رواية خفايا القدر الفصل التسعون 90 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل التسعون 90 بقلم اسماء صلاح


البارت 90من خفايا القدر 

شريفة قالت : وانتي جيت لواحدك 

ملك قالت : لا خالد وصلني 

شريفة قالت : كويس انه وصلك مش عاوزها حاجة 

ملك قالت : لا ياطنط شكرا 

شريفة قالت : طيب انا هروح اشوف عمك سامي نزل ولا لا وهجيلك 

ملك قالت : مافيش داعي ياطنط تتعبي نفسك انا بقت كويسة وبعدين لو عوزت حاجة هجي حضرتك 

شريفة قالت : انا مش تعبانه يا انتي زي بنتي وربنا يعلم يبقي حد يتعب من بنته برده 

ملك قالت : ربنا يخليكي ليها ياطنط 

شريفة قالت : ويخليكي ليها ياحبيتي مش هتاخر 

ملك قالت : طيب 

وخرجت شريفة من الشقة وراحت علي شقتها وخبطت علي الباب وراح وفتح سامي الباب وقال : ايه اللي جابك مقعتش معها ليه 

شريفة قالت : ما انا سيبها بتفطر انت نازل 

سامي قال : ايوه عاوزها حاجة 

شريفة  قالت : سلامتك 

ودخلت شريفة الشقة

في فيلا العشري : 

في غرفة عم حسنين الجنايني : 

وبيتصل عم حسنين بزوجته وقال : الووه ايوه يا عايدة 

عايدة قالت : الووه ايوه يا حسنين عامل ايه 

عم حسنين قال : الحمد لله انتم عاملين ايه 

عايدة قالت  : الحمد لله كويسين 

عم حسنين قال : طيب الحمد لله هي نجاة جانبك 

عايدة قالت : لا على السطوح  استنها لما اندهلك 

عم حسنين قال : لا 

عايدة قالت : ليه 

عم حسنين قال : علشان عاوزك في موضوع 

عايدة قالت : خير يا اخويا 

عم حسنين قال : عارفه ناجي اللي كنت جبته معايا المرة اللي فاتت البلد 







عايدة قالت : ايوه مش اللي كان قاعد مع عم درويش 

عم حسنين قال : ايوه هو 

عايدة قالت : ماله 

عم حسنين قال : عاوز نجاة 

عايدة قالت : طلب ايدها 

عم حسنين قال : ايوه انتي ايه رأيك 

عايدة قالت : هو باين عليه كويس ومتعلم بس ده مش كفاية 

عم حسنين قال : تقصدي ايه 

عايدة قالت : انت تعرف هو من عيلة مين عنده شقة ولا هتسكن مع عيلته يعني الحاجات دي 

عم حسنين قال : هو عنده شقة 

عايدة قالت : طيب كويس كام غرفة 

عم حسنين قال : معرفش انا ماشوفتهاش 

عايدة قالت : هو مقلكش هي كام غرفة لما كنت بتكلمه 

عم حسنين قال : هو مكلمنيش اصلا 

عايدة قالت : مش انت بتقول انه طلب ايدها 

عم حسنين قال : ايوه 

عايدة قالت : يبقي طلبها ومكلمكاش ازاي 

عم حسنين قال : هو كلم حامد بيه وزاهر بيه وهما كلموني في الموضوع 

عايدة قالت : طيب ومكلمكش انت ليه 

عم حسنين قال : معرفش يمكن قال لو كلمني اني هرفض المهم انتي قولتي ايه 

عايدة قالت : استنها هي هتسكن في مصر 

عم حسنين قال : والله لو حصل نصيب ايوه هتسكن هنا 

عايدة قالت : وتسبني لواحدي 

عم حسنين قال : هي دي سنة الحياة ياعايدة وبعدين كل بنت مسيرها للجواز 

عايدة قالت : طيب ما ناجي يجي يسكن هنا 

عم حسنين قال : هيسكن عندك ازاي وهو شغله هنا هيفضل رايح جاي يعني ايه رأيك 

عايدة قالت : لا مش موافقة بدل بنتي هتبعد عني 

عم حسنين قال : ياعايدة انتي لما اتجوزتني مش سبتي بيت أهلك عايدة قالت : ايوه 

عم حسنين قال : طيب هي كمان كده وبعدين انتي عاوزها تعنس جانبك 

عايدة قالت : لا طبعا

عم حسنين قال : طيب خلاص انتي موافقة 

عايدة قالت : مش المهم رأيي انا المهم رأيها هي اللي هتجوز 

عم حسنين قال : انا قولت كده لحامد بيه برده 

عايدة قالت : بجد 

عم حسنين قال : ايوه طبعا دي جواز مش لعبة 

عايدة قالت : وقالك ايه 

عم حسنين قال : وافقني على كده بقولك ايه كلميها وببقي كلمني علشان اقول للناس 

عايدة قالت : طيب 

عم حسنين قال : سلام 

عايدة قالت : مع السلامة وقفلت الخط يانجاة نجاة 

نجاة وهي على السطوح قالت بصوت مرتفع : ايوه يا ماما 

والداتها قالت : بصوت مرتفع : انزلي كده 

نجاة قالت : حاضر 

والداتها قالت : يلا 

نجاة قالت : طيب ونزلت فيه ايه 

والداتها قالت : تعالي علشان عاوزها اتكلم معاكي 

نجاة قالت : طيب 

وقعدة والداتها قالت : ما تقعدي 

نجاة قالت : لا قولي وانا واقفة علشان عاوزها اطلع السطوح أكل الحمام 

والداتها قالت : انسي الحمام دلوقتي وقعدي علشان الموضوع مهم 

نجاة قالت : طيب وقعدة ايه الموضوع المهم ده 

والداتها قالت : انتي عارفة انك كبرتي ومعتيش صغيرة 

نجاة قالت : والله ماكنتش عارفة فيه ايه ياماما ما انا عارفة وهو انتي لسه مكتشفه كده ولا ايه 

والداتها وقالت : لا يلمضي انا عارفة بس سبيني أكمل 

نجاة قالت : طيب اتفضلي 

والداتها قالت : كبرتي وبقتي عروسة وهجيلك عرسان علشان يطلبكي من والدك 

نجاة قالت : انتي عاوزها تقولي اني جايلي عريس 

والداتها قالت : ايوه كلم أبوك في مصر وهو لسه قافل معايا دلوقتي 

نجاة قالت : طيب ماندهتليش اكلمه ليه 

والداتها قالت : شوف انا بقولها ايه وهي بتقولي ايه قولت ايه 

نجاة قالت : في ايه 

والداتها قالت : انتي هتنقطني هيكون في ايه يعني في العريس اللي متقدملك 

نجاة قالت : مش اما اعرف الأول هو مين ولا هوافق كده وخلاص والداتها قالت : ناجي اللي كان جاي مع ابوكي هنا 

نجاة قالت : اه ااااه ناجي 

والداتها قالت : قولتي ايه بقي 

نجاة قالت : قولت ايه فى ايه هو انا اعرف عنه حاجة علشان أوافق عليه 

والداتها قالت : انا هقولك اللي اعرفه عنه 

نجاة قالت : طيب 

وحكلتها والداتها عن ناجي وقالت : بس ده اللي اعرفه عنه 

نجاة قالت : وانتي عرفتي منين 

والداتها قالت : هو اللي قالي لما جه علشان ياخد ابوكي ويسافر نجاة قالت : مش سهلة انتي ياماما برده 

