رواية خفايا القدر الفصل الرابع والسبعون 74 بقلم اسماء صلاح
البارت الرابع والسبعون من خفايا القدر
توقفنا لما دخل زاهر وقال بإبتسامة : اقول يا فؤاد ولا أقول يادكتور
فؤاد قال بإبتسامة : اهلا بصديقي الغالي وحضنه وحشني والله
زاهر قال : وانت كمان
فؤاد قال : تعال اقعد
زاهر قال : عامل ايه
فؤاد قال بإبتسامة : الحمدلله انت اللي عامل ايه يا انا سامع عنك حاجات كتير
زاهر قال : اتمنها تكون خير
فؤاد قال : خير طبعا هو حفيد حامد العشري يعمل اللي الخير برده ايوه صحيح ازاي حامد بيه
زاهر قال : الحمد لله كويس
فؤاد قال : وخالد عامل ايه يا انا بقالي كتير ماشوفتهوش
زاهر قال : كويس وأخبارك انت ايه اتجوزت ولا لسه
فؤاد قال : لا لسه هو انا فاضي حتي ابص وريها
زاهر قال : مش فاضي ولا مافيش واحدة تستحملك
وضحك فؤاد قال : لسه زي ماانت إنما قولي وايه اللي خالك تفكر في موضوع الانتخابات ده
زاهر قال : مافيش فكرة فكرت فيها وقولت وليه لا وبعدين هتخدم شغلي فرشحت نفسي سيبك من كل ده هو انت مش هتطلبلي حاجة اشربها
فؤاد قال : يا خبر تشرب ايه
زاهر قال : انت شكلك بيقت بخيل صح
فؤاد قال : لا طبعا بس انت السبب
زاهر قال : انا ليه بقي
فؤاد قال : علشان قعدت تتكلم معايا ونستني وبعدين أنت محتاج حد يقولك دي المستشفى كلها تحت امرك يلا بقي قولي تشرب ايه
زاهر قال : قهوة مظبوط
فؤاد قال : طيب وبيتصل بسعاد الووه سعاد اتنين قهوة مظبوط
سعاد قالت : حاضر يادكتور
زاهر قال : قولي أخبار المستشفى ايه
فؤاد قال : الحمد لله إنما قولي انت معتش راجع لندن
زاهر قال : لسه مش عارف بس بتابع الشغل من هنا
فؤاد قال : طول عمرك شاطر في كل حاجة تقدر تعمل كذا حاجة في وقت واحد انا بقي غيرك خالص مقدرش اعمل اكتر من حاجة في وقت واحد
وضحك زاهر قال : علشان كده احنا أصدقاء وبعدين أنت فيك ميزة انا بحبها
فؤاد قال : ايه هي
زاهر قال : انك بتحب شغلك اوي وممكن تضحي بنفسك علشان تساعد أي مرضي
فؤاد قال : اعمل ايه دي شغلتي وبحبها
وراحت سعاد علي مكتب الدكتور فؤاد وخبطت علي الباب
فؤاد قال : أدخل
ودخل سعاد وقالت : القهوة يادكتور وحطتها
الدكتور فؤاد قال : شكرا يا سعاد
سعاد قالت : العفو وخرجت
فؤاد قال : اتفضل علشان متقولش عليا بخيل
زاهر قال : شكرا إنما انت كنت مسافر ليه
فؤاد قال : كان فيه مؤتمر طبي في الإمارات فسافرت علشان احضره
زاهر قال : طيب انا اتاخرت لازم امشي علشان عندي شغل في الشركة وقام
فؤاد قال : بسرعة كده
زاهر قال : ما انت كمان عندك شغل ومش عاوز اعطلك عن المرضى بتاعك
فؤاد قال : طيب بس لازم نتقابل تاني بما انك في مصر ومش هسمح بأي أعذار
وضحك زاهر قال : طيب وانا موافق بس ما نجي نتقابل متقليش انا لازم أمشي علشان عندي حالة ولازم اروح المستشفى وتمشي
فؤاد قال : ما انت عارف شغلي بيحتاجني في أي وقت
زاهر قال : شوفت بقي
فؤاد قال : بس برده مش معني كده إن احنا مينفعش نتقابل تبقي تجلي أو انا اجيلك حتي لو نص ساعة خلاص اتفقنها
زاهر قال : ماشي سلام
فؤاد قال : مع السلامة ابقي سلملي علي حامد بيه
زاهر قال : الله يسلمك ومشي
في الارسبشن :
أشرف والد طفل قال : لوسمحت الدكتورة ملك موجودة
الموظف قال : لا يا فندم مش موجودة
أشرف قال : طيب هنستنها
الموظف قال : لا يا فندم هي مش جاي خالص
أشرف قال باستغراب : ليه هي معتش بشتغل هنا
الموظف قال : ايوه يافندم
أشرف والد الطفل قال : طيب والعمل وبينظر بالصدفة زاهر العشري وراح له اهلا يا زاهر بيه
زاهر قال : اهلا يا فندم
أشرف نجاتي قال : اهلا يازاهر بيه
زاهر قال : ازيك يا أشرف بيه
أشرف قال : الحمد لله كويس إن شوفتك انا كنت عاوزا اجيلك المكتب بس كان عندي شغل كتير اليومين اللي فاتوا
زاهر قال : ليه خير
أشرف قال : لا مافيش بس اشتريت حته أرض وكنت عاوز ابنيها فيلا وطبعا ملقش احسن من شركة العشري علشان تبنيها
