رواية خفايا القدر الفصل السابع والستون 67 بقلم اسماء صلاح
البارت 67 من خفايا القدر
وقفل سعد الخط وقام من علي السرير ودخل الحمام طلع وأخذ الجاكت البدلة والمفاتيح وتليفونه خرج من الغرفة ونزل وركب العربية ومشي ورايح علي الشركة
في فيلا العشري :
في السفرة :
وقام الدكتور سليمان وقال : شكرا علي الفطار الجميل ده
حامد بيه قال بإبتسامة : ماتقعد تفطر انت أكلت حاجه
الدكتور سليمان قال بإبتسامة : لا انا كده الحمد لله وبعدين انا اتاخرت علي الجامعة وأول مااوصل هبعتلك هدومك
حامد بيه وقال بإبتسامة : لا خدهم لك
الدكتور سليمان قال : بس
حامد بيه قال بإبتسامة : مابسش وبعدين احنا زي الاخوات اعتبرها هدية من أخ لخوه
الدكتور سليمان قال بإبتسامة : طيب ياسيدي هدية مقبولة
خالد : وعلي فكرة يادكتور القميص رايق عليك اوي
الدكتور سليمان قال بإبتسامة : شكرا هو فعلا لونه حلو وانا بحب اللون الأبيض لما بيكون مع الرصاصي بيقي حلو
حامد بيه وقال بإبتسامة : علي فكرة ده زوق ملك
الدكتور سليمان قال بإبتسامة : لا فعلا زوقها حلو طيب بعد اذنكم
حامد بيه قال بإبتسامة : اتفضل خالد وصل الدكتور
الدكتور سليمان قال بإبتسامة : لا والله خليه يكمل فطاره انا عارف السكة كويس
حامد بيه : طيب مع السلامة
الدكتور سليمان قال : الله يسلامك ومشي وركب عربيته وتحرك
وقام خالد وقال بإبتسامة : زاهر انا رايح علي الشركة وانت ارتاح ومتجيش ولو فيه حاجة هبقي اكلمك تمام
زاهر قال بإبتسامة : طيب مع السلامة
ونظر خالد لجده وقال :سلام ياجدي سلام ياملوكة
جده قال بإبتسامة : مع السلامة
ونظرة ملك لحامد بيه وقالت : شوفت ياجدي بيضيقني ازاي
حامد بيه وقال بإبتسامة : سيبك منه
زاهر قال :الحمد لله شبعت انا هطلع الجنينه شويه
حامد قال : طيب ما طلع ترتاح في غرفتك شويه
وقام زاهر : لا يا جدي انا هقعد في الجنينه
حامد بيه وقال :طيب
وخرج زاهر علي الجنينه وراح وقعد وبينظر لقي خالد طلع بالعربية من الفيلا وقال لنفسه بغضب : لازم سعد الناري أتصرف معها بس ازاي وهو في البلد ازاي ازاي ايوه مافيش غير كده يا ناجي ناجي
ونظر له ناجي وراح وقال : ايوه يافندم لو طلبت منك حاجة تعملها
ناجي قال : انت تأمر يافندم
زاهر قال بتفكير : بس لو قوتلك مايبقش فيها تراجع انك ترفض
ناجي قال : ما تقلقش يافندم حضرتك قولي ايه الموضوع
زاهر قال بتفكير : تعال واحنا بنمشي هقول وقام
ناجي قال : اتفضل يافندم
وبيمشي زاهر وقال بتفكير : قولي الأول انت متجوز
ونظر له ناجي الحارس وقال : لا يافندم
زاهر قال بإبتسامة : طيب كويس كده هتصلح اللي عاوزك فيه اسمعني كويس بقي
ناجي قال بدهشة : سمعتك يافندم
وحكله زاهر علي اللي هو عاوزه وقال :قولت ايه
ناجي قال : انا موافق يافندم
ونظر له زاهر وقال باستغراب : ووافقت بسرعة كده ليه
ناجي قال : علشان اصلح التقصير اللي احنا عملنها من غير مانقصد
زاهر قال : تمام
ناجي قال : وحضرتك عاوز كده امتا
زاهر قال : النهاردة ودلوقتي كمان بس فيه حاجة لازم اعملها الأول وبعد كده تنفذ اللي قوتلك عليه
ناجي قال : وانا مش عاوز حضرتك تقلق علشان الحراسة هنا هيبقي زي ماهي ومش هيحصل تقصير
زاهر قال :تمام اتفضل انت دلوقتي بس مش عاوز حد يعرف بل دار بنا ده
ناجي قال : حاضر ومشي
نظر زاهر لعم حسنين الجنايني وهو بيشتغل في الجنينه فاراح له وقال : بقولك ايه ياعم حسنين انا عاوز منك خدمة
ونظر له عم حسنين الجنايني قال بإبتسامة : انت تأمر يابيه
وحكله زاهر علي اللي هو عاوزه وقال : قولت ايه ياعم حسنين
عم حسنين الجنايني قال : حاضر يابيه
زاهر قال : بس مش عاوز ده يخلقك مشاكل
عم حسنين قال بإبتسامة : ما تقلقش يابيه هو اللي حضرتك بتطلبه مني ده صعب علشان احنا صعايدة بس انا هتصرف
زاهر قال باستغراب : هتصرف ازاي
عم حسنين الجنايني قال بإبتسامة : ما تقلقش يابيه وهنفذه امتا
زاهر قال : النهاردة
عم حسنين الجنايني قال : خلاص يا بيه
زاهر قال بإبتسامة : طيب مشي ودخل جوه وطلع علي غرفته بينظر لقي جده وملك في غرفة المكتب ومشي
وصل سعد علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة ومتوجه الي مكتبه بدون تعليق
ونظر له يحيي وقال بإبتسامة : الحمد لله علي السلامة يا فندم
ودخل سعد المكتب وقال : الله يسلامك الشغل عامل ايه
ودخل وراها يحيى وقال : كله تمام يافندم
وقعد سعد علي الكرسي وقال : طيب ابعتلي المهندس علاء
يحيي : حاضر يافندم ومشي
ونظر له سعد وقال : استنا احجزلي تذاكرة علي اول طيارة رايحة أسيوط
يحيي قال باستغراب : هو حضرتك مسافر
سعد قال بنرفزه : تاني السؤال ده ممكن تروح تعمل اللي انا قوتلك عليه من غير ما تسأل ممكن
