رواية خفايا القدر الفصل الثامن والثمانون 88 بقلم اسماء صلاح
البارت 88 من خفايا القدر
الدكتورة رانيا قالت : متشكرنيش على حاجة تاني
خالد قال : ليه
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة بس متشكرنيش وخلاص
خالد قال : طيب وابقي كلمني علشان تقوللي هي قالتلك ايه ماشي
الدكتورة رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
أمام شركة العشري :
وصل زاهر علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة ورايح علي مكتبه ونظروا له الموظفين ورحوا له وقالوا : حمد لله على السلامة يا فندم
زاهر قال : الله يسلامكم
الموظف قال : حضرتك كويس يافندم
زاهر قال : اه الحمد لله اتفضلوا على مكتبكم وانا متشكر اوي على مشاعركم دي اتفضلوا ومشوا الموظفين
وراح زاهر بيه علي مكتبه
ونظرة له ياسمين السكرتارية وقالت : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يسلامك ودخل مكتبه وقعد وقام وبينظر من الشباك المكتب
أمام الشركة :
وصل خالد بيه علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح الي مكتبه ياسمين زاهر بيه معها حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب ودخل ايه يازاهر
وبينظر زاهر وراها قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : ايه اللي نزلك الشغل وانت تعبان وقعد
وبينظر زاهر من الشباك وقال : لا انا بقيت كويس
خالد قال : كويس ايه يا انت لسه طالع من المستشفى كنت ارتاح وانا هنا هاشوف الشغل
زاهر قال : لا متقلقش انا كويس
خالد قال : بس برده كان لازم ترتاح على الأقل انهاردة
زاهر قال بضيق: لا يا خالد انا كويس متخافش
خالد قال : طيب وقام ومشي ووقف زاهر
زاهر قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : انت متأكد انك كويس
زاهر قال بضيق : اه متأكد خلص هتقعد تسأل كام مرة اني كويس وهقولك اني كويس
خالد قال : انا بسالك علشان انت مزعلتليش اني دخلت عليك من غير ما خبط زي كل مرة
زاهر قال : علشان زهقت كل مرة اقولك كده وانت برده بتدخل من غير ما تخبط يبقي خلاص هاقعد هقولك وانت مبتعلمش لازمته ايه بقي
وراح له خالد وحط ايده علي كتفه وقال : زاهر انا عاوز اطمن عليك لو فيه حاجة قولي عليها يمكن اساعدك مش احنا بنقول كل حاجة لبعض
زاهر قال : خالد متقلقش انا كويس ولو فيه حاجة هقولك بس مافيش حاجة
خالد قال : طيب انا في مكتبي لوحبيت تقولي حاجة ابقي تعالها
زاهر قال : طيب
ومشي خالد
ورن تليفون زاهر وسمعه وراح له ومسكه وقال : الووه
نادر قال : الووه ايوه يا زاهر عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : انا كويس الحمد لله
نادر قال : طيب الحمد لله وملك عاملة ايه
زاهر بدون تعليق
نادر قال : ايه يا زاهر انت سامعني
زاهر قال بضيق : ايوه يا نادر سامعك
نادر قال : طيب كويس أصل افتكرت الخط انقطع بقولك ملك عاملة ايه
زاهر قال بضيق : كويسة يانادر
نادر قال : طيب حمد لله والدكتور مقلش هتخرج امتا
زاهر قال : لا احنا خرجنا النهاردة
نادر قال : طيب انا اتصلت بك علشان كنت ناوي اروح انهاردة المستشفى
زاهر قال : انت عامل ايه
نادر قال : كويس الحمد لله على فكرة انا مكتبتش اللي انت قولتهولي في الخبر
زاهر قال : طيب ليه ما انت قولتي وانا مزعلتش منك
نادر قال : ايوه بس انا اللي مردضش علشان انت قولتهولي كصديق مش كصحفي وبعدين انا اتكلمت مع رئيس التحرير وهو وافق على كده وكمان علشان ابقي مرتاح ويبقى في فصل بين صداقتي معاك وبين شغلي كصحفي انت فهمني يازاهر
زاهر قال : ايوه فهمك يانادر
نادر قال بإبتسامة : وبعدين صديقي بقي أشهر من النار على العالم بعد اللي حصل معها
زاهر بدون تعليق
نادر قال باستغراب : زاهر زاهر
زاهر قال : سامعك يانادر
نادر قال : مالك يا زاهر
زاهر قال : مافيش يا نادر
نادر قال : مافيش ازاي وانت مضايق مش زي عاويدك من اللي أنا قولته يا انت حتى معلقتش
زاهر قال : عادي يا نادر يعني
نادر قال : لا مش عادي فيه حاجة وانت مخبيها عليه
زاهر قال : لا يا نادر مافيش حاجة انا كويس متقلقش
نادر قال : هو انت فين
زاهر قال : في الشركة ليه
نادر قال بدهشة : في الشركة
زاهر قال : ايوه
نادر قال : انت روحت الشركة ليه وانت لسه تعبان
زاهر قال : لا انا كويس وبعدين انا عندي شغل كتير يلا سلام
نادر قال : طيب سلام وخلي بالك من نفسك
زاهر قال : وانت كمان ومع السلامة
نادر قال : سلام وقفل الخط ماله زاهر فيه حاجة صوته زي مايكون مضايق اوي زعلان من حاجة ياتري فيه ايه
فى مكتب زاهر :
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : بلغي المهندسين إن في اجتماع بعد عشر دقائق وبلغي خالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وبتتصل بخالد بيه
خالد وقال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : في اجتماع بعد عشرة دقائق يافندم
خالد قال باستغراب : اجتماع
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم زاهر بيه طلب مني اني أبلغ حضرتك
خالد قال : طيب وقفل الخط مش بيريح نفسه ابدا مايبقاش زاهر لومعملش كده وقام وخرج من مكتبه وراح علي غرفة الاجتماعات
وراحت ياسمين السكرتاريه على مكتب زاهر بيه وخبطت على الباب
زاهر قال بضيق : أدخل
ودخلت ياسمين السكرتارية قالت : انا بلغتهم يافندم وهما منتظرين حضرتك في غرفة الاجتماعات
زاهر قال : طيب وقام وخرج وراح علي غرفة الاجتماعات ودخل
ووقف الكل ماعد خالد وقالوا : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه زاهر قال : الله يسلامكم اتفضلوا اقعدوا
وقعد الكل
زاهر قال : ايه أخبار المشاريع
