رواية لقاء القدر الفصل الثامن 8 بقلم لمياء نبية
سيفار بيبص لحور
سيفار :انا بقول كفايه ونبدأ ليلتنا
حور بخوف :يارب انت الناجي
سيفار بدأ يقرب ورجع شعر حور لورا
سمع صوت ضرب نار ولكنه لايهتم ويضم حور وحور تحاول أن تبعد ولكن لا مفر ينكسر الباب ليظهر يزن ورجالته
يزن والدم يغطي قميصه وينظر بعصبيه وعروقه تظهر :حووور ليهجم علي سيفار كالاسد الذي يهجم علي فريسته لم يصمد سيفار. امامه وفقد وعيه ولكنه اسمتر في ضربه
حتي جاء رجاله يزن ابعدوه عن سيفار
احد رجاله:يزن بيه اهدي
يزن :خدو الكلب دا المخزن هناك نربيه شويه دا لو لسه عايش
يزن بيدور بعينيه علي حور وجري عليها
يزن :حور انتي بخير
حور بخوف :ابعد عني
يزن :اهدي ياحور متخافيش يلا نمشي
حور بتبص علي الدم اللي علي قميصه :لا مش عاوزه اجي
يزن شالها ودخلها العربيه ورن علي الاء
يزن :انتي يابنتي اوصل البيت اللي حور فيه الاقيكي هناك وهتيلي لبس من شقتي اخلصي وقفل
بص علي حور اللي لسه خايفه فانطلق بالعربيه ووصل للبيت لقي الاء فشاور انها تطلع وشال حور للبيت ودخلها الاوضه وحطها علي السرير وطلع ل الاء
الاء بتبص لحور :يزن بيه هي ملها
يزن :ادخلي غيري ليها هدومها و هديها وانا هغير اه صحيح فين اللبس
الاء:اهو يافندم
يزن باستغراب :امال انتي مخفتيش لي من منظر الدم
الاء بابتسامه :مستر يزن حضرتك مبلغتش الشرطه واخدت الرجاله اكيد مش هتروحوا تلعبوا صلح اكيد هيبقي فيه دم
يزن :ادخلي يلا شوفي حور وانا هغير و انزل اتمشي تحت
دخلت الاء لحور
الاء :حور ياحبيبتي مالك
حور مبتردش الاء فهمتها وقامت حضنا حور
الاء:عيطي ياحور قامت حور بالانفجار في البكاء عدي وقت ولاتزال حور بكاءها وشهقاته العاليه
الاء :اهدي ياحور
حور بشهقات :ابني انا كنت هضيعه
الاء بصدمه وطلعت حور من حضنها:ابنك
حور بشهقات والدموع تملأ وجهها :ايوا كانوا اكيد هيموتونا مش لازم حياتي بس هوا و يزن والدم
الاء بعدم فهم وأدخلت حور في حضنها مره اخري :انتي بخير اهو ياحبيبتي و مستر يزن عمل كدا علشان ينقذك وانقذك اهو ياحور
حور بدأت تهدأ وأدركت ما قالته ل الاء
حور:الاء اوعديني أن محدش يعرف
الاء :يعرف اي
حور :اني حامل
الاء بدأت تجمع الخيوط بصدمه :اااه انتي حامل من مستر يزن علشان كدا جابك هنا ومش عاوزه تقوليله لي
حور قاطعتها:باااس هحكيلك
حكت حور كل الحكايه ل الاء
الاء :طب هتعملي اي انتي بتلبسي لبس واسع بس لو حد قاعد معاكي هيلاحظ وانتي كمان ٣شهور وهتبدأي مش عارفه تتحركي وبعدها هتولدي هتخبي ازاي ياحور
حور :معرفش ياالاء مكنش قدامي حل غير كدا ومفكرتش في كل دا
الاء:طب لو مستر يزن عرف
حور :انتي مش هتقوليله صح
الاء: اه مش هقوله بس حور انتي مش مخبيه عروسه دا طفل وولاده
حور :ساعتها هبقي اتصرف
الاء :حور قومي غيري
حور :الاء انا وثقت فيكي