زاهر قال : خلاص ابقي شرفني في أي وقت نتفق ونتكلم في التفاصيل
أشرف قال : ان شاء الله امال انت بتعمل ايه هنا
زاهر قال : مافيش كنت بقابل دكتور صديقي وانت
أشرف قال : مافيش كنت عامل عمليه لابني هنا وبسال علي الدكتورة اللي كانت متابعه حالته بيقولوا مشت
زاهر قال : خلاص مش مهم هي شوف دكتور تاني وخلاص
أشرف قال : أصل هي كانت شاطر اوي وبعدين هي اللي كانت عمله العمليه
زاهر قال : مش مشكله أدخل للدكتور مدير المستشفى وهو يكشف عليه
أشرف قال : طيب اديني رقمك علشان ابقي اكلمك
زاهر قال : طيب ايه ده تليفوني إظهار نسيته بعد اذنك
أشرف قال : اتفضل
في مكتب الدكتور فؤاد :
فؤاد قال باستغراب : انت لسه هنا يازاهر
زاهر قال : ايوه نسيت تليفوني وبدور عليه
فؤاد قال : لقيته
زاهر قال : لا
فؤاد قال : دور كويس وانت هتلقيه
زاهر قال : امال انا بعمل ايه يافؤاد
فؤاد قال : انت متأكد انه كان معاك في المكتب
زاهر قال : ايوه بقولك ايه فين غرفة الكاميرات
فؤاد قال : للأسف الكاميرات عطلنها
زاهر قال : اهوه لقيته
فؤاد قال : طيب كويس
زاهر قال بدهشة : وازاي سايب كاميرات المستشفى عطلانها
فؤاد قال : كل ما افتكر اني أجيب حد يصلاحها انشغل في حاجة تانية وبعدين مش مشكلة يعني
زاهر قال بدهشة : مش مشكله ازاي افرض حصل حاجة في المستشفى الكاميرات هي اللي هتباين ايه اللي بيحصل
فؤاد قال : هيحصل ايه يعني هي المستشفى فيها غير المرضي والدكاترة هي مش بنك علشان تتسرق
زاهر قال بدهشة : صح بس لو حصل حريق لقدر الله ما الكاميرات هى اللي هتظهر لك الحريق ده في أي حته في المستشفى لازم تصلحها
فؤاد قال : معاك حق برده خلاص هصلاحها
زاهر قال : طيب بقولك ايه في حالة بره بتسال علي دكتورة وهي مش موجودة
فؤاد قال : حالة ايه
زاهر قال : أشرف نجاتي بيقول انه عامل عملية لابنه هنا
فؤاد قال : اه ااااه طيب هشوفها
زاهر قال : طيب لازم تجيب حد يشوف الكاميرات
فؤاد قال : طيب
زاهر قال : طيب سلام
فؤاد قال : مع السلامة
في الرسبشن :
زاهر قال : خلاص انا كلمت الدكتور فؤاد أدخله بقي
أشرف قال : ماشي خلاص هبقي اعدي عليك
زاهر قال : طيب وانا مستنيك سلام
أشرف قال : مع السلامة وطلع علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل أشرف وابنه بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : اهلا أشرف بيه
أشرف قال : شكرا
الدكتور فؤاد قال : ازيك يا قمر
أشرف قال : هو القمر ده تعبني اوي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : ليه كده
أشرف بيه وقال : بعد ما كان كويس رجع تاني وتعب علشان كده جاي للدكتورة ملك إلا صحيح يادكتور هي فين
الدكتور فؤاد قال : سابت المستشفى
أشرف قال : ليه كده يادكتور دي شاطرة أوي والأطفال كانوا بيحبوها وابن حبها
الدكتور فؤاد قال : هو اللي حصل بقي المهم القمر بتاعنا بيشتكي من ايه
أشرف قال : السخنية يادكتور بتجيله وتروح مش عارف ده من ايه بعد ما عمل العملية كان كويس بس مش عارف جارله ايه فجأة كده
الدكتور فؤاد قال : احنا هنشوف اتفضلوا معايا
أشرف قال : حاضر
في غرفة الكشف :
الدكتور فؤاد قال : خلي حضرتك بره شويه
أشرف قال : حاضر وخرج
الدكتور فؤاد قال : سعاد هاتي القمر على السرير
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : يلا يا حلو ورفع هدوم الطفل من علي صدره ايوه كده شاطر وبيكشف بس كده نزلي هدومه ياسعاد
سعاد الممرضة قالت : حاضر
أشرف قال : خير يادكتور
الدكتور فؤاد قال : لا ما تقلقش هو كويس
أشرف قال : امال السخنية اللي بتجيله دي من ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : هو لما السخنية بتجيله بتقعد كده ايه وتروح
أشرف قال : يعني يادكتور تلاتة أيام وتروح بعد ما بنعمله كمادات
الدكتور فؤاد قال : طيب لما بتجي بتجي بعد فترة ولا بعد يوم ولا اتنين بتجيله