والداتها قالت : طيب قولتي ايه

نجاة قالت : وبابا رأيه ايه 

والداتها قالت : مقليش على رأيه هو قاللي المهم رأيها هي علشان هي اللي هتتجوز 

نجاة قالت : وانتي رأيك ايه ياماما 

والداتها قالت : انا شايفها كويس بس الحاجة الوحيدة اني مش موافقة عليها انك هتقعدي في مصر بس لوانتي موافقة خلاص انا مايهمنيش غير سعادتك قولتي ايه 

نجاة قالت : اللي شايفوا بابا انا موافقة عليه وقامت وطلعت علي السطوح 

والداتها قالت لنفسها : طيب وبتتصل بزوجها الوووه ايوه يا حسنين 

عم حسنين قال : الووه ايوه يا عايدة اتكلمتي معها 

عايدة قالت : ايوه 

عم حسنين قال : وقالت ايه 

عايدة قالت : اللي بابا يشوفوا انا موافقة عليه 

عم حسنين قال : طيب انا هتكلم مع ناجي وهشوف هعمل ايه 

عايدة قالت : طيب ابقى بلغني ماشي 

عم حسنين قال : طيب سلام 

عايدة قالت : مع السلامة 

وقفل عم حسنين الخط ودخل جوه الفيلا وبينظر لقي خيرية وقال : ست خيرية 

خيرية قالت : ايوه حسنين 

عم حسنين قال : البيه الكبير فين 

خيرية قالت : في غرفة المكتب ليه فيه حاجة 

عم حسنين قال : لا مافيش وراح علي غرفة المكتب وخبط علي الباب 

ونظر له حامد بيه وقال : تعال يا حسنين 

حسنين الجنايني قال : بخصوص الموضوع اللي حضرتك كلمتني فيه 

حامد بيه وقال : اه ااااه كلمت بنتك 

حسنين الجنايني قال : ايوه 

حامد بيه قال : ورايها ايه 

حسنين الجنايني قال : قالت اللي اشوفه هي موافقة عليه 

حامد بيه وقال : طيب وانت شايف ايه 

حسنين الجنايني قال : بصراحة يابيه انا عاوز اقعد مع ناجي علشان اتكلم معها واعرف ايه ظروفه 

حامد بيه وقال : من حقك طبعا بس 

حسنين الجنايني قال : بس ايه 

حامد بيه قال : زاهر هيتكلم معها الأول وبعد كده هيخليه يجيلك ويتكلم معك زي ما انت عاوز 

حسنين الجنايني قال : طيب يابيه بعد اذن حضرتك 

حامد بيه وقال : اتفضل يا خيرية خيرية 

وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم 

حامد بيه قال : اطلعي بلغني زاهر اني عاوزه 

خيرية قالت : حاضر وطلعت علي غرفة زاهر بيه  وخبطت علي الباب 

زاهر قال : أدخل  

وبيلبس زاهر الجاكت وقال : فيه حاجة يادادة 

خيرية قالت : ايوه حامد بيه عاوزك 

زاهر قال : طيب انا جاي 

وخرجت خيريه وخرج زاهر وراها من الغرفة ونزل وراح علي غرفة المكتب وقال : ايوه يا جدي 

جده قال : بنت حسنين ردت 

زاهر قال : طيب كويس وقالت ايه 

جده قال : قالت اللي يشوفه أبوها 

زاهر قال : طيب وعم حسنين موافق 

جده قال : بس هو عاوز يقعد مع ناجي علشان يتكلم معها ويعرف ظروفه وكده يعني 

زاهر قال : بس انا مقولتش لناجي على موضوع الشقة 

جده قال : ماهو علشان كده انا قولته انك انت هاتقعد معها الأول وبعد كده هبعتهولك 







زاهر قال : طيب كويس ياجدي انك عملت كده  انا هروح اتكلم مع ناجي 

جده قال : طيب 

وخرج زاهر من غرفة المكتب وراح وفتح باب الفيلا وقال بصوت مرتفع : ناجي ناجي 

ناجي قال : ايوه يافندم وراح له ايوه يا زاهر بيه 

زاهر قال : تعال انا عاوزك 

ناجي قال : حاضر ودخل 

في الانتريه :

زاهر قال : اقعد 

ناجي قال : مايصحش يافندم 

زاهر قال : ما انا مش هعرف اتكلم معاك وانت واقف كده اقعد بقي 

ناجي قال : حاضر وقعد 

زاهر قال : بخصوص جوازك من بنت عم حسنين 

ناجي قال بتوتر : ماله 

زاهر قال : انا كلمته انا وجدي 

ناجي قال : وقال ايه 

وحكله زاهر علي اللي قاله عم حسنين الجنايني وقال :  وهو عاوز يقعد معاك علشان يعرف منك شويه تفاصيل 

ناجي قال : بس فيه حاجة يافندم 

زاهر قال : ايه هي 

ناجي قال : انا لسه مستلمتش الشقة 

زاهر قال : ايوه ما انا عارف 

ناجي قال باستغراب : طيب ازاي وحضرتك قولته اني عندي الشقة 

زاهر قال : ما انت فعلا عندك شقة 

ناجي قال بدهشة : فين دي 

زاهر قال : ما انا هديلك شقة 

ناجي قال : لا يا فندم انا احب ابدا حياتي على قد اللي معايا 

زاهر قال : بس دي هدية جوزك مني انا وملك 

ناجي قال : انا اسف يافندم انا مش هقدر أقبل الهدية دي اذا كان عم حسنين هيرفضني علشان الشقة مش مشكلة انا صحيح بحب نجاة بس مقبلش أبد حياتي بحاجة انا مش دافع ثمنها لازم عم حسنين يعرف كده من ألاول أن على قده امكانايتي هعيش بنته وهحاول على قده مقدر اني احسن ظروفي علشان اقدر اسعدها 

زاهر قال بإبتسامة : طيب انا عندي فكرة تانية 

ناجي قال : ايه هي يافندم 

وحكله زاهر علي مشروع العمارات الجديدة وقال : وانت هتدفع ثمن الأيجار على قده الراتب بتاعتك يعني هيكون عايش من فلوسك انت وعلي فكرة انا مش بقولك كده وخلاص والمشروع ده جاهز فعلا وهتكون انت اول واحد يستلم الشقة قولت ايه 

ناجي قال : انا موافق 

زاهر قال : طيب روح كلم عم حسنين 

ناجي قال : شكرا يافندم ولو سمحت اشكرلي الآنسة ملك 

زاهر قال : طيب 

ومشي ناجي 

زاهر قال لنفسه : أما اتصل بملك اقولها وبالمرة أحدد معها الميعاد علشان نروح بس لتكون لسه نايمة انا اتصل مرة واحدة ولو مرضتش يبقى لسه نايمة وهي هتبقي تكلمني وبيتصل بها 

في شقة ملك : 

في المطبخ : 

رن تليفون ملك وسمعته وخرجت من المطبخ وراحت علي غرفته ومسكته ونظرة فيه زاهر وقالت : الووه 

