رواية خفايا القدر الفصل الخامس والثمانون 85 بقلم اسماء صلاح
البارت الخامس والثمانون من خفايا القدر
توقفنا لما زاهر قال بخوف : ملك ملك ردي عليه وبكي ملك مش من حقك تسبني وتروحي اصحي وبيبكي مللللللللك
وبيجري سعد ونزل الضابط والعساكر من العربية وحصروا سعد ورفع سعد سلاحه عليهم
الضابط قال : انت فاكر انك هتقدر تهرب بعد اللي عملته احسنلك ارمي سلاحك وسلم نفسك مافيش فايدة من المقاومة المكان كله محاصر
وبينظر سعد حوليه لقي العساكر محصرينه من كل مكان فرمي سلاحه علي الأرض
الضابط قال : خدوا علي العربية
العساكر قالوا : حاضر يافندم وأخذوا
ونزل الضابط أخذ المسدس بتاع سعد من علي الأرض بمنديل وراح مسرعا وقال : زاهر بيه انت كويس
وبينظر زاهر لملك وبيكي وقال : مش هسيبك تموتي وشالها واحطها في العربية وركب ومشي
الضابط قال : وراها زاهر بيه متسبهوش
المخبر قال : حاضر يافندم وطلع وراها
في العربية زاهر :
زاهر قال بقلق : مش ممكن اسيبك تموت وتسبني لازم تعيشي ومسك ايدها ملك علشان خاطري لازم تعيش انا هعملك اللي انت عايزها بس قومي قومي
ملك بدون تعليق
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : يا تري زاهر وملك عاملين ايه دلوقتي
خالد قال : اكيد بيتخنقوا زي العادة
جده قال : ليه بتقول كده
خالد قال : علشان هما مبيقعدوش مع بعض غير لما بيكون بيتخنقوا هو انت مش شايف كده
جده قال : انا شايف حاجة تانية
خالد قال : ايه هي ياجدي
جده قال : ان هما الاتنين رايئين علي بعض انت مش ملاحظ كده
خالد قال : تقصد ايه ياجدي
جده قال : أقصد ان ملك أنسب واحدة لزاهر
خالد قال : تقصد يعني إن زاهر يتجوز ملك
جده قال : اه ايه رأيك
خالد قال بدهشة : إزاي ياجدي وهما أساس مش طيقين بعض يبقي هيجوزه ازاي انت ناسي لما عرضت عليهم انهم ينخطبوا بس كان موقفهم ايه
جده قال : لا فاكر
خالد قال : طيب يبقي ازاي هيتجوزه
جده قال : شوف ياخالد اللي أنا شايفوا انهم بيحبوا بعض
خالد قال باستغراب : بيحبوا بعض ازاي هما مش بيقعدوا مع بعض دقتقين غير لما بيتخنقوا
جده قال : ايوه هما صحيح بيتخنقوا بس الخناق ده هو اللي بيقوي العلاقة اللي بينهم بدليل لما دخل زاهر علشان يساعدها في المطبخ برغم اني مطلبتش منه كده
خالد قال : ايوه يا جدي بس هو دخل ساعد ملك علشان خاف إن ملك متعرفش تطبخ وساعتها منظرنها هيكون وحش قدام رأفت وهالة
جده قال : ده سبب من الأسباب بس مش السبب اللي يخلي زاهر يروح ويساعد ملك
خالد قال باستغراب : هو فيه سبب تاني
جده قال : ايوه
خالد قال : ايه هو السبب ده
جده قال : إن زاهر خايف إن ملك تتهزق أمام رأفت وهالة علشان بيحبها
خالد قال بدهشة : زاهر بيحب ملك
جده قال : ايوه
وضحك خالد وقال : لا يا جدي انت غلطان
جده قال : انا متأكد من كده واللي حصل النهاردة ياكدلي ده
خالد قال باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
جده قال : لما زاهر عرف إن ملك راحت معاك السبوع أضيق اوي
خالد قال باستغراب : أضيق من ايه
جده قال : علشان انك مقولتولش انك هتاخد ملك معاك السبوع
خالد قال : انا صحيح مقولتهوش علشان قولت انها حاجة متهموش انها تروح معايا أو لا
جده قال : لا يا خالد بقت تهمه واللي حصل النهاردة يأكد ده
خالد قال : ليه هو عمل ايه
وحكله جده على اللي قاله زاهر قال : شوفت بقي انه بيحبها
خالد قال : بس ده ياجدي ميثبتش إن زاهر بحبها
جده قال : طيب بكرة الأيام تثبتلك كلامي وقام
خالد وقال : رايح فين ياجدي
جده قال : رايح انام
خالد قال : مش هتستنها ملك علشان طتمن عليها
جده قال : ما انا مطمن بدل مع زاهر تصبح علي خير
خالد قال : وانت من اهله معقول زاهر بيحب ملك لا معتقدش جدي اكيد غلطان
أمام مستشفى حياة :
زاهر قال : متلقيش ياملك وصلنها ونزل مسرعا من العربية وراح وفتح الباب من ناحية ملك وشالها ودخل المستشفى يافؤاد فؤاد
جبت سعاد الممرضة بالسرير وحط زاهر ملك علي السرير ومسك ايدها وقال بعصبية : هتعيشي ياملك حد ينادي للدكتور
وبيتصل الموظف بالدكتور فؤاد وقال : الووه ايوه يا فندم
الدكتور فؤاد قال : فيه حاجة
الموظف قال : في حالة طارئة يافندم
الدكتور فؤاد قال : طيب انا جاي حالا وقفل الخط وخرج من مكتبه مسرعا
ونظرة سعاد الممرضة لمريضة قالت بدهشة : الدكتورة ملك
ومسك زاهر ايد ملك وقال بقلق : ملك رد عليا
وجاء الدكتور فؤاد وبينظر لقي زاهر عليه دم قال بقلق : زاهر ايه اللي حصل
زاهر قال بعصبية : مش مهم دلوقتي انقذها
وبينظر الدكتور فؤاد أمامه وقال بدهشة : الدكتورة ملك
زاهر قال باستغراب : ايه الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال : بسرعة على غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور واخذتها ومشت
وبتنظر امال الممرضة وقالت لنفسها باستغراب : ايه ده الدكتورة ملك في المستشفى
زاهر قال باستغراب : هي دي الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال : ايوه هو انت تعرفها منين
زاهر قال بدهشة : ماهي دي خطبتي اللي حكتلك عنها
الدكتور فؤاد قال باستغراب: خطبتك
زاهر قال : ايوه لازم تنقذها يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : ان شاء الله ومشي
وراح زاهر وراها وعلي وجهه علامات القلق
أمام غرفة العمليات :
الدكتور فؤاد قال : خليك انت هنا يازاهر
زاهر قال بقلق : طيب
ودخل الدكتور فؤاد على غرفة العمليات
زاهر قال لنفسه بقلق : يارب تعيش يارب
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خالد قال لنفسه : هو زاهر وملك اتاخروا ليه اما اتصل بزاهر اشوفه اتاخر ليه الووه ايوه يا زاهر اتاخروا ليه
زاهر قال بقلق : انا في المستشفى
خالد قال بخوف : في المستشفى ليه
