رواية لقاء القدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم لمياء نبية


  رواية لقاء القدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم لمياء نبية 

الاء :ها يدكتوره انا مبخلفش صح 
الدكتوره : لا حضرتك بخير جدآ
الاء: امال مبخلفش لي 
الدكتوره : حضرتك بتخدي موانع الحمل 
الاء بصدمه :موانع 
الدكتوره :ايوا وبتخديها من فتره كبيره ولازم حضرتك تبطليها لانها ممكن تقلل موضوع الخلفه
الاء مش قادره تستوعب :طب حضرتك الموانع دي ببتاخد عن طريق الفم بس 
الدكتوره :اظن في حالتك اه 
الاء :طب تمام شكرا يادكتوره 
جرت الاء علي بيت حور 
عند حور 
حور :يلا ياتميم دي اسمها اي  
تميم :شجره
حور:شاطر يا حبيبي 
تميم: لولو جت 
حور تبص تلاقيها وشها احمر 
حور :في اي 
لتدخل الاء في احضان حور وتنهار كل حصون التماسك لديها
بعد مرور وقت 
حور :مش هتقولي في اي او الدكتوره قالت اي 
الاء بدموع :هو انا مستحقش اني اكون ام 
حور بعدم فهم :اي حصل هناك
الاء:عمر طلع بيحطلي موانع مش عاوزني اخلف 
حور:اي اللي قالك الكلام دا 
الاء بدأت تحكي اللي حصل 







حور بتمسح دموع الاء :انتي لازم تواجهيه
الاء :لا ياحور انا هطلق 
حور :متغلطيش يا الاء اعرفي أسبابه 
الاء ترجع لبكائها:الدكتوره يا حور قالتلي اني لازم أوقفها علشان هتأثر يعني لو مكنتش رحت وفضلت مكنتش خلفت ياحور بسببه كنت هتحرم يا حور من اكتر حاجه بتمناها 
حور :الاء انا مقدره والله بس علشاني وجهيه 
الاء :تمام ياحور وبعدها هسيب ليه البيت مش بس البيت هسيبك البلد
حور :الاء اهدي تسيبي دا كله هتسبيني ياالاء 
الاء تحضن حور 
عند نرمين 
حور :ماما 
نرمين :قلب ماما 
حور :انتي بتحبني 
نرمين :ايوا يا قلب ماما 
حور:عاوزه عز 
نرمين اشتالتها: عز لي بقا 
حور :حور حب عز 







نرمين :و نرمين بتحب حور  وحضنتها
مراد دخل عليهم 
مراد :الاه ومن غيري 
حور جريت علي مراد 
حور :بابا
مراد اشتالها :قلب وعيون بابا بوسه بقا لبابا 
باسته حور مراد :الله اي الجمال دا
عند حور 
يزن :مقولتليش بردوا يا حور الاء كانت بتعيط لي 
حور :مفيش يا يزن مشاكل 
يزن : والمشاكل تخليها اول ما تشوفني تمشي 
حور :ايوا يا يزن 
وتقلب في الفون داخل منصه الفيس لتصرخ
يزن بخضه :في اي يا حور مالك
حور لا تنطق ويسقط منها دموع فيأخدها يزن بحضنه 
يزن يأخد منها الفون شاف منظر مخيف بكل المقاييس 
يزن :اهدي يا حبيبتي حور بدأ تهدي 
يزن :تعرفيها 
حور :لا يايزن بس المنظر صعب اي دا ازاي الناس بقت كدا 
يزن :المصيبه الأكبر أن ازاي دا ماشي بسلاح في الشارع والناس شيفاه
حور :طب لي محدش ينقذها ازاي الناس راحه وسيبينه وازاي فيه حد بيصور مكان ينقذها
يزن:كله بقي خايف ويقول نفسي الا من رحم ربه 
حور بدموع :مش حرام طالبه وبنت زي الورد يحصل فيها كدا
يزن :قدرها يا حور ربنا يرحمها بس لازم منسكتش 
حور :هنعمل اي 
يزن :بصي ياحور القتل هيقف لو العقاب بقا في العلن في نفس المكان والناس كلها تبقي شايفه دا  بمعني محمود البنا اللي قتله متعقبش وقالوا إنه تحت السن وحادث اسكندريه قالوا إنه مختل عقلي  واي حد بيقتل بقابيطلع في الاخر مختل عقلي 
حور :يعني ممكن حقها يروح 
