رواية خفايا القدر الفصل الثالث والسبعون 73 بقلم اسماء صلاح
البارت 73 من خفايا القدر
خيرية قالت بإبتسامة : ايه اللي انتي بتقوليه ده انتي خلاص بقيتي واحدة من العيلة ومن حقك تعملي اللي انتي عاوزها ولا انتي نسيها انك بقيتي خطيبة زاهر بيه
ملك قالت : طيب يادادة انا هروح اصحي جدي ومشت
خيرية قالت لنفسها : باين زعلت اللي انا قوتلها كده ودخلت المطبخ
على السلم :
زاهر قال : صباح الخير
ملك بدون تعليق
زاهر قال : اه ااااه انا نسيت انك بتتجهلني بالاها صباح الخير انتي رايحة وفين
ملك قالت بنرفزه : مش من حقك تسألني رايحة فين
زاهر قال : لا من حقي مش انتي عايش معانا يبقي من حقي اعرف
ملك قالت : أولا انا مش عايش معاك انا عايشه مع جدي ثانيا جدي بس اللي من حقه يسألني انا رايحة فين وجاي منين وبتعملي ايه
مش أي حد تاني وممكن بقي اطلع
زاهر قال : اتفضلي
ملك قالت بنرفزه : شكرا وطلعت علي فكرة ايدك بقيت كويس ابقي فك الرباط
زاهر قال بنرفزه : انا حر افك الرباط أو اسيبه ايدي وانا حر فيها مش انتي لسه قاليها اني مش من حقي اني اسالك انتي رايحة فين وجايه منين برغم إن ده حقي انتي كمان مش من حقك انك تقوللي اعمل ايه ومعملش ايه
ملك قالت بنرفزه : لا من حقي
زاهر قال باستغراب : من حقك
ملك قالت : ايوه علشان انا اللي قوتلك متحركهاش علشان كده انا بقولك كده وعلي العموم انت صح علشان كده انا آسفة علي اللي قولتوا ودخلت غرفة حامد بيه
زاهر قال لنفسه باستغراب : البنت دي مجنونة اكيد مجنونة ونزل
في الجنينه :
حمزه الحارس قال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير
حمزه قال : انا رايح يافندم
زاهر قال : طيب والرجل فين
حمزه الحارس قال : في العربية مع اثنين من الحرس
زاهر قال : طيب خلي بالك
حمزه الحارس قال : حاضر ومشي
في الصعيد :
في القسم :
في مكتب الضابط :
وشن الضابط الجرس
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
الضابط : اندهلي يابني الشاويش محمد
العسكري : حاضر يافندم وخرج شاويش محمد حضرة الضابط عاوزك في مكتبه
الشاويش محمد قال : حاضر وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد وقال : تمام يافندم
الضابط قال : هاتلي شوقي الناري من الحجز
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم بس
الضابط قال : هاتلي شوقي الناري من الحجز علشان اوديه علي مصر
الشاويش محمد قال : ما تخلي أي عسكري يوديه أو انا اوديه
الضابط قال : لا لازم انا اللي اروح اوديه دي أوامر
الشاويش محمد قال : حاضر إنما حضرتك عرفت هو عمل ايه علشان احنا قبضنها عليه
الضابط قال : لو قوتلك مش هتصدقك
الشاويش محمد قال باستغراب : ليه يافندم هو عمل ايه
الضابط قال : قتل
الشاويش محمد قال بدهشة : ايه قتل
الضابط قال : آه شوفت انت مش مصدق ازاي انا كمان كنت زايك كده لما عرفت منه
الشاويش محمد قال باستغراب : هو اللي قالك
الضابط قال : ايوه
الشاويش محمد قال : معقول ده
الضابط قال : ومش معقول ليه كل حاجة ممكن تحصل الأيام دي