أشرف قال : بتجي بعد فترة يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب
أشرف قال بقلق : في ايه يا دكتور حضرتك كده قلقني
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش حاجة ما تقلقش السخنية دي بتبقى نتيجة دور بارد بيقي عنده
أشرف قال : بس يادكتور هو مش بيظهر عليه اعرض تانية غير القحة والسخنية
الدكتور فؤاد قال : انا هكتبله علي الدواء ولازم ياخدها في مواعيدها وهو إن شاء الله هيبقي كويس ماتقلقش انت عارف الجو بيتغير كل شويه والأطفال بتمرض كتير بسبب الجو ماتقلقيش انت بس واعطيله الدواء في مواعيده اتفضل
أشرف قال : يعني السخنية مالهش علاقة بالعملية
الدكتور فؤاد قال : لا ما تقلقش هو بس دور بارد مش اكتر
أشرف قال : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : العفو
أشرف قال : امال فين أدهم
الدكتور فؤاد قال : يا سعاد هاتي أدهم
سعاد الممرضة قالت : حاضر وجبته
أشرف قال : يلا قول باي للدكتور
أدهم قال : باي باي ياملك
أشرف قال : مش قولت لحضرتك اني الأطفال اتعلقوا بيها وبيحبوها
الدكتور فؤاد بإبتسامة خفيفة وبدون تعليق
أشرف قال : بعد اذنك
الدكتور فؤاد : اتفضل
سعاد الممرضة قالت لنفسها بحزن : ياريت كانت هنا وسمعت الطفل وهو بيقول اسمها كانت فرحت اوي ياتري انتي فين يادكتورة
الدكتور فؤاد قال : سعاد
وسرحت سعاد الممرضة بتفكيرها وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال باستغراب: سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : الدكتور مجدي في مكتبه
سعاد الممرضة قالت : ايوه
الدكتور فؤاد قال : طيب اتفضلي انتي
سعاد قالت : حاضر ومشت
في الصعيد :
في القسم :
الشاويش محمد قال : اهلا يا فندم
بتبكي مراته ابن شوقي بيه قالت : امال هو فين
الشاويش محمد قال : اتفضلي بس ارتاحي عسكري بلغ حضرة الضابط إن مراته ابن شوقي بيه جات
العسكري قال : حاضر وراح علي المكتب الضابط وخبط علي الباب الضابط قال : أدخل
العسكري قال : تمام يافندم
الضابط قال : في ايه يا عسكري
العسكري قال : مراته ابن شوقي بيه بره يافندم
الضابط قال : طيب وخرج اهلا ياهانم البقاء لله
مراته ابن شوقي بيه ببكاء : هو فين انا عاوزه اشوفوا
الضابط قال : اتفضلي ياهانم افتح يابني
العسكري قال : حاضر
ودخل الضابط وقال : اهوه
ونظرة له مراته ابنه ببكاء وقالت : اه ااااه وراحت له اصح يابابا اصح سبتني انا وسعد لواحدنها يا انت كنت سندنها بعد ربنا في الدنيا دي قوم يابابا قوم
الضابط قال : ماينفعش كده ياهانم انتي كده بتعذبيه وحدي الله واطلبي الرحمة ليه
مراته ابن شوقي بيه قالت : بتقولي اطلبه الرحمة وانت مرحمتهوش ليه
الضابط قال : تقصدي ايه
مراته ابن شوقي بيه قالت بغضب : أقصد انك قتلتوا فضلت تعذب فيه لغاية مامت
الضابط قال : لا يا هانم هو مات نتيجة أزمة قلبية احنا معملنش فيه حاجة
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : طبعا ما انت لازم تقول كده هو فيه مجرم بيعترف علي نفسه
الضابط قال : ياهانم انا مقدر اللي انتي فيه بس مش معني كده تتهمني وتتهمي القسم بالشكل ده
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : هو انا لسه اتهمتكم يا انا هخلي البلد كلها تعرف اللي عملوا فيه كدا يامجرمين
الضابط قال بنرفزه : لا بقي حضرتك اللي قعدة بتتهمينها علشانه ده واللي شكلك عايش معاها ومتعرفهوش هو مجرم
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : اخرس
الضابط قال بنرفزه : لولا انا مقدر الحالة اللي انتي فيها لكنت حبستك علي الكلمة اللي انتي قولتيها دي وهي دي الحقيقة وهو اللي قالي بنفسه قبل مايموت هو فعلا قتل أولاد حامد العشري وزوجتهم وعاوزها تصدقي صدقي ومش عاوز انتي حر واتفضلي بقي خديه من هنا
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : اما رفعت عليكم قضية وسجنتكم كلكم علشان اللي عملته فيه مابقش انا