يحيي قال : حاضر وخرج من المكتب وراح ومسك سماعة التليفون بيتصل بالمهندس علاء الووه انا يحيي
المهندس علاء قال : فيه حاجة
يحيي قال : سعد بيه عاوز حضرتك في مكتبه
المهندس علاء قال باستغراب : هو سعد بيه وصل
يحيي قال بإبتسامة : ايوه
المهندس علاء قال بإبتسامة : طيب وقفل الخط وخرج من مكتبه وراح علي مكتب سعد بيه ونظر ليحيى سعد بيه معها حد جوه
ونظر له يحيي : لا هو مستنيك
المهندس علاء قال : طيب وخبط علي الباب
سعد قال :أدخل
ودخل المهندس علاء وقفل الباب وراها ونظر له وقال بإبتسامة : حمد لله على السلامة يا فندم
سعد قال : الله يسلامك اقعد
وقعد المهندس علاء وقال : خير يافندم
سعد قال : انا عاوزك تعملي تصميمات لمستشفى
المهندس علاء قال : ليه يافندم حضرتك هتبي مستشفى ولا ايه
سعد قال : ايوه هبني مستشفي عندنا في البلد
المهندس علاء قال باستغراب : طيب وليه يافندم تتبنها في البلد مانبنيها هنا احسن وتبقي مستشفى خاصة
سعد قال : اسمع الكلام اللي بقولك عليه
المهندس علاء : اللي تشوفه يافندم
سعد وقال :عاوز التصميمات دي بسرعة يعني علي بكرة بالكتير وتبعت العمال علشان يبدوا شغل علي طول
المهندس علاء قال : تحت امرك يافندم وقام بعد اذنك
سعد قال بإبتسامة : اتفضل
وخرج المهندس علاء من المكتب بدون تعليق
وراح يحيي وخط علي الباب
سعد قال : أدخل
ودخل يحيي المكتب وقفل الباب وراها ونظر له وقال: الطيارة بعد ساعة
وقام سعد وقال : طيب كويس لو فيه حاجة ابقي كلمني وخرج من المكتب
وخرج وراها يحيى وقال : حاضر يافندم
ونزل سعد وخرج من الشركة وراح وركب عربيته ومشي ورايح علي المطار
في شركة العشري :
وصل خالد علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة ومتوجه الي مكتبه ونظر لياسمين السكرتارية وقال : زاهر بيه مش جاي النهاردة لو فيه حاجة ابقي ابعتهلي
وقامت ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ودخل خالد علي مكتبه
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
ووقعد زاهر علي المكتب ونظر لطلبات الناس وقال لنفسه باستغراب : كل دي طلبات الدايرة وأخذ اول طلب ايه ده طلب وظيفة ايه وبينظر ايه ده كمان جواب أما نفتح ونشوف فيه ايه وبينظر فيه وبيقرا زاهر بيه ابني متخرج بقاله خمس سنين من كلية الهندسة بتقدير جيد جدا وفضل يدور علي شغل بس ملقيش ولما فقد الأمل حاول الانتحار مرتين بس ربنا ستر فلما سمعت الناس بتقول لو حد عنه أي طلب يقدمه الأستاذ عصام مدير الدعاية بتاعك فكتبت الطلب ده لعل وعسى حضرتك تقرئه وتنقذ ابني انه يموت كافر معقول اللي انا قرأته ده انا مش مصدق وصلت للانتحار وقفل الطلب وأخذ طلب آخر وفتحته ايه ده طلب استغاثة ونظر فيه وبيقرا حفيدي الحبيب زاهر بيه تسمحلي اني اقولك يا حفيدي انا عايشه انا واحفادي خمس بنات لواحدنا بعد ما ابني الوحيد ومراته ماتوا والبنات دول ملهومش حد غيري بعد ربنا والحمد لله ربنا سترها معايا بس البيت اللي انا وهما عايشين فيه هيقع علينا علشان بيت قديم ولو وقع انا والبنات دول مش هنلقي حته نعيش فيها دول بنات لو ملقتش حته يعيشوا فيها ممكن يحصلهم ايه انا مش مهم انا خلاص مش هاعيش اكتر ماعشت بس قبل مااموت عاوزها اطمن عليهم وهما قعدين في أربع جدران علشان كده انا لما عرفت انك قولت لو حد عنده أي طلب يبعتهلك فقولت ابعتك طلبي ده ويمكن تقدر تنقذ البنات دول من الضياع معقول اللي قدامي ده انا اتصورت إن تكون فيه مشاكل بس مش بالشكل ده ايوه ومسك هاتفه وبيتصل بعصام الووه ايوه يا عصام
عصام قال : انا لسه كنت هتطلبك
زاهر قال باستغراب : ليه فيه حاجة
عصام قال : لا مافيش بس كنت عاوزك علشان اقولك اني اديت كل المعلومات لنادر اللي هو عاوزها وكمان علشان اقولك انك لازم تقابل الناس تاني
زاهر قال :هقابلهم بس مش دلوقتي اسمعني بس انا هبعتلك صورة طلبين
وقطع عصام كلامه وقال باستغراب : من طلبات الناس
زاهر قال :ايوه وتروح بهم علي شركة العشري وانا هكلمهم هناك وبعد كده تطلع معهم علي بيت الطلبين دول ماشي
عصام قال باستغراب : طيب مش اما أفهم الأول
زاهر قال :طيب ياسيدي اول طلب كان بتاع مهندس متخرج مش لقي شغل لما تروح بيتهم اطلب منه أنه يروح علي شركة العشري دلوقتي ويجيب معها أوراقه ماشي
عصام قال : طيب والتاني
زاهر قال بإبتسامة : ده اللي هتنفذه الشركة بس انت هتروح معهم علشان توريهم البيت
عصام قال : بس
وقطع زاهر كلامه وقال بنرفزه : يلا بقي يا عصام علشان عاوز الطلبين دولوا يتنفذه النهاردة
عصام قال : طيب بس انا عندي فكرة ايه رأيك لو روحت انت بنفسك ودي تبقي احسن دعاية للانتخابات
زاهر قال بنرفزه : لا طبعا
عصام قال باستغراب : ليه