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : وهي دلوقتي في غرفة العمليات
خالد قال بخوف : انت بتقول ايه اضرب عليكم نار وملك انصابت
زاهر قال : ايوه
خالد قال بقلق : انتم في مستشفى ايه
زاهر قال : في مستشفى حياة
خالد قال بقلق : طيب احنا جيلكم وقفل الخط وطلع مسرعا علي غرفة جده ودخل جدي ياجدي
وصحها جده قال : فيه أي ياخالد
خالد قال : ملك ياجدي
جده قال باستغراب : مالها ملك زاهر اتخانق معها تاني
خالد قال بقلق : ملك في المستشفى
جده قال بدهشة : ايه في المستشفى
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال : ليه
خالد قال : انا كلمت زاهر وقالي انهم اضرب عليهم نار وملك انصابت وهما دلوقتي في المستشفى
جده قال بخضة : انصابت
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال بخوف : وهما في مستشفى ايه
خالد قال : في مستشفى حياة
جده قال بدهشة : ومين اللي ضرب عليهم نار وقام
خالد وقال : معرفش ياجدي
جده قال : طيب انا هلبس بسرعة ونروح ربنا يستر
خالد قال : يارب
في القسم :
في مكتب الضابط :
الضابط قال : انت مين بقي وليه عملت كده
وبينظر سعد بضيق وبدون تعليق
الضابط قال : يعني مش عاوز تتكلم طيب انا هخليك تكلم ورن التليفون وراح له الووه ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : حصل حاجة
الضابط احمد قال : ايوه يافندم انضرب نار على زاهر بيه
اللواء رفعت قال بدهشة : ايه اضرب نار على زاهر العشري
الضابط قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : وهو حصله حاجة
الضابط احمد قال : لا يا فندم بس
اللواء رفعت قال باستغراب : بس ايه حد انصاب من الملجا
الضابط احمد قال : لا يا فندم بس البنت اللي مع زاهر بيه هي اللي انصابت
اللواء رفعت قال : هو كان معها حد
الضابط احمد قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : وزاهر فين دلوقتي
الضابط احمد قال : في المستشفى انا بعت المخبر وراها
اللواء رفعت قال : طيب ومسكتم اللي عمل كده
الضابط احمد قال : ايوه يافندم اهو قدامي اهوه بس مش عاوز يتكلم
اللواء رفعت قال : مقلش هو مين
الضابط احمد قال : لا يا فندم مش راضي ينطق بأي كلمة
اللواء رفعت قال : طيب انا جيلك
الضابط احمد قال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : مع السلامة
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم
في فيلا العشري :
ونزل حامد بيه وقال باستعجال : يلا يا خالد
خالد قال : يلا يا جدي
جده قال : ربنا يجيب العواقب سليمة وتبقي ملك كويسة وركب العربية
خالد قال : يارب ياجدي وركب العربية وطلع وراح علي المستشفى
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة نهاد قالت : هو فيه ايه مالكم واقفين كده ليه
الدكتورة نهال قالت : هو انتي متعرفيش
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : معرفش ايه
الدكتورة نهال قالت : إن الدكتورة ملك في المستشفى
الدكتورة نهاد قالت : بجد هي فين
الدكتورة نهال قالت : في غرفة العمليات
الدكتورة نهاد قالت بدهشة : ليه ايه اللي حصل
الدكتورة نهال قالت : أصل هي متصابه والدكتور فؤاد بيعملها عملية
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : متصابة وهي إن صابت من ايه
الدكتورة نهال قالت : محدش يعرف ربنا يشفيها
الدكتورة نهاد قالت : يارب هي رانيا تعرف
الدكتورة نهال قالت : لا أصل هي مشت من بدري
الدكتورة نهاد قالت : طيب أما ابلغها ياهي هتفرح اوي وبتتصل بها
في بيت الدكتورة رانيا :
في غرفة النوم :
ورن تليفون الدكتورة رانيا وفاقت وقالت لنفسها باستغراب : مين اللي بيتصل عليا دلوقتي ونظرة فيه ايه ده نهاد غريبة الووه ايوه يا نهاد
الدكتورة نهاد قالت : ايوه يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : فيه ايه يا نهاد
الدكتورة نهاد قالت : ملك يارانيا
الدكتورة رانيا قالت بخوف : مالها حصلها حاجة
الدكتورة نهاد قالت : عندنا في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت بفرحة : انتي بتتكلمي بجد
الدكتورة نهاد قالت : ايوه بس
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بس ايه
الدكتورة نهاد قالت : جات المستشفى متصابها وهي دلوقتي في غرفة العمليات
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : ايه متصابها
الدكتورة نهاد قالت : ايوه والدكتور فؤاد معها في العمليات
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا جاية حالا وقامت سلام
الدكتورة نهاد قالت : مع السلامة
أمام المستشفى :
حامد بيه وقال : هي دي المستشفى
خالد قال : ايوه يا جده
جده قال باستعجال : طيب يلا ونزل من العربية ودخل المستشفى
جده قال : فين غرفة العمليات
خالد قال : معرفش ياجدي استنها أما اسال
جده قال باستعجال : طيب بسرعة
خالد قال : طيب لوسمحت فين غرفة العمليات
الموظف قال : آخر الطرقة
خالد قال : طيب شكرا يلا يا جدي
جده قال : يلا ومشي
خالد قال : اهو زاهر هناك اهوه وراح له
جده وقال بقلق : ايه اللي حصل يا زاهر
ورفع زاهر راسه بحزن وبدون تعليق
جده قال بخضة : ايه الدم ده
خالد قال بقلق : انت كويس
زاهر قال : ايوه كويس
جده قال : امال الدم ده
زاهر قال : ده بتاع ملك
جده قال بخضة : بتاع ملك
زاهر قال بحزن : ايوه
خالد قال : هو ايه اللي حصل يازاهر
وحكلهم زاهر علي اللي حصل وقال بحزن : وهي دلوقتي في غرفة العمليات
جده قال بقلق : ياحبيتي يعني هي أخذت الرصاصة مكانك
زاهر قال بحزن : ايوه
خالد قال بقلق : ومين اللي عمل كده
زاهر قال : معرفش
جده قال بخوف : محدش خرج وطمنك
زاهر قال : لا يا جدي لسه
