رواية هربت لتسكن قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمه محمد
#هربت_لتسكن_قلبي.
السابع
ليله صحيت بت.عب وازعاج من صوت المنبه فتحت نص عيونها بم.لل وهي بتنف.خ بض.يق: هووش مش وقتك سبني انام
وقفلت المنبه...ولمحت خيال لشخص واقف قدامها قفلت عيونها وفجاه فتحت تاني بسرعه: انت بتعمل اي هنا
قاسم بض.يق: الساعه كام دلوقتي؟؟
ليله قعدت بسرعه علي السرير وبصت للمنبه الساعه كانت 6ونص شهقت بصد.مه: ا.. انا اسفه اص..اصلي مش متعوده اصحي بدري كدا انا اسفه
ولان الت.عب كان فعلا باين علي وشها قاسم قرب منها اوي لدرجه خلتها ترجع لورا بتو.تر: اخر مره هعديها ليكي لو حصل اي حاجه تاني اعتبري نفسك برا القصر دا
ليله بلعت ريقها بخو.ف وحركة راسها بالايجاب: ح..حاضر
قاسم بعد عنها: قومي البسي بسرعه
ليله قامت وقفت: البس؟؟ لي
قاسم ببرو.د: من غير اسأله 5 دقايق وتكوني جهزه
وخرج من الاوضه بسرعه في دخول سماح بصاله بصد.مه: ازاي خرج كدا انا كنت مستنيه ز.عيق وبهدله هنا عشان اتاخرتي
ليله كانت لسه واقفه بصه لاثره بستغراب
سماح خدت بالها انها سرحانه قربت منها اكتر: ليللللللله
ليله فاقت من شرودها وبصت ليها بخ.ضه: في ايه ي سماح
سماح بستغراب: مالك ي بنتي سرحانه في ايه
ليله: قالي البسي.. معرفش هنروح فين
سماح: طب ما تلبسي بسرعه قبل ما يتحول علينا وفي الطريق اسالي عادي
ليله بقل.ق ظهر علي ملامحها: تفتكري هيوديني لمعتز
سماح حركة راسها بالر.فض: لا قاسم بيه صعب جدا وعصبي ويخو.ف بس مش غدا.ر اطمني
ليله بصت لانفسها في المرايه بضيق: حتي معنديش هدوم غير دول من وقت ما جيت وانا لابساهم كل هدومي في البيت
سماح ابتسمت بحب: بس كدا ثواني ي قمر
ومشيت سماح راحت اوضتها جابت تيشرت وبنطلون ورجعت تاني ل ليله: خدي يستي البسي دول وهما اكيد هيجو علي قدك احنا يعتبر نفس المقاس
ليله ابتسمت بمتنان: شكرا اوي ي سماح بجد
سماح ببتسامه: شكرا علي ايه ي عبيطه احنا اخوات صح ولاايه
ليله حركة راسها بالايجاب: طبعا
سماح: طب يلا اسيبك تلبسي بسرعه بقا عشان شوفت قاسم بيه مستنيكي برا
ليله حركة راسها يالايجاب ولسه بتبص للهدوم لقتها بالتيكت بتاعها شافت سماح لسه هتمشي وقفتها بسرعه: سماح خدي الهدوم دي بتاعتك وانتي لسه ملبستهاش
سماح بستغراب: واي يعني؟!
ليله: ازاي هلبسها وانتي جيباها جديده ليكي
سماح ابتسمت: يستي وانتي شايفه الخروجات مقطعه بعضها يعني انا ديما في القصر وبعدين مش خساره فيكي بطلي ع.بط
ليله بإحراج : بس..
