رواية خفايا القدر الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم اسماء صلاح


 البارت الخامس والسبعون من خفايا القدر 

في الصعيد : 

في القسم :

في مكتب الضابط : 

وشن الضابط الجرس ودخل العسكري وقال : تمام يافندم 

الضابط قال : اندهلي يابني الشاويش محمد 

العسكري قال : حاضر يافندم وخرج شاويش محمد 

الشاويش محمد قال : فيه ايه 

العسكري قال : حضرة الضابط عاوزك في مكتبه 

الشاويش محمد قال : طيب وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب 

الضابط قال : أدخل 

ودخل الشاويش محمد وقال : تمام يافندم 

الضابط قال : عاوز العزاء بتاع شوقي الناري يكون متحاوط بالعساكر 

الشاويش محمد قال : ليه يافندم 

الضابط قال : علشان اكيد سعد الناري لما يعرف إن جده مات مش هيقدر يستحمل وهيجي يأخذ عزائها 

الشاويش محمد قال : بس هما دفنوه يافندم وهو ماكنش موجود في الدفنة 







الضابط قال : تلقيه لسه معرفش بلي حصل المهم نفذ اللي بقولك عليه 

الشاويش محمد قال : تحت أمرك يافندم

الضابط قال : بس مش عاوز حد يشوفهم 

الشاويش محمد قال : يعني حضرتك تقصد انهم ميلبسوش ميري 

الضابط قال : ايوه 

الشاويش محمد : حاضر يافندم وخرج 

في فيلا العشري : 

في غرفة المكتب   :

حامد بيه  : كفايه قراءة النهاردة 

ملك قالت :  طيب عاوز  تعمل ايه ياجدي 

حامد بيه وقال : لا كملي انت قراءة في الكتاب اللي معاكي شكلك كده عاوزها تكمليه وانا افتح تليفوني اشوف أخبار الدنيا 

ملك قالت : طيب ياجدي وبتقرأ

وبيتصفح حامد بيه هاتفه وقال : يا حول الله 

ملك قالت : فيه ايه يا جدي 

حامد بيه قال : انا مش عارف ايه اللي حصل في الدنيا 

ملك قالت باستغراب : ليه بتقول كده ياجدي

حامد بيه وقال : من اللي بشوفوا واحد طرد والداته من شقتها علشان خاطر مراته معقول ده 

ملك قالت : ومستغرب كده ليه ياجدي 

حامد بيه وقال : بتسئالني مستغرب ليه يعني ده بقي شيء عادي يعني وانا ومعرفش 

ملك قالت : ايوه يا جدي في الدنيا دي 

وجاء زاهر وطلع علي سماع كلام جده في المكتب فوقف  

حامد بيه قال : بتقولي بقي عادي إن الأم طردت من بيتها وتقعد في الشارع ويعالم ايه اللي حصلها  بعد ما ربت وكبرت وخليته راجل يقوم اول مايشم نفسه يشم نفسه على والداته اللي عملت كل حاجة علشانه  بدل ما مايبوس ايدها وشه وضهر  يقوم يرميها في الشارع 

ملك قالت : معاك حق يا جدي في كل كلمة بتقولها

حامد بيه وقال : تعرفي يا ملك انا ماكنتش اقدر اقول لولداتي لا مش خوف منها لا احترام ليها علي اللي هي عملته علشاني مش اطردها من بيتها ياتري الست اللي ابنها طردها دي هتعمل ايه وهتروح فين 

ملك قالت بحزن : تعرف يا جدي انا بتمنها ايه 

حامد بيه قال : ايه 

ملك قالت : بتمنها إن يكون في دار للمسنين علشان كل أم أو اب حصل  معهم زي محصل مع الست دي يروحوا عليها بدل ما يقعدوا في الشوارع ومايلقوش حته يروحوا عليها 