زاهر قال بنرفزه : علشان انا مابعملش كده علشان الانتخابات وبعدين انا تعبان مش هقدر انزل النهاردة من البيت
عصام قال : سلامتك
زاهر قال : الله يسلامك طيب يلا وانا هتصل بي خالد علشان يبقي معاك تمام
عصام قال : طيب
زاهر قال : سلام
عصام قال : مع السلامة وقفل الخط شخص غريب
وفتح زاهر الكاميرا وصور الطلبين وبعتهم لعصام وبيتصل بي خالد الووه ايوه يا خالد
خالد قال : لدرجتي وحشتك علشان تتصل بيا
زاهر قال : اسمعني ياظريف
خالد قال : خير يا تري
زاهر قال : عصام هجيلك دلوقتي علي الشركة ابعت معها مهندس من الشركة وعمال برده وهو عارف هو هيعمل ايه والحاجات اللي هيطلبها المهندس نفذهله ماشي
خالد قال باستغراب : مش اما أفهم الأول هما رايحين علي فين
زاهر قال :هبقي اقولك وكمان هيجيلك كمان مهندس ابقي شغله تحت التدريب الأول علشان هو مشتغلش قبل كده ماشي
خالد قال باستغراب : زاهر انت كويس ولا لسه تعبان ايه اللي انت بتقوله ده انا مش فاهم حاجه
زاهر قال: هو انت مش جاي هبقي أفهمك علي كل حاجة خلاص
خالد قال : طيب
زاهر قال : سلام
خالد قال :مع السلامة
وقفل زاهر الخط وبعتله اسم المهندس وقام وخرج من غرفته ونزل وراح علي الجنينه وبينظر ناجي ناجي
وراح له ناجي وقال : ايوه يافندم
زاهر قال : جاهز نفسك
ناجي قال : حاضر ومشي
ودخل زاهر وبينظر لقي جده في المكتب فاراح له وقال : جدي
ونظر له جده وقال باستغراب : فيه ايه يا زاهر انت كويس
زاهر قال بإبتسامة : اه الحمدلله أصل عم حسنين الجنايني فكرت أديدله إجازة يومين علشان يروح يشوف اهله
ونظر له جده وقال باستغراب : هو طلب منك كده
زاهر قال : لا
جده قال باستغراب : امال عملت كده ليه
زاهر قال : مافيش أصل كنت واقف في الجنينه الصبح فسمعته بالصدفة هو بيكلم مراته إظهار فيه حاجة في البلد علشان كده قولتوا انه يروح النهاردة يشوفهم ولو مش وافق خلاص ياجدي اقولوا لا
جده قال : ومش هوافق ليه انت عملت اصح خليه يروح يشوفهم
وبتنظر ملك لزاهر باستغراب وبدون تعليق
زاهر قال : طيب بعد اذنك
جده من من غرفة المكتب بدون تعليق
ونظر حامد بيه لملك وقال : شوفتي بيفكر في كل اللي حوليه بس عمره مافكر في نفسه
ملك قالت بدهشة : يمكن يكون اللي انت بتقوله ده صح بس ما اظنش إن هو ده السبب بس
حامد بيه قال باستغراب : تقصدي ايه
ملك قالت بدهشة : أقصد انه بيفكر في حاجة تانية غير اللي ظاهر قدامنا
حامد بيه وقال بإبتسامة : شكلك كده بقتي تعرفي زاهر كويس
ملك قالت باستغراب : تقصد ايه ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : ها لا مافيش ماتخديش في بالك
وطلع زاهر علي الجنينه وبينظر لقي عم حسنين بيشتغل وراح له وقال :عم حسنين
وقام عم حسنين وقال : ايوه يا بيه
زاهر قال : يلا انا كلمت جدي وهو وافق انك تروح تزور عيلتك
عم حسنين قال : طيب كويس علشان كنت قاعد أفكر أقوله ايه
زاهر قال : طيب يلا
عم حسنين :دلوقتي يابيه
زاهر قال : ايوه
عم حسنين : بس انا لسه مخلصتش شغلي
زاهر قال : مش مهم دلوقتي المهم انك تروح تتطمن علي عيلتك وتشوفهم
عم حسنين : ربنا يخليك يابيه
زاهر قال : انت عارف إنك هتعمل ايه صح
عم حسنين قال : ايوه يا بيه
زاهر قال :طيب يلا بقي
عم حسنين :حاضر
في شركة العشري :
وصل عصام علي الشركة وتوجه الي مكتب خالد بيه وقال : خالد بيه موجود
وقامت ياسمين قالت : ايوه ثانية واحدة أديله خبر
عصام قال: طيب
وخبط ياسمين السكرتارية علي المكتب خالد بيه
خالد قال : أدخل
ودخلت ياسمين قالت : الأستاذ عصام بره وعاوز
وقطع خالد كلامها وقال : خليه يتفضل
ياسمين :حاضر اتفضل
ودخل عصام قال : زاهر بيه كلامك
خالد قال : ايوه بس مافهمتش هو طلب كده ليه
عصام قال : علشان دي من ضمن طلبات الناس اللي في الدايرة
خالد قال : اه ااااه انا فهمت
عصام قال : طيب فين المهندس اللي هيجي معايا
خالد قال : طيب ثانية واحدة ياسمين ابعتلي المهندس حسام
ياسمين قال : حاضر وبيتصل بالمهندس حسام الووه انا ياسمين سكرتارية خالد بيه
المهندس حسام قال : ايوه يا ياسمين فيه حاجة
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه عاوزك في مكتبه
المهندس حسام قال : طيب
وراح المهندس حسام علي مكتب خالد بيه وقال : خالد بيه معه حد جوه
ياسمين قالت : ايوه بس أدخله هو مستنيك
المهندس حسام :طيب وراح وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
المهندس حسام قال : حضرتك طلبتني يا فندم
خالد قال : ايوه عاوزك تروح انت مع الأستاذ عصام واعمل اللي هيقولك عليه
المهندس حسام قال : حاضر يافندم
عصام قال : بعد اذنك
خالد قال : اتفضل
في الصعيد :
من أمام فيلا الناري :
