رواية خفايا القدر الفصل التاسع والسبعون 79 بقلم اسماء صلاح
البارت التاسع والسابعين من خفايا القدر
توقفنا لما والداته الطفلة قالت : معرفش بس والله كانت دكتورة طيبه والأطفال حبوها
وسمع زاهر كلامهم وقال لنفسه باستغراب : مين الدكتورة ملك دي انا سمعت الاسم ده قبل كده بس فين فين ايوه افتكرت دي اللي كان بيسأل عليها أشرف وقالوله انها مشت بس فؤاد مشها ليه بدل هي دكتورة شاطرة كده والحالات بتشكر فيها اوي كده ده شغله وهو حر فيه المهم اروح أجيب قهوة انا صدعت من رغيهم ده ونزل لو سمحتي الكافترية فين
أماني الممرضة وقالت : من هنا يافندم
زاهر قال : شكرا وراح لوسمحت قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
سعاد الممرضة قالت : لوسمحت كوباية ليمون
الجرسون قال : حاضر
أماني الممرضة قالت : ايه مالك
سعاد الممرضة قالت : مافيش الدكتور مجدي لسه مجاش والحالات مزهقني هو أتأخر قوي و دماغى صدعت فقولت انزل الكافترية أجيب حاجة اشربها
أماني الممرضة وقالت : مش لو كانت الدكتورة ملك هنا كنتي ارتاحتي وخلصتك من الزن ده
وسمعهم زاهر وقال لنفسه بدهشة : تاني الدكتورة ملك المستشفى كلها مالهاش سيرة إلا الدكتورة ملك
الجرسون قال : القهوة يافندم
زاهر قال : شكرا وبيشرب القهوة وبيسمعهم
سعاد الممرضة قالت : معاكي حق بس هي فين تعرفي انهم مش بيزنوا كده لما تبقى موجودة
أماني الممرضة وقالت : إزاي
سعاد الممرضة قالت : علشان مبيقبش عندهم وقت انهم يحكوا حالة تخلص التانية تتدخل علي طول والأطفال مش بيبكوا لما بتكشف عليهم وبيقوا خارجين فرحانين مش دلوقتي اول ما الدكتور مجدي بيكشف عليهم بيصرخوا من العياط
أماني الممرضة وقالت : حتي الأطفال حبوها
سعاد الممرضة قالت بتنهيدة : ايوه تعرفي إن امبارح الدكتور فؤاد خلص كشف علي طفل والده بيقول لابنه يقول للدكتور فؤاد باي فقام قايل اسم الدكتورة ملك تخيلي
أماني الممرضة وقالت : أتخيل برغم انها كانت دكتورة بس كانت كويسه مع الكل في المستشفى كانت فعلا طيبة انتي متعرفيش هي فين دلوقتي
سعاد الممرضة قالت : لا ولا حد عارف هي فين
الجرسون قال : العصير
سعاد الممرضة قالت : شكرا هو الدكتور فؤاد لسه مجاش
أماني الممرضة وقالت : لا لسه
وبتشرب سعاد الممرضة العصير و قالت : يبختك هطلع انا بقى قبل ما الدكتور مجدي يجي وانتي عارفها عصبي كده ايه
أماني الممرضة وقالت : طيب
سعاد الممرضة قالت : اتفضل الحساب ومشت
زاهر قال لنفسه بدهشة : ايه حكاية الدكتورة ملك اللي الكل بيكلم عليها بالشكل ده يا مافيش حد في المستشفى اللي وشكر فيها الكل اللي في المستشفى بيحبها امال مشت ليه اتفضل الحساب ومشي وطلع علي مكتب الدكتور فؤاد
أمام المستشفى :
الدكتورة رانيا قالت : هنزل انا علشان الحالات
الدكتورة اميرة قالت : طيب وانا هركن وحصلك
ونزلت الدكتورة رانيا وقالت : ماشي ودخلت المستشفى وراحت علي مكتبها
في شركة العشري :
راح رءوف المحامي علي مكتب ياسمين السكرتارية وقال : زاهر بيه موجود يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه مجاش
رءوف المحامي قال باستغراب : لسه مجاش
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه ليه
رءوف المحامي قال : طيب خالد بيه موجود
ياسمين السكرتارية قالت : لا برده لسه مجاش
رءوف المحامي قال : طيب والعمل
ياسمين السكرتارية قالت : هو فيه ايه
رءوف المحامي قال : أصل زاهر بيه كان وانتي مالك بقولك ايه اتصلي بخالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : لا مقدرش
رءوف المحامي قال باستغراب : ليه مش انتي السكرتارية بتاعته
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه بس افرض انه نايم وانا صحيته ممكن ساعتها يرفدني وخصوصا انا عرفت انه مشي من هنا علي الساعة 1 بعد نص الليل
رءوف المحامي قال : طيب والعمل
ياسمين السكرتارية قالت : معرفش
رءوف المحامي قال بتفكير : طيب اتصلي بي وانا اللي هكلمه
ياسمين السكرتارية قالت : اذا كان كده ماشي علشان لو اتعصب يبقي يتعصب عليك مش عليا
رءوف المحامي قال : طيب اتصلي بقى
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وبتتصل امسك
رءوف المحامي قال : هاتي
ياسمين السكرتارية قالت : ها رد
رءوف المحامي قال : لا محدش بيرد
ياسمين السكرتارية قالت : خلاص هات
رءوف المحامي قال : استني شويه
ياسمين السكرتارية قالت : طيب بس لو تقولي انت عاوزه في إيه
رءوف المحامي قال : انتي بس لو تبطلي فضولك ده
ياسمين السكرتارية قالت : انا الحق عليا اني عاوزها اساعدك
رءوف المحامي قال : امسكي معاك رقم البيت
ياسمين السكرتارية قالت : اه
رءوف المحامي قال : طيب اتصلي بيه علي رقم البيت علشان ابلغه
ياسمين السكرتارية قالت : لما تقول انت عاوزه في ايه الأول
رءوف المحامي قال : انا عارف إنك هتموتي وتعرفي بس مش هقولك
ياسمين السكرتارية قالت : بقي كده طيب مش هتصل بقي
رءوف المحامي قال : خلاص يبقي انتي المسئولة قدام زاهر بيه وانتي حرة بقي
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وعلي ايه اتصل احسن
رءوف المحامي قال : ايوه كده
وبتتصل ياسمين السكرتارية قالت : امسك
رءوف المحامي قال : الووه زاهر بيه موجود
خيرية قالت : لا مش موجود
رءوف المحامي قال : مش موجود طيب خالد بيه موجود
خيرية قالت : ايوه حضرتك مين
رءوف المحامي قال : انا رءوف المحامي من الشركة ممكن اكلمه
خيرية قالت : بس هو نايم
رءوف المحامي قال : طيب معلشي ممكن تصحيه أصلها حاجة ضرورية
خيرية قالت : طيب خليك معايا
رءوف المحامي قال : طيب
