رواية لقد عوضني الله بك الفصل الثاني عشر والاخير بقلم يارا علاء










لقد عوضني الله بك الفصل الثاني عشر والاخير بقلم يارا علاء

الفصل الثاني عشر والاخير 

غيث:طب مراتي عامله اي. 

الدكتور: الصراحه هي عندها ان*هيار وصدمه بسبب حاجه وللاسف لو فضلت كده ممكن يجرالها حاجه. 

غيث: ماكس خدني عندها. 

الدكتور: بس يا غيث بيه مينفعش انت حالتك مش كويسه. 


غيث بصله بصه تخو*ف. 


الدكتور: احم قصدي تقدر تروح بس متعملش مجهود. قال كده ومشي(ناس مش بتيجي الا بالعين الحمرا بس غيث عيونه عسلي هو خا*ف بقا ليه 🤔) 


غيث: ماكس يلا. 

ماكس: اوامرك يا غيث باشا. 


ماكس سند غيث وراح علي اوضة بيان وبص من الازاز لاقي ان وش بيان فيه كد*مات. 


غيث بغضب: مين عمل كده. 

ماكس: سيف. 

غيث بصله بغضب: وهو فين اوعي تكون سلمته. 

ماكس: مقدرش اسلمه الا ما توامر هو في المخزن بتاعنا هناك. 

غيث: طب يلا. 

ماكس: بس انت لسه تعبان. 

غيث: ماكس متنساش نفسك انا اعمل ال انا عاوزه فاهم. 

ماكس: فاهم. 

غيث: يلا. 














المهم هما مشيوا وبعد نص ساعه وصلوا لي المخزن كان في مكان مهجور. 


غيث دخل المخزن واول ما دخل لاقي رجالته مع سيف وسيف رجله بتنزل د*م. 


غيث قرب من سيف وكله غضب وقال: انت ازاي تمد ايدك علي مراتي. 

سيف بسخريه: مراتك ولا وحده كنت اتجوزتها عشان ابنك. 


غيث مردش وقرب منه ونزل ضر*ب فيه كان بيفرغ غضبه فيه وكل تفكيره لما خطف بيان وضر*بها. 


سيف: اه معنتش قادر ابعد. 

غيث: والله ما هرحمك كنت عاوز تخليها توقع علي ورقة الطلاق وكمان عاوز تق*تل ابني يا حيو*ان. 

سيف بح*قد: اه ولسه صبرك بس لما اخرج من هنا والله لانتقم حق السنين ال عشتها في السجن بسببك. 


غيث ضحك وفضل يضحك. 


غيث: ههه وانت مغكر انك هتخرج منه ها هدخلك السجن ذي ما دخلتك قبل كده انت ناسي ال انت عملته ولا تحب افكرك. 


(فلاش باك) 

كان سيف شغال في شركت غيث وكان بيعرف منافسين غيث كل معلومه في الشركه لغايت لما في مره كان غيث عنده صفقه مهمه جدا وللاسف خسرها وخسر ملايين وكان يومها هيتجنن ازاي عرفوا المعلومه وكسبوا الصفقه ساعتها غيث راح شاف الكاميرا من موبايله لانه كان عامل في اوضة مكتبه كاميرا بس موصلها من موبايله بس محدش يعرف بكده غيره المهم هو شاف سيف وهو بيشوف الورق ويصوره ساعتها واتجنن يومها وقرر انه يحبس سيف ف غيث بلغ الشرطه عنه وقبضوا علي السيف وحكموا عليه بالسجن وغيث فضح سيف في كل مكان. 

_______

(باااك) 

مش ده ال حصل يا سيف انت ساعتها مكنتش تعرف غيث السيوفي بس غيث السيوفي هيعرفك هو مين. 


غيث بصوت عالي: ماكس. 

ماكس: اوامرك. 

غيث: عاوزكم تروقوه وتلبسوه فضيحه تخليه يقعد في السجن مدي الحياه. 

ماكس بطاعه: تمام يا غيث بيه ال امرت بيه حضرتك هيتنفذ. 


غيص بص لسيف وراح قرب منه وقال: معاش ولا كان ال يدمر غيث السيوفي. قال كده ومشي وهو خارج سمع صوت سيف وهو بيصر*خ. 


المهم هو مشي وراح المستشفي ووصل بعد نص ساعه المستشفي ودخل لاقس الممضرين واقفين قدام غرفة بيان وسمع صوت بيان وهي بتصر*خ ف راح دخل الاوضه واتصدم لما لاقي بيان ماسكه المشر*ط والدكتور بيحاول يمكسها. 


غيث: كله برا. 

الدكتور: بس. 

غيث بز*عيق: قولت برااا. 


الكل طلع بخو*ف والباب اتقفل راح غيث قرب بهدوء وقال: بيان ارمي ال في ايدك يا حببتي عشان خاطري. 


بيان بد*موع: خاطرك طب وخاطري ال كنت بتكسره ها فاكر قولت اي انتي مجرد خدامه انتي مش شايفه شكلك ازاي انتي مستحيل تكوني ذي مراتي بقا انتي تكوني مرات غيث السيوفي ها مش قولت كده كله كان همه شكلي انا خسرت كل حاجه امي ما*تت وابني ابويا قت*له انا معدش ليا حد انا مش عاوزه اعيش. 


غيث بدموع: اهدي يا قلبي انا اسف والله اسف علي كل حاجه عملتها معاكي بس بعد مو*ت مراتي وانا معدش بيهمني حاجه ادم بقا يتيم الام كان كل ال يهمني ادم تعرفي لما دخلتي البيت وادم اتعود عليكي اتبسط عارف اني قس*يت عليكي وجر*حتك وكسرت بخاطرك واكيد مش بتحبيني بس انتي مفكرتيش بادم ولا فيا. 


بيان بسخريه: انت ليه هو انت فكرة فيا عما افكر فيك انت ناسي معاملتك ليا تعرف انا بقيت بكره نفسي وشكلي وكل حاجه. 


وكانت هتق*تع شر*ينها بس غيث صر*خ. 


غيث بخو*ف وقلق: بيان اهدي بلاش انتي كده هتمو*تي كا*فره هتقابلي ربنا ازاي وانتي كافر*ه بلاش يا بيان انا محتاجك ارجوكي بلاش انا هعوضك عن كل حاجه. 


بيان بصتله بد*موع وضعف واترمت علي الارض وبكت بق*هر وحر*قه بسبب ال هي فيه راح غيث قرب منها وضمها لحضنه. 


غيث: خلاص اهدي يا عمري اهدي ربنا هيعوضك والله هجبلك حقك من الكل يا قلبي. 

بيان بدموع: بتقول كده عشان معملش حاجه في نفسي عشان خاطر ادم. 

غيث بصدق وحب: لا وحياتك ابدا انا حبيتك اكيد مش هتصدقيني بس عارفه يوم لما حبستك نع سيلا وقولتلك الكلام وجر*حتك ساعتها حسيت بغصه في قلبي انا استغربت بس عارفه لما ابوكي خطف*ك ساعتها حسيت انك هضيعي مني وهتسبيني ساعتها كان ممكن امو*ت من غيرك حبيتك وعشقتك بشكلك ومع الايام هسبتلك بس اديني فرصه واحده. 

    

بيان: خا*يفه اديك فرصه واندم عليها خا*يفه لما اخلف منك تعا*يرني خا*يفه تطلقني وتحر*ميني من ابني خايفه تعمل ذيه. 


غيث.: مستحيل اخليكي تندمي اديني فرصه واحده وانا وعد مني هعوضك عن كل حاجه. 


بيان: تمام هديك فرصه بس عشان ادم واتمني متخلنيش اندم اني اديتك فرصه. 


غيث: وعد يا قلب غيث مش هخليكي تندمي صدقيني انا بحبك. 


وراح ضمها لحضنه جامد ماكس دخل ومعا ادم. علي كرسي متحرك عشان رجله المكسوره و واقفه قصاد بيان وخرج. 

ادم نزل من كرسي ووقع في حضن بيان. 

ادم بد*موع: ماما 

بيان: قلب ماما اهدي. 

ادم: انتي هتمشي وتسبيني. 

بيان: عمري ما امشي واسيبك يا قلبي. 

ادم: بحبك يا ماما. 


وراح بص لي غيث بزعل وقال: انا هاخد ماما ونمشي بس متجيش معانا عشان انت بتز*عق لماما وتخليها تع*يط بسببك هتمشي. 


غيث بند*م : خلاص معدش هيكون في حزن هنكون عيله سعيده انا وانت وامك واخواتك. 


ادم بطفوله: هو انا عندي اخوات وانا مش عارف. 

غيث بص لبيان وغمز: لا بس قريب هيكون عندك اخوات. 


بيان لفت وشها بكسوف اما ادم كان مبسوط وغيث كان فرحان ان اخيرا ربنا عوضه ب وحده ذي بيان. 


المهم هما روحوا البيت. 


(في بيت غيث) 

دخل غيث وبيان وادم البيت وغيث نادا للخدامه تيجي تاخد ادم والخدامه جات تخده وهو اخد بيان وطلعوا. 


غيث: ادخلي خدي شور عشان ننام. 

بيان: ماش. 


بيان دخلت اخدت شور وطلعت وغيث دخل اخد شور وطلع لاقي بيان بتسرح شعرها راح قرب منها. 