حامد بيه قال : ماهو فيه كده ياملك 

ملك قالت : ايوه يا جدي انا عارفه ان فيه دار للمسنين بس انا بقول علي الناس الكبيرة اللي بتبقى قعدها في الشوارع وأولادهم مش بيودهم علي الدار علشان مش معهم فلوس كفاية ياجدي مش كل الناس تقدر تودي أهليهم علي دار المسنين تفتكر ياجدي اللي بيطرد والداته أو والده من البيت هيروح يوديه دار مسنين علشان يصرف عليه لا طبعا هو أساسا طرده علشان مش عاوز يصرف عليه 

حامد بيه قال : معاكي حق انا مش عارف الدنيا هي اللي اتغيرت ولا احنا اللي اتغيرنها 

ملك قالت : للاتنين ياجدي 

حامد بيه وقال : بس احنا ماكنش كده ايه اللي غيرنها بالشكل ده 

ملك قالت : للأسف ياجدي ده سؤال صعب الإجابة عليه 

حامد بيه وقال : بس فكرتك حلوة وهتساعد  ناس كتيره مش بس الناس الكبيره لا وكمان هتساعد اطفال الشوارع اللي ملهومش آب ولا أم 

وطلع زاهر علي غرفته بدون تعليق 

حامد بيه  قال : زاهر زاهر 

زاهر قال : ايوه يا جدي 

جده قال : انت جيت امتا 

زاهر قال : لسه من شويه 

جده قال باستغراب :ايه مالك 

زاهر قال : مافيش بعد اذنك 

جده قال: اتفضل 







في المستشفى : 

في الرسبشن : 

المهندس حازم قال : لوسمحت عاوز اقابل الدكتور فؤاد 

الموظف قال : من حضرتك 

المهندس حازم قال : انا المهندس حازم جاي من طرف خالد بيه العشري لتركيب الكاميرات 

الموظف قال : طيب ثانية واحدة 

المهندس حازم قال : اتفضل 

وبيتصل الموظف بالدكتور فؤاد وقال : دكتور فؤاد فيه مهندس عاوز يقابل حضرتك 

الدكتور فؤاد قال : مهندس 

الموظف قال : ايوه يا دكتور جاي بخصوص الكاميرات 

الدكتور فؤاد قال : طيب خليه يتفضل 

الموظف قال: حاضر وقفل الخط اتفضل يافندم  

المهندس حازم قال: طيب مكتبه فين 

الموظف قال : الدور الثاني آخر الطرقة علي ايدك اليمين 

المهندس حازم قال : شكرا 

الموظف قال بإبتسامة: العفو 

وراح المهندس حازم علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب 

الدكتور فؤاد قال: اتفضل 

ودخل المهندس حازم بدون تعليق 

الدكتور فؤاد قال:اتفضل يا بشمهندس 

المهندس حازم قال : شكرا انا جاي علشان اشوف  الكاميرات  اللي عطلانها 

الدكتور فؤاد قال : هو حضرتك مين اللي بتاعتك 

المهندس حازم قال : خالد بيه كلمني وقالي اني اجي اصلح الكاميرات اللي هنا 

الدكتور قال بإبتسامة: طيب 

المهندس حازم قال : طيب هو ايه اللي خلها الكاميرات تعطل 

الدكتور فؤاد قال: معرفش يابشمهندس بس هي بقالها فترة عطلانها 

المهندس حازم قال : طيب فين غرفة التحكم 

الدكتور فؤاد قال  : اتفضل معايا 

المهندس حازم قال : طيب 

في الطرقة المستشفى : 

امال الممرضة قالت باستغراب : هو فيه ايه مين اللي مع الدكتور فؤاد ده

سعاد الممرضة قالت : انا سمعته تحت بيقول انه جاي يصلح الكاميرات اللي عطلانها 

أماني الممرضة وقالت : وايه اللي خلها الدكتور فؤاد يجيب حد يصلحها اشمعنها دلوقتي ماهي بقلها فترة مش شغلاها فجأة كده يقرر انه يجيب حد يصلاحها مش غريبة دي 

سعاد الممرضة قالت : مش غريبة ولا حاجة انتي عارفة إن الدكتور فؤاد مش فاضي وبعدين يلا بدل مايشوفنها واقفين كده ويزعلنها 

