رواية فين خالى وفين عمي الفصل الثالث بقلم مني ابو نوفل

 





فين خالى وفين عمي الفصل الثالث بقلم مني ابو نوفل 

الفصل الثالث

صاحب محل الملابس: مالك يا فاطمة يا بنتي شكلك زعلانه اوى!! انتي بتعيطي يا فاطمة لي يبنتي!!! 

فاطمة: صعبانه عليك ي عم الحج!!!!! 

صاحب محل الملابس: انتي زي بنتي ومهانش عليا اشوفك كده ومسألش مالك!!!!!! 

فاطمة: انت الغريب مهانش عليك دمعي، واللي مني بكاني.. 

صاحب محل الملابس: خالك وعمك برضو يا فاطمة؟ 

فاطمة بدموع: اجيب حقي ازاي يا عم الحج!!!!! عايزين ياخدوا البيت اللي ساترني انا واخواتي… اقتل خالي وعمي!!!!! م انا كده هروح ف داهيه واخواتي محدش هيكون حنين عليهم… اعمل ايه يا عم الحج قولي.. 

صاحب محل الملابس: بلاش الكلام ده يبنتي، اهدي وهنفكر ف حل انا وانتي، منها تاخدي حقك ومنها ابوكي وامك يرتاحوا ف نومتهم… 

فاطمة مسحت دموعها وقالت: حل اي ي عم الحج عرفني!! 

صاحب محل الملابس: طول مانتي في البيت كل شويه هتلاقي حد جايلك ومش بعيد ف يوم حد يقتحم البيت ويجبرك تكتبي ليه البيت غصب عنك، يبقى الحل الوحيد تيجي تعيشي عندي، انا زي ابوكي ومش تقلقي مني .. 

فاطمة: بس بس يا عم الحج 

صاحب محل الملابس: من غير بس اخواتك يجوا معاكي وانا تحت امرك ف اي فلوس مش يمكن ربنا بعتك ليا عوض عن عيالي يا فاطمة..!!! 

فاطمة: دموعك غالية اوى ي عم الحج.. انا تحت امرك.. هاجي 

صاحب محل الملابس: اقفلي بيتك كويس يا فاطمة وتعالي انتي واخواتك، 


خالد عمها: فاطمة بقالها يومين مش ف البيت يا سالم متعرفش راحت فين؟ 

سالم: انا مالي هي تخصني ف اي عشان اسأل عليها او اشوف هي راحت فين 

خالد عمها: هي مش بنت عمك ولا مش بنت عمك!!!! 

سالم بسخريه: لا مش بنت عمي 


صاحب محل الملابس: دلوقتي احنا هنعمل اتفاف فاطمة دي بنت غلبانه واهل ابوها وامها ظلموها وربنا ميرضاش بالظلم… يرضيك يا استاذ مصطفى؟ 

مصطفى: انتي عندك كام سنه يا فاطمة؟ 

مصطفى: 22سنه اخر سنه في كلية تربية، اخوالي وإعمامي بيحقدوا علينا ومش بيحبوا يشوفونا بخير خدوا مننا كل حاجه لحد م بابا وماما ماتوا بحسرتهم.. 

مصطفى: متعيطيش يا فاطمة، دول اخواتك؟ 








فاطمة: اه محمد وشهد مليش غيرهم.. 

مصطفى: انا تحت امرك يا عم الحج انا هرفع قضيه عليهم.. وربنا يقدم اللي فيه الخير.. 

فاطمة: الحكومه هتعرف ازاي ان خالي مضي امي ع بيع ارضها؟ مفيش دليل.. حضرتك مش هترفع قضية ولا حاجه… قدامي حل تاني لو تسمحلي يا عم الحج اقوله.. 

صاحب محل الملابس: اكيد يبنتي قولي.. 

مصطفى المحامي: اي هو يا فاطمة؟ 

فاطمة: سامحني يا عم الحج انت دخلتني بيتك وادتني الامان. رحبت بيا في وقت اقرب الناس اتخلت عني.. انا محتاجه من حضرتك فلوس.. 

صاحب محل الملابس: كام يبنتي خدي كل حاجه.. 