الضابط قال : اعملي اللي انتي عايزاه اتفضلي يا عسكري ساعدها
العسكري قال : حاضر يافندم
في فيلا الناري :
في السفرة :
فكري قال : شوفت يافندم اللي حصل
صابر قال : ايه اللي حصل
فكري قال : شوقي الناري
صابر قال : ماله تاني
فكري قال : مات
صابر قال بدهشة : ايه مات
فكري قال : ايوه يافندم أهل البلد واقفين عند القسم
صابر قال : مات في الحجز
فكري قال : ايوه يافندم البلد كلها بره ملهاش سيرة عند القسم غير الموضوع ده
صابر قال : وده مات ازاي
فكري قال : بيقولوا نتيجة أزمة قلبية
صابر قال : والناس عرفوا الشرطة قبضت عليه ليه
فكري قال : بيقوله انه قتل
صابر قال باستغراب : ايه قتل
فكري قال : ايوه
صابر قال : وده قتل مين
فكري قال : بيقولوا انه قتل ولاده واحد اسمه حامد العشري وزوجتهم كمان
صابر قال : انت بتتكلم جد ولاد حامد العشري
فكري قال : ايوه هو حضرتك تعرفه
صابر قال : إلا اعرفه هو حد ميعرفش حامد العشري ده من أكبر رجال الأعمال في البلد وده قتلهم ليه
فكري قال : محدش يعرف
صابر قال : تصدق بالله انا آخر حاجه كنت أتوقعها انه ممكن يكون قتل فكري قال : والله وانا برده فعلا كان حضرتك معاك حق لما قولت انه مش طيب زي مابيظهر قدام الناس وليه وشه تاني وادي وشه ده ظهر اهوه الله يرحمه بقي
صابر قال : ومين اللي بيستلمه من القسم
فكري قال : مراته ابنه
صابر قال : بس مش غريبة إن سعد مجاش يشوفه
فكري قال : تلقيه ميعرفش بلي حصل لجده
صابر قال : معقول دي
فكري قال : وهو هيعرف منين ولو عرف هيقدر يعمل ايه هيرحله القسم يعني
صابر قال : وليه لا
فكري قال بدهشة : إزاي يافندم وهو هربنا من الشرطة يقوم يرحلها برجله مش معقول طبعا
صابر قال : انت ماشوفتش كان بيدافع ازاي عن جده لما انا غلطت فيه
فكري قال : وأي يعنى ياصابر بيه أي حد مكانه كان هيعمل كده
صابر قال : ايوه بس هو متعلق بجده اوي انت نسيت أنه هو اللي مربيه
فكري قال : يعني حضرتك تفتكر انه شافوا
صابر قال : إلا افتكر يا انا افتكر وافتكر كمان
فكري قال : طيب ازاي وشوقي بيه فى القسم
صابر قال : معرفش بس هو ذكي واكيد عمل حاجة علشان يشوفه
فكري قال : وحضرتك تفتكر ممكن يجي ويأخذ العزاء بتاع جده
صابر قال : مش لو حد راح من أهل البلد علشان يجي ويأخذ العزاء
فكري قال : علي رأيك وبعدين الشرطة هتبقي مراقبه البيت ولو جيه هينقبض عليه
وجاء رزق وقال : الشنط جاهزة يافندم
صابر قال : طيب روح انت
رزق قال : حاضر
فكري قال : هو حضرتك مسافر دلوقتي
صابر قال : ايوه
فكري قال : مش تستنها لما تشوف ايه اللي هيحصل الليلة
صابر قال : مش هينفع وبعدين أنت ابقي بلغني بل هيحصل
قام فكري : حاضر مع السلامة يا فندم
صابر قال : الله يسلامك ومشي
في فيلا العشري :
في غرفة المكتب :
خالد قال : حضرتك لسه بتقرا في الكتب
جده قال : ايوه دي القراءة
قطع خالد كلامه وقال : القراءة نور العقل عارف انا حفظت خلاص
جده قال : حفظتها ومع ذلك مش بتعمل بيها
خالد قال : جدي انت عارف اني مش بحب القراءة وبعدين حضرتك عندك ملك طلعت بتحب القراءة زيك يبقي سبني براحتي
ملك قالت باستغراب : انت فعلا مش بتحب القراءة ياخالد
خالد قال : ايوه ليه
ملك قالت : امال نجحت ازاي طول دراستك
خالد قال : الدراسة حاجة والقراءة حاجة تانية وبعدين انا كنت بذاكر علشان انجح بس اقرأ كده كتاب من نفسي لا
جده قال : اللي قدامك ده كان بيطلع من الأوائل كل سنه
ملك قالت : بجد ياجده
خالد قال : ايوه بجد هو انا باين عليا اني فاشل ولا ايه
جده قال : من ناحية باين فهو باين
خالد قال : كده ياجده ماشي سلام علشان اتاخرت
جده قال : مع السلامة خلي بالك وانت سايق
خالد قال : حاضر سلام ياملوكة
ملك قالت : مع السلامة
في الصعيد :
في بيت عم دوريش :
عم درويش قال بحزن : خلاص خلصت
ناجي قال : ايوه ابقي اتصل بي متنساش
عم درويش قال : مش هنساها هتوحشني وحضنه