يزن :ممكن يقولوا دا مريض نفسي و بيعاني من الاكتئاب و كلام من دا 
حور :والله لو حصلت يبقي هيكتر القتل يا يزن 
حور اخدت الفون وبدأت تشوف الكومنتات 
حور :يزن شوف الكومنتات دي 
يزن :اي المرض دا اهو دا بقا المرض النفسي ودول ميقلوش عن اللي قتل حاجه يا حور 
حور :ازاي فيه ناس بتفكر كدا 
يزن :البعد عن ربنا هيخليهم يتكلموا ويفتوا بالشكل دا 
حور :اي دا القاتل طلع بيحبها واتقدم لها واترفض معقوله  تفكيره يوصله للقتل 
يزن :التربيه اللي وصلته لكدا فكره ازاي يرفضوك انت يابني تترفض دانا اجوزك ست ستها ودا مش بيحبها يا حور السوشيال ميديا بوظت العقول تحت جمله مدام بحبك تبقي ليا ولو مش ليا اقتلك اخطفك    طب لي مجتهدش علشان اخليكي ليا يعني دا معناه أن ابوكي زمان لما رفضني كان مفروض اقتلك مش اسافر واشتغل واعمل اسم لنفسي والنصيب جاي لو بتدعي بيها ربنا عارف الخير فين 
حور :البعد عن الدين يعمل اكتر من كدا 
يزن :بتبدأ من الأهل يا حور طول ما هما مش بيدوا لابنهم تأسيس أنه لازم في قبل اي تصرف يفكر في ربنا واحنا هنفضل في كدا 
حور بتبص علي آسر وتميم اللي نيمين جمب بعض :انا خايفه عليهم 
يزن :ربنا يقدرني ونربيهم تربيه صالحه يا حور 
عند وعد 
وعد :شوفت اللي حصل في مصر يا عز حادثه قتل بشعه بكل المقاييس تحت اسم أنه بيحبها و الخطف واحده وواحد رمي نفسه من برج القاهره كل دا النهارده 
عز :القيامه قربت يا وعد القتل زاد قوي اهي دي الامه اللي الرسول صلى الله عليه وسلم مشتاق لرؤيتها قتل وخطف وانتحار ربنا معانا الايام الجايه دي 
وعد :انا خايفه يا عز 
عز :حد يخاف وهو في بلد رسول الله يا وعد دحنا بنقضي العمره ربنا يعديها علي خير 
وعد :يارب  









عن مراد 
مراد :نرمين شوفتي اللي حصل 
نرمين :اي تاني هو اليوم دا مش ناوي يخلص 
مراد :بيقولوا واحد انتحر بالعربيه من علي كوبري 
نرمين :ياساتر يارب لي كدا 
مراد :مش عارف يا نرمين بس كتب جمله غريبه بيقول ابويا ميخدش جنازتي 
نرمين :اي اللي وصله للمرحله دي يا مراد الدنيا بقت غريبه 
مراد :مش عارف اصل اللي بينتحر بيبقا وصل لمرحله أنه مش شايف غير دنيا ضالمه تصدقي أن اللي بينتحر بيبقا مستني حد يوقفه لاخر لحظه 
تجري حور علي مراد فياخدها مراد في حضنه
مراد :انا كل يوم بخاف اكتر علي حور 
نرمين :وانا كمان الخطف والوقتي قتل والبشر بقوا مؤذين بشكل غريب 
مراد :ربنا ينجينا منها علي خير احنا والجميع 
نرمين : امين يا رب 
عند الاء 
عمر :حبيبتي 
الاء :اهلا ياحبيبي احضر العشا
عمر بيبص عليها :وه وه اي الجمال 
الاء :طب بس يلا العشا
بدأ يتعشوا  ونظر لها عمر وقام جبلها العصير 
الاء :اي ياحبيبي 
عمر :العصير يا حبيبتي 
الاء :اه ياحبيبي حطيت فيه الموانع 
عمر بصدمه :موانع 
الاء بدأت تدمع :ايوا ياعمر موانع مدام مش عاوزني احمل واكون ام اتجوزتني لي متقوليش علشان بحبك انا كنت بتألم وانت واقف عمر كان ساكت فاخدت 
الاء تنهيده :طلقني ياعمر 
عمر :لا 
الاء بدموع وبصت ليه :ارجوك طلقني 
عمر :مقدرش انا بحبك 
الاء :بتحبني ومش عاوزني اخلف لي يا عمر طلقني 
