رواية القادرة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميرفت السيد
#القادرة
{23}
#بقلم_مرفت_السيد
اتفاجئت بسليم ومعاه بنت اجنبية زي القمر قاعدة معاه وبتداعب خصلات شعره وواضح جدا انهم حبايب او في علاقة بينهم
دة كان اول انطباع عند سارة الي اقتربت منهم بابتسامة هادئة
ابتسم سليم وقال وهو يستقبلها:سارة اهلآ
*الله يسلمك حمد الله على السلامة
:طمنيني عليكي وعلى الأولاد
*كله بخير الحمد لله
:اه نسيت اقدملك مادي
ونظر الى مادي وقال باللغة الالمانية:مادي اقدملك سارة
نظرا الاثنتان إلى سليم بانتظار تكملة الجملة فقال بتردد:سارة دي مادي خطيبتي
وقال لمادي:مادي دي سارة الى حكيتلك اني هاتجوزها
ابتسمت الاثنتان وتصافحا
قالت مادي كلام لم تفهمه سارة
فقال سليم مترجما:بتقولك انك حلوة اوي
سارة:قولها انها هي اللي جميلة
سليم :سارة انا طبعا مكنتش عارف اعترفلك إزاي بالعلاقة دي بس انا كنت هاقطع علاقتي بيها لاننا كنا على خلاف كبير بس اتفاجئت انها
...
سارة:انها إيه
سليم بتردد:حامل مع اني كنت متفق معاها مانخلفش
صمتت سارة ولم تعلق
قالت مادي شيئا لسليم فرد عليها وتناقشا قليلا
ثم قال لسارة: هنعمل ايه ياسارة هي معندهاش مشكلة اتجوز عالاقل لحد. ماناخد الفلوس
سارة:بس انا عندي مانع
بقلم مرفت السيد
سليم :ليه بس احنا جوازنا لغرض ومتفقين غلى كدة
سارة:ركز كدة ياسليم احنا جوازنا لغرض بس في أغراض تانية بسببها لازم نستمر بالجواز
*زي ايه
:سليم انا مش عارفة انت كنت حاسبها إزاي
اولآ انت وصي على الأولاد وانا وصية على المال
ثانيا اول ماهانتجوز دة هايبقى اتحاد لقوانا لصالح الأولاد وجبهة قوية قصاد اخواتك وطبعا مقابل مكسب ليا وليك واكيد للاولاد برضه
تعالى بقى كدة وبعد ماناخد الفلوس نتطلق قولي بقى موقف كل الناس هايبقى ايه
لما تطلقني وتتجوز غيري هانراعي الاولاد سوا او نتجمع بمكان واحنا منفصلين إزاي طيب بالفرض انا انسحبت باولادي انت هاتعرف تراعي المحلات طبعا لأ طب مراتك هاتوافق على وصايتك ل8 اولاد مسئوليتهم برقبتك
ماعتقدش ولو دة حصل هي مش هاتقدر تصد
ونهضت سارة وهي تقول بهدوء: تقدر تنسحب وترجع لحياتك تاني وانا كفيلة بالولاد عمري كله
سليم وهو مصدوم من كلامها :استني بس انا مش عارف اعمل ايه
سارة:سليم هي حامل في الشهر الكام
سليم:اعتقد ب3 شهور
سارة بشك: مش باين عليها سليم هي اكتشفت الحمل قبل ماتعرف بالفلوس ولابعد
*قصدك إيه؟
:الي يخليها توافق على جوازنا عشان الفلوس يخليها تعمل اكتر من كده وعالعموم انت ادرى بيها مني
*سارة انا ومادي بنحب بعض ومستحيل تكدب عليا
:خلاص اكتفي بحبكم واتنازل عن الفلوس
*مينفعش انا محتاجلها
:الظاهر انك اناني زي نصر بتفكر بنفسك والولاد اخر اهتمامك
*ابدا مش هاسافر تاني انا صفيت اعمالي ونقلت هنا بسببهم هما اولا