المهندس فارس قال : كله تمام يافندم انا خلصت تصميمات مشروع الفندق وهنبدء فيه من بكرة إن شاء الله
زاهر قال : طيب كويس والمطاعم
المهندس هاني قال : قربت تخلص يافندم
زاهر قال : طيب تمام حسام عملت ايه في تصميمات فيلا أشرف نجاتي
المهندس حسام قال : خلصت يا فندم وبكرة إن شاء الله هنبدء فيها
زاهر قال : طيب تمام اتفضلوا انتم
وخرجوا المهندسين
خالد قال : هتعمل ايه في العمارات
زاهر قال : هعملها دعاية علشان الشقق نبعها
خالد قال : طيب مين اللي هيعمل الدعاية دي
زاهر قال : اشرف نجاتي
خالد قال : علشان كده خلتني اقابله كويس
زاهر قال : ايوه وسرح
خالد قال : يا انت يازاهر بتعلب
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
خالد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا خالد فيه ايه
خالد قال : مالك
زاهر قال : مافيش
خالد قال : طيب انتي هتاكل ايه
زاهر قال : لا ماليش نفس
خالد قال : انت لازم تاكل علشان انت تعبان ولازم تتغذها كويس
زاهر قال : لما اجوع هأكل
خالد وقال : يبقي مش هتاكل انا هطلب أكل قولي اطلبك ايه
زاهر قال : مش عاوز ياخالد كول انت
خالد وقال : بس الناس موصييني عليك
زاهر قال باستغراب : ناس
خالد قال : ايوه
زاهر قال : ناس مين
خالد قال : جدي وملك
زاهر قال بدهشة : ملك
خالد قال : ايوه قالتي أخلي بالي منك
زاهر قال بغضب : هي قالتك كده
خالد قال : ايوه
زاهر قال : وهي عاملة ايه
خالد قال : كويسة وقعدت أقنع فيها علشان ترجع معايا بس هي رفضت
زاهر قال بنرفزه : رفضت وسرح
خالد قال : هتاكل ايه بقي
وقام زاهر قال بنرفزه : مش وأكل وخرج
خالد قال لنفسه باستغراب : هو ماله فيه ايه
وخرج زاهر من الشركة وركب عربيته ومشي
وخرج خالد من غرفة الاجتماعات وراح علي مكتب زاهر ودخل وبينظر ملقش حد وخرج وقال : ياسمين زاهر بيه فين
ياسمين السكرتارية قالت : مشي يافندم
خالد قال باستغراب : مشي
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال لنفسه باستغراب : هو ايه اللي بيحصل معها مشي ليه وبعدين هو اضايق من ايه أما اتصل بيه لا بلاش احسن اخليه قاعد لواحده شويه وبعدين هو تلقيه راح على الفيلا لما هاروح ابقي اكلم معها ودخل مكتبه
في بيت ملك :
وطلعت شريفة من المطبخ وفي ايدها صنية أكل وراحت علي غرفة ملك ودخلت وحطت الصنية من ايدها
ملك قالت : فيه حاجة ياطنط
شريفة قالت : انتي لسه منمتش
ملك قالت : حاولت انام بس معرفتش
شريفة قالت : طيب كويس أنك منمتيش قومي بقي كولي انا عملت الأكل
ملك قالت : لا ياطنط ماليش نفس
شريفة قالت : بس انتي تعبانه ولازم تاكلي علشان تخفي هو انا اللي اقولك الكلام ده برده ما انتي مش دكتورة وعارفها
ملك قالت : صدقني ياطنط لما هاجوع ابقي أكل
شريفة قالت : طيب الأكل عندك اهوه انا هسيبهلك علشان تاكلي انا هاخد مفتاح الشقة واروح اشوف عمك سامي
ملك قالت : طيب هو عامل ايه
شريفة قالت : كويس الحمد لله مش هتاخر
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : متشكرنيش يا انتي زي بنتي كولي
ملك قالت : طيب
وخرجت شريفة من الغرفة وراحت وأخذت المفتاح وخرج من الشقة وراحت علي شقتها وخبطت علي الباب
وراح سامي فتحت الباب وقال : جيتي ليه
شريفة قالت : انت مصدقت اني مشيت ودخلت وقفلت الباب
سامي قال : لا بس ملك تعبانه سبتها ليه
شريفة قالت : ما انا عملتها الأكل ودخلتهولها علشان تأكل وجيت أشوف عملت ايه في المطبخ
سامي قال : طيب يعني هي كويسة دلوقتي
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : طيب الحمد لله إنما هي تعبانه مالها
شريفة قالت : تلقي عندها شويه بارد ودخلت المطبخ
وطلع سامي تليفونه وبيتصفحه وقال بدهشة : ايه ده يا شريفة شريفة
شريفة وهي في المطبخ قالت : فيه ايه
سامي قال بصوت مرتفع : تعالي كده
وراحت له شريفة وقالت : فيه ايه
سامي قال : مش الشاب اللي جاب ملك كان من عيلة العشري
شريفة قالت : ايوه مش هو عارفك بنفسه وعلي فكرة طلع حفيد حامد العشري
سامي قال : يبقي ده اللي ملك بقي خدت الرصاصه مكانه هو اللي انضرب عليه نار
شريفة قالت بدهشة : هو انضرب عليه نار
سامي قال : ايوه مكتوب كده في الخبر وبيقوله انه كان معها واحدة وهي اللي اخدت الرصاصة مكانه ممكن تكون ملك هي اللي كانت معها ساعتها
شريفة قالت باستغراب : لا معتقدش
سامي قال : ليه هي مش كانت قعدة عندهم
شريفة قالت : ايوه بس هي كانت بتعالج الرجل الكبير اللي اسمه حامد العشري ايه اللي هيخليها تخرج مع خالد ده
سامي قال : وايه يعني وبعدين هما ماكنوش رايحين يسهروا ياهما كانوا رايحين يعملوا خير
شريفة قالت : ازاي يعني
سامي قال : كانوا رايحين ملجأ فملك ممكن تكون راحت معها علشان كده الرصاصة جات فيها
شريفة قالت بدهشة : تفتكر
سامي قال : بيتهيئلي ده اللي حصل طيب هي قالتك هي تعبانه مالها
شريفة قالت : لا وانا أساس مسالتهاش
سامي قال : خلاص اساليها وشوفي هتقولك ايه
شريفة قالت : طيب هسالها بس الرجل حامد العشري ده شكله غني
سامي قال : هو انتي متعرفيش انه من أكبر رجال الأعمال في البلد
شريفة قالت بدهشة : من أكبر رجال الأعمال في البلد
سامي قال : ايوه
شريفة قالت : يا انا كنت فاكرة انه غني بس مش غنى كده إنما انت عرفت منين
سامي قال : دي أشهر من النار على العالم وبعدين هو لما سألته عن اسمه وقالي خالد العشري انا مركزتش في الاسم اوي بس لما كنت بأكل تذكرت الاسم وبحثت عنه على الانترنت وعرفت انه حفيد حامد العشري وعلي فكرة هو ليه حفيد تاني اسمه زاهر العشري وده برده من أكبر الرجال الأعمال في البلد
شريفة قالت : ياسلام
سامي قال : زي مابقولك كده
