رواية حبيت جميل الفصل السادس 6 بقلم مني ابو نوفل

رواية حبيت جميل الفصل السادس 6 بقلم مني ابو نوفل
 

#حبيت_جميل 


فارس:مين قالك اني هنا! 

ياسمين:عرفت وخلاص 

فارس:امشي ومش عايز اشوف وشك تانى 

ياسمين:فارس انا بحبك 

فاديه بحزن:لو سمحت يا فارس سيب إيد ماما لازم نمشي عن اذنك 

فارس:مش هتمشي وهي اللي لازم تمشي 

فاديه بعصبيه:سيب ايدي لو سمحت الناس بتتفرج علينا

زينب بخوف:هو في ايه! 

سوسن:يلا يا بنات اشوفك علي خير يا فارس 







فارس:اقسم بالله انتي واحده معندكيش دم مش مكسوفه من نفسك وحوراتك انتي خنتيني مع أعز صاحب ليا خسرته وزعلت على خسارته لانه كان صاحبي وبينا عشره بس مبقاش ينفع يبقي صحبي انما انتي زباله وانا الزباله بخرجها مبتدخلش تاني وبتبقي مكسب مش خساره ليا ليكي عين توريني وشك تاني! 

ياسمين بسخريه:ياه شايل جواك كل الحقد ده ليا! 

فارس:واكتر من كده هي الدنيا كدا الناس الزباله مش مرتاحين فيها عايزين كل حاجه ليهم حتى لو على حساب كرامتهم

ياسمين:افتكرلي اي حاجه حلوه 

فارس:لو تقبلي علي نفسك تفضلي مع واحد بيحب وهيتجوز واحده بنت ناس اقبلي وساعتها تقدري تفرقي بين الضلمه اللي هي انتي وبين النور اللي هو فاديه امشي ولو شوفتك في مكان انا فيه مش هيحصلك كويس 


فاديه:انتي كويسه يا ماما!احنا خلاص قربنا نوصل السواق ماشي علي سرعه بطيئه عشانك 

سوسن:ليه سيبتي فارس لوحده وانتي متأكده انه بيحبك انتي! 

فاديه:مش سيبته يا ماما كان لازم من الذوق نمشي عشان تتكلم معاه براحتها ولو سمحتي يا ماما بلاش نتكلم في الموضوع ده 

سوسن:بتحبيه يا فاديه! 


بصيت لماما باستغراب وروحت باصه على الطريق افكر هرد اقول ايه اقولها بحبه وبرتحله!ولا نفسي يكون معايا في كل لحظة!ولا خايفه اعلق نفسى ويبقي بينه وبين ياسمين حاجه! 


فاديه:معلش يا ماما نتكلم بعدين 

سوسن:بصي يا بنتي اعملي اللي يريحك انا عارفه انتي بتفكري ازاي وبتعملي اي ادي نفسك فرصة تختاري ولو فشلتي يبقي دافع ليكي تعاتبي اختيارك بعد كدا وتصلحيه واي علاقه بدايتها خوف متوافقيش عليها لان طول مانتي خايفة طول ما الطريق هيبقي مسدود 

فاديه بإبتسامة:كله خير يا ماما المهم عندي انتي 

زينب:انا جعانه يا فاديه 

فاديه:احنا مروحين يا زنوبه وهعملك الاكل اللي بتحبيه 


 لقيت ماما مسكت ايدي وباستني في خدي وقالتلي ربنا يكتبلك الخير يا بنتي 


فارس بخنقه:الو يا ماما انا جاي في الطريق دلوقتي معرفتش ارد والله يا ماما تعبان بجد مش قادر كل لما اتقدم خطوه برجع عشرة مبقتش قادر كل حاجه بحبها بتمشى كل حاجه بحبها بتمشى يا ماما 


سوسن:افتحي البلكونة يا فاديه عشان الجو حلو النهاردة والبيت يبقي هوا 

فاديه:حاضر يا ماما 







فتحت البلكونة وفكرت في فارس يا تري هو عامل ايه!ولا اتصل ولا سأل ولا ايجا 


فارس:يا عسل ياللي فوق انتِ يا قمر يا مانجا 

فاديه بإبتسامة حلوه:فارس!تعالي اطلع 

فارس:ها عامله ايه وحشتيني 

فاديه:وحشتنى يلا اوى 

فارس:بتقولي ايه!مش سامع

فاديه:عملت ايه مع ياسمين واي الحوار ده! 

فارس:بس يا بت نتكلم بعدين في الحوار ده 

فاديه:الورد الجميل ده لمين! 

فارس:هو في جميل غيرك! 

فاديه:هتفضل واقف علي الباب كده! 

فارس:بس اي وحشتنى والجو ده انتي تعبانه! 

فاديه:هتدخل ولا اقفل الباب! 

سوسن:مين يا فاديه! 