ناجي قال : وانت كمان سلام
عم دوريش قال : مع السلامة استنا لما اجي اوصلك
ناجي قال : لا خليك انا لسه هروح لعم حسنين وبعدين أنت تعبان
خلي بالك من صحتك
عم درويش قال : حاضر وانت كمان خلي بالك من نفسك
ناجي قال : طيب ومشي
من أمام بيت حسنين الجنايني :
وبيخط ناجي علي الباب وفتحت نجاة الباب وعلي راسها ترحة وقالت : مش حضرتك اللي كنت هنا امبارح مع بابا
ناجي قال : ايوه بس شكلك نسيتي اسمي
نجاة قال بضيق : افندم
ناجي قال : ها لا مافيش هو عم حسنين هنا
نجاة قالت : ايوه
والدها قال بصوت مرتفع : مين يانجاة
نجاة قالت : ده ده
ناجي قال : ناجي اسمي ناجي
نجاة قالت : الأستاذ ناجي يابابا
والدها قال : طيب خليه يتفضل
نجاة قالت : حاضر اتفضل
ودخل ناجي وقال : شكرا
نجاة قالت : العفو ودخلت علي المطبخ
حسنين قال : تعال يا ناجي اقعد فيه حاجة
وسرح ناجي بتفكيره في نجاة وبدون تعليق
حسنين قال : ناجي ياناجي
ناجي قال : ها بتقول حاجة ياعم حسنين
حسنين قال : مالك يا بني
ناجي قال : لا مافيش
حسنين قال : عم درويش حصله حاجة
ناجي قال : لا هو كويس
حسنين قال : امال فيه ايه
ناجي قال : زاهر بيه كلمني وطلب مني اني ارجع انا وانت على مصر
حسنين قال : النهاردة
ناجي قال : ايوه
حسنين قال : هو انت خلصت الشغل اللي انت جاي علي شأنه
ناجي قال بدهشة : هو حضرتك عارف
حسنين قال : ايوه زاهر بيه قالي قبل مانسافر انه عاوزه يشتري حته أرض هنا علشان كده انت جيت معايا
ناجي قال : اه ااااه وقعت قلبي ياعم حسنين
حسنين قال : ليه
ناجي قال : لا مافيش
حسنين قال : طيب انت اشتريت حته الأرض
ناجي قال : لا
حسنين قال : ليه
ناجي قال : ما انا كلمت زاهر بيه وقولتوا اني لسه ما اشترتش الأرض وقالي خلاص مش مشكلة ارجع
حسنين قال : يعني انت جيت كل المسافة دي علي الفاضي
ناجي قال : يا بالعكس بقي اتعرفت علي عم درويش الرجل الطيب واللي انا حبيته زي والدي وانت كمان عرفتك اكتر وكمان شوفت هنا جمال حقيقي مش مزيف بصراحة أنا حبيت بلدكم دي اوي وحبيت اللي فيها اكتر
عم حسنين قال : طيب هروح أصلي الضحي واجيلك علشان نمشي اعملي شاي يا نجاة
نجاة قالت : حاضر يا بابا
حسنين قال : عن اذنك يابني
ناجي قال : اتفضل
في المطبخ :
نجاة قالت : إظهار بابا هايمشي
والداتها قالت : باين كده وخلي بالك من اللي علي النار اعقبال ماروح احضرله الشنطة
نجاة قالت : لا يا ماما خليكي انتي وانا اللي احضرله الشنطة
والداتها قالت : ليه بقي
نجاة قالت : علشان تبقي تقدمي الشاي للضيف اللي قاعد بره ده والداتها قالت باستغراب : ماتقدميه انتي ايه اللي جرها
نجاة قالت : لا انا هخلي بالي من اللي علي النار ولا هروح أقدمه الشاي بقي هعمل الحاجاين مع بعض ازاي
والداتها قالت : وأي يعني اسمعي الكلام وبلاش منهدة
نجاة قالت : طيب قدميله انتي الشاي هو خلص اهوه وبعدين روحي حضري الشنطة لبابا أو خليه قاعد من غير ما يشرب وخلاص
والداتها قالت : يقول علينا ايه بخلها حتى الشاي
نجاة قالت : امسكي
والداتها قالت : خلي بالك من اللي علي النار إياك ينحرق هجي اولع فيكي
نجاة قالت بإبتسامة : لا ماتخافش
في الصالة :
عايدة والداته نجاة : اتفضل يا بني
ناجي قال : شكرا
عايدة والداته نجاة : هو انتم رايحين مصر
ناجي قال : ايوه
عايدة قالت : وانت بتشتغل ايه عندي زاهر بيه
ناجي قال : انا حارس بحرس الفيلا
عايدة قال : اه ااااه ليه انت مش متعلم
ناجي قال : لا طبعا متعلم
عايدة قالت : معاك كلية يعني
ناجي قال : ايوه معايا كليه زراعة
عايدة قالت : امال متوظفتش بيها ليه احسن من شغلنت الحراسة دي
ناجي قال : انا بحب شغل الحراسة علشان كده مافكرتش في الوظيفة وبعدين اللي هيقعد يستنها الوظيفة هيستنها كتير علشان كده انا اشتغلت الحاجة اللي انا بحبها
عايدة قالت : علي رأيك طيب بعد اذنك
ناجي قال : اتفضلي
في الغرفة
حسنين قال : حضري الشنطة