عمر بدأت دموعه تسقط :مكنش اقصد صدقيني محبتش اخلف حد يحصل نفس اللي حصل فيا  اضطريت اعمل كدا كنت عاوزاني اخلف واجيب ابن لما يحصلي حاجه يترمي في ملجأ ويشوف اسود ايام حياته من ضرب وشتيمه اكل بحساب ويمكن مايكلش حتي اللبس ويوم ما يلاقي حد ويفتكر هينقذه يتعامل كأنه عبد مكنه شغاله يا الاء  دا كان هيرضيكي يبقي كل همه يتعامل كطفل حد يحبه ويجبله لعبه بلاش لعبه لما يشوفه يحضنه دا كان هيرضيكي ياالاء 
الاء حضنته :وانتي لي مقولتليش 
عمر :كنت فاكر أن كدا بعيشنا مبسوطين والله كنت لما بشوف دموعك بتقهر من جوا 
الاء :عمر حبيبي ربنا اكيد مش بيسيب حد لي تفكر أنه هيمشي كدا ولي محكتليش اللي حصلك 
عمر :مكنش لازم تعرفي 
الاء :لا كان لازم انا قسمتك حياتك يبقي كان لازم تحكيلي عمر انا بحبك افهم 
عمر :يعني مش هتسبيني 
الاء :لا مش هسيبك 
يحضنها عمر 
عمر :انا بحبك والله انتي عوض بعد يزن عن اللي حصلي كله 
الاء ابتسمت:عرفت يزن ازاي صحيح 
عمر ضحك :دا هبقي احكيهولك بعد 
الاء:بعد اي 
شالها عمر :بعد ما حقق ليكي امنيه 
الاء :والعصير 
عمر :بحبك 
ابتسمت الاء شالها عمر وذهبوا في بحور عشقهم 
تمر سنه و يزن وحور أمورهم مستقره كل يوم يزداد حبهم أكثر ووعد وعز رجعوا لمصر تاني ووعد حامل في الثامن   و الاء كمان حامل في الثامن وعز وعمر فرحانين ومراد ونرمين الحال عندهم مستقره نرمين تاخد بالها من حور ومراد متعاطف معاها 
عن حور 
حور :متقربليش انت اخرك هنا 
يزن :الاه هو القمر زعلان لي
حور :والله يعمل العمله وينكر
يزن :انا عملت حاجه ديقتك 
حور :يزن مبحبش اسلوبك دا انا لو منك معرفكش تاني 
يزن :تقصدي اي
حور :انا مبحبكش
يزن :مش من قلبك متقولي يا حوري انتي ياقمر زعلانه لي ويقرب 
حور : ابعد عني يا يزن انا مخصماك بجد 
يزن :يزن عمل اي في حوريته مزعلها 
حور بصت ليه :طلقني 
يزن :اطلقك بت بصي ميغركيش الدلع دا لحد الطلاق ونقف أطلق مين يا روح التونه
حور :طلقني يا يزن 
يزن :يارب صبرك مين لعب في عقلك واي اللي اتقلك يا حور 
حور :متقليش انا شوفت
يزن قصدمه :شوفتي  شوفتي اي يا حور اخلصي 
حور :انت بتزعقلي وانت خايني
يزن :اخونك انتي هبله ولا بتعملي كدا 
حور :في اي يا يزن انت بتخوني وحصل انا شيفاك 
يزن :شيفاني يا شيخه منك لله حسبي الله ونعم الوكيل هخونك ازاي ولا فين وانتي كمان شيفاني دنا الشركه وبقت كلها رجاله دحتي السكرتيره راجل اكونتاتي ومعاكي دنا بخاف امشي جمب بنت تقولي اني اعرفها 
حور بدأت تعيط:لا خونتني يا يزن انت خاين 
يزن :يا حول الله يارب فين يابنتي ومن غير عياط ما يمكن تشابه 
حور:لا دنتا هقولك روحت معاها علي الفيلا دي وعلي سريري دا وقولت لتميم واسر متقولوش لماما بس انا كنت شيفاكم
يزن بصدمه من اللي بيتقال :أمتي دا يا حور 
حور : النهارده في الحلم 
يزن شدها :يعني كنتي بتحلمي و مبهدلاني 
حور :مهو انا هفهمك 
يزن بعصبية :تفهميني اي وخونتك وطلقني 
حور :يعني يا يزن استني أما يبقي حقيقه 
يزن بعصبية اكبر:انتي شيفاني كدا تمام يا حور
وبعد عنها وقام يمشي جرت عليه حور قبل ما يفتح الباب ودخلت في حضنه ليهدأ يزن
حور :بحبك يا يزن 
يزن ادور ليها :وانا كمان بحبك يا قلب يزن 
حور بدأت تحس بدوار لتسقط مغشي عليها 
يزن : الدكتور بسرعه ياداداه
بعد فتره الدكتور جه و حور فاقت وكان تميم واسر جنبها
الدكتور :لا مفيش انتي بتاكلي حلو