الشاويش محمد قال : هو قتل مين
الضابط قال : قتل أولاد حامد العشري وزوجتهم تعرفهم
الشاويش محمد قال : حاسس اني سمعت الاسم ده قبل كده أيوه ايوه مش ده اللي عنده شركات البناء والإنشاءات
الضابط قال : ايوه هو
الشاويش محمد قال بدهشة : وقتلهم ليه
الضابط قال : مش وقته الكلام ده يلا روح هاته علشان منتاخرش
الشاوش محمد قال : حاضر يافندم وخرج افتح يابني
العسكري قال : حاضر
ودخل الشاويش محمد الحجز وقال : شوقي الناري قوم يلا حضرة الضابط عاوزك شوقي الناري انت مش سمعني قوم هو مش بيرد ليه وراح له ولمسه
ووقع شوقي الناري علي الأرض
الشاويش محمد قال بخضة : ايه ده مات وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد وقال بخوف : الحق يا فندم
الضابط قال : فيه ايه
الشاويش محمد قال : شوقي الناري يافندم
الضابط قال باستغراب : ماله
الشاويش محمد قال : مات
الضابط قال : انت بتقول ايه مات
الشاويش محمد قال : ايوه يا فندم
الضابط قال : مات ازاي وخرج افتح يابني
العسكري قال : حاضر
ودخل الضابط وقال : هو ايه اللى حصل ياشاويش محمد
الشاويش محمد قال : انا جيت علشان اجيبه زي ماحضرتك طلبت مني ناديت عليه مرتين مردش فاراحت علشان اشوف هو مش بيرد ليه فلمسته لقيته وقع علي الأرض كده زي ماحضرتك شايف كده
الضابط قال : ما يمكن ممغم عليه ونزل ومسك ايده شوقي الناري وبيقيس النبط
الشاويش محمد قال بقلق : ايه يافندم عايش
الضابط قال : لا مات
الشاويش محمد قال : ان لله وإن إليه راجعون هنعمل ايه دلوقتي
الضابط قال : سيبه زي ما هو كده محدش يجي جانبه
الشاويش محمد قال : حاضر
الضابط قال : تعال ومشي
الشاويش محمد قال : ربنا يستر ومشي
في مكتب الضابط :
الشاويش محمد قال بقلق : هنعمل ايه يافندم
الضابط قال : استنا بس
الشاويش محمد قال : حاضر
وبيتصل الضابط باللواء رفعت وقال : الووه صباح الخير يا فندم
اللواء رفعت قال : صباح الخير في ايه
الضابط قال : شوقي الناري يافندم
اللواء رفعت قال : ماله
الضابط قال : مات
اللواء رفعت قال باستغراب : ايه مات
الضابط قال : ايوه يا فندم
اللواء رفعت قال : إزاي ده حصل
الضابط قال : مافيش يا فندم الشاويش رايح يجيبه من الحجز لقها ميت
اللواء رفعت قال : يعني طبيعي
الضابط قال : ايوه يا فندم محدش لمسه
اللواء رفعت قال : طيب هات دكتور علشان نعرف ايه سبب الوفاة
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : وبعدين ابقي بلغني
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : وابقي سلمه لأهله علشان يدفنوه
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : طيب سلام
الضابط قال : مع السلامة يا فندم شاويش محمد
الشاويش محمد قال : ايوه يا فندم
الضابط قال : ابعت عسكري يجيب الدكتور من الوحدة
الشاويش محمد قال : طيب وخرج وقال لي العسكري روح بسرعة انده الدكتور من الوحدة
العسكري قال : حاضر ومشي
في بيت عم دوريش :
ناجي قال : صباح الخير يا عم درويش
عم درويش قال : صباح النور ايه ده انت صاحي
