إحدى املاكي الفصل الخامس بقلم زهرة الربيع
الفصل الخامس
معتز بصلهم بغضب وقال...وجيباه معاكي كمان قوم يا جربوع انت اخرج بره
الياس برق بزهول شديد من وقاحتو ووقف بغضب وقال بحده...انت تقصدني انا
معتز قال بغضب وزعيق ..ايوه انت ولو مخرجتش هخلي الخدم يرموك زي ما بيرمو الزباله
الياس اتحولت ملامحو لغضب رهيب مسكو من قميصه بشراسه وقال بزعيق... قول تاني كده قلت ايه...قول تاني
الكل جريو عليهم بيفلتوهم من بعض وحامد قال ...حقك عليا يا الياس يا بني وبص لمعتز وقال اعتزر حالا يا معتز
الياس سابو اول ما سمع كده وقال ...معتز...ااااه قولتلي..هو انت معتز خلاص انا مسامحك وكمل قاصد يغيظه.. اصل ابويا كان يقلي متضربش حد خدت منو حاجه كان نفسو فيها علشان كده يبقى افترى.. وانا مقدر وضعك فسماح المرادي
معتز اتنرفز وبقى مش شايف قدامو قال بعصبيه..بس انا ابويا مقليش حاجه وهجم على الياس هيديلو بوكس بس الياس بحركه سريعه لف دراعو ورا ضهره وبقى يضغط بقوه عليه لما كان هيتكسر
معتز بقى يتألم وقال بألم سيب دراعي يا حيوان
الياس ضربو على قفاه وقال...فيه ايه يلا
معتز لسه هيرد ادالو قفا تاني وقال ...ايه يلا مالك
ودالو كام قفا ورا بعض ولسه ماسك دراعو ومعتز مش عارف يفلتو بس حامد اتقدم على الياس وقال...علشان خاطري سيبو يابني حقك عليا والله
الياس اول ما قلو كده زق معتز بقوه لما وقع على الارض وقال علشان خاطرك سبتو بس انا محدش يتكلم معايا كده مين ما كان وبنتكم اهيه عندكم عايزه تيجي تعيش معايا تمام عايزه تفضل معاكم وانا اشوفها من وقت لتاني برضو تمام لاكن انا مش هقعد في مكان اتهزء فيه عن اذنكم وخرج بغضب وعند الباب كانت فيه بنت جميله كده واقفه بتبصلو باعجاب شديد لانها شافت كل الموقف
دي بقا شيرين بنت عم يمنى واخت معتز ومنير فضلت مركذه فيه شويه والياس استغرب نظراتها ومشي من غير ما يهتم
حامد وسميه جريو ورا الياس عايزين يراضوه
ويمنى بقى كانت واقفه بسعاده لاتوصف من الي الياس عملو وبتبص لمعتز بشماته ابتسمت بسخريه وقالت ...سلامتك يا زيزو ومشيت وسابتو ماسك ايده وبيتألم
منير كان ساكت كأنو مش موجود واول ما خرجو مد ايده يقوم معتز وهو متضايق منو جدا
معتز زق ايده بعصبيه وقال بغضب ...اوعى بعد ما سبتو يضرب اخوك قدامك جاي تعمل اخويا دلوقتي
منير ااتنهد وقال بضيق...الغلط غلطك يا معتز وانا لو مكانو كنت عملت زيو واكتر هو ينفع تغلط فيه كده
معتز كان هيتكلم بس شرين قاطعتو وقالت...هو مين ده الي ضرب معتز يا منير
معتز صرخ فيها وقال...متقوليش ضربو انتو ايه انتو محسوبين عليا اخوات ابعدي كده وزقها وطلع اوضتو بغضب رهيب
شرين كأنها مسمعتوش قالت... ها يا منير مين ده وانبي
منير قال بضيق...ده يا ستي الياس جوز يمنى انا هطلع اشوفهم عملو ايه.