غيث: اي القمر ده. 

بيان : ملوش لازمه الكلام ده انا عارفه اني وح*شه. 

غيث ابتسم بحب : قط*ع لسان ال قال كده انتي اجمل بنت شافتها عنيا. 

بيان ابتسمت بعدم تصديق : شكرا . 

غيث بتوهان: بيان. 

بيان: نعم. 

غيث: تقبلي نبدء حياتنا من جديد ونتمم جوازنا. 

بيان : ها لا انا مش جاهزه. 

غيث: بيان اوثقي فيا اديني فرصه. 

بيان : انا تعبانه محتاجه انام تصبح علي خير 

وسبته ونامت. 


غيث بياس وند*م من جواه: وعد مني ي بيان احاول انسيكي اللي حصل واتمنا تسامحيني 

وراح نام هو كمان ينام

........

 عدت الايام وغيث بيحاول يرضي بيان بي اي شكل اما هي علي قد ما كانت مبسوطه انه بيحاول يسعدها علي قد ما كان جواها خو*ف ان كل الحلو دا يختفي وفي مره قاعدين يتعشوا


 غيث:بيان ايه رايك نروح لي بابا وماما ونستقر هناك 

ادم بفرحه:بجد يا بابا هنروح لي جدو. 

بيان بفرحه:بجد يا غيث ينفع. 

غيث بحب: بنفع يا قلب غيث. 

بيان اتكسفت وبصت في طبقي

ادم ضحك بطفوله:

 بلا ش كده يا بابا ماما بتتكسف. 

غيث بمشاكسه:عارف بس اصلا بتبقي زي القمر. 

ادم:يا بابا انا هنا عيب. 

بيان ب كسوف:عيب كده انت وهو كملوا اكلكم يلا. 

غيث ضحك:حاضر. 


المهم عدا يوم وبيان وغيث رجعوا البلد وحنان وحسين كانوا مبسوطين انهم رجعوا وهيستقروا في البلد. 


 ومع مرور الايام وبيان اتاكدت من حب غيث وغيرتوا عليها. 


غيث: بيان انا هسافر اسبوع وهرجع. 

بيان بز*عل:ليه. 

غيث:شغل لازم اكون هناك في القاهره بنفسي. 

بيان: خلاص اجي معك انا وادم. 

غيث : وليه خليكي مع بابا وماما. 

بيان: لا مش هبقي مطمنه. 

غيث ابتسم وقرب منها:بتحبني للدرجه دي. 

بيان بكسوف:ايوا. 

غيث بحب: قوليها يا بيان نفسي اسمعها. 

بيان :بحبك ي غيث بحبك اوووي. 

غيث ضمها لي بفرحه:ياروح قلب غيث انا اللي بموت فيكي. 

بيان حضنته :ربنا ميحرمنيش منك. 

غيث بهمس:ادم عمال يزن. 

بيان باستغراب:بس انا مش سمع بيعيط. 

غيث بخبث ومشاكسه:لا نفسه في اخ او اخت علي حسب ربنا كتبلنا ايه. 


بيان بعدت عنه بكسوف وقالت:عيب كده يا غيث

غيث :عيب اي مش وقته. 

(بعد شهر) 

كانت بيان مستنيه غيث يجي من الشغل بتاعه وكانت ماسكه علبه في ايديها شويه والباب اتفتح وغيث دخل ولاقي بيان صاحيه. 


غيث: ال مصحيكي يا قلبي. 

بيان: غيث عاوزه اقولك حاجه. 

غيث بقلق: مالك في حاجه. 

بيان: امسك العلبه وافتحها. 

غيث: باستغراب اي ده. 

بيان: افتحه. 


غيث فتح العلبه واول ما فتح لاقي كوتشي صغير وجنبه ورقه. غيث فتح الورقه وكان مكتوب (استناني يا بابا انا جاي علي الطريق بحبك) 


غيث بصدمه: ده بجد. 


بيان هزت راسها. 


غيث ضمها بفرحه وبعد عنها وعنيه مليانه دموع: انا مش مصدق اني هكون اب ومنك متعرفيش فرحتي عامله ازاي. 

بيان: عارف انا مبسوطه اكتر لاني هكون ام متعرفش فرحتي عامله ازاي وانا شايله طفل جوايا. 


غيث باس راسها بحب. 


بيان: ربنا عوضني بيك انت بعد ال حصل معايا مكنتش اعرف ان عوض ربنا حلو كده. 


غيث: ولا انا بس عرفته لما ربنا عوضني بيكي. 

الخاتمة من هنا

انتهت احداث الروايه نتمني أن تكون قد نالت اعجابكم شكرا لزيارتكم عالم عشاق الروايات

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×