شريفة قالت : ملك برده قالتلي انه عنده حفيد تاني بس مقلتليش اسمه ايه
سامي قال : شوفتي بقي اني معايا حق
شريفة قالت : بس هو بيشتغل في ايه
سامي قال : في البناء والإنشاءات
شريفة قالت : يعني بيبني بيوت
سامي قال : بيوت وفنادق ومطاعم كل حاجة تخص البناء هو بيعملها
شريفة قالت : اه ااااه طيب أما روح اغسل الموعين
سامي قال : طيب
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خيرية قالت : احضر لحضرتك الأكل
حامد بيه وقال : لا لما يجي زاهر وخالد
خيرية قالت : بس هما ممكن يتاخروا
حامد بيه وقال : مش مشكلة استنهم
خيرية قالت : طيب ومشت
في شركة العشري :
وطلع خالد بيه من مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لو حصل حاجة ابقي كلمني ماشي
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
خالد قال : طيب ومشي وخرج من الشركة وراح وركب عربيته ومشي ورايح علي الفيلا
في عربية زاهر :
وسايق زاهر العربية وقال لنفسه بغضب : هو انا بعمل ايه وليه مضايق اوي كده لما خالد قالي انها مش عاوزها ترجع من ساعة ماعرفت انها مشت وهي مش بتروح من بالي لحظة ليه بفكر فيها كده كل مااقول انا مش هفكر فيها برجع تاني أفكر فيها طيب ليه وبعدين انا رايح علي فين ووقف العربية انا مالي متلغبط كده ليه ايه اللي بيحصل معايا ده وضرب ايده علي الد ركسيون وحرك العربية مشي هروح علي الفيلا لا انا مش عاوز حد يشوفني كده خلينا ماشي كده لما ارتاح شويه وبعدين ابقي اروح
في شركة رأفت الحوت :
في مكتب رأفت :
وبيتصل رأفت بهالة وقال : الووه
هالة قالت : الووه ايوه يا رأفت
رأفت قال : انت لسه في الشركة
هالة قالت : ايوه خلصت وكنت ماشيه
رأفت قال : طيب كويس بقولك ايه رأيك لونتعشها بره
هالة قالت : مش هينفع تشوفني غير يوم الفرح تيتة بتقول إن العريس مينفعش يشوف عروستة غير يوم الفرح
رأفت قال بضيق : يعني ايه الكلام ده يعني انا مش هاشوفك غير يوم الفرح
هالة قالت : ايوه
رأفت قال بنرفزه : ايوه لا مش هينفع الكلام ده انا عاوز اشوفك
هالة قالت : لا يا رأفت لازم نلتزم بالعادات وبعدين هانت كلها يومين وتبقي تشوفني زي ما انت عاوز بعد كده
رأفت قال بضيق : بس ده حرام ازي يعني تبقى خطبتي ومش عارف اشوفك
هالة قالت : هي العادات كده وبعدين ابقي كلمني زي ماانت عاوز
رأفت قال : بس انا بحب اشوفك قدامى
هالة قالت : وانا كمان بس معلشي اسمع صوتي بس مؤقتا
رأفت قال بضيق : أمري الي الله
هالة قالت : بقولك ايه عاوزها رقم ملك
رأفت قال : ليه وهو مش معاكي
هالة قالت : لا انا عطتها رقمي بس هي مكلمتنيش وانا عاوزة اطمن عليها
رأفت قال : طيب بقولك ايه متجي نروحلهم
هالة قالت : لا مش هينفع انا روحت معاك علشان كنت قلقنا عليهم وبعدين انا ماكنتش اعرف كده بس بعد ماعرفت مش ممكن اخالف العادات
رأفت قال : يعني مافيش فايدة
هالة قالت : معلشي يا رأفت استحمل علشان خاطري
رأفت قال : طيب هبقي اكلم خالد علشان يبعتلي رقم ملك وهبعتلهولك
هالة قالت : طيب سلام
رأفت قال : مع السلامة يا حبيبتي
ووصل خالد علي الفيلا ونزل من العربية وراح وشن الجرس وراحت فتحية وفتحت الباب بدون تعليق
ودخل خالد وقال : زاهر جيه يافتحية
فتحية قالت : لا يا خالد بيه لسه مجاش وقفلت الباب
خالد قال باستغراب : لسه مجاش
فتحية قالت : ايوه
وراح خالد لجده وقال : ازيك يا جدي
جده قال : الحمد لله امال فين زاهر
خالد قال : معرفش انا افتكرته هنا
جده قال باستغراب : ليه هو مارحش الشركة
خالد قال : لا كان هناك وبعد كده خرج معرفش راح فين
جده قال باستغراب : ليه فيه حاجة حصلت في الشركة
خالد قال : لا يا جدي الشغل ماشي كويس
جده قال : امال يعني مشيها كده من غير سبب إنما قولي هو كان عامل ازاي
خالد قال : يعني ايه عامل ازاي
جده قال : يعني كان فرحانه كان مضايق كانت حالته ايه يعني
خالد قال : كان عصبي جدا ياجدي ومضايق بس معرفش ليه
جده قال لنفسه بإبتسامة : بس انا عارف
خالد قال : جدي انت معايا
جده قال : اه معاك هو أكل
خالد قال : لا يا جدي هو ده السبب اللي خلها يمشي ويسيب الشركة
جده قال بدهشة : إزاي يعني
خالد قال : أصل احنا بعد ما خلصنا الاجتماع قولته هتاكل ايه بس هو قالي ماليش نفس فحاولت معها بس هو مرضيش فقولته إن ملك وانت جدي موصيني اخد بالي منه فجأة ياجدي اتعصب وقالي مش وأكل ومشي
جده قال بإبتسامة : هو انت قولته إن ملك مرضتش ترجع معاك
خالد قال : ايوه هو سألني فقولته
وضحك جده
خالد قال باستغراب : انت بتضحك ياجدي
جده قال : ايوه
خالد قال بدهشة : هو ايه اللى بيحصل ياجدي انا مش فاهم حاجة
جده قال بإبتسامة : زاهر بيحب ملك
خالد قال : بيحب ملك
جده قال : ايوه فاكر لما قوتلك كده ومصدقتنيش
خالد قال : ايوه بس بما انه بيحبها طيب ميقولها
جده قال : هيقولها ازاي وهو مش عارف انه بيحبها
خالد قال باستغراب : مش عارف
جده قال : ايوه
خالد قال : إزاي ياجدي
جده قال : زي مابقولك كده علشان كده هو مضايق انها مشت من غير ماتقوله
خالد قال : طيب ماتقوله ياجدي انه بيحبها
جده قال : مينفعش لازم هو اللي يعرف لواحده علشان لو انا قولته هيعناد ومش هيرد يعترف بكدا
خالد قال : بس هو مضايق اوي ياجدي
جده قال : عارف انه مضايق ومش بس كده متلغبط في تصرفاته ومش عارف ايه اللي بيحصل معاها بس هو اللي لازم يعرف لواحده انه بيحبها وبعدها هيعرف يتصرف
خالد قال : علشان كده انت وافقت ملك انها ترجع بيتها
جده قال : ايوه علشان يعرف أنه بيحبها وعلي فكرة هي كمان بتحبه بس برده مش عارفها
خالد قال : طيب هنعمل ايه ياجدي دلوقتي
