رواية خفايا القدر الفصل الاربعون 40 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل الاربعون 40 بقلم اسماء صلاح 


البارت الأربعون من خفايا القدر 

توقفنا لما هبط زاهر وقعد علي سرير جده وقال لنفسه بدهشة : مافيش حاجة ناقص في الغرفة انا متأكد وبينظر يمينه انه ايه ده صورة جدي راحت فين معقول

ودخل جده علي الغرفة ونظر وقال باستغراب : ايه ده زاهر

ونظر زاهر وراها وقال بخضة : جدي وقام من علي السرير

جده قال باستغراب : بتعمل ايه هنا

زاهر قال بإرتباك : ها مافيش كنت جاي اشوفك

وقعد جده علي السرير و قال بإبتسامة : ليه فيه حاجة

زاهر قال بإرتباك : لا مافيش كنت عاوز اتطمن عليك قبل ما تنام بس هي دي كل القصة وكويس اني اطمنت عليك تصبح علي خير

جده قال بإبتسامة : ليه ماتقعد أصل انت وحشتني وعاوزه اتكلم معاك شوية

وراح له زاهر وقعد بجانبه علي السرير وباس راسه وقال بإبتسامة : وانت والله بس علشان ترتاح وبكرة نبقي نقعد مع بعض وقام تصبح علي خير

جده قال بإبتسامة : وانت من اهله 

ومشي زاهر ووقف ونظر وراها وقال بإبتسامة : صحيح ياجده فين الصورة اللي كانت هنا

ونظر جده مكان الصورة وقال باستغراب : غريبة ماكانت هنا من شويه يمكن تكون وقعت

زاهر قال بإبتسامة : يمكن برده تصبح علي خير

جده قال بإبتسامة : وانت من اهله

وخرج زاهر من غرفة جده وراح علي غرفته وفتح الباب ودخل وقفل الباب وراها وقعد علي السرير وقال لنفسه باستغراب : معقول الحرامي هو اللي أخذ الصورة بس عاوز من صورة ايه ولو كان هو اللي اخدها هيعمل بها ايه الموضوع ده يحير يوووه بقي وحط دمغه على المخدة ونام 

في الصباح الباكر : 

في غرفة ملك : 

صحت ملك من النوم وفتحت شنطة من الشنط واخذت بلوزة بلون رصاصي وبنطلون جينز أسود ودخلت الحمام تأخذ دش وطلعت ووقفت أمام المرايا وسرحت شعرها وسبته مفرود وخرجت من الغرفة وراحت علي غرفة حامد بيه ووصلت وخبطت علي الباب ودخلت وراحت ناحية البلكونه وفتحتها ودخلت البلكونه وأخذت نفس وطلعت وقعدت علي الكرسي أمام حامد بيه وقال جدي اصح ياجدي جدي اصح النهار طلع 

حامد بيه وقال بنعس : يا يوووه ياملك بقي سبيني انام شويه

ملك قالت : جدي قوم ياجدي يلا

وفاق حامد بيه وقعد علي السرير وقال بنعس : في ايه يا ملك مش انتي تعبانه ايه اللي مصحيكي بدري

وقامت ملك وراحت علي الدولاب وفتحته وطلعت منه الترينج وقفلته ونظرة له وقالت : انا الحمد لله بقيت كويسه وبعدين أنت لازم تفطر علشان تاخد الدواء في ميعاده وراحت له واعطته الهدوم ومسكت ايده قوم بقي وبلاش كسل 

ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب طيب وقام 

ملك قالت : بسرعة تاخد الدوش بتاعك وانا هستناك تحت ماشي 

حامد بيه قال بإبتسامة : طيب يا عنيدة 

وخرجت ملك من الغرفة ونزل لقيت خيرية أمامها وقالت : صباح الخير يا ست خيرية 

خيرية قالت بإبتسامة خفيفة : صباح النور حامد بيه صحها 

ملك قالت : ايوه بياخذ دوش 

خيرية قالت بإبتسامة خفيفة : طيب هطلع اصحي خالد بيه 

ملك قالت : طيب وراحت علي الجنينه 

في غرفة زاهر بيه : 

صح زاهر من النوم وقام من علي السرير وفتحت الدولاب ونظر فيه وقال لنفسه : يا انا نسيت  بسبب اللي حصل أجيب شنطتي من العربية وقفل الدولاب وأخذ مفتاح العربية  وطلع من الغرفة ونزل يادادة خيرية دادة يافتحية فتحية 