زاهر قال : الووه ازيك اميرتي النهاردة 

ملك قالت : الحمد لله كويسة ازيك انت 

زاهر قال : الحمد لله انا صحيتك من النوم 

ملك قالت : لا انا صاحيه من شويه 

زاهر قال : طيب كويس فطرتي 

ملك قالت : ايوه وقعدة على السرير وانت 

زاهر قال : فطرت برده فيه عندي خبرين حلوين 

ملك قالت : ايه هما ولا استنها انا هحظر 

زاهر قال : طيب 

ملك قالت بتفكير  : انت قولت لجدي صح 

زاهر قال : صح نيجي النهاردة الساعة كام 

ملك قالت : زي ماانت عاوز 

زاهر قال : طيب على الساعة 7 كويس 

ملك قالت : تمام 

زاهر قال : سبيني اقولك أنا على الخبر التاني 

ملك قالت : ماشي قول 

وحكلها زاهر علي اللي حصل وقال : وهو دلوقتي قاعد مع عم حسنين 

ملك قالت : بجد يازاهر 

زاهر قال : ايوه طبعا وبعدين انتي عارفة اني مش بحب الكذب 

ملك قالت : اه صح أصل انا مش مصدقها انك عملت كده 

زاهر قال : انا مش قوتلك هساعدك 

ملك قالت : ربنا يحرمني منك ابدا يا احلى زاهر في الدنيا دي كلها 

زاهر قال : ولا منك ياحبيتي انتي هتعملي ايه النهاردة 

ملك قالت : مافيش هنزل اشتري حاجات للعيادة 

زاهر قال : طيب كويس انا هعدي عليكي ماشي 

ملك قالت : بس انا مش عاوزها اعطلك على شغلك 

زاهر قال : ولا هطعتلني ولا حاجة 

ملك قالت : ازاي بقي مش انت في الشركة 

زاهر قال :لا انا فى البيت وبعدين خالد في الشركة ولو فيه حاجة هو هيتصرف مسافة السكة وهكون عندك 

ملك قالت : طيب سلام 

زاهر قال : مع السلامة يا حبيبتي وقفل الخط وراح لجده انا ماشي ياجدي مش عاوز حاجة 

جده قال : عملت ايه مع ناجي 

زاهر قال : خلصت الموضوع ماتقلقيش وهو قاعد مع عم حسنين 

جده قال : طيب مع السلامة

زاهر قال: اه صحيح أنا كلمت ملك وحددمعها الميعاد

جده قال: وهنروح الساعة كام

زاهر قال : الساعة ٧

جده قال : طيب كويس 

زاهر قال : سلام 

جده قال: مع السلامة 









وتحرك زاهر بالعربية ورايح علي بيت ملك 

في غرفة حسنين الجنايني : 

ناجي الحارس قال : انا والدي والداتي متوفين بعد ما تخرجت بسنه من الكلية وليها أخ أكبر مني كان خاطب واتجوز بعد وفاتهم بسنه وانا كنت عايش معها بس لما اتجوز طردني من الشقة وقاللي ماينفعش تقعد معايا بعد ماتجوزت فمشيت من الشقة واشتغلت وأجرت غرفة بحمام على قدي فلما عرفت انه فيه سكن للشباب فقدمت بس للاسف انا لسه مستلمتش لغاية دلوقتي 

عم حسنين قال : بس زاهر بيه قالي انك عندك شقة 

ناجي قال : انا هكلمك بصراحة ياعم حسنين 

عم حسنين قال : ياريت علشان لازم نكون على نور من الاول 

وحكله ناجي على اللي قالهوله زاهر بيه وقال : بس ياعم حسنين هو ده اللي حصل 

ونظر له عم حسنين بدون تعليق

ناجي قال : ولو مش موافق انا عذرك علشان انت آب وبدور علي سعادة بنتك ومستقبلها انا صحيح اتمنيت إن الآنسة نجاة تبقي مراتي وتبقي شريكة حياتي بس انا اتمنلها كل السعادة في حياتها

عم حسنين قال : ايدك 

ناجي قال باستغراب : نعم 

عم حسنين قال : ايدك علشان نقرأ الفتحة 

ناجي قال بفرحة : يعني انت موافق 

عم حسنين قال : ايوه علشان انت هتقدر تحافظ عليها وتصونها وده اللي كل اب بيتمنها يلا ايدك 

ناجي قال : وانا اوعدك ياعم حسنين اني هحطها في عنيها وحط ايده في ايده وبيقرا الفتحة 

وبيقرا عم حسنين الفتحة وقال : امين مبروك وقام 

ناجي قال : الله يبارك فيك والفرح امتا 

عم حسنين قال : يا انت مستعجل اوي 

ناجي قال : خير البر عجله 

عم حسنين قال : انت جاهز 

ناجي قال : ايوه على العفش واللي لزي منه من بكرة انزل اجيبها 

عم حسنين قال : خلاص خلاص الخميس  اللي بعد الجاي  هتعمله فين 

ناجي قال : فيه قاعة طبعا 

عم حسنين قال : طيب مبروك 

ناجي قال بإبتسامة : الله يبارك فيك  انا متشكر ياعم حسنين 

عم حسنين الجنايني قال : علي ايه انت بقت ابني 

ناجي قال : طيب بعد اذنك 

عم حسنين قال : اتفضل 

وخرج ناجي وعلي وجهه علامات الفرحة وراح لحمزه وحضنه 

حمزه الحارس قال : فيه ايه يا ناجي 

ناجي قال : عم حسنين وافق اني اتجوز بنته وقرأ الفاتحة 

حمزه الحارس قال بإبتسامة : الف مبروك ياناجي الف مبروك 

ناجي قال : وفرحي يوم الخميس اللي بعد الجاي 

حمزه الحارس قال : الف مبروك ياناجي تعالوا ياجماعة باركوا لناجي 

وجاءوا الحراس قالوا : علي ايه 

حمزه الحارس قال : هيتجوز الجميس اللي بعد الجاي 

الحراس قالوا : الف مبروك ياناجي  

ناجي قال : الله يبارك فيكم طبعا انتم معزومين على الفرح

الحراس قال : طبعا 

حمزه الحارس قال : يلا يا جماعة كل واحد في مكانه علشان لو حد جيه 

مشوا الحراس على مكانهم 

حمزه الحارس قال : تعال بقي وحكلي على كل حاجة 

ناجي قال : بعدين يا حمزه احكلك على كل حاجة احنا دلوقتي في وقت  الشغل 

حمزه الحارس قال : طيب أهم حاجة انه حصل اللي انت عاوزه 

ناجي قال : ايوه وانا فرحان اوي 

حمزه الحارس قال : باين عليك بس عملت ايه في الشقة 

وحكله ناجي على اللي قولهوله زاهر وقال : زاهر بيه ده طلع انسان طيب غير ما هو بيظهر للناس  

حمزه الحارس قال : فعلا وبعدين أنت طيب وتستهل كل خير علشان كده ربنا بيساعدك 

ناجي قال : ربنا يخليك ياحمزه يا انت اللي طيب 

حمزه الحارس قال : انا طبعا طيب علشان انا صديقك 

ناجي قال : طيب ومشي 

أمام بيت ملك : 

وصل زاهر علي بيت ملك ووقف العربية وبيتصل بها وقال : الووه  

ملك قالت : الووه 

زاهر قال : ايوه يا ملك انا تحت اهوه 

ملك قالت : طيب نزلك اهوه 

زاهر قال : طيب سلام 

ملك قالت : سلام وقفلت الخط وأخذت المفتاح وخرج من الشقة وراحت علي شقة عم سامي وخبطت علي الباب 

وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : ايوه يا ملك عاوزها حاجة 

ملك قالت : انا نزلها ياطنط 

شريفة قالت : راحها فين 

ملك قالت : رايح اشتري شويه حاجات 

شريفة قالت : طيب اسني هبلس وهاجي معاكي 

ملك قالت : لا ياطنط مافيش داعي انا مش هتاخر 

شريفة قالت : طيب ياحبيتي مع السلامة 

ملك قالت : الله يسلامك ونزلت وركبت العربية يلا  

زاهر قال : ايه ياملك اتاخرتي ليه 

ملك قالت : معلشي أصل عديت علي طنط شريفة علشان اقولها إن انا نزلها 

زاهر قال : ليه 

ملك قالت : علشان متقلقش يلا بقي أصل احنا كده هنتاخر 

زاهر قال : طيب ومشي







وطلعت ملك ورقة وفتحت تليفونها وصورتها وحطت الورقة  مرة أخرى في الشنطة وبتبعتها لرانيا  