منير مشي وشرين قالت لنفسها...جوز يمنى ..بقى يمنى المتعقده تتجوز القمر ده الي زي نجوم هوليود على العموم مفيش حاجه بتفضل على حالها
في الجنينه كان حامد بيتحايل على الياس انو ميمشيش قال ...يا ابني امسحها فيا انا وخليك والله هخليه يعتذر ويراضيك بالطريقه الي تحبها
الياس قال ...انا لاعايزو يراضيني ولا اراضيه با جدي انا عايز اعيش في مكان ارتاح فيه واديك شوفت من اول يوم حصل ايه
سميه قالت...طب ولو قلنالك علشان خاطرنا هتكسفنا برضو
الياس قال ..والله خاطركم على دماغي بس
قاطعو حامد وقال...مبسش ولاحاجه خلاص انا هخليه ميجيش ناحيتك تاني ولو دايقك بكلمه حسابو هيبقى معايا انا يلا بقى علشان خاطري
الياس مشي معاهم بعد ما يأس انهم يسيبوه ودخلوو كلهم القصر وقعدو شويه بعدها اجتمعو على العشا وكان معتز قاعد بيبص لالياس بكره شديد ويمنى ميلت على الياس وقالت...بتعرف تاكل بالشوكه والسكينه ولا هتفضحنا
الياس اتدايق منها ونفخ بغيظ ومردش عليها بقى ياكل بالشوكه والسكينه باحتراف وكان بيتكلم هو منير
منير قال..مقلتلناش انت خريج ايه
الياس قال ...طب بشري
الكل بصولو بزهول وحامد قال...يعني انت دكتور بقى
الياس ابتسم وقال..يعني تقدر تقول دكتور مع وقف التنفيذ
منير قال ...طب ازاي دكتور وتشتغل في شركه
الياس قال..نصيب بقى ...وبص ليمنى وقال..يمكن علشان اشوف بنت عمك
يمنى بصتلو بطرف عينها وكملت اكل ومعتز كان متغاظ جدا قال...وانت اتحدفت علينا من فين..قصدي بلدك يعني
الياس بصلو وقال بابتسامه...معتقدش تعرف الحته الي اتحدفت عليك منها
معتز قال ...اممم من حواري يعني..غريبه مع ان شكلك ميقولش انك من الحتت المعفنه دي
الياس اتدايق منو جدا بس ضحك ضجكه خفيفه ...وقال عادي يعني مش شرط اهو انت الي يشوفك ميقولش انك تربيه قصور
يمنى ابتسمت وشرين ضحكت ومنير حاول يكتم ضحكتو بالعافيه ومعتز اتنرفز جدا قام بضيق ومشي من غير ما يتكلم
بعد ما خلصو العشا كل واحد طلع على اوضتو ما عدا الياس كان قاعد بيتكلمو هو وحامد وبيهزرو وحامد كان مبسوط بيه جدا
بمنى طلعت وخدت دش وغيرت وطلعت بره الاوضه بتعمل مكالمه شافت حاجه غريبه شافت شرين بتطلع بره اوضتها كل شويه تبص على السلم وترجع تاني يمنى استغربت قوي بس دخلت اوضتها بلا مبالاه
بعد شويه الياس طلع ورايح الجناح بتاع يمنى زي ما وصفوه ليه بس اتفاجأ بايد شدتو عليها
الياس اتفاجأ جدا لما لقاها شرين بس الي فاجأو اكتر لبسها كانت بقمي.ص نوم شفاف بصلها بزهول وبعد شويه وقال ...احم..خير فيه حاجه يا انسه
شرين قربت عليه وقالت بدلال...ايوه ..مش انت دكتور كنت عيزاك تشوفلي رجلي اصلها بتوجعني قوي
الياس فهم قصدها قال...ااااه لا مهو انا مش دكتور عظام
ولسه هيمشي شرين وقفت قدامو وقالت بسرعه...امال دكتور ايه
الياس قال بضيق...باطنه وقلب ..عن اذنك
بس شرين مسكت ايده و قالت..اااه قلب..طب كويس خالص..اصل انا من ساعت ما جيت ومش عارفه قلبي مالو بيدق جامد
الياس لسه هيتكلم سمعو صوت يمنى من وراهم بتقول...مهو من لبسك يا شرين تلاقيكي خدتي برد يا حببتي
الياس شاف نفسو في موقف مش حلو خااالص مسح على وشو بحرج وفضل ساكت
شرين بلعت ريقها برعب لما شافت يمنى بتتقدم عليها بغضب وووووووو