جده قال : هنفضل نتفرج لما هنشوف هيحصل ايه ومتقولش لزاهر علشان انت ممكن كده تضروا وانت فاكر انك بتساعدوا
خالد قال : إزاي ياجدي
جده قال : لو قولته هيرفض انه بيحبها ويفضل طول عمره كده مش عارف يقولها وفي نفس الوقت بيتعذب
خالد قال : معاك حق يا جدي
جده قال : وعلي فكرة الدكتورة رانيا كويسة
خالد قال بإرتباك : تقصد ايه ياجدي
جده قال بإبتسامة : مقصودتش حاجة انا بتكلم في العموم يعني
خالد قال بإرتباك : اه ااااه
جده قال : وصديقه ملك كمان
خالد قال : ايوه ما انت عارف ياجدي انها صديقتها انت عاوز تقول ايه
جده قال : مش عاوز اقول حاجة انا بتكلم معاك بس
خالد قال : طيب انا هاطلع اغير هدومي
جده قال : طيب
وطلع خالد علي غرفة
جده قال لنفسه : انت كمان واقع في نفس المشكلة وأخيرا احفادي وقعوا في الحب يا انا هستمعتع أستمتاع خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : حضري الأكل
خيرية قالت : حاضر بس لما يجي زاهر بيه
حامد بيه قال : لا زاهر بيه هيتاخر شويه
خيرية قالت : طيب ومشت
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة نهال قالت : ايه يارانيا خلصتي شغل
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
الدكتورة نهال قالت : عرفت إن ملك خرجت من المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه الدكتور فؤاد كتبها على خروج
الدكتورة نهال قالت : وهي هتستلم شغلها امتا
الدكتورة رانيا قالت : يعني أسبوع كده وتجي إن شاء الله تستلم الشغل
الدكتورة نهال قالت : طيب لوشافتها ابقي سلاملي عليها
الدكتورة رانيا قالت : يوصل سلام
الدكتورة نهال قالت : مع السلامة
ومشت الدكتورة رانيا وخرجت من المستشفى وركبت عربيتها ومشت ورايحة علي بيت ملك
في بيت سامي :
شريفة قالت : انا رايحة لملك مش عاوز حاجة
سامي قال : لا
شريفة قالت : طيب وخرجت من الشقة وراحت علي شقة ملك وفتحت بالمفتاح ودخلت وقفلت الباب وراحت لملك في الغرفة وبينظر لقت الأكل زي ماهو ايه ياملك انتي ماكلتيش ليه
ملك قالت : مليش نفس ياطنط
شريفة قالت : مينفعش كده ياملك لازم تاكلي
ملك قالت : معلشي ياطنط سيبني براحتي
شريفة قالت : يابنتي انتي تعبانه ولازم تاكلي
ملك قالت : هبقي أكل
شريفة قالت : طيب إنما قوللي ياملك انت تعبتي من ايه
ملك قالت : مافيش دور بارد
شريفة قالت : طيب ربنا يشفكي طيب مش عاوزة حاجة
ملك قالت : لا ياطنط شكرا
شريفة قالت : هاخد الأكل علشان برد
ملك قالت : طيب
شريفة قالت : انا بره لوعاوزتي حاجة
ملك قالت : ربنا يخليكي ياطنط
وخرجت شريفة وفي يدها صنية الأكل من الغرفة
في فيلا العشري :
نزل خالد من الغرفة وقال : زاهر لسه مجاش ياجدي
جده قال : لا لسه
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز
خالد قال : مش هنستنها زاهر
جده قال : لا زاهر ممكن يتأخر شويه يلا
خالد قال : طيب
في السفرة :
ونظر خالد علي كرسي اللي كانت بتقعد عليه ملك وقال بحزن : والله ياجدي مش قادر أتخيل إن ملك معتش موجودة في البيت
جده قال : ولا انا بس زاهر الوحيد هو اللي هيقدر يرجعها تاني
خالد قال : افرض ياجدي زاهر مرضيش يعترف بحبه لها ساعتها ملك مش هترجع
جده قال : يمكن يحصل في حالة واحدة
خالد قال بدهشة : ايه هي
جده قال : انه حبه لها ماكنش حقيقي وانا متأكد إنه حقيقي
خالد قال : وانت ياجدي ايه اللي مخليك متأكد إنه حقيقي
جده قال : اللي عمله في المستشفى هو اللي اثبتلي ده خوف أنها تروح منه مخطرته لحياته علشانها من غير مايفكر يأكد انه بيحبها فعلا بس هو يعترف وهاتشوف
خالد قال : معاك حق يا جدي بس هو اتاخر كده ليه
جده قال : ماتقلقيش عليه في حالته دي احسن حاجة انه يقعد لواحده علشان يعرف يفكر كويس
خالد قال : يعني انت مش قلقنا ياجدي
جده قال : قلقنا طبعا بس مطمن
خالد قال : وايه اللي مطمنك كده
جده قال : مش عارف بس انا مطمن
خالد قال : طيب وبياكل
جده قال : إنما مقولتليش يعني أنك وصلت الدكتورة رانيا على البيت
خالد قال باستغراب : وانت عرفت منين ياجدي
جده قال : هي اللي قالتلي لما سألتها
خالد قال : اه ااااه
جده قال : إنما انت مقولتلؤش ليه
خالد قال بإرتباك : عادي يا جدي يعني ماجتش مناسبة وبياكل
جده قال : طيب وقام
خالد وقال : مش هتكمل اكلك ياجدي
جده قال بإبتسامة : لا انا شبعت تصبح علي خير
خالد قال : وانت من اهله متنساش تأخذ الدواء ياجدي
جده قال : طيب وطلع علي غرفته
وجاءت خيرية وقالت : امال حامد بيه فين
خالد قال : طلع ينام اليومين اللي فاتوا كانوا متعبين عليه
وقعدة خيرية قالت : ليه ايه اللي حصل
خالد قال : زاهر اضرب عليه نار هو وملك لما كانوا طلعين من الملجا
خيرية قالت بقلق : امتا حصل الكلام ده
خالد قال : الليلة اللي مابتنش فيها في الفيلا ساعتها كنا في المستشفى علشان ملك هي اللي اخدت الرصاصة مكان زاهر وكانت بين الحياة والموت
خيرية قالت بقلق : طيب زاهر بيه مقليش ليه وانا كنت بتصل بك وهو اللي رد عليه
خالد قال : كان خايفة انك يحصلك حاجة لو قالك بس كده وخصوصاً ان ملك أتحسنت الحمد لله وبقت كويسة وقولنها لما نجي نبقي نقولك
خيرية قالت : علشان زاهر بيه وشه مجروح
خالد قال : لا ده من حاجة تانية
خيرية قالت باستغراب : حاجة ايه
وحكلها خالد علي اللي حصل في المستشفى وقال : ده اللي حصل
خيرية قالت بخوف : يقتل زاهر
خالد قال : ايوه يادادة
خيرية قالت بقلق : وايه اللي حصل
وحكلها خالد علي اللي حصل لسعد وقال : ومات
خيرية قالت بقلق : طيب الحمد لله ان زاهر بخير وازاي اللي اسمه سعد ده كان عاوز يقتله وبعدين يقتله ليه
وحكلها خالد علي اللي حصل من جده سعد وقال : ده اللي حصل يادادة