عايدة قالت : حاضر وبتحضرها
حسنين قال : امال نجاة فين
عايدة قالت : في المطبخ ليه
حسنين قال : لا مافيش
عايدة قالت : اتفضل الشنطة
حسنين قال : طيب سلام عليكم
عايدة قالت : مع السلامة
حسنين قال : الله يسلامك ومشي يانجاة نجاة
نجاة قالت : ايوه يا بابا وخرجت من المطبخ
حسنين والدها قال : مش عاوزة حاجة
نجاة قالت : عاوزك متغبش بس
حسنين والدها قال بإبتسامة : لا مش هغيب يلا يا ناجي ومشي
ناجي قال : حاضر ومشي
في الشركة العشري :
من أمام مكتب زاهر بيه :
خالد قال : زاهر بيه معه حد ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : هو حضرته لسه ماوصلش يافندم
خالد قال باستغراب : إزاي ده قالي جاي علي الشركة
ياسمين السكرتارية قالت : زمانه جاي يافندم اهو وصل يافندم
خالد قال : زاهر
وقطع زاهر كلامه وقال :قبل ما تسأل تعال ومشي
خالد قال : طيب
في مكتب زاهر بيه :
زاهر قال : هو انت لسه جاي
خالد قال : ايوه ليه
زاهر قال : مش قولتلك تخلص وتحصلي
خالد قال : ما انا جيت اهوه المهم انت مش قولت انك رايح علي الشركة
زاهر قال : ايوه
خالد قال : امال كنت فين
زاهر قال : مافيش كنت عند فؤاد في المستشفى
خالد قال : تقصد الدكتور فؤاد صديقك
زاهر قال : ايوه ليه
خالد قال باستغراب : وده شوفتوا فين
زاهر قال : لا انا ماشوفتهوش يا هو كلمني في التليفون علشان يبركلي علي فوزي في الانتخابات
خالد قال : اه ااااه من حق نادر كلمني وكان عاوزك
زاهر قال : امال مكلمنيش ليه
خالد قال : ما هو كلمك بس كان تليفونك غير متاح
زاهر قال : وقلك هو عاوز ايه
خالد قال : كان عاوزا يبركلك علي فوزك
زاهر قال : وانت مقولتليش ليه
خالد قال : ما انا اتلهيت في اللي حصل لجدي ونسيت اقولك
زاهر قال : طيب هبقي اكلمه
خالد قال : طيب هقوم انا اشوف شغلي
زاهر قال : طيب بقولك المهندس محمد عامل ايه في الشغل
خالد قال : كويس انا خليت المهندس هاني هو المسئول عن تدريبه
زاهر قال : طيب كويس المهندس هاني مهندس شاطر
خالد قال : علشان كده خليته معها ومشي
في فيلا جلال السعدي :
الخادمة قالت : احضر لحضرتك الفطار
جلال السعدي قال : ايوه
الخادمة قالت : حاضر ومشت
وفتح جلال هاتفه وبيتصفحه وقال لنفسه باستغراب : ايه ده معقول ده شوقي الناري قتل أولاد حامد العشري معقول ده مش ده جد سعد الناري يعني قتل والد زاهر والداته ووالد خالد والداته ايه ده معقول سعد الناري كان يعرف بل عمله جده ايه ده كمان هروب سعد الناري من الشرطة بعد وقوعه متلبس في صفقة سلاح معقول اللي انا بقرأه ده يعني انا مشارك تاجر سلاح انا دلوقتي فهمت هو ليه جالي المكتب وكان مصر انه يشاركني كان عاوز يضرب زاهر بي علشان انا صديقه وانا شاركته زي الغبي وبعت زاهر صديقي انا دلوقتي فهمت كلام زاهر اللي قالهولي في المكتب كان المفروض أرفض من الاول لكن لا انا مافكرتش غير في نفسي وبس لازم اروح أقابل زاهر واعتذر منه ايوه حتى لو مرضيش يقابلني لازم أفضل وراها لغاية ما ارجع صداقتنا تاني انا غلطت ولازم اعتذر ومشي
في شركة العشري :
في مكتب زاهر بيه :
وبيتصل زاهر بنادر وقال : الووه وايوه يانادر
نادر قال : انت كنت فين انا اتصلت بك اكتر من مرة بس انت ماكنتش بترد عليا
زاهر قال : معلشي أصل كنت مشغول علشان كده معرفتش اكلمك
نادر قال بإبتسامة : ايوه بقي بقيت عضو وهتتكبر علينا صح
زاهر قال : انا اقدر برده أتكبر عليك وبعدين أنت عارف ان انا مش طبعي اني أتكبر علي حد صح
نادر قال بإبتسامة : عارف بس بحب انرفزك المهم الف مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك
نادر قال : وازي جدي حامد بيه
زاهر قال : الحمد لله كويس
نادر قال : المناسبة دي مش عاوزا عزومة بره
زاهر قال : معاك حق يعني انت هتعزمني
نادر قال : من اللي قال كده انا قولت أني هعزمك زاهر اسمع كويس انا قولت إن مناسبة زي دي عاوز هعزومة