امال قالت : علي رأيك اروح اشوف شغلي احسن بدل مايكون فيه خصم ومشت 

سعاد قالت : وانا كمان اروح اشوف شغلي

أماني الممرضة قالت : خدني معاك ومشت

في غرفة التحكم : 

المهندس حازم قال : اتفضل حضرتك يافندم وانا لما اخلص هاجي لحضرتك علشان معطلكش 

الدكتور فؤاد قال : طيب مش محتاج أي حاجة 

المهندس حازم قال : لا شكرا 

الدكتور فؤاد قال : طيب ومشي وراح علي مكتبه 







في فيلا العشري : 

في غرفة زاهر بيه : 

زاهر قال لنفسه بغضب : جاي يقولي اسف بكل سهولة على اللي عمله وانا اهسمحه ويبقي كده الموضوع خلاص ولا اكن حاجة حصلت كده بكل سهولة هو نسي أنه استغلني لغاية ماوعدته وسألته ساعتها وكذب والله لو كان قالي ساعتها انا ماكنتش زعلت منه بس كمل في كذبه ولا اكن حاجة حصلت وطلع هاتفه وبيتصفح بالصدفة  لقي موضوع الست اللي طردها ابنها وتذكر كلام جده وملك عن الموضوع ده وبيفكر هي فكرة حلوة وبيتصل بخالد وقال : الووه ايوه يا خالد انت فين 

خالد قال : انا نزل من الشركة وجاي علي البيت ليه فيه حاجة 

زاهر قال : أدخل الشركة تاني وبلغ مهندسين  الشركة إن  فيه اجتماع بعد ربع ساعة 

خالد قال باستغراب: اجتماع 

زاهر قال : ايوه 

خالد قال : هيبقي بخصوص ايه يازاهر

زاهر قال : لما اجي هتعرف يلا يا خالد 

خالد قال بدهشة :زاهر انت كويس 

زاهر قال : ايوه 

خالد قال : مش باين  

زاهر قال : ليه 

خالد قال : علشان فجأة كده عاوز تجتمع بمهندسين الشركة 

زاهر قال : ودي فيها ايه 

خالد قال : مافهاش بس ماحصلش حاجة علشان تجتمع بيهم يعني 

زاهر قال : قوتلك لما اجي هتعرف أعمل اللي بقولك عليه وبس 

خالد قال :  طيب وربنا يستر

زاهر قال : وانا مش هتاخر 

خالد قال : طيب  سلام 

زاهر قال : مع السلامة ونزل 

جده قال : زاهر 

زاهر قال : ايوه يا جدي 

جده قال : رايح فين 

زاهر قال : رايح الشركة 

جده قال باستغراب : الشركة مش انت لسه جاي منها في حاجة ولا ايه

زاهر قال : لا مافيش سلام علشان متاخرش 

جده قال : طيب ما تستنها لما تأكل معانا وخالد كمان زمانه جاي 

زاهر قال : لا يا جدي انا وخالد عندنا شغل في الشركة وممكن منقدرش نأكل علشان كده كول انت ياجدي 

جده قال : ما انت عارف اني مش بيفتح نفسي غير لما بتاكلوا معانا 

زاهر قال : معلشي يا جدي احنا عندنا شغل وممكن نتاخر شويه في الشركة وانت لازم تاكل علشان صحتك وبعدين هي هتفتح نفسك مش حضرتك بتعتبرها حفيدتك الثانية يبقي خلاص اتحلت 

جده قال : مافيش فايدة 

زاهر قال : طيب سلام وبينظر لملك ومشي 

في الشركة العشري : 

أمام مكتب خالد بيه : 

خالد قال : ياسمين 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

خالد قال : بلغي مهندسين الشركة أن في اجتماع بعد ربع ساعة في غرفة الاجتماعات 

ياسمين قالت : حاضر  

ودخل خالد مكتبه وقال لنفسه باستغراب : يا تري يازاهر عملت الاجتماع ده ليه كل حاجة ماشيه  كويس في الشركة هيكون حصل ايه علشان يقرر فجأة انه يجتمع بالمهندسين اللي في الشركة مايكونش زعله من جلال السعدي أثر على دماغه لا مش لدرجتي امال هيكون حصل ايه علشان يطلب الاجتماع ده هو انا هاحير نفسي ليه دلوقتي يجي وهعرف 