خيرية قالت بدهشة : انت بتقول ايه يا خالد بيه
خالد قال : زي مابقولك كده يادادة
خيرية قالت : يعني هو مكفهوش اللي جده عمله فيكم جاي هو يكمل
خالد قال : اهو اخد جزائه ومات
خيرية قالت : طيب وملك عملها ايه دلوقتي
خالد قال : الحمد لله كويس يادادة
خيرية قالت : طيب مرجعتش معاكم ليه
خالد قال : مش راضية يادادة حتى انا لما روحتلها مرضتش برده ترجع معايا
خيرية قالت باستغراب : طيب ليه
خالد قال : هي بتقول علشان احنا عرفنها هي مين
خيرية قالت : ليه هو انتم عرفتم هي مين
خالد قال : ايوه يا داده
خيرية قالت : عرفتم ازاي
وحكلها خالد علي اللي حصل قال : متطلعتش فاقدة الذاكرة زي ماقولت
خيرية قالت : ايوه ما حامد بيه قالي بس هي قالت ليه كده
وحكلها خالد علي اللي حصل مع ملك في المستشفى وقال : ده اللي حصل
خيرية قالت بدهشة : معقول فى ناس اذيها كده
خالد قال : ايوه يادادة فيه تعرفي يادادة من الكشف الدكتورة اللي اذت ملك
خيرية قالت : مين
خالد قال : زاهر يادادة
خيرية قالت باستغراب : زاهر
خالد قال : ايوه
خيرية قالت بدهشة : وايه علاقة زاهر بل حصل مع ملك علشان يكشف براءتها
خالد قال : ماهو زاهر صاحب المستشفى اللي ملك بتشتغل فيها
خيرية قالت : معقول ده
خالد قال : ايوه يا داده وهو اللي كشف براءة ملك من غير ما يعرف انها ملك اللي قعدة معانا هنا
خيرية قالت : يعني علشان كده ملك مرضتش ترجع
خالد قال : ايوه
خيرية قالت بدهشة : طيب ازاي حامد بيه يوافق انها ترجع بيتها
خالد قال : علشان خلته يواعدها علشان كده وافق
خيرية قالت : اه ااااه
خالد قال : لولا كده ماكنش وافق انها ترجع ابدا علي بيتها وقام
خيرية قالت : اكيد انت رايح فين
خالد قال : انام تصبحي علي خير
خيرية قالت : مش هتكمل اكلك
خالد قال : لا شبعت يلا تصبحي علي خير
خيرية قالت : وانت من اهله يافتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : لما الأكل
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : وخليكي صاحيه لما يجي زاهر بيه
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : وانا في غرفتي صاحيه لو جيه ابقي قوللي
فتحية قالت : حاضر
أمام بيت ملك :
وصلت الدكتورة رانيا على بيت الدكتورة ملك وخبطت علي الشقة
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : اهلا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : اهلا ياطنط ملك صاحية
شريفة قالت : ايوه اتفضل
ودخلت الدكتورة رانيا قالت : شكرا
وقفلت شريفة الباب وقالت : كويس أنك جيتي
الدكتورة رانيا قالت بخضة : ليه فيه حاجة
شريفة قالت : لا مافيش حاجة متدخضيش
الدكتورة رانيا قالت : مش حضرتك اللي لسه قالها اني كويس اني جيت
شريفة قالت : ايوه علشان ملك مش راضيه تأكل وانا تعبت اقولها انك لازم تتغذي وهي ولا هنا يمكن انتي تقدري تقنعيها
الدكتورة رانيا قالت : هي فين
شريفة قالت : في غرفتها اتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : شكرا ومشت وراحت علي غرفة ملك وخبطت علي الباب
ملك قالت : أدخل
ودخلت الدكتورة رانيا قالت : ايه ياملك اللي انتي عاملها ده وقعدة على السرير جانبها
ملك قالت : رانيا عملت أيه
الدكتورة رانيا قالت : مش راضية تاكلي ليه
ملك قالت : ماليش نفس يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : بس انتي لسه تعبانة لازم تاكلي
ملك قالت : حاولت بس مش جايلي نفس
الدكتورة رانيا قالت : ليه
ملك قالت : مش عارفة حاسة اني مش مرتاحة
الدكتورة رانيا قالت : ليه حاسة بحاجة
ملك قالت : لا انا كويسة متقلقش
الدكتورة رانيا قالت : امال فيه ايه
ملك قالت : مش عارفها حاسة اني مخنوقة ومش مرتاحة
الدكتورة رانيا قالت : تعرفي ليه
ملك قالت : ليه
الدكتورة رانيا قالت : علشان بعتي عن ناس اتعودتي عليهم علشان كده انتي حاسة انك مش مرتاحة
ملك قالت : تفتكري
الدكتورة رانيا قالت : ايوه الحالة اللي انتي فيها دي بتقول كده
ملك قالت : هما كمان وحشوني اوي
الدكتورة رانيا قالت : امال رفضتي ترجعي مع خالد ليه بدل هما وحشوكي كده
ملك قالت : هو خالد كلمك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه اتصلت بيه علشان اخد عنوان الفيلا بتاعتهم علشان اجي اشوفك هو اللي قالي انك مش عندهم ورجعتي على بيتك والحقيقة كان مضايق اوي انك رفضتي ترجعي معها
ملك قالت بإبتسامة : وعرفتي منين انه كان مضايق
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : صوته كان بيقول كده المهم رافضتي ترجعي معها ليه
ملك قالت : ماكنش ينفع يارانيا اني أعيش هناك تاني بعد ما عرفوا كل حاجة عندي
الدكتورة رانيا قالت: ليه يا ملك ماهما كانوا مسيرهم يعرفوا وبعدين انتي مش خطيبته زاهر
ملك قالت : لا يا رانيا مش خطبته بجد
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : يعني ايه خطيبته مش بجد
ملك قالت : يعني قدام الناس وبس
الدكتورة رانيا قالت : ازاي يعني
ملك قالت : حصلت ظروف اضطرتنها اللي احنا نتخطب قدام الناس بس يعني انا مش خطبته بجد فاهمة
الدكتورة رانيا قالت : وايه اللي خليكي توافقي على كده ياملك
ملك قالت : كان لازم أوافق علشان الموضوع يخص سمعتي فجدي حامد بيه قرر الخطوبة دي وانا وزاهر ماكناش موافقين على الخطوبة دي بس اتضطرينها نوافق
الدكتورة رانيا قالت : ليه هو إيه اللي حصل علشان حامد بيه يقرر كده
ملك قالت : زاهر كان مرشح نفسه في الانتخابات واتنشرت صور ليها أنا وهو مش كويسة في الدايرة اللي كان مترشح فيها فجدي حامد بيه قرر الخطوبة علشان يحافظ على سمعتي وفي نفس الوقت يحافظ على سمعة عيلته
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه ومين اللي نشر الصور دي
ملك قالت : معرفش
الدكتورة رانيا قالت : بس تعرفي يا ملك اللي يشوفه وهو خايف عليكي في المستشفى وانتي كنتي ف غرفة العمليات وخاطر بحياته علشان يعطيكي دم يقول انك خطبته وبيحبك اوي وخايف انك تروحي منه
ملك قالت بدهشة : بيحبني
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
ملك قالت : لا يا رانيا انتي غلطانه يا انا وزاهر دايما بتتخانق
الدكتورة رانيا قالت : بس اللي شاف اللي عمله علشانك فى المستشفى يقول انه بيحبك وانا نفسي حاسة بكده
ملك قالت : لا لا يا رانيا انتي اكيد غلطانه
الدكتورة رانيا قالت : ليه يا ملك هو زاهر مش كويس
ملك قالت : لا طبعا كويس وسرحت وطيب جدا بس هو مش بيظهر كده وبيخاف على عيلته اوي وبيبقي تعبان بس بيظهر انه كويس عيبه الوحيد عصبيته لما بيتعصب مش بيشوف قدامه لازم يهدها علشان تعرفي تكلميه والاكل ده مش بيفكر فيه خالص طول ما وهو مشغول لازم تفكيره علشان يأكل تعرفي انه بيلعب تنس كويس اوي وركوب الخيول بيحب انه يركبه اوي ودايما أنيق ومهمل اوي في صحته دايما بيفكر في غيره
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : ملك انتي بتحبي زاهر
ملك قالت باستغراب : بحبه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه بتحبيه يا انتي عارفة أدق التفاصيل عنه
ملك قالت : ايوه علشان عشت معاهم مدة
الدكتورة رانيا قالت : لا يا ملك وكلامك عنه زي ماتكوني نفسك تشوفيه
ملك قالت بدهشة : لا يا رانيا بحبه ايه لا طبعا
الدكتورة رانيا قالت : يمكن بس أنا شايفة عكس كده
ملك قالت لنفسها بدهشة : بحبه
الدكتورة رانيا قالت : ما توافقي انك ترجعي تعيش تاني عندهم بدل ما انتي قعدة لواحدك كده وبعدين هما بيحبوكي
ملك قالت : مش هاينفع يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخالد ذنبه ايه يعني
ملك قالت : انا عارفة انه مالهوش ذنب وانا مضايقة علشانه بس انا قولته انه يجي في أي وقت يزرني وتكلمت معها وهو فاهم وجهة نظري
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : امال هو فاهم كلمني ليه في الموضوع
ملك قالت بإبتسامة : مش عارفة لما تقابليه ابقي اساليه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه لازم هساله
ملك قالت : طيب
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : قولي ياملك خالد لحظتي عليه حاجة. انتي كنتي قعدة عندهم
ملك قالت باستغراب : حاجة ايه
الدكتورة رانيا قالت : مجنون مثلا
ملك قالت بإبتسامة : لا تعرفي خالد مش بيحب الرياضة خالص بس علشان يقولي ياملوكة قولته انا عندي شرط
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : شرط
ملك قالت : ايوه انه يقوم الصبح بدري يعمل رياضة ويجري
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : وعملها
ملك قالت : ايوه علشان ميرجعش في كلمته وبقي يقولي ياملوكة
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : غربية قده كده بيحافظ على كلمته
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : وايه تاني تعرفيه عنه
ملك قالت بإبتسامة : ليه
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : مافيش من باب الفضول مش اكتر
ملك قالت : طيب شوفي ياستي خالد طيب جدا زي ماانتي عارفة مش بيحب القراءة وجده حاول معها علشان يخليه يحبها بس فشل
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : مش بيحب القراءة كمان
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : امال بيحب ايه
ملك قالت بإبتسامة : بيحب الأكل جدا لو بعمل ايه لازم يأكل علشان يركز لو ماكلتش مش بيعرف يركز في أي حاجة مهما عملتي معها عكس زاهر
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : لدرجتي
ملك قالت : ايوه وببحب السفر وركوب الدراجات والخيول زي زاهر وعلي فكرة مش بيحب المفاجأت
الدكتورة رانيا قالت : ازاي يعني حد مش بيحب المفاجأت
ملك قالت : هو مش بيحب انه يستنها ابدا بيفضل قلقنا طول الليل مش بيعرف ينام غير فين وفين
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : معقول ده
ملك قالت : ايوه انتي عارفة يوم الرياضة اللي قولته يعملها فضل طول الليل صاحي بس بصراحة قام على الوقت
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : بجد
ملك قالت : ايوه وجدع جدا في أي وقت احتاجتي المساعدة يساعدك مش بيقول لحد لا ولما بيزعل بيقي عامل زي الطفل وبيخاف على جده اوي زي زاهر وعلي قده ماهو طيب بس بيبقي عصبي اوي لما بيكون مش فاهم ايه اللي بيحصل حوليه وصعب انك تقنعيه بلي انتي عاوزها ويعمله من غير ما يفهم هو ده خالد
وسرحت الدكتورة رانيا بتفكيرها
ملك قالت : رانيا
وسرحت الدكتورة رانيا بتفكيرها
ملك قالت باستغراب : رانيا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا ملك
ملك قالت : روحتي فين
الدكتورة رانيا قالت : مافيش ونظرة في الساعة ياهي يا انا اتاخرت وقامت
ملك قالت : ايه ماشيه
رانيا قالت : ايوه تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله
الدكتورة رانيا قالت : لازم تاكلي ياملك
ملك قالت : طيب
الدكتورة رانيا قالت : اوعدني إنك هتاكلي
ملك قالت : اوعدك اني أحاول أكل
الدكتورة رانيا قالت : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله خالي بالك من نفسك
الدكتورة رانيا قالت : طيب هجيلك الصبح قبل ما اروح المستشفى ماشي
ملك قالت : إن شاء الله
الدكتورة رانيا قالت : سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرجت الدكتورة رانيا من الغرفة