ناجي قال : ايوه بقلي شويه
عم درويش قال : وايه اللي مصحيك بدري كده يا انت مش بتصحها إلا الظهر
ناجي قال : مافيش قلقت شويه فصحيت هو انت رايح فين
عم دوريش قال : مافيش رايح أجيب الدواء ده من الوحدة
ناجي قال : طيب هات وانا هجبهولك
عم دوريش قال : لا انت متعرفش مكان الوحدة
ناجي قال : ما انت هتوصفي مكانها فين وانا هروح وهجيبه
عم دوريش قال : لا هروح انا اجيبه ده انت ضيفي
ناجي قال : كده ياعم دوريش تزعلني مش انت بتقول اللي انا زي ابنك
عم دوريش قال : ايوه وربنا شاهد اني مش بقول كده وخلاص
ناجي قال : طيب امال مش عاوزني اساعدك ليه بقي
عم دوريش قال : علشان انت مش عارف البلد كويس وممكن تتوه
ناجي قال : طيب خلاص اجي معاك
عم دوريش قال : بس انت لسه صاحي ولسه مفطرتش
ناجي قال : لما اجي ابقي افطر يلا بقي
عم دوريش قال : يلا ومشي
في المديرية :
حمزه الحارس قال : مكتب اللواء رفعت منين
العسكري قال : آخر الطرقة علي ايدك اليمين
حمزه الحارس قال : شكرا ومشي
واثنين من الحرس مسكين خميس وراها
حمزه الحارس قال ممكن أقابل اللواء رفعت
العسكري قال : أقوله مين
حمزه الحارس قال : قوله حمزه من طرف زاهر بيه العشري
العسكري قال : طيب وخبط علي الباب
اللواء رفعت قال : أدخل
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : في ايه يا عسكري
العسكري قال : في واحد اسمه حمزه من طرف زاهر بيه العشري بره يافندم وعاوز يقابلك
اللواء رفعت قال : طيب خليه يدخل
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
حمزه الحارس قال : شكرا تعالم ودخل
اللواء رفعت قال : هو ده الرجل
حمزه الحارس قال : ايوه يا فندم ده خميس اللي كان بيراقب زاهر بيه وحامد بيه
اللواء رفعت قال : زاهر بيه قالي علي كل حاجة
حمزه الحارس قال : والتليفون ده عليه اعترفه بكل حاجة هو عملها
اللواء رفعت قال : طيب وبعدين هو هيقول علي كل حاجة مش كده
خميس قال بخوف : ايوه يا بيه بس انا مليش دعوة ده هو اللي خطط لكل حاجة يا ساعة الباشا
اللواء رفعت قال : مش قوتلك
حمزه الحارس قال : طيب يافندم نمشي احنا بقي
اللواء رفعت قال : اتفضلوا وشن الجرس
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : خده الراجل ده علي الحجز
العسكري قال : حاضر واخده وخرج
في الصعيد :
في الوحدة :
دوريش قال : خليك هنا لما أجيب الدواء
ناجي قال : لا اجي معاك
دوريش قال : طيب تعال وبينظر هو العسكري واخد الدكتور ورايح علي فين
ناجي قال : تلقي الدكتور عمل حاجة كده ولا كده
دوريش قال : هيعمل ايه يعني تعال نشوف
ناجي قال : طيب ومشي
درويش قال : هو فيه إيه يادكتورة العسكري واخد الدكتور ليه هو الدكتور عمل حاجة
الدكتورة قال : لا أصل فيه واحد في القسم مات الدكتور رايح يكشف عليه ويشوف ايه سبب الوفاة
دوريش قال : ان لله وإن إليه راجعون وده مين
الدكتور قال : شوقي الناري
ناجي قال باستغراب : ايه شوقي الناري
الدكتورة قالت : ايوه هو بعد اذنكم
دوريش قال : اتفضل يلا يا ناجي
