رواية خذلان الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرفت سعيد
في يوم جديد علي ابطالنا
في بيت مالك
مالك ببتسامه لم امته واخته : صباح الخير علي الحلوين وقبل رأس امه واخته
سعاد وليلي: صباح الخير ياحبيبي
مالك : اي ياليلو لبسه كده ورايحه فين
ليلي: رايحه الشغل
مالك باستغراب: شغل
ليلي : ايوه مانا اشتغلت قدمت في شركه واتقبلت
مالك: ربنا يوفقك ياقلبي
ليلي: يارب ياحبيبي. انت عامل اي واخبار حور اي قالت كده وغمزت
مالك بضحك: كويسين ياستي
سعاد: ااه صحيح يامالك متجيب حور النهارده تتغدا معانا
ليل: ايوه يامالك دي وحشتني اووي مشوفتهاش من واحنا عيال
مالك: ماشي ياست الكل
ليلي: ناويين الفرح يبقي امته
مالك بحزن: لسه مش عارفين
سعاد لاحظت حزنه: مالك ياحبيبي ؟
مالك: مفيش حاجه ياحبيبتي انا هقوم بقا علشان متأخرش .. لا اله الا الله
سعاد وليلي: محمد رسول الله
ثم قالت ليلي : انا هقوم انا كمان ياست الكل علشان متأخرش . سلام
سعاد: سلام ياحبيبتي
*****************
كانت قاعده في مكتبها بتقرأ في كتاب بيخص التخصص بتاعها وفجأة لقت الباب اتفتح بقوه ودخل منه علي
عليا: اي ده مفيش باب تخبط
علي ببرود: لا
عليا نظرت له من فوق لتحت ورجعت تقرأ
علي : اي ده انتي بتذكري
عليا : لا رد
علي: دكاتره ضعاف
عليا بغيظ : لا ياراجل وانت مش بتذاكر
علي: واذاكر ليه ؟
عليا: علشان الدكتور ده بني ادمن وطبيعي ينسي لازم يذاكر علشان يفتكر اللي اخدوا وميغلطش
قطع كلمه دخول سعد
سعد: عليا بقولك.... ازيك يادكتور علي انت هنا
علي برفع حاجب : عليا حاف كده........ ام ايوه يادكتور هنا
سعد: تمام . بقولك يا عليا انا كلمت مامتك وقولت لها ان انا هخرجك ووفقت
علي : نعم
عليا وهؤ ي تنظر الي علي و ببتسامه بخبث : طب خليها بعد الشغل ياسعد علشان ورايا حالات دلوقتي
سعد: تمام عن اذنكوا ومشي
علي: ايه؟
عليا ويه تمنع الابتسامه : ايه
علي : اييييه؟!
عليا : هو اي اللي ايه
علي: تخرجي معاه بصفته اي
عليا بخبث: هو انا مقولتلكش
علي: لا مقولتليش
عليا: ما سعد هو العريس اللي متقدم ليا
علي: نعععععم
عليا بخبث: ايوه
علي مسك فازه وكان هيحدفها علي عليا
عليا بخوف: انت هتعمل اي
علي : اقسم بالله لو عرفت انك خرجتي معاه لهاجي وبالبتاعه دي هفت*ح دماغك و دماغه .. ماشي يا عليا ومشي
عليا بفرحه وبتسقف: بيغير بيغير ... ثم قالت بحزن: طب وهو هيغير ليه هو مش قال انه مش بيحبني..... ثم قالت بتحدي: ماااشي ياعلي اما وريتك
****************************
عند ليلي في الشركه
ليلي للسكرتيرة : لو سمحتي الاستاذ عمران جوه
السكرتيره: لا تعبان مش هيقدر ييجي النهارده
ليلي: تعبان علي حظي
ليلي لنفسها: اول يوم ليكي في الشركه يا ليلي والراجل تعب امال لو قعدي شويه اي اللي هيحصل
فاقت علي صوت السكرتيره : بس ابنه جوه جه بداله النهارده
ليلي : ايوه قولي كده بقا ليلي خبطت ودخلت
ليلي : لو سمحت ا.. انت
ابتسم لها بخبث
صقر: تعالي يا انسه ليلي
ليلي: انت بتعملي اي هنا
صقر: شركتي
ليلي: انت ...
صقر: ايووه ابن المدير هنا شكلك لما حبتيني معرفتيش اسمي
ليلي بحده: لو سمحت انا عايزه الاستاذ عمران يمضي علي الورق ده
صقر : الاستاذ عمران تعبان ومش هيعرف ييجي
ليلي : طب انا اعمل اي دلوقتي
صقر: ممكن تروحي علي البيت هناك وهو يمضي
ليلي: امال انت هنا بتعمل اي مش المفروض مكانوا
صقر: ايوه بس معرفش امضي مكانوا
ليلي كانت لسه هتمشي
صقر كان عايز يكسب اي وقت علشان تقعد معاه
صقر طب تعالي
ليلي باستغراب : علي فين
صقر: هخطفك يعني تعالي
ليلي: ربنا يستر ومشي وراه
**************
عند حور بتكلم مامتها
حور: انا بس نفسي اعرف رفضاه ليه ده مالك ياماما
هنادي: مش رفضاه بس مش هجوزك واحد مجرد انكم وانتم عيال كنتم بتحبوا بعض
حور: ولسه بنحب بعض ماما انا مش بحب ولا هحب غير مالك
هنادي : بصي انا هنزل مصر الاسبوع اللي جاي واقابل سي مالك بتاعك ده
حور بفرحه :تيجي بالسلامه ياماما ياحبيبتي ..سلام
هنادي:سلام
حور بفرحه جرت علي علي مكتب مالك
حور وهي بتفتح الباب بفرحه: مالك بس لقت
حور بصدمه : مالك
******************
عند سليم كان بيفكر ازاي هيشوف حور ازاي . وازاي هيبعد مالك عنها راح لها المستشفي راح لها المكتب بس لقاه فاضي
سليم لممريضه: لو سمحتي الدكتوره حور فين
الممرضه : ممكن تكون مع دكتور مالك عن اذنك
سليم بغضب وغيره: ماااالك ماشي يا حور ولسه هيطلع له وقفه صوت رنة فونه
سليم: الو
قمر بصراخ : سليييييم الحقنيييييي
يتبع