وطلعت فتحية من المطبخ وقالت بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

زاهر قال :صباح الخير  امسكي ده مفتاح العربية تفتحي  شنطة العربية وتجبي شنطة هدومي 

وأخذت فتحية منه المفتاح العربية وقالت بإبتسامة : حاضر ومشت ونظر زاهر في الجنينه وقال بغضب : دي اكيد هي 

ونزل حامد بيه وقال بصوت مرتفع : يلا ياملك 

ونظر زاهر وراها وقال بدهشة : جدي 

ونظر جده له وقال بإبتسامة : صباح الخير 

ونظر زاهر له من فوق وتحت وقال باستغراب : ايه ياجدي اللي انت لبسه ده 

جده قال بإبتسامة : ترينج ايه رأيك مش حلو عليه ياملك 

زاهر قال باستغراب : حلو ورايح فين بدري كده 

جده قال بإبتسامة : هتمشها شويه انا وملك 

زاهر قال باستغراب : جدي مش انت كانت رجليك بتوجعك من المشي 

جده قال بإبتسامة : اه بس هي راقت دلوقتي إظهار كانت بتوجعني من قلت الحركة وبعدين مش المشي رياضة والرياضة مفيدة مش بضر الصحة 

ونظر له زاهر وقال باستغراب : بس انت عمرك ماعملت رياضة ياجدي 

جده قال بإبتسامة : ابركه في ملك هي اللي خلتني أحبها 

وراحت لهم ملك ونظرة لحامد بيه وقالت : مش يلا ياجدي 

ونظر لها زاهر بعصبية وتذكرت كلام كده امبارح فنوقف عن الكلام حامد بيه وقال بإبتسامة : يلا 

ونزلت خيرية مسرعة علي السلم وقالت بصوت مرتفع : الحقوني

ونظر الكل لها بخضة 

ونزلت خيرية وراحت لهم وقالت بخضة : الحقني يا حامد بيه 

ونظرة لها زاهر وقال بخضة : في ايه يا داده 

خيرية قالت بخوف : خالد بيه مش غرفته وماكنش بايت فيها امبارح 

ونظر لها حامد بيه وقال بخوف : إزاي يعني ما كنش بايت فيها دورتي عليه كويس 

خيرية قالت بخوف : دورة عليها في الغرفته ومش موجود فيها ولقيت السرير مترتب زي ماهو 

ونظر حامد بيه لحفيده وقال بثقة : زاهر انت عملت ايه معها ايه 









ونظر له زاهر وقال بإرتباك : مافيش يا جدي اتخنقنها شويه بسبب اللي حصل بس معرفش انها ممكن توصل انه مايبتش في الفيلا 

ونظر لها حامد بيه وقال:ماتقلقيش ياخيريه تلقيه مضايق شويه والأول مايحس انه بقي احسن هيرجع تاني انتي يعني مش عارف 

خيرية قالت بخوف : بس 

حامد بيه قال بتنهيد : مابسش يعني هو لسه طفل صغير يابقي رجل ومسئول عن شركة من أكبر شركات البلد وبعدين بطلي تقلقي عليهم بشكل ده هما خلاص بقوا رجالها ونظر يلا ياملك من وجع الدماغ ده وانجش ملك ومشي 

وجاءت فتحية ومعها الشنطة وقالت بإبتسامة : اتفضل زاهر بيه الشنطة والمفاتيح 

زاهر بيه وقال : طلعهم فوق 

فتحية قالت بإبتسامة : حاضر وشلت الشنطة وطلعت 

زاهر بيه وقال بإبتسامة : ماتقلقيش يادادة هو هيبقي بخير ماانتي عارفة انه كل اما يبقي مضايق يخرج وبعدين لما يرتاح بيرجع تاني 

خيرية قالت بخوف : بس عمره ما بات بره وبعدين خرج وهو زعلان انا خايفة ليعمل في نفسه حاجة 

زاهر قال بخوف : لا متوصلش لدرجتي انت هتلقيني ليه بس وراح علي الصالون ومسك سامعة التليفون وبيتصل 

راحت وراها خيرية قالت بخوف : انت بتتصل بمين 

زاهر قال بخوف : بشركة يمكن يكون في المكتب 

خيرية قالت بخوف : ايه حد رد 

زاهر قال بقلق : اهوه بدي جرس 

في شركة العشري : 

