رواية امي الفصل الرابع عشر 14 والاخير بقلم نور الشامي
امي
كان ينظر اليها الجميع بغضب بعدما تحدث ساهر:
رعد دي البنت ال كانت عايزه تجتل جنه هي افتكرتنا مش هنعرف نجيبها واكيد متفجه مع حد من اعدائنا
الخادمه بخوف:
لع والله يا بيه انا معرفش حد ومعملتش حاجه بالله عليك خليهم يسيبوني
رعد بغضب:
وانتي كمان ال زورتي الصور والاسكرينات بتاعت سندس صوح وكنتي بتبعتي الرسايل من تليفونها
الخادمه بخوف وهي تنظر الي سهي:
لع والله العظيم يا بيه انا معملتش حاجه ولا اعرف اي اعداء جسما بالله انا كل مهمتي اني اخلص علي البنت الصغيره وخلاص
رعد بغضب:
جولي مين ال خلاكي تعملي اكده بدل جسما بااله العظيم هخليهم يجتلوكي دلوجتي
سهي وهي بتبص للبنت بتحذير:
خلاص يا رعد اكيد حد تاني غيرها
نظر رعد اليها بغضب فألتزمت الصمت وتحدث ساهر بحده مردفا:.
يا خراس خدوها اجتلوها
الخادمه بخوف:
لع يا بيه بالله عليك انا هجول والله كل حاجه سهي هانم هي ال حالتلي اعمل اكده وهي السبب في كل المشاكل ال حوصلت
نظر الجميع الي سهي بصدمه التي تحدثت'
دي كدابه انتوا هتصدجوا واحده زي دي وتكدبوني انا
حوريه بخوف:
لا يا ماما حرام عليكي تكدبي انا سمعتك وانتي بتجولي انك عايزه طنك سندس تمشي من البيت
نظرت سهي الي ابنتها بغضب وجاءت لتتحدث ولكن تلقت صفعه قويه علي وجهها فاقتربت جميله من حوريه واخذتها وذهبت حتي لا تري والدها ووالدتها في هذه الحاله ثم تحدثت سهي بخوف:
رعد بالله عليك اسمعني انا عملت اكده علشان بحبك والله
رعد بغضب:
ملعون ابو دا حب انتي اي كنتي لعنه عليا عايزه تعملي فيا اي تاني خربتيلي حياتي كلها من اولها لأخرها ولسه جايه تجولي حب
سهي ببكاء:
رعد بالله عليك افهمني انت لو سيبتني هموت انا كل ال يهمني في الحياه هو انت وبس
رعد بغضب:
روحي مووتي انتي طالج يا سهي.. طالج بالتلاته ومش بس اكده انا هرميكي في السجن كمان علشان اخلص منك خالص
انيسه بحده:
لع يا رعد دي ام بنتك يا ابني مينفعش تحبسها
رعد بعصبيه:
يعني عايزه اي يا ماما اسامحها علي ال عملته
انيسه بحده:
ابعتها لاهلها وعرفها كل ال عملته وهما هيتصرفوا معاها والبنت معانا واكده خلاص
سهي بانيهار:
لع بالله عليكم رعد خليني معاك اهنيه بالله عليك
اقترب رعد منها ثم مسكها من يديها بقوه ودفعها في احدي الغرف واغلق الباب بالمفتاح وتحدث مردفا:
تفضل اهنيه زي الكلبه لحد ما ارجع وابجي ابعتها لاهلها واجولهم كل حاجه
القي رعد كلماته ثم ذهب هو وساهر اما عند علاء كانا ليلي وسندس يجلسون بدموع ينظرون اليه وخو يتحدث مردفا:
ولو جاه هتجولوا انكم انتوا ال رجعتوا البيت تاني فاهمين
سندس بدموع:
وكل دا بجا بمقابل اي ان شاء الله انت بتخطفنا يعني ولا اي
علاء بحده:
انا لا خاطفكم ولا زفت مش انتي عايزه تبعدي عنه خلاص جوليله يديكي الشيك وانك هترجعيلي ومش عايزاه وهو اكيد مش هيفضل مع واحده مش عايزاه وانا وجتها عسيبكم تروحوا تعملوا ال انتوا عايزينه ومليش صالح بيكم تاني واكده رعد هيطلجك ونرتاح كلنا
نظرت ليلي اليه بدموع وغضب وجاءت لتتحدث ولكن سمعت صوت طرقات عنيفه علي الباب فذهب علاء ليفتح وابتعد بخوف عندما وجد رعد وساهر امامه فتحدث بلهفه مردفا:
والله هما ال رجعوا اهنيه انا مليش صالح
نظر رعد بغضب ثم اقترب من سندي وتحدث بحده مردفا:
انتي ازاي تسيبي البيت اكده وتيجي اهنيه سندي جومي انا عرفت كل حاجه وانك مظلومه