زاهر قال : ايوه ما أنا سمعت كويس مش انت هتعزمني علشان نجحت في الانتخابات صح
نادر قال : لا انا أقصد انت اللي تعزمني مش انا اللي اعزمك
زاهر قال : اه ااااه من امتا إللي ناجح هو اللي بيعزم انا اعرف ان إللي ناجح هو اللي بيتعزم مش بيعزم
نادر قال : ده كان زمان الكلام ده دلوقتي هو اللي بيعزم
وضحك زاهر قال : لا ياشيخ
نادر قال : ايوه زي مابقولك كده ولو مش مصدق اسال
زاهر قال : اسال طيب انا هسال وهشوف كلامك ده مظبوط ولا لا ولو طلع مش مظبوط انت اللي هتعزمني وفي احسن حتة
نادر قال : طيب وعلي ايه انسها الموضوع خالص
وضحك زاهر قال : ليه كده
نادر قال بإبتسامة : انا فاكرت إن كفاية الف مبروك وخلاص عزومة انا عطلتك كتير واكيد انت مش فاضي يلا سلام وقفل الخط
زاهر قال لنفسه بإبتسامة : عطلني ايه يا انا اللي طلبك هرب قبل مايدبس
في مكتب ياسمين السكرتارية :
جلال قال : لو سمحتي عاوز اقابل زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : مين حضرتك
جلال قال : انا جلال السعدي
ياسمين السكرتارية قالت : طيب اتفضل وبتتصل بزاهر بيه الووه
زاهر قال : ايوه يا ياسمين في حاجة
ياسمين السكرتارية قالت :جلال بيه السعدي عاوز يقابل حضرتك
زاهر قال : قوليلوا مش عاوز اقابله
ياسمين السكرتارية قالت باستغراب : عفوا يافندم حضرتك قلت ايه
زاهر قال بعصبية : قوليلوا مش عاوز اقابله
ياسمين السكرتارية قالت باستغراب : بس يافندم
زاهر قال بعصبية : أظن انك سمعتني كويس وقفل الخط
ياسمين السكرتارية قالت : هو بيقول لحضرتك انه مش عاوز يقابلك
جلال قال : بس انا مصير اني اقابله وهفضل هنا لغاية ما قابله
وخرج خالد من مكتبه وقال : في ايه يا ياسمين اهلا جلال بيه
جلال قال : اهلا يا خالد بيه
جلال قال : طيب ممكن اتكلم معاك شويه
خالد قال : اتفضل
جلال قال : شكرا
في مكتب خالد بيه :
خالد قال : تشرب ايه
جلال قال : لا متشكر مش عاوز حاجة
خالد قال : خير ايه الموضوع
وحكله جلال علي اللي حصل وقال : انا فعلا ماكنتش اعرف ان سعد الناري بالشكل ده
خالد قال : عاوزني أكلم معاك بصراحة
جلال قال : ايوه طبعا اتفضل
خالد قال : حضرتك غلطان في اللي انت عملته كنت المفروض كنت تقول لزاهر الأول مش بحكم الشغل لا انا بتكلم بحكم الصداقة اللي بنكم
جلال قال : انا عارف اني غلطان وماكنتش اعرف اني الأمور هتوصل لكده علشان كده انا جاي اعتذر منه بس هو رافض انه يقابلني
خالد قال : ده أقل حاجة يعملها بعد اللي عملته معها أي حد لو كان مكانه كان هيعمل كده وأكتر وكويس اوي انه قفل الموضوع بالشكل ده انت عارف اكيد لولا أعطاك وعد كان اتصرف معاك تصرف تاني ده مش غرور من زاهر انت عارف برده كويس انه مش مغرور بس انت للأسف عملت اكتر حاجة هو بيكرها وهي الكذب وانت برده عارف انه بيكره الكذب ومع ذلك كذبت عليه انا عارف إنك تصرفت كرجل أعمال مش كصديقك وأي حد مكانك كان هينتهز الفرصة زي مانتي عملت
جلال قال باستغراب : امال زاهر زعلان من ايه
خالد قال : زاهر زعل علشان كان بنكم اتفاق كرجال اعمال وانت اخليت بي وزعل منك اكتر كصديق علشان عملت فيه كده
جلال قال : طيب والعمل ايه دلوقتي
خالد قال : لازم تسيبه علشان يهدها وان شاء الله خير
جلال قال : بس
خالد قال : مابسش انا هتكلم معها وان شاء الله اقدر اقنعه
جلال قال : بس انا مسافر النهاردة
خالد قال : خلاص سافر واديني رقمك وانا هبقي اتصل بيك
جلال قال : انا متشكر ياخالد ده رقمي اتفضل
خالد قال : ما تقولش كده انت زي زاهر مع السلامة
جلال قال : الله يسلامك ومشي
في المستشفى :
خرجت رانيا من مكتبها وبتنظر لقيت سعاد قعدة فاراحت لها وقالت باستغراب : مالك يا سعاد قعدة كده ليه
سعاد الممرضة قالت : مافيش
الدكتورة رانيا قالت : لا شكلك مضايق فيه ايه الدكتور مجدي زعلك
سعاد الممرضة قالت : لا
الدكتورة رانيا قالت : امال فيه ايه