جده قال ببكاء : هي ليه تحصل معها كده تطرد من المستشفى اللي كانت بتشتغل فيها وهي ملهاش ذنب وضحي بحياتها علشان تنقذني ودلوقتي بتنقذ حفيدي وأخذت الطلقة مكانه والله متستهلها اللي بيحصل معها ده
ونظر له خالد وقال باستغراب : اطردت من المستشفى
زاهر قال بدهشة : انت كنت عارف ياجدي هي مين
جده قال ببكاء : ايوه
زاهر قال : طيب مقولتلناش ليه
جده قال : علشان هي فاكرة انها اللي غلطانه في اللي حصل معها وانا وعدتها اني مش هجيب سيرة لحد
زاهر قال : يعني كنت عارف انها دكتورة وكانت بيشتغل هنا
خالد قال بدهشة : ايه ملك دكتورة
جده قال : لا انا ماكنتش اعرف انها كانت بتشتغل هنا انا صحيح عرفت انها دكتورة بس هي مقليتش علي المستشفى اللي كنت بتشتغل فيها
خالد قال بدهشة : يعني ملك هي الدكتورة اللي زاهر جبلها حقها
جده قال باستغراب : جبلها حقها
خالد قال : ايوه يا جدي زاهر كشف حقيقة اللي حصل مع ملك وعرف من اللي عمل كده والبوليس قبض عليه
جده قال بدهشة : إزاي وزاهر ايه علاقته بلي حصل مع ملك
زاهر قال : علشان انا صاحب المستشفى دي ياجدي
جده قال باستغراب : ايه صاحب المستشفى
زاهر قال بحزن : ايوه يا جدي
جده قال : يعني انت كنت تعرف بلي حصل مع ملك
زاهر قال : لا يا جدي انا صاحب المستشفى بس مش انا اللي بديرها انا عرفت مؤخرا بالحصل معها
خالد قال بدهشة : يعني ملك ماكنتش فاقدة الذاكرة وكانت عمل كده علشان مفكرها انها هي السبب في اللي حصل
جده قال ببكاء : ايوه
وطلع الدكتور فؤاد من غرفة عمليات
زاهر قال بقلق : خير يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : للأسف الرصاصة جاية جانب القلب وصعب إن احنا نطلعها علشان حالتها غير مستقرة ومحتاجين دم بسرعة
زاهر قال : خد مني الدم اللي انت عاوزه بس المهم هي تعيش
الدكتور فؤاد قال : المهم الفصيلة بتاعتك يازاهر
خالد قال بقلق : هي فصيلتها ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : فصيلتها B Negative والفصيلة دي نادرة وللأسف احنا معندناش دم من نفس الفصيلة علشان صعب نلقي دم الفصيلة دي
حامد بيه قال بخوف : يعني ايه ملك كده راحت
وقعد زاهر بحزن
خالد قال : لا يا جدي متقلش كده إن شاء الله هتقوم بالسلامة العمل ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : احنا هنحاول نشوف نفس الفصيلة وانتم كمان هنتاكد من الفصيلة بتاعتكم يمكن يكون حد منكم يبقي نفس الفصيلة
حامد بيه وقال : اعمل اللي انت عاوزه المهم إن ملك تعيش
الدكتور فؤاد قال : ان شاء الله اتفضلوا معايا
خالد قال : قوم يازاهر هي هتبقي كويسة قوم
وقام زاهر وعلي وجهه علامات الخوف
الدكتور فؤاد قال : دكتورة نهاد
الدكتورة نهاد قالت : افندم يادكتور
الدكتور فؤاد قال : شوفي فصلتهم ايه وقوللي
الدكتورة نهاد قالت : حاضر يادكتور اتفضلوا معايا ومشت
في بيت الدكتورة رانيا :
خرجت الدكتورة رانيا من غرفتها
ونظرة لها والداتها وهي في المطبخ وطلعت وقالت بدهشة : رايحة فين يارانيا دلوقتي قالت : رايحة المستشفى
والداتها قالت : دلوقتي
الدكتورة رانيا قالت : في حالة مستعجله جيت المستشفى ولازم أكون موجودة
والداتها قالت بدهشة : يعني هو مافيش اللي انتي الدكتورة في المستشفى ما أي حد يتصرف
الدكتورة رانيا قالت : ماينفعش ياماما علشان دي حالة مهمة وبعدين هما اتصلوا بي هقولهم مينفعش علشان الوقت اتاخر مينفعش طبعا وبعدين ياماما انتي عارفة إن الدكتور عنده واجب ولازم اديه يلا سلام
والداتها قالت : مع السلامة خلي بالك من نفسك
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخرجت
والداتها قالت لنفسها : ربنا يوافقك يابنتي ويسترها معاكي أما اقعد هنا استنها
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتور فؤاد قال : ها يادكتورة في حد فصيلته B Negative
الدكتورة نهاد قالت : ايوه يا دكتور زاهر بيه B Negative
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله انك يازاهر نفس فصيلتها علشان كان صعب انه نلقي نفس الفصيلة
زاهر قال : طيب استعجال واخد الدم مني
الدكتور فؤاد قال : طيب خدي منه الدم يادكتورة
الدكتورة نهاد قالت : حاضر يادكتور
حامد بيه وقال : الحمد لله أن زاهر نفس فصيلتها قومها بسلامة يارب
خالد قال : إن شاء الله ياجدي
في القسم :
اللواء رفعت قال : الضابط موجود
العسكري قال : ايوه يافندم اتفضل وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل اللواء رفعت وقام الضابط احمد من علي الكرسي وقال : اهلا يا فندم اتفضل
اللواء رفعت قال : خليك زي ما انت
الضابط احمد قال : ميصحش يافندم
اللواء رفعت قال : اقعد مكانك مش وقت مجاملات هو فين
وقعد الضابط احمد قال : في الحجز يافندم
اللواء رفعت قال : طيب ابعت هاته
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وشن الجرس
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : هات اللي ضرب النار علي زاهر العشري
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
اللواء رفعت قال : برده متكلمش
الضابط احمد قال : حاولت معها بس برده متكلمش
اللواء رفعت قال : طيب
ورحوا العسكري وسعد علي مكتب الضابط وخبط العسكري علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل العسكري ومعه سعد الناري وقال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : هو ده
الضابط احمد قال : ايوه هو ده اللي ضرب النار على زاهر العشري
الضابط قال : روح انت يا عسكري
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
اللواء رفعت قال : انت مين
ونظر له سعد بدون تعليق
اللواء رفعت قال : يعني مش عاوز تتكلم
الضابط احمد قال : اهوه هو كده من ساعة ما قبضنها عليه
وقام اللواء رفعت من علي الكرسي ووقف أمام سعد وقال : سعد الناري هو اللي بعتك صح