وراح ياسمين السكرتارية علي مكتب خالد بيه وخبطت علي الباب 

خالد قال : أدخل 

ودخلت ياسمين السكرتارية 

خالد قال : بلغتيهم 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يا فندم

خالد قال : طيب اتفضلي انتي وأول اما يوصل زاهر بيه بلغني 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر ومشت 








في المستشفى : 

راح المهندس حازم علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب

الدكتور فؤاد قال : اتفضل 

ودخل المهندس حازم وقال : انا خلصت شغلي 

الدكتور فؤاد قال : يعني الكاميرات دلوقتي شغالها 

المهندس حازم قال : ايوه 

الدكتور فؤاد قال : هي كانت عطلانها  من ايه

المهندس حازم قال : حد عطلاها من غرفة التحكم 

الدكتور فؤاد قال باستغراب : مين اللي عمل كده 

المهندس حازم قال : معرفش بس احسن لو تجيبه حد بيفهم في الكاميرات يقعد في غرفة التحكم علشان محدش يعطلاها تاني 

الدكتور فؤاد قال :  ان شاء الله طيب يابشمهندس التكلفة كام 

المهندس حازم قال : خالد بيه هيدفعها هو قالي مخدش حاجة من حضرتك بعد اذنك 

الدكتور فؤاد قال : اتفضل والله زاهر ده مافيش منه 

في الصعيد :

في الجبل :

عويس قال : فيه حاجة حصلت في البلد ولازم سعد بيه يعرفها 

كبير المطاريد قال : حصل ايه 

عويس قال : شوقي بيه تعيش انت 

كبير المطاريد قال : شوقي الناري مات 

وجاء سعد وقال بدهشة : ايه جدي مات انت اكيد كذاب ومسك فيه 

كبير المطاريد قال : سيبه ياسعد سيبه بقي 

عويس قال : يعلم ربنا اني بقول اللي حصل وبعدين انا مقدرش اكذب في حاجة زي دي 

ووقع سعد علي الأرض وقال بحزن: يعني جدي مات مات وبكها 

كبير المطاريد قال : من اللي استلمه من القسم 

عويس قال : والداته سعد بيه هي اللي راحت واستلمته وعملت اللازم للدفن 

سعد قال ببكاء : كمان ادفن قبل ما اشوفوا واودعه ياحبيبي ياجدي 

كبير المطاريد قال : اهدها ياسعد مش كده روح انت يا عويس دلوقتي 

عويس قال : بس ياكبير في حاجة كنت عاوز اقولك عليه 

كبير المطاريد قال باستغراب : حاجة ايه

عويس قال بإرتباك: أهل البلد بيقالوا إن شوقي بيه قتل ولاده حامد العشري 

كبير المطاريد قال : وهما عرفوا منين 

عويس قال : معرفش بس انا سمعتهم بيقولوا كده 

كبير المطاريد قال : طيب روح انت 

عويس قال : طيب ومشي

كبير المطاريد قال : قوم ياسعد متعملتش في نفسك كده انت كده بتعذبوا اطلبه الرحمة احسن 

سعد قال ببكاء : جدي مات انا مش قادر أصدق انه سبني لواحدي ومشي هو كان كل حاجة ليا في الدنيا دي تعرف هو اللي رابني وعلمني كل حاجة يقوم يسبني لواحدي ياهو كان كل حياتي سبني ليه ومشي وكمان من غير ما اودعه 

كبير المطاريد قال : استغفر ربنا دي سنة الحياة يا سعد اطلبه الرحمة 

سعد قال ببكاء : اكيد هو زعلان مني علشان كده مشي من غير مايودعني صح 







كبير المطاريد قال : وهيزعل منك ليه انت خطرت بحياتك علشان تشوفوا يبقي هيزعل منك ليه بقي 