:سليم انا ورايا شغل ومش بتحب التعقيد وانت حوارك بقى معقد بعد إذنك انا ماشية
*طيب يومين وهاقرر واكلمك ارجوكي اديني فرصة افكر
:مفيش مشكله سلام
بقلم مرفت السيد
كل دة ونادي قاعدة بتتابع كلامهم وبعد انصراف سارة قالتله:في ايه ياحبيبي
فكر سليم في كلام سارة وقال:يمكن اتنازل عن الفلوس
مادي بفزع:ليه كدة
سليم بمكر:انا مش محتاج لفلوس انا عندي الي يعيشني معاكي مرتاح
:لا ياسليم دة مبلغ كبير حرام تسيبه
_ماهو ياالفلوس ياانتي
:ازاي بس يابيبي انا مستعدة أوافق تتجوز سارة وبعدها نتجوز
_سارة رافضة
:كلمها واقنعها تاني
_ للأسف يامادي انا هاتجوزك واخد ولاد اخويا اربيهم وياكي انتي والبيبي
مادي وهي على وشك البكاء :8 ياسليم عاوزني اربي 8 وكمان البيبي بتاعي لا كتير انت اتحوز سارة وخد الفلوس وسيبني انا في شقتك واتجوزتي بعدها وهي مش هتقدر تعترض
ضحك سليم :لأ تقدر انتي متعرفيهاش
قبلته على غفلة:بس اعرفك انت وبحبك انت وهايكون بينا بيبي
سليم :بس احنا كنا متفقين مانخلفش
مادي: حصل بالغلط ياسليم وكويس انه حصل عشان اجي معاك ونبقى سوا على طول ياىلا بينا نروح
ذهبا للمنزل احتضنته برقة وهمست:باحبك
فنظر لعيناها الخضراوتان وقال:انا كمان بحبك
خلعت معطفها ثم فكت شعرها الاشقر وجلست باحضانه حتى استسلم لها تماما
همست مادي وهي نائمة على صدره:هانعمل ايه مع سارة
سليم:مش عارف بجد
مادي:انا بقى عارفة وهقولك على خطة وننفذها
سليم:قولي
بقلم مرفت السيد
مادي :انت تقول اننا اتخانقنا وانفصلنا وتقنعها اننا بعدنا عن بعض والي بيربطنا البيبي بس وانا هاقيم في فندق وانحوزها وخد الفلوس وبعدها طلقها ونتجوز
سليم بحيرة : الفكرة حلوة بس سارة مش سهلة ابدا عشان تصدق بس هحاول
بعد انصراف سارة توجهت الى مكتب حامد
ابلغته السكرتيرة بخضور سارة فخرج لاستقبالها بترحاب:أهلا وسهلا مدام سارة
ابتسمت سارة:ازيك ياحامد
:تسلمي يا ست الكل اتفضلي على مكتبي ونظر للسكرتيرة وقال :متدخليش حد ولا تليفونات فاهمة واطلبيلنا 2قهوة مظبوط
جلست سارة وقالت:انا عاوزاك بكلمتين بس مش عارفة هاينفع اثق فيك ولاايه
دخل الساعي بالقهوة ارتشف حامد رشفة وقال وهو يعدل من وضع نظارته الطبية وابتسم وقال: انا تحت امرك
تقدري تثقي فيا وتقولي كل الي انتي عاوزاه
سارة:حيث كدة بقى اسمعني ياحامد وركز معايا
عشان كلامنا دلوقتي فيه مصلحة لينا احنا الاتنين
حامد :وانا معاكي في أي حاجة
:بجد
_جربيني
: معايا ولا مع مصلحتك
_مصلحتي معاكي
: قصدك إيه
_ااااا قصدي قصدي ان ان.... اه اكيد مصلحتي معاكي طبعآ
:آه بس المهم انت توافق
_اعتبريني وافقت انا عارف انك عاقلة ومخك يوزن بلد و...
ابتسمت سارة وهي تنظر لحامد الذي تصبب عرقا وكان متوترا بشدة وقالت : حامد
_تحت امرك
:اسمعني وافهمني كويس اوي انا عاوزاك.........
يتبع
#القادرة
#بقلم_مرفت_السيد
#M_s