ونظر له سعد وبدون تعليق
اللواء رفعت قال : سكوتك ده مش هايساعدك في حاجة انت مقبوض عليك في جريمة شروع في قتل يعني احسلك انك تتكلم وله انت هاتسجن وهاتشيل القضية لواحدك فاحسلك انك تكلم وتقول من اللي بتاعك اوعي تفتكر إن سعد الناري هايحميك لا هو بيحمي نفسه وانت بتساعده على كده وانت اللي هتروح في ستين داهية وعلي فكرة احنا مسكنها واحد تاني بيساعده برده وهو اعترف بكل حاجة اعمل زيه واعترف بكل حاجة انا هسيبك علشان تفكر وتحسبها كويس
ونظر له سعد بدون تعليق
وشن الضابط احمد الجرس بدون تعليق
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : خدوا يابني علي الحجز
العسكري قال : حاضر يافندم ومسكه وخرج
الضابط احمد قال : تفتكر يافندم هيقول مين اللي خليها يعمل كده
اللواء رفعت قال : انا عارف مين اللي خليها يعمل كده
الضابط قال : مين يافندم
اللواء رفعت قال : سعد الناري
الضابط احمد قال بدهشة : سعد الناري
اللواء رفعت قال : ايوه هو
الضابط احمد قال : بس سعد الناري في الصعيد يافندم
اللواء رفعت قال : لا هو هنا
الضابط احمد قال : إزاي يافندم
اللواء رفعت قال : هو اتصل على واحد قبضنها عليه كان بيشتغل لحسابه وسعد اتصل على تليفونه الرجل ده كذا مرة وطلب منه أنه يراقب زاهر
الضابط احمد قال : علشان كده حضرتك يافندم طلبت مني اني اراقب زاهر العشري و ابلغك
اللواء رفعت قال : ايوه علشان كده انا متأكد إنه سعد الناري هو اللي وراها كل اللي حصل النهاردة وأنه موجود هنا
الضابط احمد قال : هنا فين
اللواء رفعت قال : ماهو ده اللي لازم اعرفه وهاعرفه المهم دلوقتي البنت اللي كانت مع زاهر عامله ايه
الضابط احمد قال : معرفش المخبر متصلش بي اهوه بيتصل
اللواء رفعت قال : طيب رد عليه بسرعة
الضابط احمد قال : حاضر يافندم الووه
المخبر قال : الووه ايوه يا فندم
الضابط احمد قال : ايه الاخبار عندك
المخبر قال : زاهر بيه دخل مستشفى حياة بس لسه معرفش البنت وضعها ايه
الضابط احمد قال : طيب خليك هناك وابقي بلغني بلي بيحصل
المخبر قال : حاضر يافندم
الضابط قال : مع السلامة
المخبر قال : مع السلامة يا فندم
اللواء رفعت قال : ها قلك ايه
الضابط احمد قال : قولي ان زاهر بيه فى مستشفى حياة
اللواء رفعت قال : طيب البنت وضعها ايه
الضابط احمد قال : ميعرفش
اللواء رفعت قال : طيب انا هروح وعرف حالتها ايه ومشي
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم
في المستشفى :
الدكتورة نهال قالت : دكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ملك عاملة ايه يانهال
الدكتورة نهال قالت : لسه في غرفة العمليات
الدكتورة رانيا قالت : طيب ومشت وراحت علي غرفة العمليات ونظرة لقيت خالد انت
ونظر لها خالد وقال بحزن : الدكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : انت بتعمل ايه هنا
خالد قال : علشان ملك
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : وانت تعرف ملك منين
خالد قال : ده موضوع طويل هبقي اقولك عليه بعدين
الدكتورة رانيا قالت : وهي حالتها ايه
خالد قال : حالتها صعبة الدكتور فؤاد بيقول انه مينفعش يطلع الرصاصة دلوقتي علشان جانب القلب وحالتها غير مستقرة
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : ايه رصاصة
خالد قال : ايوه ماهي اضرب عليها نار هي وزاهر والرصاصة جات فيها
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : مين اللي معها جوه في غرفة العمليات
خالد قال : الدكتور فؤاد اهو طلع
زاهر قال بقلق : ها يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : احنا اعلقنها الدم وان شاء الله حالتها تستقر ونعملها العملية
حامد بيه وقال : يعني حالتها لسة خطر
الدكتور فؤاد قال : للأسف ايوه طول ما الرصاصة في جسمها حالتها في خطر
حامد بيه وقال بعصبية : طيب طلع الرصاصة من جسمها مستني ايه لما تروح مننها
خالد قال : جدي اهدهها معلشي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : لا ولا يهمك انا مقدر حالته اول ما تستقر هعمل العملية على طول علشان مقدرش اعملها وهي في حالتها دي
حامد بيه قال : طيب ممكن نشوفها
الدكتور فؤاد قال : ماينفعش علشان لازم ترتاح
حامد بيه وقال : لوسمحت يادكتور احنا مش هنتكلم معها احنا هانشوفها بس
خالد قال : لوسمحت يادكتور اوعدك إن هانشوفها بس مش وهنتكلم معها
الدكتور فؤاد قال : طيب بس خمس دقائق بس
خالد قال : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : دكتورة رانيا خليكي معاهم
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : حاضر
الدكتور فؤاد قال : هي هتنقل فوق في غرفة وساعتها تقدروا تشوفوها
حامد بيه وقال : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : العفو ومشي
حامد بيه وقال : تعال يا خالد نطلعها
خالد قال : يلا يا جدي يلا يا دكتورة طيب روحوا انتم انا جاي وراكم
جده قال : طيب
خالد قال : مش هاتجى يازاهر تشوفها
زاهر قال : لا يا خالد روح انت وانا هبقي اجي وراك
خالد قال : طيب ومشي
وبينظر الدكتور فؤاد وهو ماشي لقي زاهر قاعد أمام غرفة العمليات فاراح له وقال : انت مروحتش تشوفها ليه
زاهر قال : هروح اشوفها ازاي
وقعد الدكتور فؤاد قال : إزاي يعني ايه
زاهر قال بحزن : كل اللي هي فيه ده بسببي هي لو ماكنتش اخدت الرصاصة مكاني ماكنش حصلها كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : هي الرصاصة دي كنت أنت المقصود بها
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : هو انت تعرفها منين يازاهر
زاهر قال : هي كانت قعدة عندنا طول الفترة دي وانا ماكنتش اعرف أي حاجة عنها
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول ده