سندس بحده ودموع:
وانا مش عايزاك طلجني وهرجع لجوزي واديله الشيك بتاعه
نظر رعد اليها بعضب ثم تحدث:
جووزك.. جوزك مين يا بابا انا بس ال جوزك سندس جومي بلاش تعصبيني وخلينا نتفاهم في بيتنا
ليلي بعصبيه:
جالتلك مش هترجع:
ساهر بحده:
بجولك اي اخرسي انتي علشان حسابك ليه مبدأش
ليلي بسخريه:
ال عندك اعمله انا مش بخاف
رعد بحزن:
سندس انا اسف انا كنت غلطان ومش جصدي والله العظيم سامحيني
سندس بحده:
مش هسامحك واديله الشيك بتاعه ال انت خليته يمضيه علشان انا هرجعله
تنهد رعد بغضي ثم تحدث:
لع بجا انتي مش نافع معاكي المعامله الكويسه
القي رعد كلماته ثم اقترب منها وحملها علي ظهره واشار للحرس ان يأخذوا الاطفال فجاءت ليلي لتمنعه ولكن سحبها ساهر اليه بعصبيه ونزلوا من البيت ووضعوهم في السياره بالقوه وفي البيت وضع رعد سندس الي الفراش فنهضت وتحدثت بغضب:
انت مجنوون اي ال عملته دا بالظبط انا عايزه امشي ومش هجعد معاك تاني ولا عايزاك خلاص روح بجا شوفلك واحده غيره او شوف مرتك و
لم تكمل سندس كلماتها حتي اسكتتها قبله عنيفه منه وبعد فتره ابتعد وتحدث:
ها هديتي دلوجتي اجدر اتكلم انا بجا
نظرت سندس اليه بصدمه ودموع فتحدث رعد بحزن مردفا:
انا اسف سامحيني انا كنت غلطان معامي ومستعد لاي حاجه تجوليها بس خليكي معايا يا سندس انا بحبك ومجدرش اعيش من غيرك وعارف ان ال عملته فيكي مش هتعرفي تسامحيني عليه بسهوله بس هو انا مستاهلش انك تحاولي حتي دي اول غلطه وهتكون الاخيره والله ان شاء الله
سندس ببكاء:
انا لسه كلامك ال حولته كاني بسمعه دلوحتي انت جولتلي كلام وحش جوي انا كنت اتوقع ان اي حد يأذيني ما عادا انت... انت الوحيد ال متوقعتش منه اكده
رعد بحزن:
انا اسف سامحيني علشان خاطري بلاش خاطري انا علشان خاطر ادم وجنه وحوريه مش كنتي بتجوليلي ان دول اغلي 3 عليكي سامحيني علشان خاطرهم
سندس ببكاء شديد:
انا مستحيل اخونك يا رعد والله انا مش اكده انا اخر واحده في الدنيا ممكن تأذي حد
رعد وهو يحتضنها:
عارف يا عمري والله عارف انك اطيب واحده في الدنيا بس خلاص صدجيني محدش يزعلك تاني وانا اولهم انا مش هسمح لحد ولا حتي لنفسي ان تنزل دمعه واحده من عيونك
سندس وهي بين احضانه:
انا بحبك جوي
رعد بابتسامه:
وانا بموت فيكي والله العظيم
بعد مرور ثلاث سنوات في احدي القاعات الكبري كانت جميله ترتدي فستان زفافها وبجانبها زوجها وهي تتحدث بصوت مرتفع:
يلا بجا علشان نتصور مع بعض
اقترب ادم وجنه وحوريه منها فاحتضنتهم جميله وجعلتهم يقفوا بجانبها ثم اقترب ساهر وهو يمسك بيد ليلي وتحدث مردفا :
بذمتك يا جميله فيه واحده اهنيه احلي من مرتي
جميله بضحك:
لع بصراحه ليلي احلي واحده اهنيه بس طبعا مش احلي مني انا العروسه
ليلي بابتسامه:
انتي احلي عروسه في الدنيا
ساهر بابتسامه:
دي اميره عيلتنا طبيعي تبجي احلي واحده صوح يا رعد
رعد بابتسامه وهو يمسك بيد سندس:
صوح جميله اميره عيله العاصي كلها
جميله وهي تقترب منهم:
والله انتوا ال ملوك عيلتنا ربنا يخليكم ليما يارب
رعد وساهر وهم يحتضنوها:
ويخليكي لينا يا اجمل اميره
ابتسمت جميله ووقف كلا منهم في مكانه فتحدثت رعد مردفا:
اضحكي علشان الصوره تطلع حلوه
ابتسمت سندس وتحدثت:
انا ببجي حلوه لما اكون معاك مش لما ببتسم
رعد وهو يقبل يديها:
انا بموت فيكي
تمت