يريح قلبك يا حبيبتي وان شاء الله نشوف...
ريم بي ابتسامه هادية :
عايزه اسمع منك نصايح حلوه قبل ما انام ينفع تكلمني عن قيام الليل..
بيدخل محمد علي السرير و بتنام ريم جمبه و بيطبطب عليها ابوها بحنان :_
بيقولو بقا يا ست ريم ان قيام الليل دي صلاة المعجزات، قيام الليل من أهم أدوات السعي لأي حاجة انت عايزها...
فكرة الخلوة بالليل بنفسك والناس نايمة وأنتي قائمة تصلي وتدعي وتبكي كفيلة إنها تصلح أي حاجة باظت عندك ( نفسياً ومعنوياً ومادياً )
قال أحد السلف ( أتعجبّ ممّن له عند الله حاجة كيف ينام وقت السحر )
يكفيكي ربع ساعة أو تلت ساعة فقط من الليل تركعين لله فيهم
احفظها جيداً : سهام الليل لا تُخطئ الهدف أبداً حتى وإن لم تصبه إصابة كاملة.
الكلام عنها عمره ما يخلص يحبيبتي.... متيأسيش في الدعاء ربما يغلب القدر و كل حاجة نفسك فيها تتحقق و تصرخي من شدة فرحك........
بيبص عليها بتكون نامت بيبتسم و بيروح في النوم :-
عند روان و ابراهيم :_
انتي هتفضلي قاعده كدا انا عايز انام عشان تعبان مش هقعد اتكلم في حاجات مش هتحل ولا تربط...
روان بصراخ :انت بتعمل كدا ليه معايا هو نا وحشه كدا انا كمان مش بحبك و اتجوزتك عادي نصيبي انا ونت كدا هنعترض.....
بيشدها ابراهيم بغضب :لا مش هعترض بس انتي وحشة فعلا انا مش بحبك انا بكرهك يا روان بكرهك
بيرميها علي الارض و بياخد تلفونه و بيطلع بره...
بيدخل البلكونة و بيفتح تلفونه بيشوف صوره مع ريم غصب عنه بيرن عليها وقلبه بيدق بسرعة!!
بتسمع ريم تلفونها بيرن بتفتح عنيها بهدوء و بتلاقيه ابراهيم بتخرج البلكونة بستغراب و بترد :_
بترن ليه في حاجة؟؟
وحشتيني والله العظيم مش قادر اقعد معاها لي لحظه عايز اكلمك و ابقي معاكي و بس...
فجاة بيدخل ابوه و بياخد التلفون :-
ابراهيم يا ابني انت حاليا متجوز ريم بنتي خط احمر ونت عارف كدا كويس الف مبروك ربنا يهنيك...
صحيح ريم قراية فاتحتها بكره علي اسر ابن عمها؟؟
يعني اي يا عمي.....
سلام.......