فارس:انا يا ماما 

سوسن:اهلا يا حبيبي تعالي يا فارس 

زينب:فارس واحشني اوى الله الورد الجميل ده لمين! 

فارس:لفاديه 


بصيت لفارس وكنت فرحانه بوجوده وانه خلاص قدر يوقعني كل لما يعمل حاجه او يتكلم مع حد الاقيه بيبصلي بلهفه وشوق ازاي محبهوش وهو ميزني عن الكل! 


فارس:ممكن يا ست الكل فاديه تحضر معايا خطوبه واحد صحبي عشان هو كمان يجي خطوبتنا! 

فاديه بكسوف:لا مش هروح معاك مكان الا وانت خطيبي رسمي 

فارس:من بكره هبقي معاكي بس الليلة بس عايزك معايا 

سوسن:وهي هتيجي يبني 


زينب:كل ده بتلبسي!فارس زمانه تحت 

فاديه:خلاص خارجه اهو 


لقيت فارس وانا نازله وخلاص هركب عربيته بيبصلي ومبتسم وكإنه يملك شيء جميل أوى وكل ما يشوف جماله يقول مشاءالله تبارك الرحمن 


فارس:انا بحبك أوى 

فاديه بكسوف:انا كمان بحبك 

فارس بضحك:يا وعدي يا وعدي 

فاديه:بجد حلوه يا فارس! 

فارس:لحد اللحظة دى مشفتش جمال زي جمالك ولا روح جميلة زي روحك انا عمرى ابتدا بيكي وهينتهي ليكي 







عادل:كنت خايف متجيش خطوبتي يا فارس 

فارس:عيب عليك ده انت اخويا الغالي 

عادل:مش تعرفنا بضيوفك

فارس:أغلى ما ليا فاديه 

عادل:تشرفنا بمعرفتك يا فاديه 

فاديه:بشكرك 


ياسمين بغرور:اي ده فارس هنا وخطيبته او اللى هتبقي خطيبته! 

عادل:تحبي يا فاديه تقعدي مع صحاب العروسه! 

فاديه:لا شكرا انا مرتاحه وانا مع فارس 


مسكت ايده كويس وحسيت باللمسه هو بصلي وحس بالامان اني معاه بشوف ده في عنيه بس طول الوقت بفكر مين ياسمين وليه فارس بيعمل معاها كده وليه البنت دي بتعمل الحركات دى قدام فارس! 


فارس:هجاوبك علي اسئلتك انا حاسس بيكي 

فاديه:اللي تشوفه 

فارس:بصيلي عشان اقدر اتكلم بشوف الدنيا في عيونك ياسمين دي كانت حب قديم بس والله يا فاديه ما عرفت طعم الحب غير معاكي هي قديمة وكلامها قديم انما انتي النجمه اللي انا قربت خلاص المسها انا اتولدت من جديد تقدري تقبليني طفل وتبقي بدايتي على ايدك! 

فاديه:قبلاك انت ابني من النهارده ميشغلنيش الناس


ياسمين:مش عارفه عاجبه فيها ايه يعني! 

توحه:دي حلوه اوى وفيها من فارس كتير 

ياسمين:لازم اعمل حاجه اخليه مكسوف قدامها

سلسبيل:هتعملي ايه يا مجنونه! 

ياسمين:اتفرجي







عادل:مبسوط اوى انك جيت يا فارس 

ياسمين:مش ناوي تغني يا فارس ده حتى صوتك حلو ولا مبقتش تغني لحد من بعدي ولا نسيت! 


لقيت فارس بصلي ومسك ايدي وباسها وقال يا جماعة انا هغني لفاديه حبيبتيَ صوتي زمان كان وحش دلوقتي بيلمع بوجود حبيبتي شفت ياسمين علي وشها علامات غضب ورجعت مكانها تاني وهي متعصبه اوى 


ممدوح:اتفضل المايك يا فارس ابدع يا صحبي 


وسط كل الناس مكنش بيبص على حد غيرى بدأ يغني ويقول(صدقيني انا عايز اعمل اي حاجه عشان ارضيكي

عايز ابقي حد يستاهل بجد يبقى ليكى 

كنت تايه واما شوفتك ابتدت احلامي بيكي) 


كنا بنرقص وهو عينه في عيني حبيته اوى ميزني عن الكل انا كنت ليه الكل في الكل بيشوفني كل مره وكإنها اول مره الناس كلها كانت بترقص وهو بيغني وسرحان في عيوني وحاطط ايده على وسطي لاول مره احس اني مش مكسوفه لاول مره احس بالامان وانا بين ايديه معتابتوش علي ماضي ليه لانه اصبح انسان جديد وانا من النهارده ملزومه بيه 


فارس:يا جماعة كلكم معزومين علي حفل خطوبتي بكره على فاديه اتمنى محدش يتأخر اه نسيت انتي كمان يا ياسمين لو حابه تيجى تعالي 


#حبيت_جميل 

#البارت_السادس

#مني _أبو _نوفل


             الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×