سعد قال بصوت مرتفع : يا محروس محروس
وسمع محروس الجنايني الصوت وراح عندي البوابه وقال : سعد بيه حمد لله على السلامة
سعد قال : افتح البوابه
محروس قال : حاضر
ودخل سعد قال :جدي جوه ولا في المزرعة
محروس قال : لا البيه جوه
سعد قال :طيب ومشي وبيخبط علي الباب
وطلعت سنية الشغالة من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت : حمد لله على السلامة يا سعد بيه
ودخل سعد بدون تعليق
ونزلت مراته ابن شوقي بيه من غرفتها وبتنظر لقيت سعد قدامها وراحت له وقالت بإبتسامة : حمد لله على السلامة
سعد قال : الله يسلامك يا ماما ايه ده انتي لسه قايمة من النوم
والداته قالت : ايوه ما انت عارف ان مافيش حاجة في الصعيد تسلي هقوم بردي اعمل ايه
سعد قال : خلاص هبقي اخدك علي المزرعة تقعدي فيها شويه وبس بعد ما أخذ دش واغير هدومي
والداته قالت : طيب
سعد قال : جدي فين امال
والداته قالت : باين في غرفته ليه
سعد قال : مافيش هو لسه نايم
والداته قالت : معتقدش يكون لسه نايم لغاية دلوقتي
سعد قال : طيب انا هطلع أخذ دش وبعدين اشوفه
والداته قالت : طيب سنية ياسنية
وطلعت سنية من المطبخ وقالت : ايوه ياهانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : حضري الفطار
سنية قالت : حاضر
في دايرة زاهر بيه :
ونزل عصام والمهندس حسام من العربية بدون تعليق
ونظر المهندس حسام وقال : هو ده البيت
عصام قال : ايوه ليه
المهندس حسام قال : مافيش طيب اتفضل نعينه من جوه
وبخبط عصام علي الباب بدون تعليق
ونظر المهندس حسام علي الجدران البيت بدون تعليق
وراحت بنت وفتحت الباب وقالت باستغراب : انتم عاوزين مين
عصام قال : فين جدتك
البنت قالت : اقولها مين
عصام قال : قولها ناس من طرف زاهر بيه العشري
البنت قال : طيب وراحت ودخلت الغرفة نينه يانينه
جدتها قالت : ايه فيه يا شروق
شروق قالت : فيه ناس بره عاوزنك
جدتها قالت باستغراب : ناس مين دول وطلعت وراحت لهم ايوه يا بيه أي خدمة
عصام قال : حضرتك مش بعتي طلب لزاهر بيه العشري علشان البيت بتاعك
الجدة قالت : ايوه يا بيه
عصام قال : انا مدير الدعاية بتاعته وده المهندس حسام جاين علشان نعاين البيت
الجدة قالت : معقول إن زاهر بيه يقرأ الطلب بتاعي بسرعة
عصام قال : يا حاجة زاهر بيه لما قال كده ماكنش كلام وخلاص بيقوله ممكن ندخل علشان المهندس يشوف البيت من جوه
الجده قالت بإبتسامة : ايوه طبعا اتفضلوا معلشي ماتخذنش أصل مش مصدقة
عصام قال : لا يا حاجة مافيش حاجة
وبينظر المهندس حسام علي البيت من جوه بدون تعليق
الحاجة قالت : تشربوا ايه
عصام قال : لا مافيش داعي هو المهندس هيشوف البيت وهنمشي علي طول
الحاجة قالت بإبتسامة : لا ازاي لازم تشربه حاجة
عصام قال : خلاص يا حاجة شاي
الحاجة قالت : حاضر
عصام قال : ايه يابشمهندس
وطلع المهندس علي البلكونه وبينظر وقال : البيت محتاج شغل كتير
عصام قال : لدرجتي
المهندس حسام قال : أصل البيت قديم اوي الجدران بتاعته فيها شروخ ازاي كتير
عصام قال : طيب والعمل ايه
المهندس حسام : هشوف اقدر اعمل ايه
الحاجة قالت : اتفضلوا الشاي
عصام قال : شكرا يا حاجة
المهندس حسام قال : ممكن اشوف الحمام والمطبخ
الحاجة قال : ايوه اتفضل
المهندس حسام قال : شكرا
وبينظر المهندس حسام علي جدران بدون تعليق
عصام قال : خلصت يا بشمهندس تعيين
المهندس حسام قال : ايوه وإن شاء الله هبعت العمال بكرة يبدوا الشغل
عصام قال : طيب نستاذن احنا بقي
الحاجة قال : طيب والشاي
عصام قال : مرة تانية سلام عليكم
الحاجة قال : عاوزك تبعت سلامي لزاهر بيه وقوله إن ربنا هيجزيه كل خير علي اللي هو بيعمله
عصام قال : حاضر سلام عليكم
الحاجة قالت بإبتسامة : وعليكم السلامة
عصام قال : استني شويه في العربية وانا شويه وجاي
المهندس حسام قال : طيب
وطلع عصام هاتفه وبينظر فيه وقال لنفسه : هو ده البيت اللي مكتوب في الورقة اللي باعتها زاهر بيه ودخل وخبط علي الباب
وفتحت ست الباب وقالت : عاوز مين ياحضرة
عصام قال : مش ده بيت المهندس محمد علوي
الست قالت : ايوه وانا والداته
عصام قال : ممكن اقابله
والداته المهندس محمد قالت : حضرتك مين
عصام قال : انا عصام مدير الدعاية الانتخابية بتاعت زاهر
والداته المهندس محمد قالت بخضة : زاهر بيه نفسه هو اللي بعت حضرتك
عصام قال : ايوه مش حضرتك بعتي طلب لزاهر بيه بخصوص المهندس محمد
والداته المهندس محمد قالت : ايوه بس مش مصدقها طيب اتفضل ودخل عصام بدون تعليق
والداته المهندس محمد قالت : يامحمد محمد
محمد قال : ايوه ياماما فيه ايه مين ده
والداته قالت : ده جاي من عند زاهر بيه
عصام قال : انا الأستاذ عصام مدير دعاية زاهر بيه
