رواية خفايا القدر الفصل الواحد والسبعون 71 بقلم اسماء صلاح
البارت 71 من خفايا القدر
اللواء رفعت قال : مظبوط طيب والرجل اللي كان بيراقبك انت وحامد بيه فين دلوقتي
زاهر قال : عندي في الفيلا أمرت الحرس انهم يحبسوا في غرفة في البدورن انا عارف ان ده مخالف للقانون بس ماكنش قدامي غير أني اعمل كده علشان اعرف الحقيقة كاملة
اللواء رفعت قال : انت صحيح خالفت القانون بس انت عملت كده من خوفك علي جدك طيب انا هبعت معاك الضابط علشان تسلمه
زاهر قال : لا يا فندم انا هخلي حارس من الحرس يجيبوا هنا بكرة ويسلموا للضابط علشان بس جدي
اللواء رفعت قال : طيب خلاص انت تجبهولي بكرة في مكتبي
زاهر قال : حاضر ورن هاتفه وبينظر بعد اذنك يافندم
اللواء رفعت قال : اتفضل يا زاهر بيه
زاهر قال : الووه ايوه يا خالد
خالد قال :انت فين يازاهر
زاهر قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : لا مافيش بس انت قولتي انك هتسبقتا علي الفيلا واحنا جينا وانت مجتش
زاهر قال : ما انا قوتلك اني في مشوار
خالد قال : ايوه بس انا قلقت علشان تأخرت
جده قال : ادهوني ياخالد
خالد قال : طيب ياجدي خد يازاهر جدي عاوزك يكلمك
زاهر قال : طيب ادهوني
خالد قال : طيب اتفضل ياجدي
جده قال : ايه يا زاهر انت فين
زاهر قال : في مشوار ياجدي ليه
جده قال : مشوار ايه ده اللي انت فيه
زاهر قال : اما اجي ياجدي هبقي اقولك
جده قال : وانت هتجي امتا
زاهر قال : علي طول أهوه
جده قال : طيب متتاخرش ماشي
زاهر قال : طيب ياجدي مسافة السكة
جده قال : طيب مع السلامة
زاهر قال : سلام وقام طيب ياسادة اللواء استأذن انا وبكرة إن شاء الله هجبلك الرجل وهاجي
اللواء رفعت قال : طيب مع السلامة
زاهر قال : الله يسلامك وخرج
في الجبل :
أمام المغارة :
واحد من المطاريد وقال بصوت مرتفع : عويس جيه ياكبير
كبير المطاريد قال : اتاخرت ليه كده يا عويس
عويس قال : اعقبال ما جبت الأكل واطمنت على الولاد
كبير المطاريد قال : وهما كويسين
عويس قال : اه الحمدلله
كبير المطاريد قال : امال مالك كده
عويس قال : أصل وانا جاي لقيت الشرطة في فيلا الناري
سعد قال بدهشة : ايه الشرطة عندنا
عويس قال : ايوه
سعد قال بدهشة : وبتعمل ايه عندنا حد حصله حاجة
عويس قال بقلق : أصل اصل
سعد بنرفزه : أصل ايه ماتنطق
عويس قال : لقيت الشرطة قبضها علي شوقي بيه وحطها في البوكس
سعد قال بدهشة : الشرطة قبضت علي جدي
عويس قال : ايوه
كبير المطاريد قال بقلق : انت متأكد ياعويس
عويس قال : ايوه يا كبير يا انا شوفته بنفسي وهو في البوكس وطلعين بيه علي القسم
سعد قال بدهشة : بس هو عمل ايه علشان يقبضوا عليه
كبير المطاريد قال بقلق : يبقي عرفوا اللي حصل
ونظر له سعد وقال بدهشة : هو ايه ده اللى حصل
كبير المطاريد قال : هقولك علشان انكشف خلاص والناس كلها هتعرف وانت لازم تعرف
سعد قال باستغراب : هو ايه ده اللي لازم اعرفه
كبير المطاريد قال : تعال معايا وانا اقولك علي كل حاجة ودخل المغارة
سعد قال باستغراب : طيب ودخل وراها فيه ايه بقي
كبير المطاريد قال : انا كنت زمان بشتغل مع جدك شوقي بيه
سعد قال بدهشة : بتشتغل مع جدي انا طيب ازاي
كبير المطاريد قال : انا هقولك جدك زمان ماكنش زي ماهو دلوقتي كان قوي والناس كلها كانت بتعملوا الف حساب وأي حد كان يقف قدامه كان بيحرقوا حي وكانوا مسمينوا النار
سعد قال باستغراب : ده جدي
كبير المطاريد قال : ايوه وانا عارف إنك مستغرب علشان انت ماشوفتش غير وشه الطيب بس والله كل كلمة انا بقولها هو دي اللي حصل
سعد قال باستغراب : طيب كمل