زاهر قال بحزن : ايوه بعد ما جدتي ماتت جدي مستحملش وتعب اوي نفسيا وصحيا ومن فترة عمل حادثة وهي اللي نقذته هو والسواق من الحادثة ومن ساعتها وهي قعدة عندنا
الدكتور فؤاد قال : امتا الكلام ده
زاهر قال : معرفش انا جيت لقيتها عندنا في الفيلا
الدكتور فؤاد قال : يعني متعرفش إن جدك عمل حادثة
زاهر قال : ايوه خالد خبها عليه الموضوع وانا في لندن علشان مقلقش
الدكتور فؤاد قال : دي اكيد حصل بعد ما مشت من المستشفى
زاهر قال : اكيد علشان هي خبت علينا هي مين وايه اللي حصل معها وقالت إنها فاقدة الذاكرة
الدكتور فؤاد قال : طبيعي انها تخبي عليكم هي مين وايه اللي حصل معها بس تعرف أنها صدفة غربية ومش ممكن حد يصدقها
زاهر قال : تعرف هي ساكنة فين
الدكتور فؤاد قال : اه ماهو الملف بتاعها معايا إنما ليه
زاهر قال : علشان اروح أبلغ أهلها بلي حصل وطمنهم عليها
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش داعي
زاهر قال باستغراب : إزاي يعني اكيد كانوا بيدورا عليها طول الفترة دي
الدكتور فؤاد قال : لا ماكنوش بيدورا
زاهر قال بدهشة : إزاي ده هما مش أهلها
الدكتور فؤاد قال : ايوه أهلها
زاهر قال : طيب ازاي مش بيدورا عليها
الدكتور فؤاد قال : علشان هما ماتوا
زاهر قال بصدمة : ماتوا
الدكتور فؤاد قال : ايوه والدها مات لما كانت صغيرة ولما انت قولي انها لازم ترجع الشغل روحت سألت عليها في العنوان بتاعها وعرفت من جيرانها إن والداته ماتت ومحدش يعرف عنها حاجة
وسرح زاهر بتفكيره وبيتذكر كلامه معها اللي كان بيقول لها عن أصلها وفصلها بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : زاهر زاهر
زاهر قال بغضب : ها
الدكتور فؤاد قال : ايه مالك
زاهر قال : لا مافيش
الدكتور فؤاد قال : تعرف يازاهر والدها حسن اخويا كان بيشكر فيه بيقولي انه رجل محترم وإظهار مش هو بس وجيرانه كمان باين عليهم بيحبوه رجل زي ده اكيد كان شرطي محترم
زاهر قال باستغراب : هو كان شرطي
الدكتور فؤاد قال : اه كان الشاويش عبد الرحمن الجندي
زاهر قال بدهشة : ايه عبد الرحمن الجندي
الدكتور فؤاد قال بدهشة : هو انت تعرفوا
زاهر قال : حاسس اني سمعت الاسم ده قبل كده
الدكتور فؤاد قال : سمعته فين يعني
زاهر قال بتفكير : مش عارف بس انا سمعته قبل كده بس فين فين ايوه ده اللي شايف الحادثة بتاعت والدي والداتي وعمي وزوجته معقول يبقي والدها
الدكتور فؤاد قال بدهشة : انا مش فاهم حاجة هو مش والدك والداتك وعمك وزوجته ماتوا في حادثة
زاهر قال : ايوه بس كانت حادثة مدبرة بفعل فاعل
الدكتور فؤاد قال بدهشة : بفعل فاعل
زاهر قال : ايوه ووالد ملك هو اللي شافه الحادث
الدكتور فؤاد قال : انت بتقول ايه
زاهر قال : هو ده اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : ومين اللي موتهم
زاهر قال : شوقي الناري
الدكتور فؤاد قال باستغراب : شوقي الناري اللي حفيده سعد الناري
زاهر قال : ايوه هو
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول اللي انت بتقوله ده يازاهر
زاهر قال : هي دايما الحقيقة أغرب من الخيال
الدكتور فؤاد قال : شوقي الناري قبضوا عليه
زاهر قال : ايوه ومات في الحجز
الدكتور فؤاد قال : مات
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : وازاي انت مقولتليش اللي حصل ده يازاهر
زاهر قال : هو انت كنت هنا وبعدين اهوه انت عرفت بس اللي ماكنتش اتخليه ابدا انه عبد الرحمن الجندي يبقي والدها
الدكتور فؤاد قال : فعلا بس هي الدنيا كده غريبة عمرك ما تقدر تفهمها
زاهر قال : فعلا
الدكتور فؤاد قال : طيب مش هتطلع تطمن عليها
زاهر قال بحزن : هقولها ايه يافؤاد بعد اللي عاملته علشاني مش هقدر
الدكتور فؤاد قال : اشكرها يازاهر علي اللي هي عاملته معاك كلمة شكرا ساعتها بتبقى كافي انها تقول كل حاجة وبعدين أنت كمان أنقذت حياتها لولا الفصيلة بتاعتك زي فصيلتها ماكنتش عايشها دلوقتي علشان حالتها خطيرة يعني تبقوا خالصين
زاهر قال بحزن : طيب شويه كده وهطلعلها
الدكتور فؤاد قال : طيب مشي
في غرفة ملك :
حامد بيه وقال ببكاء : انا مش عارف كل ده بيحصلها ليه
خالد قال ببكاء : متقولش كده يا جدي قول الحمد لله وإن شاء الله هي تقوم بسلامة
جده قال : استغفر الله العظيم يارب قومها بسلامة يارب
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : ملك بعد كل ده تدخلي المستشفى في الحالة دي انا كنت بدور عليكي وكان نفسي احكلك على حاجات كتير قومي علشان خاطري انا وحشني الكلام معاكي قومي
خالد قال : اهدي يا دكتورة الدكتور قال ايه الهدوء وانتي دكتورة وعرفها انها محتاجة للراحة
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : نفسي اسمع صوتها وهي بتكلمني
خالد قال : إن شاء الله هتقوم وتقعدي تتكلمي معها على طول ويلا بقي علشان نسيبها ترتاح
جده قال : انا هقعد جانبها من غير ما هعمل صوت
خالد قال : ماينفعش ياجدي الدكتور قال خمس دقائق بس انت مش عاوزها تقوم بسلامة
جده قال : ايوه طبعا
خالد قال : طيب خلاص يبقي نسيبها ترتاح علشان تخف يلا
وقام حامد بيه وبينظر لملك بحزن وخرج
خالد قال : وانتي كمان يادكتورة انتي عارفها انها محتاجة للراحة يلا
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : بس
خالد قال : مابسش يلا وهي هاتقوم بسلامة
الدكتورة رانيا قالت : طيب ونظرة لها وخرجت
وخرج خالد وقال : تعال ياجدي نقعد تحت شويه واقفتنها دي ملهاش فايدة
جده قال : لا انا هفضل قعد هنا لغاية ما تفوق وقعدة
خالد قال : بس ياجدي
جده قال : مابسش انا هاقعد هنا مش هتنقل
خالد قال : طيب وقعد جانبه
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا شويه وجاية
خالد قال : طيب