وسمع  الفراش صوت تليفون بيرن وقال لنفسه : الصوت جاي منين شكله كده من مكتب خالد بيه ودخل لقي خالد بيه نايم 

وراح ناحية التليفون ورفع السامعة وقال : الووه 

زاهر قال بقلق : الووه مين معايا 

الفراش قال : انا سيد الفراش من حضرك 

زاهر قال :انا زاهر العشري 

سيد الفراش قال بإبتسامة : ايوه يافندم 

زاهر بيه وقال : خالد بيه عندك 

سيد الفراش قال بإبتسامة : ايوه يافندم 

زاهر قال بارتياح :موجود 

سيد الفراش قال بإبتسامة : ايوه موجود ونام ابلغه إن حضرك عاوز تكلمه 

زاهر قال :لا سيبه نايم وماتقولوش اني اتصلت به ماشي 

سيد الفراش قال بإبتسامة : حاضر 

وقفل زاهر الخط وحط السماعة من يده ونظر الي دادة خيرية وقالت باستغراب : بتنظرلي كده ليه يادادة 

دادة خيرية قالت باستغراب : ليه انت مش عاوزه يعرف انك  قلقنا عليه 

زاهر قال بنرفزه : علشان مش عاوزه يفكر إن غلطة عادية ويكذب عليه تاني حتى لو كان الموضوع مايخصش جدي 

دادة خيرية قالت باستغراب : بس هو عارف إنك مش بتحب الكذب ودي كان ظروف وكان خايف علينا ساعتها 

زاهر قال بنرفزه : رغم أنه عارف ومع ذلك كذب عليه ومن حق يادادة انا مش عاوز ده يكرر مفهوم يادادة 

ونظرة له خيرية وقالت بتنهيد : طيب 

وطلع زاهر على غرفته  ودخل وراح ناحية الشنطة وفتحها وأخذ منه ترنيج ودخل الحمام 

بره الفيلا :

وبيتمشي حامد بيه وبينظر  بالصدفة  لها وقال بإبتسامة : انت عاوزها تقولي حاجة صح 

ونظرة له ملك وقالت : بصراحة اه

حامد بيه قال بإبتسامة : عاوزها تقولي ايه 

ملك قالت باستغراب : هو انت ياجدي مش خايف علي خالد مش يمكن يكون حصله حاجة لقدر الله 

ونظر لها حامد بيه وقال باستغراب : ايه اللي خلكي تقولي كده 

ملك قالت باستغراب : من تصرفك ياجدي اللي باين انك مش خايف عليه زي مايكون انه ميهمكش في حاجة 

ونظر لها حامد بيه وقال بتنهيد : تعرفي يا ملك احفادي دول عاملين بالنسبة لي زي ايه 

ملك قالت : ايه يا جدي 

حامد بيه قال بتنهيد : زي النور اللي انا بشوف به في عيني من ساعة ما ولادي الاتنين ماتوا هما وزوجتهم وانا  مكسور من جوه ولو زاهر وخالد معايا مكنتش زماني عايش دلوقتي هما اللي رجعولي روحي اللي كانت راحت مع ولادي وزوجتي وانا عايش دلوقتي علشانهم 

ملك قالت باستغراب : امال  ليه تصرفت جوه كده ياجدي 

حامد بيه وقال بإبتسامة : علشان عارف ومتاكد إن زاهر هتصرف ويعرف مكانه فين علشان كده انا مقلقتش فهمتي 

ملك قالت باستغراب : بس ياجدي انا اللي فهمته جوه انهم متخنقين مع بعض ازاي هيدور عليه 

ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : انتي بتقولي كده علشان إنتي متعرفش زاهر كويس ومتعرفيش هو بيحب خالد قده ايه 

ملك قالت : يمكن ياجدي يلا بقي نروح علشان تاخد الدواء 

حامد بيه قال بإبتسامة : يلا يا حفيدتي الغالية 

في الفيلا :

في غرفة زاهر بيه : 

وطلع زاهر من الحمام ووقف أمام المرايا يسرح شعره وخرج من الغرفة ونزل وطالع من الفيلا لقي جده جاي عليه ووقف

ووقف  جده ونظر له  وقال بإبتسامة : علي فين يا زاهر

زاهر قال بإبتسامة : هجري شويه ياجدي 

جده قال بإبتسامة : مش هتفطر 

ونظر لها زاهر وهي ماجيش جده وقال بنرفزه : مش هتاخر ومشي 

ودخل حامد بيه وملك الفيلا ورحوا علي السفرة وقعدوا وجات خيرية ووراها فتحية بصنية الشاي  