محمد قال : اهلا وسهلا خير
عصام قال : زاهر بيه عاوزك تروحله بكره الشركة وتجيب معاك كل أوراقك
محمد قال باستغراب : ليه
عصام قال : انا معرفش بس هو قالي اقولك كده
محمد قال : والشركة دي فين
والداته قالت : حد ميعرفش شركة العشري انا عارفها
عصام قال : تمام استاذن انا بقي
والداته المهندس محمد وقالت بإبتسامة : بس حضرتك ماشربت حاجة
عصام قال : مرة تانية
والداته المهندس محمد قالت : طيب اشكرلنا زاهر بيه وربنا يستره دنيا واخرة
في العربية :
المهندس حسام قال : اتاخرت ليه
عصام قال : مافيش هتعمل ايه في البيت
المهندس حسام قال : انا مش عارف اللي ساكنين فيه دول ساكنين ازاي
عصام قال : ليه
المهندس حسام قال : ليه ايه ده البيت بيتهز لواحده
عصام قال : طيب ابعت العمال بسرعة علشان يصلحوه قبل مايقع علي الناس اللي فيه
المهندس حسام قال : لما أبلغ خالد بيه بل اللي حصل
عصام قال : طيب
في الصعيد :
في فيلا صابر الجمال :
في الجنينه :
صابر قال : عملت ايه في اللي انا طلبته منك
فكري قال : انا فكرت انك لازم تعمل مدرسة لأهل البلد مش هو هيبني مستشفى حضرتك كمان تبني مدرسة
صابر قال بنرفزه : مدرسه حته واحدة طيب هو هيبني مستشفى علشان عنده شركة إنشاءات ومش هيخسر حاجة بس انا هتبقي كل التكاليف عليا
فكري قال : خلاص بلاش مدرسة ممكن تصلح الطرق بتاعت البلد
صابر قال بنرفزه : انت مال أفكارك كلها مكلفة كده ليه انت عارف مشروع من اللي انت بتقول عليه ده يتكلف كام
فكري قال : عارف ماهي الفلوس اللي هتدفعها هتكسب بها الانتخابات وبعدين يا صابر بيه انت قدام خصم مش سهلا ده سعد الناري
صابر قال :بقولك ايه انا عاوزك تبلغ أهل البلد اني عاوز اتكلم معهم
فكري قال : هتكلم حضرتك تقول ايه
صابر قال بغضب : ملقش دعوة انا هتصرف
فكري قال : طيب بعد اذنك
صابر قال : اتفضل
في فيلا الناري :
في السفرة :
ونزل سعد وبينظر لقي جده والداته علي السفرة وراح لهم بدون تعليق
جده قال: انت جيت امتا
سعد قال : من شويه
جده قال : طيب كويس أنك جيت علشان نلف علي أهل البلد شويه بكرة هتبدا الانتخابات ولازم الناس تحس انك بتعمل كده علي شأنهم مش علشان الانتخابات
سعد قال : ماشي يا جدي بس الأول نروح علي المزرعة
جده قال باستغراب : ليه
سعد قال : ماما زهقت من القعدة في الفيلا لواحدها نوصلها علي المزرعة وبعدين نروح احنا نلف علي أهل البلد ماشي
جده قال : طيب وليه نروح احنا هبعت معها محروس
سعد قال : بس ياجدي
والداته قالت : جدك معها حق يا سعد روحوا انتم لفوا علي أهل البلد وانا هروح مع محروس الجنايني علي المزرعة
سعد قال : طيب
وقام جده وقال: يلا يا سعد
سعد قال :طيب وراح وسنده وعاوزة حاجة ياماما
والداته قالت : لا يا سعد وبقولك خلي بالك من نفسك
سعد قال باستغراب : مالك يا ماما قلقنا ليه
والداته قالت : مش عارفة حاسة بشعور غريب كده
سعد قال : ما تقلقش ياماما وبعدين انا كبير كفاية وبعدين جدي معايا
جده قال : يلا يا سعد
سعد قال : يلا يا جدي
جده قال : استنا يا محروس محروس
محروس قال : ايوه يا بيه
شوقي بيه وقال : ابقي ودي الهانم علي المزرعة
محروس قال : طيب
وجاء جبل قال : حمد لله على السلامة يا سعد بيه
سعد قال: الله يسلامك الرجالة فين
جبل قال : علي القهوة ليه
سعد قال : طيب اجمعهم علشان انا وجدي هنلف في البلد شويه
جبل قال : بس يافندم
سعد قال باستغراب : بس ايه
جبل قال : أصل اسمع إن صابر الجمال هيتكلم مع الناس النهاردة
شوقي بيه وقال : هيتكلم مع أهل البلد
جبل قال : ايوه
سعد قال : طيب روح هات الرجالة زي ما اقولتلك
جبل قال : حاضر
سعد قال : نقعد شويه في الجنينه لما جبل يجيب الرجالة ويجي
جده قال : لا انا عاوز اتمشي في البلد
سعد قال : بس ياجدي
جده قال : مابسش يا سعد يلا
سعد قال : طيب
في شركة العشري :
وصل عصام والمهندس حسام علي الشركة
ونزل المهندس حسام وقال : ايه مش هتنزل
عصام قال : لا علشان عندي شغل في المكتب
المهندس حسام قال : طيب
عصام قال : سلام
المهندس حسام قال : مع السلامة ودخل الشركة ومتوجه علي مكتب خالد بيه خالد بيه موجود يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
المهندس حسام قال : طيب انا عاوز اقابله
ياسمين السكرتارية قالت : طيب هديله خبر وراحت وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ياسمين قالت : المهندس حسام بره وعاوز يقابل حضرتك
خالد قال : خليه يتفضل
ياسمين : حاضر اتفضل
ودخل المهندس حسام بدون تعليق
خالد قال : عملت ايه
المهندس حسام قال : روحت وعينت البيت
خالد قال : انت شايف ايه
المهندس حسام قال : البيت قديم اوي ومحصلش فيه أي إصلاحات
خالد قال : هو بتاع مين البيت ده