زاهر قال : هو انتي بتعملي ايه 

ملك قالت : ببعت اللي انا هشتريه لرانيا 

زاهر قال : ليه 

ملك قالت : علشان تعرف انا اشتريت ايه وهي تجيب الباقي 

زاهر قال : فكرة حلوة  وعلي فكرة كويس انها هتساعدك 

ملك قالت : ليه يعني 

زاهر قال : علشان انتي لسه تعبانه ولا نسيتي ايه اللي حصل امبارح 

ملك قالت : لا هو انت قولت لجدي 

زاهر قال : لا طبعا 

ملك قالت : طيب الحمد لله 

زاهر قال : وصلنها 

وبتنظر ملك وقالت : يا ده مول 

زاهر قال : ايوه ما انا عارف 

ملك قالت : وجبتنها ليه على المول 

زاهر قال : مش انتي عاوزها تشتري 

ملك قالت : ايوه 

زاهر قال : طيب ما هنا هتلقي كل حاجة 

ملك قالت : لا انا مش هشتري من هنا 

زاهر قال : ليه 

ملك قالت : علشان غالين 

زاهر قال : مش مشكلة انا هدفع 

ملك قالت بنرفزه : لا يا زاهر انا وافقت انك تجي معايا علشان تختار معايا مش علشان انت اللي تدفع 

زاهر قال : انت زعلتي 

ملك قالت : ايوه 

زاهر قال : انا آسف بس انا مقصدتش انا عاوزها ارياحك ياملك 

ملك قالت : انا عارفة يازاهر بس علشان خاطري سبني اعمل اللي مريحني 

زاهر قال بضيق  : حاضر بس انتي كده بتعملي فرق بيني وبينك 

ملك قالت : لا يا زاهر انا عاوزك تشوف حياتي زي ما انا شوفت حياتك علشان الصورة تتكمل عندك 

زاهر قال بإبتسامة : طيب وريني حياتك 

ملك قالت : طيب بس بشرط

زاهر قال : ايه هو 

ملك قالت : انك تنفذ اللي هقولك عليه 

زاهر قال : بس 

ملك قالت : بس ايه 

زاهر قال : يبقي من حقي اسال 

ملك قالت : طيب انا مواقفه 

زاهر قال : اذا كان كده معنديش مانع 

ملك قالت : اطلع 

زاهر قال : حاضر ومشي على فين 

ملك قالت : خليك ماشي وانا هقولك 

زاهر قال بإبتسامة : طيب 

في فيلا العشري : 

في الجنينه : 

ورن تليفون عم حسنين الجنايني وسمعه طلعه من جيبه وقال : الووه 

عايدة قالت : الووه ايوه يا حسنين عملت ايه 

حسنين الجنايني قال : قرأت الفاتحة معها 

عايدة قالت بإبتسامة : بجد 

حسنين الجنايني قال : ايوه 

عايدة قالت : طيب احكلي قلك ايه 

وحكلها حسنين الجنايني علي اللي قوله ناجي قال : بس ده اللي حصل 

عايدة قالت : وحددته ميعاد الفرح 

حسنين الجنايني قال : ايوه يوم الخميس اللي في الأسبوع اللي بعد الجاي 

عايدة قالت : بس احنا هنلحق 

حسنين الجنايني قال : اه إن شاء الله هنلحق وبعدين انتي متجهزها من وهي صغيرة 

عايدة قالت : بس لسه فيه حاجات ناقصها وبعدين اتفقتم ايه اللي على العريس وايه اللي على العروسة 

حسنين الجنايني قال : المعروف ياعايدة يعنى 

عايدة قالت : طيب انت طبعا هتجي 

حسنين قال : اه إن شاء على الاسبوع الجاي 

عايدة قالت : طيب 

حسنين قال : ابقي بلغيها بقي 

عايدة قالت : طيب 

حسنين الجنايني قال : سلام 

عايدة قالت : مع السلامة وقفلت الخط بتنظر لقيت نجاة أمامها 

نجاة قالت : كنتي بتكلمي بابا 

والداتها قالت  : ايوه 

نجاة قالت بإرتباك : وعمل ايه 

والداتها قالت : قرأ الفاتحة مبروك ياحبيتي وحضتها 

نجاة قالت : الله يبارك فيكي ياماما 

والداتها قالت : وحدده ميعاد الفرح الخميس اللي بعد الجاي 

نجاة قالت : بسرعة كده 

والداتها قالت : اه ااااه 

نجاة قالت : يا احنا كده مش هنلحق 

والداتها قالت : إن شاء الله هنلحق ماتقلقيش من بكرة ننزل نشتري اللي ناقص 

نجاة قالت : طيب وراحت على غرفتها 

في عربية زاهر : 

ملك قالت : استنها هنا زاهر 

زاهر قال باستغراب : هنا 

ملك قالت : ايوه وركن هنا علشان مش هينفع تدخل بالعربية 

زاهر قال : طيب وركن ووقف العربية ونزل 

ونزلت ملك من العربية وقالت : يلا يا زاهر 

زاهر قال : هو مش ده سوق 

ملك قالت : ايوه 

زاهر قال : طيب وانت جبتنها هنا ليه 

ملك قالت : علشان اشتري اللي انا عاوزه تعال 

زاهر قال : طيب 

دخلوا السوق : 

وطلعت ملك الورقة من شنطتها وقال : انت جيت هنا قبل كده 

زاهر قال : لا عمري ماجيت هنا 

ملك قالت : عارفة علشان كده انا جبتك تعال 

زاهر قال : علي فين 

ملك قالت : هندخل المحل ده تعال 

زاهر قال : طيب 

في المحل  : 

ملك قالت : ايه رأيك في المكتب ده 

زاهر قال : يعني 

ملك قالت : بما انك رجل أعمال اختار انت المكتب 

زاهر قال : طيب وبينظر علي المكاتب ده حلو 

ملك قالت : فعلا حلو وابيض علشان العيادة تعرف انك ذوقك حلو 

زاهر قال : انا ذوقي حلو علشان اختارتك 

ملك بإبتسامة بدون تعليق 







في الصعيد : 

في القسم : 

في مكتب الضابط : 

وشن الضابط الجرس 

وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم 

الضابط قال : ابعتلي يابني الشاويش 

العسكري قال : حاضر يافندم وخرج وراح لي شاويش محمد 

الشاويش محمد قال : ايوه يا بني 

العسكري قال : حضرة الضابط عاوزك 

الشاويش محمد قال : طيب وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب

الضابط قال : أدخل

ودخل الشاويش محمد قال : تمام يافندم 

الضابط قال : وبعدين في المطاريد دول هيفضلوا يسرقوا في البلد كده واحنا واقفين نتفرج

الشاويش محمد قال : وهو هنعمل ايه يافندم ما العساكر بتاعتنها منتشرين في البلد ومع ذلك مش قادرين نمسك حتى واحد منهم

الضابط قال بنرفزه : يعني ايه نسكت ونسبهم يسرقوا في البلد براحتهم 

الشاويش محمد قال : لا يا فندم بس احنا بنعمل اللي نقدر عليها 

الضابط قال بنرفزه : ماينفعش الكلام ده لازم نقبض عليهم 

الشاويش محمد قال : طيب ازاي يافندم واحنا حاولنها كذا مرة بس منفعش 

الضابط قال : مافيش غير حل واحد 

الشاويش محمد قال : ايه هو 

الضابط قال : اللي احنا نحصرهم في الجبل

الشاويش محمد قال : يعني نطلع الجبل 

الضابط قال : ايوه 

الشاويش محمد قال : بس احنا منعرفش مكانهم والجبل واسع يافندم 

الضابط قال : مش احنا مراقبين الجبل 

الشاويش محمد قال : ايوه 

الضابط قال :المراقبة وصلت ليه 

الشاويش محمد قال : فيه واحد بينزل من الجبل بعد فترة العسكري شافه بس لما راحله اختفها 