سعاد الممرضة قالت بحزن : أصل في طفل قال اسم الدكتورة ملك فافتكرتها
الدكتورة رانيا قالت: ومين الطفل ده
سعاد الممرضة قالت : ده اللي كانت الدكتورة ملك عملته العملية في القلب ابن أشرف بيه
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه حتي الأطفال حبوها
سعاد قالت : هو حضرتك متعرفيش هي فين
الدكتورة رانيا قالت : روحتها اكتر من مرة علشان اسال عليها جيرانها قولوللي انهم ميعرفوش عنها حاجة بعد وفاة والداتها
سعاد الممرضة قالت : هتكون راحت فين
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة
وجاءت الدكتورة اميرة وقالت : ايه مالكم قاعدين كده ليه
الدكتورة رانيا قالت : مافيش كنا بنتكلم عن ملك
الدكتورة اميرة قالت بقلق : ايه عرفتم هي فين
الدكتورة رانيا قالت : لا بس طفل كان بيكشف وقال اسمها
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بنرفزه : احنا مش هنخلص بقي مشت من هنا مع ذلك لسه بتفكروا فيها ايه ده هي عملكم سحر
بقولك ايه يارانيا تعالي نشرب حاجة في الكافترية
الدكتورة رانيا قالت : يلا
في الكافترية :
الدكتورة اميرة قالت : تاخدي ايه
الدكتورة رانيا قالت : قهوة مظبوط
الدكتورة اميرة قالت : طيب اثنين قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة اميرة قالت : رانيا انا عاوزكي تنسي كل حاجة ومتفكريش غير في مستقبلك وبس
الدكتورة رانيا قالت : انسها ملك
الدكتورة اميرة قالت بضيق : تنسي ملك أو غيرها ومامتفكريش غير في حاجة واحدة وهي مستقبلك
الجرسون قال : القهوة
الدكتورة اميرة : شكرا اتفضلي يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : شكرا
الدكتورة اميرة قالت : تعالي نقعد
الدكتورة رانيا قالت : يلا
الدكتورة اميرة قالت : اسمعي مني محدش هينفعك غير شغلك وبس اعمللي زايي شوفتي انا بقيت مسئوله عن القسم اللي انا شغالها فيه
الدكتورة رانيا قالت : انا مقدرش اعمل زايك يا اميرة انا صحيح طموحة بس مقدرش انسها ملك دي كانت زي اختي
الدكتورة اميرة قالت : بس هي خلاص مشت من المستشفى لازمته ايه تتذكري الماضي يارانيا انا بقولك كده علشان إنتي كمان زي اختي وخايفة عليكي مش منطقي انك تقعدي تفكري في حاجة خلاص راحت
رانيا قالت ببكاء : ملك مامتش يا اميرة علشان تقولي انها راحت هي لسه موجودة
اميرة قالت : طيب تقدري تقوللي هى فين
رانيا قالت : تلقيها بس مضايقة من اللي حصل معها وفاة والداتها خلها تفتكر انها خلاص بقيت لواحدها علشان كده مشت
اميرة قالت : حتي لو كلامك ده صحيح مش هينفع ترجع المستشفى تاني بعد اللي هي عملته
رانيا قالت : خلاص يا اميرة وقامت
اميرة قالت لنفسها بدهشة : هي زعلان اوي كده ليه زي ماتكون من عيلتها لدرجتي بتحبها انا اللي صدقتها لو مكان ملك دي مش هتزعل مني بالشكل ده
في شركة العشري :
في مكتب زاهر :
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يا فندم
زاهر قال بعصبية : هو جلال السعدي لسه عندك
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم قابل خالد بيه ومشي
زاهر قال : قابل خالد
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : وخرج من عنده ولا لسه
ياسمين السكرتارية قالت : لسه ماشي دلوقتي يافندم
زاهر قال : طيب وقفل الخط
خرج خالد من مكتبه وقال : في حد عندي زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب وراح علي مكتب زاهر وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل خالد قال : بقولك ايه يازاهر
زاهر قال : لا يا خالد
خالد قال باستغراب : ليه ايه يا زاهر هو انت عارف انا كنت هقول ايه
زاهر قال : ايوه وقام
خالد وقال : رايح فين
زاهر قال : مروح وبقولك ابعت حد يكون بيفهم في تصليح الكاميرات عند فؤاد في المستشفى
خالد قال : طيب بس بقولك
زاهر قال : ولو فيه حاجة ابقي كلمني سلام ومشي
خالد قال لنفسه : شكله مضايق اوي ووووو