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
خيرية قالت : خالد بيه ياخالد بيه وهزته
وصحها خالد وقال بنعاس : فيه ايه يا داده بتصحيني ليه
خيرية قالت : معلشي أصل فيه واحد علي التليفون اسمه رءوف من الشركة عاوز يكلمك
خالد قال : رءوف وده عاوز ايه علي الصبح كدا
خيرية قالت : معرفش امسك كلمه
خالد قال : هاتي الووه ايوه يا رءوف في ايه
رءوف المحامي قال : انا روحت وسجلت العقد مع الأستاذ راتب وزاهر بيه قالي اول ما اخلص ابلغه بس حضرته لسه مجاش علي الشركة
خالد قال : طيب خلاص انا هبقي أقوله
رءوف المحامي قال : بس ضروري ياخالد بيه علشان هو مااكد عليا
خالد قال : طيب سلام
رءوف المحامي قال : مع السلامة
خالد قال بنعس : هو زاهر لسه نايم يادادة
خيرية قالت : نايم ايه ياصحي من بدري وشرب القهوة ومشي
خالد قال : صحي بدري ازاي يا احنا جاين 1 بعد نص الليل
خيرية قالت : معرفش احضرلك الفطار ولا هتنام تاني
خالد قال : هو بقي فيها نوم حضري الفطار اعقبال مااشوفوا فين
خيرية قالت : طيب
خالد قال : استني امسكي التليفون
خيرية قالت : هات ومشت
وبيتصل خالد بزاهر وقال لنفسه : هو مش بيرد ليه غربية وقفل الخط وخرج من غرفته أم أحاول تاني وبيتصل بيه ايه ده الصوت ده جاي منين باين من غرفة زاهر ودخل وبينظر لقي تليفون زاهر بيرن وفصل نسي تليفونه طيب هوصله ازاي ده بقي وخرج ونزل يادادة يادادة خيرية
وطلعت خيرية وقالت : ايوه يا خالد بيه
خالد قال : زاهر لما خرج مقلكيش هو رايح فين
خيرية قالت : لا مقليش ليه
خالد قال : أصله نسي تليفونه هنا وانا مش عارف هو ممكن يكون فين
خيرية قالت : لا مقليش كل اللي قالهولي انه وراها شغل مستعجل علشان كده مرضش يفطر
خالد قال : طيب يادادة روحي انتي
خيرية قالت : طيب ومشت
وجاءت ملك قالت : صباح الخير
خالد قال : صباح الخير
ملك قالت باستغراب : انت ايه اللي مصحيك دلوقتي ياانا قولت انك مش هتصحها دلوقتي
خالد قال : ليه يعني
ملك قالت : علشان جيت امبارح متأخر
خالد قال : انتي كنتي صحيها
ملك قالت : ايوه علشان جده مرضش ينام غير لما تجوا فقعدنها نلعب شطرنج إنما ايه اللي مصحيك دلوقتي
خالد قال : جالي تليفون من الشركة هو اللي صاحني
ملك قالت : ايه مالك
خالد قال : مافيش زاهر معرفش هو فين ونسي تليفونه فوق
ملك قالت : طيب ما يمكن يكون عند واحد صاحبه
خالد قال بيفكر : مش ممكن يكون عند نادر في البيت علشان بيروح علي الجريدة بدري وجلال مسافر هيكون فين
ملك قالت : هو معندوش أصحاب غير دول
خالد قال : ايوه
ملك قالت : اكيد فيه حد تاني وانت ناسيه فكر كده براحة
خالد قال بتفكير : هيكون مين تاني ايوه مافيش غيره اكيد عنده شكرا ياملوكة انتي احلي اخت في الدنيا
ملك قالت بإبتسامة : العفو
خالد قال : ايوه صحيح شكرا علي الأكل اللي انتي بعتهولي امبارح
ملك قالت : أكلته
خالد قال : ايوه طبعا وبعتيه في وقته انا كنت ميت من الجوع
ملك قالت : بالهنا والشفا
خالد قال بإبتسامة : عن اذنك بقي اما اطلع اغير هدومي
ملك قالت : طيب
أمام المطار :
العسكري قال : بس أقف هنا
السواق قال : طيب ووقف
العسكري قال لنفسه : يا دخلت المطار دي مسافرة لازم أبلغ حضرة الضابط بلي حصل اطلع يا اسطي
السواق قال : طيب علي فين
العسكري قال : علي القسم
السواق قال : طيب ومشي
في فيلا العشري :
في غرفة حامد بيه :
ملك قالت : اصح ياجده جده اصح بقي وراحت وفتحت البلكونه
وصاحي حامد بيه وقال : ايه ياملك بتصحني ليه دلوقتي
ملك قالت : علشان تفطر وتاخد الدواء ونخرج شويه نتمشها يلا بقي
حامد بيه وقال بنعس : طيب شويه كده اقفلي البلكونة
ملك قالت : يلا بقي يا جدي بلاش كسل قوم يلا
حامد بيه وقال : انا عارف اني معتش هعرف انام طيب ياستي وقام
ملك قالت : ايوه كده خد حمام وانا هستناك تحت علشان نفطر مع بعض
حامد بيه وقال : طيب زاهر وخالد صحوا
ملك قالت : ايوه خالد صحها وبيغير هدومه
حامد بيه وقال باستغراب : خالد صحها معقول ده
ملك قالت : ايوه جاله تليفون من الشركة صحها علشان يرد عليه باين عنده شغل في الشركة يلا بقي
حامد بيه وقال : وزاهر صحها كمان
ملك قالت : باين صحها معرفش ياجدي يلا بقي أنا هستناك تحت
حامد بيه قال : طيب
في المطبخ :
ملك قالت : صباح الخير
خيرية قالت : صباح الخير
ملك قالت : دادة ممكن تحضري الفطار
خيرية قالت : متولي بيحضره هو حامد بيه صحها
ملك قالت : ايوه وبياخذ حمام
خيرية قالت : طيب وصحتيه ليه
ملك قالت : ليه في حاجة
خيرية قالت : لا مافيش أصل زاهر بيه قالي قبل مايمشي ماصحيش حامد بيه ولا خالد بيه علشان نايمين متأخر
ملك قالت : اه ااااه بس خالد صحها وبعدين انا صحيت حامد بيه علشان يفطر ويأخذ الدواء اللي بعد الفطار
خيرية قالت : طيب روحي اقعدي بره اعقبال ما يجهز
ملك قالت : مش عاوزين أي مساعدة
خيرية قالت : لا يا حبيبتي تسلمي
ملك قالت : طيب وخرجت وراحت وقعدة في الانتريه
في الصعيد :
في القسم :
راح العسكري على مكتب الضابط وقال : حضرة الضابط موجود
العسكري 2 قال : ايوه
العسكري 1 قال : طيب وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
الضابط قال : فيه أيه ياعسكري
العسكري قال : مراته ابن شوقي بيه
الضابط قال : مالها
العسكري قال : سافرة يافندم
الضابط قال باستغراب : ايه سافرة
العسكري قال : ايوه يافندم أخذت شنطها وراحت علي المطار
الضابط قال : انت متأكد
العسكري قال : ايوه يافندم انا شايفها بعيني داخل المطار
الضابط قال بدهشة : طيب روحي انت
العسكري قال : حاضر خرج
الضابط قال لنفسه بدهشة : إزاي تسافر وتسبب ابنها هنا ايه اللي خلها تعمل كده هي مش قلقنها عليه بيفكر اكيد سعد هو اللي طلب منها كده معني كده ممكن ماينزلش تاني البلد هي كانت الحاجة الوحيدة اللي كان ممكن ينزل البلد علشانها ودلوقتي هي سافرت يبقي هينزل ليه ياتري بتفكر في ايه يا سعد بس برده مهما عملت مسيرك هتقع
في المستشفى :
الموظف قال : صباح الخير يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير ومشي ورايح علي مكتبه سعاد
سعاد الممرضة قالت : صباح الخير يا فندم
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير هو الدكتور مجدي لسه مجاش
سعاد الممرضة قالت : لسه يادكتور بس حضرته علي وصول
الدكتور فؤاد قال : طيب لما يجي ويخلص شغله ابقي خليه يجيلي مكتبي
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور
وبينظر الدكتور فؤاد للحالات وقال : طيب ومشي ودخل مكتبه وبينظر ايه ده زاهر بتعمل ايه هنا
زاهر قال : الناس بتقول صباح الخير الأول
الدكتور فؤاد قال : أسف أصل اتفجأت لما دخلت ولقيتك في المكتب علي العموم صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير
الدكتور فؤاد قال : قولي ايه سبب الزيارة
زاهر قال : ايه لازم يكون في سبب علشان اجي المستشفى يعني
الدكتور فؤاد قال : لا طبعا تجي في أي وقت المستشفى واللي في المستشفى تحت امرك بس ايه اللي خلني اجي علي بالك من الصبح كده انت تعبان ولا حاجة
زاهر قال : لا انا الحمد لله كويس بس كنت معدي من هنا فقولت اجي اشوفك
الدكتور فؤاد قال : بس كده
زاهر قال : ايوه بس هيكون فيه ايه تاني يعني
الدكتور فؤاد قال : مش عارف حاسس إن فيه حاجة تانية
زاهر قال : مافيش حاجة هيكون في ايه تاني مش احنا متفقين انك تعدي عليه أو انا اعدي عليك
الدكتور فؤاد قال : ايوه صح
زاهر قال : طيب بقي واديني جتلك اهوه علشان متقولش اني انا مقصر
الدكتور فؤاد قال : هو انا اقدر برده اقول كده تشرب قهوة
زاهر قال : لا شربت إنما قولي مين الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال باستغراب : وانت بتسال عليها ليه
زاهر قال : مافيش أصل المستشفى بره ملهاش سيرها غيرها حتي الحالات بتتكلم عليها علشان كده انا سألت
الدكتور فؤاد قال : اه ااااه
زاهر قال بدهشة : إنما قولي هي سابت المستشفى ليه بما إن اللي في المستشفى بيحبها كده والحالات كمان بتحبها
الدكتور فؤاد قال : وانت عرفت منين انهم بيحبوها
زاهر قال : من كلامهم عليها كلهم بيكلموا عليها كلام كويس ياحتي الأطفال بيحبوها قولي بقي هي ايه اللي خلها تسيب المستشفى
الدكتور فؤاد قال : مافيش كانت دكتورة مهملة
زاهر قال بدهشة : مهملة
الدكتور فؤاد قال : ايوه علشان كده طردتها
زاهر قال بدهشة : ليه عملت ايه
الدكتور فؤاد قال : دخلت تعمل عملية وهي تعبانه ومقلتش لحد انها تعبانه وكان ممكن المريض يخسر حياته بسبب اهملها
زاهر قال باستغراب : معقول الكلام ده
الدكتور فؤاد قال : زي مابقولك كده ومش بس كده
زاهر قال بدهشة : عملت ايه تاني
الدكتور فؤاد قال : واحد من رجال الأعمال كلمني علشان يعمل عملية لابنته في المستشفى وكانت عمليه مهمة دخلنها غرفة العمليات علشان نعمل العمليه وهي كانت معانا في العمليات
زاهر قال : إزاي بعد اللي عملته توافق انها تدخل معاكم غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال : ماهي كانت المساعدة بتاعتي
زاهر قال بدهشة : ايه المساعدة بتاعك
الدكتور فؤاد قال : ايوه كانت المساعدة بتاعتي قبل معرف انها دكتورة مهملة بالشكل ده
زاهر قال : إزاي يعني هي ماكنتش كده الأول يعني
الدكتور فؤاد قال : ايوه ماكنتش مهملة كده
زاهر قال باستغراب : امال كانت ازاي
الدكتور فؤاد قال : كانت زي ما سمعت من الحالات بره
زاهر قال باستغراب : معقول ده
الدكتور فؤاد قال : ايوه كانت دكتورة شاطرة وطيبة والأطفال بيحبوها ومش الأطفال بس لا والممرضين والدكاترة كمان احتراموها وحبوها ودخلت العمليات كذا مرة والعمليات اللي هي عملتهم نجحوا وانا بنفسي قولتها انها لها مستقبل باهر
زاهر قال باستغراب : يعني ماكنتش مهملة في الأول
الدكتور فؤاد قال : لا ماكنتش مهملة
زاهر قال بدهشة : امال ايه اللي حصلها فجأة كده
الدكتور فؤاد قال : مش عارف انا نفسي استغربت من اللي كانت بتعمله وخصوصا اللي عملته في غرفة العمليات واحنا بنعمل العملية بتاعت بنت رجل الأعمال
زاهر قال : ليه هي عملت ايه في غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال : مش عارف حصلها ايه فجأة كده وبدت تزعق للدكتور مجدي وليها
زاهر قال بدهشة : بتزعق وانتم بتعملوا العملية
الدكتور فؤاد قال : ايوه قعدة تزعق ولما خليت الممرضة تطلعها بره وياريت انتهت علي كده
زاهر قال : امال حصل ايه تاني
الدكتور فؤاد قال : الممرضة قعدتها أمام غرفة العمليات فولداته الطفلة شايفها خارجة من غرفة عمليات فاراحت لها وسالتها عن بنتها فقلتها انها ماتت تخيل
زاهر قال باستغراب : معقول والداته الطفلة حصلها حاجة
الدكتور فؤاد قال : حصلها صدمة بس الحمد لله لما شافت بنتها بقت كويسه وبعد ده كله رفتها علشان سمعة المستشفى
زاهر قال : معقول ده وسرح
الدكتور فؤاد قال : هو ده اللي حصل بس قولي انت وراك حاجة النهاردة
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايه روحت فين
زاهر قال : مافيش بفكر
الدكتور فؤاد قال : بتفكر في ايه
زاهر قال : في اللي قولتلوا عن الدكتورة
الدكتور فؤاد قال : ليه انت مش مصدقني
زاهر قال : لا مصدق بس انت مش ملاحظ انها ماكنتش كده الأول وانت بنفسك شكرت فيها واللي في المستشفى بيحبها والحالات كمان
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا عاوز تقول ايه
زاهر قال : عاوز اقول إن مش فجأة كده الإنسان يبقي مهمل وخصوصا الإنسان اللي ماكنش مهمل مش غريبة
الدكتور فؤاد قال : هي غريبة وانا فعلا استغربت من كده بس هي أهملت
زاهر قال : ماهو ده اللي انا بقوله ازاي تهمل كده فجأة طيب لو هي مهمله مئهملتش ليه من الاول وخصوصا انها دخلت كذا مرة غرفة العمليات وعملت عمليات انت مش ملاحظ انها كل اللي حصل معها ده وهي دخله مع دكتور تعمل عملية
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا ازاي ملاحظتش كده يعني عاوز تقول انها مظلومة
زاهر قال بتفكير : مش عارف بس الموضوع ده فيه حاجة غلط
الدكتور فؤاد قال : تقصد ايه
زاهر قال : مش عارف بس انا حاسس انها مش راكبه على بعضه
الدكتور فؤاد قال : ليه يعني
زاهر قال : طيب قولي الكاميرات كانت شغلها في الوقت ده ولا كانت عطلانها
الدكتور فؤاد قال : لا كانت عطلانها
زاهر قال : ده يأكد كلامي أن الموضوع ده فيه حاجة غلط
الدكتور فؤاد قال : تقصد إن ممكن حد عمل فيها كده
زاهر قال : معرفش سيبك من ده دلوقتي قولي المهندس جيه وصلح الكاميرات
الدكتور فؤاد قال : ايوه انا نسيت موضوع الكاميرات ده بعد مااتكلمنا آخر مرة
زاهر قال : انا كنت عارف إنك هتنسها علشان كده بعت حد
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : طيب لحظة واحدة وجايلك
زاهر قال : طيب
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه وقال : امال زاهر فين
خالد قال : زاهر خرج من بدري ياجده
جده قال : راح فين بدري كده
خالد قال : مش عارف وانا حاولت اتصل بيه بس طلع ناسي تليفونه هنا
جده قال : شكله كان مستعجل لدرجة أنه نسها تليفونه
خالد قال : إظهار كده ياجده إلا صحيح ياملك امبارح لما بعتلي الأكل في الشركة
جده قال باستغراب : هو انتي بعتله أكل علي الشركة
خالد قال : ايه ده يا جده هو انت متعرفش ولا ايه
جده قال : لا معرفش هو انتي فعلا ياملك عملتي كده
ملك قالت : ايوه يا جده بعتله أكل علي الشركة
حامد بيه وقال : اه ااااه علشان كده كنتي بتسالني هو هياكل ايه
ملك قالت : ايوه يا جدي انا فكرت انه بيحب الأكل البيتي علشان كده بعتله الأكل انا غلطت علشان عملت كده
حامد بيه قال : لا مغلطتيش يا بالعكس كويس أنك فاكرتي في كده
خالد قال : سيبكم من ده دلوقتي انتي لما بعتلي الأكل بعتهولي لواحدي
ملك قالت باستغراب : إزاي يعني مش فاهمة
خالد قال : أقصد يعني انتي كنت بعتهولي لواحدي صح
ملك قالت : ايوه ليه
خالد قال : انا قولت كده برده
ملك قالت باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
خالد قال : أصل زاهر قال انك بعتها ليها انا وهو
جده قال : زاهر قال كده
خالد قال : ايوه يا جدي ومش كده وبس ياكمان اقعد يقنعني علشان يأكل معايا
ملك قالت باستغراب : يقنعت ازاي يعني
خالد قال : قاعد يقولي انها بعتها حتتين فراخ معنى كده انها بعتها ليها وليك
وضحك جده قال : بجد عمل كده
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال بإبتسامة : لا مقنع وانتي فعلا ياملك بعتله حتتين
ملك قالت : ايوه يا جدي علشان لاحظت إن خالد بيحب الفراخ مش زي ماهو قاله
خالد قال : لا مش كده وبس
جده قال : عمل ايه تاني
خالد قال : قالي انها مكتره الرز علشان عمله حسابها إن انا هاكل معاك شوفت ياجدي لغاية لما قولتوا خلاص كول
ملك قالت : بس انا مكتره الرز علشان انت بتحب الرز ومش زي ما هو قال
وضحك جده وقال : زاهر ده ولد عرف ازاي يقنعك علشان يأكل معاك
خالد قال : بتضحك ياجدي
جده قال : ايوه علشان لو قالك عاوز أكل معاك انت هترفض فقام جبهلك من حتة تانيه وعلي فكرة ياملك انتي غلطانه
ملك قالت باستغراب : ليه بقي ياجدي
حامد بيه وقال : علشان بعتي لخالد أكل ومبعتيش لزاهر كنتي المفروض تبعتيله أكل
ملك قالت : انا بعت لخالد علشان عارفة انه جعان معرفش إنه هو كمان بياكل وهو بيشتغل
حامد بيه وقال : بعد كده لما تبعتي أكل ابقي تبعتي للاتنين
ملك قالت بنرفزه : إن شاء الله
خالد قال : طيب انا هامشي عاوز حاجة
جده قال : لا مع السلامة
في شركة العشري :
وراح المهندس محمد على مكتب ياسمين السكرتارية وقال : ياسمين زاهر بيه عنده حد
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه مش موجود اصلا في مكتبه
المهندس محمد قال باستغراب : لسه مجاش
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
المهندس محمد قال : طيب خالد بيه موجود
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه مجاش
المهندس محمد قال : طيب ومشي وراح علي مكتبه وقعد
المهندس هاني قال : ايه مالك
المهندس محمد قال : زاهر بيه لسه ماوصلش
المهندس هاني قال : معقول لسه ماوصلش لغاية دلوقتي
المهندس محمد قال : ايوه
المهندس هاني قال : طيب زمانه جاي قلقنا ليه مش انت قولت انه عجبه التصميمات امبارح
المهندس محمد قال : ايوه
المهندس هاني قال : طيب خلاص لما يجي روحله وشوف هيقولك ايه
المهندس محمد قال : معاك حق أقوم اشوف شغلي
في المستشفى :
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا قالت : لسه فيه حالات بره
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : طيب كويس انا رايحة الكافترية أجيب حاجة اشربها وجاي تاني
امال الممرضة قالت : طيب يادكتورة خليكي انتي وقوللي عاوزها تشربي ايه وانا اروح اجيبهولك
الدكتورة رانيا قالت : لا ياامال شكرا هروح انا اجبلك حاجة تشربيها معايا
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة شكرا
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخرجت
في الكافترية :
الدكتورة رانيا قالت : لوسمحت كوباية عصير برتقال
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة نهاد قالت : عمل ايه يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : الحمد لله
الدكتورة نهاد قالت : خلصتي شغل ولا لسه
الدكتورة رانيا قالت : خلصت الحالات بس لسه عندي عملية ولادة
الدكتورة نهاد قالت : طيب بعد اذنك
الدكتورة رانيا قالت : اتفضلي
الجرسون قال : اتفضلي العصير
الدكتورة رانيا قالت : شكرا اتفضل الحساب ومشت
أمام المستشفى :
وصل خالد ونزل ومن العربية وبينظر لقي عربية زاهر وقال لنفسه : انا كنت عارف إنك هتكون هنا ودخل لوسمحت مكتب الدكتور فؤاد فين
الموظف قال : في الدور الثاني
خالد قال : شكرا ومشي ووقف فين تليفوني تلقيه في العربية ورجع تاني
وطلعها الدكتورة رانيا من الكافترية وبتشرب العصير
ومشي خالد وقال لنفسه : انا كنت فاكره ايه اللي خليني انسها بس وخبط في حد ووقف انا
ووقع عصير البرتقال علي بالطو الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت ايه اعمها
خالد قال بدهشة : اعمها
ورفعت الدكتورة رانيا راسها وقالت بعصبية : ايوه اعمها علشان لو شايف انت ماشي ازاي ماكنتش عملت كده
خالد قال بنرفزه : لا انا مش اعمها انتي اللي غلطانها مش انا
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انا اللي غلطانها
خالد قال بعصبية : ايوه علشان مافيش حد بيمشي في الطرقة وهو بيشرب عصير المفروض تقعدي في جنب تشربي العصير
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انت جاي تقولي اعمل ايه ومعملش ايه
خالد قال بنرفزه : ايوه اعلمك بدل غلطانها باين عليكي دكتورة المفروض تتكلمي بأسلوب احسن من كده
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت مين انت علشان تكلمني كده
خالد قال بنرفزه : لولا اني مستعجل كنت عارفتك مين انا ومشي ووقفت الدكتورة رانيا أمامه وقالت بعصبية : انت رايح فين
خالد قال بنرفزه : وانتي مالك هي المستشفى بتاعتك وانا مش عارف
الدكتورة رانيا قالت : مالي ازاي مش هاتمشي غير لما تعتذر مني علي اللي عملته
خالد قال بعصبية : مش هتعذر واعي كدا
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت عديم الذوق ومتكبر ومشت
ونظر لها خالد وهي ماشيها وقال لنفسه بغضب : انا عديم الذوق ومتكبر والله انتي اللي عديمة الذوق ومغرورة وشايفة حالك وراح علي العربية وأخذ التليفون ودخل وراح علي مكتب الدكتور فؤاد
في مكتب الدكتورة رانيا :
امال الممرضة قالت باستغراب : ايه اللي عمل في حضرتك كده
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : شخص عديم الذوق وقع عليها العصير بدل مايعتذر قعد يزعق فيا صحيح متكبر وقلعته امسك يا امال نظيفة لوسمحتي
امال الممرضة قالت : حاضر وخرجت
أمام مكتب الدكتور فؤاد :
خالد قال لنفسه بغضب : أن عديم الذوق ومتكبر هي فاكرة نفسها مين علشان تقول عليا كده ودخل
الدكتور فؤاد قال بخضة : ايه ده
زاهر قال بإبتسامة : ماتضختش ده خالد مافيش فايدة فيك
خالد قال بضيق : انا اسف علشان دخلت كده من غير ما خبط
الدكتور فؤاد قال : لا ولا يهمك اتفضل
خالد قال : شكرا
الدكتور فؤاد قال : عامل ايه
خالد قال : الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه
الدكتور فؤاد قال : انا كويس تشرب ايه
خالد قال : لا شكرا
الدكتور فؤاد قال : إزاي ده تبقي في مكتبي ومتشربش حاجة
خالد قال بضيق : بجد يادكتور مش عاوز اشرب لو عوزت هبقي اقولك
الدكتور فؤاد قال : طيب
زاهر قال باستغراب : مالك يا خالد
خالد قال : مافيش امسك تليفونك
زاهر قال : ايه ده هو انا كنت نسيته
خالد قال : ايوه امسك
زاهر قال : طيب إنما انت عرفت منين اللي انا هنا
خالد قال : قعدت أفكر انت ممكن تكون فين لما عرفت انك مش في الشركة فقولت انك اكيد عند الدكتور فؤاد علشان كده جيت
زاهر قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : ايوه رءوف المحامي اتصل وقالي اقولك انه سجل العقد في الشهر العقاري
زاهر قال : طيب كويس اتصل بالشركة وخلي ياسمين تبلغ المهندس محمد انه ينفذ التصميمات
خالد قال : طيب بعد اذنكم
الدكتور فؤاد قال : اتفضل
بره مكتب الدكتور فؤاد :
وبيتصل خالد بالشركة وقال : الووه انا خالد
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : خلي المهندس محمد يكلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم لحظة واحدة
خالد قال : طيب
وبتتصل ياسمين السكرتارية بالمهندس محمد وقالت : الووه المهندس محمد
المهندس محمد قال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه علي التليفون وعاوز يكلمك
المهندس محمد قال : طيب انا جاي حالا وخرج من مكتبه وراح علي مكتب ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : امسك
المهندس محمد قال : شكرا الووه ايوه يافندم
خالد قال : تعال انت والعمال علشان تبدوا شغل في الأرض
المهندس محمد قال : حاضر يافندم بس انا معرفش مكان الأرض فين
خالد قال : طيب اكتب ورايها
المهندس محمد قال : ثانية واحدة يافندم ورقه وقلم ياياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : امسك
المهندس محمد قال : اتفضل يافندم
مالها خالد العنوان وقال : تمام
المهندس محمد قال : تمام يافندم
خالد قال : طيب وقفل الخط ودخل المكتب خلاص يا زاهر كلمته