الضابط قال : طيب خلي المراقبة مستمرة  على الجبل بس وأول ما الرجل ده ينزل أو يطلع الجبل يقبضوا عليه مفهوم 

الشاويش محمد قال : حاضر يافندم 

الضابط قال : اتفضل

الشاويش محمد قال : حاضر وخرج

في السوق:

وبينظر زاهر لي ملك باستعجاب 

ملك قالت : بتبصلي كده ليه 

زاهر قال : مستعجب 

ملك قالت : ليه 

زاهر قال : علي اللي انتي عملتيه في الرجل جوه في المحل 

ملك قالت : عملت ايه يعني 

زاهر قال : يا انتي زهقت  الرجل جوه على السعر  لغاية موافق على السعر بتاعك 

ملك قالت : امال يعني كنت عاوزني اقول طيب على السعر اللي قال عليه وخلاص 

زاهر قال : اه انا بعمل كده 

ملك قالت : انت بتعمل كده علشان انت مش بتشتري من أماكن مش زي دي وبعدين انا لازم اعمل كده علشان ميفكرنش عبيطة ويضحك عليها ويعطني بضعف الثمن الناس دي مش بريئة زي ما انت فاكر يازاهر دول ما بيصدقوا يلقوا واحد مش فاهم حاجة بيشترى ويسرقوا في السعر انت مثلا لما بتجي تعمل صفقة أو تدخل مزاد مش بتتفقوا على سعر معين علشان تاخد الصفقة 

زاهر قال : ايوه طبعا 

ملك قالت : ولو الطرف التاني من الصفقة رجع في كلامه لأي سبب وعاوز يزود سعر الصفقة دي بتعمل ايه 

زاهر قال : مافيش اما برفض الصفقة أو نتفق على سعر تاني غير اللي انتفقنها عليه 

ملك قالت : اهوه انا عملت كده مع الرجل ده فضلت وراها لغاية مااتفقت على سعر متوسط معقول بس كده 

زاهر قال بدهشة : إنما قوللي انتي عرفتي كل الحاجات دي منين ملك قالت : ماما الله يرحمها كنت بشوفها بتعمل كده لما كنت بنزل معها وتعلمت 

زاهر قال : اه ااااه ما دام الحكاية كده ما تجي تشتغلي معايا في الشركة 

ملك قالت : اشتغل ايه 

زاهر قال : تزهقي الناس اللي بعمل معهم شغل لما يوافق على السعر اللي انا عاوزه زي  عملتي مع الرجل جوه

ملك قالت : بتريق عليه 

زاهر قال : لا والله بتكلم بجد أصل انتي بتعرفي تقنعي اللي حوليكي بشكل مش معقول 

ملك قالت : شكرا بس انا عاوزها ابقي دكتورة وبس 

زاهر قال : ليه كده 

ملك قالت : انا عاوزها كده ببقي فرحانه لما بشوف الأطفال 

زاهر قال بإبتسامة : بما انك بتحبي الأطفال انا عاوز يبقى عندي اطفال كتير موافقة 






ملك بخجل وبدون تعليق ومشت 

زاهر قال بإبتسامة : استني ومشي انا بتكلم بجد 

ملك قالت : يلا يا زاهر فيه حاجة لسه عاوزها اشتريها علشان منتاخرش 

زاهر قال : طيب لسه فيه ايه تاني عاوزها تشتريه 

ملك قالت : عاوزها اشتري لوحات عليها صور للأطفال 

زاهر قال : فكرة حلوة أظن انك مش هتلقيهم هنا 

ملك قالت : باين كده 

زاهر قال : طيب تعالي انا اعرف واحد بيبع لوحات بس هنطلع من هنا ازاي 

ملك قالت : زي ما دخلنها 

زاهر قال : هو انا عارف احنا دخلنها منين السوق زحمها 

ملك قالت : طيب تعالي 

عند العربية زاهر : 

زاهر قال : أخيرا خرجنها اركبي 

ملك قالت : طيب وركبت 

وركب زاهر قال : ايه الزحمة دي 

ملك قالت : انت مالك عرقت كده ليه 

زاهر قال : اعمل ايه الجو حر وانا بتخنق من الزحمة 

ملك قالت : طيب متقولتليش ليه 

زاهر قال : وانتي هتعملي ايه 

ملك قالت : ماكنتش دخلتك السوق معايا 

زاهر قال : لا انا كويس وبعدين شوفت النهاردة دنيا تانية غير اللي انا عايش فيها 

ملك قالت : وايه رأيك في الدنيا دي 

زاهر قال : بصراحة مش عارف ياملك 

ملك قالت : مش عارف ايه 

زاهر قال : مش عارف أكون رأي 

ملك قالت : ليه 

زاهر قال :  يمكن علشان انا مشوفتش حاجات كتير فى الدنيا دي أو علشان شوفتها من بره بس 

ملك قالت : يعني انت عاوز تشوفها 

زاهر قال : اكيد بس مش وقته احنا مش قولنها اللي احنا هنحضر للفرح مع العيادة 

ملك قالت : ايوه بس لما تيجوا ونقرأ الفاتحة 

زاهر قال : ما احنا هنجي إن شاء الله بس نختصر الوقت ونروحوا نشوف فستان الفرح بعد ما نخلص الوحات ايه رأيك 

ملك قالت : بس كده هنتاخر 

زاهر قال : لا ولا هنتاخر ولا حاجة 

ملك قالت : طيب 

ومشي زاهر بالعربية قالت : لسه فيه حاجة عاوزها تشتريها غير الوحات 

ونظرة ملك في القائمة وقالت : لا انا كده خلصت بس المحل ده لوحاته غالية 

زاهر قال : يعني مش اوي ليه 

ملك قالت : علشان اعرف هدفع قده ايه 

زاهر قال : ماتقلقيش هو عرفني وهيعملنها خصم 

ملك قالت : طيب 

زاهر قال :  طبعا احنا هنعيش فى الفيلا 

ملك قالت : ايوه طبعا انا مش هقدر أبعد عن جدي 

زاهر قال : جدي بس 

ملك بخجل بدون تعليق 

زاهر قال : تعرفي انك بتبقى حلوه اوي لما وشك يحمر وتتكسفي ملك قالت بإرتباك : لسه كتير 

زاهر قال : لا خلاص ادينا وصلنها ووقف العربية ونزل 

ونزلت ملك وراها

في المحل : 

زاهر قال : المحل ده عنده لوحات كتير هتعجبك 

وراح  لهم صاحب المحل وقال : اهلا زاهر بيه 

زاهر قال : اهلا  ياماهر اعرفك دي خطبتي 

ماهر قال : اهلا يا فندم 

ملك قالت : اهلا بك 

زاهر قال : عاوزين نتفرج شويه على الوحات 

ماهر قال : اتفضل يافندم المحل محلك 

زاهر قال : شكرا يا ماهر تعالى ياملك 

ملك قالت : يلا 

ماهر قال : جمعه 

وراح له جمعه وقال : ايوه يافندم 

ماهر قال : حاجة صعقة بسرعة 

جمعه قال : حاضر وخرج 

وبتنظر ملك للوحة وقالت : ايوه رأيك يازاهر في دي 

زاهر قال : جميلة جدا وشاور على لوحة تانية ودي ايه رأيك فيها ملك قالت : فعلا جميلة 