في الرسبشن :
اللواء رفعت قال : لوسمحت مكتب مدير المستشفى فين
الموظف قال : في الدور الثاني على ايدك اليمين
اللواء رفعت قال : شكرا ومشي وبينظر لقي زاهر قاعد أمام غرفة العمليات فاراح له زاهر بيه
زاهر قال : اهلا يا فندم
اللواء رفعت قال : اهلا بك ونظر له انت كويس
زاهر قال بحزن : اه الحمد لله
اللواء رفعت قال : البنت عامله ايه
زاهر قال : لسه حالتها خطر إنما حضرتك عرفت ازاي
اللواء رفعت قال لنفسه : مش لازم أقوله دلوقتي وهو في الحالة دي كفاية اللي هو فيه
زاهر قال : سيادة اللواء
اللواء رفعت قال : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : بقول لحضرتك عرفت منين
اللواء رفعت قال : الضابط بلغني بالحصل معاك علي فكرة هما قبضوا علي اللي عمل كده
زاهر قال بغضب : وهو مين
اللواء رفعت قال : لسه منعرفش هو مين بس متقلقش هنعرف
زاهر قال بغضب : يعني متكلمش
اللواء رفعت قال : ايوه بس متقلقش هيتكلم هيتكلم وحتى لو متكلمش هو مقبوض عليه متلبس انا لازم أمشي دلوقتي
زاهر قال : طيب ابقي كلمني لو عرفت منه حاجة
اللواء رفعت قال : طيب بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل
في القسم :
في الحجز
سعد قال لنفسه بغضب : مين اللي الرجل اللي كان بيقول عليه أنهم مسكوه وبعدين هما عرفوا منين اني هيحصل حاجة لزاهر العشري يازي مايكونوا كانوا مستنين معقول كانوا مراقبين تليفوني لا لو كانوا مراقبينه كانوا عرفوا انا ميني بس كلام اللواء معايا بيقول انه ميعرفيش انا مين علشان لو كان يعرف ماكنش سألني انا مين امال عرفوا مين إن زاهر العشري هيحصلوا حاجة كانت خلاص الرصاصة جايه فيه وكنت اخد حقي وحق جدي وبعدها لو حكمه عليه بأيه ولا يهمنى المهم إن اخد حقي وحق جدي من اللي عمل كده بس انا مش عارف البنت دي بتطلعلي منين كل اما أحاول اذيه هو وجده بتجي وتنقذهم انا مش عارف الدرع الحامي بتاعه بس برده البوليس عرف منين معقول يكون هو خميس مشرط ايوه هو انا مبلغتش حد غيره يبقي اكيد هو اللي مسكه وكان بيكلمني من عند الضابط علشان هو ماكنش هناك زي ما قالي هو الغبي بس اما اشوفك ياخميس الكلب
في المستشفى :
أمام غرفة ملك :
جاءت الدكتورة رانيا وبتنظر علي ملك وبتبكي وبدون
ونظر لها خالد وراح وقال : ماتقلقيش إن شاء الله هتبقي كويسة
الدكتورة رانيا قالت وبتبكي : يارب انت متعرفش هي بالنسبة لي ايه
خالد قال : لا عارف صديقتك صح
الدكتورة رانيا قالت : مش بس صديقتي دي زي اختي من ساعة ماجات المستشفى وانا حبتها وبقينا زي الاخوات كنت أنا وهي وأميرة الثلاثي المرح أو انا اللي كنت فاكرة كده
خالد قال : ايوه صحيح عملتي ايه معها روحتي زورتيها
الدكتورة رانيا قالت : ايوه ويارتني ماروحت
خالد قال باستغراب : ليه ايه اللي حصل
وحكلته الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت : وطلبت مني اني معتش أزورها تاني تفتكر انا غلطت معها في حاجة
خالد قال : لا انت مغلطتش يا بالعكش هي اللي غلطت لما فكرت كده انتي عملت كل اللي عليكي بدليل اللي قطعت الصداقة اللي بينك وبينها علشان عرفت انها غلطت في حقك علشان كده قالتلك انها متستهلش انها تكون صديقتك صدقني يا رانيا تسمحلي اقولك يا رانيا من غير دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : صدقني انتي مغلطتش في حاجة اوعي تفكري انك تتحملي ذنب مش بتاعك علشان ملقيش ذنب في اللي حصل بالعكس انتي كنت ضحية زي ملك في اللي عملته الدكتورة دي علشان كنتي صديقتها وماكنتش تعرفي حقيقتها
الدكتورة رانيا قالت : شكرا علشان بتساعدني في الوقت اللي ببقي محتاجة للمساعدة
خالد قال : العفو ده واجبي
الدكتورة رانيا قالت : تفتكر هتفوق وبتنظر لملك
خالد قال : إن شاء الله ملك اللي عرفتها قويه مش ضعيفة وهاتقوم إن شاء الله من الأزمة دي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه صحيح انت مقولتليش انت عرفتها ازاي
خالد قال : هقولك بس مش هنا علشان جدي مايصحاش وانا ماصدقت انه نام شويه بعد اللي حصل تعالي نقعد في الكافترية واحكلك
الدكتورة رانيا قالت : طيب
أمام غرفة العمليات :
زاهر قال لنفسه بتفكير : اما اطلع اطمن عليها يمكن يكون فاقت ومشي وطلع علي غرفتها وبينظر لقي جده نايم ونظر على ملك ودخل وقعد جانبها دي لسه مفقتش ليه عملتي كده انقذتني ليه هي حياتك سهلة كده علشان تضحي بها انا مش عارف أفهمك طول الوقت بتتخنقي معايا يبقي ليه انقذتني وبعدين لو حياتك مش مهم عندك هي مهم عندنا هتفضلي لغاية امتا مهملة كده انتي فاكرة انك بطلة علشان كل شويه تعملي كده
ملك قالت بوجع : بتتخانقني وفتحت عيونها
زاهر قال بخضة : انتي صحيتي وأخذ نفس وأخيرا
ملك قالت بوجع : كنت قاعد تتخانق معايا صح اه
زاهر قال بقلق : معتيش تتكلمي انت لسه تعبانة
وبتنظر له ملك قالت بوجع : انت كويس
زاهر قال : ايوه
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال بقلق : انادي للدكتور وقام
ملك قالت بوجع : لا انا كويسة
زاهر قال : انتي متأكدة
ملك قالت بوجع : ايوه امال ايه الدم اللي عليك ده
وقعد زاهر قال : الدم ده بتاعك علشان لما جبتك المستشفى كنتي نزفتي كتير
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال : خلاص بقي ولا كلمة زيادة
ملك قالت بوجع : امال جدي فين
زاهر قال : انا قولت ايه مع ذلك جدي بره
ملك قالت بوجع : انت كنت بتتخانق معايا صح
زاهر قال : ايوه علشان دايما بتعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : عاوزني اعمل ايه لما اشوف واحد بيضرب عليك نار اسيبك تاخد الطلقة يعني
زاهر قال : لا بس قوللي مش تعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : ماكنش في وقت اقولك وبعدين كنت مستحيل اسيبك تاخد الطلقة
زاهر قال باستغراب : ليه
ملك قالت بوجع : ليه ايه
زاهر قال : ليه مستحيل تسيب الطلقة تصبني
ملك قالت بوجع : علشان علشان جدي مش هيستحمل يصيبك أي أذي
زاهر قال : ما جدي كمان مش بيستحمل إن يصيبك أي أذي انتي نسيتي انه بيعتبرك حفيدته
ملك قالت بوجع : لا مانستش
زاهر قال : طيب امال عملتي كده ليه
ملك قالت بوجع : عملت كده علشان زي مانقذت جدي انقذتك انت كمان علشان انت حفيده
زاهر قال باستغراب : بس كده
ملك قالت بوجع : ايوه
زاهر قال : يعني عملت كده علشان انتي انقذتي حياة جدي فانقذتي حياتي انا كمان علشان انا حفيده صح
ملك قالت بوجع : ايوه امال انت افتكرت ايه
زاهر قال : مافيش
وجاء حامد بيه وقال : ملك انتي صحيتي الحمد لله وقعد جانبها انتي كويسة
ملك قالت بوجع : الحمد لله ياجدي
حامد بيه وقال : طيب الحمد لله انتي مش عارفة انا كنت قلقنا عليكي كده ايه
ملك قالت بوجع : عارفة ياجدي
حامد بيه وقال : اما انتي عارفة ليه عملت كده
زاهر قال : قولها ياجدي انا كنت لسه بتكلم معها في الموضوع ده
حامد بيه قال : بدل ما تشكرها على اللي عملته لولاها ماكنتش قاعد تتكلم معانا دلوقتي بس مش معانا كده اني مش خايف عليكي ياملك انا خايف عليكي زي ما بخاف عليه علشان كده اوعدني إنك معتش تعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : اوعدك ياجدي
زاهر قال : طيب هروح أجيب الدكتور علشان يشوفها
جده قال : طيب
ونظر لها زاهر بارتياح وخرج
في الكافترية :
خالد قال : تشربي ايه
الدكتورة رانيا قالت : قهوة مظبوط
خالد قال : لو سمحت
الجرسون قال : ايوه يافندم
خالد قال : اتنين قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة رانيا قالت : قولي بقي عرفت ملك منين
خالد قال : هي كانت قعدة عندنا طول المدة دي
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : قعدة عندكم
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : علشان كده لما دورت عليها معرفتش القيها بس هي عرفتكم ازاي
خالد قال : جدي كان عمل حادثة من فترة وهي اللي نقذته منها ومن ساعتها وهي قعدة عندنا
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : بس تعرفي هي مقلتش أي حاجة على اللي حصل معها أو هي مين
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : معقول
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : طيب ليه
خالد قال : علشان افتكرت إن هي اللي غلطانها في اللي حصل وعملت انها فاقدة الذاكرة علشان محدش يسألها هي مين
الدكتورة رانيا قالت : ماهو اللي حصل معها مش قليل طردها من المستشفى ووفاة والداته كل ده صعب حد يستحمله
خالد قال باستغراب : ايه وفاة والداتها
وجاء الجرسون قال : القهوة وحطها
خالد قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه والداتها ماتت في نفس اليوم اللي هي اطردت فيه من المستشفى
خالد قال بحزن : زمان حالتها كانت صعبة
الدكتورة رانيا قالت : اكيد
خالد قال : ربنا يخلي والدها
الدكتورة رانيا قالت : ما والدها هو كمان متوفى لما كانت صغيرة
خالد قال : يعني مالهاش حد
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : يعني كل ده حصل معها من غير ما كان حد جانبها
الدكتورة رانيا قالت بحزن : للأسف ايوه علشان لما روحت علشان اسال عليها واعذيها كانت مختفي ومحدش يعرف عنها حاجة
خالد قال بتفكير : علشان كده ماكنتش بتضحك وكانت سرحانة طول الوقت
الدكتورة رانيا قالت : بتقول حاجة ياخالد بيه
خالد قال : ولازمته ايه البيه مش انا بقولك يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : يبقي خلاص قوللي ياخالد بس من غير بيه
الدكتورة رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش خالد وبس
الدكتورة رانيا قالت : طيب كنت بتقول حاجة ياخالد
خالد قال : ايوه كده كنت بقول لما كانت عندنا كانت سرحانة طول الوقت وانا ماكنتش اعرف هي سرحانة كده ليه بس دلوقتي فهمت السبب
الدكتورة رانيا قالت : طيب تعال نطمن عليها
خالد قال : بس القهوة
الدكتورة رانيا قالت : مش وقته يلا وقامت
خالد قال : طيب يلا
وراح زاهر علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل زاهر قال : فؤاد تعال شوف ملك
الدكتور فؤاد قال بخضة : حصلها حاجة
زاهر قال : ملك فاقت
الدكتور فؤاد قال : فاقت
زاهر قال : ايوه تعال
الدكتور فؤاد قال : يلا
في غرفة ملك :
ملك قالت بوجع : انت تعبت ياجدي صح
حامد بيه وقال : هو انا عندي أعز منكم انتي وزاهر وخالد علشان اتعب علشانه يا انتي حفيدتي الغالية
ملك قالت بوجع : ايوه صحيح امال خالد فين
حامد بيه وقال : كان هنا من شويه بس مش عارف راح فين اهو الدكتور جيه
وبتنظر ملك قالت بدهشة : الدكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايوه يا دكتورة كويس أنك فوقتي
وبتنظر ملك حوليها وقالت بوجع : هو انا فين فى المستشفى
الدكتور فؤاد قال : ايوه في المستشفى ممكن نطمن بقي ممكن بره شويه
زاهر قال : تعال ياجدي وخرجوا
وجاء خالد وقال : ايه يا جدي فيه حاجة حصلت لملك
جده قال : لا هي فاقت
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : فاقت
حامد بيه وقال : ايوه والدكتور جوه بيكشف عليها
خالد قال : فاقت امتا
جده قال : معرفش انا سمعت صوت فقومت لقت زاهر جوه بيتكلم معها
خالد قال : طيب الحمد لله
في غرفة ملك :
وقعد الدكتور فؤاد قال : انا عارف انه مش وقته بس لازم اعتذر
ملك قالت بوجع : علي ايه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : علي اللي قولته وطردتك من المستشفى
ملك قالت بوجع : بس حضرتك كان معاك حق يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : لا يا دكتورة انتي ماكنش لك ذنب في اللي حصل