حور :ايوه يا دكتور 
يزن بخوف :هي في اي يا دكتور هي بخير صح 
الدكتور :طبعا يا استاذ يزن مبروك المدام حامل بس لازم تتغذي 
حور فرحت ويزن بصلها بفرحه اكبر 
يزن :طب اتفضل اوصلك ويلا يا داداه وصلي تميم و آسر 
حور قامت من السرير  يزن :راحه فين اقعدي قعدت علي السرير يزن قعد جنبها 
حور :هو اللي سمعته دا بجد 
يزن :انا مش مصدق نفسي انا هموت من الفرحه مسك ايديها اول حاجه تميم ثلاث سنين و آسر سنه والوقتي بيبي انا مش مصدق أن ربنا يرزقني كدا الحمد لله 
حور :تتخيل يبقا اي 
يزن :اللي يجيبه ربنا حلو بس يعني نفسي في حور صغيره 
حور :طب انا هنام 
يزن :طب يلا 
وزي كل يوم تنام حور في حضن يزن 
عند الاء 
الاء بألم: عمر 
عمر بيفتح عينه :في اي ياحبيبتي 
الاء :مش عارفه تعبانه قوم 
عمر فاق :مالك ياحبيبي
الالم بدأ يزداد
الاء:اااه مش قادره الحقني يا عمر 
عمر بخوف :مالك 
الاء :بولد يا عمر الحقني 
عمر مكنش عارف يعمل اي اشتالها ورن علي يزن يحلقه الي المستشفي 
يزن :حور 
حور :نعم يا حبيبي 
يزن :قومي البسي الاء بتولد 
حور :بجد 
قامت حور واتجهوا للمستشفي 
عمر كان واقف بره خايف لقي يزن وحور جاين
يزن :متخفش يا عمر 
حور :هي بقالها قد اي 
عمر :ربع ساعه 
حور :أن شاء الله خير 
عند وعد 
عز :انا رايح اتوضي للفجر يا حبيبتي الأذان هيأذن
وعد :تمام يا حبيبي 
عز :قومي يلا انتي كمان اساعدك تتوضي
قومها عز و عز موقفها و بيساعدها في الوضوء شعرت وعد بالالم ولكنها تغاضته و رجعها عز للكرسي اللي بتصلي عليه وذهب ليتوضي سمع صوت صريخ وعد جري عليها 
عز :اي دا انتي بتولدي 
وعد :الحقني انا حسا اني بموت رن عز علي مراد 
وسألها وراح مستشفي ومراد لحقه هو ونرمين 
حور :يزن هروح اشرب 
يزن :اجي معاكي 
حور بضحكه :لي أنا صغيره 
يزن :لا دنتي قلب يزن 
عمر :شوف انا في اي وهما في اي 
مشت حور علشان تشرب شافت مراد و مراد حس بوجودها ولكن مشت وهو لف ملقتش حد 
نرمين :في حاجه يا حبيبي 
مراد :لا يا نرمين 
حور :ودا اي اللي جابه هنا ومعاه عز ونرمين مين ليهم في العمليات وانا مالي رجعت حور 
تمت ولاده الاتنين بنجاح
عند الاء كان عمر فرحان جدا و شايل البيبي بفرحه
حور :هتسميها اي 
عمر بص ل الاء :اكيد الاء 
يزن :انت بتسرق أفكاري علفكره 
ليضحكوا جميعا 
عند عز 
مراد :مبروك يا حبيب اخوك 
وعد :هتسميهم اي 
عز :انا راجل ديموقراطي هسمي البنت وانتي سمي الولد 
وعد :دا ازاي 
سامر ووالده وعد وخالد جم 
سامر :باس يا ولد انا اللي هسميهم 
عز :خلاص ياعمي انت سمي الولد وانا هسمي البنت 
سامر : الولد هيبقي اسمه سامر والبت سموها 
عز :هسميها حبيبه 
والده وعد :مش نشوف رأي وعد 
وعد ابتسمت :ربنا يباركلي فيهم 
مراد : اوف الفون في العربيه نسيت اجيبه عن اذنكم يجماعه طلع مراد ليجيب الفون من العربيه 
عند حور 
حور :انا هخرج ارن اطمن علي تميم واسر
يزن :تمام ياحبيبتي 
حور خرجت وبتمشي ناحيه الباب لتخبط في مراد اللي كان داخل  المستشفي
حور بدون انتباه :انا اسفه 
مراد :ولا يهمك عرفت حور من يكون صاحب الصوت أنه مراد فتبدأ بالسير بالسرعه يلتفت لها مراد لانه حس انها حور
مراد :حور 
#يتبع.....
تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×