زاهر قال : بس دي هتحطيها فين 

ملك قالت : اللي انا اختارتها هحطها قصد الباب علشان اللي داخل من العيادة يشوفها 

زاهر قال : كويس ودي 

ملك قالت : دي هحطها في غرفة المكتب علشان لما انظر لها اتذكرك 






زاهر قال بإبتسامة : تمام لسه عاوزها لوحات تانية 

ملك قالت : ايوه عاوزها اتنين كمان 

زاهر قال : طيب 

وجاء جمعه وقال : الحاجة الصقعة يافندم 

ماهر قال : طيب خليها على المكتب 

جمعه قال : حاضر وراح حطها على المكتب 

ملك قالت : ايه رأيك في دول 

زاهر قال : حلوين اوي تعالى يلا 

ملك قالت : طيب 

زاهر قال : احنا هناخد دول يا ماهر

ماهر قال : تمام جمعه 

وجاء جمعه وقال : ايوه يافندم 

ماهر قال : خدهم من زاهر بيه 

جمعه قال : حاضر و أخذهم 

ماهر قال : اتفضلوا في المكتب 

زاهر قال : طيب 

في المكتب : 

ماهر قال : اتفضلوا 

زاهر وملك قالوا : شكرا 

ماهر قال : اتفضلوا الحاجة الصقعة 

زاهر قال : شكرا 

في المستشفى : 

في مكتب الدكتورة رانيا : 

الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : اما اشوف ملك بتاعت القائمة بتاعتها ولا لا وفتحت الواتس لقت ملك بعتلها كويس انها باعتهم ونظرة في القائمة بتاعتها كده كويس مافيش حاجة من اللي أنا هجبها هي هتجبها تاني لما اخلص شغل ابقي انزل اجبهم بس يارب اخلص بدري النهاردة وشنت الجرس 

وخبطت امال ودخلت وقالت : ايوه يا دكتورة 

الدكتورة رانيا قالت : دخلي الحالة اللي بعدها 

امال قالت : حاضر وخرجت اتفضلي 

الحالة قالت : شكرا ودخلت 

في محل الواحات : 

في مكتب ماهر : 

وقام زاهر وقال : شكرا يا ماهر 

ماهر قال : العفو انا تحت امرك في أي وقت 

زاهر قال : إن شاء الله اجيلك تاني 

ماهر قال : المحل محلك في أي وقت 

زاهر قال : يلا يا ملك 

ملك قالت : يلا 

ماهر قال : شرفتي ياهانم 

ملك قالت : شكرا 

ماهر قال : جمعه 

جمعه قال : ايوه يافندم 

ماهر قال : حطهم في عربية زاهر بيه 

جمعه قال : حاضر وراح وحطهم في العربية 

وركبت ملك العربيه وركب زاهر العربية وتحرك وقال : كده خلصنها نروح نشوف الفستان الفرح 

ملك قالت  : طيب بس منتاخرش 

زاهر قال : متقلقيش مش هنتاخر 

في شركة العشري : 

في مكتب خالد بيه : 

وبيتصل خالد بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

خالد قال : زاهر وصل 

ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم لسه موصلش 

خالد قال : طيب وقفل الخط غريبة لسه موصلش لغاية دلوقتي معقول يكون لسه في الفيلا اما اتصل عليه كده اشوفه فين وبيتصل 

في عربية زاهر :

ورن تليفون زاهر ونظر فيه وقال : خالد 

ملك قالت : خالد 

زاهر قال : ايوه وفتح الخط الووه أيوه يا خالد 

خالد قال : الووه ايوه يا زاهر 

زاهر قال : فيه حاجة 

خالد قال : لا مافيش هو انت فين 

زاهر قال : مافيش في مشوار ليه 

خالد قال : مافيش قلقت عليك لما مجاتش لغاية دلوقتي 

زاهر قال : لا ما تقلقش انا كويس هخلص وهجي 

خالد قال : طيب 

ملك قالت : سلاملي عليه 

زاهر قال : ملك بتسلم عليك 

خالد قال : هي معاك 

زاهر وقال : ايوه كانت بتشتري شويه حاجات 

خالد قال : طيب ادهاني 

زاهر قال : طيب امسكي ياملك عاوز يكلمك 

ملك قالت : الووه ايوه يا خالد 

خالد قال : مبروك 

ملك قالت : الله يبارك فيك 

خالد قال : كده بقيتي خطوبته رسمي 

ملك قالت : ايوه 

خالد قال : تعرفي انا اول ما زاهر قالي مصدقتش 

ملك قالت : ليه 







خالد قال : علشان زاهر عملها أخيرا وطلب ايدك كنتي فاكر إن اليوم ده مش هيجي ابدا 

ملك قالت : وانا برده استغربت لما طلب أيدي 

خالد قال : المهم انه عملها وكده مش هتقدري تسبينها ابدا 

ملك قالت : ايوه بقيت من العيلة رسمي 

خالد قال : انتي من العيلة من زمان بس انتي ماكنتيش واخدها بالك 

ملك قالت : ازاي يعني 

خالد قال : أقصد ان القدر هو اللي دخلك على حياتنها علشان تبقي واحدة من العيلة 

ملك قالت : مش عاوز حاجة اجبهلك 

خالد قال : لا يا ملوكة شكرا سلام 

ملك قالت : مع السلامة وقفلت الخط  امسك يا زاهر 

وأخذ زاهر التليفون وقال : احنا وصلنها ووقف العربية ونزل 

ونزلت ملك من العربية وقالت :انت جايبنها هنا ليه يازاهر 

زاهر قال : علشان فستان الفرح تعالى 

ملك قالت : طيب 

أمام شقة المصمم : 

زاهر قال : ده أشهر مصمم فساتين فرح في البلد  

ملك قالت : بس ده كتير عليها يازاهر 

زاهر قال : مافيش حاجة تكتر ابدا عليكي 

ملك قالت : ما كونها نختار فستان جاهز وخلاص 

زاهر قال : لا طبعا هي حبيتي تلبس أي فستان لازم تلبس فستان معمول مخصوص علشانها وشن الجرس 

ملك قالت : ربنا يخليك لي يا زاهر 

زاهر قال : ويخليكي ليها ياحبيتي 

وراحت مساعدة المصمم وفتحت الباب وقالت : اهلا يا فندم 

زاهر قال : اهلا بكي انا زاهر العشري عاوز اقابل المصمم 

المساعدة قالت : اتفضل 

زاهر قال : شكرا ودخل ودخلت ملك وراها 

المساعدة قالت : اتفضلوا 

زاهر قال : شكرا وقعدوا 

المساعدة قالت :  هو فيه ميعاد 

زاهر قال : لا بس قوليه زاهر العشري 

المساعدة قالت : طيب وراحت للمصمم 

المصمم قال : في حاجة 

المساعدة قالت : زاهر العشري بره وعاوز يقابل حضرتك 

المصمم قال : زاهر العشري اه ااااه خليه يتفضل 

المساعدة قالت : حاضر ومشت وراحت لهم اتفضلوا 

وقام زاهر وقال : شكرا ومشي 

ومشت ملك قالت : شكلك تعرف المصمم ده 

زاهر قال : ايوه وخبط علي الباب

المصمم قال : أدخل 

ودخلوا زاهر وملك 

ونظر المصمم لزاهر وقال : اهلا يازاهر وراح وحضنه 

زاهر قال : اهلا يا شادي 

شادي قال : ايه مختفي يعني ولا بتسال 

زاهر قال : ما انت عارف الشغل 

شادي قال : مش هتعرفني

زاهر قال : ملك خطبتي 

شادي قال : اهلا يا فندم 

ملك قالت : اهلا بك 

شادي قال : كده تخطب من غير ما تقوللي 

زاهر قال  : الخطوبة جات بسرعة ملحقناش نعزم حد وبعدين اديني جتلك علشان اعزمك على الفرح 