الاء:متخافيش وربنا يعديها علي خير
حور راحت تغير والاء بتفكر
حور خلصت وطلعت
الاء:اقفي كدا وقفت حور
حور :في اي
الاء :جسمي كدا الاديناء عليكي
حور عملت كدا
الاء شافت أن الحمل فعلا ظاهر عند حور
الاء :شكلنا داخلين علي ايام زي الفل
تعالي ياحور ارتاحي
حور :بس انا جعانه
الاء بابتسامه:تقصدي احنا
ضحكت حور
عند يزن وهو يسير مع صديقه
يزن:ها وانت من وقتها مقبلتهاش ياعمر
عمر :لا يايزن ودا اللي قتلني انا عمري ما دخلت لحد في مشكله زي ما قولتلي بس دي شوفتها مش عارف بصراحه اي اللي حصل واخدت علقه وبعدها لقتها بتضرب ورحنا القسم بس طلعونا بتهيألي اخوها حد مهم هنا بس هموت واشوفها تاني
يزن بابتسامه:شكلها خطفته
عمر :هو اي
يزن بضحك :قلبك
عمر :وانت عامل اي
يزن:دا النهارده حصل حاجات وبدأ يحكيله
عمر :يزن انت حبتها
يزن :حبتها اي يابني دا بنت عمي وغير كدا اللي مرت بيه صعب فقدان ابنها وكدا
عمر :لو زي ما بتقول ومجرد كدا مكنتش تجري عليها ومكنتش تحبس سيفار عندك في المخزن انت بتحبها بس بتقاوح
يزن :حتي لو بحبها اعتقد مش هترضي تتجوز تاني
عمر:يزن ياحبيبي مش كل اللي بيطلعوا من علاقه فاشله مبيدخلوش في علاقه بس لازم لما يدخلوا في علاقه تبقي ناجحه علشان ميحسوش بالندم
يزن :بس دي خسرت ابنها
عمر :يمكن علاقتها خسرت حاجه غاليه بس ممكن تتعوض
يزن :يعني اعمل اي
عمر :قولها واتقدم لها
يزن:عارف ياعمر انك الركن اللطيف هنا يعني بس ليه م عاوز حد هنا يعرف أننا صحاب
عمر :والله يايزن بيه انا مش عاوز اتقتل
يزن بإبتسامه:هو انا اي حد يقرب عليا يبقي في خطر
عمر :انت الخطر يلا نرجع علشان احنا طولنا
يزن :يلا
وصل يزن البيت ودخل يشوف حور لقي حور نائمه وجمبها الاء وفيه اكل علي السرير شال الاكل داخله المطبخ وراح نام في اوضه الاطفال
في صباح يوم جديد
عز في الشركه اتجه لنيهال
نيهال:مستر عز
عز :وعد فين
نيهال بتوتر :وعد تعبانه
عز :تعبانه عندها اي
نيهال:سخنه
عز عرف أن نيهال بتحور:سخنه من اي
نيهال:من البرد
عز :انا اكره حاجه عندي الإنسان الكداب وعد فين يانيهال
نيهال: بصراحه معدتش جايه يامستر عز
عز بعصبية:وهي الحلوه مش عارفه أن فيه بند في العقد لو سابت الشغل قبل سنتين من التعاقد تدفع 3مليون
نيهال بصدمه :هو حضرتك حطيت البند دا أمتي
عز :اخلصي يانيهال رني عليها ولما تيجي دخليها المكتب ودخل عز المكتب
نيهال:اكيد هرن عليها ياحبيبتي ياوعد
رنت نيهال عليها
عند مراد ونرمين
نرمين :رايح فين ياحبيبي
مراد :هروح الشركه من زمان مرحتهاش
نرمين :تمام اجهزلك الفطار
مراد :هفطر هناك ومشي للشركه
مراد :نيهال عز جوه
سمع صوت زعيق جاي من جوه
نيهال:ايوه يامراد بيه
مراد:هو في اي
نيهال:مصارعه
مراد:بتقولي اي
نيهال:مش عارفه يافندم
دخل مراد
عند عز
وعد:انت بنأدم استغلالي
عز:احترمي نفسك ياوعد
وعد :انا اللي احترم نفسي انت اكيد مش طبيعي
عز :مهو فعلا اللي يشغل وحده زيك يبقي مش طبيعي
وعد:انت اي
عز :عز الدين
وعد :طز تقولش قمر الدين
عز:لسانك دا عاوز قصه
وعد:يبقي ترفدني
عز :منش هرفدك يا وعد
مراد واقف بيسمع الحوار وبيضحك
وعد :طب باحترام اهو استاذ عز ارفدني
عز :لا ياوعد مش هرفدك
وعد بتقرب عليه وهيا ماسكه قلم
وعد :لم مرفدتنيش هقتلك
عز:واهون عليكي
مراد بضحك :خلاص يجماعه معتش قادر
عز:مراد
وعد :انت مين
عز :اسكتي دا مستر مراد رئيس مجلس الاداره
وعد: استاذ مراد ممكن ترفدني
مراد:والله المشاكل دي مع الاستاذ عز يلا علي شغلكم ولعلي اشوف الهيصه دي هنا تاني وسابهم وخرج
وعد:كل دا بسببك انت
عز:مش انا اللي كنت نافخ عضلاتي وجاي اتخانق
وعد:مش انا اللي بكتب شروط في العقد محصلتش قبل كدا
عز :بجرب فيكي
وعد: عز
عز :وعد
رن التلفون الارضي تبع الشركه
مراد:لو سمعت صوتكم تاني هوريكوا وش مش هيعجبكم يلا كل واحد علي شغله
عز ووعد:حاضر
كل واحد راح شغله
عند يزن
في شركته واستدعي الاء
الاء :نعم يامستر
يزن:اقعدي يالاء بما انك بنت ف ازاي اخلي حد يحبني يعني انتي فهماني صح
الاء قاطعته : فهمتك يامستر بس هتسمعني للاخر
يزن : اه يا الاء اتكلمي
الاء: الأمان لأن الأمان مفتاح اي علاقة في الدنيا شعور انك مطمئن مش قلقان من تغيير مفاجئ أنك تبقي عارف أن في شخص فـ حياتك هيفضل موجود وأنه جمبك وقت ماتحتاجه هتلاقيه جنبك سند و أمان ليك وأنت فـ أسوء حالاتك وأنك وقت ماتختلف معاه وهتتكلم وأنت عارف أنه مش هيفهمك غلط وإن مهما وصل الخلاف بينكم تبقي عارف أنه مش هيجرحك بكلامه لأن فـ الآخر دا مجرد خلاف وهيروح لحاله إنما انتوا مكملين إنك متحسش إن علاقتكم ببعض علي كف عفريت لأ دا أنت تبقي متأكد أن لو الدنيا كلها اتجمعت علي أنكم متكملوش انتوا تكملوا غصب عن أي حد إنك تكون قاعد ومطمن وعارف أنه هيدافع عنك لو وسط مليون وأحد غلطوا فـ حقك هو نظره عين منه وكأنه بيقولك أنا هنا أنا موجود عشانك أنا فاهمك صح والأهم من كل دا أنا مش ممكن اخذلك
الأمان أن الشخص دا يطمنك بوجوده
يزن ابتسم من كلامها
الاء :بس انت عاوز تعرف الكلام دا لي
يزن :بما أنك أقرب حد ليا وبعتبرك زي أختي انا بحب
الاء :بجد والله
يزن :اه والله
الاء :اصل يزن الأسيوطي ويحب تيجي ازاي
يزن :اهو ياستي وحبيت
الاء :مين بقا سعيده الحظ
يزن :حور
الاء بصدمه :حور
يزن :اه وعاوز اتقرب منها واتجوزها
الاء :تجوزها كمان
يزن :اه يابنتي فيه اي
الاء :لا مفيش
طلعت الاء من المكتب
الاء :دي مصيبه حور ويزن
جه وقت الانصراف الاء مشت في الطريق خبطت في عمر
الاء :انا اسفه
عمر ابتسم :هو انتي
الاء:اهلا
عمر :ممكن اعزمك علي قهوه
الاء راحوا كافيه وشربوا قهوه وفضلوا يكلموا ومشوا
وصل عمر للبيت رن علي يزن :يزوني
يزن :مدام يزوني يبقي فيه حاجه