وسرح ناجي بتفكيره وبدون تعليق
دوريش قال : ناجي
ناجي قال : ايوه يا عم دوريش
دوريش قال : يلا ومشي
ناجي قال : طيب ومشي وراها
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه قال : امال زاهر فين ياملك انتي شوفتيه
ملك قالت باستغراب : اشمعنا بتسالني انا ياجدي
حامد بيه وقال : مافيش أصل قولت يمكن شوفتيه وأنتي طلعالي
ملك قالت بنرفزه : ممكن ياجدي متسألنيش
حامد بيه وقال : ليه هو قالك حاجة ضايقتك
ملك قالت بنرفزه : لا بس متسألنيش وخلاص
حامد بيه وقال لنفسه بإبتسامة : وهو ايه اللي حصل إظهار اتخنقوا تاني بس هما امبارح متخنقوش تلقيهم اتخنقوا الصبح وهي طلعلي علشان كده شكلها مضايقة أنا مش عارف كل ما يتقابلوا يتخنقوا ده أنا نفسي في مرة القيهم قعدين من غير خناق بس لو عملوا كده مايبقشوش زاهر وملك ويبقوا حد تاني
خالد قال : جدي ياجدي
جده قال : نعم في فيه
خالد قال : مافيش انت كنت سرحان في ايه
جده قال : مافيش انت عاوز ايه
خالد قال : مافيش كنت عاوز حاجة من زاهر اعملهلك انا اعقبال ما ينزل
جده قال : لا مش عاوز حاجة خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : زاهر بيه صاحي ولا لسه نايم
خيرية قالت : لا صحها يافندم ولسه شايفها من شويه طلع علي غرفته
حامد بيه قال : ليه هو كان فين
خيرية قالت : كان بيلعب رياضة بره اهوه نزل اهوه
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : صباح الخير يا جده وقعد
جده قال بإبتسامة : صباح الخير ايه ده انت فاكيت ايدك
زاهر قال : ايوه وبينظر لملك أصلها بقت كويس
جده قال بإبتسامة : طيب ولا انتي شايفها ايه ياملك
ملك قالت : جدي انا طلعها أجيب الدواء بتاعك علشان تاخده ومشت
حامد بيه وقال : هي مالها يازاهر
زاهر قال : وانا اعرف منين ياجدي
جده قال : افتكرتك عارف
زاهر قال : وايه اللي خليك تفكر اني عارف بقي
جده قال بإبتسامة: لا مافيش عادي يعني مجرد سؤال وبس
زاهر قال : طيب
جده قال : إنما قولي اسمه ايه الراجل اللي شاف الحادثة
زاهر قال : ليه ياجدي فتحت الموضوع احنا ماصدقنها اللي حضرتك بقيت كويس
جده قال : ما تقلقش انا كويس اسمه ايه بقي
زاهر قال بتفكير : اسمه اسمه
جده قال : ايه مش فاكر اسمه ولا ايه
زاهر قال : اسمه عبد الرحمن بس عبد الرحمن ايه مش فاكر إنما ليه بتسال
جده قال : مافيش اهو سؤال وخلاص
زاهر قال : خلاص يا جدي اللي حصل حصل الأهم دلوقتي صحتك ورن هاتفه بعد اذنكم
جده قال : اتفضل
في الجنينه :
زاهر قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير ايه في حاجة حصلت
ناجي قال : ايوه يافندم
زاهر قال باستغراب : ايه اللي حصل
ناجي قال : شوقي الناري
زاهر قال : ماله
ناجي قال : مات
زاهر قال بدهشة : مات
ناجي قال : ايوه يافندم
زاهر قال : وانت عرفت منين
ناجي قال : انا في الوحدة ولقيت العسكري جاي يأخذ الدكتور علشان يشوف ايه سبب الوفاة
زاهر قال : انت متأكد
ناجي قال : ده اللي حصل قدامي
زاهر قال : خلاص يا ناجي بكرة الصبح تكون في الفيلا علشان تستلم شغلك ماشي