قاطعتها سماح ببتسامه : ادخلي البسي بسرعه ي ليله
ليله ببتسامه: بجد شكرا جدا ليكي
سماح ب.ملل: تاني شكرا يبنتي انتي اختي ومعرفش لي حبيتك كدا من اول ما شوفتك وانا مرتحالك البسي بسرعه بقا قبل ما قاسم بيه يت.عصب علينا
ليله ببتسامه: ماشي
سماح ابتسمت وخرجت من الاوضه وليله لبست بسرعه وفضلت واقفه تفكر تربط شعرها ولا تسيبه بس قررت تلبس التوكه في ايديها كالعاده
وسابت شعرها ولقت قلم روچ في الشنطه ابتسمت وحطت منه خفيف وخرجت
داده فاطمه ببتسامه: ليله ما شاء الله خلت الجناح فله مش محتاج اي حاجه.. كويس انك مزعلتهاش برضو يبني انها صحيت متاخر اكيد اتهد حيلها من امبارح
قاسم بصلها وحرك راسه بالايجاب
داده فاطمه بتر.دد: متقساش عليها ي قاسم يبني باين عليها غلبانه ومحتاج الي يحميها من ولاد عمها مش الي يزود عليها حز.نها.. انا عرفه ان اهلها أذو.ك كتير بس هي ملهاش ذ.نب يبني متخدهاش بذ.نبهم
قاسم اتنهد: حاضر ي داده
داده فاطمه بصتله ببتسامه: ربنا يهديك ويوفقك ي حبيبي يارب
جت ليله وهي متو.تره: انا جاهزه ممكن اعرف هنروح فين
داده فاطمه بصتلها ببتسامه: صباح الخير ي ليله ي بنتي
ليله بدلتها ببتسامه: صباح النور ي داده
قاسم: يلا
داده فاطمه قربت من ليله: متقلقيش ي حبيبتي قاسم عمره ما هيأذ.يكي روحي معاه
ليله بصتلها ببتسامه بتحاول تداري الخو.ف الي جواها ومشيت ورا قاسم لحد ما خرجو من القصر وركبت جنبه في العربيه
قاسم شغل العربيه وبدات البوابه السوده تتفتح ليه واول ما خرجت العربيه اتقفلت البوابه تاني
في نفس الوقت الحارسين الي تبع معتز شافو ليله في عربية قاسم بسرعه رنو علي معتز
: معتز بيه.. ليله هانم لسه خرجه من القصر مع قاسم بيه
معتز قام من علي السرير بسرعه: خليك وراهم وبلغني كل تحركاتهم اياك يغيبو عن عينك
: اوامرك ي بيه
وقفل معتز معاه وبدا يلبس هدومه بسرعه وهو طالع من الاوضه قابله هيثم بيتا.لم وماسك دماغه
هيثم: اااه ي دماغي
واول ما شاف معتز خارج بالسرعه دي: حيلك حيلك رايح فين
معتز بض.يق: مش وقته ي هيثم
هيثم: انا دماغي مصدعه اوي هو اي الي حصل امبارح انا مش فاكر حاجه كل الي فكره اني شربت كاس من المشروب الي انت بتشربه دا ومحستش بحاجه تا....
سكت وهو شايف معتز خرج وقفل الباب بصله بغ.يظ ونده علي حد من الخدم واول ما جه: اعملي قهوه بسرعه
: حاضر ي هيثم بيه
ومشي بسرعه وهيثم قعد قدام التلفزيون وهو ماسك دماغه
ليله بتو.تر: ممكن اعرف احنا رايحين فين
قاسم بصلها ببرو.د: متخافيش مش هخطفك
ليله بلعت ريقها بصعوبه: لا مش خا.يفه انا بس مستغربه
قاسم بصلها بسخر.يه: هتعرفي لما نوصل
ليله سكتت وفضلت متابعه الطريق في صمت احساس انها مش فهمه حاجه مخو.فها اكتر.. وكل الي شاغل تفكرها ان ممكن قاسم يوديها لمعتز؟؟ ولا لا؟
احساس جواها بيقول لا.. واحساس بيقولو اه بس فضلت ساكته مستنيه تشوف هيروحو فين