عمر :شوفتها تاني واتكلمنا واخدت رقمها انا عاوز اتجوزها
يزن بضحك:في اي ياعمر اهدي كدا ياحبيبي
عمر :يزن بص انا مصري واعرف في الأصول مش انا اللي امشي مع واحده فنا هتجوزها
يزن ضحك :حاضر ياحبيبي بس اجيلك ونشوف هنعمل اي
عمر :حبيبي وقفل
في الليل
يزن :ياعمر اهدي ياحبيبي
عمر :هديت ها هنكلم أهلها أمتي
يزن :هي مين
عمر :البت يابني
يزن بضحك :يعني حرام عليك واحده لسه عرفها بقالك اسبوع وفجأه حبيتها وفجأة هتجوزها مش بالسرعه دي
عمر :يزن انا قررت
يزن:طب اسمها اي حتي اشوفها
عمر :اسمها الاء عمران
يزن :الاء دقيقه بس هي دي
وفتح لصوره ليهم
عمر مسح يزن من ياقه القميص :انا هقتلك تيجي علي مرات أخوك
يزن:هو اي دي الاء الاسيستنت بتاعتي ومرات اخويا اي يخربيتك
عمر :مش فاهم
يزن :الاء زي أختي دي اللي بحتاجها لأي حاجه
عمر :يعني هتجوزهالي ولا لا
يزن :اشوفها الاول
عمر :مبحبش قدك بقولك قوم دلوقتي نروح نتقدم ليها
يزن :انت عبيط
عمر :حبيبي هقوم اجهز
بصله يزن :البت دي سحراله ولا اي
عدي وقت وعمر لبس
يزن:اي دا
عمر : مفيش وقت قوم يالا وشده للعربيه وراح اشتري ورد وشوكلاته
يزن مش فاهم حاجه بس شايف صحبه مبسوط ودي حاجه مفرحاه
يزن :انا حاسس اني ناسي حاجه
عمر :الدبل بس مش لازم
يزن :إسكات ركز في الطريق دا بيقول دبل ااه افتكرت ارن علي الاء
يزن رن عليها وقالها تبقي في بيتها
وصلوا هناك
يزن بيخبط فتحت الاء
يزن:انا حاسس انك هتقولي دا عبيط أو متخلف بس انا جاي اخطبك
الاء بصدمه:يزن انت زي اخويا
يزن :مش ليا
الاء:امال لمين
ليظهر عمر من خلف يزن
يزن:للعبيط دا
الاء ابتسمت لعمر وفضلوا واقفين بيبصوا لبعض
يزن :ادخل انا علشان رجلي بس
دخل قعد
عمر :تتجوزيني
الاء:هااا
عمر :تتجوزيني
الاء ضحكت
يزن:اتفضلوا هتفضلوا واقفين علي الباب
الاء:اه اتفضل
فضلوا قاعدين ويزن كان بيمثل دور الأب لعمر ول الاء عمر ما يملكه مرات اب في مصر وأخواته والاء لا تملك أحد سوي يزن صديق واخ
مضي الوقت واتفقوا
عمر : انا بقول خير البر عاجله الجواز كمان شهر
يزن :انا اللي اقول هنا اقل حاجه سنه ياعمر
الاء :انا رأي كدا بردوا شهر اي احنا لسه منعرفش بعض
عمر :خلاص الخطوبه كمان شهر
يزن :تمام والاء هتقعد مع حور ويلا كل واحد علي بيته وانتي يالاء تجهزي شنطتك بكره تروحي ليها
بعد مرور 3شهور
حور قربت من يزن وبدأت تحبه وعمر والاء اتخطبوا وعز و وعد خناقتهم مش بتخلص وعملوا معاهده وبقوا تقريبا
صحاب ونرمين بتحاول تقرب لمراد بس مراد لسه بيحب حور والاء بدأت تخاف علي حور لأنها في الشهر السادس وخايفه ليزن يعرف وحور عاوزه تقول ليزن لأنها حسه بالأمان معاه
يزن :حور انا لازم اسافر مصر ورايا شغل هناك
حور :تروح وتيجي بالسلامه
يزن :هقعد 6شهور
حور :تمام يزن انا عاوزه اقولك علي حاجه
يزن : انا اللي عاوزه اقولك حور انا بحبك تتجوزيني
# يتبع.....