سعد قال ببكاء : امال مشي ليه 

كبير المطاريد قال : متقولش كده احنا كلنا هنموت 

سعد قال ببكاء : كل اللي حصل لجدي هو السبب فيه انا مش هرحمه 

كبير المطاريد قال : هو مين

سعد قال ببكاء : زاهر العشري والله ماهرحمه علي اللي عمله في جدي 

كبير المطاريد قال : اهدها بس 

سعد قال بصوت مرتفع وبعصبية : مش هرحمك يازاهر ياعشري علي اللي عملته في جدي سمعني مش هرحمك 

كبير المطاريد قال : خلاص يا سعد اهدها اهدها 

سعد قال : انا عاوز انزل البلد 

كبير المطاريد قال : بس ده خطر عليك اكيد الحكومة عملها حسابها انك هاتجي واكيد محوطها الفيلا كلها وأول ماهيشوفوك هيقبضوا عليك على طول

سعد قال : ما تخفش هنزل بلبس شعبان الناري وبكدا مش هيعرفوني كبير المطاريد قال : بس

وقطع سعد كلامه وقال : انا مقدرش مخدتش عزاء جدي مش كفاية ماشوفتهوش كمان مخدتش عزائها انا هنزل يعني هنزل 

كبير المطاريد قال : طيب أدخل جاهزه نفسك

سعد قال بحزن : طيب ومشي 

في شركة العشري :

زاهر قال : ياسمين المهندسين في غرفة الاجتماعات

ياسمين قالت : ايوه يا فندم

زاهر قال : طيب ومشي

وراحت ياسمين السكرتارية علي مكتب خالد بيه وخبطت علي الباب

خالد قال : أدخل

ودخلت ياسمين السكرتارية وقالت : خالد بيه

خالد قال : ايوه يا ياسمين فيه ايه

ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه وصل ودخل علي غرفة الاجتماعات

خالد قال : طيب ومشي 

في غرفة الاجتماعات:

ودخل زاهر قال : اتفضلوا ايه أخبار المشاريع 

المهندس فارس قال : كله تمام بخصوص العمارات الجديدة قربنها نخلصها

زاهر قال : طيب كويس

المهندس هاني قال:اما مشروع المطاعم الجديدة احنا شغالين فيه

زاهر قال : تمام والمشروع الفندق 

المهندس حسام قال : اول ما خالد بيه يخلص الأرض هنبدا فيه علي طوله

زاهر قال : طيب 







وراح خالد علي غرفة الاجتماعات ودخل بدون تعليق

زاهر قال : مافيش فايدة فيك انا طلبتكم دلوقتي علشان عاوز مشروع جديد

خالد قال باستغراب : مشروع جديد

زاهر قال : ايوه يا خالد 

خالد قال بدهشة : مشروع ايه 

زاهر قال : مشروع دار مسنين 

خالد قال باستغراب : دار مسنين

زاهر قال : ايوه دار مسنين وهيبقي جانبها ملجأ للأطفال 

خالد قال : بس مش غريبه يازاهر إننا ننفذ مشروع ذي ده

زاهر قال : لا مش غريبه وعاوزه التصميمات بتاعته تخلص النهاردة علشان بكرة إن شاء الله هيتنفذ 

المهندس هاني قال: بس يافندم هيبقي مستحيل إن التصميمات تخلص النهاردة

زاهر قال : مافيش حاجة اسمها مستحيل 

خالد قال : طيب لو اتعملت التصميمات فين الأرض اللي هتتنفذ فيها المشروع 

زاهر قال : الأرض موجودة ومن بكرة هتكون جاهزة 

خالد قال باستغراب : موجودة 

زاهر قال :  ايوه في أرض معروضة للبيع وهي مناسبة للمشروع ده

خالد قال : وفين الأرض دي

زاهر قال :بجانب مستشفى حياة 

خالد قال باستغراب : ايه بجانب مستشفى حياة----------نتبع

بقلم : Asmaa Salah


      الفصل السادس والسبعون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×