رواية اسيرة الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم حبيبه الشاهد

رواية اسيرة الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم حبيبه الشاهد

 رواية اسيرة الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم حبيبه الشاهد


بيخرج الطبيب من غرفتها بيقرب عليه بخوف

: مفيش قلق خالص هي عندها شويه كدمات وختـ.. وش مكان التعـ.. ذيب أنا كتبتلها على أدوية تمشي عليهم وهتبقي كويسة أنا ادتها مهدئ علشان جسمها ياخد فترة من الراحه وهتفوق الصبح 

اوما له بهدوء وهو بيشاور بالخروخ خرج الطبيب بخوف من المنزل أتجه نحو غرفتها بيدخل بتكون الخادمه بجانبها قامت مسرعه بحترام من دخول سيدها شاور بصباعه بالخروج خرجت الخادمه قرب على السرير وقف يتفحص ملامحها الهدئه المليئه بالكدمات والجـ.. روح خرج من الغرفة رمق الخادمه ببرود

: خليكي معاها ومتسبهاش

: حاضر سيدي 







طرقة وصال على الباب بهدوء ثواني واعطاها الأذن فتحت الباب ودخلت 

: بابا الأكل جاهز 

: روحي أنتي وانا هخلص الورق اللي قدامي وهبقي أكل 

قربت عليه بهدوء وقفت أمامه: بابا حبيبي أنت مكلتش حاجه من أمبارح وكده غلط عليك يلا قوم كل وخد العلاج 

: حوراء كلمتك

: لا رنيت عليها التليفون بيرن بس محدش بيرد بابا أنت ليه معرفتنيش أنك حجزتلها تذكّرت السفر 

: مكنتش عايزكي تعرفي لأنها مش مستحمله تشوف دموعك 

: أنا مش مصدقه بقي يوسف يعمل فيها كدا ومع مين مع صحبتها

: النصيب قوليلي مش بتنزلي الجامعة بتعتك ليه 

: هنزل من بكره 

قام جمال من على المكتب خرج مع أبنته دخله إلى غرفة السفره جلس كل منهم وبدأه يتناوله الطعام وكل واحد يفكر في شئ مختلف قاطع الصمت وصال بتسأل 

: بابا أنت مش بتأكل ليه بابا 

أنتبه إليها: كنتي بتقولي إيه

: كل يلا علشان أنت باين عليك أنك تعبان

مدت ايديها مسكت كف ايديه بحب: مش عايزك تقلق عليها حوراء هتتخطه الموضوع وهتبقي كويسه وهي أكيد دلوقتي بتتفصح هناك وشيفه نفسها وأحنا هنا حطين ادينا على خدنا وبنقول ياترا إيه اللي حصلك يا بنتي فوق بقي يا بابا ويلا كل طب والله لو مكلتش مش هأكل


في نهار تاني يوم أستيقظ بفزع قام من على السرير أخذ مسـ.. دسه من على الكومودينه وخرج من الغرفة وجد الحراس طلعين بأسـ.. لاحتهم اتجه نحو غرفتها فتح الباب ودخل نظر إلى زوية الغرفة كانت جالسه تضع ايديها على اذنها وتصرخ شاور للحراس بالخروج خرجه بصمت 

: والله ما سمعت حاجه أنا اسفه ونبي خليني أمشي من هنا 

رفعت وجهها تنظر إلى ملامحه التي باتت تحفظها : أنت

: اهدي مفيش حاجه هتحصلك تاني أنتي بقيتي في أمان

: أنا عايزه أمشي من هنا 

: مش هينفع تخرجي من هنا أنتي بتصرفك الغبي وقعتي نفسك في ديره ملكيش فيها 

: أنا عايزه ارجع مصر مش هقدر اقعد هنا تاني 

نظرة إلى المسـ.. دس اللي في ايديه برعب 

: هتقـ.. تلني 

: لا متخفيش مفيش حاجه هتحصلك 

: أنت قتـ.. لت قتـ.. لت الراجل قدام عنيه 

: أنا عملت كدا علشانك 

: أنا عايزه أمشي من هنا وممكن اروح الغي البلاغ 

: أنتي لو خرجتي من هنا مش هترجعي مصر عايشه وخروج من هنا تنسيه خالص 

: يعني إيه أنت مفكر ان مفيش قانون في البلد 

سندت بكف ايديها على الحائط استقامت بهدوء وبكاء مسك ايديها لوها للخلف 

: أنا مبحبش الزن بتاعك دا اسكتي مش عايز اسمع صوتك وكلمه كمان أنا اللي هخلص عليكي مش هستني حد تاني 

وضعت ايديها على فمها تمنع صوت بكائها برعب دفعها رجعت للخلف خبتط في الحائط خرج من الغرفة نظر إلى الخادمه 

: مش قولتلك متسبهاش 






: أنا أسفه سيدي 

طرقها واتجه نحو باب غرفته دخلت الخادمه قربت عليها مسكت ايديها وقربت على السرير جلسة مسكت حوراء رأسها بين ايديها بتعب 

مسكت الخادمه الادويه وقربتها على فمها 

: اتفضلي 

: مش عايزه 

: أنتي مصريه 

رفعت وجهها إليها: أنتي بتتكلمي عربي 

: اه خدي المسكن دا وارتاحي شويا 

: أنتي عايشه مع الشخص دا أزاي 

: اتعودة عليه 

: أنا محتاجه ادخل الحمام 

: خمس دقايق ويكون الحمام جاهز 

قربت الخادمه على المرحاض نظرة حوراء إلى طفها بتعب خرجت بعد فترة  

: الحمام جاهز 

هزت رسها: أنتي أسمك إيه 

: اسراء

: شكرا يا اسراء 

دخلت المرحاض نظرة إلى الملابس الموضوعه على طرف البانيو وقفت أمام المرايا نظرة إلى البقع الزرقاء اللي على جسدها بدنوع قربت على البانيو نزلة بجسدها في المياه الدفئ تستريح من ألم جسدها 