قاسم خد باله من العربيه الي ماشيه وراه من اول ما طلعو من القصر ابتسم بخ.بث وعرف انها تبع معتز بس مرضاش يقول ل ليله عشان متقلقش او تخا.ف
بعد فتره وصلو قدام الشركه بتاعت قاسم
قاسم: انزلي
ليله فضلت تبص حوليها بستغراب: دي شركة مين؟؟
قاسم نزل من العربيه وشافها وهي بتنزل مسك ايديها (ليله بصتله بصد.مه): دي شركتي تعالي
واول ما دخلو الشركه كل الموظفين فضلت تبص ل ليله بستغراب.. لكن قاسم كان متجاهل كل دا واتجه لمكتبه وهو ماسك ليله في ايده
: دخلت الشركه مع قاسم بيه
معتز بغ.يظ: تمام خليك مكانك انا جاي
وقفل معاه وساق العربيه بسرعه علي شركة قاسم
ليله اول ما دخلت المكتب مع قاسم: انت جايبني هنا ليه انا مش فهمه حاجه
قاسم ببتسامه واول مره يتكلم بنبره حنينه مع حد: جبتك عشان تتعلمي.. مش باباكي قالك لما تتخرجي هتشتغلي معاه انا بقا هعلمك عشان تبقي سيدت اعمال كبيره ومتعتمديش علي حد غير نفسك
ليله بصتله ببتسامه وفرحه كبيره: بجد
قاسم حرك راسه بالايجاب: قاسم الراوي مبيهزرش
ليله مسكت ايده وتكلمت بحماس وفرحه ظهره في عيونها خلت قاسم يبتسم غصب عنه: انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي شكرا جدا ليك انت فرحتني اوي ي قاسم بجد (ونتبهت لكلامها) اقصد قاسم بيه الفرحه شكلها طيرت عقلي
قاسم ابتسم وراح قعد علي مكتبه: طب يلا نبدا الشغل
ليله: اكيد
وتجهت نحيت الكرسي ولسه هتقعد افتكر لما ز.عق ليها: ممكن اقعد
قاسم بصلها: طبعا اتفضلي
ليله ابتسمت وقعدت وبدات تشوف الي قاسم بيعمله... وقاسم بيتكلم معاها بهدوء اول مره تحس انه فعلا طيب ومش زي ما بيبين البرو.د والقسو. ه الي تخلي اي حد يشوفه معندوش احساس ولا مشاعر وهي واحده من الناس دي.. بس دلوقتي كل تفكرها اتغير قاسم مش بالقسو.ه الي بيبينها ليها دي
قاطع تفكرها خبط علي الباب وقاسم سمح للي بيخبط انه يدخل
ودخلت السكرتيره:قاسم بيه الاوراق دي محتاجه امضت حضرتك
قاسم: حطيهم هنا
السكرتيره كانت بصه ل ليله بغ.يظ لكن ليله كانت بصلها بستغراب من نظرتها واول ما خرجت
ليله: هي كانت بتبصلي كدا ليه
قاسم مسك الاوراق الي السكرتيره جبتهم: مين دي؟
ليله: البنت الي لسه خارجه دي بتبصلي بطريقه غريبه
قاسم كان مركز في الاوراق جدا: متشغليش بالك
وعم الصمت لدقايق لغايت ما قطعته ليله: انا هخرج اشرب
قاسم حرك راسه بالايجاب: ماشي متتاخريش عشان نكمل
ليله ابتسمت وحركة راسها بالايجاب وخرجت من المكتب لقت السكرتيره قعده علي مكتبها واول ما شافت ليله بصتلها بغ.يظ برضو بس ليله تجهلت نظراتها وراحت تشرب
السكرتيره بغ.يظ لنفسها : هتكون مين يعني وازاي قدرت تقرب من قاسم الراوي اوي كدا لدرجه انو يجي ماسك ايديها وكمان مقعدها في مكتبه بالساعات
ليله شربت ولسه بتلف شافت معتز داخل الشركه شهقت بخو.ف وجريت لمكتب قاسم واول ما دخلت: قاسم
قاسم قام وقف من شكلها ووشها الي بقا اصفر: مم.. معتز ج..جه برا
قاسم: طب اهدي ي ليله انا معاكي متخا.فيش
ليله دمو.عها نزلت: ا..انا زهقت وتعبت منه خلي يبعد عني