وحطت فتحية صنية الشاي علي السفرة ومشت 

ونظرة لها ملك وقالت : هعرفتي ياست خيرية حاجة علي خالد بيه ونظرة لها خيرية وقالت بإبتسامة : اه الحمدلله هو كان بايت  في المكتب زاهر بيه اتصل بالشركة وهما بلغوه انه هناك 

ونظرة ملك لحامد بيه بدهشة 

ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : مش قولتلك إن زاهر هيعرف هو فين 

ملك قالت : طلع معاك حق يا جدي 









في لندن 

في فيلا الناري :

وصح سعد من النوم وعلي وجهه علامات الفرحة ونزل من غرفة وقال : استني 

الخادمة قالت بإبتسامة : ايوه يافندم 

سعد قال بنعس : اعمللي قهوة 

وجات والداته وقالت :  روحي انتي

الخادمة قالت بإبتسامة : حاضر ومشت 

 ونظرة له  والداته وقالت بنرفزه : مافيش قهوة لما تفطر الأول 

سعد قال :بس 

وقطعت والداته كلامه وقالت بنرفزه : مابسش وهو الفطار جاهز اهوه وعلي السفرة وكنت طلع اصحيك يلا روح جيب جدك من الجنينه وتعال يلا 

سعد قال بإبتسامة : طيب وخرج وراح علي الجنينه 

ونظر له جده وهو جاي وقال لنفسه : شكله مبسوط النهاردة شكل المشكلة انحلت

وجاي سعد وقال بإبتسامة : صباح الخير يا جدي 

ونظر له جده وقال بإبتسامة : صباح النور ماقعد 

سعد قال بإبتسامة : لا علشان الفطار جاهز جوه وانا جيت اندهلك علشان نفطر 

جده قال بإبتسامة : طيب اسندني 

وسنده سعد وقومه ومشوا ودخلوا علي جوه وراح ناحية السفرة وقعدوا  سعد علي الكرسي وقال بإبتسامة : هعمل بس تليفون وهجي علي طول 

ونظرة له والداته وقالت بنرفزه : طيب متاخرش 

سعد قال بإبتسامة : حالا وخرج علي الجنينه وطلع التليفون من جيبه واتصل بفتحي سكرتير مكتبه وقال : الووه ايوه يا فتحي 

فتحي قال بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

سعد قال :صباح الخير بقولك عاوزك تعرفلي اخبار زاهر العشري ايه بس ماتكنش زي الأخبار اللي فاتت انا عاوز أخبار لسه محدش يعرف عنها حد مفهوم طبعاً وفيه حاجة مهمة عاوزك تجبلي رقمه بأي طريقة  

فتحي :حاضر يافندم 

سعد بيه قال : وعاوزه النهاردة مفهوم طبعا 

فتحي قال بإبتسامة : هحاول يافندم

سعد قال بغضب : انا مش عاوزك تحاول انا عاوزك تنجح مفهوم 

فتحي قال بإبتسامة : حاضر يافندم 

وقفل سعد الخط 

فتحي قال باستغراب لنفسه : انا مش عارف هو عاوز ايه من زاهر العشري يادي تاني مرة يطلب عنه معلومات هو مهتم اوي به ليه كده ربنا يستر بقي 

في فيلا العشري : 

ودخل زاهر  الفيلا بعد ماخلصوا جري وراح علي السفرة وقعد بجانب جده وقصد ملك وبينظر لها وعلي وجهه علامات الغضب 

ونظر له جده وقال بإبتسامة : ما تفطر مستني ايه 

زاهر قال بإبتسامة : لا يا جدي انا هشرب فنجان قهوة بس ومسك فجان الشاي وبيفرغ وهو بينظر لملك وهي بتشرب الشاي بغضب إنما قولي انتي تبقي مين  

ونظر له جده وقال بتنهيد : زاهر 

ونظر له زاهر وقال بإبتسامة : ايه يا جدي هو انا قولت حاجة 

ونظرة له ملك وقالت : جدي هو ماقلش حاجة 

ونظر له زاهر وقال بإبتسامة : شوفت ياجدي قولي بقي انتي تبقي مين بضبط 

ونظرة له ملك وقالت : انا ملك 

زاهر قال باستغراب  وبغضب : ايوه ما انا عارف إنك ملك ملك بس يعني اسمك ايه باكمل  انتي مين بضبط 