ملك قالت بوجع : اه ازاي يادكتور وانا اللي اهملت
الدكتور فؤاد قال : انتي مش مهملة يادكتورة يا حد عمل فيكي كده علشان يطلعك مهملة قدامنا ويطردك من المستشفى
ملك قالت باستغراب : حد اه
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس مش وقته الكلام ده انتي تعبان ولازم ترتاحي وخرج
زاهر قال : خير يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : هي اتحسنت بس لازم ترتاح علشان الرصاصة لسه في جسمها
حامد بيه وقال : طيب مش هي أتحسنت ما تعملها العملية
الدكتور فؤاد قال : حالتها لسه مش مستقرة علشان اعملها العملية
حامد بيه وقال : طيب ممكن أدخل نشوف
الدكتور فؤاد قال : بس من غير كلام
حامد بيه وقال : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب ومشي
في غرفة ملك :
خالد قال : حمد لله على السلامة يا ملوكة ايه اللي عملتيه فينا ده تخوفينا عليكي كده انتي مش بطلة خارقة
وضحكت ملك وقالت بوجع : اه وقحت
زاهر قال بعصبية : وبعدين يا خالد الدكتور مش قال من غير كلام
خالد قال : خلاص هاقعد ساكت
وبتقح ملك
حامد بيه قال : عجبك كده
خالد قال : انا اسف
حامد بيه وقال : روح يازاهر جيب الدكتور
ملك قالت بوجع : لا يا جدي انا كويسة وبتنظر رانيا
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : متتكلميش ياملك الرصاصة لسه في جسمك
ملك قالت : انا كويسة ماتقلقيش معلشي يا جدي سبوني مع رانيا شويه
حامد بيه وقال : طيب بس من غير ما تعبي نفسك في الكلام
ملك قالت بوجع : طيب
وخرج حامد بيه وزاهر وخالد من الغرفة
وقعدة الدكتورة رانيا جانبها على الكرسي و قالت : تعرفي انك وحشتني اوي
ملك قالت بوجع : وانتي كمان بس قوللي الدكتور فؤاد قالي اني ماكنش ليها ذنب في اللي حصل وان فيه حد تاني هو اللي عمل كده علشان اسيب المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه فعلا دي الحقيقة فيه حد دبر كل ده علشان يطردك من المستشفى
ملك قالت بوجع : مين ده
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : اميرة هي اللي عملت كل ده فيكي
ملك قالت بدهشة : انتي بتقولي ايه
الدكتورة رانيا قالت : هي دي الحقيقة ياملك اميرة هي اللي عملت كل ده فيكي علشان تسيبي المستشفى
ملك قالت بوجع : إزاي
وحكلتها الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت : هو ده اللي حصل
ملك قالت بدهشة : يعني زاهر طلع صاحب المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا ملك انا نفسي ماكنتش هصدق إن اميرة ممكن تعمل كده لولا انها قالت كده بنفسها أمام المستشفى كلها وهي اخد جزائها علي اللي عملته
ملك قالت بوجع : يعني زاهر عمل كل ده
الدكتورة رانيا قالت : ايوه شكله انسان محترم ومش بيرضي بالظلم
ملك قالت بوجع : بس ازاي اميرة قالت كل ده قدامكم
الدكتورة رانيا قالت : تقصدي ايه
ملك قالت بوجع : اه أقصد إن اللي يعمل كده معيترفش كده بسهولة على اللي عمله
الدكتورة رانيا قالت : معاكي حق فعلا اميرة وهي كانت بتقول الكلام ده ماكنتش في حالتها الطبيعة ذي ماتكون شربها حاجة المهم خليكي في اللي انتي فيه وما تفكرش في حاجة اللي حصل حصل علشان ترجعي المستشفى تاني وتاخدي مكانك اللي انتي تستهليه
ملك قالت بوجع : لو سمحتي يارانيا اندهلم من بره
الدكتورة رانيا قالت : حاضر وراحت وفتحت الباب اتفضلوا ودخل حامد بيه وزاهر وخالد ونظرة ملك لزاهر بدون تعليق وغمضت عيونها
زاهر قال : احنا نخرج ونسيبها ترتاح شوية
حامد بيه وقال بصوت منخفض : معاك حق يلا علشان ترتاح شويه
وخرج خالد والدكتورة رانيا
وفتحت ملك عينها وبتنظر لزاهر وغمضة وبينظر لها حامد بيه بقلق لقها بتنظر لزاهر وقال : زاهر خليك انت جانبها
زاهر قال : طيب وراح وقعد أمامها
ونظر لهم حامد بيه وخرج
خالد قال : امال زاهر فين ياجدي
جده قال : قاعد جانبها جوه علشان لو احتاجت حاجة
خالد قال : طيب
في غرفة ملك :
وبينظر لها زاهر وقال لنفسه : الحمد لله انها نامت
وفتحت ملك عيونها
زاهر قال : انتي منمتيش
ملك قالت : بوجع : لا
زاهر قال : طيب نامي
ملك قالت بوجع : انت ليه عملت كده
زاهر قال باستغراب: عملت ايه
ملك قالت بوجع : اللي عملته مع اميرة
زاهر قال : اه ااااه هو انتي عرفتي
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال : مين اللي قالك اكيد الدكتورة هي اللي قالتلك صح
ملك قالت بوجع : ايوه عملت ليه كده
زاهر قال : علشان يا دكتوره هي تستاهل كده بعد اللي عملته وعلى فكرة انا ماكنتش اعرف انك انتي اللي عملت فيها كده
ملك قالت بوجع : وعملت كده ازاي
زاهر قال : حطلها حبية هلوسة زي ماهي عملتها فيكي واعترفت بكل حاجة
ملك قالت بوجع : انا ماكنتش أتخيل انها ممكن هي اللي تعمل كده
زاهر قال : ليه يعني
ملك قالت بوجع : علشان انا ما اذتهاش في حاجة علشان تعمل كده
زاهر قال : إزاي بقي ما اذتهاش لا اذتيها
ملك قالت بوجع : اذتها
زاهر قال : من وجهة نظرها انك اذتيها اما أخدتي منها المنصب اللي هي بتحلم بي
ملك قالت بوجع : بس انا مطلبتش من الدكتور فؤاد انه يعيني المساعدة بتاعته
زاهر قال : عارف فؤاد حكلي علي اللي حصل بس هو تفكرها كده
ملك قالت بوجع : ايوه صحيح انت ازاي صاحب المستشفى
زاهر قال باستغراب : إزاي يعني ايه
ملك قالت بوجع : أقصد احنا هنا عارفين ان المستشفى بتاعت الدكتور فؤاد منعرفش انها بتاعت حد تاني
زاهر قال : اه ااااه انا صحيح صاحب المستشفى بس الدكتور فؤاد شريكي فيها وبعدين انا معنديش خبرة في مجال الطب علشان كده انا خليت الدكتور فؤاد هو المسئول عنها
ملك قالت بوجع : غريبة
زاهر قال : وايه الغريب في كده
ملك قالت بوجع : علشان تبني مستش.....