المهندس حسام قال : معرفش بس الأستاذ عصام هو اللي يعرف
خالد قال : طيب مين اللي ساكن فيه
المهندس حسام قال : ست كبيرة وبنت بس هما دول اللي شفتهم
خالد قال : طيب مستني ايه
المهندس حسام قال : انا قولت اجي أبلغ ساعتك قبل ما ابتدي الشغل
خالد قال : ابتدي علي طول وفي أسرع وقت يكون البيت ده جاهز مفهوم
المهندس حسام قال : حاضر بعد اذنك
خالد قال : اتفضل
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر بيه
وبيتصل زاهر بعصام وقال : الووه ايوه يا عصام عملت ايه
عصام قال : عملت اللي انت قولت عليه
زاهر قال: وخالد بعت معاك المهندس
عصام قال : ايوه وعاين البيت
زاهر قال : طيب كويس ورحت للمهندس
عصام قال : ايوه كانت والداته فرحانه اوي وعلي فكرة بتدعيلك اوي
زاهر قال : طيب
عصام قال : تعرف كان احسن لو انت روحت بنفسك
زاهر قال : لا كده احسن
عصام قال : مش فاهم
زاهر قال : أولا علشان هيفكر وا اني بعمل كده دعاية للانتخابات بتاعتي
عصام قال : ماهي دي الحقيقة
زاهر قال : انا صحيح عاوز اني انجح في الانتخابات بس مش بالشكل ده
عصام قال : مش فاهم
زاهر قال : ما انت لو كنت قراءة الطلبات اللي انا بعتهلك كنت هتفهم كلامي المهم لو فيه حاجة ابقي كلمني سلام
عصام قال : مع السلامة
ونزل زاهر وقال بصوت مرتفع : دادة خيرية يا داده
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : فنجان قهوة لوسمحت
وطلع جده من غرفة المكتب وقال : لا يا خيرية
زاهر قال باستغراب : ليه ياجدي ما الدكتور سمحلي بفنجان في اليوم
جده قال : ايوه صح بس بعد الأكل مش علي معدة فاضية
زاهر قال : بس ياجدي انا عاوز اشربه دلوقتي
جده قال : قولت بعد الأكل ولا عاوز اللي حصل معاك ده يحصل تاني
زاهر قال : خلاص يا داده بالها قهوة ينفع عصير ياجدي
جده قال : ايوه ينفع
خيرية قالت : اعملك عصير ايه
زاهر قال : أي عصير
خيرية قالت : حاضر
جده قال : قولي صحيح حسنين الجنايني مشي
زاهر قال : ايوه من ساعة ماقوتلك إنما بتسال ليه
جده قال : مافيش
زاهر قال :طيب عاوز حاجه ياجدي
جده قال : لا
زاهر قال : طيب
في الصعيد :
في القهوة
وصل سعد وجده علي القهوة بدون تعليق
ونظر لهم الناس وقاموا وهتفهوا باسم سعد وجده
جبل قال : اتفضل يا سعد بيه اتفضل يا شوقي بيه
وراح لهم صاحب القهوة وقال : انا ج القهوة قال : البركة في حضرتك ياشوقي بيه
سعد قال باستغراب : ليه هو جدي عمل ايه
وحكله صاحب القهوة علي اللي حصل وقال : لولا شوقي بيه بعد ربنا ماكنتش اعرف أكل انا وعيالي
سعد قال بصوت منخفض : كله ده حصل ياجدي من غير ما تقولي
جده قال : مش انت لواحدك اللي بتخططك
سعد قال : ماشي يا جدي
جبل قال بصوت منخفض : سعد بيه عاوز حضرتك في كلمة
سعد قال : جدي شويه وجاي
جده قال : رايح فين
سعد قال : هرد علي التليفون
جده قال : طيب
وقام سعد قال : تعال يا جبل
جبل قال : حاضر
سعد قال : فيه ايه
جبل قال : الحاجة هتوصل بالليل
سعد قال : تمام المهم الرجاله جاهزة
جبل قال : كله تمام
سعد قال : طيب كويس تعال علشان جدي ميلاحظش
جبل قال : طيب
ووصل حسنين الجنايني وفلان علي البلد بدون تعليق
فلان قال : هو انا هقعد فين
حسنين الجنايني قال : ما تقلقش انت هتقعد عند رجل طيب اوي
وبينظر فلان علي القهوة وقال : هما مين دول ياعم حسنين علشان القهوة كلها متلمية عليهم كده
عم حسنين الجنايني قال : ده شوقي بيه وسعد بيه
فلان قال : اه ااااه طيب القهوة متلميا عليهم كده ليه
عم حسنين قال : أصل سعد بيه نازل الانتخابات
فلان قال : اه ااااه طيب
عم حسنين الجنايني قال : مش يلا
فلان قال : ها يلا
عم حسنين الجنايني قال : ادينا وصلنا
فلان قال : هو ده البيت
عم حسنين الجنايني قال : اه تعال ياعم درويش ياعم درويش
عم دوريش قال : مين
عم حسنين قال : انا حسنين ياعم درويش
فتح درويش الباب وقال : اتفضل
عم حسنين قال : معايا ضيف
دوريش قال : اهلا بيك وبضيفك
عم حسنين قال : تعال
ودخل فلان وقال : سلام عليكم
درويش قال : وعليكم السلام اتفضل
عم حسنين قال : عاوزين منك خدمة ياعم درويش
دوريش قال : الأول تشرب الشاي وبعد كده نكلم اتفضلوا
فلان قال : شكرا
درويش قال : خير يا حسنين
حسنين الجنايني قال : الرجل ده مش من البلد عاوزك تقعده عندك كام يوم
دوريش قال : اهلا بيه يشرف ولو مشالتهوش الأرض نشيله فوق راسنا
فلان قال : متشكر ياعم درويش
حسنين الجنايني قال : طيب استاذن انا
درويش قال : ماتستنا تأكل معانا
عم حسنين قال : دايما عامر ياعم درويش مش عاوز حاجه
فلان قال : شكرا يا عم حسنين
عم حسنين الجنايني قال : سلام عليكم
عم درويش : وعليكم السلام
في شركة العشري :