ونظر له جده وقال بعصبية : وبعدين يازاهر 

وأخذ زاهر نفس وقال بغضب وبنرفزه : خلاص ياجدي سكت اهوه ووصل خالد علي الفيلا ونزل من العربيه ودخل وبينظر لقهم قعدين علي السفرة ورحوا لهم ونظر وقال بإبتسامة خفيفة : صباح الخير يا جدي وباس راسه 

جده قال بإبتسامة : صباح النور انت كنت فين امبارح 

وبينظر خالد لزاهر وقال بحزن : مافيش يا جدي 

وبيشرب زاهر الشاي ونظر له بغضب 

وبتنظر لهم ملك باستغراب 












ونظر خالد لجده وقال بحزن : طيب بعد اذنكم 

جده قال بإبتسامة : ايه مش هتفطر 

خالد قال بإبتسامة خفيفة : لا يا جدي انا هطلع هنام شوية 

ونظر زاهر لجده وقال بغضب : ياجدي انا النهاردة في اجتماع مهم في الشركة ولازم تحضر 

جده قال باستغراب : اجتماع ايه امال انا مسلمكم الشركة ليه مش علشان ماتشغلنش بل حاجاتي 

ومسكت ملك ايده حامد بيه وغمزتله علي خالد 

زاهر قال بنرفزه : وبعدين يا جدي نوم ايه دلوقتي مش فيه شغل في الشركة وانت المسئول عنها ولازم تبقي قده المسؤولية وبعدين احنا من امتا ياجدي بندخل المشاكل الشخصية في الشغل 

جده قال بإبتسامة : معاك حق رجل الأعمال الناجح هو اللي مابتدخلش حياته الشخصية في شغله 

وقام زاهر من علي الكرسي وقال بنرفزه : جدي انا هروح البس وبعدين نص ساعة ياجدي تكون في الشركة ومشي وطلع علي غرفته 

ورفع حامد بيه راسه ونظر لخالد وقال بإبتسامة : تعال يا خالد اقعد 

خالد قال بعصبية : لا يا جدي انا هروح  هيغير هدومي علشان اروح علي الشركة علشان زي ماانت قولت ياجدي إن ماينفعش ندخل المشاكل الشخصية في الشغل ومشي وطلع علي غرفته 

ونظر حامد بيه لها وقال بإبتسامة : شوفتي زاهر عمل ايه وصله الرسالة عن طريقي  لخالد وخالد فهم علي طول وطلع يلبس  زاهر ده تعلب 

ملك قالت باستغراب : هو ليه  زعلان منه 

حامد بيه قال بإبتسامة :  علشان كذب عليه  ومقلهش اني عملت حادثة وزاهر بيكره الكذب 

ملك قالت باستغراب : وهما هيفضله زعلاين كده من بعض 

حامد بيه قال بإبتسامة : دلوقتي يصلحه 

ملك قالت : لا يا جدي بشكل ده مش هيصلحه بقولك ايه ياجدي احنا لازم نعمل حاجة علشان نصلحهم علي بعض 

حامد بيه وقال باستغراب:هنعمل ايه يعني 

ملك قالت : انا هفكر وقولك بس تاخد الدواء الأول 

وأخذ حامد بيه منها الدواء وخده بيشرب المياه وقال بإبتسامة ماكرة : هتعملي ايه بقي 

ونظرة له ملك وقالت : هقولك 

في لندن : 

في فيلا الناري : 

في السفرة 

وقام سعد من علي الكرسي وقال :  هقوم انا بقي علشان اتاخرت علي الشركة 

ونظرة له والداته وقالت باستغراب : هو انت أكلت تاني 

سعد قال بإبتسامة : معلشي يا ماما انا فعلا اتاخرت وعلي الشركة وعندي شغل كتير 

جده قال بإبتسامة : سبيه علي راحته 

سعد قال بإبتسامة : ربنا يخليك لي ياجدي ومشي وطلع علي غرفته يغير هدومه 

مراته ابنه وقالت بنرفزه : كده يابابا 

شوقي الناري قال بإبتسامة : خلص هو كبر وعرف مصلحته ومعتش  الطفل الصغير اللي انتي لسه تخافي عليه 

مراته ابنه وقالت بتنهيد : مهما كبر يا بابا هفضل أخاف عليه 

شوقي الناري قال بإبتسامة : يبقي انتي غاويه تعب 

مراته ابنه وقالت بإبتسامة : اعمل ايه يا بابا هو ده قلب الأم 

في فيلا العشري : 

ونزل زاهر من غرفته وبينظر لقي جده واللي معها لسه علي السفرة وقال بإبتسامة وبصوت مرتفع : سلام ياجدي 

ونظر جده وراها وقال بإبتسامة : مع السلامة يا زاهر متتاخرش علشان عاوز اقعد معاك 

زاهر وقال بإبتسامة وبصوت مرتفع : حاضر ونظر لملك بغضب 

وبتنظر له ملك بخجل 

ومشي زاهر وركب العربية وطلع من الفيلا 

وطلع خالد من غرفته وبينظر لقي جده وملك قعدين علي السفرة وراح لهم وقال بإبتسامة خفيفة :  انا رايح علي الشركة مش  عاوز حاجه يا جدي 

ونظر له جده وقال بإبتسامة : اه 










خالد قال بإبتسامة خفيفة : انت تامرني ياجدي عاوز ايه 

ونظر له جده وقال بإبتسامة : عاوز ابتسمت خالد اللي انا أعرفها وابتسم خالد قال :كده 

جده قال بإبتسامة : ايوه هي دي الابتسامة اللي انا عاوزها 

خالد قال بإبتسامة : من حق يا جدي مصطفى السواق انا روحت زرته وهو والدكتور طمني أنه بيتحسن ودفعت حساب المستشفى 

جده قال بإبتسامة :طيب

خالد قال بإبتسامة : طيب يا جدي سلام

جده قال بإبتسامة : مع السلامة 

ونظر خالد لملك وقال بإبتسامة خفيفة : سلام ياملك 

ملك قالت : مع السلامة 

وخرج خالد بيه من الفيلا وركب العربية ومشي 

في لندن : 

في فيلا الناري : 

وطلع سعد من غرفته ونزل ونظر لقي والداته وجده قعدين لسه علي السفرة وقال بصوت مرتفع : سلام ياجدي سلام ياماما 

ونظر له جده وقال بإبتسامة : مع السلامة 

ونظرة له والداته وقالت بإبتسامة : مع السلامة ياحبيبي 

وخرج سعد من الفيلا وركب العربية ومشي  

ووصل زاهر بيه علي الشركة ونزل من العربية ودخل

موظف قال بإبتسامة : حمد لله على السلامة يا فندم 

زاهر قال : شكرا 

موظف قال بإبتسامة : حمد لله على السلامة يا فندم 

زاهر بيه قال : شكرا ووصل علي مكتب خالد بيه ياسمين 

وقامت ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : زاهر بيه حمد لله على السلامة يافندم 

زاهر بيه وقال : بلغي الكل إن في اجتماع مجلس ادارة في غرفة الاجتماعات  بعد خمس دقائق 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : حاضر يافندم بس 

زاهر بيه وقال باستغراب : بس ايه 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : خالد بيه لسه ماوصلش 

زاهر قال :اعقبال ماتبلغي الكل يكون وصل علي الشركة يلا بسرعة 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : حالا يافندم 

وخرج زاهر بيه وراح علي مكتبه ودخل وقعد علي الكرسي 

ووصل خالد بيه علي الشركة ونزل من العربية ودخل ومتوجه علي مكتبه ووصل وبتفتح الباب 

ونظرة له ياسمين السكرتارية وقامت وقالت بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

ونظر لها خالد وقال :صباح الخير 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : فيه اجتماع مجلس ادارة بعد خمس دقائق في غرفة الاجتماعات 

خالد بيه قال : عارف وانتي بلغتي الكل 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : ايوه يافندم والكل في غرفة الاجتماعات 

خالد بيه قال : ليه هو زاهر بيه وصل 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : ايوه يافندم في مكتبه 

خالد بيه قال : طيب ومشي وراح علي غرفة الاجتماعات 

وراحت ياسمين السكرتارية علي مكتب زاهر بيه وخبطت علي الباب 

زاهر بيه وقال : اتفضل 

دخلت ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : أعضاء مجلس الإدارة مستنين حضرك في غرفة الاجتماعات 

زاهر بيه وقال : وخالد بيه وصل 









ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : ايوه وانا بلغته بالاجتماع وحضره راح علي غرفة الاجتماعات 

وقام زاهر من علي الكرسي وقال : طيب وخرج من مكتبه وراح علي غرفة الاجتماعات ودخل 

وقام الكل له ماعدا خالد وقالوا بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