طرقة اسراء الباب بعد فترة بقلق 

: أنسه حوراء أنتي كويسه 

: اه ثواني بلبس وخرجه 

وقفت اسراء تنتظر خروجها فتحت حوراء الباب وخرجت وهي ترتدي شميز طويل فقط 

: مفيش لبس غير دا 

: لا، ريان بيه مستنيكي على الغداء 

نظرة إليها بستغراب: غداء 

: أمال هيسيبك من غير أكل أفتحي الدولاب دا ممكن تتلقي حاجة أطول من كدا شويا 

: بس أنا مش هنزل مش عايزه منه حاجه 

: لا لا مينفع لازم تنزلي علشان تخدي الأدوية 

قربت اسراء على الدولاب طلعت فستان رقيق بحملات عريضه نازل بطول 

: دا ينسبك أكتر 

هزت رأسها بنعم أخذته منها ودخلت المرحاض ارتداته وخرجت نزلة مع اسراء إلى الأسفل اتوجهت نحو غرفة الطعام قربت على المقعد وجلسة بتوتر 






وضع الطعام في فمه ببرود 

حركة نظرها على ايديه وهي تنظر إلى اظافرها الطرقه أثر من يوم الطائرة 

: أنا همشي من هنا أمتا 

شاور على الطبق بهدوء: كولي 

: مش عايزه أكل جوبني الأول 

: أهلك معلموكيش ان الأكل ليه أحترام يلا كلي 

علت نبرة صوتها: قولتلك مش عايزه أنا عايزه أمشي من هنا 

: محدش بيمشي من هنا غير لما أنا اقرر واقول مين يمشي ومين لا وخروج من هنا مش هتخرجي غير لما اقولك 

: ليه أنت خطـ.. فني 

: أنا مبعدش كلامي مرتين يلا كلي 

نظر إلى الطبق وقطـ.. ع قطعة لحم بالسـ.. كين ووضعها في فمه بالشوكه

ضـ.. ربت الطبق وقع على الأرض 

: قولتلك مش عايزه أكل 

رفع نظره إليها: اللي بيقلل من نعمة ربنا مبشفقش عليه أبداً لمي الأكل وكليه

: مش هأكل أكل من على الأرض 

: أنتي لو تعرفي أزاي بيأكله الحيـ.. وانات مكنتيش عملتي كدا

: كويس أنك عارف أتفضل انت 

قام من على الكرسي قرب عليها بهدوء سحبها من شعرها أوقعها على الأرض 

: لمي الأكل من على الأرض

مسكت الطبق بيد مرتعشه لمت الطعام المسكوب ببكاء 

: أطلعي أوضتك وممنوع عنك الأكل لمدة يومين 

زادت في البكاء أتعصب ريان منها 

: أنا قولتلك مش عايز عياط إيه مسمعتيش يلا أطلعي على أوضتك 

: مش عارفه أوضتي 

سحبها من معصمها وخرج من غرفة الطعام حاولة تلحق خطواته السريعه صعدت إلى الطابق الثاني فتح باب الغرفة دفعها وقعت على الأرض وخرج


في المساء كان جالس على مكتبه ماسك الاب توب ينهي عمله سمع صوت صريخ من الخارج قام خرج مسرعًا وجد الحارس داخل من باب المنزل وفي يده حوراء رفعت وجهها للأعلى حتي تستطع رأية وجهه  تنظر إليه بأعينها الحمراء 

: ريان بيه الهانم كانت بتحاول تهـ.. رب من الباب بس أحنا مسكناها 

: سبها وأخرج برا ولو حولت تهرب تاني أستعمل معاها العـ.. نف 

أومأ له الحارس وخرج مسرعًا من المنزل قرب ريان بخطوات بطيئة وقف أمامها وهو واضع ايديه في جيب البنطال 

: كنتي بتحاولي تهربي مني أنتي لو في بطن أمك أنا هقدر أجيبك 







: أنا عايزة أمشي من هنا أكيد بابا قلقان عليا وبلغ السفارة خرجني من هنا وأنا مش هجيب سرتك خالص 

وقعت على الأرض بسبب ايده التي صفعتها على وجهها سببت في نز.. يف فمها شعرت بالـ.. ماء يملئ فمها وبفكها قد تكسر أثر الصفعه 

بدأت عينها بذرف الدموع 

نزل لمستوها مسك شعرها بعـ.. نف 

: أنا مش حذرتك قبل كدا أنك متعليش صوتك عليا ولا تخلفي كلامي ومع ذالك بتخلفي كلامي وأنتي عارفه أنك مش هتقدري تقفي قدامي وبتقفي بس مش ريان اللي واحده تقف قدامه أنا هعيد تربيـ.. تك من أول وجديد

افلت شعرها لتقابل الارض مجددًا 

: اقفي 

استقيمت وهي تشعر بدوخه شديده أثر الضـ.. ربه

: على أوضتك 

هزت رأسها بنعم واتجهت نحو الدرج وقفت أمامه ببكاء هي حقً لم تحفظ المنزل جيدًا اتجه نحوها من الخلف سحبها من معصمها وصعد إلى الأعلى أتجه نحو غرفتها دخل دفعها لتقع على السرير 

: مفيش خروج من هنا غير بإذن مني مفهوم 

أنها حديثه بنبرة تحذير هزت رأسها بالمواقف.... 

 

الفصل الرابع

#أسيرة_الشيطان


             الفصل الخامس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×