ناجي قال : ماتستنها شويه يافندم يمكن يحصل حاجة
زاهر قال : هو انت حبيت القعدة هناك ولا ايه ناجي بكرة القيك في الفيلا ماشي
ناجي قال : حاضر يافندم
زاهر قال : طيب سلام
ناجي قال : مع السلامة
في السفرة :
ملك قالت : اتفضل يا جدي الدواء
حامد بيه وقال : شكرا
زاهر قال بإرتباك : جدي في حاجة عاوز اقولك عليها علشان انت كده كده هاتعرفها
جده قال : حاجة ايه
زاهر قال بقلق : شوقي الناري ياجدي
جده قال : ماله
زاهر قال : مات
جده قال : مات
خالد قال : انت عرفت منين
زاهر قال : عرفت وخلاص المهم إن الخبر صحيح
جده قال بحزن : عدالة السماء أسرع من عدالة الأرض
زاهر قال : انا مش عاوزك تزعل ياجدي علشان ماسجنش وأخذ جزائه
جده قال : ازعل ليه ده رابي هو اللي هياخدلي حقي منه
خالد قال : خلاص بقي نقفل علي الموضوع ده بدل جدي لقدر الله يتعب تاني
ملك قالت : خالد معه حق يا جدي اللى حصل حصل وخلاص ياجدي متفكرش غير في صحتك وبس وأي حاجة تانية تجي بعد كده
زاهر قال : ايوه يا جدي انسها ياجدي انسها ياربنا من رحمته علينا انه خلقنها نعمة النسيان
جده قال : معاك حق يا زاهر
زاهر قال : اما انا معايا حق فين الضحكه الحلوه اللي انا متعود عليها
وضحك جده وقال : دي يعني
زاهر قال بإبتسامة : ايوه هي دي طيب ياجدي انا رايح علي الشركة عاوزا حاجه
جده قال : سلامتك
زاهر قال : خالد متتاخرش
خالد قال : طيب
في الصعيد :
في القسم :
في الحجز :
الضابط قال : ها يا دكتور ايه سبب الوفاة
الدكتور قال : هو مات نتيجة أزمة قلبية
الشاويش محمد قال : بس هو كان كويس بالليل يادكتور
الدكتور قال : ممكن تكون جتله فجأة
الضابط قال : والأزمة القلبية دي يادكتور سببها ايه
الدكتور قال : أسباب كتير ممكن يكون نتيجة صدمة حصلته فمقدرش يستحملها فجتله الأزمة القلبية وأدت الي الوفاة وتقريبا ده اللي حصل مع شوقي بيه
الضابط قال : طيب يادكتور شكرا
الدكتور قال : العفو ومشي
الضابط قال : يا عسكري روح بلغ عيلته علشان يجوا يستلموا
العسكري قال : حاضر يافندم
في عربية زاهر :
ورن هاتفه زاهر وقال : الووه اهلا بلي مش فاكريني خلاص
فؤاد قال : أولا مبروك وثانيا انا كنت مسافر ولسه واصل امبارح
زاهر قال : وده يعني يغفر لك مش معاك تليفونك ولا مسافر من غيره
فؤاد قال : لا يا سيدي معايا بس والله كنت مشغول وبعدين انا لو متصلتش انت متتصلش يعني
زاهر قال : ما انت عارف انا كنت مشغول قده ايه
فؤاد قال : يبقي خلاص واحدة قصده واحدة المهم الف مبروك متعرفش ازاي انا فرحت قده ايه لما عرفت انك نجحت في الانتخابات
زاهر قال : وعرفت منين مش بتقول انك كنت مسافر
فؤاد قال : يا انت يا استاذ أشهر من النار علي العالم
زاهر قال : لا بجد عرفت منين
فؤاد قال : هيكون منين يعني من اخويا
زاهر قال : اه ااااه
فؤاد قال : بقولك ايه انت وحشني اوي ونفسي اشوفك انت فين دلوقتي
زاهر قال : انا في العربية ورايح علي الشركة ليه
فؤاد قال : طيب ما تعدي عليا
زاهر قال : هو انت فين