زاهر قال : صباح الخير اتفضلوا 

وقعد زاهر بيه علي الكرسي وقال : نبدأ الإجتماع 

في لندن : 

وصل سعد الناري الشركة ونزل من العربية ودخل ومتوجه علي مكتبه ودخل وقعد علي الكرسي 

ودخل وراها فتحي سكرتير مكتبه وقفل الباب وقال بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

ونظر له سعد وقال باستعجال :عملت ايه في اللي انا طلبته منك 

ومد فتحي ايده وحط ورقة علي المكتب وقال بإبتسامة : دي يافندم رقم زاهر العشري 

ونظر له سعد ونظر في الورقة وقال باستغراب : انت جبتها ازاي فتحي قال بإبتسامة : روحت يافندم علي شركته اللي هنا وقبلت واحد من الموظفين وقابلته علي أساس رجل أعمال وعندي حته أرض وعاوز ابني عليها فندق كبير يكون فخم فقالي إن زاهر بيه مش موجود والأستاذ حمدي مدير مكتبه علي وصول فقلت له إن مستعجل ممكن اخد رقم زاهر بيه وانا هتكلم معها علشان الموضوعات دي لازم اتكلم مع صاحب العمل احسن فقام قال لي ثاني واحدة يافندم وجي لحضرك وخرج  وبعد شويه جيه وادني الرقم وخرجت بس كده 

ونظر له سعد وقال بإبتسامة : برافو عليكي طيب الأخبار اللي عرفتها عنه 

فتحي قال بإبتسامة : حضرك عارف يافندم إن سوق مش بيتخبا فيه حاجة سمعت يافندم إن جلال بيه السعدي  من كام يوم راح  لزاهر  بيه في مكتبه  بصراحة معرفتش هو كان بيعمل ايه في شركة زاهر بيه بس لما فكرت ايه اللي يخلي جلال بيه يروح لزاهر بيه فى مكتبه إلا لو فيه شغل عنده فدورت وراها جلال بيه عرفت انه اشتري حته أرض في مصر من وكام يوم  وعرفت يافندم انه عاوز يعملها قرية سياحية فاكيد راح لزاهر بيه علشان بينها له 

سعد وقال بإبتسامة ماكرة : بقي كده 

فتحي قال بإبتسامة : اي أوامر تانية يافندم 

سعد قال بإبتسامة : لا اتفضل انت وشهر مكافأة ليك 

فتحي قال بإبتسامة : شكرا ومشي 

سعد قال بإبتسامة : استنا يافتحي 

ووقف فتحي وقال بإبتسامة : ايوه يافندم 

سعد قال بإبتسامة : هو مش عندها الكارت بتاع شركة السعدي للسياحة 

فتحي قال بإبتسامة : ايوه يافندم بيتهيلي انه ممكن عندنا 

سعد قال :طيب شوفه كده وحطته لي بسرعة 









فتحي قال بإبتسامة : حاضر يافندم وخرج وراح علي مكتبه وقعد وفتح الدرج وبيدور فين بس انا حاسس شايفه هنا بس راح فين اهوه وطلعوا من الدرج ونظر فيه هو ده وقام وراح وخبط علي الباب

سعد قال :أدخل 

ودخل فتحي وقفل الباب وراها 

سعد قال بلهفه : ايه لقيته 

فتحي قال بإبتسامة : ايوه يا فندم اتفضل 

واخذه منه سعد ونظر له وقال بإبتسامة ماكرة : هو ده طيب اتفضل انت يا فتحي 

وخرج فتحي من المكتب وقفل الباب وراها

ومسك سعد سامعة التليفون وبيتصل وقال : الووه شركة السعدي للسياحة 

السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

سعد قال بإبتسامة : انا سعد الناري ممكن اكلم جلال بيه 

السكرتارية قالت بإبتسامة : طيب يا فندم خليك معايا ثانية واحدة 

واتصلت بجلال بيه  

ورفع جلال بيه السامعة وقال : ايوه يا نهي فيه ايه 

نهي السكرتارية قالت بإبتسامة : سعد بيه الناري عاوز يكلم حضرك 

جلال بيه قال باستغراب : سعد الناري غربية وده عاوز ايه طيب يانهي حوللي الخط 

السكرتارية قالت بإبتسامة : مع حضرك  يافندم وحاولت الخط وحط السماعة 

جلال بيه قال بإبتسامة : اهلا يا سعد بيه 

سعد الناري قال بإبتسامة : اهلا بك  ياجلال بيه انا مش عارف ازاي متعرفش ببعض قبل كده 