منظرها خلاها تصعب عليه قرب منها وحاوط وشها بايده بحنان: ميقدرش يقرب منك طول ما انتي معايا ي ليله اهدي وبطلي عيا.ط هوووش خلاص (وبدا يسمح دموعها)
دخلت السكرتيره من غير ما تخبط وشافت قربهم لبعض جزت علي سنانها: معتز بيه برا ي قاسم بيه
قاسم من غير ما يبعد عن ليله: خلي يدخل
السكرتيره خرجت بغ.يظ
قاسم: امسحي دمو.عك وروحي اقعد علي الكنبه دي (جنب المكتب) ومش عايزك تخا.ف اتفقنا
ليله حركة راسها بالايجاب وفعلا حست بالامان وهي معاه وعملت الي قالها عليه.. وهو راح قعد علي كرسي مكتبه
في دخول معتز
معتز اول ما شاف ليله ابتسم بخ.بث: مش واجب برضو اول ما تشوفيني تجري عليا مش تجري مني
ليله مردتش
قاسم ببرو.د: هااا ارغي
معتز بخ.بث: عايز اتكلم معاك لوحدنا شويه
قاسم: لا
ليله قامت وقفت: مش مشكله ي قاسم بيه انا هطلع برا لغايت ما يمشي
معتز: عليكي نور ي بنت عمي بتفهمي في الاصول برضو
قاسم قام وقرب منها وتكلم بصوت هادي وحنان: مش عيزك تقلقي ولا تخا.في وفضلي جنب المكتب مفهوم
ليله ابتسمت: حاضر
متجاهلين نظرات معتز الي كانت كلها غ.يظ وض.يق
ليله بصتله بقر.ف وطلعت من المكتب كانت مستغربه تغير حال قاسم وطريقته الحنينه معاها بس كانت مبسوطه.. اول مره تشوف الجانب الحنين الي فيه.. اترسمت بسمه بسيطه علي وشها بس تلاشت اول ما سمعت كلام السكرتيره
: وياترا قاسم بيه جايبك من انهي حته
ليله بصت لاتجاه الصوت علي السكرتيره: نعم؟!
السكرتيره بغ.يظ: هو مش انتي التسليه الجديده بتاعت قاسم بيه
ليله بقر.ف: لا ي حبيبتي انا مش تسليه
ومشيت مش قدامها لقت الي مسكت ايديها ولفتها فجاه: انتي ازاي تتكلمي معايا كدا انتي حتت واحده قاسم بيه جيبها يقضي معاها شويه وقت ويرميكي.. معرفش ازاي مش قر.فان منك اصلا انتي مبتبصيش لنفسك في المرايه ولا ايه
ليله دمو.عها نزلت وبدا كل الي في الشركه يتلمو: مالو شكلي؟
السكرتيره بصت ليها من فوق لتحت وهي بتبص ليها بقر.ف بسبب هدومها البسيطه وشعرها الي بقا مش منظم بسبب اليومين الي اتبهدلت فيهم وعلامات الت.عب الي باين علي وشها.. ضحكت بسخريه: لو بصيتي في المرايه هتعرفي صدقيني
ليله بصوت عالي: انتي واحده مش محترمه
السكرتيره بصوت اعلي: انا برضو الي مش محترمه وانتي الي الله اعلم قاسم بيه جيبك منين يسلي وقته بيكي
ليله دمو.عها نزلت اكتر وخرجت من الشركه كلها وهي بتعيط
في خروج قاسم ومعتز علي الدوشه
قاسم بغ.ضب جحيمي : اي الدوشه الي في الشركه دي
السكرتيره بحز.ن مصطنع: حضرتك البنت الي انت جيبها معاك دي فضلت تقول اني مش محترمه وتعلي صوتها عليا
قاسم: ليله؟؟(وانتبه لعدم وجودها) هي فين
السكرتيره بكد.ب : اول ما شفتك جاي جريت علي برا
قاسم بصد.مه: ايه!!!!
في نفس الوقت جت لمعتز رساله اول ما شفها ابتسم ابتسامه عر.يضه وكان محتواها
"معتز بيه.. ليله هانم بقت معانا"
يتبع. #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد.