رواية خفايا القدر الفصل الثاني والثمانون 82 بقلم اسماء صلاح
البارت الثاني والثمانون من خفايا القدر
توقفنا لما زاهر قال لنفسه بدهشة : معقول اللي انا سمعته ده طلعت هي اللي عملت ده قولوا انا مش مصدق وبينظر ايه ده وبيطلع ومشي مسرعا انا مش مصدق ان فيه واحدة ممكن تعمل كده علشان تاخد اللي هي عاوزها طيب مش مصدق ليه ماهو سعد الناري عمل معاك أبشع من كده يبقي مستغرب ليه بقي لما هى تعمل كده لا بس ده غير ده سعد الناري عمل كده لما جيه وعرض عليا الشراكة وانا رفضت وشدينها مع بعض في الكلام صحيح ده مش مبرر انه يعمل اللي عمله ده معايا بس بدأ الكره بينا من الاول بس اللي هي عملته ده غير مبرر علشان الدكتورة اللي هي عملت فيها كده معملتش فيها حاجة علشان تأذيها بالشكل ده هي ملهاش ذنب اذا كان اللي في المستشفى بيحبها بالشكل ده أو أنها شاطرة وبترقها في شغلها الدكتورة دي ملهاش الحق انها تعمل معها كده وانت مالك مضايق كده ليه علشان ده ظلم ولازم الدكتوره دي تتحاسب علي اللي عملته مش تترقها ومشي وراح علي الكافترية
الدكتور فؤاد قال : ايه يا زاهر كنت فين
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال باستغراب : زاهر زاهر
زاهر قال : ها
الدكتور فؤاد قال : ايه مالك انت لسه بتفكر في خطبتك
زاهر قال : تعال بس يافؤاد ومسكه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : فيه موضوع مهم عاوز اتكلم معاك فيه
الدكتور فؤاد قال : طيب ما تتكلم هنا
زاهر قال : لا ماينفعش لازم نبقي لواحدنها
الدكتور فؤاد قال : لدرجتي مهم
زاهر قال باستعجال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : طيب احنا رايحين فين دلوقتي
زاهر قال : علي مكتبك علشان محدش يسمعنها
الدكتور فؤاد قال باستغراب : طيب
في المكتب الدكتور فؤاد :
الدكتور فؤاد قال بدهشة : قولي بقي ايه الموضوع المهم ده علشان مش عاوز حد يسمعه
زاهر قال : هقولك انا عرفت من اللي عمل كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : اللي عمل ايه
زاهر قال بضيق : اللي عمل في الدكتورة اللي اسمها ملك كده انت نسيت ولا ايه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : لا مانستش انت تقصد أن اللي حصل معها ده كان بفعل فاعل
زاهر قال : ايوه انا قوتلك إن الموضوع فيه حاجة غلط ومش مظبوط وطلع معايا حق
الدكتور فؤاد قال بدهشة : واللي عمل كده من المستشفى
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال باستغراب : انت متأكد يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا ده أنا شوفتوا بعنيه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : مين يازاهر
زاهر قال : لا يا فؤاد انا مش هقولك علشان ممكن تفقد اعصابك وتعمل حاجة والموضوع ده محتاج اللي احنا نهدا علشان نعرف نتصرف
الدكتور فؤاد قال : اوعدك اني مش هعمل حاجة وهسيطرة علي نفسي
زاهر قال : فؤاد
الدكتور فؤاد قال : خلاص يا زاهر انا وعدتك
زاهر قال : طيب اللي عمل كده الدكتور اللي اسمها اميرة
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه الدكتورة اميرة
زاهر قال بغضب : ايوه هي اللي عملت كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : انت متأكد يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا انت عارف اني مش بحب الكذب
الدكتور فؤاد قال بدهشة : وعرفت ازاي هي اللي عملت كده
زاهر قال : انا كنت رايح علي مكتبك اشوفك اتاخرت ليه علشان لو فيه مشكلة ولا حاجة اقدر اساعدك فجأة وانا ماشي في الطرقة سمعت صوت فوقفت وبنظر لقيت واحدة بتلف في الغرفة وبتقول انا فرحانه انا فرحانة ولقتها بتقول لولا اللي عملته في الدكتورة ملك وحطلها حبوب الهلوسة في العصير ماكنتش بقت مساعدة مدير المستشفى
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول ده
زاهر قال : ومش كده وبس سمعتها بتقول انها حطلها حبوب في الجاتوه بس معرفش هي حبوب ايه وانت اللي خليت خطتها تفشل علشان نقذت ملك وخلتها المساعدة بتاعتك
الدكتور فؤاد قال بيفكر : ايوه انا دلوقتي فهمت هي ليه كانت تعبانة وهي داخله العمليات معقول كل ده كان بيحصل في المستشفى وانا معرفش حاجة
زاهر قال : بصراحة يافؤاد انت كان لازم تتحقق من اللي حصل قبل ما ترفدها بس انت معذور كنت هتعرف منين إن ممكن تعمل كده
الدكتور فؤاد قال بغضب : لا يا زاهر انا غلطان المفروض انا مدير المستشفى لازم اعرف كل كبيره وصغيرة بتحصل هنا انا اللي غلطان علشان سيبت دكتورة دكتورة قال دي عار على مهنة الطب المجرمة تعمل كل كده في المستشفى وظلمت دكتورة ملهاش ذنب في اللي حصل وقولتها كلام وهي متستهلش كده
زاهر قال : انت مش غلط يافؤاد أي حد في مكانك كان هيعمل كده وبعدين أنت مصدقش قبل كده بدليل انك خليتها المساعدة بتاعتك وانا متأكد انك لو كانت الدكتورة ملك قالت أي حاجة كنت وقفت جانبها ساعتها
الدكتور فؤاد قال : هو انا سيبتها تقول حاجة يا انا قولتلها كلام انا مش هقدر اسامح نفسي على اللي قولتلها
زاهر قال : انت معذور يافؤاد وبعدين الدكتورة اللي اسمها اميرة دي كانت ظبطها اوي بحيث إن مافيش حد يشك في اللي حصل مع ملك وتطلع هي المهملة قدام المستشفى كلها عرفت ازاي تعمل اللي هي عاوزها من غير ما حد يشك فيها لولا ان سمعتها انهاردة ماكنش حد هيعرف حاجة والحقيقة كانت هتفضل مستخبيه وتبقي ملك هي الدكتورة المهملة قدامكم وأميرة هتبقي هي الدكتورة الطيبة الأميرة اللي بتنقذ حياة الناس قدامكم
الدكتور فؤاد قال : معاك حق يا زاهر والعمل ايه دلوقتي لازم المجرمة دي تاخد جزائها علي كل اللي عملته
زاهر قال : هتاخده بس لازم تفكر كويس علشان أنت اللي هتعمل كل ده من غير ما حد يحس علينا وعلشان كمان هي مش سهلة
الدكتور فؤاد قال : صح هنعمل ايه يعني
زاهر قال بتفكير : سبني أفكر علشان نظبوطها متلبسه علشان كل اللي في المستشفى يصدقوا ان هي اللي عملت كده
الدكتور فؤاد قال : ايوه مظبوط بس ازاي
زاهر قال بتفكير : ايوه جتلي فكرة
الدكتور فؤاد قال : ايه هي
زاهر قال : قبل ماقولك عليها لازم الأول تتصرف طبيعي قدامها زي الأول انت فهمني طبعا
الدكتور فؤاد قال : هو انا اقدر ابص في وشها تاني بعد اللي عملته
زاهر قال : لا يا فؤاد لازم تضبط اعصابك علشان نعرف نكشفها و أنت وعدتني وبعدين ده معتمد على الفكرة اللي هقوهلك عليها
الدكتور فؤاد قال : هحاول
زاهر قال : مافيش حاجة اسمها هتحاول يافؤاد لازم تتصرف طبيعي اوعدني
الدكتور فؤاد قال : خلاص اوعدك قولي بقي ايه هي فكرة
زاهر قال : شوف انت هتعمل اجتماع لكل اللي في المستشفى
الدكتور فؤاد قال باستغراب : اجتماع
زاهر قال : أيوه
الدكتور فؤاد قال : وده هقول فيه ايه
زاهر : هتقول فيه إنك من ساعة اللي حصل مع الدكتورة ملك وشكك إن فيه حاجة غلط لما وصلت إلي الحقيقة وعرفت إن الدكتورة ملك بريئة والا حصل معها ده بفعل فاعل
الدكتور فؤاد قال : إزاي ده يا زاهر ماهي كده هتعرف اللي انا عرفت
زاهر قال : ايوه ما أنا عاوزها تعرف
الدكتور فؤاد قال : طيب ليه مش انت لسه قايل انها لازم متعرفش اللي انا عرفت واتصرف قدامها طبيعي
زاهر قال : ايوه انا قوتلك كده فعلا
الدكتور فؤاد قال : طيب ازاي
زاهر قال : ما هي لما تعرف انك عندك دليل على كده هتتلغبط ومش هتعرف تفكر وده هيكون في صلحنها
الدكتور فؤاد قال : دليل
زاهر قال : ايوه دليل
الدكتور فؤاد قال باستغراب : وفين الدليل ده
زاهر قال : كده وكده يعني مش حقيقي وممكن بقي معتش تقطعني
الدكتور فؤاد قال : طيب اتفضل
زاهر قال : انت لما تقولهم إن فيه دليل على كده طبعاً هما هيستغروبوا من الكلام ده وهي هتقعد تفكر هيكون ايه الدليل ده وهيسالوك هو ايه الدليل ده
الدكتور فؤاد قال : اكيد
زاهر قال : ساعتها هتقولهم فيديو صورته كاميرا من الكاميرات قبل ماتعطلخ وأنك بكرة هتوديه النيابة علشان اللي حصل ده مش ممكن اقبله في المستشفى بتاعتي هما طبعا هيستغروبوا مين اللي عمل كده في الدكتورة ملك وهيسالوا هو مين
الدكتور فؤاد قال : اكيد
زاهر قال : هتقولهم انه الفيديو ماكنش مبين اوى من اللي عمل كده علشان كده انت هتوديه النيابة وهي اللي تتصرف
الدكتور فؤاد قال : بس كده
زاهر قال : ايوه هي اكيد هتفكر ايه اللي في الفيديو وهتخاف لو وصل النياية واكتشفت النياية إن الشخص اللي في الفيديو ده يكون هي واكيد هتحاول تاخد الفيديو ده علشان تمسحوا فاهتجي المكتب علشان تدور عليه انت طبعا هتكون موجود بس مستخبي في المكتب وبعد كده هتكشفها قدام المستشفى كلها
الدكتور فؤاد قال : فكرة ممتازة بس
زاهر قال باستغراب : بس ايه
الدكتور فؤاد قال : لازم يكون فيه فيديو علشان تجي تدور
زاهر قال : أي فيديو على تليفونك وبس
الدكتور فؤاد قال : فكرة حلوة إنما انا مستغرب انك بتعمل ده كله علشان تثبت براءة واحدة انت ماشوفتها وتعرفهش عنها حاجه
زاهر قال : انا نفسي مستغرب من كده ومش عارف انا مهتم اوي بالموضوع ده ليه صدقني انا مش عارف
الدكتور فؤاد قال : يمكن علشان انت سمعتها فقولت إنك مسئول عن الحقيقة دي ولازم تكشفها أو يمكن علشان سمعة المستشفى
زاهر قال : يمكن برده أي غلطة الخطة كلها هاتفشل خلي بالك
الدكتور فؤاد قال : ليه هو انت مش هتبقي موجود
زاهر قال : لا طبعا هبقي موجود بس مش حاضر الاجتماع علشان ملفتش الأنظار
الدكتور فؤاد قال باستغراب : امال هتكون فين
زاهر قال : هبقي في الكافترية تمام
الدكتور فؤاد قال : تمام
زاهر قال : طيب انا هنزل وانت نفذ الخطة
الدكتور فؤاد قال : دلوقتي
زاهر قال : ايوه يلا
الدكتور فؤاد قال : طيب
زاهر قال : بالتوفيق وخرج
وبيتصل الدكتور فؤاد بأماني الممرضة وقال : أماني
أماني الممرضة وقالت : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال : بلغي كل الدكاترة والممرضين اللي في المستشفى انهم يجولي علي مكتبي دلوقتي
أماني الممرضة قالت : حاضر يافندم
الدكتور فؤاد قال : بسرعة وقفل الخط
أماني الممرضة وقالت لنفسها باستغراب : يا تري فيه ايه أما اروح
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
أشرف نجاتي قال : لو سمحتي اعاوز اقابل زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : حضرتك مين
أشرف نجاتي قال : انا أشرف نجاتي
ياسمين السكرتارية قالت : بس هو مش موجود
أشرف نجاتي قال : بس انا قابلته من كام يوم وقالي ابقي اعدي في الشركة
ياسمين السكرتارية قالت : طيب اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
وبتتصل ياسمين السكرتارية بخالد بيه وقالت : الووه ايوه يا فندم
خالد قال : فيه ايه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : الأستاذ أشرف نجاتي عاوز زاهر بيه وحضرته مش موجود
خالد قال : طيب انا جاي سلام
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة حضرتك تشرب ايه
أشرف نجاتي قال : لا شكرا
ياسمين السكرتارية قالت : لا لازم تشرب حاجة
أشرف نجاتي قال : طيب قهوة مظبوط
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر سيد
سيد الفراش وقال : ايوه
ياسمين السكرتارية قالت : قهوة مظبوط
سيد الفراش قال : حاضر ومشي
في المستشفى :
وراح الدكتور مجدي علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل الدكتور مجدي وقال : خير يادكتور في ايه
الدكتور فؤاد قال : اتفضل يادكتور
الدكتور مجدي قال : شكرا فيه ايه
الدكتور فؤاد قال : دلوقتي تعرف لما الباقي يجوا
الدكتور مجدي قال : طيب أهم جم
الدكتور فؤاد قال : اتفضلوا
ودخلوا الدكاترة والممرضين بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : انا جمعتكم النهاردة علشان اتكلم معاكم في وموضوع مهم وانتم تعرفوه وهو بخصوص الدكتورة ملك اللي كانت بتشتغل هنا وبينظر للدكتورة اميرة طبعا انتم فاكرينها
الدكتورة اميرة قالت لنفسها باستغراب : يا تري ايه الموضوع اللي بخصوص ملك ده علشان يجمعنها كلنا كده
الدكتور فؤاد قال : طبعا انتم فاكرين ايه اللي عملته وعلشان كده انا رفدتها من المستشفى
الدكتور مجدي قال : ايوه عارفين بس ايه اللي حصل يادكتور علشان تفتح الموضوع تاني
الدكتور فؤاد قال بعصبية : اللي حصل يادكتور انها ماكنتش غلطانه زي ما كنا ظاهر قدامنها
ونظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا باستغراب : ايه ماكنتش غلطانة
الدكتور فؤاد قال بعصبية : أيوه ماكنتش غلطانها وبينظر للدكتورة اميرة كل اللي حصل معها ده كان بفعل فاعل
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بقلق : هو عرف ازاي ربنا يستر وماكنش عرف اللي انا اللي عملت كده فيها ويقول اسمي
الدكتور مجدي قال باستغراب : حضرتك بتقول ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : للأسف يادكتور هي دي الحقيقة كل اللي حصل معها كان مدبر حد كان عاوز يأذيها ويخليها تسيب المستشفى وفعلا نجح في كده
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بإبتسامة : انا كنت متأكدة ان ملك عمرها متعمل كده
الدكتور مجدي قال : وحضرتك عرفت ازاي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : انا كنت شكك من الاول ان فيه حاجة غلط بس ايه هي انا مش عارف فضلت ابحث في الموضوع لغاية لما عرفت الحقيقة وبينظر للدكتورة اميرة
الدكتورة رانيا قالت : حضرتك كشفت مين اللي عمل معها كدا
الدكتور فؤاد قال : ايوه
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بتوتر : يارب مايقولش اسمي يارب
الدكتور مجدي قال : هو حد من المستشفى
الدكتور فؤاد قال : للأسف وبينظر للدكتورة اميرة معرفش إن كان من المستشفى ولا من بره
الدكتورة اميرة قالت لنفسها :الحمد لله
الدكتورة نهاد قالت : مش حضرتك بتقول انك عرفته
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس صورته ماكنتش واضحة في الفيديو
الدكتورة اميرة قالت بدهشة : فيديو
الدكتور فؤاد قال بغضب : ايوه يا دكتورة فيديو ما لما بحثت لقيت فيديو الكاميرات قبل ماطتعطل كانت في كاميرا شغلها وهي اللي صورت اللي حصل مع الدكتورة ملك
الدكتور مجدي قال : انا مش فاهم بره اللي عمل كده عمل ايه في الدكتورة ملك علشان هي تعمل كده
الدكتور فؤاد قال : اعطها حبوب من غير ماتدرها وبينظر للدكتورة اميرة
وبينظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : حبوب
الدكتور فؤاد قال : ايوه حبوب العملية اللي كانت داخلها تعملها معاك يادكتور مجدي كانت واخدها حابية بس حابية ايه انا معرفش وظهرت أعراضها وهي في غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : ايوه فعلا علشان هي كانت كويسة الصبح بس لما جيت علشان ابلغها إن الحالة جاهزة في غرفة العمليات لقيتها مسكت بطنها فجأة
الدكتور مجدي قال بدهشة : طيب اللي عمل كده كان يقصد ايه من كده
الدكتور فؤاد قال : كان عاوز يطلعها دكتورة مهملة قدامنها علشان كده عمل كده ومش كده كمان يعطلها حابية كمان في العملية اللي كانت داخلها تعملها معايا انا والدكتور مجدي علشان كده يادكتور مجدي عملت كده في غرفة العمليات علشان هي لو كانت في وعيها كانت عمرها ماهتعمل كده
الدكتور مجدي قال : هو كان بيدهلها ازاي هي دكتورة اكيد تعرف ايه اللي قدامها
الدكتور فؤاد قال : الكلام ده يادكتور لو كان بيدهلها بطريقة مباشرة بس اكيد كان بيدهلها في عصير أو في أكل بتطلبه وبينظر للدكتورة اميرة
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : لازم اللي عمل كده ياخد جزائه
الدكتور فؤاد قال بغضب : اكيد هيتعاقب علي اللي عمله ده انا بكرة هروح النيابة واعطلها الفيديو اللي معايا وهي هتتصرف معها ويبان من هو وبينظر للدكتورة اميرة انا بس جمعتكم علشان الكل لازم يعرف حقيقة اللي حصل مع الدكتورة ملك وأنها مش مهملة زي ما الكل فاكر يا بالعكس الفترة اللي اشتغلت فيها هنا في المستشفى تثبت انها دكتورة ممتازة وأخلاقها عالية والكل حبوها حتي الحالات انا حبيت ابلغكم بكده بس اتفضلوا
في عربية خالد بيه :
وبيتصل خالد بزاهر وقال : الووه ايوه يا زاهر انت فين
زاهر قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : تعرف واحد اسمه أشرف نجاتي
زاهر قال : ايوه ليه
خالد قال : أصل في الشركة وعاوز يقابلك
زاهر قال : ايوه يا انا نسيته خالص بقولك ايه ياخالد قابله انت علشان انا مش هقدر اجي
خالد قال : ليه هو انت فين
زاهر قال : مش مهم دلوقتي انا فين المهم انك تقابله وابقي اعتذرله بنيابة عني واتفق معها
خالد قال : اتفق معها على ايه مش اما اعرف هو عاوز ايه
زاهر قال : هو اشترها حتة أرض علشان يبني عليها فيلا خلاص بقي خلص معها
خالد قال :طيب بس هو مين أشرف نجاتي ده أساسا
زاهر قال : متعرفوش
خالد قال : لا
زاهر قال : هو صاحب اكبر شركة اعلانات في البلد ازاي ماتعرفش
خالد قال : وهعرفوا ليه يعني
زاهر قال : المهم خلص معها خلاص
خالد قال : طيب
زاهر قال : هو انت فين في الشركة
خالد قال : لا انا في العربية وطالع علي الشركة
زاهر قال : طيب ابقي بلغني بلي حصل لما تخلص معها
خالد قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة رانيا وقالت : ياريت الدكتورة ملك لو كانت هنا أو حتى نعرف مكانها كنا نبلغها بلي حصل وأنها معملتش أي حاجة غلط زي ماهي فاكرها
سعاد الممرضة قالت : ياريت هي لسه مرجعتش البيت
الدكتورة رانيا قالت : لا لسه انا روحت سألت عليها وقعدة اخبطت علي الباب بس محدش رد
سعاد الممرضة قالت : هتكون راحت فين يعني
الدكتورة رانيا قالت : ياريت كنت أعرف كنت روحت بلغتها
سعاد الممرضة قالت : طيب ماتحاولي تكلميها تاني علي تليفونها
الدكتورة رانيا قالت : حاولت بس مافيش حد بيرد بس انا فرحانة إن الحقيقة ظهرت قدام الكل
الدكتورة نهاد قالت : بس ايه الفائدة واحنا مش عارفين طريقها
الدكتورة رانيا قالت : لا طبعا فيه فائدة كده الدكتور مجدي عرف انه كان غلطان لما قال عنها مهملة واتاكد انها دكتورة شاطرة وان اللي حصل معها كده مدبر
سعاد الممرضة قالت : معاكي حق يا دكتورة طيب عن اذنكم علشان ورايها شغل
الدكتورة رانيا قالت : اتفضلي
الدكتورة نهاد قالت : وانتي يارانيا خلصتي شغل
الدكتورة رانيا قالت : لا لسه بعد اذنك
الدكتورة نهاد قالت : اتفضلي
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت بغضب : إزاي الدكتور فؤاد عرف بلي حصل مع ملك ازاي بس انا مش مخليها أي دليل ورايها ولا حكيت لحد علي انا عملته يبقي عرف ازاي بقي ممكن يكون كان بيراقبني لا برده لو كان بيراقبني كان زمانه عرف اللي انا اللي عملت كده وكشفني أمامهم امال عرف ازاي يمكن يكون حد تاني هو اللي كان بيراقبني وراح يقوله لا برده علشان لو كان فيه حد تاني بيراقبني كان ابتزني بالفلوس مش يروح يقوله كده بسهولة انا معتش عارفها أفكر ورايحة وجاي في الغرفه عرف ازاي يمكن انا قولت لحد وانا مش واخدها بالي لا طبعا هو انا هبلة اني اقول كده برده ايه اللي انا بقولوا ده اهدي يا اميرة علشان تعرفي تفكري ايوه لازم اهدي وأخذت نفس وقعدة ماهو لو كان عارف اني انا اللي عملت كده كان مسبنيش في المستشفى ولولا لحظة واحدة وكان طردني فورا ياريت تجي على قده التطرد ده كان بلغ الشرطة علشان تجي تقبض عليها معني كده إنه معرفش من اللي عمل كده أو أو ايه أو عرف وعاوز يثبت كلامه أمام المستشفى كلها طيب ماهو معها دليل زي ماقال يعني مش يعمل كده بس ازاي حصل على الدليل ده معقول انا نسيت كاميرا مفتوحة وانا مخدش بالي من استعجالي لا معتقدش انا عطلت كل الكاميرات قبل ما اعمل حاجة أمال يعني جاب منين الدليل ده انا لازم اعرف ايه اللي في الفيديو ده وان كان باين فيه وشي وله لا مايمكن بيقول كده وخلاص ومافيش دليل معها ولا حاجة لا ده قال انه هيسلمه للنيابة بكرة الصبح انا لازم اعرف ايه اللي في الدليل ده قبل ما ياخده علي النياية بكرة الصبح بس لازم أكون حريصة علشان مكشفش ويضيع كل اللي انا وصلتلوا كده بسهولة ايوه بس هيكون حطه فين في مكتبه ولا في البيت يا تبقى مصيبة لو حطه في بيته أجيبه ازاي بس من هناك انا قولت اني ارتاحت من ملك للأبد بس حتى وهي مش موجودة مسببلي مشاكل اعمل ايه بس ايوه انا هدور في المكتب الأول وبعد كده لو ملقتوش هبقي اشوف اعمل ايه هي ملك دي ايه حتها وهي مش موجودة الكل بيفكر فيها حتى الدكتور فؤاد فضل يدور علي براءتها حتى بعد ماراحت نفسي اعرف هي عملهم ايه علشان يحبوها بالشكل ده سحرلهم حتى ماما بتدعلها وهي مشفتهاش قبل كده لازم اتصرف بسرعة قبل ما الموضوع يكبر اكتر وساعتها يبقي كل حاجة راحت لا ده لايمكن يحصل ابدا بعد كل اللي انا عاوزها اتحقق يروح كده بسهولة لا مش ممكن يحصل كده ومش هسمح بعد اللي عملته ترجع ملك وتاخده مني كده لا لا اهدي يا اميرة وفاكري بذكاء العصبية مش هتنفعك بحاجة يا بالعكس ممكن يضيع منك كل حاجة ايوه صح انا لازم اهدها علشان محدش يلاحظ حاجة عليها علشان لو حد لاحظ حاجة هيشك وساعتها يبقي انا اللي ضياعت نفسى ايوه لازم اهدها علسان اعرف ادور بهدوء على الفيديو في مكتب الدكتور فؤاد اروح دلوقتي اشوف شغلي واتصرف طبيعي ولا اكنه حاجة حصلت وأخذت نفس وخرجت
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ياسمين السكرتارية قالت اهوه خالد بيه وصل
خالد قال : اهلا يا فندم
أشرف نجاتي قال : اهلا بك
خالد قال : اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
في مكتب خالد بيه :
خالد قال : اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
خالد قال : انا اسف على التأخير بس الطرق كانت زحمة
أشرف قال بإبتسامة : لا ولا يهمك
خالد قال : تشرب ايه
أشرف نجاتي قال : لا شكرا بصراحة السكرتارية قامت بالواجب
خالد قال : طيب هو زاهر كلامني بخصوص حتة الأرض اللي حضرتك اشتريتها
أشرف قال : طيب كويس انا كنت عاوز اشوفوا بس مش مشكلة
خالد قال : هو بيعتذر منك علشان مش هيقدر يقابلك علشان مشغول
أشرف قال : لا مافيش حاجة انا مقدر مشغولياته
خالد قال : طيب حضرتك عاوز تبني فيلا علي الأرض صح
أشرف قال : ايوه فملقتش احسن من شركة العشري علشان تبنهالى علشان تصميماتها في البناء مميزة بشكل مبهر
خالد قال : شكرا يافندم
أشرف نجاتي قال : دي مش مجاملة ياخالد بيه دي الحقيقة وكل الناس تعرف كده وده اللي مخلي شركاتكم محدش يقدر ينافسها
خالد قال : طيب بكرة إن شاء الله هبعت مع حضرتك مهندس من الشركة يشوف الأرض وحضرتك تقوله عاوز الفيلا ازاي علشان يعمل التصميمات
أشرف قال : طيب والشغل هيبدأ امتا
خالد قال : اول ما يخلص المهندس التصميمات وماتقلقش في أسرع وقت هنبدأ
أشرف قال : تمام
خالد قال : بس ممكن رقم تليفونك علشان ابعت المهندس بكرة
أشرف قال : ايوه طبعا اتفضل ده الكارت بتاعي
خالد قال : شكرا خلاص بكرة إن شاءالله هبعت المهندس
أشرف قال : شكرا يا خالد بيه وشكرلي زاهر بيه
خالد قال : العفو
أشرف قال : طيب بعد اذنك
خالد قال : اتفضل وبيتصل بياسمين ياسمين ابعتلي المهندس حسام
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالمهندس حسام الووه مهندس حسام
المهندس حسام قال : ايوه ياسمين فيه حاجة
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه عاوزك في مكتبه
المهندس حسام قال : طيب جاي وخرج من مكتبه وراح علي مكتب خالد بيه وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل المهندس حسام قال : حضرتك طلبتني يا فندم
خالد قال : ايوه يا حسام تعال اقعد
المهندس حسام قال : ايوه يافندم
خالد قال : امسك الكارت ده بكرة تروح على العنوان اللي فيه وهتقابل واحد عاوز يبني علي حتة أرض فيلا شوف الأرض واعمل التصميمات بتاعتها تمام
المهندس حسام قال : حاضر يافندم
خالد قال : ولما تخلص تجي وتقولي عملت ايه
المهندس حسام قال : حاضر
خالد قال : وعاوز التصميمات تخلص في أسرع وقت
المهندس حسام قال : تمام يافندم بعد اذنك
خالد قال : اتفضل وبيتصل بياسمين السكرتارية ياسمين تعاللي شويه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر وراحت وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
دخلت ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لسه في حد في الشركة
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم كل الموظفين روحت ماكنش فيه غير المهندس حسام بس يافندم
وقام خالد قال : طيب روحي انتي كمان
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وحضرتك هتمشي
خالد قال : ايوه وخرج
في المستشفى :
في الكافترية
زاهر قال لنفسه : إظهار الاجتماع خلص علشان في دكاترة هنا اما اقوم اشوف فؤاد عمل ايه وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال بضيق : أدخل
ودخل زاهر وقال :عملت ايه وقعد
الدكتور فؤاد بصوت منخفض : عملت اللي اتفقنها عليه
زاهر قال : طيب وهي كانت عامله ازاي لما عرفت
الدكتور فؤاد قال : كانت ميته من الرعب وخصوصا لما قولت اني عارف من هو اللي عمل كده كنت حاسس انها هتقع من طولها
زاهر قال : كويس اوي هي كده مش هاتعرف تفكر كويس وهتغلط
الدكتور فؤاد قال : تفتكر
زاهر قال : اكيد بعد اللي انت قولتوا واللي هي سمعته اكيد هتغلط حتى لو غلطة صغيرة
الدكتور فؤاد قال : انا مش عارف هي ليه تعمل كل ده فيها على حد علمي إن ملك كانت معاملتها كويسة مع الكل في المستشفى ومن ساعت ماجات المستشفى ومافيش حد اشتكها منها واهو انت شايف الكل بيحبها امال هي عملت كده ليه
زاهر قال : المنصب يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : تقصد ايه يازاهر
زاهر قال : أقصد ان المنصب بيهبر الشخص لغاية انه ممكن يعمل أي حاجة علشان ياخده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : بس ملك مش ضارها في حاجة يا كانت لسه دكتورة تحت التدريب
زاهر قال : إزاي بقي مش انت قولت انك خالتها المساعدة بتاعتك وهي حتى لسه بتدرب يبقي مش ضارها ازاي
الدكتور فؤاد قال : يعني هي عملت كده في ملك علشان خلتها المساعدة بتاعتي
زاهر قال : ايوه طبعا مافيش سبب تاني علشان تعمل فيها كدا
الدكتور فؤاد قال باستغراب : معقول
زاهر قال : طيب قولي يافؤاد ملك بقلها قده ايه هنا
الدكتور فؤاد قال : يعني يجى شهر
زاهر قال : طيب وأميرة
الدكتور فؤاد قال : يعني بقلها سنة
زاهر قال : وهي دكتورة شاطرة
الدكتور فؤاد قال بضيق : ايوه
زاهر قال : طيب اميرة عملت كده علشان لما جيت ملك ومابألهاش إلا كذا يوم في المستشفى وبقت مساعدة مدير المستشفى مرة واحدة وانت بتقول انها كانت في فترة تدريبها
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا كانت لسه في فترة التدريب
زاهر قال : طيب وأميرة اللي بقلها سنه في المستشفى موصلتش لأي منصب علشان كده وعلي حسب تفكيرها هي قالت ازاي تبقي مساعدة مدير المستشفى وهي مش بقلها غير كذا يوم المستشفى وكمان في فترة التدريب توصل للمنصب ده وانا اللي بقالي سنه ممسكتش أي منصب علشان كده فكرة تعمل كده في ملك
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس ده مش مبرر علشان تعمل اللي عملته ده في ملك
زاهر قال : انا مش بديها عذر للي هي عملته انا بقولك اللي هي فكرت فيه يافؤاد علشان أفهمك انها عملت كده علشان كانت عاوزها منصب يعني كان هدفها المنصب
الدكتور فؤاد قال : انا كان لازم اعمل كده علشان سمعة المستشفى وخصوصا لما الدكتور مجدي قال إنه مش عاوزها المساعدة بتاعته
زاهر قال : هي كانت المساعدة بتاعت الدكتور مجدي في الأول
الدكتور فؤاد قال : ايوه ولما حصل اللي حصل معها في غرفة العمليات الدكتور مجدي قال أمام المستشفى كلها انه مش عاوزها تبقي المساعدة بتاعته علشان كده انا خليتها المساعدة بتاعتي يعني هي ملهاش ذنب في اللي حصل علشان تعمل معها
كده
زاهر قال : هو تفكيرها وصلها لكده إنما قولي في الفترة اللي مشت فيها ملك هي مسكت أي منصب في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : ايوه بقت رئيسة القسم وانا خلتها المساعدة بتاعتي قبل ماتحكلي إن هي اللي عملت كده في ملك
زاهر قال : لا برافو عليه
الدكتور فؤاد قال بضيق : انت بتقول برافو يازاهر
زاهر قال : ايوه علشان لما تنكشف هتحس بحسرة لما المناصب دي تروح منها المهم دلوقتي انك تقعد هي هتحاول تدخل المكتب في أي لحظة علشان تدور علشان كده اطلع وقول انك مروح للممرضة وادخل تاني واعمل نفسك انك بتجيب حاجة وطفي نور المكتب واستخبها بس استخبها كويس علشان متشوفكاش في المكتب
الدكتور فؤاد قال : طيب وانت
زاهر قال : انا هبقي في غرفة التحكم بتاعت الكاميرات هي فين صحيح
الدكتور فؤاد قال: تحت آخر الطرقة
زاهر قال : طيب كن حريص
الدكتور فؤاد قال : ربنا يستر
زاهر قال : سلام
الدكتور فؤاد قال : مع السلامة
في الطرقة :
سعاد الممرضة قالت : حضرتك ماشيه يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه عاوزها حاجة
سعاد الممرضة قالت : لا شكرا
الدكتورة رانيا قالت : طيب ومشت ونظرة لقت الدكتورة اميرة ايه يااميرة لسه قدامك شغل
الدكتورة اميرة قالت بتفكير : ايوه لسه شويه انتي خلصتي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه خلصت ايه مالك
الدكتورة اميرة قالت : ايه مالي ما انا كويسة اهوه
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة بس حاسة انك متوترة
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : انتي بيتهيئلك بس علشان اللي حصل
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا ماشيه عاوزه حاجة
الدكتورة اميرة قالت : لا شكرا مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : الله يسلامك ومشت وخرجت من المستشفى وراحت وركبت عربيتها ومشت وفجأة العربية وقفت ايه ده وقفتي ليه ماتمشي وبدور يوووه بقي ونزلت من العربية وفتحت غطها العربية ونظرة فيه وبعدين بقي هاتصرف ازاي دلوقتي يعني مجتيش تعطلي غير في الحتة المقطوعة دي اعمل ايه بس يارب ساعدني ايوه اتصل ببابا يجي ياخدني ودخلت العربية وطلعت هاتفها من الشنطة ايه ده فصل شحن ازاي مافتكرتش اني اشحنه اعمل ايه بس يارب دلوقتي أتصرف ازاي ونظرت في مرايا العربية لقيت عربية جاية فنزلت وشاورت ليها فوقفت العربية الحمد لله انها وقفت شكرا يارب
ونزل صاحب العربية وقال : فيه ايه يا فندم
وبتنظر الدكتورة رانيا للعربية وقالت : انا العربية عطلت ومش عارفة حصلها ايه ممكن تساعدني ونظرة له انت
خالد قال بتفاجئ : انتي
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بعصبية : لو كنت أعرف إن هو صاحب العربية ماكنتش شاورتلها
خالد قال بغضب : كنتي بتقولي اني اساعدك صح
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انا عارفة انك مش هتساعدني
خالد قال : كويس أنك عارفها ده يثبت انك عرفتي إنك اللي كنتي غلطانه مش انا وهتعتذري صح
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : لا انت فاهم غلط انت اللي كنت غلطان من انا علشان انت اللي ماشي ومش شايف قدامك والمفروض تعتذر مني مش انا اللي اعتذر منك
خالد قال بغضب : هو انتي كده بتحطي اخطاءك علي غيرك
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : قولت انا مغلطتش معاك
خالد قال بضيق : يعني شتمتني وبتقوللي مغلطتش ودلوقتي وقفتني وبتكلمي بشكل مش كويس وكل ده مغلطتيش امال لو كنتي غلطتي كنتي هتعملي ايه
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : أولا انت رديت عليا وهزئتني وثانيا انا برد علي كلامك وثالثا انا قوتلك اني لو كنت أعرف انك صاحب العربية ماكنتش وقفتك
خالد قال بعصبية : تمام انا هامشي وانتي بقي ساعدي نفسك بنفسك وركب العربية وبينظر لها ومشي
ونظرة له الدكتورة رانيا وهو ماشي وقالت لنفسها بعصبية : يعني يارب انا طلبت منك المساعدة متبعتليش غير المغرور ده
في العربية خالد :
خالد قال لنفسه بغضب : انا مش عارف شايفة نفسها على ايه بدل ماتعتذر مني علي اللي هي عملته لا واقفة تتخانق معايا ماكفهاش اللي هي عملته معايا عليها تكبر بس ماكنش لازم اسيبها لواحدها في الحتة المقطوعة دي ممكن يحصلها حاجة ورجع تاني
الدكتورة رانيا قالت لنفسه : فيه حد جاي اهوه وشاورت للعربية
ووقفت العربية ونزل خالد وقال بضيق : بتقولي العربية مالها
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انت تاني
خالد قال بضيق : تحبي امشي واسيبك في الحتة المقطوعة لواحدك
وبتنظر الدكتورة رانيا للمكان بقلق وبدون تعليق
وراح خالد عند العربية قال بضيق : دوري كده
الدكتورة رانيا قالت : حاضر وركبت العربية وبدور ونزلت
خالد قال : هو ايه اللي حصلها
الدكتورة رانيا قالت : مافيش لقيتها عطلت فجأة
خالد قال : طيب هي محتاجه مكانيكي علشان يصلحها
الدكتورة رانيا قالت : طيب والعمل
خالد قال : مافيش هتسيبها هنا للصبح علشان مافيش ميكانيكي في الحتة المقطوعة دي
الدكتورة رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش هو ده الحل علشان ماينفعش تقعدي في الحتة المقطوعة دي لواحدك
الدكتورة رانيا قالت : طيب خلاص ممكن تليفونك علشان اطلب بابا يجي ياخدني
خالد قال : طيب ماهي هيها
الدكتورة رانيا قالت : مش فاهمة
خالد قال بضيق : ما انتي لو بتفهمي كنتي طلبتي تليفوني
الدكتورة رانيا قالت : بتقول ايه
خالد قال بضيق: بقول اتفضلي علشان اوصلك
الدكتورة رانيا قالت : اركب معاك
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : لا طبعا انا هكلم بابا علشان يجي ياخدني لوسمحتي أعطني تليفونك
خالد قال بغضب : احسن برده هو انا يعني اللي حابب اوصلك اوي امسكي بس المكان هنا خطر ومينفعش تفضلي لواحدك علشان ذي ماانتي شايفها الحتة مقطوعة وممكن يطلع عليكي حراميها يسبتوكي اتفضلي التليفون
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بقلق : اعقبال ما يجي بابا ممكن يحصلي حاجة وانا لواحدي والعمل ايه دلوقتي
خالد قال : مش هتتصلي
الدكتورة رانيا قالت : لا شكرا اتفضل
خالد قال : طيب وراح وركب عربيته
وبتنظر له الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : مافيش حل قدامي غير أني اركب معها علشان لو فضلت لواحدي ممكن يحصلي حاجة اركب معها وخلاص بقي وأخذت شنطتها وقفلت العربية وراحت وركبت معها
ومشي خالد وعلي وجهه علامات الضيق وبدون تعليق.....