جلال بيه قال باستغراب : كل حاجة في وقتها ياسعد بيه 

سعد الناري قال بإبتسامة : صحيح  يا جلال بيه كل حاجة وقتها بس شخصية مهمه زي حضرك كان لازم اتعرف عليها من زمان 

جلال بيه قال بإبتسامة :  شكرا علي زوقك ياسعد بيه 

سعد الناري قال بإبتسامة : دي مش مجاملة يا جلال بيه المهم علشان مؤخذ من وقتك كتير ممكن اقبلك علشان عاوزك في موضوع مهم 

جلال بيه قال : بخصوص ايه 

سعد الناري قال بإبتسامة : ما انا اما قابل حضرك هتعرف 

جلال بيه قال باستغراب : طيب ياسعد بيه اتفضل انا مستنيك 

سعد بيه قال بإبتسامة : وانا مش هتاخر مع السلامة 

جلال بيه قال :مع السلامة وقفل الخط وحط السماعة غريبة هيكون عاوز مني ايه  

في مكتب سعد الناري 

قام سعد من علي الكرسي وخرج من المكتب ونزل وخرج من الشركة وركب عربيته ورايح علي شركة السعدي للسياحة وصل علي الشركة ونزل من العربية وقفل الباب العربية  ورفع راسه وبينظر عليها ودخل الشركة ومتوجه الي مكتب جلال بيه ووصل انا سعد الناري بلغي جلال بيه اني هنا 

وقام السكرتارية من علي الكرسي وقالت بإبتسامة : حاضر يافندم ثاني واحدة 

سعد الناري قال : اتفضلي 









وراحت السكرتارية علي مكتب جلال بيه وخبطت علي الباب 

جلال بيه قال بإبتسامة : اتفضل 

ودخلت السكرتارية قالت بإبتسامة : سعد بيه الناري عاوز يقابل حضرك 

ونظر لها جلال بيه قال باستغراب : هو وصل طيب دخليه يدخل

السكرتارية قالت بإبتسامة : حاضر وخرجت وراحت علي مكتبها اتفضل يافندم جلال بيه في انتظار حضرك 

وقام سعد من علي الكرسي وراح ودخل المكتب 

وقام جلال بيه من علي الكرسي  ومد ايده وقال بإبتسامة : اهلا يا سعد بيه 

ومد سعد ايده وقال بإبتسامة : اهلا جلال بيه 

جلال بيه قال بإبتسامة : اتفضل وراح وقعد 

وقعد سعد بيه علي الكرسي 

ومسك جلال بيه السامعة وقال بإبتسامة : تشرب ايه 

سعد بيه قال بإبتسامة : لا شكرا 

جلال بيه قال بإبتسامة : لا ازاي دي اول مرة تشرفني في مكتبي لازم تاخد حاجة 

سعد قال بإبتسامة : لو لازم يعني تكون قهوة مظبوط 

جلال بيه قال بإبتسامة : حاضر واتصل نهي اتنين قهوة مظبوط 

نهي السكرتارية قالت بإبتسامة : حاضر يافندم 

وحط جلال بيه السامعة وقال بإبتسامة : خير ايه الموضوع المهم إن حضرك عاوزني فيه 

سعد قال بإبتسامة : والله انا عرفت انك اشتريت حته أرض وعاوز تعملها فندق  الكلام ده  صح 

جلال بيه قال بإبتسامة : ايوه مظبوط وحضرك عرفت منين 

سعد بيه قال بإبتسامة : مش مهم انا عرفت منين وحضرك عملت فيه ايه لقيت شركة علشان تبنيلك الفندق 

جلال بيه قال بإبتسامة : ايوه 

سعد بيه قال بإبتسامة : وشركة دي مين 

جلال بيه قال بإبتسامة : شركة العشري وزاهر بيه  هيدخل معايا شريك فيه 

سعد بيه قال بإبتسامة خفيفة : والله طيب انا جاي اقدمك عرض وانا مستعد لو حضرك قبلت يتنفذ دلوقتي 

جلال بيه قال باستغراب : ايه هو 

سعد قال بإبتسامة : ان شركتي هي اللي تبنيلك الفندق باكمل ودخل معاك شريك فيه وتبقي انت لك حق الإدارة 

جلال بيه قال باستغراب : ايه --------------نتبع 

بقلم : Asmaa Salah


        الفصل الواحد والاربعون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×