وخرج خالد من المكتب وقال : لو فيه حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وخرج خالد من الشركة ورايح علي الفيلا
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر بيه :
وفتح زاهر طلب آخر وبيقرا ابني العزيز تسمحلي اقولك كده انا عندي بنتين وعلي وشه جواز وزوجي متوفي وظروفنها الحمد لله مستورة بس البنت الأولي مخطوبة انا مش عارفها أجهزها منين واللي رايحة علي قده اللي جاي ومعاش زوجي يدوب بيكفنها انا والبنتين ومش عارفه اعمل ايه قولت ابعتلك لما عرفت انك قولت لو فيه حد عاوز أي حاجة يقولك انا بتمني انك تساعدني واستر بنتي واطمن عليها
زاهر: معقول اللي انا بقرأه ده
في غرفة المكتب :
ملك قالت : رايح فين ياجدي
حامد بيه قال : رايح اطمن علي زاهر اشوفه بيعمل ايه
ملك قالت : طيب
حامد بيه وقال : قولي لخيرية انها تحضر الأكل
ملك قالت : طيب
وطلع حامد بيه علي غرفة زاهر وبيخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
دخل حامد بيه قال : بتعمل ايه يازاهر
زاهر قال : مافيش في حاجة
جده قال : لا مافيش انا قولت اطمن عليك ازاي ايدك دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله
جده قال : طيب كويس امال ايه دول
زاهر قال : دول طلبات أهل الدايرة بقراهم
جده قال : اه ااااه
زاهر قال :بس ايه ياجدي حالتهم تصعب علي الكافر
جده قال : إزاي يعني
زاهر قال : يعني دي مثلا ست جوزها مات وعندها بنتين وواحدة فيهم مخطوبة وعاوز تجوزها ومش عارفة تجهزها
جده قال : فيه غلابه كتير يازاهر امال انت كنت فاكر ايه
زاهر قال : ايوه يا جدي انا عارف بس ياتري المسئولين يعرفوا كده
جده قال : الله واعلم اذا كانوا يعرفوا ولا لا
زاهر قال : إزاي ياجدي المفروض هما المسؤولين عن كده
جده قال : المفروض هو كل المفروض بيتعمل المفروض حاجات كتير ياتري هتتعمل لا طبعا
زاهر قال بدهشة : إزاي ده امال الناس اللي زي دول يعملوا ايه
جده قال : يتولهم الذي لا يغفل ولا ينام
زاهر قال : ايوه بس
جده قال: مابسش وهو خالد كمان وصل يلا علشان نأكل
زاهر قال : ياجدي
جده قال : شوف يازاهر احنا مش هنقدر نغير الدنيا بس نقدر نساعد الناس دول
زاهر قال : ماهو ده اللي انا بعمله ياجدي
جده قال : يبقي خلاص حاول تساعدهم علي قده ماتقدر ويلا بقي
وقام زاهر وقال : حاضر ورن هاتفه جدي روح انت وانا جاي وراك
جده قال : طيب متتاخرش
زاهر قال : حاضر الووه ايوه يا ناجي عملت ايه
ناجي قال : انا دلوقتي هناك
زاهر قال : طيب كويس وابدأ بقي اللي اتفقنا عليه
ناجي قال : حاضر
زاهر قال : ولو فيه أي حاجة ابقي كلمني
ناجي قال : حاضر سلام
زاهر قال : مع السلامة وخرج من الغرفة
في الانتريه :
خالد قال : امال فين زاهر
زاهر قال : انا اهوه ياخالد
خالد قال : عملت اللي قولتي عليه
زاهر قال :ايوه ما انا عارف ما عصام بلغني بل حصل
خالد قال : طيب بس فيه حاجة انا مش فاهمها
زاهر قال : هي ايه
خالد قال : انت هتعمل كده مع باقي الطلبات
زاهر قال : اه ااااه هو عصام قالك
خالد قال : ايوه قلي بقي ناوي تعمل كده في كل الطلبات
زاهر قال : اه ليه بتسال
خالد قال : علشان عاوز اساعدك في الموضوع ده
زاهر قال : اشمعنا يعني
خالد قال : انا حابب كده وكمان علشان انت تعبان قولت ايه
زاهر قال بإبتسامة : ماشي
جدهم : يلا زاهر ياخالد الأكل جاهز
خالد قال :طيب ياجدي
في الصعيد :
في بيت درويش
درويش قال : رايح فين
فلان قال: رايح اتمشى شويه في البلد
درويش قال : مش هتاكل
فلان قال :لما اجي
درويش قال : طيب اجي معاك
فلان قال : لا يا عم درويش مافيش داعي
درويش قال : طيب متتاخرش
فلان قال : حاضر وخرج
من أمام فيلا الجمال :
طلع صابر الجمال ورايح يركب العربية لقي أمامه شوقي الناري وواقف وقال بإبتسامة : سعد بيه مبروك علي ترشحك في الانتخابات
سعد قال بضيق : شكرا
صابر قال : انا عرفت انك هتبني مستشفي لأهل البلد
شوقي قال بضيق : فيه مانع ولا ايه
صابر قال : لا بالعكس دي فكرة حلوة وانا كنت ناوي اعملها علشان أهل البلد محتاجين فعلا المستشفى
شوقي قال بضيق : والله طيب معملتهاش ليه بدل الشاي والسكر اللي انت بتوزعه
صابر قال بغضب : معلشي أصل معنديش شركة إنشاءات فلوس مش معروفة
وبينظر لهم فلان قال لنفسه بدهشة : سعد وجده امال مين اللي معهم دول
سعد قال بعصبية وبصوت مرتفع : صابر يا جمال حاسب علي كلامك انت نسيت نفسك ولا ايه يا انا امسحك من علي وشه الأرض معش ولا هيكون اللي يتكلم مع شوقي الناري كده
فلان قال لنفسه باستغراب : صابر الجمال مين وده و
صابر قال بعصبية وبصوت مرتفع : متنساش انك بتكلم مع صابر الجمال عضو مجلس الشعب وممكن بإشارة مني يقبضوا عليك ويودوك وراها الشمس
