رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل العشرون 20 بقلم لمياء نبية
جميله :انا جيت متقوليش اني اتأخرت والله بسبـ تقاطع عندما تلقي عز فاقد للوعي تجري حتي تصل ليه جميله توطي ليه وتخبط برفق :عز فوق
ولكن لا حركه
جميله :هعمل اي دلوقتي دقيقه واذهب بيدها ناحيه أنفه لكن تجد نفس طب الحمد لله هعمل اي لازم ارن عليه وتفف وتمسك هاتفها لكن تجده مشغول تكرر الرن لاكن دون فائده يبدأ عز بالسعال
جميله جرت عليه تقع نضارتها تتركها وتروح ليه وهيا متوتره:اهدي والله انا مش عارفه اعمل اي
عز ينظر لها و تأتي جميله بالماء و توطي ناحيه عز
جميله :قوم اشرب وتبدأ تشربه ماء
ينتهي عز من الشرب وينظر لها
جميله :انت كويس صح
عز يهز رأسه
جميله :مبتردش ليه
عز :انتي بجد
جميله ضحكت:مش فهماك بجد
عز يتماثل بالالم :ااه ويبدأ يكح بتزيف
جميله :اهدي اهدي هقوم
وتقوم لكنها تلاحظ ضحك عز تلتفت ليه
جميله :انت بتكدب عليا
عز :زي ماانتي مخادعه
جميله بتوتر :اي
عز :يعني اول مره اعرف ان عنيكي حلوه كدا و انك قادره تخطفي
جميله بتبتسم
عز حاول يقعد معدول ولكن معرفش قربت جميله وعدلته
عز بحب :انتي فعلا جميله ياجميله
جميله :انت بقيت شاعر بقا
عز بضحك :احيانا ما تيجي اقرألك الكف
جميله :وانت مربط كده
عز :اه عادي هاتي ايدك اليمين
تمد جميله ايديها
عز :تؤتؤ الاه اي دا
جميله :في اي
عز :دا فيه كوارث بس شوفي ربنا فيه واحد هتقابليه
هيغير حياتك أو هو هيبقي حياتك هيكتشف وبص ليها أنه قابلك مكانش حاجه وانتي كنتي النجاه بتاعته انك غيرتيه تبص جميله له فيعيد النظر في يديها اه صح ممكن هتحبيه أو حبتيه هو المهم أنه وفجأه يقف عندما تصل يده عن الخاتم التي ترتديه
عز بص في عنيها باستفهام وخوف :دا خاتم صح
ضحكت جميله وسحبت ايديها :لا دي تبقي دبلـ قاطعها عز بزعيق :اطلعي برا
جميله :اي حصل في اي
عز :اي مبتفهميش بقولك اطلعي بره
جميله :حصل اي يحولك كدا دنتا كنت لطيف
عز ضحك باستهزاء:لا دا كلام بقوله لكل بنات اللي بتحب تسمعه امشي يا بنتي
جميله :حاضر مسحت دموعها اللي نزلت و جرت توطي تاخد النضاره ومشت
لقت فونها بيرن
جميله :انا معتش هشتغل معاكم ...اهدي اي ..انا عملت كل اللي اقدر عليه سلام وقفلت
قعدت تحت شجره وفصلت تعيط
أما عند نرمين
حور مراد :مهو يا ماما تميم كان عجبك اي غير رأيك انا مش هسيبك غير لما اعرف كل حاجه
نرمين بإستسلام:حاضر هحكيلك
حور مراد مسكت ايد مامتها برفق :طب تعالي هنا بقا واحكيلي
قعدوا علي السرير
نرمين :الحكايه كلها بدأت من سنين كتير يجي ٢٨ سنه او اكتر كنت لسه عروسه جديده انا و باباكي ولا قصت حب ولا حاجه بس مع الوقت حبينا بعض فاكره الست اللي كنت بقولك بتحب باباكي صحبتي دي
حور مراد : ايوا كملي
نرمين :تبقا هيا نفسها حور مامت تميم
حور مراد بصدمه:مستحيل
نرمين بتبص لبنتها:هو اي اللي مستحيل
حور مراد:مستحيل طنط تعمل كدا
نرمين :صدقيني يابنتي انا تعبي كله كان بسببها وقربت من بنتها و طبطت علي شعرها
نرمين :انا لو بكدل عليكي هستفاد اي انتي بنتي الوحيده واتمنالك دايما الخير محدش هيخاف عليكي قدي علشان كدا لازم تنسيه
حور مراد في عقلها:بس انا بحبه
في بيت اليزن
أسر يخلط علي الباب
الاء :نعم يااسر
أسر :الاه طب المرادي عرفتي منين اني هنا
الاء:خبطت سبع مرات بس
أسر : طب يالاء ممكن ادخل
الاء :بطل قله ادب بقولك بلبس
أسر :ودا اي علاقته
الاء بضحك :امشي يا أسر
يزن رفع جاكت البدله و بص لحور الام اللي دايما بتخطف قلبه بجاملها قربت علشان تعدله الجارفته
يزن : انتي بتحلوي كدا علطول
حور الام :وانت هتفضل تحبني كدا علطول
يزن قرب منها :كل اما اشوفك بحبك من جديد