كبير المطاريد قال : وانا في يوم كنت بنط علي الفيلا بتاعتكم علشان اسرق الفيلا وكان جدك في يومها في الفيلا وحس بحركة في الفيلا وشافني وسبتني بالمسدس وقعد معايا وحكتله كل حاجة عني وقولتوا اني مش لقي شغل فطلب مني اني ابقي واحد من رجلته فطبعا وافقت طبعا هو انا كنت أطول إن ابقي من رجالة شوقي الناري
سعد قال باستغراب : جدي طلب منك انك تكون واحد من الرجالة
كبير المطاريد قال : ايوه وفي يوم طلب مني اني ارقب عيلة في مصر
سعد قال بدهشة : و عيلة مين دي اللي عاوزك تراقبها
كبير المطاريد قال : كان اسمها عيلة العشري
سعد قال باستغراب : ايه عيلة العشري
كبير المطاريد قال : هو انت تعرف
سعد قال باستغراب : وجدي كان عاوزك تراقب مين في عيلة العشري
كبير المطاريد قال : حامد العشري وولاده
سعد قال بدهشة : وجدي كان عاوزك تراقبها ليه
كبير المطاريد قال : معرفش بس انا في مره سمعته بيقوله انه هيدفع حامد العشري وولاده ثمن اللي عملوه
سعد قال : يا تري عملوا ايه علشان يطلب منك انك تراقبهم
كبير المطاريد قال : معرفش يمكن أخذوا منه صفقة ولا حاجة في الشغل أو حصل حاجة تانيه
سعد قال : يمكن برده المهم و بعد ما راقبتهم حصل ايه
كبير المطاريد قال : عرفت عنهم كل حاجة لغاية لما في يوم كانوا أولاد العشري رايحين فرح فقومت بلغت شوقي بيه
سعد قال : وجدي عمل ايه بعد ما بلغته
كبير المطاريد قال : طلب مني اني ابلغه وهما طلعين من الفرح وبالفعل بلغته ونزل وركب عربيته والحارس كان معها وحصلهم على الطريق والحارس قعد يزنق علي عربية ولاده العشري وضربها فالعربية انقلبت بيهم ونزل جدك واحنا من العربية ونظر جدك في العربية وعرف انهم ماتوا
سعد قال بدهشة : يعني جدي قتل أولاد حامد العشري معقول
كبير المطاريد قال : هو ده اللي حصل وطلب مني اني أفضل في الجبل وكان بيبعتلي فلوس علشان اقدر أعيش
سعد قال باستغراب : جدي يعمل كده
كبير المطاريد قال : إظهار الشرطة عرفت في باللي حصل
سعد قال بعصبية : لازم اروحله يعني اروحله
كبير المطاريد قال : بس ازاي والشرطة بدور عليك
سعد قال بغضب : معرفش بس هروحله
كبير المطاريد قال : طيب سبني أفكر
سعد قال: طيب ياحبيبي ياجدي
في الفيلا العشري :
حامد بيه وقال : ايه يا زاهر اتاخرت كده ليه دي اللي مسافة السكة
وحط زاهر الجاكت علي الكرسي وقال : يادوب ياجدي انت كلمتني من هنا ومشيت من هنا بس الطريق هو اللي كان زحمة
جده قال : إنما انت كنت فين
زاهر قال : كنت عند اللواء رفعت
جده قال باستغراب : عند اللواء رفعت
زاهر قال : ايوه
خالد قال باستغراب : ليه فيه حاجة
زاهر قال بتنهيد : جدي انا عارف ان الموضوع اللي هقولهولك ده هيقلب عليك المواجع بس لازم تعرفه
جده قال بدهشة : فيه ايه يازاهر
زاهر قال : هقولك ياجدي
ملك قالت : طيب ياجدي تصبح علي خير
حامد بيه وقال : اقعدي ياملك انتي مبقتيش غربية
ملك قالت : بس
وقطع زاهر كلامها وقال : اقعدي مافيش حاجة هتستخبها كله هيعرف بالحقيقة
خالد قال باستغراب : حقيقة ايه يازاهر
زاهر قال : حقيقة إن والدي والداتي وعمي وزوجته ممتوش في حادثة قضاء وقدر
خالد قال بدهشة : انت بتقول ايه يا زاهر
زاهر قال : هي دي الحقيقة
جده قال بدهشة : حقيقة ايه يازاهر
زاهر قال بعصبية : الحقيقة اللي انا قعدت ادور عليها لغاية معرفتها
جده قال باستغراب : وايه الحقيقة اللي انت عرفتها
زاهر قال بعصبية : عرفت انهم انقتلوا بفعل فاعل مش قضاء وقدر
جده وقال بدهشة : انت بتقول ايه يا زاهر
زاهر قال : هي دي الحقيقة ياجدي اللي انا اتاكدت منها النهاردة
جدي قال : طيب من اللي قتلهم وعمل كده ليه
زاهر قال : شوقي الناري ياجدي
جده قال بدهشة : ايه شوقي الناري ---------------نتبع
بقلم : Asmaa Salah