رواية اميرة الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم سما حسين


 رواية اميرة الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم سما حسين


البارت السابع عشر 

أميرة الصعيد 

بقلم : سما حسين

والمفاجأة أنهم لقوا......

هند : ماما ......بابا 

الحاج سعيد: تعالي يا بنتي اهلك جاين يصالحوكي 

هند : لا معلش يا عمو احنا ماشين دلوقتي 

شرين : عيب يا بنتي دول لسة جاين ما اخدوش نفسهم حتي 

هند : معلش بس احنا لازم نمشي 

ابو هند واللي كان اسمه صابر : انا عايز افهم في ايه دلوقتي 

هند : تعالو معايا بس دلوقتي 







واخدتهم هند وخرجتهم وحكت لهم كل حاجة وان هي عايزاهم يكملوا الموضوع ده معاها عشان يساعدوا فيروز وبالفعل وافقوا 

هند : بس انا عايزة افهم حاجة واحدة بس 

الام والاب : ايه 

هند : انتم ازاي عرفتم اني هنا 

امها واللي بيكون اسمها سمية : عرفنا من حازم اكيد يعني 

هند : مين .....حازم اه يا ندل 

صابر : متظلميش اخوكي هو قالنا أن انتي هنا بس بعد معاناة وعلي ما اعتقد انه رن عليكي بس انتي ماردتيش 

هند بصت في موبايلها ولقت حازم رن عليها اكتر من مرة وموبايلها كان صامت : اه فعلا رن كتير برضو ندل 

سمية : مش مهم دلوقتي ندل والا لا المهم هتعملي ايه 


وبعد شوية 

هند دخلت هي وأبوها وامها 

صابر راح وشكر الحاج سعيد وقاله : شكرا جدا ليك انك استقبلت بنتي في بيتك واعتبرتها بنتك 

الحاج سعيد : العفو بس هند مش هتطلع من هنا غير لما الموضوع ينتهي وتتقلب صفحته 

صابر : الموضوع خلص خلاص 

الحاج سعيد بص لهند : ايه يا هند الموضوع خلص والا .....

هند : أيوة يا عمو الموضوع خلص 

الحاج سعيد كان شاكك أن هم مهددينها انها ترجع 

الحاج سعيد: طب الموضوع خلص ازاي يعني معلش يا جماعة لازم اطمن عليها 

صابر ابتسم  : انا هقولك خلص ازاي كل الحكاية وما فيها إن احنا ماكناش نعرف الشخص ده بس كنا نعرف أبوه وأبوه كان شخص طيب ومحترم عشان كده ما سألناش عليه وهند كانت تعرفه وكانت عارفة أنه عكس أبوه تماما بس احنا للاسف ما صدقنهاش ولما سألنا عنه لقيناه زي ما هند كانت بتقول وعشان كده رجعنا عشان نرجعها معانا 

 الحاج سعيد : المفروض كنت تسأل عليه 

صابر : معلش اهي مرة ونتعلم منها 

الحاج سعيد بص لهند وقال امام الجميع : هند لو في حاجة قولي ما تخافيش انا هحميكي 

هند : لا يا عمو والله ما في حاجة كل حاج زي ما بابا قال

صابر : انا جاي انهاردة عشان ارجعها معايا 

الحاج سعيد : ايه رايك يا بنتي 

هند : بعد اذنك يا بابا لو مافيش مشكلة ممكن اقعد مع فيروز لحد الخطوبة 

صابر : خطوبة خطوبة ايه 






فيروز : خطوبتي انا يا عمو يوم الجمعة لو مفيش مشكلة ممكن هند تفضل معايا 

صابر بص للحاج سعيد : معلش يا حاج بنتي هتقل عليكم شوية كمان 

الحاج سعيد: لا متقولش كده دي خلاص بقت بنتي وان شاء الله تشرفونا يوم الجمعة في خطوبة فيروز وزين 

صابر : أن شاء الله .....تستأذن احنا بقا يلا يا سمية 

سمية : حاضر 

صابر : بعد اذنكم 

ومشيوا هما الاتنين وعدا اليوم كله بشكل طبيعي وعدت الايام  بشكل طبيعي 


يوم الجمعة الساعة ١٠ 

فيروز سمعت صوت حد بيخبط علي بابا اوضتها

فيروز : مين

شرين : انا يا حبيبتي افتحي 

فيروز فتحت الباب

فيروز : اتفضلي يا ماما صباح الخير

شرين : صباح النور يا عروسة يلا قومي عشان تلحقي تجهزي نفسك 

فيروز : هي الساعة كام 

شرين : الساعة ١٠

فيروز : يا ماما حرام عليكي يا ماما انتي مصحياني من دلوقتي عشان اجهز 

شرين : قومي يلا بلاش كسل هي في عروسة تنام لحد دلوقتي 

فيروز : ماما انا آسفة 

شرين : علي ايه يا حبيبتي 

فيروز : اني اتعصبت عليكي وعليت صوتي عليكي 

شرين : يا ستي دا انا نسيت







فيروز : انا بقا مانستش بس بجد اليوم دا انا كنت منفعلة جدا 

شرين : انا مقدرة يا حبيبتي وانا ماكنتش زعلانة منك انا كنت زعلانة عليكي 

اتفاجأوا لما لقوا هند صحت من النوم وشعرها منعكش وتقول :ايه يا طنط الجملة دي مش لايقة عليكي 

هما الاتنين كانوا بيضحكوا

فيروز : اهو انا كل يوم بصحي علي المنظر ده 

شرين كانت بتضحك : خلاص بقا ...... يلا يا هند يا بنتي قومي ظبطيها كدا وظبطي نفسك عايزة انهاردة بدل العروسة الواحدة تكون اتنين 

هند : لا ماتخافيش دا انا هخليها باربي انهاردة 

فيروز : يا سلام 

هند : انا بعون الله علاقتي بالميكاب زي علاقة الينسون والايس كريم 

فيروز : ينسون 

هند : اه ينسون الينسون ده مشروب ساخن بيعالج احتقان الحلق 

فيروز : مشروب وساخن واحتقان والحلق

هند : اه انا قولت حاجة غلط 

شرين :خلاص بقا يا بنات بلا ينسون بلا نعناع انجزوا عاد 

فيروز جهزت وهند جهزت 


وبعد شوية بدأ الاحتفال بالخطوبة الخطوبة بدأت وانتهت وانتهي اليوم وهند مشت مع اهلها وتاني يوم فيروز نزلت من اوضتها الصبح ولقت .......


           الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×