حور الام سحبت أيده في ايديها: يلا علشان الاولاد
طلعوا لفت نظر يزن أسر شاور لحور برفق
يزن :شوفي ابنك وقربوا منه
حور الام :ماله حبيب أمه انتبه أسر ليهم
يزن :انت اي موقفك هنا
أسر سند علي الباب : حسيت الهوا هنا جامد
تضحك حور الام وتدخل عليهم حور الصغيره و عدي
أسر :يجماعه هوا هنا حـ ولم يكمل حتي فتحت الاء الباب ووقع أسر ضحك الجميع وطت الاء توقفه
أسر ابتسم ووقف وهيا فصلت بصاله قاطع المشهد يزن :في راجل يوقع بالمنظر المتخلف دا اي آلهو كان شديد
الاء :هو اي
أسر وهو باصص ل الاء:كان فتاك
الاء :هو اي
عدي وحور :الهوا و يضحكوا
الاء ابتسمت وبصت ل أسر أنه ميبصلهاش
أسر :بابا هو لسه علي اخر الاسبوع اللي جاي كتير
يزن :انا هنا يابني
الجميع ضحك بص أسر ل يزن
يزن :هانت كلها تسع ايام
أسر :طب نتفق انا بعد بكره اخر الاسبوع وبعد تسع ايام تميم
يزن :ل انتم الاتنين مع بعض ل مفيش
أسر بصدمه وبص ل الاء وحور الام و الصغيره بصوا ليزن وعدي
عدي :يعني لو نفتكر أن النهارده موفقوش يبقا
يزن : ايوه يا عدي
الاء بدلت أسر نظرات خوف أسر بصوت مهموش : متخافيش هعمل اللي اقدر عليه
عند عز كان قاعد
عز :انت حبتها ولا اي عز فوق انت اكيد كنت بتتسلي لما لقتها حلوه اخرجي بره عقلي بقا تدخل جميله عليه وهو وشها دابل من العياط
عز :انتي اي جابك
جميله مكلمتش اكتفت بشد كرسي وقعدت قصاده وفصلت تعيط
عز كان قلبه واجعه وهو شايفها بالحال دا
عند يزن
يزن بص في الساعه :امال تميم اتأخر لي
أسر بص ل يزن :هروح اشوفه
راح أسر وهو بيفتح الباب سمع
تميم :انتي فاكره أن زياره النهارده دي هتعدي تؤ تؤ ..ياحبيبتي عارفه اوعدك هخلي حبيبه اللي ترفض النهارده ...عندي كلام ليها مش هيعجبها .أسر فتح الباب ودخل فلقي تميم بصله وقفل المكالمه
أسر : تميم كنت عاوزه اكلم معاك
تميم :انا خلصت يلا وجاي يمشي أسر سحبته من ايديه وقفه
أسر :مش هنمشي غير أما اكلم معاك
تميم :في اي يا أسر
أسر:عارف لو مقابله النهارده باظت اي هيحصل
تميم بابتسامه:ولا اي حاجه انت هتجوز وانا وابوك هنتخانق
أسر :مين قال اني هتجوز
تميم :بمعني اي
أسر حكي لتميم اللي يزن قاله
تميم :كدا بابا بيلوي دراعي بيك تمام
أسر :يعني اي
تميم شال أيده وفتح الباب :يلا يا أسر
نزل تميم و متكلمش مع حد
الاء بصت ل أسر
أسر :ربنا يستر
ذهب الجميع الي بيت عز
و رحب عز و حور بيهم ودخلوا قعدوا
سامر جه بدخل وفضل بلص لحور الصغيره لأنها كانت جميله علي غير العاده
عز :منورين ياجماعه
وعد جت بالضيافه
حور الام:اي دا ياوعد امال لو مكناش صحاب بيت وضحكوا جميعا
يزن بص لتميم وبعدين بص لعز :امال فين عروستنا
وعد نادت لحبيبه جت وهيا لابسه فستان رقيق و فرده شعرها نظر تميم والباقي لحبيبه كانت جميله علي غير العاده تميم في سره :فوق في اي انت جاي لحاجه
يزن :انا بقول نسيب الاولاد مع بعض
عز :وانا بقول كدا بردوا
سامر مكنش عارف يشيل عينه من علي حور الصغيره
الاء بهمس ل حور الصغيره :الواد دا بيحبك لـ بيسرح كتير ضحكت حور والاء
حور الصغيره :ياريت كان بيحب انتي بس بتهيالك
الاء :ممكن
طلعوا جميعا وسابوا تميم و حبيبه
تميم :حبيبه ازيك اتمني انك تكوني بخير انا جاب اقولك كلام كتير
عند أسر
الاء:بقولك يا اسوره
أسر :وه يا اي
الاء:اي أسر في اي
أسر :منك لله
الاء بزعل مصطنع:واهون عليك
أسر : ياخلاثي اكيد لا
حور الصغيره :اتلموا
عز :انا بقول كفايه كدا
يزن :اه فعلا
دخلو لقوا حبيبه بتعيط بص أسر و يزن ل تميم
عز :في اي يا حبيبه بابا
حبيبه مسحت دموعها:مفيش حاجه يابابا
وعد :ها يا حبيبه قررتي اي
حبيبه وتميم بصوا لبعض
حبيبه اخدت تنهيده :انا
#يتبع.....