شادي قال : امتا 

زاهر قال : قريب إن شاء الله علشان كده انا جتلك علشان تعمل لخطبتي فستان الفرح 

شادي قال بإبتسامة : مافيش مانع وحضرتك عاوزها ازاي 

ملك قالت : هو مافيش حاجة معين 

شادي قال : طيب انا هاخد المقاس وهصمه قبل ماابدي فيه هبعتلك التصميم تمام 

زاهر قال : تمام بس بقولك ايه انا عاوزه تصميم مايكونش اتعمل قبل كده 

شادي قال : ماتقلقيش إن شاء الله هيعجبكم وبيتصل بالمساعدة الووه 

المساعدة قالت : ايوه يافندم 

شادي قال : تعالي شويه 

المساعدة قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وراحت وخبطت علي الباب 

شادي قال : اتفضل 

ودخلت المساعدة وقالت : ايوه يافندم 

شادي قال : سمر خدي المقاسات بتاعتها الآنسة 

سمر المساعدة قالت : حاضر يافندم اتفضلي يافندم 

ملك قالت : طيب وخرجت 

زاهر قال : انا عاوزه في أسرع وقت 

شادي قال : ان شاء الله انا هبعتلك التصميم وترد عليه وانا هبدا على طول 

زاهر قال : تمام انت معاك رقمي 

شادي قال : ايوه ولا انت غيرته 

زاهر قال : لا هو هو 

شادي قال : تمام 

وراحت سمر  علي مكتب المصمم وخبطت علي الباب 

شادي قال : أدخل 

ودخلت سمر وقالت : خلاص يا فندم اخدت المقاس 

شادي قال : تمام 






وجاءت ملك 

وقام زاهر قال : طيب نستاذن احنا 

شادي قال : انتم لسه ما شربتوش حاجة 

زاهر قال : مرة تانية إن شاء الله 

شادي قال : طيب مع السلامة 

زاهر قال : الله يسلامك يلا ياملك 

ملك قالت : يلا 

وخرجوا زاهر وملك من الشقة ونزلوا ورحوا عند العربية وركبت ملك العربية  وركب زاهر وتحرك وقال : ايه رأيك نروح نتغدها 

ملك قالت : لا مش هينفع يادوب اروحها علشان ورايها حاجات كتير لازم اعملها 

زاهر قال : طيب 

ملك قالت : تفتكر عم حسنين وافق على ناجي 

زاهر قال : مش عارف انا لما هروح اعرف وابقي هبلغك 

ملك قالت : طيب يارب يكون وافق عليه 

زاهر قال : لدرجتي مهتمة بالموضوع ده 

ملك قالت : ايوه علشان ناجي بيحبها اوي 

زاهر قال بإبتسامة : طيب وصلنها ووقف العربية

وبتاخد ملك الحاجات 

زاهر قال : استني انا هجبهم 

ملك قالت : طيب ونزلت من العربية 

ونزل زاهر وفتح الباب العربية اللي وراها وأخذ الصور وقال : اتفضلي 

ملك قالت : شكرا 

زاهر قال : انا كنت عاوز اوصلك بهم لفوق بس مش هينفع 

ملك قالت : لا كفاية كده سلام 

زاهر قال : مع السلامة خلي بالك 

ملك قالت : حاضر وطلعت 

وركب زاهر عربيته وتحرك على الشركة 

دخلت ملك علي الشقة وراحت علي غرفتها وحطت الصور وقالت لنفسها : انا لسه مقولتش لطنط شريفة أما اروح اقولها وخرجت من الشقة وراحت علي شقة سامي وخبطت علي الباب 

وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : انتي جيتي امتا 

ملك قالت : من شويه عاوزها اتكلم معاكي في موضوع 

شريفة قالت : موضوع ايه خير

ملك قالت : خير إن شاء الله بس مش هينفع نتكلم هنا ممكن نتكلم في شقتي 

شريفة قالت : ايوه طبعا بس استني لما أجيب المفتاح 

ملك قالت : طيب 

ودخلت شريفة وجابت المفتاح وقالت : اتفضلي وقفلت الباب 

ملك قالت : اتفضلي ياطنط 

ودخلت شريفة وراحت وقعدة وقالت : خير 

وقفلت ملك الباب وقعدة وقالت : انا جيلي عريس 

شريفة قالت بإبتسامة : طيب مبروك 

ملك قالت : الله يبارك فيكي  

شريفة قالت : هو مين 

ملك قالت : زاهر العشري حفيد حامد بيه اللي وصلني لغاية هنا 

شريفة قالت لنفسها : شكل سامي كان معها حق في اللي قاله 

ملك قالت : طنط طنط شريفة 

شريفة قالت : ايوه يا ملك 

ملك قالت : حضرتك روحتي فين 

شريفة قالت : لا مافيش وانتي موافقة 

ملك بإبتسامة  بدون تعليق 

شريفة قالت : يبقي موافقة 

ملك قالت : وهما جاين النهاردة علشان يقروا الفاتحة 

شريفة قالت : كده ربنا يتممك بخير 

ملك قالت : ربنا يخليكي ياطنط فأنا عاوزكي انتي وعم سامي تكونوا حاضرين علشان انتم أهلي بعد وفاة ماما وبابا 

شريفة قالت : طبعا هنحضر معقول نسيبك لواحدك في يوم زي ده إنما قوللي هما جاين الساعة كام 

ملك قالت : الساعة 7 

شريفة قالت : طيب انا هقوم أنظف الشقة واعمل حاجة حلوة  وهكلم سامي علشان يجيب جاتوه انتي مجهزي نفسك علشان معتش وقت






ملك قالت : ربنا يخليكم ليها 

شريفة قالت : يا انتي زي بنتي هروح أكلم سامي 

ملك قالت : طيب 

وخرجت شريفة من الشقه 

وراحت ملك علي غرفة وقالت لنفسها : يوووه كنت هنسها اتصل بي رانيا اما اتصل بها وبيتصل الووه 

الدكتورة رانيا قالت : الووه ايوه ملك 

ملك قالت : انتي لسه في المستشفى 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه بس متقلقش قربت اخلص وهنزل أجيب الحاجات 

ملك قالت : لا أنسى الحاجات دلوقتي 

الدكتورة رانيا قالت :  ليه 

ملك قالت : علشان النهاردة فاتحتي على زاهر 

الدكتورة رانيا بدهشة : فاتحتك على زاهر 

ملك قالت : ايوه 

الدكتورة رانيا قالت باستغراب : زاهر العشري 

ملك قالت : ايوه 

الدكتورة رانيا قالت : وازاي ده حصل 

وحكلتها ملك علي اللي حصل وقالت : بس 

الدكتورة رانيا قالت : طيب ما انا كنت عندك مقولتليش ليه 

ملك قالت : ما انا كنت اقولك بس انتي نستني المهم عاوزكي تجي ماشي 

الدكتورة رانيا قالت : طبعا هجي شوفتي بقي اني كان معايا حق لما قوتلك انك بتحبي زاهر وهو بيحبك 