زاهر قال : طيب بعد اذنك يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : ما لسه بدري
زاهر قال : معلشي علشان عندي شغل في المكتب
الدكتور فؤاد قال : طيب مع السلامة
في طرقة المستشفى :
زاهر قال : ايه مالك شكل مضايق ليه جدي جارله حاجة
خالد قال بضيق : لا جدي كويس
زاهر قال باستغراب : امال مالك
خالد قال : مافيش يا زاهر ما انا كويس قدامك اهوه
زاهر قال : كويس ايه هو انا لسه هعرفك النهاردة اكيد فيه حاجة
خالد قال بضيق : يوووه يا زاهر بقي أنا ماشي وانت ابقي حاصلني
ونظر له زاهر وهو ماشي وقال لنفسه باستغراب : هو ماله ماكان كويس امبارح ايه اللي حصله اكيد حصل حاجة وهو مش راضي يقولي عليها بس انا لازم أعرفها وخرج وركب العربية ومشي رايح علي الشركة
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : عاوزها تروحي فين
ملك قالت : اي حته ياجدي المهم إن احنا نخرج بدل قعدة البيت دي
حامد بيه قال : طيب ماشي خلاص نروح النادي نقعد شوية
ملك قالت : طيب يلا
حامد بيه وقال : يلا يا خيرية خيرية
وطلعت خيرية وقالت : ايوه ياحامد بيه
حامد بيه قال : انا رايح النادي انا وملك علشان لو حصل حاجة
خيرية قالت : طيب يافندم
حامد بيه قال : يلا يا ملك
ملك قالت : يا عم حسنين جيه ياجدي
حامد بيه وقال : جيه امتا
خيرية قالت : انا سألته وقالي امبارح
حامد بيه قال : طيب ومشي
أمام شركة العشري :
زاهر قال : استنا يا خالد
ووقف خالد بدون تعليق
زاهر قال : فيه ايه مالك
خالد قال بضيق : تاني يا زاهر
زاهر قال : خلاص معتش هسالك بس لو حابب تقولي انا موجود
خالد قال : هو انا يعني ليا من غيرك علشان اتكلم معها بس سبني براحتي ماشي
زاهر قال : طيب ماشي براحتك لما تحب تتكلم في أي وقت انا هكون موجود
خالد قال : طيب ودخل
ودخل زاهر وراها قال : عملت اللي احنا اتفقنها عليه
خالد قال : هو ايه ده اللي احنا اتفقنها عليه
زاهر قال : انت نسيت مش اتفقنها انك هتكلم ملك علشان تعملك أكل ونشوفها بتعرف تطبخ ولا لا
خالد قال باستغراب : تصدق ان دي اول مرة اسمعك بتقول اسمها
زاهر قال : مش هي اسمها كده برده
خالد قال : ايوه اسمها بس انا مسمعتكش قبل كده بتقوله
زاهر قال بنرفزه : خالد
خالد قال : خلاص لا لسه مفتحتش ملك ودخل مكتبه
ودخل زاهر وراها وقال : ليه
خالد قال : علشان لسه مجتش الفرصة اني اقولها
زاهر قال : ليه
خالد قال : علشان ماتشكش إن فيه حاجة غلط مش انت اللي قولتي كده
زاهر قال : ايوه صح
خالد قال : إنما انت مستعجل كده ليه علي الموضوع ده
زاهر قال : ولا مستعجل ولا حاجة
خالد قال باستغراب : كل ده مش مستعجل امال لو ماكنتش مستعجل كنت عملت ايه
زاهر قال بنرفزه : هقولك ياظريف علشان دماغك متروحش لبعيد
خالد قال بإبتسامة : طيب قول انا سمعك
زاهر قال بنرفزه : علشان اثبتلك انها مش بتعرف تعمل حاجة علشان انت فاكرها انها بتعرف تعمل كل حاجة
خالد قال : طيب ايه رأيك بقي انها هتطلع طباخة ممتازة
زاهر قال : طيب هنشوف وخرج وراح علي مكتبه
خالد قال لنفسه : مافيش فايدة
في النادي :
في الكافترية :
ملك قالت : ايه رأيك ياجدي نقعد شويه وبعدين نتمشها
حامد بيه وقال : طيب تشربي ايه
ملك قالت : اي حاجة
حامد بيه قال : طيب جرسون
الجرسون قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : اتنين عصير الليمون
الجرسون قال : حاضر ومشي
علي ترابيزة أخرى :
رأفت قال : مش ده حامد بيه ياهالة
هالة قالت : ايوه هو ومعها ملك
رأفت قال : طيب تعالي نسلم عليهم
هالة قالت : بس
رأفت قال : مابسش تعال وقام
هالة قالت : طيب
رأفت قال : ازيك يا جدي
حامد بيه قال : ايه ده رأفت ازيك
رأفت قال : الحمد لله ازيك حضرتك
حامد بيه وقال : الحمد لله
رأفت قال : ازيك يا انسة ملك
ملك قالت : الحمد لله
حامد بيه وقال : ازيك ياهالة
هالة قالت : الحمد لله ازيك حضرتك
حامد بيه وقال : الحمد لله كويس وبعدين بلاش حضرتك دي وقوللي ياجدي زي ما رأفت بيقولي انتي خلاص بقيتي زي حفيدتي ولا يمكن يكون عندك مانع
هالة قالت : ياخبر يا اللي الشرف ياجدي
حامد بيه وقال : ايوه كده
هالة قالت : ازيك يا ملك
ملك قالت بإبتسامة : الحمد لله ازيك انتي
هالة قالت : كويسة الحمد لله
حامد بيه وقال : طيب ماتقعدوا
رأفت قال : بس
حامد بيه قال : مابسش اقعدوا
رأفت قال : طيب تعالي ياهالة امال خالد وزاهر مجوش معاكم
حامد بيه وقال : لا مجوش هما في الشركة وراهم شغل
وجاء الجرسون وقال : العصير يافندم وحطه ومشي
حامد بيه وقال : استنا
الجرسون قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : تشربوا ايه
رأفت قال : لا يا جدي شكرا
حامد بيه وقال : هتلهم اتنين عصير ليمون
الجرسون قال : حاضر ومشي
حامد بيه وقال : علي فكرة انا زعلان منك
رأفت قال : ليه
حامد بيه وقال : ومنك انتي كمان يا هالة
هالة قالت : ليه ياجدي
حامد بيه وقال : علشان اتفقنها انكم هاتيجوا تتغدوا عندنا ومجتوش
رأفت قال : معلشي يا جدي أصل الفترة اللي فاتت كان عندي شغل بس حضرتك معاك حق انك تزعل
حامد بيه وقال : بما انك قولت اني معايا حق بيقي خلاص احنا فيها تجوا معانا تتغدوا عندنا ومافيش أي أعذار علشان مزعلش منكم
رأفت قال : ماشي يا جدي وانا موافق ولا ايه يا هالة
هالة قالت : وانا كمان موافقة
حامد بيه وقال : طيب كويس
رأفت قال : بس ياجدي كلم زاهر وخالد علشان يجوا يتغدوا معانا
حامد بيه وقال : طيب لما نوصل ابقي اكلمهم
رأفت قال : ومتقلهومش ياجدي إن انا موجود علشان تبقي مفاجأة
حامد بيه وقال : معاك حق ماشي
وجاء الجرسون وقال : العصير يافندم وحطوا ومشي