فلان قال لنفسه باستغراب : اه عضو مجلس الشعب تلقيه هو اللي مترشح قصده سعد الناري ومالهم بيتخقوا ليه كده شكلهم مش طيقين بعض
سعد الناري قال بعصبية : طيب جرب كده ونشوف مين اللي يروح وراها الشمس
ونظر له صابر بغضب وبدون تعليق وركب عربيته ومشي
سعد قال : انا هوريه
شوقي بيه : سيبه خليه يغلط كمان وكمان علشان يكتر يلا
سعد قال بعصبية : يلا
ومشي فلان وراهم بدون تعليق
وصل صابر الجمال علي الصوان ونزل من العربية وعلي وجهه علامات الغضب وبدون تعليق
ونزل وراها فكري مدير أعماله وعلي وجهه علامات القلق بما حدث وبدون تعليق
وطلع صابر بيه وفكري علي المنصة بدون تعليق
فكري قال : صابر بيه الناس مستنيه
صابر قال بغضب : هو فاكر نفسه مين
فكري قال بصوت منخفض : سيبك دلوقتي من اللي حصل وخلينا في اللي احنا فيه
صابر قال : معاك حق
في فيلا الناري :
سعد قال : رايح فين ياجدي
جده قال : هرتاح شويه
سعد قال : مش هتاكل
جده قال : لا بس خلي سنية تعملي كوباية لبن
سعد قال : طيب
جده قال بتفكير : سعد
سعد قال : ايوه يا جدي
جده قال : اوعدني إنك مش هتعمل حاجة لصابر الجمال
سعد قال بغضب : بس ياجدي
جده قال : سعد اوعدني وبعدين أنت عمرك شوفتني سبت حقي قبل كده
سعد قال : لا بس
جده قال : مابسش اوعدني
سعد قال بتنهيد : اوعدك ياجدي كده كويس
جده قال : ايوه وطلع
وطلعت والداته من البلكونه وقالت : فيه ايه يا سعد
سعد قال : مافيش ياماما
والداته قالت : امال جدك فين
سعد قال : طلع ينام خلي سنية تطلعه كوباية لبن ومشي
والداته قالت : وانت رايح فين
سعد قال : همشي شويه في البلد بالحصان
والداته قالت : طيب
وخرج وراح وطلع الحصان من الاسطبل وبينظر أمامه لقي جبل وقال : الحاجة وصلت
جبل قال : ايوه
وواقف فلان بجانب جدار الفيلا وقال لنفسه باستغراب : حاجة ايه دي
سعد قال : طيب والرجالة جاهزة
جبل قال : ايوه واقفين بعيد شويه عن الفيلا علشان ميلفتش الأنظار
سعد قال : طيب يلا وركب الحصان ومشي
جبل قال : حاضر وركب الحصان ومشي وراها
سعد قال : امشي براحة علشان منلفتش الأنظار
جبل قال : حاضر
فلان قال لنفسه باستغراب : ودول رايحين على فين اكيد فيه حاجة احسن حاجة اروح وراهم اشوف ايه الحكاية ومشي وراهم
ووصل سعد علي الجبل ونزل من علي الحصان وبينظر وقال : هما فين
ونزل جبل من علي الحصان وقال : أهم
سعد قال : آمنت المكان كويس
جبل قال : ايوه هي دي اول مرة
سعد قال : لا بس الحرص وراد يا اهلا أبو فراس
أبو فراس قال : أهلا بك
سعد قال : السلاح جاهز
أبو فراس : وحاجة ايه مافيش زيها
فلان قال بصوت منخفض : سلاح لازم أبلغ البيه وبيتصل به
في فيلا العشري
في غرفة زاهر بيه
وبيقرا زاهر الطلبات أهل البلد رن هاتفه
خالد قال باستغراب : من اللي بيتصل بك دلوقتي
ونظر زاهر في هاتفه وقال : مافيش كمل انت بس وطلع علي البلكونه الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : انا دلوقتي في الجبل وسعد بيه بيستلم صفقة سلاح
زاهر قال : بتقول ايه مش سمعك عالي صوتك شويه
ناجي قال : بقول لحضرتك إن سعد بيستلم صفقة سلاح
زاهر قال : انا كنت متأكد إنه بيتاجر في السلاح اللي يحاول يقتل يعمل أي حاجة طيب بقولك ايه خليك مراقبهم وانا هتصرف
ناجي قال : بس بسرعة
زاهر قال باستعجال : طيب طيب وقفل الخط وبيتصل باللواء رفعت الووه
اللواء رفعت قال : اهلا يا زاهر بيه
زاهر قال : حضرتك لسه في المكتب
اللواء رفعت قال : ايوه ليه
حكله زاهر علي اللي حصل وقال : الحارس بتاعي هناك دلوقتي
اللواء رفعت قال باستغراب : وهو بيعمل ايه هناك
زاهر قال : انا بعته مع الجنايني بتاعنا وباين خطفوا وهو لسه مكلمني دلوقتي وبيستغيث به
اللواء رفعت قال : طيب طيب انا هتصرف
زاهر قال : بسرعة يا فندم
اللواء رفعت قال : ما تقلقش يازاهر بيه
زاهر قال : طيب ابقي طمني
اللواء رفعت قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
وبيتصل اللواء رفعت بقسم أسيوط وقال : اللواء رفعت معاك
الضابط قال : اهلا يا فندم
وحكله اللواء رفعت علي الموضوع وقال : انا عاوزك تقبض عليهم كلهم مفهوم طبعا
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : ابقي بلغني بلي حصل وفيه حارس اسمه ناجي خطفينه كمان
الضابط قال : اول ما اخلص هبلغ حضرتك وان شاء هيكون بخير
اللواء رفعت قال : طيب سلام
الضابط وقال : مع السلامة وطلع من المكتب وأخذ قوة وراح علي الجبل
ونظر ناجي للشرطة وهي طالعه الجبل براحة وقال : كويس إن الشرطة جات
وراح الضابط ووراها العساكر وقال : سلموا نفسكم
سعد قال بخوف : الشرطة
وبينظر الضابط قال : سعد الناري معقول ------------نتبع
بقلم : Asmaa Salah