شريفة قالت : ايه ماشيه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
شريفة قالت : طيب وملك
الدكتورة رانيا قالت : متقلقش هي واعدتني انها هتاكل
شريفة قالت : كده طيب هحضرها الأكل
الدكتورة رانيا قالت : تصبحي علي خير
شريفة قالت : وانتي من اهله
وخرجت رانيا من الشقة ونزلت وراحت علي عربيتها وركبت ومشت رايحة علي البيت
في عربية زاهر :
ووقف زاهر العربية وبينظر لقي نفسه واقف أمام بيت ملك وقال لنفسه باستغراب : انا ايه اللي جابني هنا بعد الف ده وصلت عندها برده ونزل من العربية وبينظر علي البلكونة
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
ملك قالت لنفسها بدهشة : ايه الشعور اللي انا حاسها ده زي مايكون حد بيندهلي وحطت ايدها علي قلبها وسرحت وتذكر زاهر
أمام بيت ملك :
وبينظر زاهر للبلكونة بيت ملك وقال لنفسه : يا تري هي عاملة ايه اكيد نايمة دلوقتي انا مش عارفة ليه حاسس اني عاوز اشوفها وركب العربية ومشي رايح علي الفيلا
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وطلعت ملك من غرفتها وراحت علي البلكونه وبتنظر في الشارع وقالت لنفسها : مافيش حد امال انا ليه حسيت ان فيه حد بيندهه عليا وليه فكرت في زاهر ساعتها معقول انا بحبه زي ماقالت رانيا علشان كده انا بفكر فيه لا لا أحبه ازاي اكيد لا امال ايه اللي بيحصل معايا ده بفكر فيه ليه انا معتش فاهمة حاجة وخرجت من البلكونه
وطلعت شريفة من المطبخ وبتنظر لقيت ملك طالعه من البلكونه وقالت : ايه ياملك اللي قومك من السرير بس
ملك قالت : مافيش ياطنط انا قولت اني اتمشها شويه علشان زهقت من القعدة وبعدين انا كويسة متقلقش
شريفة قالت : طيب اعملك حاجة تاكليها
ملك قالت : لا ياطنط انا لما اجوع ابقي أكل
شريفة قالت : طيب لو عوزتي تاكلي ابقي صاحيني
ملك قالت : طيب تصبحي علي خير
شريفة قالت : انتي مش هتنامي
ملك قالت : شويه كده
شريفة قالت : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من أهل الخير وراحت ملك وفتحت التليفزيون وقعدة
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
وبينقلب خالد يمين وشمال على السرير وقعد وقال لنفسه : انا عارف اني مش عارف انام يوووه بقي حط ايده علي راسه أما أكلم رانيا اشوفها عملت ايه مع ملك وبينظر في الساعة بس الوقت اتاخر و زمانها نايمه لا معتقدش هي ممكن تكون عند ملك وهرن عليها رنه واحدة علشان لو نايمة ماتصحهاش ومسك تليفونه وبيتصل بها
في عربية رانيا :
ورن تليفون الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : ده اكيد بابا اكيد قلق لما اتاخرت ومدت ايدها في الشنطة وطلعته وفتحت الخط الووه أيوه يا بابا انا في الطريق وجاية على البيت
خالد قال باستغراب : انا خالد يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه انا آسفة افتكرت بابا
خالد قال بدهشة : عملت ايه مع ملك
الدكتورة رانيا قالت : مافيش فايدة ياخالد حاولت معها بس هي مش راضية
خالد قال : انا كنت عارف
الدكتورة رانيا قالت : إنما قولي أما أنت اقتنعت بلي هي قالتوا خلتني ليه أتكلم معها تاني
خالد قال : هو انا مقتنعتش اوي وقولت أحاول مرة تأتي فلقيك بتكلمني فقولت اكلمك في الموضوع علشان انتي صديقتها ويمكن تقدري تقنعيها بس برده منفعش
الدكتورة رانيا قالت : علي العموم ياخالد انا مش عاوزك تزعل من اللي عملته ملك علشان لو جينها نفكر من وجهة نظرها هنلقي انها معها حق
خالد قال باستغراب : معها حق
الدكتورة رانيا قالت : ايوه وفي نفس الوقت انت معاك حق علشان كده سيب الظروف هي اللي تحل الموضوع ده ومتفكرش فيه
خالد قال : هو انتي لسه ومروحتيش
الدكتورة رانيا قالت : ايوه عرفت منين
خالد قال : في أول المكالمة قولتي انك متقلقش يابابا انا راجعه على البيت
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : انتي كنتي عند ملك ولا في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : لا عند ملك والكلام اخدنها واتاخرت
خالد قال : طيب خالي بالك من نفسك ولو حصل حاجة كلمني علي طول انا كمان مش جيلي نوم
الدكتورة رانيا قالت : ليه علشان اللي عملته ملك كانت مفاجأة لك وانت مش بتحب المفاجأت صح
خالد قال : ايوه وانتي عرفتي منين
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : ملك قالتلي بالصدفة واحنا بنتكلم
خالد قال : اه ااااه طيب اتصلي بي مترددش لوحصل حاجة
الدكتورة رانيا قالت : طيب متقلقش العربية كويسه
خالد قال : طيب خلي بالك وانتي سايقة
الدكتورة رانيا قالت : طيب تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله وقفل الخط برده ملك مرضتش راسها ناشفه زي زاهر اما أقوم اشوفه جيه ولولا لسه وخرج من غرفته وراح علي غرفة زاهر ودخل وسرج النور ونظر ملقش حد باين لسه مجاش وبينظر علي المكتب لقي الطلبات بتاعت أهل الدايرة انا قولته اني هساعده فيه ونسيت بسبب اللي حصل باين هو خلص دول واخدهم وقعد علي السرير وحط هاتفه جانبه وبدأ يقرأ
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصلت الدكتورة رانيا على بيتها وخبطت علي الباب
وراح والدها وفتحت الباب وقال : ايه يا رانيا اتاخرتي كده ليه
ودخلت الدكتورة رانيا وقالت : أصل كنت بازور واحدة صاحبتي كانت تعبانة والوقت اخدنها انا آسفة يابابا مش هتكرر تاني
والدها قال : طيب يلا غير هدومك اعقبال اما احضرلك العشا
الدكتورة رانيا قالت : ليه هي ماما فين
والدها قال : قعدة تستناكي لما نامت قولتها قومي انتي وانا هفضل استنها يلا بقي روحي غيري
الدكتورة رانيا قالت : وطيب وراحت علي غرفتها
في فيلا العشري :