حامد بيه وقال : اتفضلوا العصير
رأفت قال بإبتسامة : شكرا يا جدي
حامد بيه قال : إنما قوللي ياهالة
هالة قالت : ايوه يا جدي
حامد بيه قال : ايه اللي عجبك في رأفت علشان وافقتي عليه
رأفت قال : ايوه ردي على جدي
حامد بيه قال : ايه ده هو انت متعرفش هي وافقت عليك ليه
رأفت قال : لا طبعا عارف علشان انا وسيم ولطيف ورجل أعمال ناجح ومش هتلقي حد يحبها قدي
حامد بيه قال : يا سلام واثق من نفسك اوي
رأفت قال : ايوه طبعا ودي ميزة تانيه اني واثق في نفسي
حامد بيه وقال : سيبك منه قوللي ايه اللي عجبك فيه
هالة قالت بكسوف : زي ماهو قال كده ياجدي
حامد بيه وقال : طيب قوللي ياوسيم ايه اللي عجبك في هالة
رأفت قال : بصراحة ياجدي هي طيبة جدا وجميلة وسيدة أعمال شاطرة جدا في شغلها
حامد بيه وقال : هي بتشتغل
رأفت قال : ايوه عندها شركة تصميم الازياء
حامد بيه وقال : والله كويس وايه تاني عجبك فيها
رأفت قال : أهم حاجة فيها بقي ياجدي انها طباخة ممتازة
حامد بيه وقال : وكمان بتعرف تتطبخ
رأفت قال : ايوه واكلها تحفة
حامد بيه وقال : يبقي لازم تدوقنها في يوم
هالة قالت : إن شاء الله ياجدي
رأفت قال : وملك تسمحلي اقولك ياملك
ملك قالت بإبتسامة : ايوه طبعا
رأفت قال : بتعرفي تطبخي ولا
حامد بيه وقال : إلا بتعرف تطبخ يا أكلها تحفة
رأفت قال : يبقي خلاص هي اللي تعمل الغداء النهاردة علشان ندوقه
حامد بيه وقال بإرتباك : بس هي
مسكت ملك ايد حامد بيه وقالت : وانا موافقة
ونظر لها حامد بيه بقلق وبدون تعليق
حامد بيه قال : طيب مش نقوم بقي
رأفت قال : ماشي يا جدي يلا ياحبيتي
هالة قالت : يلا
حامد بيه وقال بصوت منخفض : انتي وافقتي ليه ياملك
ملك قالت بصوت منخفض : علشان لو كنت اتحججت بأي حاجة هيفتكروا انك كذبت عليهم ياجدي عملت كده علشان ترفع من شاني قدامهم وانا مش ممكن اسمح بكده
حامد بيه وقال : بس ياملك
ملك قالت : ماتقلش ياجدي يلا علشان مايشكوش
حامد بيه وقال : طيب يلا
في المستشفى :
في مكتب الدكتور مجدي :
الدكتور مجدي قال : لسه فيه حالات بره
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتور لسه فيه حالة بره
الدكتور مجدي قال : طيب دخليها
سعاد الممرضة قالت : حاضر وخرجت اتفضلي حضرتك
والداته الحالة قالت : شكرا
الدكتور مجدي قال : بيشتكي من ايه
والداته الطفلة قالت : تعبانه اوي يادكتور ودايما بتقحه وبالليل بتبقى مش قدرها تاخد النفس
الدكتور مجدي قال : طيب سعاد حطيها علي السرير
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور تعالي ياحبيتي
الطفلة قالت : لا لا
سعاد الممرضة قالت : ماتخافيش ياحبيتي وشالتها وبكت الطفلة
والداتها قالت : متخافش ياحبيتي ماما هنا
الدكتور مجدي قال : اقعدي لوسمحتي
والداته الطفلة قالت : طيب
الدكتور مجدي قال : بطلي عياط وبيكشف عليها خلاص خلصنها وطلع
والداته الطفلة قالت : خير يادكتور
الدكتور مجدي قال : خير انا هكتبها علي أدوية تاخدهم في مواعيدهم وان شاء الله هتكون كويسه
سعاد الممرضة قالت : بس بس ماما اهي
والداتها : تعالي ياحبيتي
الدكتور مجدي قال : اتفضلي
والداتها الطفلة قالت : شكرا يادكتور وخرجت
الدكتور مجدي قال : فيه حالات تانية بره
سعاد الممرضة قالت : لا يا دكتور دي كانت آخر حالة
الدكتور مجدي قال : طيب كويس
سعاد الممرضة قالت : الدكتور فؤاد كان عاوز حضرتك في مكتبه
الدكتور مجدي قال : طيب مقولتليش ليه
سعاد الممرضة قالت : هو قالي اول ما يخلص الحالات قوليلوا اني عاوزه في مكتبي
الدكتور مجدي قال : طيب وخرج وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل ودخل الدكتور مجدي
الدكتور فؤاد قال : تعال يا دكتور اتفضل
الدكتور مجدي قال : خير يادكتور قالولي انك عاوزني
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا انا عاوزك
الدكتور مجدي قال : خير يادكتور
الدكتور فؤاد قال : مش خير ابدا يادكتور
الدكتور مجدي قال باستغراب : ليه يادكتور ايه اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : حضرتك جاي متأخر ليه يادكتور
الدكتور مجدي قال : انتي عارف اني اتاخرت بس اعمل ايه الطرق بقت زحمة
الدكتور فؤاد قال : انا مليش دعوة يادكتور بالطرق المستشفى ليها مواعيد وحضرتك يادكتور لازم تحترمها
الدكتور مجدي قال : ماحصلش حاجة يعني لو اتاخرت شويه فيها ايه يعني
الدكتور فؤاد قال بنرفزه : لا فيها يادكتور لازم تحترم مواعيد المستشفى وبعدين ذنبه ايه المريض يقعد يستني حضرتك لما تجي دي أرواح ناس يادكتور مش لعبها
الدكتور مجدي قال : انا عارف يادكتور انها مش لعبها بس انا مليش ذنب اعمل ايه يعني لو الطرق زحمة اعمل حادثة يعني واموت علشان اجي اكشف عليهم
الدكتور فؤاد قال : لا يا دكتور تطلع بدري شويه واحب افكرك انه حصل نفس الموقف بس بشكل تاني مع حد هنا في المستشفى وانت ساعتها مرحمتهوش
الدكتور مجدي قال : مين ده
الدكتور فؤاد قال : الدكتورة ملك يادكتور
الدكتور مجدي قال : بس يادكتور الوضع مختلف هي كانت مهملة وكانت هتموت المريض
الدكتور فؤاد قال : صدقني يادكتور هو هو هي هنا كانت مهملة وانت هنا برده مهمل مافيش فرق
الدكتور مجدي قال : لا فيه فارق يادكتور انا مش مهمل يادكتور
الدكتور فؤاد قال : امال تأخيرك ده يادكتور تسميه ايه
الدكتور مجدي قال : ظروف وحصلت وانا مليش دخل فيها
الدكتور فؤاد قال : لا ليك دخل يادكتور علشان لو تطلعت بدري شويه ماكنش ده حصل وبعدين الإهمال بيفضل إهمال مهما تعددت أشكاله يادكتور
الدكتور مجدي قال : خلاص يا دكتور مش هتاخر تاني بعد اذنك