فؤاد قال : هكون فين يعني ما انت عارف
زاهر قال : خلاص انا جايلك سلام
فؤاد قال : مع السلامة
في الصعيد :
في الوحدة :
درويش قال : يلا يا ناجي
وسرح ناجي بتفكيره وبدون تعليق
درويش قال : ناجي ناجي
ناجي قال : ايوه يا عم دوريش
دوريش قال : ايه مالك
ناجي قال : مافيش أصل لازم امشي النهاردة
درويش قال باستغراب : هتمشي النهاردة
ناجي قال : ايوه
دوريش قال بحزن : بعد ما تعودت عليك هتمشي وتسبني
ناجي قال : وانا والله ياعم درويش اتعدوت عليك ومش عاوز اسيبك بس لازم أسافر النهاردة ومتخافش هبقي اجي ازورك
دوريش قال بحزن : يا من يعيش
ناجي قال :متقولش كده ربنا يديلك الصحة وطولت العمر طيب بقولك ايه ماتجي معايا
دوريش قال : اجي معاك فين مصر
ناجي قال : ايوه بدل ماانت قعد لواحدك
درويش قال : مقدرش
ناجي قال باستغراب : ليه
درويش قال : انا عايش هنا طول عمري وتعودت علي أهل البلد مقدرش بعد العمر ده كله اسيب البلد واجي معاك وبعدين أنت مش هتجى تزورني
ناجي قال : ايوه طبعا
دوريش قال : طيب خلاص
ناجي قال : طيب امسك التليفون ده علشان تبقي تكلمني منه
دوريش قال : بس انا مابعرفش فيه
ناجي قال : طيب والعمل
دوريش قال : هقولك ابقي اتصل علي تليفون حسنين
ناجي قال : ما عم حسنين هيبقي معايا انا هقولك خليه معاك ولما تكون عاوز تكلمني تبقي تخلي حد يتصل بي
دوريش قال : بس
ناجي قال : مابسش امسك بقي ياعم درويش
دوريش قال : طيب يلا
ناجي قال : يلا ومشي
من أمام فيلا الناري :
العسكري قال : ياعم محروس عم محروس
محروس قال : ايوه
العسكري قال : عاوز أقابل الهانم
محروس قال : طيب وفتح البوابه اتفضل
ودخل العسكري قال : شكرا وراح وخبط علي الباب
وفتحت سنية قالت : ايوه عاوز مين
العسكري قال : الست هانم موجودة
سنية قالت : ايوه
مراته ابن شوقي بيه قالت بصوت مرتفع : مين ياسنية
سنية قالت : ده عسكري
مراته ابن شوقي بيه قالت : ايه عسكري وراحت له طيب روحي انتي يا سنية
سنية قالت : حاضر مشت
مراته ابن شوقي بيه قالت : فيه ايه
العسكري قال : حضرة الضابط عاوز حضرتك في القسم
مراته ابن شوقي بيه قالت بنرفزه : ليه انا كمان عاوزني مطلوب القبض عليا
العسكري قال : لا يا فندم
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : امال حضرة الضابط عاوزني في ايه
العسكري قال : أصل شوقي بيه
مراته ابن شوقي بيه قالت بقلق : ماله حصله حاجة
العسكري قال بإرتباك : شوقي بيه
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : ماله
العسكري قال : شوقي بيه مات
مراته ابن شوقي بيه قالت بصدمة : ايه مات
العسكري قال : ايوه وحضرة الضابط عاوز حضرتك علشان تستلميه
وبتبكي مراته ابن شوقي بيه وقالت : طيب انا جايه شوقي بيه مات فينك ياسعد تجي تشوف ايه اللي حصل لجدك اهااا ااااه
في المستشفى :
راح زاهر علي مكتب فؤاد وخبط علي الباب
فؤاد قال : أدخل
دخل زاهر قال بإبتسامة : اقول يا فؤاد ولا أقول يادكتور
فؤاد قال بإبتسامة : احسن لو تقولي يا صديقي وحضنه ---------------نتبع
بقلم : Asmaa Salah