ملك قالت : طيب متتاخرش بقي 

الدكتورة رانيا قالت : هما هيجوا امتا 

ملك قالت : الساعة 7 

الدكتورة رانيا قالت : طيب مش هتاخر والف مبروك 

ملك قالت : الله يبارك فيكي اعقبالك 

الدكتورة رانيا قالت : لا انا هعنس زي ماما ما بتقولي 

وضحك ملك قالت : لا ان شاء الله هتلقي حد يستحملك 

الدكتورة رانيا قالت : يستحملني هو انا مجنونة 

ملك قالت : يعني مش اوي جنان خفيف 

الدكتورة رانيا قالت : بقي كده انا مش هرود عليكي علشان النهاردة فاتحتك سلام 

ملك قالت : مع السلامة وقفلت الخط 

في شقة سامي : 

وبيتصل شريفة بسامي زوجها وقالت : الووه 

سامي قال : الووه ايوه يا شريفة 

شريفة قالت : بقولك ايه هات معاك علبه جاتوه وعلبة حلويات 

سامي قال : ليه

وحكلته شريفة على اللي حصل وقالت : ماتتأخرش

سامي قال بإبتسامة : طيب مش قوتلك إن انا كان معايا حق 

شريفة قالت : طيب متتاخرش 

سامي قال : هي قالتلك هيجوا الساعة كام 

شريفة قالت : الساعة 7 

سامي قال : طيب انا مش هتاخر 

شريفة قالت : ومتنساش الجاتوه والحلويات 

سامي قال : طيب سلام 

شريفة قالت : مع السلامة وقفلت الخط وراحت علي المطبخ وأخذت دقيق وخرجت من الشقة وراحت علي شقة ملك وخبطت علي الباب 

وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : اتفضلي ياطنط 

ودخلت شريفة قالت : شكرا يا حبيبتي 

ملك قالت : ايه اللي معاكي ده 

شريفة قالت : ده دقيق علشان الكيك انا هدخل اعملها وبعد كدا أنظف الشقة 

ملك قالت : لا ياطنط أدخلي حضرتك اعمليها وانا هساوي الشقة وبعدين لسه بدري 

شريفة قالت : بس ياملك 

ملك قالت : مابسش يلا 

شريفة قالت : طيب 

أمام شركة العشري : 

وصل زاهر علي الشركة وراح علي مكتبه وقال : ياسمين 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

زاهر قال : خالد معها حد 

ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم حضرته كان من شويه بس بيسأل على حضرتك 

زاهر قال : طيب وراح علي مكتب خالد وخبط علي الباب 

خالد قال : أدخل 

ودخل زاهر وقال : أخبار الشغل ايه 

خالد قال : الحمد لله 

وقعد زاهر وقال : طيب كويس 

خالد قال : إنما انت كنت مع ملك ليه 

زاهر قال : ايه مش خطبتي 

خالد قال : تعرف يازاهر لما قولتها المرة دي حاسس انها مختلفة عن كل مرة قولتها فيها 

زاهر قال : ايوه علشان قاليها من قلبي 

خالد قال : إنا مبسوط اوي انك حبيت وبتقول كده 

زاهر قال : تعرف ياخالد انا لما ملك بتكون جانبي بحس اني مالك الدنيا كلها 

خالد قال بإبتسامة : قده كده بتحبها 

زاهر قال : ايوه تعرف انا ماكنتش فاهم الشعور اللي انا كنت بحس بيه 





خالد قال باستغراب : شعور زي ايه 

زاهر قال : شعور متلغبط معرفش انا فرحان ولامبسوط لما مابشوفها حالة كده غريبة 

وسرح خالد بتفكيره وبدون تعليق 

ونظر له زاهر وقال : ها روحت فين 

وسرح خالد بتفكيره 

زاهر قال : خالد هاي 

خالد قال : ها 

زاهر قال : روحت فين

خالد قال : لا مافيش 

زاهر قال : طيب يلا علشان نروح نأكل ونغير علشان نروح عند ملك 

خالد قال : ليه هو احنا هنروح امتا 

زاهر قال : الساعة 7 وقام 

خالد وقال : يلا 

وخرجوا زاهر وخالد من الشركه وركب خالد مع زاهر وقال : يلا علشان انا ميت من الجوع 

وركب زاهر قال : نفسي اعرف انت امتا مبتقش ميت من الجوع وتحرك 

خالد قال : لما أكون نايم 

زاهر قال : طيب علشان تبقي وأكل قبل ماتنام 

خالد قال : ما انت عارف اني بحب الأكل وبعدين أنا من الصبح ماكلتش 

زاهر قال : طيب ادينها وصلنا ونزل خالد وزاهر وراها 

زاهر قال : ناجي 

وراح له ناجي وقال : ايوه يافندم 

زاهر قال : عملت ايه 

ناجي قال : قرانها الفاتحة والفرح يوم الخميس اللي بعد الجاي 

زاهر قال : طيب مبروك 

ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم 

خالد قال : مبروك يا ناجي 

ناجي قال : الله يبارك فيك ياخالد بيه 

زاهر قال : وهتعمل الفرح فين 

ناجي قال : في قاعة يافندم وطبعا لو شرفتني فرحتي هتبقي فرحتين 

زاهر قال : طبعا هانجي انت خلاص بقيت واحد مننا 

ناجي قال : شكرا والإنسة ملك كمان هي اللي ليها الفضل بعد ربنا في الجوازة دي انها تتم 

زاهر قال : ماتقلقيش هتحضر لو محتاج حاجه قولي 

ناجي قال : لا يا فندم ربنا يخليك 

زاهر قال : طيب بكرة إن شاء الله تعدي عليه في الشركة علشان تستلم الشقة 

ناجي قال : انا مش عارف اشكر حضرتك 

زاهر قال : دي حاجة بسيطة يلا ياخالد ومشي 

خالد قال : يلا ومشي

ودخل خالد وراها وقال :  فتحيه حضري الأكل 

 فتحية اوقالت : حاضر يافندم ومشت 

زاهر قال : جدي 

وسمعه جده من الجنينه وقال : انا هنا يازاهر في الجنينه تعال 

ورحوا له زاهر وخالد وقعدوا 

خالد قال : انت بتعمل ايه هنا ياجدي 

جده قال : مافيش كنت بقرا شويه فقولت اقعد هنا شويه في الهوا 

زاهر قال : طيب 

جده قال : قولي انت شوفت ملك انهاردة

 خالد قال : اه شافها ياجدي كان معها طول النهاردة 

جده قال : بجد يازاهر 

زاهر قال بضيق : ايوه يا جدي أصل هتفتح عيادة في الشقة بتاعتها ونزلت تشتري شويه حاجات علشان العيادة 

جده قال : ليه هي مش هتشغل في المستشفى 

زاهر قال : لا 

جده قال : ليه 





وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : بس فأنا مرضش أدخل علشان ده شغلها وهي هتكون ادرها مني بيه 

جده قال : معاك حق 

وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز 

حامد بيه وقال : طيب روحي انتي 

خيرية قالت : طيب ومشت 

في بيت ملك : 

شريفة وهي في المطبخ وقالت : خلصتي ياملك 

ملك قالت : ايوه ياطنط خلصت حضرتك خلصتي 

شريفة قالت : ايوه خلص هي في الفرن روحي انتي جهزي نفسك 

ملك قالت : طيب حضرتك قولتي لعمو سامي 

شريفة قالت : اه ااااه كلمته بس مش عارفة اتاخر ليه 

ملك قالت : زمانه جاي ودخلت علي غرفتها وقفلت الباب 

أمام بيت ملك : 

وصل سامي وطلع وراح علي شقة ملك وخبط علي الباب 

وطلعت شريفة من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت : اتاخرت ك?


        الفصل الواحد والتسعون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×