الدكتور فؤاد قال : اتفضل
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : اتفضلوا ياخيريه خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : شوفوهم يشربوا ايه بعد اذنكم
رأفت قال : اتفضل يا جدي
خيرية قالت : تشربوا ايه
رأفت قال : لا شكرا احنا لسه شربين في النادي
خيرية قالت : ماينفعش لازم تشربوا حاجة
رأفت قال : طيب ممكن قهوة مظبوط
خيرية قالت : حاضر وحضرتك
هالة قالت : عصير البرتقال
خيرية قالت : حاضر ومشت
في الصالون :
وبيتصل حامد بيه بخالد وقال : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه يا جدي فيه حاجة
جده قال : تعال انت وزاهر علي الفيلا
خالد قال باستغراب : ليه في حاجة ياجدي
جده قال : لما تجي ابقي اقولك متتاخروش سلام
خالد قال : بس وقفل هيكون ايه اللي حصل يعني وخرج من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل
زاهر قال : شوف انا هاشيل الباب ده علشان انا ارتاح ايه رأيك بقي
خالد قال : ليه هتغروا يعني
زاهر قال : خالد متستعبطش
خالد قال : سيبك دلوقتي من الباب
زاهر قال : خير
خالد قال : شكله مش خير خالص
زاهر قال : ليه ايه اللي حصل
خالد قال : جدك
زاهر قال بخوف : ماله حصله حاجة
خالد قال : لا هو كويس بس
زاهر قال : بس ايه
خالد قال : كلمني وقالي هات زاهر وتعال بسرعة
زاهر قال : ليه في ايه
خالد قال : معرفش
زاهر قال : وانت مسالتوش
خالد قال : سألته وقالي لما نجي هنعرف
زاهر قال : طيب يلا مستني ايه وخرج
وخرج وراها خالد قال : استنها بس تفتكر حصل ايه
زاهر قال : مش عارف وخرج من الشركة
وخرج خالد وراها وقال : بس اللي انا متأكد منه أنه جدي وكويس وركب زاهر العربية وقال : وايه اللي مخليك متأكد كده
وبيركب خالد قال : علشان هو مكلمني بنفسه
زاهر قال : يارب يكون كويس ومشي
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : اديني كلمتهم وهما جاين
رأفت قال : زي ماتفقنها ياجدي
حامد بيه وقال : لا متخافش مقلتش حاجة
رأفت قال : كويس كده
وجاءت فتحية وحطت العصير والقهوة ومشت
ملك قالت : طيب عن اذنكم انا
حامد بيه وقال : علي فين
ملك قالت : علي المطبخ علشان اعمل الغداء
حامد بيه وقال : طيب
هالة قالت : مش عاوزها مساعدة
ملك قالت : لا يا حبيبتي شكرا ومشت وراحت علي المطبخ
خيرية قالت : عاوزها حاجة ياملك
ملك قالت : انا اللي هعمل الغداء النهاردة يادادة
خيرية قالت : ازاي ده ماينفعش
ملك قالت : ليه يا داده مش انتي بتقولي اني بقيت واحدة من العيلة
خيرية قالت : ايوه
ملك قالت : يبقي خلاص سبيني اعمل الغداء النهاردة
خيرية قالت : ماينفعش ياملك امال متولي بعمل ايه هنا
ملك قالت : مافيش حاجة لو معملش الغداء انهارده
خيرية قالت : لا يا ملك
ملك قالت : تعالي يا داده انا عاوزه اتكلم معاك شويه
خيرية قالت : طيب
في الجنينه :
ملك قالت : شوفي يا داده جدي قال لضيوف اني انا بعرف اطبخ هو لما قالهم كده أصروا انهم يدوقوا اني انا اللي اعمل الغداء وطبعا لو معملتش الغداء هيبقي كده جدي شكله وحش قدامهم
خيرية قالت : بس ياملك
ملك قالت : مابسش يا داده انا عارفة انك بتحبني ومش عاوزني اعمل أي حاجة فى البيت بس الموقف اللي احنا فيه هو اللي فرض علينا كده
خيرية قالت : طيب هو انتي بتعرفي تطبخي
ملك قالت : ما تقلقيش
خيرية قالت : طيب خلي متولي يساعدك
ملك قالت : لا يادادة محدش هيساعدني
خيرية قالت : بس
ملك قالت : علشان خاطري يا داده
خيرية قالت : طيب خلاص انا موافق تعالى
ملك قالت بإبتسامة : شكرا يا داده
في المطبخ :
خيرية قالت : متولي قولها علي مكان الحاجات وبعدين سيبها تحضر الغداء
متولي الطباخ قال : حاضر
ملك قالت : شكرا يا داده
خيرية قالت : ربنا يستر وخرجت
في الانتريه :
وسمع حامد بيه صوت العربية وقال : هما وصلهم
رأفت قال : احنا هنطلع الجنينه ياجدي
حامد بيه وقال : طيب
ودخل زاهر وقال بلهفه : فيه ايه يا جدي انت كويس
جده قال : اه انا كويس
خالد قال : امال جبتنها علي مالها وشنها ليه
جده قال : علشان دول
خالد قال : ايه ده رأفت وراح له وحضنه ايه المفاجأة الحلوة دي
رأفت قال : انا قولت بدام انت مابتسلش اسال انا
خالد قال : انت عارف الشغل ازيك يا هالة
هالة قالت : الحمد لله ازيك انت
خالد قال : كويس الحمد لله تعالوا نقعد
زاهر قال : ازيك يا رأفت وحضنه
رأفت قال : الحمد لله ازيك انت
زاهر قال : انا كويس ازيك
هالة قالت : الحمد لله ازيك انت
زاهر قال : كويس اتفضلوا
خالد قال : بس بصراحة ياجدي مفاجأة حلوة انتم اللي جيتوا لواحدكم ولا ايه
رأفت قال : لا احنا قابلنها جدي في النادي هو ملك فأصر اللي احنا نجي نتغدها معاكم
خالد قال : امال فين ملك
حامد بيه وقال : في المطبخ
خالد قال باستغراب : بتعمل ايه
حامد بيه قال : بتطبخ
زاهر قال باستغراب : ايه بتطبخ
رأفت قال : ايه يا زاهر انت متعرفش انها طباخها ممتازة ولا ايه
حامد بيه قال : لا طبعا عارف يعني تبقى خطبته وميعرفش انها بتعرف تطبخ
زاهر قال : اه جدي معها حق معلشي أصل دماغى مشغولها شويه بالشغل
خالد قال باستغراب : بس ايه اللي خلها تعمل الغداء النهاردة
رأفت قال : بصراحة احنا اللي طلبنها منها علشان جدي شكر في أكلها فطلبنها منها انها تعمل الغداء بتاع النهاردة علشان نشوف أكلها زي ماقال جدي ولا هو بيجملها
حامد بيه وقال : دلوقتي تعرف اني ماكنتش بجاملها
خالد قال بصوت منخفض : اهي الفرصة جات وهتعرف أنها طباخها ممتازة
زاهر قال بصوت منخفض : يارتها ماجات الفرصة دي
خالد قال بصوت منخفض : ليه انت بتقول كده.....