فاطمة: لو اشتري ارض يا أستاذ مصطفى النهارده تطلع بكام؟ 

مصطفى المحامي: يعني حوالي 50ألف او أقل.. اي اللي في دماغك؟ 

فاطمة: هشتري أرض امي من خالي، بسعر أكتر هطمعهم عشان يقدر يبيع 

صاحب محل الملابس: بس مش لازم تظهري ف الصوره يا فاطمة.. 

فاطمة: انت اللي هتشتري يا عم الحج… 


خالي سامح: اي رأيك يا يوسف؟؟؟؟ 

يوسف: هيدفع كام يا بابا ف الارض؟ 

خالي سامح: 100الف جنيه 

يوسف بصدمه: ومستني اي دي حتي كانت بتاعت خالتي….. خليه ياخدها 

خالي سامح: خلاص اتصل ع الراجل ده قوله يجي يشرب معايا الشاي بكره ويجهز العقود… 

يوسف: هات رقمه…… 


فاطمة: دي البدايه يا عم الحج.. هتروح وتاخد العقد وماما ترتاح ف تربتها… 

صاحب محل الملابس: يلا بينا يا مصطفى.. 


صاحب محل الملابس: اهلا يا أستاذ سامح.. 

خالي سامح: اهلا بحضرتك اتفضل.. اتفضل يا أستاذ مصطفى مش مصطفى برضو؟ 

مصطفى: اه

خالي سامح: اتفضل طلع الورق 

صاحب محل الملابس: انا دافع ف الارض دي 50الف زياده يا استاذ سامح يعني احنا هنمشي من هنا وانت مرضي خالص.. 

خالي سامح: تاخدها ببلاش يا أبو الذوق كله 

صاحب محل الملابس: الله يكرم اصلك

خالي سامح: الشاي يا ام يوسف 


عمها خالد: انا سمعت ان سامح خال فاطمة باع ارض امها او اللى كانت بتاعت امها!!! 

سالم: اه لسه عارف النهارده 

عمها خالد: هنعمل ايه عشان ناخد البيت؟ 

سالم: مش لاقيها دورت عليها ف كل مكان مش لاقيها مش عارف راحت فين هي واخواتها يا بابا خايف يكون حد دخل دماغها ولا حاجه وتيجي البيت ومعاها غريب… 

عمها خالد: كنت اشرب من دمها لو حصل.. 


صاحب محل الملابس بفرحه: مبروك يا فاطمة… 

فاطمة بصدمه: باع يا عم الحج!!! ارض امي رجعتلي؟ 

المحامي مصطفى: مبروك يبنتي، الحج صمم نروح الشهر العقاري ويكتب الارض بإسمك مش ناقص غير امضتك… 

فاطمة: مش عارفه اشكرك ازاى يا عم الحج مش عارفه اشكرك ازاي والله العظيم 

صاحب محل الملابس: امضي يا فاطمة 

فاطمة: ربنا م يحرمني منك يا عم الحج.. ان شاءلله هشتغل معاك ليل ونهار ومش عايزة حاجه منك مرتبي مش عيزاها وهشوف شغل تانى علشان اقدر ارجعلك فلوسك

صاحب محل الملابس: امضي يا فاطمة فرحي امك يا بنتي 

مصطفى: انا هاخد الورق عشان اسجله لو احتجت اي حاجه يا عم الحج اتصل بيا بس

صاحب محل الملابس: شكرا ليك يا مصطفي تعبتك معايا في حفظ الله يبني…. 

فاطمة: شكرا يا عم الحج 

صاحب محل الملابس: بما اننا لوحدنا يا فاطمة عايز اقولك ولا فلوس الدنيا يبنتي ولا الناس تلزمني، مش عايز حاجه غير انك تكوني مرتاحه اللي بيراضي النااس يا فاطمة ربنا بيراضيه اللي بيستر الضعيف ربنا بيستره كل حاجه هنا ملكك يا بنتي 

فاطمة: الله يكرمك يا عم الحج الله يكرمك 

صاحب محل الملابس: استغفر الله يبنتي استغفر الله 


روحت عند ماما وبابا المقابر افرح ماما واقولها حقك رجع واطمن بابا واقوله حقك هيرجع بس محتاجه وقت يا بابا 


خالي سامح: فاطمة!!!!!!!!!!!! 

فاطمة: خالي!!!!!!!!! نعم عايز مني ايه؟ 

الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×