وصل زاهر علي الفيلا وطلعت فتحية وقالت : زاهر بيه
ودخل زاهر وبينظر وقال : امال فين جدي وخالد
فتحية قالت : ناموا يافندم احضرلك الأكل
زاهر قال : لا روحي نامي
فتحية قالت : بس
زاهر قال : بس ايه
فتحية قالت : الست خيرية طلبت مني استناك علشان احضرلك الأكل
زاهر قال : امال هي فين
فتحية قالت : في غرفتها هروح اصحيها
زاهر قال : لا سبيها نايمة
فتحية قالت : بس هي اللي طلبت مني إن لما حضرتك تجي ابقي اصحيها
زاهر قال : لا ماتصحهاش
فتحية قالت : طيب
زاهر قال : وروحي نامي انتي كمان
فتحية قالت : حضرتك مش هتاكل
زاهر قال : لا
فتحية قالت : طيب تصبح علي خير يافندم
زاهر قال : وانتي من اهله وطلع علي غرفته ودخل وبينظر لقي خالد نايم قعد بجانبه يانام وهو بيقرا الطلبات بس هو ايه اللي جابه على غرفتي اه ااااه تلقيه كان قلقنا ومعرفش ينام في غرفته ولم الورق وأخذ اللي في ايده وحطه على المكتب ومسكه وحط دماغه على المخدة وغطها وقلع الجاكت ورن تليفون خالد وراح ومسكه وبينظر فيه رأفت دلوقتي الووه
رأفت قال : الووه ايه ياخالد كويس أنك لسه منمتش
زاهر قال : انا زاهر يارافت
رأفت قال : زاهر عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله احسن
رأفت قال : هو انتم لسه في المستشفى
زاهر قال : لا احنا خرجنها
رأفت قال : وملك عاملة ايه
زاهر قال : كويسة الحمد لله
رأفت قال : امال خالد فين
زاهر قال : خالد نام اصحهولك
رأفت قال : لا مافيش داعي انا كنت عاوزه يبعتلي رقم ملك علشان هالة كانت عاوزها علشان تطمن عليها
زاهر قال : اه ااااه
رأفت قال : طيب ممكن تبعتهولي
زاهر قال : طيب يارافت بس ممكن الصبح علشان الوقت اتاخر
رأفت قال : طيب مش مشكلة تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله وقفل الخط تليفون ملك وتذكر لما هالة طلبت منها رقمها وملك قالتلها أعطني رقمك وانا هتصل بيك ملك مش معها تليفون ازاي أديله تليفونها وقعد علي السرير وطلع تليفونه وفتحه وبيتصفح وبينظر علي التليفون هو ده اطلبه كده هجيلي على الصبح بس هتاخده ازاي ممكن ترفض ممكن لا يا هي اكيد هترفض اعطهلها ازاي مافيش غير خالد هو اللي هايقعنها علشان تاخده وراح فتح الدولاب وأخذ ترنيج ودخل الحمام وطلع وطفي النور وخرج وراح علي الجنينه وبيتمشها ووقف ونظر على الغرفين اللي ملك كانت قاعدة فيهم وتذكر ملك وراح قعدة وبينظر علي الورود بتاع والده والداته وغفل ونام
ونظر له حمزه الحارس وقال : ناجي زاهر بيه إظهار نام وهو قاعد
ناجي قال : باين كده
حمزه الحارس قال : طيب اروح اصحيه علشان يطلع ينام في غرفته
ناجي قال : لا يا حمزه بلاش بدل ما يزعق
حمزه الحارس قال : طيب
في الصباح :
طلع حامد بيه من غرفته وراح علي غرفة زاهر وخبط ودخل وبينظر لقي خالد نايم وقال لنفسه : امال زاهر فين معقول لسه مجاش من امبارح لا معتقدش يمكن يكون في الحمام وراح وخبط علي الباب الحمام زاهر زاهر وفتح مش هنا امال هيكون راح فين وخرج من الغرفة ونزل خيرية خيرية
وطلعت فتحية قالت : صباح الخير يا فندم
حامد بيه وقال : صباح الخير امال خيرية فين
فتحية قالت : في غرفتها احضر الفطار
حامد بيه وقال : ايوه
فتحية قالت : حاضر ومشي
حامد بيه وقال : استني
فتحية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : زاهر بيه مجاش امبارح
فتحية قالت : لا جيه يافندم
حامد بيه قال : جيه
فتحية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : امال هو فين
فتحية قالت : في غرفته يافندم
حامد بيه قال : لا مش فيها
فتحية قالت : لا يا فندم انا شايفها طالع علي غرفته امبارح
حامد بيه وقال : طيب انتي ماشوفتهوش صحها
فتحية قالت : لا يا فندم
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ
حامد بيه وقال لنفسه باستغراب : امال هيكون راح فين مش معقول يكون راح الشركة من الصبح كده وطلع علي الجنينه وبينظر علي يمينه لقي زاهر نايم زاهر وحط ايده علي كتفه زاهر
وصحها زاهر وبينظر وقال : جدي صباح الخير
جده قال : صباح الخير ايه اللي منيمك هنا
زاهر قال : مافيش كنت قعد وباين عليا غفلت
ونظر حامد بيه علي غرفة ملك وقال : اه ااااه طيب قوم يلا علشان تفطر
زاهر قال : طيب وقام
ودخل حامد بيه وزاهر
زاهر قال : هو خالد صاحي
جده قال : لا لسه نايم صحيح هو ايه اللي منيموا في غرفتك
زاهر قال : تلقيه كان قلقنا امبارح علشان كده جيه ينام معايا انا هطلع اصحيه
جده قال : طيب وراح قعد في الانتريه
في غرفة زاهر :
وبيفتح زاهر البلكونه وقال : خالد خالد اصحها يلا خالد بقي اصحها
وصحها خالد قال : زاهر انت ايه اللي جابك غرفتي على الصبح كده
زاهر قال : لا انت اللي في غرفتي
خالد قال باستغراب : في غرفتك
زاهر قال : ايوه
ونظر خالد حوليه وقال : ايوه صحيح انا ايه اللي جابني هنا
زاهر قال : تلقيك كنت قلقنا امبارح ومعرفش تنام في غرفتك وجايت تنام معايا
خالد قال : اه صح إنما انت ايه اللي اخرك امبارح كده
زاهر قال : مافيش قوم يلا ودخل الحمام وطلع انت لسه قاعد
خالد قال : هي الساعة كام دلوقتي
زاهر قال : يعني 8 ليه
خالد قال : وبتصحني ليه 8 لسه بدري
زاهر قال : خالد قوم جدي بينتظرنها تحت علشان نفطر معها وتبقي قلة ذوق لو اتاخرنها عليه وبعدين أنت مافيش عندك شغل في الشركة
خالد قال : طيب وقام
زاهر وقال : قولي صحيح انت قراءة الطلبات دي
خالد قال : ايوه وعلي فكرة معظمهم شباب اللي مقدمين علي شقق بس مستلموهاش
زاهر قال : ايوه فعلا
خالد قال : وانت ناوي تعمل ايه
زاهر قال : لسه مش عارف
خالد قال : علي فكرة دي اكتر مشكلة بتواجه الشباب دلوقتي اللي عاوزين يتجوزم ومش لقي?